Letnik VIII. V Gorici, dno 18. oktobra 1900. Številka 43. Primorski List .Poučljiv list /si slovensko ljudstvo im Primorskem. l’se na vero, dom, cesarja! Izhaja vsaki četrtek oh ii. pop. Hokopisi sr m* vračajo. Nelrankovana pisma si; ne sprejemajo. Cena /a celo l«*to ti kron, /a pol lela krone. Za manj premožne i krone /.a celo leto. i/.diijatelj in odgovorni ureilnik: IVAN BAJT. Tisk.»Narodnatiskarna, v Gorici. Naročnino in oznanila sprejema uprnvniJtvo v Gorici, Se-nieuiška ulica št. !t. Posamezne Številke se prodajajo v tobakarnah v Šolski ulici, Nunski ulici in na Korcnjaknin bregu (Riva Coruo) Sl. 14 po 10 rin. Rokopise »prejema uredniitvo v Gorici, dvoriiče sv. Ililarija it. 7. Zaupen shod v Kobaridu. tiregorrič pride. Kakor strela iz noba je^ zadela kobariške liberalce vest, da sklicuje dr. Gregorčič zaupen shod v Kobaridu. Fj, zaupen shod, nu njeni nam ne bo mogoče nagajati, ne bo nam ga mogoče razgnati, la misel je zabolela njih liberalne duše, Ali nikar obupati ! Kje bo shod? V pretres lega vprašanja so se sešli modri možje1' in ko so doznali, da bo pri g. Devetaku, tedaj je bil njih sklep enoglasen, da treba Devetaka nahruliti, naj za shod nikar ne prepusti svoje dvorane. Rečeno, storjeno. Napotila se je peščica naprednih mož k Devetaku, katerega so dolga leta prezirali, in tam napeli vse svoje moči, da se jim je posrečila njih nakana. Grozili so mu. da mu vse razbijejo in porušijo, ako ne odstopi od svoje besede. In Devetak je požrl svojo besedo, odpovedal je dvorano, pal je kot žrtva »liberalne41 svobode, o Dene ure popolnoči so mu na to v zahvalo še hrulili v hiši in potem se razšli kakor Judež v temno noč — izdajalci svete narodne stvari. ,.1‘ri Nemcu“. Pripravljalcem shoda ni upadel pogum. Ker so spoznali, da ob takem strahovanju ne dobe v Kobaridu prostrane dvorane, naprosili so g. Korena „Pri Nemcu*1, naj bi jim za shod prepustil svoji dve sobi, ki bi skupno zajeli tudi par sto ljudi. G. Koren trdnega prepričanja, je tej želji drage volje ugodil in pri svoji besedi ludi ostal. Naj mu bo za to na tem mestu izrečena iskrena zahvala. Shod. Ob dveh urah se je pričel shod. Ljubljenega voditelja goriških Slovencev, dr. Gregorčiča, so prihiteli poslušat vrli možje iz Kobarida in vseh drugih krajev tega dekanata, zastopana sta bila po svojih možeh v velikem številu ludi tol - LISTEK. K 400 letnici združenja naše dežele z Avstrijo. (Dalje.) »1‘rosini Vas, pred vsemi rečmi, da naj se opravljajo prošnje... zaliva-Ijenja za vse ljudi, za kralje in vse oblastnike, da bi mirno in pokojno živeli v vsi pobožnosti in čistosti « 1. Tihoti. 2. Fred 400 je bila združena naša ožja domovina z mogočno Avstrijo, z vladarji iz habsburške rodovine. Grad Habsburg še sedaj deloma stoji v Švici. Tam je živel grof Rudolf IV. Nekega dne jaha na lov. V gozdu zasliši zvonček. Gre gledat. Najde pri potoku duhovnika, ki se sezuva, da bi prebredel potok in previdel bolnika. G rol' ponudi konja duhovniku, ki ga zajaha z Najsvetejšim, a grof ga pelje za uzdo čez potok. Ko opravi duhovnik pri bolniku se zahvali grolu in mu vrne konja. Ta ga neče