CVETJE z vfirtov svetno Frančiška. ...-..... -W AfVAA/--\f\<- ■ ’^rTo'.CT*-------•• • •• • - «.. --------ATV-V^-VVA/V- V Gorici, rožni cvet 1884. 6. zvezek. Iz okrožnice svetega očeta Leona XIII. izdane 20. malega travna 1884 zoper tako imenovane „masone“. n — Dobivši primerno priliko ponavljamo, kar smo vže b drugi priložnosti razložili, da je treba z veliko gorečno-8tj° razširjevati in braniti Tretji Red frančiškanski, ke-erega deržanje smo, ni davno, s previdno mehkostjo olajšali. . a red namreč, kaker je vstanovljen od svojega začetnika, ®a ves le ta namen, da kliče ljudi k posnemanju Jezusa fetusa, k ljubezni do svete Cerkve in k zverševanju vseh er«čanskih čednosti ; zato mora veliko moč imeti k zatilju kuge hudobnih društev. Naj se pomlaja torej in raste Vsaki dan gveto tovdrištvo, iz keterega se more pričako-Vati obilo sadu, zlasti pa ta, da se duhovi pripeljejo k pro-°8tb k bratovstvu, k enakim pravicam, ne kaker si nespa-®otno mislijo „masoni“, temuč, kakar je vse to Jezus Kri-pUS Prrdobil človeštvu in kaker se je deržal tega sveti r&nčišek ; namreč k prostosti otrok božjih, da ne bomo Uzdi satanu in poželjivosti, kar so najhujši gospodarji ; k ratovstvu, keterega začetek je v Bogu, občem vseh ljudi Varniku in očetu ; k enakosti, ki na podlago pravice in — 162 — ljubezni operta, ne podira vseh razločkov mej ljudmi, te-muč iz raznoverstnosti življenja, dolžnosti in prizadevanj nareja tisto čudovito somišljenost in tako rekoč soglasje, ki je po natori potrebno h koristi in dostojnosti človeške družbe. —“ * * * Pojasnilo. — Mnogi naši bravci pač gotovo ne vedo, kaj je to: „masóntt ali nframasón“, in kaker se še imenujejo ti ljudje, ki sveti oče tolikanj svare pred njimi. Zastran razumljivosti bodi povedano ob kratkem to : Masoni ali framasoni so neka potuhnj®' na Antikristova bratovščina, ki je razširjena dandanašnji po celem svetu, zlasti mej gospodo in delavci po velikih mestih. Na Franco* skem in v mnogih drugih deržavah in deržavicah ima celo vlado p°' polnoma v svojih rokah. Tudi mej našimi sosedi pod svetega Stefo' na krono ta strupena setev prav veselo cvete. Pri nas je sicer prepovedana, vender se skrivaj ljubi Avstriji zato nič menj ne z»' žira v želodec. Prepovedan sad je tako sladak ! In kaj je namen te hudobne tihotapske družbe? Ob krat' kem rečeno: Vero, cerkev in Boga ljudem vreči iz glave in iz serca, preganjati kerščanstvo z nepotolažljivim sovraštvom in ne mirovati, preden ne bo zaterco in vničeno vse, kar so rimski pa' peži, kar so drugi pobožni in sveti kristijani storili in vpeljali ▼ prid in požlahnjenje človeške družbe. To je namen „framasonstva“' Gotovo je bila ena najvažniših dolžnosti svetega očeta, 90 vso močjo povzdigniti besedo zoper tako brezbožno koinpanijo, ki časti kelo namestu križa, ter povedati, s kakimi pomočki bi se dal° vstaviti razširjevanje te grozovite kužne povodnji. Sveti oče so t° storili v obširnem učenem pismu, v keterem mej drugimi pomočki zopet priporočajo tretji red, ki je, kaker so že davno rekli pobožni in sveti katoliški možje, rojen nasprotnik „framasonstvu“ — vojsk» zoper vojsko — tam Satan in Antikrist, tu Kristus in Frančišek! Ali „masonske“ vojske je černa tema in britkega orožja im»' da ga ni prešteti. To so v pervi versti hudobne knjige in zlasti vsakdanji kruh današnjega sveta: časopisi. Ua ji bo tretji red v resnici kos, je treba, da se širi na vse strani mej