Katolišk cerkven list« Danica izhaja 1., 10. in 20. dne vsaciga mesca na celi poli, in velja po pošli za celo leto 3 gld., za pol leta 1 gld. t»u kr.. v tiskat niči aprejemana na leto 2 gld. 60 kr. in na pol leta 1 gld. 30 kr., ako uni dnevi zadenejo v nedeljo ali praznik, izide DaniVa dan poprej TecXVI. V Ljubljani 1. grudna 1863. t Ani 34. Sroborini iish in Katoliški brarei in pisar vi. Beseda v marburški čitavnici 22. nove m b. 1863. Govoril gosp. F r. K o s a r, s p i r i t v a I I a v a n t i n-s k e ga h e m e n i h a. Ko sem premišljeval. kaj bi z Vami govoril, častita gospoda! da bi se vreden skazal Vaše pozornosti in da bi bila dcnešnja beseda v korist nam in našemu narodu, za kterega blagor se trudimo, se mi je vedno v misli vsiloval eden edini predmet, kterega vsestransko temeljito preteh-tovanje je ravuo sedanje dni, kakor se meni zdi, važno in prevažuo, in zato sem sklenil, se ga serčno poprijeti, akoravno nc preziram njegve težave. In te predmet je svobodni tisk. kterega ves sedanji svet nesterpno poželuje, akoravno pod nja I j u t i m i vdarci tolikokrat britko zdihuje. iu njemu nasprot deržanjc katoliških bravcev in pisateljev. Ne govorim pa od tega predmeta, kakor se samo po sebi razumi, v politiškem, temoč le edino v socialnem obziru. Da važnost svojega predmeta spoznamo, pomislimo naj poprej: I. Imenitno s t iu moč svobodnega tiska. 1. Svobodni tisk je učilnica naj obširniši. Ako učiš v šoli, ako govoriš v cerkvi ali beseduješ v deržavnih zborih, šteješ svoje slušatelje večidel le po desetkah ali stotinah: ako pa pero prirneš in daš svoje misli po tisku med svet, pomnožiš svoje slušatelje od desetk in stotin na hiljade in hiljad hiljadc, lahko da, ako je tvoje pero izverstno — na milijone. Tvoje slušateljstvo postane ves narod , — po prestavi tvojega dela, lahko da vsa deržava — tudi več deržav in narodov. — Koliko milijonov ljudi je že či-tavši poslušalo pridige sv. Avguštiua, krasne govore Ci-ceronove . sladke speve Virgilija, Dante-a id. Koliki ponos za pisatelja, kolika imenituost tiska! 2. Svobodni tisk je učba naj hitrejša in naj zvest cjša. Ako učiš ustmeno, kako počasi sc razširja tvoja misel, tvoj nauk, in kako lahko se po ustnem izročilu popači. Ti*ek pa je, da tako rečem, železna ccsta za misli in želje, za načerJe in naklepe naj važniših činov človeškega uma in dlani. Vozovlaki. ki po ti železnici derče, vozijo duhovne plodove vseh dežel in narodov s hitrostjo bliska v naše kraje in naše blago ravno tako urno v ptuje kraje nazaj. Kar si zutraj natisniti dal, lahko da že na večer napolnuje ves narod z žalostjo ali z veseljem in pomiri njegove strasti, ali pa naduši nja moč k naj žlahlnišim činom. Podoben je svobodni tisk velikemu tergu. na kte-retn se vsi narodi zemlje shajajo, da občujejo in zmeujujejo med seboj zaklade svojega uma. — In tisk, kako zvest poročnik tvojih misel je ou! Brez popačenja nese tvojo besedo od juga do severja. od izhoda do zapada. Zares : ni memo tiska učbe nc hitrejše ne zvestejše! 