sprejeti. Nisem vreden, da bi ga jaz rabil, potem ko je nosil Odrešenika v Najsvetejšem zakramentu. Imejte ga vi, da boste ložej skrbeli za bolnike". Ta duhovnik poslane pozneje škof in \uiilni knez. Ko umrje cesar, pregovori ta volilni knez svoje tovariše, naj Rudolfa habsburškega zberejo za cesarja. Zgodilo se je in cesaroval je pod imenom Rudolf 1. minski in bovški dekanat. Na čelu zborovalcem je prihitelo tudi veliko županov, zborovalcev je bilo vseh skupaj do 300. Veliko drugih povabljenih mož se ni moglo udeležiti shoda, ker je še manjkalo prostora. Dr. Gregorčič pozdravi zbrane zborovalce. Razloži jim v kratkih besedah, zakaj je sklical zaupen shod iu ne javnega. Večkrat sem že bil v Kobaridu, je dejal, a bile so vse drugačne razmere kot danes. V tedanji lepi, bratski?,edino-sti smo lahko zborovali javno, a v sedanjih razmerah, ko je laka razburjenost, in še več, razdivjanost zavladala v stranki, ki se je odcepila od nas, sem smatral za najbolje, da 'vas skličem k' zaupnemu shodu. Nalo predlaga volitev predsednika, katerim je bil izvoljen dež. poslanec, Ivan Lapanja, podpredsednika, katerim je bil izbran g. dekan, Jurij Peternel, in zapisnikarja, katerim je bil imenovan g. Josip Abram. Izvolitev je bila soglasno sprejeta. G. Lapanja pozdravi dr. Gregorčiča, izrazi svoje veselje nad tem, da je zopet obiskal naš trg in mu da besedo. Burno pozdravljen nastopi dr. Gregorčič. Dolgo že. me ni bilo tukaj, pravi, a zato sem tem rajše prihitel med vas, da se v sedanjih resnih časih pomenimo resno besedo. Glede državnega zbora vam moreni malo poročati, ker ni ta skoro nič deloval. Kruta sila naših nasprotnikov je zamorila v drž. zboru vsako uspešno delovanje, obstrukcija je zatrla vse dobre načrte dobromislečih poslancev. Vlada si je pomagala in si pomaga v nujnih zadevah s i?. 1 in ker je uvidela, da s sedanjim parlamentom ne mori* naprej, je ona sedanji drž. zbor razpustila, in sedaj stojimo pred novimi volitvami. Dež. zbor je letos po dolgem spanju za nekaj časa zopet vsial, a ludi izza le dobe vam ni poročali posebnih sklepov. Uspehi zadnjega zasedanja, v kolikor se vas liče, so vam znani. Leta 1710. umrje cesar Karol VI. Taje bil zadnji moški habšburskega rodu. liči bila mu je slavna Marija Terezija, ki se je poročila z vojvodo Francem lo-trinskem. Iz tega zakona je bil cesar Jožef II., ki je imel sicer dobre namene, ali malo sreče. Pod njegovim vladanjem so se začele nekatere kronovine spel trgali od Avstrije. Ob njegovem času so morali menihi na sv. Gori zapustiti samostan. Fodaliso se v Gorico k sv. Antonu, potem na Kostanjevico; a sedaj za več ko slo let se vrnejo frančiškani na sv. Goro. Ker je umrl cesar Jožef II. brez otrok, sledil mu je bral in drugi sin Marije Terezije kot cesar Leopold II. Njemu je bil sin cesar Franc II. Temu cesar Ferdinand I. Ta je I. 1848. '2. dec. odložil pretežko cesarsko krono. Sprejel jo je naš ljubljeni cesar Frane Jožef 1., ki bo tako letos 2 decembra spolnil 52. leto eesarovanja. Oče našega cesarja je bil Frane Karol, brat r. cesarja Ferdinanda. Naša cesarska ro lovina je toraj po ženski strani