* * * VESTNIK NOTICIERO Sl<»venski pr«>< ikoni imislieni liorci .so bodo v nedeljo, 3. .septembra, dopoldne v Slovenski hiši v Buenos Airesu poklonili spominu GENERALA LEONA RUPNIKA ustanovitelja in pokrovitelja Slovenskega domobranstva. Ob 0 spominska svečanost pred spomenikom junakov; ob 10 sv. maša zadušnica. VESTNIK je glasilo slovenskih svobodnjakov, vključenih v ZDSPB. Izdaja ga konzorcij. Predsednik Edi Škulj, Ra m on Falcon 4158, Suc. 7, Buenos Aires. Ureja uredniški odbor. Naslov uredništva in uprave: Kamon Falcon ■! 158, Sucursal 7, Buenos Aires. VESTNIK (Noticiero) es el informativo de los combatientes anticomunistas eslovonos. Editor y redaetor responsable: Eduardo Škulj, Ramon Falcon 4158. Sucursal 7, Buenos Aires. VESTNIK (Noticiero) is tlie voice of slovenian anticommunist veterans. Ovitek: arh. Jure Vomhergar Naročnina: Argentina 1.600 pesov, Južna Amerika: enakovrednost v dola 'ih. ZDA, Kanada: 3.50 dolarja, 1 'v><> a: enakovrednost ameriško-kanadske naročnine. — Za letalsko do ta vi jame doplačati 3.50 dolarje. Imprcnta: Talleres Grafieos Vilko. Estados Unidos 425, Bs. Aires (33-7213) Registre Nacional de la Propiedad Intelectual No. 1.144.379 VESTNIK-NOTICIERO 1972-V — 20-8-1972 Director: Eduardo Škulj, Ramon L. Falcon 4158, Buenos Aires (7) Registro Nacional de la Propiedad Intelectual No. 1.144.379 Karel Mauser Vogelni kamni vsake skupnosti: ljubezen, mir, zaupanje in volja Dragi sorojaki in prijatelji! Vesel sem in srečen, da smem biti pri tej slovesnosti, ko obhajate enajsto obletnico svojega doma. Pred dvema letoma sem stal v tem prostoru in danes sem spet pod krovom, pod katerim tolikokrat odmeva slo venska beseda in slovenska pesem. Čudovita beseda je dom. Poleg besede mati morda najlepša beseda. Saj se spomnite, kajne, kako ste občutili to besedo na vetrinjskem polju, kako smo jo občutili v barakah? Gledali smo ljudi, ki so hodili po cestah, in vedeli: domov gredo, v svoje hiše gredo. Sam si gledal okoli sebe, nic nisi imel, samo svojo revščino in nebo nad seboj. Strašno globoko smo tedaj imeli v srcu svoj dom, natančno si vedel, kje stoji miza, kje so omare, vse stopinje svojih prednikov si videl na tleh in svoje in svojih otrok stopinje. Čudno, koliko trpljenja je včasih treba, da človek do kraja doume vrednost in bogatijo tega, kar je dolga, dolga leta brez prave, globoke misli užival. Kot otrok sem s svojimi starši živel kot gostač v Podbrezjah. Pri Matijevcu, pri Štrithu in pri Mrkovcu. Nismo imeli svoje hiše. In se spomnim: pozno v jesen, ko se je delo uletelo, na polju je bila le še repa, sr: je zbrala družina pri večerji. S posli vred so vsi sedeli okrog mize in zajemali iz ene sklede. Tudi jaz marsikdaj. Tn imel sem občutek, da sedimo kakor v trdnjavi, ki je nihče ne more premagati. Star, močan zid okrog vseh — naj bo zunaj neurje in vihar, mirno gori luč pod stropom, m je sile, ki bi jo mogla ugasniti, ni je sile, ki bi mogla prevezniti te zidove. Tu je varnost in mir in blagoslov. Dragi prijatelji, marsikdaj v življenju sem mislil na to sliko in mi slim nanjo , tudi zdajle v tem prostoru. ^ Zbrani snjo med temi zidovi, ena družina, ki je iz iste sklede. Naš dom je to, naša trdnjava. Kolikokrat ste bili že v njem, kolikokrat ste že slišali todle slovensko pesem in slovensko besedo. In v teh zidovih ste vi sami, vaše delo, vaše želje, vsa vaša upanja, ki ste jih imeli, ko ste ta .dom zidali. Ne glejmo na domove kakor na stavbe, kjer stoji kamen na kamnu.i Dokler" je samo to, je to samo mrzla resničnost. Mislimo vselej, da ima .sak dom dvojen zid. Ta iz kamna, drugi zid smo mi — živi ljudje, tesno eden pri drugemu. In te je, dragi moji, kar domovom daje življenje, ta drugi živi zid, skupnost, ta zavest, da spadamo drug k drugemu, da drug brez drugega ne moremo živeti — zavest, da brez te skupnosti pravega doma ni. Glejte, življenje ni lahko, težje in težje postaja. Če se težkim časom pridruži še osamljenost, če zgubiš občutek, da spadaš k družini, da spadaš v skupni dom, kam boš šel? Zavoljo tega naj naslovim še besede na mlade. V življenje rastete in to življenje okrog vas je košato. Morda boste nekoč s posebnim nasmehom pogledali na ta dom. Ne bo moderen, ne bo imel vsega, kar si boste morda želeli, ima pa eno, dragi moji mladi prijatelji, kar tuji domovi, naj bodo še tako lepi, nimajo: ima ljubezen vaših staršev, ima skrb vseh, ki vas imajo radi, ima vse prečudno lepe želje tistih, ki so vam želeli od svoje revščine in preprostosti najbolje dati. Mar ni to najlepši izraz ljubezni, mar ni že zavoljo tega ta dom čudovito lep? Eno željo delim z vami vsemi, vem, da imamo isto v svojem srcu: ua bi v tem domu trdno še dolgo stali štirje vogelni kamni, ki morajo biti vogelni kamni vsake skupnosti: ljubezen, mir, zaupanje in volja. Naj nas te štiri velike dobrine vežejo z mladim rodom, da bo življenje žuborelo v tem domu tudi še takrat, ko bo v njem od nas ostal samo še duh. Naj tej naši želji Bog da svoj blagoslov! Govor v Slov. domu v San Martinu ob 11-letnici doma. Tudi Slovenci v Italiji, Avstriji in na Ogrskem so del slovenskega naroda. Naš cilj je: združiti vse Slovence na strnjenem slovenskem ozemlju v eno državno telo. Dokler se to ne zgodi, moramo