Antonfn Dvorak. (Napisal J. G.) (Konec.) V sa dela od te dobe naprej kažejo Dvoräka v delovanju in piljenju svojih del. V tem oziru na vrhuncu glasbene umetnosti. Veliki uspehi so zlasti njegove orkestralne kompozicije kla-ga niso omamili, da, postal je še bolj natančen siČno dovršene. Z nepopisno skrbjo in ljubez- Paul Louis Leger, profesor slovanskih jezikov v Parizu. nijo so izdelane vse najmanjše podrobnosti posameznih stavkov, tako, da tudi najpaznejšim slušalcem ni mogoče vsega slišati, kar je vpleteno v posamezne glasove in instrumente. Bujno „DOM in SVET" 1895, št. 23. fantazijo, izvirnost, strogi zlog, mojstersko uporabo instrumentov, neizmerno bogastvo mislij kažejo vsa njegova dela. Uspehi Dvoräkovi so rastli od leta do leta. Največ Časti je doživel na Angleškem; 1. 1883. je bil povabljen v London in Birmingham, kjer je nastopil kot dirigent svojih del. Z nepopisnim navdušenjem so ga sprejeli povsod; v kratkem je postal pravi ljubljenec angleškega naroda, kateremu je zaradi teh uspehov napisal svoji največji vokalni deli ter ju sam večkrat vodil: balado „Svatebni kosile" in oratorium „Svata Lud.mil a". L. 1888. je bil imenovan dopisujočim Členom srbske akademije v Belemgradu, 1. 1889. odlikovan z redom železne krone; meseca sušca leta 1890. je bil na Ruskem v Petrogradu in Moskvi, mesec dnij pozneje pa zopet v Londonu, kjer je vodil koncerte svojih del. Istega leta je bil tudi imenovan Častnim doktorjem glasbe na univerzi v Cambridge in častnim doktorjem filozofije na češki univerzi Karlo-Ferdi-nandski v Pragi. Ko je bil 1. 1891. zopet v Londonu, povabil ga je senat cambridgskega vseučilišča, da bi se udeležil slavnostij, o priliki njegove promocije njemu na čast prirejenih. Na predvečer slavnostnega banketa, pri katerem se je Dvo-räku izročil baret in doktorski plašč, bil je pod njegovim vodstvom koncert, obsegajoč najslavnejše delo njegovih skladeb. Ob tej priliki je bil odlikovan z izrednim navdušenjem. Od leta 1890.—92. je deloval Dvorak na praškem konservatoriju kot učitelj višjih naukov v skladbi, 1. 1892. pa je dobil iz New-Jorka zelo laskavo in ugodno vabilo, da bi prevzel proti letni plači 15.000 dolarjev vodstvo novo ustanovljenega „National conservatory of America" ; še isto leto se je s svojo družino preselil tje ter deluje na tamošnjem glasbenem polju s sijajnimi uspehi. Dasi se je ohranilo le malo Dvoräkovih skladeb iz prve dobe, ker jih je pozneje sam brez milosti uničil, vendar je narastlo njih število neizmerno. Bilo bi preobširno in tu neumestno, ocenjevati njegova posamezna dela, saj imajo v sebi snovi za celo literaturo. Zatorej jih hočem razvrstiti po njihovi glasbeni vsebini in vrednosti. Dvorak je, kakor pravi Chvala v svojem v v spisu „Cetrtstoletje Češke glasbe", prototip absolutnega glasbenika, ki vse v glasbo pretvarja, česar se loti; vse zajema iz bujne, v svetu melodij, ritmov in harmonij gibajoče se fantazije; katerega besede bolj motijo kakor navdajajo; kateri tam največ doseže, kjer je popolnoma prost in prepuščen fantaziji, to je v komorni glasbi in simfoniji. Poleg tega je Dvorak pravi instrumentalni genij, najveČi živeči virtuoz v orkestru. Prav zaradi tega je imel največje uspehe v orkestralnih delih. Izmed teh naj omenim ta-le: simfonije (its-dur 1874, F-dur 1875., D-dur 1881.. i-moll 1885, g--moll 1. 1889. in „Z Noveho sveta" 1893.; od teh sta najslavneji D-dur in ) Orožen: Dek. Cilli 184 si. a) Orožen: Dek. Cilli 124 si. Cerkev je prostorna in jako prijazna. Razdeljena je na kor, ladijo in vshode. Oltarjev ima pet: v koru veliki oltar Zaroke sv. Jožefa, ki je bil napravljen leta 1685., a leta 1861. postavljen nov; v ladiji pa: na epistolski strani oltarja sv. Roka in B. Marije D., in na evangelski strani oltarja sv. Sebastijana in (preje sv. apostolov, a sedaj) sv. Cirila in Metoda, katerega je opat VoduŠek 1. 1853. blagoslovil kot bratovski oltar. Do leta 1854. je bil tudi v zakristiji oltar sv. Križa, a so ga tedaj podrli. V zvonikih, ki veličastno stojita na za-padni strani cerkve, vise štirje zvonovi, katere sta bila prvotno ulila celjska zvonarja Nikolaj Boset pa Konrad Schneider leta 1682., 1696. in 1697., 1711 •> sedanji veliki zvon močnega glasu pa Hiltzer 1. 