habslmrska, po moški pa lotrinska. Ali kako ji* prišla Goriška pod oblast te častite in slavne rodovine? Ne po vojskah in morijah, temveč kakor večidel tudi druge kronovine. po mirni poti. Stopim k našim razmeram v deželi. Društvo ,.SIoga“ je imelo in ima še vedno skupen program, na katerem so bili izvoljeni naši poslanci. Ali ta program se je od gotove strani zavrgel, nastal je vsled tega razpor med poslanci. V čem je iskali vzroka? V želji po nadvladslvu, v sebičnosti nasprotne stranke! Je-li to lepo, požrtovalno ? Nikakor! S lem se cepijo moči, a le v edinosti je moč. Ako smo složni, bomo kaj dosegli, drugače nič, le ako smo edini, nas Italijani upoštevajo in morajo upoštevati, drugače smo jim v posmeh. (Odobravanja) Kdor ruši slogo, škoduje; ako kdo že čuti, da hrani v sebi posebne moči in zmožnosti, la naj jih tudi pokaže in narod sam naj mu zato d;'i priznanje, sitni pa nikar naj se ne usiljuje. (Odobravanje.) Needinost med poslanci se je zanesla ludi med ljudstvo, pojavilo se je v njem tako strankarstvo, ki mora človeka polnili le z žalostjo. Povsod prepir, povsod razpor. Poglejmo samo Kobarid, nekdaj in sedaj, Že to vam govori jasno dovolj. Programa nasprotne stranke ni mogoče odobravati. „Sloga“ ima program, da na političnem in gospodarskem polju in sploh brani pravice slov. naroda na Goriškem, in sicer da deluje v to na katoliški podlagi. Krščanstvo mora vladati v javnem življe’nju, v politiki, ravno tako, kakor v zasebnem življenju. (Odobravanje). Sedaj pa poglejte, kaj se je na Tumovem shodu povdurjalo tukaj v Kobaridu. Trdilo se je, da vera nima v javnosti nobene besede, da vera iu politika se izključujeta. Po teli načelih, ki zametajo vero, mora ljudstvo podivjati in propasti, ker vera je podlaga obstanku narodov. (Odobravanj el Da bi nasprotniki oslabili vero v ljudstvu, so se vrgli z vso silo na duhovščino, obrekujejo jo, napadajo, blatijo in črnijo, da l>i lem laglje dosegli svoje zlobne, pcKlenske namene. Očitajo ji, da Avstrijski vojvode iz habšburske hiše so v začetku posedali avstrijsko vojvodino pod in nad Anižo z glavnim mestom Dunajem. Okoli teli vojvodin so se zbrale tekom časa druge kronovine po pogodbah, ženitvah. Goriški groli in avstrijski vojvode pogodili so se I. 139L da bodo eden za drugim dedovali. Zadnji goriški grof Lenaril je leta 14‘JO, ker je bil brez otrok, določil, da naj mu sledi avstrijski vojvoda iu nemški cesar Maksimilijan 1. Lenard umrje 12. apr. 1500 in Goriška je postala avstrijska. 21. jun. 1500. pridejo cesarski poslanci v Gorico potrdit vsa prava te dežele. (Dalje pride.) Štiri rimske patriarhalne cerkve. (1’iSu J. K.) Cerkev sv. Janeza v Lateranu. Pri lateranski cerkvi je znamenito tudi to, da so bili Irancozki kralji kanoniki le cerkve, kar so si šteli v posebno čast. Sedež kraljevskega kanonika še vedno čaka, da ga kedo zasede. Toda čas je, da zapustimo to cerkev, ki je glava in mati vseh cerkva, ter poiščemo znamenitosti v. njeni bližini. Ako zapustimo cerkev pri vratih ob zakristiji, pridemo na trg, kjer zagledamo na levi strani okroglasto cerkvi podobno hrepeni po nadvladslvu