vse, ki imaj° še nekoliko vere in dobre volje v sebi. Sveti oče priporočaj0 skerb za tako razširjevanje škofom in drugim vikšim cerkvenih predstojnikom. Mi pa kličemo tudi vam, dragi bratje in sestre, ki ste že zbrani okoli slavne zastave svetega Frančiška, ter vas pr°' — 163 — simo, storite, kar je v vaših močeh, da se izpolnijo svetemu očetu goreče želje. Skušajte čedalje več jih pridobiti za našo sveto vojsko 2 besedo in zgledom, zgledom namreč lepega kerščanskega življenja in zlasti tiste mejsebojne ljubezni pervih kristijanov, ki bodi vedno mej vami ko pravimi brati in sestrami. Ali morebiti poreče kedo : ,H čemu ta hrup? framasonov mi Slovenci še poznamo ne, nikar da bi bili v nevarnosti pred njimi !“ — Tako? Mogoče! Ali keder je sovražnika polna dežela, takrat jo že kesnó bobnati: „Le vkup, le vkup! Stara pravda!“ Bobnajmo in zbirajmo se, dokler je čas, da se postavimo ko močan jez pred sovražnika, preden vdere čez mejo, preden nas zalije. Sicer pa bi se motil, kedor bi mislil, da sovražnika nimamo v deželi. Imamo ga, če prav morebiti nima kele na zastavah; mej nami je in kaker listja in trave ga je ! Zanemarjenost, lenoba, poželjivost, kregi in prepiri in vse razne strasti in pregrehe, glejte sovražnik! Tretji red ga ima izpoditi z gorečnostjo v službi božji in prejemanju svetih zakramentov, z marljivostjo in natančnim izpolnjevanjem vseh stanovskih dolžnosti, se zadovoljnostjo z malim in radodarnostjo do bližnjega, zlasti s poterpežljivostjo in lepo ker-ščansko ljubeznijo ter vsemi čednostmi in dobrimi deli, ki morejo osladiti človeku to življenje in enkrat v veselo večnost ga pripekati. Sploh ima tretji red z novim ognjem navdati celega človeka, in vso človeško družbo rešiti iz prepada, ki pada vvanj globočje ni globočje. Toliko moč mu pripisuje Leon XIIL, namestnik Kri-stusov. In mi — ? ------------------- Iz obrednika tretjega reda. Red, ki se ga je deržati pri sprejemanju ali preobleki. Začenši skupščino stopi mašnik v koretlju z belo štolo pred oltar na góranjo stopnjico (kjer je na evangelijski strani pripravljen Mol, da lahko sède, ako hoče) ter vpraša proti ljudem obernjen, stoje ali pa sedè, prosivca ali prosivko, ki kleči na tleh pred oltarnimi stopnjicami : Kaj želiš? — 164 — Prosivec ali prosivka odgovori : Oče, ponižno prosim obleke spokornega tretjega reda, da ž njo lažje dosežem večno zveličanje. Mašnih pravi nato : Hvala Bogu ! A ko je prosivcev več, ni treba vpraševati vsakega posebej, te-muč vse ob enem : Kaj želite ? Tudi odgovarjajo naj vsi kmalu : Oče, ponižno prosimo itd. Ko je mašnih z besedami Hvala Bogu ! prošnjo sprejel, naj pristavi nekoliko besed v spodbujenje, pohvali pobožni sklep prosiv-čev ter ga poterdi v tem sklepu, kazaje, kako vzvišen in koristen je tretji red ; nato vstane, ako je mej tem sedel, se oberne proti oltarju in blagoslavljaje obleko ali škapulir in pas, moli v latinskem jeziku naslednje molitve — (prav lepo in spodbudno pa bi bilo, ako bi se molile v slovenskih skupščinah v slovenskem, vsaj, keder bi se sprejemalo vcie število prosivcev vpričo obilniše množice zbranih bratov in sester, ki bi molili z mašnikom skupaj ; kar je v naslednjem s tankimi čerkami natisnjeno, ima govoriti mašnih, kar je z debelimi, naj odgovarjajo bratje in sestre) : jH. Naša pomoč v imenu Gospodovem. Hi. Keteri je vstvaril nebo in zemljo. f. Gospod valisi mojo molitev. R). In moje vpitje naj k tebi