Lea S. Bohinc SOCIALNO KULTURNO DELO SOCIALNO DELO Z IGRALNO, CIBALNO-PLESNO, LIKOVNO, GLASBENO IN VIDEO DEJAVNOSTJO Na Visoki šoli za socialno delo v Ljubljani razvijamo področje, ki smo ga zaradi uporabe ustvarjalnih kulturnih dejavnosti poimenovali "socialno kulturno delo", kar natančneje po- meni "socialno delo z igralno, gibalno-plesno, likovno, glasbeno in video dejavnostjo". Po- dročje razvijamo v sodelovanju z oddelkom ustvarjalnih izobraževalnih programov nizo- zemske Hogeschool Nijmegen (TEMPUS) in z nemško Hochschule für Sozialarbeit iz Dort- munda. Sodelovanje z omenjenima šolama je rodilo tri sklope večdnevnih ustvarjalnih de- lavnic, ki smo jih organizirali za študente, uči- telje in sodelavce Visoke šole za socialno delo v Ljubljani aprila, maja in junija 1994. Umestitev izbirnega predmeta "socialno kulturno delo" v učni program dodiplomskega študija utemeljujemo s potrebo, da bi poklicno znanje prihodnje socialne delavke oziroma de- lavca obogatili z ustvarjalno kulturno razsež- nostjo socialnega dela z ljudmi. Študentje so z danim izbirnim predmetom dobili priložnost, da razvijajo ustvarjalnost na različnih socialnih kulturnih področjih in se hkrati učijo, kako prepoznati, spodbuditi in uporabiti ustvarjalne zmožnosti ljudi, s katerimi se bodo srečali pri delu; kako organizirati in voditi socialne kul- turne dejavnosti z namenom sproščanja in aktiviranja psihosocialnih doživljajskih situacij ter omogočanja varnega psihosocialnega pro- stora in časa za zdravljenje. V pričujočem prispevku predstavljamo soci- alno kulturno delo z nekaj izbranih vidikov, s katerimi želimo orisati čimbolj celostno vizijo področja, kot ga razvijamo na Visoki šoli za socialno delo: zakaj socialno delo z ustvar- jalnimi kulturnimi dejavnostmi?; doživljajsko izkustveni in terapevtski vidik socialnega kul- turnega dela; ponudniki in uporabniki v siste- mu socialnega kulturnega dela; krožni model načrtovanja in izvajanja socialne kulturne de- javnosti; model socialnega kulturnega dela s skupino; potrebna znanja, sposobnosti in last- nosti za izvajanje socialnega dela z ustvarjalni- mi kulturnimi dejavnostmi. um SOCIALNO DELO Z USTVARJALNIMI KULTURNIMI DEJAVNOSTMI? Vidik, ki osvetljuje smiselnost uporabe ust- varjalnih kulturnih dejavnosti pri socialnem delu z ljudmi, je socialno delo kot znanost in metoda ustvarjanja prostora in časa za komu- nikacijo med udeleženci sistema (problema): omogočati, ohranjati in razvijati sporazumeva- nje - občutenje, poslušanje, pogovarjanje, po- gajanje, dogovarjanje, razumevanje... -, ki bo ustvarilo nekaj novega, spremembo, premik iz problematičnih, bolečih medosebnih odnosov. Iskati možnosti komunikacije v vseh njenih razsežnostih, besednih in nebesednih, vsebin- skih in odnosnih, simetričnih in komplemen- tarnih, vzročnih in nevzročnih, zavestnih in nezavednih itn., je zahteven preskus ne le spo- sobnosti, znanja in izkušenosti, temveč tudi ustvarjalnosti - občutljivosti, pronicljivosti, in- tuitivnosti, odprtosti, prožnosti, domišljije, iz- virnosti in iznajdljivosti socialne delavke ali delavca. Prav tako ustvarjalno je uporabnikovo (klientovo) sodelovanje v procesu iskanja, pre- poznavanja in uporabe lastnih zdravilnih virov, učinkovitih vzorcev ravnanja, samopotrditve- nih izkušenj in doživljanj, na katerih je smisel- no in vredno graditi sedanjost za prihodnost. 