nad drugimi stanovi, da hoče ona v vsem nositi zvonec. To ni res I Duhovščina deluje in se žrtvuje za narod, a nadvladstva noče nikakor, ona deluje za slovensko ljudstvo v cerkvi, v šoli, pri vseh mogočih društvih in organizacijah, ona rešuje častno svojo narodno nalogo. A nasprotniki? Oni škodujejo narodu, ker sejejo vanj le prepir, ki ne inore roditi dobrih sadov. Letos je dežela sklenila spravili pobiranje užitnine v svojo upravo, kar bi ji doneslo ogromnih dohodkov. A nasprotniki so to preprečili, namesto da bi dežela imela od tega kakih 50.000 dobička, nima sedaj nič. (Vskliki ogorčenja). Če ni pri nasprotnikih nobena pot prava, tedaj je to najmanj gospodarska. In se loči med trgovcem in kmetom, med oba ta stanova se stavijo razlike, ki niso naravne, ki so naravnost nespametne. Nasprotje so usiljuje med stanove, hujska se stan proli stanu, in to je v našem narodu izdajsko. Stanovi so navezani drug na drugega, eden sloni na drugem, zdravo, složno razmerje samo jih more krepiti. Mi obsojamo lo umetno ucepljenje nasprotstva, mi ostanemo pri starem; sloga vladaj med nami vsemi, med vsemi stanovi, sloga nas objemaj. To so načela „Sloge“, njih se držimo. Na današnjem shodu se izrekamo za de-lovanje v prid slov. naroda na podlagi krščanstva, izrekamo se za slogo in edinost vseh stanov. (Burno odobravanje, dolgotrajni živio-klici). Nastopi g. Klavžar. Pravi: žo večkrat som bil tukaj, bili smo složni, edini kot ena družina. Ni bilo zaprek, ni bilo strahovanja — a danes zrem zapreke skoro povsod. (Klic: še bi bilo lopo, če bi tukaj ne bilo pijavk). Razpor med nami jo umeten. Da bi nasprotniki v motni vodi laglje ribarili, zanetili so razpor med duhovščino in učiteljstvom.' Iu vendar sta to glavna či-nitelja v narodu, na katerih složnem delovanju sloni tudi njegova sreča. (Odo- zidališče, krstno kapelo cesarja Konstantina. Tuje bil, po mislih nekaterih zgodovinarjev, krščen prvi rimskih cesarjev, malo pred smrtjo, ter je bil, kakor pripoveduje legenda, očiščen tudi telesnih gob. Krstna kapela je osmokotna. Po starem je bila navada, da so imeli krsti.e kapele zunaj cerkve, kakor lahko vidimo, ne daleč od nas v Ogleju. Takrat so še krstili s potapljanjem. Nekdaj so v tej kapeli krstili vse Rimljane, če tudi je v Rimu več farnih eerkvft. Zdaj pa tukaj slovesno krstijo le še vsako veliko soboto odrasle nevernike, ki pristopijo v sv. katoliško cerkev. V tej kapeli je na sredi globina za vodo, v katero vodijo tri stopnice. Ob globini so stebri. Nekdaj je bila krstna kopclj obložena s srebrnimi ploščami in vsa kapela olepšana s kipi iz dragocene kovine; vse te dragocenosti so pa odnesli v vojski podivjani vojaki v srednjem veku. Slike ob stenah iz Konstantinovega življenja so roparji vendarle pustili. Na desno so vrata v kapelo sv. Janeza Krst. Semkaj ne sme vstopiti nobena ženska, ker je ženska, Herodijada, bila kriva smrti tega največega od žene rojenega. Bronaste duri v to svetišče so iz kopelji cesarja Karakala, ter ima njih levo krilo lo znamenitost, da. ko se odpira ali zapira. daje od sebe čist glas, ki se iz nifckega basa polagoma