pride. ji. Gospod z vami. Hi. In s tvojim duhom. Molimo. Vsegamogočni večni Bog, ki si po smerti svojega edi-noroj enega simi, Gospoda našega Jezusa Kristusa, svet pre-narediti iniloserčno blagovolil, da bi nas rešil večne smerti in v rajsko veselje pripeljal : ozrl se, prosimo, z očesom svoje ljubezni na to tvojo pobožno družino, denes tukaj v tvojem imenu zbrano, ki jo je vstanovil tvoj služabnik sveti Frančišek, da bi se ti pomnožilo število vernikov. Vterdi jo na skali, ki je Kristus, da bo varna pred sléhernim vznemirjanjem svetà, mesé in hudiča, ter po zasluženju pre-britkega terpljenja tvojega simi, njegove neomadežane matere in vedno device Marije, blaženega očeta našega Frančiška in vseh svetnikov večno veselje doseže, hodé po stezi — 165 — tvojih zapovedi. Po ravno tistem Kristusu, Gospodu našem, *i s teboj živi in kraljuje v edinosti svetega Duha Bog na Vse veke vekov. B). Amen. Molimo. Gospod Jezus Kristus, ki si blagovolil ogrinjalo uaše ^merljivosti obleči in v jaslih v plenice se zaviti, in ki si «lavnemu spozuavavcu svojemu, blaženemu očetu našemu rančišku navdihnil zveličavno, da je vstanovil tri redove, tef si storil, da so jih naj višji cerkveni poglavar ji, nainest-. i tvoji, poterdili ; pohlevno prosimo neizmerno obilost tvo-Jega vsmiljenja, da blagovoli blagosloviti f in posvetiti f a oblačila, ki jih je odločil ravno tisti blaženi Frančišek, da jih nosijo njegovi soborivci, spokorni bratje v tretjem redu, v znamenje pokore in ko veljavno orožje zoper svet, meso in hudiča, da bo ta tvoj služabnik (ali ta tvoja 8Južabnica, ali da bodo ti tvoji služabniki in služabnice), pobožno jih sprejemajoč, tako tebe oblekel (ali oblekla, ali oblekli), da se bo (ali bodo) v duhu ponižnosti noter do smerti zvesto deržal (ali d e r ž a-‘a> ali d e rž ali) poti tvojih zapovedi. Keteri živiš in Kraljuješ na veke vekov. B). Amen. Molimo. Bog, ki si dal, da rešiš služabnika, svojega sinu brez-°žnikom v roke, da so ga zvezali, blagoslovi f, prosimo, a pas (ali te pasove) in dodeli, da bo tvoj služabnik (ah tvoja služabnica, ali da bodo tvoji služab-?*i in služabnice), ki se ima (ali imajo) s to vezjo . temi vezmi) prepasati, vedno se spominjal (ali s pojmu j ala, ali spominjali) vezi Gospoda našega Jezusa ristusa in vedel (ali vedela, ali vedeli), da je zave-*au (ali zavezana, ali da so zavezani) neprestano služiti. Po ravno tistem Gospodu našem .Jezusu Kri-Usu sillu tvojem, ki s teboj živi in kraljuje v edinosti sve-ega Duhà Bog na vse veke vekov. B). Amen. Zdaj mašnih molče pokropi obleko (škapulir) in pas (ali 'ska-Pulirje in pasove) z blagoslovljeno vodo. Nato poklekne na spodnjo — 166 — stopnjico oltarja ali pa, če hoče rajši, na góranjo in začne pesem „0 pridi stvarnik sveti D u h“, ki jo opravi z okoli goječimi tako, da on zapoje pervo versto vsakega odstavka in oni na-dalje pojo ostale tri verste, ali jo pa le moli tako, da on začne s pervim odstavkom, zbrani bratje in sestre odgovorijo z drugim, na- to on nadaljuje s tretjim, bratje i dalje do konca ; torej tako : 1. 0 pridi stvarnik, sveti Duh, Obišči duše vernikom, Napolni z višjo milostjo, Ketera vstvaril serca si. 2. Imé je tolažnik tvoje. Naj višjega o dar Bogd, Ljubezen, ogenj, živi vir, Duhovno pomaziljenje. 