3. Svobodni tisk je uk uaj prostejši. Ako hočeš ustineuo učiti, koliko spričb potrebuješ! Dokazati moraš, koliko šol si prehodil, koliko izpraševanj in kako si jih napravil, zlasti pa moraš dostojno spretnost v predmetu skazati. kterega hočeš učiti, treba je celo, da svoje pošteno obnašanje spričaš. Nič vsega tega ti ui treba. ako hoces po tisku učiti. Nihče nema pravice te vpraševati. koliko šol in kako si jih doveršil, ali si izurjen v predmetu, o kte-rem pišeš, iu ali si pošten človek, ali nisi. Se lastnega imena ti ui treba povedati, zakaj svobodno se skriješ za šeoi« auonima. In dalje, ako hočeš ustmeuo učiti, si navezan ua deržavo, ktera te je učitelja poterdila, si navezan na kraj. kje, in na učence, ktere edino smeš učiti. Ako se pa tiska poslužiš kakor učiluega sredstva, ti je odpert vsak hram, svobodno smeš v vsako vas. terg in mesto. svobodno zamoreš .omati po vsi deržavi. prestopiti tudi njene meje in iti in učiti tako dalječ, kakor dalječ se svoboda tiskarna priznava. Kje. častita gospoda ! se najde uk prostejši ? Koga pa tudi ue sprchjja groza. ako nevarnosti te svobode premišljuje. 4. l učenje, namreč ob torkih iu četertkih. iu da naj se opravita znaiisko in rijarisko . pa ;a pred malo časom z g. Olivicrom bila v Neapelnu iu sla oudi oddala 1 j /.a-murk v dekliški zamurski vstav, ki šteje 70 zamut k, - deski vstav pa 10 zamurccv, in da oboji v dobrem napredvajo. Obeta, da prideta tudi v naše kraje, ker imata šc druzih zamurskih otrok oddati, in pa pomoči iskali za druge, z »pet ua novo odkupljene, ter sta toraj zopet v toliki stiski, da mora tudi starček Olivieri iti prosit po svetu, akoravno se še ni čisto opomogel i/, sv oje smert nc bolezni književnik" — začne oh novem letu izhajali v Zagrebu iu se žc tiska. Ta časnik ( .".j pol v i zvezi ib na leto) bode obravnaval zgodovino in starine, j e z i ko «1 o v jc iu prirodue ali natornc znanosti. Vse kaže. •! i - u-m časnikom bratje llervatjc na pravem koncu začeli, imena vrcduištva so nam tega porok: dr. Fr. Kač k i. V. .lagič, J. To r bar. V l.juhljani zbira uatočilo t 1 gld. za celo leto) gosp. dr. Flbin Kosta Živila v zajemo« t z naročcvaiijcm! Htisfffeti po /irr#ansf:em vreln. Parski kralj I judov ik je zročil vodstvu rl udvvig«-Missionsverciu-ovcmuu loO.OOOgld. v dolžnih pismih, d.* »e bodo obresti, po 4 gld. od 100, obračale za nemške mi«i-jotic. Znano je, da jc ta kralj že popred silo veliko s • • t i I tudi za zunanje misijone. O ravno tem času je kralj obetal za dozidanje regensburškega stolpa skoz sedem let po 20.000 gld. dajati. Zanesljivo je, da laki vclikoscrciii darovi bodo njegov prestol bolje podpirali, kakor pa lopovi, sablje iu puške. Sveti Oče, u „ vaje nov most preko Tiberc, so rekli angleškemu poslancu iu ministru očitnih stavb nektere priljudne besede iu vmes te-le: „Tudi ta most jc prav za prav Vaše delo; prišel je z Angleškega, iu priporočim Vam vredue rojake, ki so ga tukaj zK»žili.u Omenili so tudi kje kaj o svojem naslovu „pontifcza (gradimost) ter sklenili: 08116675 da je svetemu Sedežu sedaj manj naloga skerbeti za umetbo v poslopništvu, veliko več skerbeti pa mu je, da se nravno in duhovno poslopje človeškega društva ohrani, vredi in Hterdi. — Anglež je na to odgovoril: da on velike zasluge, ktere so si papeži za svet pridobili, zares zna ceniti, iu da on o pogledu vsega sadanjega napredka mora priznati, da brez katoliške edinosti bi vse v nič šlo. (Kat. List.) l/bogi katoliški Italijani čutijo breme, ktero jih stiska, toraj molijo. Mesca kimovca je bilo 50.000 romarjev iz vsih laških okrajin v Loreti, 29 spovednikov je spove-dovalo od zora do mraka; 40.000 je