dvigne do druge oktave, ter ni neprijetno drgnjenje ali bravanjo). Razpor je tu, in v njeai so skuša omajati vse razsodno moštvo. Ali hvalil Bogu, veliko jo med nami razsodnih mo?., ki st* ne udajo toni pogubnim spletkam, in z gotovostjo lahko rečemo že danes, da zgradba nasprotnikov nima obstanka, ker sloni na lažeh in obrekovanju. Na meji živimo, kraj svojih nasprotnikov. Oglejmo si zato v tej pokrajini razvoj slov. naroda. Fred I. 1808. se je vse uradovalo v nemškem ali laškem jeziku, slovenščina je hlapčevala. Koliko dela in boja je Irebulo, da so se razmere zboljšalo. So mal i kaj dosegli oni, ki se sedaj sklicujejo za rešitelje naroda?! Nepozabni Lavrič, Tonkli, Winkler, Abram, so to dosegli. To je njih zasluga. Na Goriškem smo imeli najprej eno osrednje slov. društvo — čitalnico, zatem bralno društvo, za nižje stanove podporno društvo. Prišel je dr. Gregorčič. Njegova želja je bila, da bi se v našem narodu, posebno v Gorici, ohranila in utrdila siov. zavest, in zato je on začel pospeševati šolstvo. Slovenske šole v Gorici, posebno „Šolski Dom“, to so spomeniki, ki govorijo o njegovem delovanju. Koliko otrok se je že rešilo tukaj potujčenja, goriški slovenski šolski zavodi so trdnjave goriških Slovencev. Ali kaj žanje zdaj dr. Gregorčič za svoje delo? Obrekovanje in blatenje! (Ogorčenost, klici : škandal.) Pregreha naših nasprotnikov je, da nosijo naša nasprotstva tako drzno v javnost. Poglejmo Italijane! Tudi oni imajo med seboj svoja nasprotstva, a imajo jih le med seboj, proti nam so vsi edini, javno se ne napadajo med seboj. Naši nasprotniki grešijo hudo v tem oziru. Vse obešajo na veliki zvon, blatijo iu grdijo na najostudnejše načine. Dokaz so nam napadi na dr. Gregorčiča, na druge veljavne može, na vso duhovščino. ,.Tutti frutti"! Vsak pošten človek se mora sramovati take pisarije, vsak oče mora zabraniti uhod v svojo hišo takim listom, ako noče svojih domačih duševno zastrupiti, ako noče v družini zamoriti vsako moralno življenje. Lavrič ni bil naše vere. ni se vedno ujemal s svojimi sovrstniki, a spoštoval je duhovščino, znal je ceniti nje veljavo za narodno stvar. Bil je požrtovalen, ni skrbel najprej zase in edino le zase, kakor naši sebični nasprotniki. Predragi! Na današnjem shodu izrekamo mi to-le: Mi obsojamo de-I o vanj e naših nasprotnikov. (Klici : obsojamo !) Mi p r e t e s t u j e m o p !• o t i njihovim pogubnim n a -k a n a m. (Klici: prolestujemo !) M i o stali e m o v boju proti taki veri i u n a r o d u sov r a ž n i s I ra n k i. (Klici: ostanemo!) (Pod zborovališčem se sliši upitje najete, druhali.) Vidite, s takimi elementi deluje nasprotna stranka, jasno so dokazali, kakšni so. S tako bando ne moremo, ne smemo! (Odobravanje, burno pritrjevanje.) škripanje, ampak prav čist prijeten glas, ki je dal tem durim ime „pojoče duri-1. Iz krstne kapele gremo mimo cerkve na nasprotno stran trga. Tam je kakor nekakošna visoka kapela, spredaj odprta, z muziričniini slikami ozaljšana. To je ostanek triklinija ali pogostovalne mize papeža Leona UL, kjer je sam gostil tujce, ki so prihajali v Rim. Lepi mozaiki