3. Daru sedmeroverstnega, Desnice perst Očetove, Očetova obljuba ti, Bogdtiš gerla z govorom. n sestre odgovore s četertim in tako 4. Užgi počntkom luč svitld, Ulij ljubezen v serca nani, Slabost telesa našega Z močjo krepčaj nenčhavn»- 5. Poženi proč sovražnika, Podeli stanoviten mir, Da tvojim pod voditeljstvom Se škodi vsaki vmaknemo. 6. Po tebi da spoznamo daj Očeta in Sina božjega, Daj v tebe tudi obeh Duh» Da vérujemo vsaki čas. 7. Bogu Očetu bodi čast In njega Sinu edinemu In Duhu tolažitelju Sedaj in v vekov veke vse. 1$. Amen. Ob velikonočnem času, to je od velike nedelje do sobote p° binkuštih se pravi namestit „In njega Sinu edinemu": „In Sin«, ki je od mertvih vstal." Ko je pesem končana, se oberne mašnih k prosivcu, klečečem** pred oltarjem; ter pravi : Sleci ti Gospod starega človeka ž njegovimi deli i® odverni tvoje sercé od posvetnih lepotij, ki si se jim odpO' vedal (ali odpovedala), ko si sveti kerst prejel (dU p rej eia). Ako je prosincev več, se te besede postavijo v mnoinem številm „Sleci vam Gospod" itd.; kar pride nato, pa se govori za vsakego — 167 — posebej, ho se mu nadeva škavalir ali obleka ter podaja pas in Prižgana sveča. Nadevaje škapulir pravi mašnih'. Obleci ti Gospod novega človeka, ki je po Bogu vstvar-Jen v pravici in svetosti resnice. R). Amen. Podajaje nato pas pravi : Opàsaj te Gospod s pasom snage in vgasni v tvojem ledevjè mokroto poželjivosti, da ostane v tebi čednost zderž-ttJsti in čistosti. R). Amen. Naposled se poda prižgana voščena sveča s temi besedami : Sprejmi, predragi brat (ali predraga sestra) luč Kristusovo v znamenje svoje nevmerjočnosti, da boš mertev (ali m e r t v a) svétu, Bogu živel ter bežal (ali živela *er bežala) pred deli temè. Vstani od mertvih in razsvetlil te bo Kristus. R). Amen. Nato se oberne mašnih zopet h oltarju, poklekne in začne peti oli moliti psalem 116., ki ga bratje in sestre ž njim pojo ali molijo nn ta način : Hvalite Gospoda vsi narodi: hvalite ga vsa ljudstva. Ker je poterjeno nad nami njegovo miloserčje: in desnica Gospodova ostane na večno. Čast Očetu in Sinóvi : in svetemu Duhu. Kaker je bila v začetku tudi zdaj in zrnirom : in na Veke vekov. Amen. f. Poterdi, o Bog, kar si veršll v nas. R). Od svetega templja svojega, ki je v Jeruzalemu. f. Reši služabnika svojega (ali služabnico svojo, ali služabnike in služabnice svoje). R). Moj Bog, ki v tebe upa (ali upajo). jjr. Pošlji mu (ali jej, ali jim), Gospod, pomoč od svetišča. R). In sè Sijona ga (ali jo, ali jih) vàruj. f. Nič naj ne opravi sovražnik nad njim (ali nj o, dii njimi). R). In sin hudobe naj se ne prederzne, da bi mu (ali j b ali j i m) škodil. — 168 — Gospod vsliši mojo molitev. 1$. In moje vpitje naj k tebi pride. J. Gospod z vami. $. In s tvojim duhom. Molimo. Bog vsmiljenja, Bog ljubezni, Bog, od keterega vse dobro prihaja, brez keterega se nič svetega ne začne, nič ne zveršf, poslušaj dobrotljivo naše prošnje in tega služabnika svojega (ali to služabnico svojo, ali te služabnike in služabnice svoje), ki smo mu (ali j i, ali jim) v tvojem svetem imenu posvečeno obleko pokore nadéli, brani sè svojim varstvom vseh nevarnosti duše in telesa ter mu (ali j i, ali j i m) dodeli, da v svetem sklepu do konca stanoviten (ali stanovitna) ostane (ali stanovitni ostanejo) in zadobivši odpuščanje svojih grehov v družbo tvojih izvoljenih priti zasluži (ali zaslužijo). Bog, ki si po neomadežanem spočetjč Device svojemu sinu vredno prebivališče pripravil ; prosimo, da keteri si -jo vsled predvidene smerti ravno tistega svojega sinu slehernega madeža