317 LEA Š. BOHINC V ta namen je uporaba ustvarjalnih kultur- nih dejavnosti že zaradi poudarjenih značilno- sti novega, drugačnega, svobodnega, enkrat- nega, lastnega... izredno primeren medij, ki ob zagotovljenem varnem odnosnodinamičnem okviru omogoča in spodbuja komunikacijo med udeleženci v sistemu (problemu). Upo- rabljamo jo lahko kot samostojno, začetno, sklepno ali kako drugače dopolnjujočo metodo običajnemu pogovoru s posameznikom ali skupino (družino), pač v skladu z značilnostmi udeležencev (tako strokovnjakov kot klientov), narave problema ter prostora in časa s konk- retnimi pogoji dela. V danem okviru nas ne zanima toliko stro- kovno teoretična razlaga ustvarjalnosti, kar je predmet raziskovanja teoretične psihologije (gl. npr. Trstenjak 1981). Glavno in zadostno merilo našega poznavanja snovi je to, kar danes postaja kriterij vrednosti večine pristo- pov psihosocialne in psihoterapevtske pomoči, namreč, učinkovitost te pomoči. Določena strokovno-teoretična utemeljitev (v našem pri- meru ustvarjalnosti) je pomembna, kolikor njeno poznavanje prispeva k večji učinkovito- sti, uspešnosti metodološkega pristopa, inter- vencije, načina reševanja problema. Slednje se povratno vrašča v pojmovno ozadje epistemo- loško-hermenevtičnega referenčnega okvira novih, s teoretičnim razumevanjem obogatenih intervencij. Omenimo le, da poskušajo človekovo ust- varjalnost razložiti različne psihološke teorije, med njimi na primer asociativna, geštaltis- tična, psihoanalitična in neoanalitične, huma- nistične ter sistemska in informacijska. Slednji z razlago ustvarjalnosti kot človekovega zelo učinkovitega, izvirnega in produktivnega pre- oblikovanja informacij nekako prevzemata pri- mat nad dolgo prevladujočimi asociativnimi razlagami, ki so ustvarjalnost pojasnjevale kot učinek prostih asociacij (Trstenjak 1981: 23). Posebnost socialnega dela z uporabo ust- varjalnih kulturnih dejavnosti je seveda dru- gačen, besednemu jeziku različen, z njim bolj ali manj usklajen jezik sporazumevanja. Pri tem mislimo na sporazumevanje v najbolj ce- lovitem, integrativnem pomenu: v dualističnem opisu je to sporazumevanje tako na intrapsi- hični kot interpsihični ravni; v interakcio- nističnem presega obe posamezni ravni s poudarkom na interakciji med njima; v kiber- netičnem opisu pa se sporazumevanje odvija na ravni odnosov, ki so krožni in jih oprede- ljujejo čustva, odnosov, v katerih ni ne ne- pristranskih opazovalcev ne nepristranskega doživljanja ali dejanja, ampak je vsakdo kot celota udeležen v problemu, ta pa ni umeščen v posameznike, temveč v odnose med njimi (Barnes 1994: 50). Udeleženci v opisanem sistemu se spozna- vajo, izražajo in sporazumevajo skozi gib, ples, igro, glasbo, oblikovanje ali video, ki so lahko vsi mediji ustvarjalnosti. Tovrstna kulturna de- javnost lahko preprosto razveseljuje, sprošča, povzroča ugodje, prispeva k integriranosti po- sameznika v odnosih; poleg tega se zrašča z značilnostmi, kot so prostovoljnost, sponta- nost, svoboda, izziv, priložnosti za socializacijo ter rast in razvoj; olajšuje delo z domišljijo, z nezavednim - prispeva lahko k nezavedni, a učinkoviti in trajni rešitvi problema; pogosto je ta jezik v danem prostor in Času edini jezik komunikacije (tudi na ravni posameznikovega notranega dialoga) ali pa je najprimernejši jezik za začetek komunikacije; vsakdo se lahko pridruži - važen je proces dejavnosti, ne pa njen končni rezultat (izdelek), kar je eno glav- nih pravil socialnega kulturnega dela; končno so tudi sami rezultati kulturne dejavnosti ob- stojni (izdelki ali posnetki) in jih lahko ra- ziskujemo pozneje, bodisi strokovnjaki sami bodisi skupaj z ostalimi udeleženci sistema (problema). Igra gibov, zvokov, oblik ..., ki jih ustvari oseba v komunikaciji, ima lahko vlogo opti- malnega načina zmanjševanja stresa in tudi v tem smislu zavzema izjemen, bistven položaj v človekovem življenju (Ellis 1973; Levy 1983). Njeno spodbujanje in razvijanje prispeva