Spedizione in abbon. postale Poštnina plačana v gotov. 1943 September Oktober Q=Ja ezijansk ppppp vestnik •SALEZIJANSKI VESTNIK izhaja vsak mesec. Letno stane 10 L (za inozemstvo 14 L. Izdaja: Salezijanski inšpektorat na Rakovniku v Ljubljani. Tiska sal. tiskarna Rakovnik - Ljubljana. Predstavnik lastnika in tiskarne: dr. Jože Valjavec„ Urednik: Tone Vode. VODSTVO SOTRIIDSTVA OPOZARJA NA SLEDEČE: 1. Kadar kaj naročate, nikar ne pozabite podpisati se. Sporočite tudi krajs kjer stanujete, to je vas, ulico in pošto. 2. Vse dopise in pošiljke naslavljajte na „Vodstvo salezijanskega sotrudstva. Rakovnik — Ljubljana 8". 3. Kadar pošiljate denar, Vas vljudno prosimo, da nam namen pošiljke sporočite ali v pismu ali na karti, najboljše in najbolj poceni pa je, če napišete zadaj na položnici, posebno če pošiljate za več namenov hkrati. S tem nam omogočite hitro in točno poslovanje. 4. Če letos še niste ničesar prispevali za kritje tiskovnih stroškov Salez, vestnika ali za druge salezijanske namene, nikar ne pozabite. Od Vaše darežljivosti ie veliko odvisen napredek naše družbe. Bog Vam bo bogato poplačal. \J ftcadaj&liAi MtadUtske. Kat&zfo v J^^aM^cad Staži 30 dobite razne mladinske knjige, najraznovrstnejše šolske potrebščine, vse za pisarno, velik izbor nalivnih peres po zelo ugodnih cenah. NAŠI UMRLI SOTRUDNIKI IN SOTRIIDNICE. Ferjancifi Franc, kanonik, Novo mesto Ljudmila Žagar, Srednja vas; Tomažle Ivan, dekan, Trebnje; Hafner Apolonija, Ljubljana; Malešič Marija, Otok; Trhlen Marija, Zigmarioe. Kočevar Marija, Vavpča vas; Gospod, daj jim večni pokoj! 1 JJ / L. XXXIX. GLAßOLO ZA Ö ALEZO DAN S KO 0OTRUDsirvo * * * < September Oktober 1943 Valter Dermota: Dom, üoiko HA Med sodobnimi svetniki, posebno med zadnjimi, ki jih je Pij XI. pri-štei v družbo zveličanih, sta zlasti sv. Terezija Deteta Jezusa in sv. Janez Bosko zajela najširše ljudske plasti. Čudno bi se moglo komu zdeti dejstvo, da sta se v našem naprednem in izrednosti željnem času mogla tako zelo priljubiti prav petindvajsetletna karmeličanska redovnica in preprosti predmestni duhovnik, ko je vendar doletela čast oltarjev tudi kardinale, škofe, državne kanclerje in mučence za sveto vero. Poglejmo v kratkem tiste svetniške posebnosti in lastnosti, ki so ju pri krščanskem ljudstvu tako priljubile, da sta postala last vsega vernega sveta. Mnenje posvefnjakov Obče razširjeno češčenje sv. Terezije so nekateri znanstveniki in svetni pisatelji v svobodnomiselni Franciji razlagali s prodornim in osvaja-jočim vplivom, ki ga na gledalce izvaja umetniško dovršeno izdelana slika svetnice, katero nahajamo v njenih življenjepisih in jo je izvršila Cvetkina redovna in rodna sestra Celina (1). Podobno so tudi priljubljenost don Boskovega češčenja mnogi tolmačili z osvajajočim nasmeškom in dobrohotnost jo, ki cvetela na vsakem don Boskovem obrazu in sta ločni znamenji, po katerih prepoznamo don Boska izmed drugih svetnikov, posebno še na sliki našega slovenskega umetnika Božidarja Jakca. Da ima umetnost veliko osvajalno moč in da dobrota, tudi samo naslikana, priteguje človeška srca, je več Bostco Lia. Mala Cvetka kot gotovo. Vendar pa ta dva činitelja nikakor ne moreta biti pravi vzrok tolike priljubljenosti naših dveh svetnikov, ker bi v nasprotnem primeru morali biti deležni iste priljubljenosti tudi vsi moški in ženske, katerim so umetniki vseh časov slikali obraze. Razlage nasprotnikov Brezverci, ki krščanstvo osvajajoče pobožnosti do lizijejske svetnice in do 1 ^ ; IL m ^ ^m ■ ■Kv i^j; . * HEBfi v^^b - jfjufl j BBB IBBLAJ 