obvàroval, tudi nam po njenih prošnjah čistim k tebi priti dodeli. Bog, ki si čudovite skrivnosti križa v pobožnem spo-znavavcu blaženem Frančišku mnogotero pokazal, daj svojim služabnikom vedno po njegovem zgledu hoditi ter s pridnim premišljevanjem ravno tistega svetega križa se zavarovati. Za brata: Bog, ki si blaženega Ludovlka, spoznavavca svojega, od zémeljskega kraljestva v slavo kraljestva nebeškega prestavil, prosimo, da nas stori po njegovih zaslugah in prošnjah deležne zveličanja kralja kraljev Jezusa Kristusa, sinu tvojega, [ki s tabo živi in kraljuje v edinosti svetega Duha Bog na vse veke vekov. B). Amen.] Za sestro : Razsvetli, vsmiljeni Bog, serca svojih vernih in po častitljivih prošnjah blažene Elizabete stori, da bomo srečo — 169 — fc>ga sveta zaničevali ter se nebeške tolažbe vedno veselili. Kristusu, Gospodu našem. fO. Amen. Ako se je sprejelo več ljudi obojega spola, se molijo obe te dve plitvi, pa pri pervi se sklep „k i a tabo ž i v i“ itd. izpusti. Nato pravi mašnik : f. Gospod, vsliši mojo molitev. In moje vpitje naj k tebi pride. f. BlagosMvljajmo Gospoda. R). Hvala Bogu. In obernivši se proti zbranim blagoslovi mašnik vse s temi bendami : Blagoslov Bogà vsegamogočnega, Očeta in Sinu f in 8vetega Duha pridi dolu na vas in ostani vedno. R). Amen. Ko je tako obred končan, se vpiše v zapisnik ime in priimek n°vinca ali novinke, od kod je in kje stanuje, kaker tudi dan spremlja na ta način (ali kaker je sicer navada) : Leta Gospodovega . . . , meseca . . . , due ... v cerkvi • • (ali kapeli, ali spodobnem kraju hiše . . .) vpričo bratov (ali sester) skupščine . . . sem jaz dolu podpisani ravnatelj (ali pooblaščeni mašnik, ali letator, ali gvardijan) obleko tretjega reda spokornikov svetega ^nčiška nadel Gospodu .... (ali Gospe ....), ki stanuje v . . .. V česer poterjenje sem to zapisal. (Podpis). fr- iz pastirskega lista kneza škofa sekavskega. (Konec.) »Lahko je sprevideti, kako so morale velike koristi izvirati z take naprave. V tretjem redu je bilo namreč mogočno varstvo splošne sreče, ker so udje njegovi po zgledu čednosti in postav svojega začetnika dosegli, kar se je dalo, da je lepota kerščanske-postenja zopet oživela v deržavi. Gotovo je, da so po njih e u in zgledih dostikrat pogasnili ali pomanjšali se strankarski Prepiri, orožje se je izdivjauim iz rok izvilo, pravdam in kregom — 170 — so se vzroki izpodnesli, vboštvu in samoti so se pripravila tolažila, omejila se je preobilost in potrata, ki požira premoženje ter je o-rodje pokvarjenosti. Zato rastejo iz tretjega frančiškanskega reda, kaker iz svojega debla, mir doma in pokoj v očitnem življenju, nepokvarjenost in pohlevnost, pravo obračanje in varstvo premoženja, kar so najboljše podlage omike in varnosti. Da so se te dobrote ohranile, za to se ima zahvaliti Evropa v veliki meri svetemu Frančišku. “ „Ali ker je duh njegov popolnoma in izverstno kerščanski, primeren vsem krajem in časom, ne more dvojiti nihče, da bodo frančiškanske vstanove premnogo koristile tudi v tem našem času, in to tem bolj, ker so videti le-ti časi onim v mnogih ozirih jako podobni. Kaker v dvanajstem stoletju, tako se je tudi zdaj ne malo ohladila ljubezen do Boga in velika je zmešnjava glede ker-ščanskih dolžnosti, nekaj po nevednosti, nekaj po zanikernosti. S podobnim dušnim nagnjenjem in podobnim prizadevanjem jih večina zapravi svojo dobo, zložnosti življenja