k uravnoteženi rasti osebnosti in medosebnih odnosov in komplementarno dopolnjuje pre- težno spoznavni, logično-analitični poudarek socializacijskih, vzgojnoizobraževalnih proce- sov v zahodnem kulturnem okolju. DOŽIVLJAJSKO IZKUSTVENI IN TERAPEVTSKI VIDIK SOCIALNEGA KULTURNEGA DELA Uporaba ustvarjalnih kulturnih dejavnosti v socialnem delu je lahko namenjena zlasti omo- gočanju in razvijanju pomembnih novih 318 SOCIALNO KULTURNO DELO doživetij udeležencev v sistemu (problemu), takih, ki prispevajo na širokem spektru iz- kušenj - od evforičnih, zanesenih, razveselju- jočih, prijetnih prek nevtralnih, ambivalentnih do neprijetnih, razžaloščujočih in še mnogih drugih izkustvenih stanj, ki jih udeleženci doživijo v varnem okviru diadnega ali, še po- gosteje, skupinskega (družinskega) odnosa znotraj sistema vzgoje in izobraževanja, soci- alnega varovanja, psihosocialne pomoči. Taka doživetja prispevajo k samopoznavanju, samo- podobi, samopreskušanju posameznika in k razvijanju komunikacije v skupini. Čeprav je primarni namen socialnega kulturnega dela v tem primeru doživljajske narave, so pogosti tudi spremljajoči zdravilni - terapevtski - učin- ki, ki pa jih ne načrtujemo, analiziramo, ra- ziskujemo, sistematično spremljamo. Lahko pa se skupaj z udeleženci dogovorimo, da od doživljajsko izkustvenega preidemo k terapevt- skemu načinu dela. Plesna, dramska, glasbena in likovna tera- pija so se najprej razvile v psihiatričnih ustano- vah, sprva kot dopolnilna metoda osnovni psihoterapevtski metodi, pozneje, čeprav red- keje, pa tudi kot samostojna terapevtska meto- da. Danes delujejo umetnostni terapevti tudi v splošnih bolnicah, zdravstvenih centrih, šolah, zaporih, krajevnih skupnostih, na zasebnih in- stitutih in univerzah. Ustrezna delovnemu mestu in udeležencem (terapevtom in klien- tom) je seveda narava problematike v terapiji - telesne bolezni, travme in poškodbe, razvojne motnje in senzomotorične težave, psihiatrične motnje, čustvene ali vedenjske motnje ter psi- hosomatske težave, komunikacijske težave in motnje v odnosih, zasvojenosti, zlorabe, težave pri učenju, staranju itn. Terapevt in klient se navadno dogovorita o osrednji problematiki, načinu, trajanju in cilju terapije, ta dogovor pa lahko glede na potek dela sporazumno spre- minjata. Terapevt sistematično spremlja in analizira proces zdravljenja, v katerem je ust- varjalna kulturna dejavnost sredstvo za iz- ražanje in posredovanje osebnih čustev in občutkov drugim ljudem. PONUDNIKI IN UPORABNIKI V SISTEMU SOCIALNEGA KULTURNEGA DELA Kar želimo poudariti, je zgolj povzetek že povedanega o odnosu in vlogah ponudnikov (socialnih delavk in delavcev, terapevtk in terapevtov) in uporabnikov (klientskih siste- mov) v procesu socialnega kulturnega dela in psihosocialne pomoči. Za socialno delo z ust- varjalnimi kulturnimi dejavnostmi je še zlasti pomembno, da gredo izvajalci sami aktivno skozi proces kulturnega ustvarjanja. Slednje ne pomeni umetniškega ustvarjanja po družbeno priznanih (ali nepriznanih) estetskih merilih. V vsakomur od nas so zametki ustvarjalne kul- turne dejavnosti v igri, gibu, plesu, glasovih in zvokih, oblikah našega otroštva, ko so bile te dejavnosti najbolj naraven, spontan način našega samoizražanja in sporazumevanja. Ta pogosto pozabljen način je ustvarjalni vir vsakega človeka, v njem je presežen in zabri- san razkorak med strokovnjakom in klientom, vzpostavljen je primarnejši odnos med "jaz" in "ti", ki prosto zavzemata in menjavata obsežen repertoar vlog (človek kot igralec in pripove- dovalec zgodb, Sarbin 1986; cilj terapije je po- magati ljudem doseči širok repertoar vlog z medsebojno integriranimi