posvečati slovenskim narodnim manjšinam v omenjenih državah še prav posebno skrb. Zdravica Bratje, zbrani okrog vina v zvesti gruči: naj ne muči nas in ne kali spomina žalost, skrb in bolečina! Dvignimo do ust kozarce in možatosti napijmo! Moč naj kane v naše žile, v voljo švigne in jo dvigne, da vse križe in bremena bodo brez tožba nosile naše duše in ramena! Kadar bojni rog zapoje, v hrabrih tropih na okopih v službi domovine svoje vse napade in udarce, njej namenjene, odbijmo, kakor nam veli dolžnost, da v okviru mej bo v miru! Z vinsko kapljo si umijmo srca, vero v njih zalijmo, da cvetela bo krepost in iz nje pravična dela bodo v Kristusu zorela polno, kleno, s sveto ceno za onstranskih dni sladkost! Bratje, sestre, vinska kaplja, zlata, rdeča, pit vabeča, v toplo skupnost nas naj staplja vse od kučme pa do šaplja! Dvignimo nalite čaše in občestvu src napijmo! Roka naj oklene roko v neločljivo zvezo živo ne le nam, ki tu smo zbrani, — vsem, oj vsem, ki na široko so po obli razsejani! Iz srca, posode božje za ljubezen, v plamen zvezen naj povzpne se domotožje v onstranstvo iz družbe naše. Dušam v mraku z njim odkrijmo rešnjo cesto do Boga mimo gadov in prepadov! Sijmo v mrč sodobni, sijmo ter prek vseh celin razvijmo v toplih krogih žar srca, da med narodi, plemeni bosta c vel a v preiskreni in ljubeči slogi, sreči družbe: varnost, mir sveta! Msgr. Ignacij Kunstelj JASNA BESEDA O MARKSIZMU (Nadaljevanje in konec) O REVOLUCIJAH Ker se spet obnavlja staro vprašanje, ali je revolucija dovoljena, vprašuješ, kaj nam marksizem o tem pove. Če vprašava najprej marksistične pisatelje, kakšen naj bi bil marksističen svet, bova našla le malo napisanega. Veliko več so napisali o revoluciji in o civilni vojni. Tudi za one, ki so revolucijo doživeli in se je spominjajo, velja naravni zakon, da spomini začno počasi usihati, ljudje nekako pozabijo, kako je do revolucije prišlo, tudi spomini na krutost in prelivanje krvi začno usihati. Za marksizem je revolucija nujnost. Dobro se zavedajo, da jih bo nir potisnil v ozadje. Le poglejva tudi s te strani na razne poskuse v svetu, ki se bodo na ta ali oni način še nadaljevali. Da pridejo na oblast. je mogoče samo preko revolucije, zato žive samo zanjo. Zato je potrebno, ha ustvarijo pogoje, v katerih je revolucija možna. Odtod razne reforme, ki imajo končni namen ohraniti nizki življenjski standard, da ne bi iz ponižanih izšli protirevolucionarji. Marksist živi za revolucijo. Uči se o njej, študira napake iz preteklosti daleč tja v 1. 1871 in uspehe iz 1. 1917. Ker se meščanstvo vedno brani, je pač potreben teror. Zato mora biti vedno pripravljena tajna policija, ker brez nje ni mogoča diktatura proletariata. Ko bodo dani pogoji za svetovno revolucijo, ko bo kriza zavzela kapitalizem, takrat bodo marksisti pripravljeni voditi mase, ki bodo našle v revoluciji svojo rešitev. Pravi marksist je vedno orodje revolucije. Mnogi mislijo, da je glavna lastnost in sposobnost marksizma sovraštvo. D. Hyde, Anglež, ki je bil dolgo časa urednik marksističnega lista „Daily VVorker", pa sodi, da je njihova volja za žrtev, neki idealizem in gorečnost za revolucijo, kar vpliva zlasti na mladino. Mlad človek je vedno idealen. Danes pa je mnoge prav marksizem v praktični obliki, kot ga sami vidijo, razočaral in napolnil z dvomi. V raznih podvigih je bilo veliko idealizma. Če malo zahtevate, boste malo dobili, če pa veliko, bodo žrtve prišle same po sebi. In marksizem je vedno veliko zahteval. Dan za dnem mora na razne sestanke, dan za dnem mora najti odgovor na vsako vprašanj, ki ga stavi življenje. Vedno se mora pripravljati, da zastopa marksizem. Zanimiva bi bila statistika, koliko dijakov ie zaradi takega dela zanemarilo svoj študij, kako je prišel marksizem in mu ponudil zaposlenje in zadostno plačo, da je mogel dobro živeti. Tako je marksizem ustvaril tudi novega človeka, ki je drugačen kot so njegovi tovariši. Ima druge cilje, ima drugačno moralo, tudi ponaša se drugače, na svet gleda z drugimi očmi. Gre za cilji, ki jih samo on razume in o njih ne govori. In vendar je treba le malo opazovanja, da bi spoznali marksista. Kako dobro ločijo sodniki v tujini, kdo je pravi marksist in kdo je le zapeljan! Dobro so zadeli v domovini, ko so nekatere označili, da so zgrajeni, drugi pa zabetonirani. Taki ljudje potem pomenijo moč marksizma, ki danes drži v oblasti več kot četrtino sveta. In pridobil ga je v sorazmerno kratki dobi. Tudi če sodimo, da drži večino pod terorjem, ima vendar silen vpliv. Za marksizem delajo ljudje, ki po svojem prepričanju niso marksisti in bi morali poznati njegove cilje in pota. Ali morejo opravitčiti svoje sodelovanje, je seveda drugo vprašanje. Marksizem je danes visoko organizirano gibanje, ki daje svojim članom samozavest napadalnega značaja. Da more doseči svoje cilje, mora zahtevati zvestobo, vdanost in pripravljenost na žrtve, porabi pa sovra- štvo, prevaro. Ateizem je brezobziren in bojevit, ker sloni na modrosti, ki uničuje vsako idejo o Bogu. More pa prevari ti dobre ljudi, ki imajo dobre namene, a ne poznajo ne svojih potov in ne potov marksizma. Marksizem sam zahteva najbolj inteligentne in močne in tudi najboljše. Tako more priti do