bilo obhajaucev. Kongres. Dopisnik iz Pariza v rArmouii'' meui, da Napoleonov kongres gre rakovo pot; Anglija in Avstrija da bi sprejele kongres na eno samo Napoleonovo pogodbo. Ta pogodba je: Napoleon naj se zaveže, da ne bo Francoskemu pritaknil Renskih bregov. Drugi menijo, da Anglija in Avstrija se podaste na kongres, ako tudi naprejšnjc pogodbe ne bodo spolnjene: ako se namreč vlade kongresu vpr o, jc neki vojska gotova. ako nanj gredo — pa le verjetna. Kaj da Rusija meni, sc še nič prav ne ve, časniki le vganujejo. Povabilo ua kongres so sicer veči del vse vlade sprejele, pa le „v principu,u to je, da se bodo dale na-mestovati na zboru, ako Napoleon naprcjšnje dogovore in pogodbe sprejme. Sv. Oče hočejo, da naj tudi iz Laškega pregnani vladarji na kongres pridejo. ..Armonija" pravi vendar naposlednje, da po privolitvi papeževi je kongres, ki je bil viditi nemogoč, je zdaj toliko kakor gotov. Neki spis v ..Moskovskih Nov." 15. u. m. pravi vmes premislika vredne besede: „Nimaino vzroka, se temu vstavljati, da si Evropa drugo lice da, ako sama tako buče.*' Letniki, Jabeika in iesnika. rZagreb. List.- br. 48 dokazuje , da je dunajski list Ost und West" krivico storil kardinalu s svojim rešetanjem njegovega pastirskega lista zoper „Pozora." — Notarji bodo po novi postavi lahko tudi judje in drugi nekristjauje. —-Schlesvug - Holstein meerumcchlungensedanjo dobro vre po vsem Nemškem. Vroči Nemci bi radi te nemški voj-vudiui Danii izpulili, ker menijo, da nemški Friderik Au-gustenburški du njih ima pravico, in nerzmerno agitirajo; Anglija. Prusija in Avstrija pa so z »londonskim traktatom 1852 iu z berlinskim pomirom 1850" Danii celino njenih posestev zagotovile. Razun tega igra tukaj neki riiationa-litatenprincipkterega „iiationalvereinlerjitt znajo dobro zagovarjati, kadar velja Nemce.... Čudo pa ravno ni, ako pride potres v dansko dinastijo, kajti ondotne postave do-pušajo razderlje zakona, kar ne more imeti blagoslova, in pokojni kralj se je tega dopušenja obširno poslužil, imel je iri žene. ki so še vse pri življenji. — O. Minjards, morebiti naj imenitniši francoski govornik sedanjega časa, je rekel zastran antikrista Renana: ..To je klatež, ki meni, da je kos Sinu Božjemu, ker je vidil višnjevo ticr na tiberijaškeiu jezeru." (Renati je bil namreč v Palestino pokukal, da bi svojemu sušmarstvu veljavo pridobil.) Ta beseda je v dvoranah veljakov močno dopadla in rekli so, da še nikoli ui bila Rt liano va poverhnost in sleparija bolje zaznamnjana, kakor s temi malo besedami. Ali čemu bi se s primerami govorilo, ker se lahko naravnost reče. da še nikoli ni bilo večega potepuha in sleparja ua zemlji, kakor je zdaj Reuan ua Francoskem; pa ludi njegovi učenci niso betvo boljši.— V „C«niemporaiieo- pišejo iz Neapelna, da je bilo ondi o pričujučnosti Viktor - Emanvela po vsih potih, kazališih in celo pu ccrkvah na tavžente kralju nasprotnih razglasov nastlanih (s napisom: „Noii ti vogliamo nočemo te!); dva lista na nališpauem papirji sta se vtrosila tje na mizo kraljevega posebnega hrama. Dopisnik pravi, da je porok temu na- znanilu, ker mu ga je povedal nekdo iz službe pri kraljevem dvoru. S kakošniin sercem jc pač inogel hoditi kralj po takem mestu, ko mu je vse nasproti?! — Pravijo, da Poljaki nič več novakov ne zbirajo, odkar je Napoleon govoril. — „Invasione