predstavljajo razmerje med cerkvijo in državo, ki se druga drugo podpirati. Poleg te starodavne stavbe je tudi poslopje, v katerem so sv. stopnice, po katerih je šel naš Gospod v Pilatovem sodišču na prostor, raz katerega ga je deželni poglavar pokazal ljudstvu rekoč: ,.Ecce homo“! ,,glejte človeka11! Prave stopnice so pokrite z lesenimi; vseh stopnic je 28, ter so iz mehkega lirskega marmorja. Pobožni romarji gredo po njih na kolenih, ter na vsaki stopnici opravijo posebno molitev, ter jo poljubijo; vendar v zadobljenje odpustkov zadostuje, da se pobožno slopa po njih premišljevaje Kristusove trpljenje. Na vrhu je kapelica, radi množine svetinj jo imenujejo „Sancta Sanctorunr* t. j. Najsvetejše. Od tukaj vodijo na obeh straneh druge stopnice zopet navzdol, po katerih se množica brž razide. Posnetek teh pravih sv. stopnic imamo tudi na mirenskem Gradu ir. na Gorenjskem pri sv. Juštu nad Kranjem. Verniki se tukaj iahko udeležijo istih du- Za besedo se oglasi dež. poslanec. Lapanja. Nisem vam tuj, saj sem med vami veliko, di\. največ. O delovanju v dež. zboru vam imam kaj malo poročati, saj so so vam razmere v deželni hiši dovolj jasno razložili*. G. poslanec poroča o svojem delovanju. V centralni komisiji za revizijo katastra, v katero je bil izvoljen in kjer je s sodrugi pridobil 18% znižanja na zemljiškem davku, na kar je vlada vdobila še I O°/0. (llvala-klicil. Omeni še svojo sodelovanje v prizivni komisiji za osebno dohodnino in predlaga kot sad svojega razmišljevanja naslednje resolucije: 1. Visoka vlada se poživlja, naj poskrbi v naših krajih za lokalno železnico od Sv. Lucije do Bovca, oziroma do Loga. Poskrbi naj za regulacijo Soče, Nadižo in hudournikov, posebno Štjaka; za posušenje „blata“ in za še en most na Kamnem. Vlada naj podpira občine pri gra-denju potij. 2. Zemljiški in hišni davek naj so odpravita. Od zemljišč treba sedaj plačali davke, tudi če nič ne nesejo, ta davek je kmetu škodljiv; torej naj se ga odstrani. Pobira naj se samo osebna dohodnina za določeno najnižjo svoto (minimum), ki je vsakemu nujno potrebna za življenje, in katera ostani vsakemu nedotakljiva glede obdačenja. 3. Upelje naj se direktna, splošna, tajna volilna pravica po narodnostnih kurijah za drž. in dež. zbor. 4. Upelje naj se taksa za delavce iz inozemstva. 5. Za nadomestilo za koze, katere vlada preganja v naših krajih, naj da ona kal.-22. t. m. ter da si jih vsakdo lahko ogleda pri mestnem anagralično-statističnem oddelku in sicer vsak dan od 9—12. dop. in od 4—G ure popoldan. Reklamacije proti tem listam vlagati je v teku tega časa pri c. kr. okrajnem glavarstvu v Gorici. •J- Umrl je 10. t. m. v Ljubljani oče občespoštovane rodovine D e r m a -stijeve. Zadel ga je mrtvoud, da je v kratkem času izdihnil. Žalujoči rodbini in zlasti č. g. kaplanu solkanskemu izrekamo nasrčnejše sožalje. Iz Bovca. Kakor je vže znano cen,j. čitateljem lista, je zadel našo bovško dekanijo ir\_o|jJ(idnenLiuJj v30.,.muJikolijo ggjijko hHd_udiii.ee vsled smrti preč. g. dekana Fr. IIOJtrja. Moralo je priti tako, zakaj od hude bolezni, ledične Ji) sj-čim. ki sti