velikega vpliva. Ker ga ne ovira ne etika, ne morala, ima poseben način vzgoje: zna razdvajati nasprotnike in obljublja skorajšnjo zmago. Njegova efektivnost izhaja iz posebne metode dela, ki je visoko organizirana. O ORGANIZACIJI Danes le redko slišimo še besedo „kadri“. Pomeni pa voditelje — elito, ki je marksizmu popolnoma vdana in pripravljena storiti vse, da doseže svoj namen. Ime je rabil Stalin, sedaj ga uporabljajo še Kitajci. Izraz je vojaški in pomeni nekak armadni okvir. Kadri so izurjeni voditelji, pripravljeni voditi armado, ko pride do revolucije. Kot voditelji ne smejo poznati strahu, sprejeti morajo železno disciplino in biti zmožni voditi druge v najtežjih okoliščinah. Potrebna je posebna šola, kandidat mora biti zmožen, da se oglasi tudi v javnosti z govorom ali člankom. Zna' 1 mora zagovarjati svoje stališče. „Vse je organizacija", jo znan izrek, med Slovenci že od časov Janeza Kv. Kreka. Kadar marksizem preide iz zakonitega stanja v nezakonito, dobi nekako oznako mučeništva. Delo pa postane lažje. Po redni poti ne bi nikdar prišel do oblasti. Marksizem je že po svoji naravi centralističen. Mora biti vedno pripravljen za revolucijo; ko je na oblasti, mora ohraniti oblast za vsako ceno. Zato vsa organizacija spominja na vojaško formacijo, ki vodi v revolucijo. Vse vodstvo je od zgoraj. Okrajni odbori imajo le nalogo, da aplicirajo odločitve za svoj okraj ter jih pošljejo dalje do krajevnih edinic, ki so v tovarnah, stanovanjskih blokih itd. Vsi odbori so kakor povezani v falango, ki je vsak trenutek pripravljena za borbo. Neprestano je potrebna diskusija. Ko krajevna skupina ,,pridobi" svojo okolico za stvar, začne diskutirati, kako jo bo mogoče ostvariti. Zato ni nikjer toliko diskutiranja, a nikjer tako ozko in že vnaprej odmrjeno kot pri marksistih. Dodati moramo še posvetovalne odbore. Tako nastajajo ekonomski kulturni, finančni odbori, ki Vsi služijo marksizmu. Nekak „sončni sistem" je ustvarjen: nekatere organizacije ustvari marksizem sam, druge le inspirira, tretje infiltrira, vse pa vodi. Ne bo težko najti razvoja v domovini, pa tudi med izseljenci. Pravilo je: „Vsak marksist je voditelj, vsaka tovarna njegova trdnjava." Kako daleč morejo doseči svoje cilje, jo vprašanje delavnosti, okoliščin in tudi značaja. Tako se od časa do časa pojavijo novi ljudje, ki se lotijo istih nalog, a marsikdaj na drug način. Nas bi še posebej zanimala organizacija, ki naj goji prijateljstvo med Jugoslavijo in drugimi državami. Vemo, da so druge, ki naj vodijo pisatelje in umetnike, da svoje talente usmerijo v marksizem. Važne so dijaške organizacije, ki pripravljajo pot novi mladini. Marksisti vedo, da bodo vedno v manjšini, zato morajo biti dobro trenirani in disciplinirani. Osnova njihove moči je vera, da morejo sami in s pomočjo drugih spremeniti svet in sicer že v sedanjem času. Iz tega izhaja silna delavna moč, ki more izvršiti, kar bi smatrali, da je samo po sebi nemogoče. Zdelo bi se, da so le sanje, pa vendar dobro poznajo način da je take sanje mogoče doseči. Življenje, ki ima pred seboj določene cilje, je vredno, da ga živimo. V tem sta si krščanstvo in marksizem zelo blizu. Oba imata cilje in pota, a vendar je med njima globoka razlika, tako globoka, da so se do-i>lej vsi dialogi ponesrečili. Kako more duhovnik biti marksist, je pač skrivnost, zaprta v človeški naravi, ki je večkrat tako slabotna, da ne vidi prevare, da ga tudi jasno spoznanje ne izuči, da more živeti neko dvojno življenje, ki ni naravno. Največkrat vodi kristjane k marksizmu neka na pačna utvara o krščanski ljubezni. Tako skušajo dokazati, da je vzrok marksizma revščina, zanemarjenost in slabi družbeni pogoji. Vendar moramo reči, da so vsi pogoji bili tudi prej, marksizem pa izhaja šele iz prejšnjega stoletja in je prešel v prakso šele v sedanjem. Socialne razmere so le pogoji, ki jih marksizem dobro porabi, a niso njegov vir. Čeprav hoče marksizem politično oblast, njegov problem ni političen, ampak duhovno moralen. Rod, ki ne najde več svoje religije, se bo obrnil h diugi, ki jo oznanja marksizem — k ateizmu. Vse spoštovanje in vso energijo, ki naj bi pripadala krščanstvu ali drugi religiji, dobi tako marksizem. Marksizem da neko pot in namen življenja, da mu cilj njegovega boja, ideal, za katerega se ho žrtvoval in, če bo potrebno, zanj tudi umrl. Vse, kar pripada v religiji Rogu, zahteva marksizem zase: polno lojalnost, vdanost in gorečnost. Le kratek pogled v našo zgodovino pove, kako je marksizem skušal porabiti osnovne naravne zahteve. Moderno življenje za mladino nima pravega pomena, ne da ji nikakih smernic in jo pusti prazno. Krščanstvo mora biti življenjsko in tudi inteligentno, saj drugače ne bo zadovoljilo človeka. Kjer je marksizem našel prazno mesto, ga ie izpolnil s svojo vero. Zato ni čuda, da so marksisti iz meščanskih slojev ter ie med njimi le malo delavcev. Pri nas je bil marksizem močan pri učiteljstvu, uradnikih, železničarjih. Še ho V jasno sliko pa dobimo, ako pogledamo po drugih krajih. Kjer je bilo močno brezboštvo, prakticiranje vere slabo, življenje tako imenovanega srednjega stanu sorazmerno dobro, tam je bilo plodno mesto za marksizem. IZBIRA Škof Shen v svojih knjigah navaja