loveč ter pohlepno iskaje vživauja. Topeči se v razuzdanosti razsipljejo to svoje ter po ptu-jem hrepene. Terdovratno taje, da bi bilo treba slušati cerkev; in dalje kaker je primerno, od stopnje do stopnje grede, še celo deržavni oblasti ne prizanašajo, silo in vpore mej ljudstvom hvalijo, nezadovoljnost glede zemeljnega posestva skušajo razširjati, prilizujejo se poželjivosti mestnih druhali ter domačemu redu spodkopavajo podlago". „Y teh torej tako mnogih in velikih zadregah lahko sprevidite, da smemo po pravici upati od vstanov frančiškanskih ne maj-hine pomoči, samo da se tako vravnajo, kaker so bile od začetka. Ko bi te cvele, bi gotovo cvela tudi vera in pobožnost in vsaka čednost kerščanska; premagalo bi se neugnano poželenje po minljivih rečeh in ne bi merzelo s čednostjo krotiti strasti, kar se večini zdi najtežje in najzoperniše breme. Zvezani z vezmi v resnici bratovske edinosti bi se ljudje ljubili mej sabo ; vbozim in nesrečnim bi izkazovali spoštovanje, ki jim gre, ker podobo Kristusovo nosijo na sebi. Poleg tega čutijo tisti, ki so popolnoma prešinjeni od kerščanske vere, sč vso gotovostjo, da je vestna dolžnost slušati postavne zapovedovavce in nikoger v nobeni reči ne poškodovati; nič ni namreč mogočnišega, ko to prepričanje, da se s korenino izpulijo vse napake te verste ; sila, krivice, pohlep po spre-membah, nevoščljivost mej raznimi stanovi v deržavi, v čemer vsem ima 80cijalizem začetek in orožje. Naposled bodo tudi razmer® — 171 — meJ bogatimi in vbozimi, kar toliko truda prizadeva deržavnikom, Najboljše vravnane, ko se bo vterdilo prepričanje, da vboštvo ni 8ramota, da ima bogati vsmiljen in radodaren, vbogi pa z osodo 8v°jo in delavnostjo zadovoljen biti, in ker ni rojen ni ta ni oni Za te spremenljive zemeljske dobrote, si morata eden s poterpež-Ijivostjo, drugi z radodarnostjo pomagati v nebesa". Ko so sveti oče tako pokazali, koliko neizmerno korist za ^as in za večnost je tretji red vernim nekedaj prinašal in jo bo Prinašal zopet v našem času, ako se ga bodo le ljudje obilno in aa pravi način vdeleževali, nato vabijo h koliker mogoče obilne-11111 pristopu. In da ta pristop tolikanj več ljudem omogočijo, jako P°lajšujejo pogojaje in dolžnosti tretjega reda, in sicer ne le za toste, ki bodo od zdaj nadalje temu redu pristopili, temuč tudi za Vse tiste, ki so mu vže prej se pridružili. Kar se torej tiče vdeležbe pri tretjem redu v naši škofiji, je imel vže od stoletji in ima tudi zdaj prav mnogo udov v mnogih ferali, zlasti v tistih, ki so samostanom frančiškanskim ali kapu-cinskim bliže. Nikaker ni treba torej na novo vpeljevati reda v škofijo; spodbujati imam le k obilni vdeležbi pri tem, kar je že davno vpeljano, kazati na velika polajšanja, ki so jih vpeljali sveti °še, in opominjati, da naj se natanko derži, kar se je prostovoljno Prevzelo, da se tako za se in za druge, za ta in za oni svet do-6ezej° blagoslova polni nasledki, ki jih sveti oče obširniše navajajo. K temu imam pristaviti le dve besedi: vdeležba pri tretjem redù je lahka in je blagoslova polna. Lahka je, ker so sveti oče vse, kar je bilo težavno videti, tolikanj zlajšali. Tako je bila na priliko redovna molitev prej vsa-j je pa le še 12 očenašev, češčenasimarij in „čast n mej tem ko pervi in drugi red svetega Frančiška nalagata, ker sta namenjena tistim, ki so poklicani evangelijskih svetov v samostanih, je nasproti sve-napravljen za