posameznimi vloga- mi, Landy 1990), doživljajskih stanj, odnosnih vzorcev; ustvarjalnost vre in se plodi z vsako novo izkušnjo, ki oživi v varnem prostoru in času socialno kulturnega okvira. Prav tako pomembno je, da prepoznamo in spodbujamo ustvarjalnost ne le v mejah kultur- nih dejavnosti, temveč tudi v načinu klientove- ga celostnega sodelovanja v procesu psiho- socialne pomoči in v odkrivanju klientovih doslejšnjih ustvarjalnih načinov učinkovitega reševanja problemov. Podobno tudi ponudni- kova ustvarjalnost ni omejena le na kulturno dejavnost, temveč na celoto njegove udeležbe v sistemu (problemu). Učinkovitost socialnega kulturnega dela in psihosocialne pomoči se odraža pri vseh udeležencih sistema, tako pri uporabniku kot pri ponudniku, saj se poraja v odnosu "vmes" ("//i the between", Barnes 1994: 39) in se od tod krožno, z zankami pov- ratne zveze vključuje v sistem. Naprej, problema ne vidimo v klientu in njegovi značajski strukturi, temveč v njegovi odnosni dinamiki oziroma v načinu njegove 319 LEA Š. BOHINC komunikacije (Barnes 1994). Zato je tudi naše delovanje v vlogi socialne delavke oziroma de- lavca, terapevtke oziroma terapevta osredo- točeno na klientovo odnosno strukturo v vsej njeni večplastnosti, kjer gibalno-plesna, igral- na, glasbena, likovna in video govorica bogato prispevajo k večji integriranosti klienta in klientskega sistema kot odnosne celote. KROŽNI MODEL NAČRTOVANJA IN IZVAJANJA SOCIALNE KULTURNE DEJAVNOSTI Načrtovanje ustvarjalnih kulturnih dejav- nosti v socialnem delu so na ITogeschool Nij- megen sistematizirali v obliki petstopenjskega krožnega procesa, ki vključuje možne zanke povratne zveze. Gre za učni model formalnega načrtovanja socialnih kulturnih dejavnosti, kakršne izvaja socialna delavka oziroma dela- vec s posamezniki in skupinami vseh starosti in v različnih ustanovah: centrih za socialno delo, osnovnih in srednjih šolah, vzgojnih zavodih, zaporih, domovih za ostarele, zavodih za in- validne osebe, psihiatričnih institucijah itn. Model je uporaben tudi kot pomoč pri doku- mentaciji in sistematičnem spremljanju so- cialnega kulturnega dela, prilagojenega vrsti ustvarjalne kulturne dejavnosti, naravi proble- matike, značilnostim uporabnikov in ponudni- kov, ponudnikove ustanove in pogojev dela itn. 1. Na prvi stopnji socialna delavka oziroma delavec oceni potrebe in interese svojih klien- tov. Pri identifikaciji danih potreb se opira na strokovno teoretično znanje o različnih de- javnikih človekovega psihofizičnega razvoja, ki narekujejo določene potrebe in interese ali sovplivajo pri njihovem nastanku in razvoju. 2. Na drugi stopnji socialna delavka oziro- ma delavec razvija in načrtuje program. Pri tem v programu pušča dovolj prostora za morebitne spremembe, ki lahko nastanejo kot odgovor na spremembe v življenju in razvoju klienta. Socialni delavec ima na voljo različne strategije razvoja programa. Izbira strategije je odvisna od več dejavnikov: (a) od vrste organi- zacije (ustanove), ki ji socialna delavka oziro- ma delavec pripada, in njenih ciljev, namenov, potreb, poslanstva; (b) od njenega oziroma njegovega znanja in sposobnosti uporabe znanja o človeškem razvoju pri načrtovanju; (c) od njene oziroma njegove sposobnosti identificirati potrebe, interese in nagnjenosti klienta ter ustvariti priložnosti, ki spodbujajo ustvarjalno ravnanje; (d) od njene oziroma njegove sposobnosti identificirati potrebe in interese tako posameznika kot skupnosti in njun medsebojni odnos (nasprotovanje, tek- movalnost itn.). Na tej stopnji mora socialna delavka oziro- ma delavec prevesti identificirane potrebe v cilje svojega programa. Potrebe posameznika, organizacije (ustanove) ali/in skupnosti mora za ta namen "presejati" v procesu, v katerem upošteva namere svoje ustanove, izvedljivost programa in interese klienta (klientskega siste- ma). 