štiri značaje, ki jih marksizem posebej uporabi. Najprej govori o ljudeh, ki nosijo v sebi sovraštvo. Sovraštvo lahko zaživi iz raznih vzrokov: iz posmeha, iz neuspeha, iz izgube zaposlenja ali službe, iz storjene krivice itd. Pri ljudeh, pri katerih so vedno drugi vsega krivi, je lahko zbuditi sovraštvo. Tak človek potem išče druge, sam se čuti preslabega, najde sebi podobne in v skupnosti sovraštvo raste, dokler ne zamegli oči. Potem so ..ponižani in razžaljeni" zmožni vsake krutosti. Nič ne ostane, kar bi občudovali, pač pa marsikaj, kar naj sovražijo. Marksizem ne pozna ljubezni razen v najbolj grobem pomenu spolnega uživanja. Za krščansko ljubezen ima le posmeh, čeprav jo od kristjanov zahteva, kadar je v stiski. Druge, ki jih našteva škof, bi lahko uvrstili med ,.salonske marksiste" Drugod imajo ime „socialites“ ip. Glavna zahteva je zahteva po novem redu, zato zahtevajo socialno in s tem tudi moralno reformo. Morda so sami kdaj pretrpeli socialno krivico, kar jih žene v zlo. Marksizem pa spremeni njihove napake v kreposti, pobalinstvo označi za junaštvo, pusti jim individualne napake, da lahko druge obtožujejo. Nadalje poišče marksizem svoje pristaše med polinteligenco. Vsaka izobrazba teži k nekemu cilju. Pri polovičnem znanju tega ni in tako ostane le kup neurejenih spoznanj. Težnja po enoti v intelektualnem kot tudi v moralnem življenju je naravna. Marksizem pa skrbi, da ni treba misliti, saj drugi vse odločajo in za njega mislijo. Da mu neki občut, da pripada celoti, kjer ni treba skrbeti za svobodo, ki nujno zahteva odgovornost. Zato za njega pomeni marksizem mir, saj niso marksisti po pameti, pač pa po hrepenenju, da bi ušli dolgočasju. Vprašuješ, ali naj med te prištevamo tudi marksiste, ki so bili nekoč bogoslovci ali pa so že kot duhovniki spremenili svoj poklic. Znano je, da iz samostanov, tako moških kot ženskih, izstopi v času priprave skoraj tretjina kandidatov. Iz bogoslovja je nekaj manj izstopov. Znano pa je tudi, da so taki bivši kandidati med najbolj delavnimi marksisti. Res moramo vsakega individualno presoditi. Vemo pa tudi za prizadevanja marksistov, da bi preprečili poklice za sestre, redovnike in duhovnike. Tako je v tujini mimogrede dekle, ko je videla samostansko življenje, izjavila, da bi rada vstopila v samostan. Vendar je pred vstopom odšla v domovino, kjer jo je že čakal fant, ki jo je za zabavo vodil na sprehode, ne da bi naravnost kar koli kaj rekel proti samostanom. Dopovedoval ji je, da jo ima rad. Vendar je nekega dne izginil, prikazal se je dragi, ki je šel dalje in je z njim zanosila. Seveda jo je s tem tudi minila vsaka misel na samostan. Znano je tudi, da se je še do nedavnega dogajalo, ako je prišla dekle doma v samostan, kmalu prikazal miličnik in zahteval, da mora izstopiti. Za bogoslovce je navadno vprašanje nadaljnega študija. Rad bi dokončal na drugi fagulteti, pa ni sredstev. Spet se nekdo prikaže in ponudi zadosti pomoči, za kar pa mora kandidat pristati na neke malenkosti, da se bo posvetil svojim tovarišem in ubogal, kar mu bo naročeno. Tudi službe so vezane na neke pogoje. Reči pa moramo, da ne smemo tega posplošiti. če pa pozveš, boš pač marsikaj zvedel tudi o tem. Nadaljni kandidati, ki jih izbira marksizem, so živčniki. Vsak živčno bolan človek je protidružaben. Bolezen človeka nekako izkorenini in ga vodi do absurdnosti. Taki so potem hrana za odpor proti vsaki kulturi in miru. Ko marksizem začne ustvarjati kaos, so živčniki že pripravljeni, da se vključijo. Ako bi se pozdravili, bi pač tudi izgubili svojo ljubezen do marksizma. Danes vidimo tudi med duhovniki nekaj živčnikov. Pred kratkim se je oglasil duhovnik, ki je zamenjal svoj poklic in je začel takoj dopovedovati, da je pač njegovega stanja kriv neki učitelj še v srednji šoli, ker ga je zapeljal k homoseksualnosti in pri dejanju fotografiral, kar mu je potem tajna policija pokazala ter ga tako prisilila, da zanjo dela. In vendar tega nisem verjel, ker je že pred časom dopovedoval, da je zato izstopil, ker je v prvi službi slabo naletel v župnišču ter ni dobil dobrega zgleda. V resnici pa je njegovo življenje pri vojakih bilo krivo. Vprašanje je bilo, zakaj ni takrat izstopil ter se je pustil posvetiti. Spet bi bilo potrebno poseči v razmere. Vem pa, da je bil tedne na tajni policiji, kjer so ga inštruirali. Tega niti sam ne taji. Vkljub temu, da se je vsaj nekaj omililo ravnanje z vernimi vojaki, moramo reči, da še obstaja tendenca proti veri in Cerkvi, dasi morda bolj na rafiniran način. Podobno je bilo priznanje: „Cerkve ne preganjamo, pač pa šikaniramo." Dodal bi še lahko sopotnike. Moti jih misel, da je marksizem le gospodarska teorija ali politična stranka. Vidijo pač, kar hočejo videti. Težko analizirajo, manjka jim logičnega mišljenja. Ni čuda, da jih marksizem lahko porabi. Postavi jih v prve vrste, da jih lahko stisne za rep. Navadno jih postavi marksizem med prve žrtve, ki jih z veseljem žrtvuje, tudi duhovnike. Tak človek najde v svojem dolgočasju nekaj zanimivega, more potolažiti svojo vest zaradi komforta, v katerem živi, čeprav je okoli njega polno bede. Kot dober marksist mora iti še dalje, mora poročati, čeprav ne naravnost, kar bi imenovali vohunstvo. Vendar