1884. Da je bila sv. Jožefa cerkev 1. 1787.—1802. povišana za kuracijalno, to je bilo že preje omenjeno. Jedini kurat ali lokalni kapelan tukaj je bil Ambrož Perkan, celjski rojak. Od 1. 1852. sem pa so pri tej cerkvi misijonarji, mašniki sv. Vincencija Pavlanskega ali takozvani lazaristi, katere je tu nastanil knezo-škof A. M. Slomšek, da bi drugim duhovnikom pomagali v dušnem pastirstvu po ljudskih misi-jonih, katere res marljivo opravljajo simo tamo po škofiji. Pa tudi pri svoji cerkvi, ki je bila lazaristom redno izročena leta i860., storili so isti že jako mnogo v popravi in ukrasbi, zlasti 1. i860, in 1861, izdavši tedaj za vso obnovo nad 13.615 gld. Papež Pij IX. je leta 1854. podelil popolne odpustke k tej cerkvi na praznik sv. Jožefa in na tretjo nedeljo po Veliki noči. In posebno tedaj priroma semkaj množina vernih Slovencev ne samo iz Štajerske, temveč tudi iz Kranjske in Koroške; zakaj ljudje imajo res veliko zaupanja i do ČČ. misijonarjev i do njihove cerkve. Cerkev sv. Nikolaja. Na vrhu južnega, precej visokega hriba naposled stoji cerkev sv. Nikolaja.1) Govorica je, da so pozidali to cerkev celjski grofi. Zgradba kaže gotsko obliko; v koru in v ladiji jednako sestavljeni rebrasti oblok je le malo rtast in je oprt na stebre do polovice stene; pregrada je iz tretje dobe gotske zidave. Zvonik, 17-6m do strehe visok, stoji pred cerkvijo in ima prosto šilasto streho, leta 1763. obnovljeno. Veliki oltar sv. Nikolaja škofa je od 1. 1657., nova miza je od 1. 1617.; trije mali pa so bili postavljeni: sv. Urbana 1. 1641., sv. Jurja 1656. *) Orožen: Dek. Cilli 107 si. Cerkev sv. Jožefa nad Celjem. in sv. Roka [652. L. 1663. so postavili orgije, katere so 1. 1848. popravili in povečali. Cesar Jožef II. je hotel to cerkev zatreti, ter so jo 1. 1787. po ukazu vlade zaklenili in naslednje leto jej odvzeli oba zvona za celjsko župno cerkev. Vendar na prošnjo okoličanov je zopet ostala podružnica celjske župnije, in mestna cerkev jej je morala platiti 300 gld. za nova zvona 1. 1791., 1823., h katerima so župljani kupili še tretjega velikega leta 1849. v letih 1851., 1864. in 1865. pa 1867. so zunaj in znotraj cerkve mnogo popravili in obnovili. Kapela sv. 'Elizabete. (Bolniška kapela.) Ko so Celjani svojo meščansko bolnico posle 1. 1459. bili prestavili od sv. Duha v mesto tje za župno cerkev, postavili so poleg tudi posebno kapelo sv. Elizabete.') Ta kapela, ki je pa bila pozidana po vsi priliki v XVI. stoletju, imela je izprva tudi mal zvonik, a že dvakrat pogorela, 1. 1687. in 1798., ter je bila po poslednjem požaru pokrita šele 1. 1825. z opeko. Na zunanji strani v tri vogle končujočega se kora je slika sv. zavetnice, spodaj kamenena darilnica iz 1. 1726. Kapela je zgrajena gotski, je dolga 12m in široka 6 m, in ima sedaj samo jeden oltar svete Elizabete; drugi, sv. Florijana oltar, so 1. 1852. podrli, pa naredili tam novo okno. Tedaj so postavili tudi pre-dikalnico in v obče kapelo popravili, v kateri namen je knezoškof Slomšek podaril 100 gld. in tri nove mašne plašče. Nekaj Časa so imeli tukajšnji gimnazijci v v tej kapeli službo božjo. Kapela v Gizelini bolnici. Ko je bila v ljubljanskem predmestju pozidana nova javna bolnica (Gisela-Spital), bila je *) Orožen: Dek. Cilli 130 si. napravljena v njej tudi domača kapelica Brezmad. Spočetja bi. Marije D. Namenjena je bila kapelica posebno za sestre milosrčnice, katere so prevzele strežbo bolnikov, ter jo je celjski opat A. Vrečko blagoslovil i. mal. travna 1. 1876. Kapela šolskih sester. To najnovejšo zasebno kapelico v dekliški šoli, katero vodijo od 1. 1878. šolske sestre, blagoslovil je z oltarjem vred na Čast B. Marije D. knezoškof J. M. Stepischnegg dne 30.