bližnji pomoček tistim, ki morajo v SnjeČi tega sveta skerbeti za svoje zveličanje z izpolnjevanjem za-P°vedi božjih in posvečevanjem dolžnosti svojega poklica v vseh raznih stanovih, v keterih ljudje živijo. Ne motiti in težiti, temuč Posvečevati in polajševati ima tretji red domače življenje in dru-'Uske razmere. Nadalje je vdeleževanje pri tretjem redu jako b 1 a g o s 1 o-v a polno za posamezne in za vesoljno kerščanstvo. Zakaj ter-Pljenje in težave, ki zdihujemo pod njimi, in kazui božje, ki nam 111 dan 54, zda to°di Bogu". Ì fežke dolžnosti k Izpolnjevanju to>vni tretji red — 172 — preté, prihajajo vse iz greha, iz tega, ker se ljudje proč obračajo od duha kerščanstva. Tretji red pa meri na to, da bi se duh ker-ščanstva zbudil, poživil, in življenje po njem čedalje bolj vterdilo; k temu navaja, k temu podaja tudi posebne milosti in pomočke« Tù je obilen zaklad odpustkov, ki se morejo dobivati za se in vboge duše v vicah; tii je posebno varstvo in blagoslov sveteg» očeta Frančiška; tù je moč priprošnje vseh svetnikov trijeh njegovih redov; tù je živa zveza sè zdaj živečimi skoraj brezštevilnimi udi vseh redov tega svetnika in posebna vdeležba pri zasluženju vseh molitev, spokornih in dobrotnih del njihovih. Ako torej dolžnosti, ki jih nalaga tretji red svetovnim ljudem, v pravem duhu opravljaš, vseješ vsak dan le majliino semensko zernce ; ali sad, ki ga prinese, je velik, je neizmeren za čas in za večnost. Kar se tiče voditeljstva tretjega reda za svetovne ljudi, gre prav za prav mašnikom pervega reda, to se pravi tistim redovnim mašnikomi ki so pri frančiškanih, minoritih in kapucinih nalašč za to odločeni-Ker ho pa zdaj premnogo vernih obojega spola po vseh farah v škofiji k pristopu spodbujenih, keteri bi zavoljo velike oddaljenosti kakega samostana ne imeli k temu lahko priložnosti, zato sem si pridobil iz Rima posebno pravico, po keteri z lastno naredbo oblast dajem tudi svetovnim duhovnikom, zlasti župnikom, ude sprejemati in po cerkvenih predpisih voditi, razen tistih krajev, kjer je keteri zgoraj imenovanih samostanov svetega Frančiška, keterim j® tam sprejemanje in vojenje svetovnih tretjerednikov prideržano. Na ta način morete povsod od duhovščine dobiti poduka o zadevah tretjega reda, in, ako želite, vvanj sprejeti biti in ž njim sklenjenega duhovnega dobička se vdeleževati. Toliko o tretjem redu sv. Frančiška. —-4— Svetega Bonaventure, cerkvenega učenika serafinskega, življenje in dela. Šesto poglavje, Gonfalónska bratovščina. Ponižnost sv. Bonaventure. To je bilo v teku leta 1263, ali, kaker hočejo drugi, 1264, V Rimu se je združilo dvanajst pobožnih oseb v nekako molitevno — 178 — — 91 - Madagaskar. — Vže je znano našim bravcem, kako so lansko leto IVancozi napadli in bombardirali neka primorska mesta velikega afrikanskega otoka Madagaskara in kako je zato maljga-$ka vlada izpodila katoliške misijonarje, ki so večinoma francoski jezuiti. Katoličani v deželi so torej brez duhovnikov, vender je tolažilno pri tem to, da jih vlada ne preganja in se morejo ob nedeljah tudi nadalje zbirati v svojih cerkvah, kjer nekedanji rejenci jezuitski uče kerščanski nauk, kerstijo in poročajo, kaker so jim Odhajajo naročili jezuiti. — Blizu vshodnjega obrežja maljgaškega proti severu od mesta Tamatave je majhin otočič „Sveta Marija1* ali „Nossi Burah“ imenovan, ki ježe delj časa v francoski oblasti. Tudi tù so imeli jezuiti