mu je vse dobro, ker verjame, da se bori proti krivici in za zatirane. Tako je njegov idealizem nasičen, čeprav je vrednote prevrednotil. Potrebna mu je vera, ki napravi življenje zanimivo, gorečnost, da se dvigne iz svoje okolice, žrtve, ki bi bila odpor proti marksizmu. „Da si le dober!" pripovedujejo že desetletja, za to pa ni potrebna nobena religija. V državi, kjer ni vere, lahko pride marksizem do oblasti in tam tudi lahko ostane. Ker je sam po sebi globoka duševna bolezen, je zanj zdravilo samo globoka vera. Ko bodo ljudje našli zadosten razlog za življenje v svoji veri, bo tudi marksizma konec. KONČNO O MARKSIZMU Marksizem ni samo političen problem, ampak je tudi moralen in verski. S samo prepovedjo ga ne spravite s sveta. Tudi večina proti-marksistične propagande, tako sami smatrajo, le njim koristi. Največkrat pretirava, porabi laž in resnico obrača. Večina ljudi dela tako v dobri veri in z dobrimi nameni. Vedo pač, da je marksizem zlo in nimajo zadostnega vpogleda v dejstva in primešajo svojo domišljijo. Tudi vsako napako hitro porabijo. Čeprav bi bilo devet desetin resnice, bodo zagrabili za eno desetino, tam osredotočili vso propagando in tako celoto uničili. Tako tudi napravijo s človekom, pri katerem najdejo napako. Z njo uničijo celega človeka. Ker je sovraštvo osnova marksističnega sveta, zato ga ustvarja, širi, podpira in kanalizira v prepričanju, da bo prišlo do novega reda. V tem se stika z vsemi diktaturami. in vendar je svet sit organiziranega sovraštva. Tako je dana krščan stvu prilika, da uresniči v polni meri svojo zapoved ljubezni. Svet potrebuje modernih svetnikov, ki bodo z ljubeznijo ostvarili krščanski red. Pozitivni odgovor na vse brkljanje v svetu je novi krščanski red, kot g.0, zahtevajo papeži v socialnih okrožnicah. Idealizem v človeku je veliko bliže krščanstvu kot marksizmu. Papeži so v preteklosti pogosto obsojali monopolen kapitalizem. Zahtevali so za delavca primerne plače, da more živeti tudi družina in ima on zadosti počitka. Cerkev zahteva sodelovanja med delodajalci in delavci. Kjer bodo katoličani vseh slojev delavni, ne bo prostora za marksizem. Marksizmu moramo priznati mojstrstvo v organiziranju. Organizacije se ustvarjajo po želji, društva so za vse in vsakega in tudi za vsako stvar, vse pa mora služiti le namenu, da pospešuje marksizem. Marksisti so zelo delavni v sindikatih, delavskih zvezah. S tem vplivajo na industrijo. Povsod se skušajo prikopati do tako imenovanih ključnih mest, kjer morejo s svojim vplivom voditi. Pri štrajkih vidimo, kako lahko taka ključna mesta dobijo svoj pomen. Mala skupina ljudi omrtvi celo industrijo. Marksist se mora pridružiti delavski organizaciji v industriji, ki ji nrinada. Biti mora med najboljšimi člani. Potegovati se mora za odgovorna mesta. Namen ima okrepiti razredno borbo in se tako pripraviti za revolucijo. Tako postane delavska organizacija orodje diktature. Prav n:č jihi ne moti niihovo majhno število. Le previdno morajo delati, ker zavist1 pri' glasovanin tudi od drugih. In končni odgovor, ki ga naj mi damo? Ali ni popolna obnova le v krščanstvu? Bolj kot kdaj je danes potreba po dobro poučenih kristjanih ki razumejo svojo vero. Seveda je nujno tudi življenje po veri, saj imajo kristjani orožje, ki ga marksist ne premore, to je molitev. V zgodovini se je zgodilo že pogosto, da je ateizem trkal na krščanska vrata. Bil je poražen. Vendar naj nam to zaupanje ne zadostuje. Za nas mora biti vsak trenutek dragocen, da bo naše krščanstvo učinkovito, dobro spoznano in hoteno. EPILOG Pismo sem Ti napisal že pred časom, sobrat. Ker si hotel jasne besede, nisem rabil visokih in novih izrazov. Govor je vzet iz vsakdanjega življenja, saj so besede kot naše življenje: razumeti jih moram. O tem ali onem si morda želel bolj podrobne razlage, vem pa, da si boš lahko marsikaj sam razložil. O vseh problemih, ki sva jih obravnavala, je bilo napisanega že marsikaj. A vendar, ako si pisanje pobliže ogledava, vidiva, da najin osnovni stavek: marksizem skuša tudi vernost, ne samo vernike, voditi po svoji koncepciji in ako more, mu ni prav nič nerodno urejati notranje zadeve slovenske Cerkve. Svobodo da le, v kolikor je prisiljen. Bridko se motijo duhovniki, ki tega namena pri marksizmu nočejo videti. Čas jim bo pokazal, da je cilj marksizma uničiti tudi glasnike vere v Boga. Zato naj bo na koncu edini nasvet: Imej oči odprte v življenje! O. M. Dom Čuj, dragi moj dom. Misel nate pestujem Ste let celo vrsto in jo ljubkujem. ko duh mi vasuje pri tebi. Mi boš verjel, da vonj tvojih brazd in ajde cveteče in line duh teče in sena sušečega, smole v gozdu in arnike cvet čutim še vedno, kot v letih v tvojem okrilju, dasi minilo je trideset let? Maks Loh SPODRSLJAJI I. Ljubljana pred drugo svetovno vojno. Sodna palača, na hodniku pred razpravno dvorano št. 28. špetircimer. 'Na hodniku gruča ljudi nestrpno čaka sodnika, ki je v zamudi. Prva razprava je bila določena za 8. uro zjutraj, kazalci ure pa se bodo kmalu pomikali na deveto uro. Tedaj se prikaže zapisnikar s kupom aktov in kar sam brez sodnika okliče prvo razpravo: „Bukovec Franc proti Kunstlju Jožefu, zasebna tožba $ 301 k. z., žalitev časti.