-r0Žnika leta 1881. Sv. Andreja cerkvica (protestantska.) V Celju ima tudi „troha protestantov — šaka priseljenih Nemcev, ki se protestantom prištevajo — tudi svojo cerkvico z majhnim pokopališčem, ki spada k ljubljanski protestan-tovski fari". No nekdaj je bila tudi ta cerkev katoliška celjska podružnica.1) Svetega Andreja cerkvica, stoječa na severo-vshodni strani mesta ob Koprivniškem potoku, zgrajena je v gotskem slogu. Celjski grof Friderik II. (-}- 1454) je baje ustanovil takozvani beneficij sv. Andreja. L. 1584. je pisal mestni župnik Mihael Kupec deželnim stanovom zaradi rubežni te kapelanije. — Cerkev je imela tri oltarje: oltar sv. Andreja apostola v koru, pa v ladiji severno sv. Antona Pad. in južno svetega Frančiška Ksav. oltar. Na zapadni strani cerkve je stal tudi mal zvonik, v katerem sta visela dva zvona. Na ukaz cesarja Jožefa II. pa je bila tudi sv. Andreja cerkev opuščena in zaprta 1. 1787. Leta 1793. se imenuje ista last celjskega magistrata. Leta 1798. so shranjali v njej cesarski smodnik; a naslednje leto jo je magistrat prepustil Juriju Skazu, kateri jo je pozneje 1. 1814. *) Orožen: Dek. Cilli 122. prodal usnjarju V. Jeretinu in ta lajtnantu Martinu Pustu, (kateri je v nekdanji zakristiji stanoval), kateri jo je leta 1847. sporočil sinovcu Janezu Pustu. Od tega-le pa je naposled 1. 1856. nekdanjo cerkev — ki je sedaj bila mizarska delavnica — kupila protestantska občina s pripo-močjo „gustavadolfovega društa" (za 3000 gld.) ter jo dala popraviti in prirediti za svojo službo božjo. Tedanji ljubljanski pastor znani Theodor Elze je tempel svečano otvoril dne 25. sušca leta 1857. Nekdanje kapele. Nekdaj so bile v našem mestu in v obližju še te-le kapele ') : Kapela sv. Mihaela. Ta je stala poleg mestno-župne cerkve pred zakristijo na nekdanjem ondotnem pokopališču in je bila brez dvojbe star kostenjak. Ko so isto pokopališče opustili, prodali so kapelo 1. 1799. in jo je zatem lastnik (irhar Jos. Siebenburger) podrl. Kapela p res v. Trojice, o kateri je bilo že omenjeno, da so jo 1. 1576. dobili deželni stanovi — protestantski — ; a je bila ne dolgo zatem opuščena. Stala je ta kapela morebiti na velikem trgu v sedanji Novakovi hiši št. 2. Kapela B. Marije D. v dolnjem gradu, to je v sedanji kasarni, baje v drugem nadstropju na južni strani; a so j.o l. 1803. ali 1804. podrli, ko so kasarno prenavljali. Kapela sv. Andreja v gornjem celjskem gradu, katera se omenja 1. 1545., in je bila bržčas dotle7 dokler se ni porušil grad. KapelavgrajščiniOber-Lannhof zunaj Celja na severo-zapadno stran, v kateri je la-vantinski ordinarijat 1. 1789. dovolil služiti sveto mašo, kar pa se je že davno opustilo. __(Konec.) Orožen: Dek. Cilli. Rim, središče lepih umetnostij. (Spisal dr. Anton Medved.) (Dalje.) XI. Tizian in njegovi sovrstniki. Benetke, o divne Benetke! Kar so knezi med rodbinami, to so bile Benetke v srednjem veku med državami. Bogastvo, kras, naravna lepota, najslajše življenje, Čarobne veselice, to in karkoli si je moči prijetnega izmisliti, vse je imela v obilici na svojih 376 otokih „aristokratska republika". Kakor ogreva zlato solnce iz vedno modrojasnega neba to „morsko kraljico", tako jo je tudi več, več stoletij obsevala najmilejša zemeljska sreča. Naravno je, da se v tako srečnem mestu i umetnost bujno razcvita. In res. Benečani smejo biti ponosni na svoje umetnike, katere primerjajo le s prvimi mojstri. Čarobna, kakor mesto samo, je tudi njihova umetnost. V neštevilnih barvah se lesketa in zrcali mesto, —- tu zeleni valovi, tam zlato-rmene palače; tu bele cerkve, tam ob zahodu, za gorami pa škrlatasto rdeče nebo! Kolika razlika! Ta mnogoličnost odseva tudi iz beneške umetnosti. Raznovrstna barva je njen posebni znak. Z občudovanja vredno spretnostjo posnemajo beneški umetniki mnogo-bojno naravo v svojih umotvorih. Strokov-njaško izobraženi Kugler pravi: „Divno je gledati življenje in blesk in raznovrstnost beneške šole. Njeni umetniki so življenje posneli od vseh stranij, z neba neskončne visočine pa do morske globočine so si poiskali najtežavnejših predmetov." A počasi, v teku nekaterih stoletij, se je izobrazil umetniški rod v Benetkah. Po vsem samostalni sicer ti umetniki niso. Svoje vzore so si iskali