3. Na tretji stopnji socialna delavka oziro- ma delavec dejansko izvede program. Program se odvija v periodah, ki so podobne življenj- skemu ciklu. Crompton navaja 5 takih obdobij: predstavitev, "odskok", dozorevanje, nasi- čenje, upadanje (ali podaljšanje) s petrifikacijo ali dokončnim izničenjem. V fazi nasičenja lahko načrtovalka oziroma načrtovalec spre- meni obliko ali trajanje življenjskega cikla pro- grama, ki ga izvaja, lahko ga "osveži" tudi z novostmi ali novimi soizvajalci ipd. Upadanje programa je naraven in neizogiben sklep živ- ljenjskega cikla. Program se lahko ohrani v ozkem krogu navdušencev in se kot tak ("okamnel") nadaljuje. V nasprotnem primeru se program konča. 4. Na četrti stopnji socialna delavka oziro- ma delavec ovrednoti program. Kadar ocena vrednosti poteka v eni od faz programa, ko se ta še ni končal, govorimo o "formativnem vrednotenju". Če pa ocenjujemo vrednost pro- grama, ki se je že končal, govorimo o "suma- tivnem vrednotenju". Uporaba enega ali drugega načina vrednotenja je odvisna od načrtovalkinega ali načrtovalčevega namena (revizija ali končna ocena), pa tudi od časov- nega okvira, v katerem vrednoti. Včasih je pri- merno izvesti tako formativno kot sumativno vrednotenje - s tem zelo poglobimo bazo po- datkov, na podlagi katerih sprejemamo od- ločitve. 5. Na peti stopnji socialna delavka oziroma delavec pregleduje program ter vnaša po- pravke in spremembe. To se dogaja ob vsakem sumativnem vrednotenju. Z odločitvijo za 320 SOCIALNO KULTURNO DELO novo različico programa se ves cikel začne znova. MODEL SOCIALNO KULTURNEGA DELA S SKUPINO Socialno kulturno delo je individualno in skupinsko, s sistemskim strokovno-teoretičnim in metodološkim pristopom v socialnem delu pa skupinsko delo vse bolj prevladuje, saj si prizadevamo v ekspertno-klientski sistem vključiti čimveč pomembnih udeležencev, tako na strani klienta kot na strani strokovnjaka. V vzgojnih in prevzgojnih ustanovah in raznih domovih in zavodih in skupnostih pa je social- no delo z ustvarjalnimi kulturnimi dejavnosti sploh bolj skupinsko kot individualno. Lahko je nestrukturirano (skupna sta na primer čas in kraj srečevanja, vsebina pa je prosta, vsakdo dela svoje delo), pogosteje pa strukturirano (izvajajo skupno nalogo ali raziskujejo skupno temo) z zelo širokim okvirom strukturiranosti (od zelo ohlapnih do povsem specifičnih navo- dil), mogoče pa je kombinirati oba načina. Pri- poročljiva velikost socialno kulturne skupine je od 6 do 12 članov, v določenih okoliščinah pa jih je lahko tudi več. Marian Liebman v knjigi Art Игегару for Groups (Liebman 1986) navaja vrsto dejavni- kov socialnega kulturnega dela (govori sicer o terapevtskem modelu, ki pa je dovolj splošen tudi z vidika doživljajsko izkustvenega poudar- ka na delu s skupino), ki jih v nadaljevanju na kratko predstavljamo. Pri tem bi želeli v doslej pretežno znanstven, abstrakten pojmovni okvir vnesti možen vsebinski opis konkretnega, stvarnega dogajanja. 1. Sestava skupine Skupino lahko opredelimo z vidika vodje (kdo, sovodja, plačilo?), članov skupine (kdo, obveščanje, vključenost osebja ustanove...), prostora (velikost, osvetljenost, ogrevanost, voda, sanitarije, oprema, skladiščenje izdelkov, zvočna izolacija, stroški...), časa (primernost, razporeditev dejavnosti...) in materialov in pri- pomočkov (za gib in ples in igro na primer bla- zine, spalne vreče, kasetofon, posneta glasba, reflektorji, video kamera in rekorder ipd.; za glasbo na primer blazine, različni ritmični ter melodični instrumenti, kasetofon, posneta glasba, notni material ipd.; za risanje, slikanje. plastično oblikovanje na primer svinčniki, oglje, različne barve, papir, platno, tkanina, glina, les, kovina, čopiči, lopatke, strgala, pa- lete, stojala, umetnostna literatura ipd., za video na primer video kamera in rekorder, video kasete, oprema za montažo posnetkov in glasbe ipd.). 