misijon do poslednjega časa; 31. prosinca t. 1. pa se je pridružil otočič drugima dvema majhinima francoskima otokoma, ki sta na drugi strani Madagaskarja ter se imenujeta n May otta ** in „Nossi Bé“, tako da bodo zanaprej ti trije otočiči ena sama apostoljska prefektura, izročena misijonski skupščini „Sve-tega Duha in svetega serca Marijinega**. Zahvala za vslisano molitev. Iz Maribora, 23. sušca 1884 : Jaz sem bil bolan čez dve leti. Ne sicer da bi bil zmirom v Postelji, vender delati nisem mogel, ker me je v križu strašno tergalo. Naposled me je le primoralo v posteljo. Pošljem po zdravnika, ali, žalibog ! nič mi ni pomagalo. Tedaj sem sklenil iti v Toplice, kaker mi je tudi zdravnik svetoval; ali tudi tam nisem našel zdravja. Bolan se vernem domov. Za kratek čas mi je pozneje nekoliko odleglo, ali kmalu pride stara bolezen nazaj in zopet som moral v posteljo. Ker sem pa tudi naročnik nCvetja** ino sem mnogo bral o čudežih svetega Antona, kako je mnogim že Pomagal v bolezni, sem se tedaj njemu začel priporočati in živo vero in terdnim zaupanjem prositi, da bi mi spet ljubo zdravje izprosil od Boga. V ta namen sem plačal sveto mašo in izmolil neketero rožne vence. Pristavil sem zraven, da hočem v »Cvetju** naznaniti, ako ozdravim. Ino res, hvala Bogu in sv. Antonu Padovanskemu ! nisem ostal zapuščen, vsaki dan sem boljši postajal ino sem zdaj popolnoma zdrav, da lahko opravljam svoja ^°la. Zato bom hvaležen temu velikemu svetniku vse dni svojega — 192 — življenja. Častimo tedaj tudi mi štajerski Slovenci svetega Antona Padovanskega, ker je on velik pomočnik v bolezni. — k, tretjerednik. Z Vipavskega, 28. m. travna 1884 : Mene je hudo bolelo na desni strani in kašelj me je močno gnal, tako, da ni je bilo težko prestati. Zato sem sklenil, da bom večkrat v svojem življenju molil v čast sv. Frančiška in sv. Antona itd. In ko sem začel opravljati to pobožnost seje moje zdravje dobro zboljšalo. Mlad posestnik. Iz Maribora: 1. Jaz sem bila bolna dve leti na sušici. Vračitelji mi niso mogli pomagati; ali v zaupanju sem se obernola k sv. Antonu in on mi je pomagal, da sem ozdravela. 2. Jaz sem denarje (1300 gl.) posodila in potem sem skoro vse zgubila ; le skozi pripomoč sv. Antona sem nazaj dobila. (Poterja v. č. župni uréd.) ------------------ Priporočilo. V pobožno molitev naj bodo lepo priporočeni: Njeno veličanstvo presvitla cesarica Marija Ana, vdova cesarja Ferdinanda, vmerla 4. majnika 1884 ob peti uri in 10 minut popoldne v Pragi na Češkem ; prečastiti gospod dr. Janez Gogala, kanonik, tretjerednik sv. Frančiška, izbrani za škofa ljubljanskega, vmerli 4. majnika o polu devetih zvečer v Ljubljani ; rajne sestre Beatriče (Marija) Savio, Apolonija (Marijana) Kovačič, Anježa (Marija) Konje, Eliza (Marija) Končina, tretjered-nice g o r i š k e skupščine ; Barbara (Elizabeta) Padar, Elizabeta (Klara) Rotnik, Jera (Lucija) Mavšič, Terezija (Frančiška) Gerbin-šek, Marjeta (Barbara) Sotlerca, tretjerednice nazarske skupščine, rajni brat Gregorij (Frančišek) Hrastnik tretjerednik ravno imenovane skupščine ; Marija (Neža) Eržen iz Golice, tretjerednioa selške skupščine, f 15. majnika t. 1. Priporoča se tudi v pobožno molitev Štefan Trobina iz Škal, naj bi mu Bog po priprošnji svetega Antona milostivo odvzeti hotel že 10 mesecev trajajočo revmatično z merzlico združeno bolezen, ki mu je desno nogo popolnoma skerčila in nestegljivo storila.