‘‘ Končno pridrvi v dvorano sodnik Rus Jože. Mož energičnih potez, z malo špičasto bradico, znan kat filozof in strumen „Sokol“. „Zdravol... No, se bosta kaj poravnala?" Obdolženec molči, tožitelj odkima. „Kdo pa je Kunstelj?... A, Vi!... Priznate, da ste krivi?" „Jaz nisem prav nič kriv!" „1... kako da ne, ali mu niste “VSE” rekli?" „Gospod sodnik, Bukovec vsako jutro ,ko ga iz kavarne ven vržejo, počasi pijan “aufbiksa” domov. In to skoraj vsak dan. Imam ženo in majhnega otroka in spati ne moremo. Neštetokrat sem ga lepo prosil, včasih sva bila dobra prijatelja. Ko pa ni lepa beseda pomagala, sem mu pa rekel, kar mu je šlo." „Tako... torej, kakor vidim s poravnavo ne bo nič... Vstanite vsi! Poslušajte sodbo! V imenu Njegovega Veličanstva Kralja! 180 Din ali pa tri dni, pogojno na dve leti! Ali sprejmete?" „Kaaaj ?. . . Ali je razprave že konec? Še začeli nismo! Koliko ste mi dali?" „180 Din ali pa tri dni zapora, vse to pogojno na dve leti! če vas dve leti ne bo sem nazaj, ne bo treba plačati!" ,yNe gre zato ali je treba plačati ali ne! Ker nisem kriv, zato nočem hiti obsojen. Zato se bom proti sodbi pritožil!" „Kakor hočete! Boste dobili sodbo domov s pravnimi navodili." „Zdravo!... Gospod kolega prosim okličite prihodnjo razpravo!" Po končanem sodnem dnevu, je zapisnikar, brezplačen odvetniški kon-cipijent vse akte spravil v svojo aktovko in nesel domov, šele po dveh mesecih je izgotovil sodbe, ko se mu je namreč že nabralo kakih 60 aktov. Zapisnikar je neko soboto in nedeljo vse zaostale sodbe na hitrico „sklo-fal" na nisalni stroj in v ponedeljek zjutraj predložil sodniku Rusu v podpis. Vse obrazložitve so bile seveda telegrafično kratke. Ko je prišel sodnik Rus v urad in videl zvrhan kup aktov, je samo re- l'cl: „T>anes pa je veliko!1* V petih minutah je vse podpisal. Avskultanti v kotih so se pa muzali. Zapomnil sem si, kako je bila Kunstljeva sodba utemeljena. Približno tako: Obdolženec je imel sicer dobro voljo, rekel pa je malo preveč, in zab> je njegova krivda dokazana." Od 60 sodb je bilo 12 prizivov. Prizivni senat pri okrožnem sodišču je vsem prizivom ugodil radi številnih procesualnih napak sodnika. Nesrečni sodnik pa je bil klican k „Petru“ (preds. okrožnega sodišča), ki mu je seveda pritisnil „no,s“. To je bila usoda sodnika, ki ga je zapisnikar vrgel „na šajbo". Med vojno sta se sodnik in zapisnikar našla v gozdu pri partizanih. Sodnik strumen „Sokol“, zapisnikar sin iz častite klerikalne družine, ljubljanska srajca, nekdanji predsednik raznih mladinskih društev. Oba sta postala partizanska ministra. Bukovec in Kunstelj sta pa bila aretirana med italijanskimi racijami na dan Sv. Petra in Pavla leta 1942. Oba so zaprli za dva dni v belgijsko vojašnico, nato je pa šel transport v Gonars v ujetništvo. Ko so ujetnike peljali na kolodvor, je karabinjer Bukovca in Kunstlja čisto po naključju vklenil na isto verigo. Takrat sta se pobotala. „Vidiš Jože, do tega je moralo priti, ker je B'og hotel, da bova še prijatelja!" II. Emigracija je šele zadihala, ko je lahko zapustila taborišča v Italiji, Avstriji in Nemčiji in se razlila po širokem svetu. Največ jih je prišlo v Argentino, drugi pa v Združene države, Kanado in Avstralijo; povsod so prav kmalu zrastle organizacije in z njimi slovenski domovi itd., itd. Lahko rečemo, da je vsega toliko, da mnogokrat imaš občutek, da si v domači vasi. Tudi so se ljudje ekonomsko opomogli; tako so mnogi na vse vojne težave pozabili in njih otroci komaj vedo, da so nekoč starši morali staro domovino zapustiti. Dober začetek pa ne pomeni vedno dobrega konca. Pred nekaj leti smo začeli posnemati, ne samo domačih vrlin, ampak tudi pristne narodne napake. Med zrnjem je vedno več plevela. Začelo se je pri malenkostnih prepirčkih, nadaljevalo se je s prepirčki v organizacijah, celo tako daleč smo že prišli, da so se začele organizacije cepiti. Sožitje enih in drugih je postalo nemogoče. Na eni strani se liudie razhajajo, na drugi strani je začela kositi smrt; radi razkolov v društvih so pa odbori v vedno večvh organizacijskih težavah. Mogoče so najbolj udarjeni uredniki periodičnih glasil. Manjka sodelavcev in urednik mora končno skoraj vse sam napisati. Ker ni časa, morajo članki takoj v tisk. Tam kjer pa je že v organizacijah razkol pa je še hujše. Konkurenčna stran komaj čaka na kakšen večji ali manjši spodrsljaj na nasprotni strani zato, da more opravičiti lastne, mogoče še večje spodrsljaje. Pred kratkim smo imeli tipičen primer »spodrsljaja". V Glasu kulturne akcije je bil ogenj pod streho. Urednik g. Jeločnik je imel sicer dobro voljo, ni pa bilo dovolj časa za korekture in zato... Za 1200-letnico slovenskega upora po Hotimirjevi smrti je moral kot urednik sam napisati pri-meren članek. G. Jeločniku se je knjiga rajnega univ. prof. dr. Milka Ko.