tfil mučili nad dve leti, nismo moali pričakovati drugega — da, čuditi se nam je bilo, da je še toliko časa vstrajal. Pokojni g. dekan je bil rojen v Mostah blizu Ljubljane 28. sept. 1848., posvečen v Gorici 1. sept. 1872.; služboval je nekaj časa kot kaplan v Cerknem, potem kot župnik na Št. Viški Gori, kjer je vzgojil^dobto i^vežbanL. pevski zbor, in, kar je največjega pomena, poučeval, •> vodil in vežbal tedaj še mladega g. J a-( n e za Laharnarja, zdaj organista \avno tam, da se je povspel tako visoko (->v glasbi ter da uživa sedaj čast med Sdov. skladatelji in deluje tudi sam v čast Sdov. naroda. Kako priljubljen je bil na Št. Viški Gori, kaže pač najbolj to, da se ga vsi še danes častno spominjajo. Z Št. Viške Gore je prišel slednjič pred ka,kiini 11 leti za dekana v Hovec kjer ga je tudi slednjič našla smrt. Hudi napori v prvih dveh službah so mu r,\ mnogo škodili, in sam se je večkrat iz-y razil, da ui prišel popolnoma zdrav v ^jHovec. Večkrat se je več ali manj pre-Siladil, a prehlajenje, katerega se je na-(lezel predlansko jesen po visokem, južnem snegu iz Plužne v dan patromi sv. (Miklavža, mu je po lastni izjavi največ ikodilo in zadalo smrtonosno ost. V Pokojni je bil iako unet in dejavni duhovnik, in kdor ga pozna, zlasti pa gg.j ki so službgv^M j)OtLnj4m kot kaplani, morajo priznali, da je luLiiaxaxuui.l_iiiuj-Jiioren ler ne samo vesten predstojnik, ampak tudi pravi oče in prijatelj, v i^ru^.hi iii7 K: iti. .1». Al. Sorč. c kr. poštar v Uovcu, mesto venca na krsto nepozabnega g. dekana Fr. Ilovarja 10 K: „nekdo“ 20 K; N, N. (i K; F. S. 2 K. Oeiljansko društvo nakupilo .je novo izšlih ..cerkvenih ppsmaric11 slovečega skladatelja g. D. Fajgeljna. da bi ž njimi napravilo dobrodošlo darilo svojim udom. Ud pa jp vsaki, ki jp ali uže poslal udnino 2 K. za t. I. ali jo dopošlje do koncem decembra. Za kratek čas. So. — ..Soča" nam jp zamorila, ker smo v zadnjem listu onikali, češ, da je to klečeplaztvo. Da bo Gabršček molčal, hočemo danes tudi o njem tako spoštljivo pisati: G. Gabršček so v ponedeljek sedeli na zatožni kiopi. Zapretili so bili namreč dr. Gregorčiču, da si bodo, po-zabivši svoje družine, sami poiskali ..zadoščenja11. Pretili so tudi, kakor so priče povedale, da ga bodo na ulici oklofutali, pa niso tako hudo mislili v svoji spoštljivosti in zalo so bili milostno oproščeni. Radovednost. — Sodnik: ,.Vi torej želite, da počakamo se sodbo, dokler vaš odvetnik ozdravi? Ali vi ste bili pri tatvini zasačeni in sle tatvino sami priznali: jaz pa sam no vem, kako bi vas mogel odvetnik zagovarjati”. ,.To je ravno, gospod sodnik, kar bi tudi jaz rad vedel". — Zahvala in priporočilo. 