2. Težko spremenljivi dejavniki, ki vplivajo na skupino Dejavniki v ustanovi (urnik ustanove, pod- pora ustanove in osebja, nameni ustanove...), prostorski dejavniki (velikost, prehodnost, hrup iz sosednih prostorov, primernost tal...), vpliv klientov (potrebe, pričakovanja, psihofi- zične zmožnosti, podobnosti in razlike...); čust- va in občutki (ki jih udeleženci vnesejo v sistem). 3. Cilji in nameni Razlogi, želje, pričakovanja, zaradi katerih se je neka skupina sestala. 4. Omejitve skupine in osnovna pravila Vnaprejšnje omejitve (na primer število članov skupine, morebitna potrebna prisotnost na določenem številu srečanj, način izločanja članov, ki ne spoštujejo pravil skupine itn.), skupno dogovorjena temeljna pravila o medo- sebnih odnosih (poslušanje, neprekinjanje, spoštovanje, pravočasni prihodi, sodelovanje, odmori, pogovarjanje med delom, kajenje, skupna odgovornost ipd.). 5. Odprte ali zaprte ali polodprte skupine Odločitev o odprtosti skupine za nove čla- ne, od česar je odvisna raven poglobljenosti in intimnosti odnosov. 6. Vloga vodje Navzočnost sovodje (kot model za druge člane, kot intervizor ali občasni supervizor itn.), sodelovanje pri delu (pasivna ali aktivna ali kombinirana udeležba), vodenje (bolj ali manj demokratično, kombiniranje), transfer in projekcija v vodjo (zlasti v psihoterapevtsko usmerjenih skupinah - pomembno je upošteva- ti oboje). 7. Običajni dnevni red srečanja Uvod in ogrevanje (10 do 30 min.), izbira ustvarjalne dejavnosti, teme in sama dejavnost (20 do 45 min.), pogovor in sklep (30 do 45 min.). Posamezno srečanje traja ponavadi uro in pol do dve uri; če gre za delavnico, pa več ur dnevno. Uvod in ogrevanje. Uvod je namenjen 321 LEA Š. BOHINC medsebojnemu uglaševanju, sproščanju in spo- znavanju (če je to potrebno), pri čemer že lahko uporabimo konkretne ustvarjalne dejav- nosti (igro, gib, zvoke, oblike), ki dopolnjujejo pogovor. Dobro se je dogovoriti o osnovnih pravilih ter pojasniti logiko in namen socialne kulturne dejavnosti v dani skupini. Pri igralni ali plesni dejavnosti bodo člani skupine na primer sedli v krog in se po navodilih vodje osredotočili na svoje dihanje, na trenutno počutje, na pričakovanja in doživljanje v skupi- ni. Mogoče bo vsak z gibom in/ali glasom izra- zil svoje občutke, želje, ali se na ta način predstavil v skupini - zdaj se udeleženci že ogrevajo. Pri likovni dejavnosti bo morda krožil list papirja ali kos gline, vsakdo bo kaj narisal, naslikal ali po svoje dognetel, obliko- val glino in se tako predstavil. Včasih se je primerno pogovoriti o osnovnih pravilih, nači- nih dela, o morebitni temi srečanja ali o no- vostih, o spremembah že dogovorjenega. Izbira ustvarjalne dejavnosti ali teme. Ta je odvisna od značilnosti udeležencev in narave morebitne problematike, od načina sestajanja, od danega trenutka v procesu odnosne dina- mike skupine (predstavljanje in spoznavanje, oblikovanje skupine, senzibiliziranje, vživljanje in identifikacija, soočanje s konflikti in njihovo reševanje v skupini ...), Ustvarjalna dejavnost lahko poteka na ravni uživanja v (pretežno senzomotorični) igri, simboličnega igranja vlog (individualnih, skupinskih) ali igranja v igrah s pravili (kjer se s spremembo pravil igre spremeni