1 \ ■ Sv. Terezija Deteta Jezusa, turinskega apostola mladine niso mogli zanikati, ker je le preočitno dejstvo, so privlekli iz svoje znanstvene ropotarnice zastarelo krilatico, katero je ustvarilo primerjalno veroslovje, namreč katoliški mit. Tako oni zovejo različne oblike verskega izživ- (1) Petitot O. P., La rénesance spirituelle ou la spiritualité de Sainte Thérese de l'Enfant Jésuj. Na to delo se bomo naslanjali v vseh točkah, ki zadevajo^duhovnost sv. Male Terezi|e. — 81 — Sv. Janez Bosko, kakor ga je ustvaril venski slikar Božidar Jakac. ljanja in pobožnosti, ter trdijo, da se more preživeto krščanstvo vzdrževati pri življenju samo še z nekimi ljudstvo slepečimi in očarujočimi, v verske junake dvignjenimi ter po božje češoenimi liki. Tako bogokletno obrekovanje, naperjeno proti največjim osebnostim krščanstva sploh, kratko in malo ne zasluži zavračevanja, ker je preveč prozorno neutemeljeno. Tako govorijo ljudje, ki krščanstvo poznajo samo iz umazanih romanov in črpajo svoje znanje iz veri nasprotujočih razprav ter so do vere sploh sovražno razpoloženi. Nekateri verni katoličani Med dobrimi kristjani se pa dobe tudi taki, ki menijo, da je vse to češčenie iri zaupanje do sv. Terezije in don Boska le pretirano. Karmeličan-ke in salezijancl so hoteli, po domače povedano, „zaslužiti" pa so zato zagnali tako reklamo in mnoge s svojimi kričečimi spisi preslepili. Pa to ne more biti res. Saj je predstojnica samostana v Li-sieuxu komaj po prvi izdaji Te-rezijinega življenjepisa, katerega so izdali proti volji predstojnic, bila prisiljena, da je zaradi preobilnega poizvedovanja dala na svetlo prve podatke o svetniči-nem življenju na preprostih lističih in v kratki obliki. Podobno še sedaj po tolikih letih, ki so pretekla od don Boskove smrti, višji predstojniki v Turinu dobivajo pisma, v katerih cerkveni dostojanstveniki in odlični svetni ljudje obžalujejo, da je don Bosko še tako malo poznan; zato prosijo, da naj v korist Cerkve in vsega človeštva dajo vendar tudi drugim spoznati tega slovitega moža devetnajstega stoletja. Potemtakem te vsesplošne pobožnosti do naših dveh svetnikov nikakor ne more biti vzrok neki zunanji podzavesten in neznan vpliv na množice, temveč le globoka notranja in božja sila, ki izhaja iz njunega življenja. Razšlo- logi, ki smo jih navedli, bi mogli razložiti trenutno navdušenje, ki se včasih polasti množice, nikakor pa ne viharja pobožnosti, ki že petdeset let iz dneva v dan raste. Pravi vzrok. Gore zbirajo v svojem osrčju zlato in srebrno rudo, morja hranijo v globinah svoje neprecenljive zaklade in školjke skrivajo v sebi prelepe bisere. Tako tudi svetniki v najgloblji skritosti čuvajo svoj zaklad, ki je za nje svetost. Potniku, ki je zašel v vroči saharski puščavi, ni do zaklada, ki ga kamela nosi v svojem tovoru, in rad bi dal kepo zlata za kozarec vode, ki bi ga v hudi stiski rešila smrti. Podobno je tudi svetost In svetniški zgled le velik zaklad, ki ga ljudje ne morejo izrabiti, če jim ni predstavljen v dostopni in posnemanja možni obliki. Don Bosko je odprl pot, ki vodi otroške in mlade duše v kraljestvo svetosti, in sv. Terezika je postala vodnica vseh „malih duš", ki naj hodijo p-o poti „duhovnega otroštva" na goro Gospodovo. Kdor torej hoče razjasniti vprašanja splošne priljubljenosti don Boska in sv. Terezije, mora imeti v prvi vrsti pred očmi to, da sta ta dva svetnika pokazala in hodila novo „malo pot" ali pot „malih" v kraljestvo nebeškega Očeta. Prav zato sta pri teh „malih otroških dušah' in pri dušah odraslih ljudi, ki p