di conventi" — napad samostanov - je skorej stalen napis v „Armonii." Čuda, da ima sardinska vlada še kje kak samostan napadati, kolikor jih je že ugrabila in za vojaštvo oberuila v tej preljubi „vsesvobodni" in za napade naj svobodnejši Italii! — Duhovne morije. V Brazilii je osem plemen duhovnih redov, jezuiti, frančiškani, ka-pueini itd. Vsim je že 18 let prepovedano novincev sprejemati, da bi sčasoma izmerli, njih dobra pa deržavi pripadle. — V Osuabruku je proteslanški pridigar iz Fjelstrupa prestopil v katoliško Cerkev. — v Wiesentheid-u pa neki rokodelski družnik, in v Danciku policijni vodja Weiler že na smertni postelji. — Pred nekimi dnevi v Parizu 4letin detek starinarskega tergovca sladko spi v svoji posteljici v prodajavnici, oče in mati pa z dvema drugima osebama obedvata. Neprevidoma se zasliši strašili krič s posteljice, kjer je maliček spančkal. Mati plane k posteljici iu najde sinčika vsega keivavega. Velika podgana mu je bila na en grižljej odšipnila en perstek na levi roki. Ti gerdi štakor, ti! — Škocijani dolgo žive; to stoletje je ondi že 1500 -2000 ljudi doživelo 100 let. Cyr. a Metli/ piše, da opatijo v Tišnovicah pri Bernu, odpravljeno po Jožefu II, zopet dobi s kupljenjem red, kterega je bila poprej. V Boskovicah so se vselile usmiljene sestre; tudi v švabski ulici bernskega predmestja so dobile hišo; v mesticu Losch-u pa zidajo poslopje, k čimur so obilne pomočke podelili pervotni posestniki, zlasti gr. Eg-bert Belcredv in njegova žena rojena gr. Nosticova . .: To bojo pa frciinavrarji pihali! — Povabilno pismo cesarja Napoleona do Njih svetosti, naj bi prišli na vladarski zbor. je bilo pisano s posebno dvorljivostjo. kakoršne v vladarskih pismih sicer niso navadne. Vladarji namreč, razun tistih ki so si posebno v rodu, si med seboj dopisujejo z listom, v kterem jc samo sklep lastnoročin, ki se imenuje po-dvorba ali priljudnost teortesia). Taki pokloni so cesarjem in kraljem ti-le: »Bivain, gospod brate moj in striče, Vašega veličanstva dobri brat in stričnik." Drugi odgovori po enakem načinu. V druzih primerljejih, in kadar je pismo podpisano od ministra zunajih opravil, je le samo podpis od vladarja, drugo spišejo pisarji. Pismo Napoleonovo do papeža pa je imelo vse posebno podvorbo, bilo je pisano s cesarjevo roko, in to-le je bil ob»eg: „Prosijoč Vas, da bi podelili moji cesarski hiši svoj apostoljski blagoslov. ponavljam Vaši Svetosti terditve spoštljivega češenja, s kterim bivam , Sveti Oče , Vaše Blaženosti vdani sin." ... Da bi se pač bil tacega »vdanega sina" Napoleon skazal, ko so bili tolovaji napadli lastnino sv. Očeta, iu pa zdaj, ko je volk Reuan jel davili in klati duhovne papeževe ovčiee! Duhovske spremembe. V ljubljanski Kkolii. Gosp. Vene. Peharec gre za admiuistr. v Fužine (Weissenfels) na Gmeuskem; g. A n t. Brodnik z Jesenic na Berdo; g. Drag. K lin a r, nov. posv., na Jesenice za duh. pom. V teržaški školii. Gosp. Karo I Fabria je po-terjen farman v Buzelu. Umeri jc g. Jernej Rebec, far-inan v pokuju. R. L P.! Dobrotni darori. Za mi*, g ob p. Čebulja. Iz Kranja 2 gold. — Za ubogo cerkvico pri sv. Duhu. V. č. gosp. J. K. v Terstu 5 g„|d. — Za afrik. m i s. Tri dekl. iz sml. fare 3 gold. 15 kr.; Urš. Sk. 1 gold. Odgovorni vrednik: Luka Jeran. — Natiskar in založnik: Jožef Blaznik v Ljubljani.