sistem). Dejavnost. To je čas, ko so udeleženci za- topljeni v delo, ki je individualno ali skupinsko ali kombinirano. V okviru delavnic, ki smo jih letos organizirali na Visoki šoli za socialno delo v Ljubljani, so udeleženci spoznali in pre- skusili različne ustvarjalne tehnike - pri likovni dejavnosti na primer slikanje, kolaž, izdelo- vanje mask, plastično oblikovanje iz papirja - ki so jih nato uporabili za izražanje osebnih čustvenih stanj v določenih socialnih situacijah - doživljanje strahu, jeze, radovednosti, hrepe- nenja, igrivosti v konkretnih okoliščinah v last- ni družini, v razredu, v množici, v samoti ... Pri gibalno-plesni dejavnosti so udeleženci indivi- dualno, v parih, v trojicah in v skupini spozna- vali svoje telo, občutljivost, meje svojega zaupanja, zmožnosti stika in bližine, vodenja in prepuščanja, agresivnosti; doživeli in izrazili so možnosti in vloge ritma, prostora, različne ravni in hitrosti gibanja, napetosti, dinamiko skupine; z lastno koreografijo gibanja so upri- zorili osebne konfliktne situacije in ob pomoči in sodelovanju skupine eksperimentirali z mo- žnimi rešitvami konfliktov. V igralni (dramski) delavnici so gibalnemu izrazu dodali dramske- ga - igro vlog z režijo in spreminjanjem vlog, pripovedovanje zgodb, nemo in besedno upri- zoritev, na primer konfliktnih situacij z dela, uporabo glasu in zvoka, rekvizitov. V video de- lavnici so po seznanitvi z osnovnimi tehničnimi podatki in praktični vaji individualno, v parih in v manjših skupinah izvedli različne ustvar- jalne projekte (posnetki z intervjuji in mon- tažo) na lastne teme (na primer prostitucija, predstavitev ustanove) - v izredno delovnem vzdušju so se med udeleženci razvijali zau- panje, sodelovanje, intimnost... Pogovor. To je naravni del socialne kul- turne dejavnosti, običajen v uvodni in sklepni fazi srečanja, med samo dejavnostjo pa ga lahko po dogovoru tudi odpravimo, kar pogos- to poglobi intenzivnost doživljanja. V terapevt- sko naravnanih skupinah je pogovor namenjen tudi analizi in raziskovanju odnosne dinamike v procesu zdravljenja. Ustvarjalna kulturna de- javnost je lahko samozadostna, pogosto pa služi kot izhodišče za poglobljen pogovor, ki sledi eksperimentiranju in ki lahko pripelje do novih uvidov ali pa le-te ozavesti, utrdi. Pogovor je tudi priložnost, da udeleženci izrazijo svoje nove želje in predloge za na- daljnji potek dela v skupini. S pogovorom lahko osvetlijo ali dopolnijo vsebine, ki so jih izrazili z gibom, igro, zvokom, obliko ali pos- netkom. Pomembno je, da se vodja zaveda, kako vsaka razlaga pove več o razlagalcu kot o predmetu razlage, zato je najpomembnejša razlaga samega ustvarjalca. Sklep srečanja. Po navadi je pomembno, da se srečanje konča bodisi z neko sklepno vajo ali ritualom bodisi s pogovorom, ki zaokroži dogajanje v skupini. Sklep srečanja je tudi pre- hod iz ustvarjalno zgoščenega v bolj vsakdanje življenje, pri tem pa je važno, da nihče ne od- haja z odprtim, žgočim problemom. K "vračan- ju" v vsakdanjost lahko pripomore tudi tako banalna stvar, kot je skupno pospravljanje pro- stora, v katerem je potekalo srečanje skupine. 