-a kar sama odprla. Lepim, pa krepkim izvajanjem g. univ. prof. -Kosa, je g. Jeločnik dodal še kup svojih, še bolj krepkih, seveda vse v izbranih, odrskih besedah. Jeločnik je pri tem čisto pozabil, da je pred nekaj let' v podobni temi g. Rebozov do tal pogorel in da je Smeri napravil velike sitnosti. Ko je Glas prišel med ljudi, so nekateri rekli: „To pa je zopet Jeločnik! Ga že poznamo!" Drugi, posebno duhovniki, pa so ostro protestirali. Spominjam se, da sem Glas odložil pri besedah: „To množično prelitje krvi — v znamenju križa." V konkurenčnem glasilu Sij se je oglasil neki g. L. M., ki pa ni Lob Maks in privlekel na dan zgodovinarja dr. Josipa Grudna zato, da bi s cl-*ati iz Grudnove zgodovine pobil trditve g. Jeločnika. Če nam je zato, da iz obeh trditev izluščimo objektivno resnico, je potrebno, da zaenkrat pustimo na strani lconfuzne in nevzdržne trditve g. Jeločnika. Najprej si moramo biti na jasnem, kaj je hotel g. Jeločnik sploh povedati. Gotovo ne, da je vsega Cerkev kriva; pač, pa to, da so nemški duhovniki pri pokristjanjevanju tudi širili nemško fevdalno nadoblast. Če smo objektivni in resnicoljubni, moramo zato zeče‘i iskati dokaze Predvsem moramo razložiti, zakai so se Karantanci uprli. Tudi viri, ki jih r.avaiata oba zgodovinarja gg. dr. Kos in dr. Gruden so nemški, odn. bavarski, torej prizadeti. Iskati torej moramo nove dokaze. Zato je nuino. d° ne nregleduiemo samo pod lupo nemških virov o bavarsko-karantanskih medsebojnih odnosih, amnak skušamo ueofoviti kako so Nemci v splošnem postopali na slovanskih zapadnih mejah, zlasti pri pokristjanjevanju. V emigraciji nimamo na razrolago niti virov, niti kniižnic. Toda vsi, ce'o tisti, ki imajo samo liudsko šolo se mogoče še spominjajo, kako so nam v glavo zabijali zgodovino sv. bratov Cirila in Metoda, ki sta delovala pri severnih Slovanih komaj 80 let no slovenskemu uporu. Mislim, da 80 let in par sto kilometrov nič ne pomeni. Nimam namena pisati ali dopolniti razpravo, nač pa bom napravil samo malo skico o kardinalnem dokazu, zakai so se Karantanci uprli, kakšna ie bila vloga rimske cerkve in kako so Slovani gledali na pokristjanie-n>e in na germanizacijo. a) Moravski knez se mora obrniti na carigrajskega cesarja, da mu pošlje krščanske misijonarie. Zadosten dokaz, da Slovani niso bili na snrotniki krščanstva. Zakaj tako dolga pot v Carigrad, če so pa nemški mi-sijonarji bili tako blizu? b) Kako so Nemci reagirali, ko so izvedeli, da dva grška meniha mi-sijonarita med Slovani ? c) Zakaj sta morala sveta brata Ciril in Metod potovati v Rim? č) Zakaj je moral sv. Metod v nemško ječo? d) Zakaj se je umaknil sv. Metod na jug, v Blatograd? e) Kaj se je zgodilo po njegovi smrti z Glagoljaši? f) Kako ie oficialna cerkev, rimska kurija, gledala na delovanje sv. Cirila in Metoda ? Mislim, da si zaključek lahko vsak sam napravi. Dokazano je, da so Nemci v splošnem že pred več nego 1000 leti izvrševali političen pritisk proti zapadnim slovanskim mejam od Baltika do Sv. Višarij. Oficialna katoliška cerkev, rimska kurija, pa je šla v vsakem oziri Slovanom na roko. V vsej zapadni cerkvi je bilo uvedeno latinsko bogoslužje; pri Slovanih pa je napravil Rim izjemo. Trditev, da je Cerkev širila vero s križem in mečem, je do tal zgrešena. Pač pa je res, da so nemški misijonarji na svojo roko širili nemško fevdalno nadoblast. V takratnih razmerah Rim ni m'■gel vsakega posameznega misijonarja kontrolirati. Če bi dijaki slovenskega srednješolskega tečaja imeli pri roki potrebna vire, bi lahko o tem napisali lepo maturitetno domačo nalogo. Pa bi imeli slovensko Ilijado, dijaki bi s? pa naučili veronauk, zgodovino, obenem pa še sl venščino. Mi, ki pa odhajamo, pa moramo gledati na to, kako slovenske organizacije smotrno koncentriramo. Potrebujemo ne dveh, pač pa eno organizacijo bojevnikov: ne dveh, pač pa eno slovensko Kulturno akcijo. Ko po vsem svetu pokajo bombe, ali se sploh zavedamo, da se nahajamo mogoče že v letu 1940? Kdaj bodo prenehali prepiri? Ali mogoča tedaj, ko bom'* stali v vrsti in bo novi, mačistični Oznovec uklenil dva in dva na isto verigo? • • • Če bi le kristjani enkrat začeli resno jemati svojo vero, potem bi to bila revolucija, kakršne znodovina sveta še ne pozna. In potem ne bi bilo vredno začeti še kakršne koli druge revolucije. George Clemenceau Predno si izgovoril besedo, si ti njen gospodar, potem pa je ona tvoj gospodar. Arabska modrost Edini način, da gremo naprej, je: da gremo naprej. John F. Kennedy Slovenske meje V prejšnji številki „Vestnika“ smo objavili iz almanaha Slovenskega srednješolskega tečaja ravnatelja Marka Bajuka sestavek o slovenski ustavi. Danes nadaljujemo z objavo sestavkov iz omenjenega almanaha. Gdč. Julka Furlan je napisala nekaj lepih misli o slovenskih mejah. Njen sestavek se glasi takole: Po definiciji je narod skupnost, povezana predvsem po ljubezni, okrepljeni s skupnimi interesi. Vendar ti interesi prav kakor ljubezen niso omejeni po legalni črti državne meje. Republika Slovenija, zamejna Slovenija in Slovenija v svetu, vse tri skupaj, tvorijo slovenski narod. Prva ima določene meje in je uradno priznana: druga raste na zemlji, ki je sedaj pod tujo oblastjo, pa je vseeno last Slovencev. Po evropskih državah, kakor na primer v Italiji, ko je ta zasedbi Istro, Primorsko in druge dežele, je v vseh osebnih izkaznicah pisalo: državljan italijanski, narodnost slovenska ali katera druga, h kateri je kdo spadal po rodu. Na Koroškem, Goriškem in Tržaškem so naši rojaki italijanski ali avstrijski državljani, a narodno so Slovenci, kot da meja ne bi obstojala. Še več, čim bolj so zatirani, bolj ljubijo in spoštujejo