1’ovodom smrti predragega mojega očeta Jožefa Dermastja, posestnika v Ljubljani, došlo je meni kakor celi ohitelji toliko izrazov sožalja, da se ne morem vsakemu posebej zahvaliti. Zato tem polom izražam .vsem svojo iskreno zahvalo. Duhovne sobrate pa prosim, da so spominjajo pokojnega 'n oj ega očeta pri sv. maši iu molitvi. Dog jim povrni! V Solkanu, 17. oktobra 1900. Ivan N. Dermastia, kaplan. NAZNANILO. • ( < • • Podpisani naznanjam p. n. občinstvu. du som prevzel slaroznano gostilno grofa (oronini-ja v Št. Petni pri Gorici. Skrbel bom za dobro pijačo Ier za okusna gorka in mrzla jedila. Za mnogobrojeii obisk se priporočam z odličnim spoštovanjem Ivan Mežek. Anton Obidic, čevljar Semeniška ulica hiš. štev. 4 Gorica, priporoča sn za raznovrstna naročila po meri rx gospe in gospode. Naročila se izvršujejo hitro. Karol Draščik, pekovski mojster na Komu v (Jerici odlikovan i častno diplomo naj vin] ega priznanja jubilejne razstave na Dunaju I. I!39fi. in v Gorici nn razstavi I. 1900 s zlato svetinjo izvršuje naročila vsakovrstnega peciva, tudi uaflincjega, za nove maše in godove, kolače za birmo in poroke itd. Vsa naročila izvršuje ločno in natančno po želji gospodov naročnikov. — Priporoča se za nje svojim rojakom v mestu in na deželi najvljudneje. Anton Breščak Gorica, gosposka ulica št. 14, (blizu lekarne Gironcoli). Ima v zalogi vsakovrslno pohištvo za vsak slan. Oprava [jo najmodernejili slogih, posebno za spalne, jedilne in poselne sobe je po nemškem slogu. Bogata zaloga podob na platno in šipo z različnimi okvirji. Belgijska brušena ogledala vsake velikosti. Baz-lično pohišlvo, kakor: toaletne mize. različna obešala, pre|>roge za okna ild. Bazlične stolice z trsja in celuloida, posebno za jedilne sobe. Blazine iz strune, afriške trave, z zimami in platnom na izbiro ter razne lapecarije. Beči, katere se ne nahajajo v zalogi, preskrbijo se po izbiri cenikov v najkrajšem času. -Daje se Iudi na obroke, bodisi tedenske ali mesečne. — Pošilja se ludi izven Gorice |)o železnici in parobrodih. V zalogi ima najeleuatnejso sobno opravo, na katero so se posebej opozarja p. 11. občinstvo! Josip Blokar | | na trgu svetega Aniona štev. II.® | v Gorici. ® Priporoča slavnemu občinstvu v # mestu in na deželi svojo trgovino _ | jedilnega blaga n. pr. kavo: Santos, f | Sandomingo, Java, Cejlon, Porlorico * * i. dr. — Petrolej v zaboju. Sladkor ® | razne vrste. Moko št. 0, I, 2, 3. 4. f>. jg I* Več vrst riža. Sveče I. in II. vrste.— $ #1 Vino v butilkah n. pr. Malaga, © L Maršala, Ciper, Hurgunder itd. §| Postrežba točna. Cene zmerne. $ 1 VV I v isccm dva uccncn za mizarsko obrt. Anton .Marguč, mizar v Škofji Loki. šooooooooooooobc „Krojaška zadruga". vpisana zadruga i omejeno zavezo v Dorici, Gosposka ulica hiš, šlev. 7. VELIKA ZALOGA vsakovrstnega mamilakliirnega blaga za zenske in moške obleke, za vsak stan in vsak letni čas v najvoeji izbt i*i, kakor: sukno, platno, prle-nino, Gliinon, okslorl, srovico, vsakovrstne preproge, zavese, namizne prte; nadalje vsakovrstno perilo,srajce. .Jager ild. itd. Vse po iiajnižjili cenah. One so »talne brez pogajanju. XXXXXXX30000000C Nova dolavnica <*<»rkv<‘iiih posod M M V ) •' ; in orodja. Goricu, magistrat mi ulion st. 8. l’oil|iistni vsoja si 11; i /. 11: < 111 i j"i*.\ '1 'i ln*\ -1’iiii. ila ji* i it I j >i'l i m i \' < > 111 • 1 a \ iiifd t-crkvriiili posml Irr si* |iriiionu'*:i /a na )'m'*|ii* svetnikov, svrlilnir. ild, v vsiikovrslni kovini in \ \sakrin sinjin po nujni/jili cenah Ker še nima i lusl n • v:i n i h cenikov, pošlje |•