322 SOCIALNO KULTURNO DELO Zelo smiselno je, da vodja (ob pomoči morebitnega sovodje) ovrednoti socialno kul- turno srečanje skupine. Pri tem mu je lahko v pomoč enotni obrazec zapisa, kamor zapiše na primer osnovne podatke: datum, kraj, uro, število udeležencev; namen srečanja; temo in način dela; počutje (vzdušje) skupine v pro- cesu srečanja; pobude, odzive in stvaritve po- sameznikov; kratek opis in ovrednotenje lastnega dela (vodje) in odnos z morebitnim sovodjem. Na podlagi takih zapisov vodja lažje spremlja ter načrtuje socialno kulturno delo s posamezno skupino. Ob koncu tega podpoglavja želimo po- udariti, daje opisani način socialno kulturnega dela s skupino le eden od veliko možnih nači- nov dela, prilagojenega številnim dejavnikom, ki vplivajo nanj. Pa tudi znotraj podanega modela je mogoče svobodno spreminjati potek izvajanja, saj je predpostavljeni model ab- strakcija, ki jo je treba vsakokrat oživiti s konkretnimi vsebinami. POTREBNA ZNANJA, SPOSOBNOSTI IN L\STNOSTI ZA IZVAJANJE SOCIALNEGA DELA Z USTVARJALNIMI KULTURNIMI DEJ/VVNOSTMI Verjetno se bo vsakdo, kdor se sreča s so- cialnim kulturnim delom, vprašal, kdo ga lahko opravlja. In ker nas je večina izgubila stik s kulturnim ustvarjanjem, podvomimo vase kljub širokemu znanju socialnega dela, so- cialne psihologije, psihologije osebnosti in družine, sociologije, sistemske teorije, teorije komunikacije in kibernetike, skupinske dina- mike in metod psihosocialne pomoči - znanju, ki ga študentka oziroma študent lahko pridobi s študijem na Visoki šoli za socialno delo v Ljubljani. Ob visoki poklicni etiki (in dodat- nem poznavanju sodobnih psihoterapevtskih smeri, če posameznika zanima terapevtsko de- lo z ljudmi) in organizacijskih sposobnostih za vodenje praktične dejavnosti v skupini je po- trebna nagnjenost do kakšnega ustvarjalnega kulturnega področja in dosti praktičnih vaj, ki jo lahko oseba pridobi na različne načine (v umetnostnih šolah, na tečajih, v ustvarjalnih kulturnih delavnicav, na seminarjih, pri per- manentnem izobraževanju, pri študiju in na specializaciji na ustreznih šolah v tujini). Zaenkrat je precej manj možnosti, da bi se v podobni obliki (razen seveda z rednim študi- jem ali študijem ob delu) doizobrazil kdo z doseženim umetniškim poklicem, če nima pedagoške izobrazbe, ki zagotavlja precej ob- sežno znanje za izvajanje socialnega kulturne- ga dela. Pedagoška fakulteta v Ljubljani na podoben način kot Visoka šola za socialno delo sodeluje s Hogeschool Nijmegen, in sicer z oddelkom za ustvarjalno (umetnostno) tera- pijo, ob sedanjem permanentnem izobraževa- nju na tem področju pa pripravljajo tudi specializacijo iz "pomoči z umetnostjo". Za in- terno rabo so pripravili več gradiv, iz katerih v marsičem črpa tudi pričujoči prispevek in so navedena ob koncu. Kulturnim ustvarjalcem, ki jih zanima socialno kulturno delo, lahko za zdaj priporočamo udeležbo na socialnih kul- turnih delavnicah in delavnicah, ki se ukvarja- jo s treningom občutljivosti, komunikacijskimi veščinami, skupinsko dinamiko ipd., in ude- ležbo na socioterapevtskih, rekreativnih ipd, taborih za otroke, mladostnike in odrasle, pa tudi individualno sodelovanje z učitelji Visoke šole za socialno delo ali Pedagoške fakultete, z učitelji, ki jim lahko svetujejo in pomagajo pri osvajanju potrebnih socialnopsiholoških in drugih znanj. 323 LEA Š. BOHINC Literatura Graham barnes {\994-), Justice, Love and Wisdom. Zagreb: Medicinska naklada. Interno gradivo Ilogeschool Nijmegen: — Ilogeschool Nijmegen, Department of Creative Educational Courses. — Social Pedagogical Assistance. Interno gradivo Pedagoške fakultete v Ljubljani: — Glasbena terapija. Povz. po: K. Bruscia, Case Studies in Music Therapy. — Kreativna likovna terapija. Povz. po: A Dialogue with James Hillman. — Kreativna terapija - drama. Povz. po: S. Jenincs, Remedial Drama. — Kreativna umetnostna terapija za skupine. Povz. po: M. LlEBMAN, Art Therapy for Groups. — Plesna terapija. Povz. po: I. Bartenieff & D. Leewis, Body Movement. Robert J. Landy (1990), The Concept of Role in Drama Therapy. Ш Arts in Psychotherapy 17: 223-230. Anton Trstenjak (1981), Psihologija ustvarjalnosti. Ljubljana: Slovenska matica. 324