svoj narod. Slovenija v svetu pa je skupnost tistih Slovencev, ki smo raztresen, po vseh kontinentih. Meje slovenskega naroda segajo do tja, do koder prebiva rod s slovensko krvjo in zavestjo. Člani Slovenije v svetu, ki so pustili domovino zaradi političnega aii ideološkega preganjanja, bi se radi vrnili v svobodno Slovenijo, katere meje bi morale biti resnične narodne meje. Lepo bi bilo, če bi se Koroška, ki je zibelka Slovenskega naroda, tud: politično priključila Sloveniji. Ampak meje se lahko prestavljajo samo z vojno, kar se ne splača majhnemu narodu. Mejo na Italijo bi bilo potreba še posebno paziti, ker Italijani skušajo spet osvojiti tisti del slovenskega ozemlja, katerega so po drugi svetovni vojni morali vrniti. Svobodna in gospodarsko napredna država mora imeti svojo zaslombo in članstvo na mednarodnih trgih, kamor svoje prvine in izdelke lahko izvaža, da omogoči svojim državljanom zaslužek in blagostanje. Zato bi morala biti samostojna Slovenija članica Združenega evropskega trga in skušati širiti svoie ekonomske meje. Razvoj države se meri namreč po raz .nežnosti gospodarskih vplivov. Poleg poljedelstva ima Slovenija tudi rudnino in naravne lepote. k: nospešujejo turizem in so vir državnih dohodkov ter slovenskega vpliva v svetu. Država oziroma narod pa mora imeti za svoj napredek predvsem zdravo kulturo. Kultura na podlagi morale in vere pomaga tudi socialnemu napredku države. Na narodni kulturi slone tako gospodarstvo kakor znanost in splošna blaginja. Podlaga te kulture mora izhajati iz naroda samega, iz njegovih prepričanj in idealov. Ohranjati je treba stara izročila in jih usmerjati v moderno dobo. Ta kultura je vsakemu narodu lastna in zato dragocena. Narod se ne sme omejevati samo na svojo zemljo, gospodarstvo, znanje in razumnost. Iskati mora stike s kulturo in gospodarstvom drugih narodov in se oboroževati tudi izven svojih mej. Zato je Slovenija v svetu še posebno važen del narodnega telesa. Smo del naroda, ki ga povezujemo s svetom preko naših kulturnih in gospodarskih stikov. Močan gospodarski razvoj, verska zavest in narodna kultura naj bi bil cilj svobodne samostojne Slovenije doma in v svet.i ne glede na trenutne politične meje. Rudolf Smersu Slovenska obala (Nadaljevanje) Koper Poleg Trsta si Italijani radi lastijo tudi Koper, češ, da je bilo to vedno popolnoma italijansko mesto. Poglejmo na kratko zgodovino Kopra, da bomo videli, koliko je resnice v italijanskih trditvah. Mesto Koper je nastalo na ščitu podobnem otoku v Koprskem zalivu. Od leta 1825 dalje pa Koper ni več otok, ker je bilo plitvo morje med celino in otokom zasuto in je Koper postal polotok. Stare listine povedo, da je bilo na prvotnem otoku malo grško naselje, ki se je imenovalo Egida (ščit). Rimljani so Grke pregnali in dali otoku ime Capri s (kozji otok), iz česar je nastalo slovensko ime Koper. Pozneje so otok imenovali tudi Ju-stinopolis po bizantinskem cesarju Justinianu, pa se to ime ni ohranilo. Ko so dobili otok v roke oglejski patriarhi, so mu dali ime Caput Istriae (glava Istre) in iz tega je nastalo italijansko ime Capodistria. Slovenci pa so vedno otok imenovali Koper. Od 13. stoletja pa do leta 1797 je bil otok v oblasti Benečanov in je bil tedaj važno in bogato mesto. Mnogo Benečanov se je priselilo v Koper in pet koprskih županov je celo prišlo na prestol beneških dožev. Kljub množici priseljencev iz italijanskega polotoka je imel Koper vedno slovensko večino vse do 19. stoletja. Skozi več stoletij je imel v Kopru svoj sedež slovenski „poglavar“. Mestni statuti izrecno omenjajo Slovence, škof Tomasini je pisal v 17. stoletju, . avgusta v Našem domu v San Justu, in katere čisti dobiček bo šel v sklad Zavetišča. Tudi je povabil vse Slovence, da postanejo člani Zavetišča. Podpiramo prošnjo agilnega predsednika Zavetišča Matevža Potočnika in vabimo vse borce, da postanejo člani in dobrotniki Zavetišča škofa dr. Gregorija Rožmana. VSEBINA: Vogelni kamni vsake skupnosti: ljubezen, mir, zaupanje in volja (Karel Mauser) — Zdravica (Samo Slovenko) — Jasna beseda o marksizmu (Msgr. Ignacij Kunstelj) — Dom (O. M.) — Spodrsljaji (Maks To h) — Slovenske meje -—- Slovenska obala (It. Smersu) — Ali je bil škof dl". Rožman med vojno na Gorenjskem? — Deset znakov masovnega človeka (Prane Sodja C. M.) — Svetopolkove palice (O. M.) — Velika ironija (Prane Janežič) — Zlati delovni jubilej dr. Valentina Meršola — Obletnica Poražencev — V spomin — Nove knjige: Pastirjev glas v tujini (It. Smersu) — Naši jubilanti: Dva šestdesetletnika — Društvene novice — Pismi uredništvu DRUŠTVO SLOVENSKIH PROTIKOMUNISTIČNIH BORCEV V ARGENTINI prisrčno vabi vse protikomunistične borce brez izjeme in njihove svojce ter sploh vse Slovence in Slovenke k spominski sveti maši za vse žrtve komunističnega divjanja pred tridesetimi leti, ki bo V NEDELJO, 10. SEPTEMBRA V ZAVETIŠČU ŠKOFA ROŽMANA Sv. mašo bo daroval msgr. Anton Orehar. Po sv. maši bo s pom i nska prosta va Nato pa bo vsem udeležencem na razpolago ASADO Cena: 15.— (za mladostnike 5.—), katerega čisti dobiček je namenjen Zavetišču. O is** S 5 d TARIFA REDUCIDA Propiedad Intelectual No. 1.144.379 o 2, = u et m < Concesion No. 6830 Ramon Falcon 4158, Bs. As.