Katoli&k cerkven list. Danic« iihaja vsak petek na cel poli, in velj4 po poŠti za celo leto 4 gld. 20 kr., za pol leta 2 gld. 20 kr., za četert leta 1 gld. 15 kr. V tiskarni« sprejemana na leto 3 gold. 60 kr. , za pol leta 1 gold. 80 kr., za četert leta 90 kr.. ako zadene na ta dan praznik , izide Danica dan poprej. Tečaj XXI. V Ljubljani 6. listopada 1868. List 45. Cerkvene pesmi. Prestavlja J. Bile. (Dalje.) 0 cerkvenem žegaaaja. i. (C o elestis Nebeški grad Jernzalem. Presrečnega miru pogled, Visoko mesto, z živih skal, Prot nebu kvišku dvigaš se, Obdaja ko nevesto te Tisučkrat tisuč angelov. Presrečno zaročeno si, Z Očeta slavo obdarjeno, Obsiplje Ženin z milostjo Te, ko kraljico cenjeno; Zaročeno si Kristusu, Nebeško mesto slavljeno. urbs Jeru8alem.) Tu biserov bliičijo se In vsim odperte vrata so, Člo veka pelje tjekaj pot, Ak čednost zala vodi ga; Z ljubezni do Zveličarja Terpljenje vsakdo prestoji. So z dletom blago obsekane Z udarci brezštevilnimi, In s kladvom mojstra olikane Te skale v zide stavljene, In dobro skupaj sklenjene Na verh visok postavljene. Naj bo Očetu vredna čast Povsod, vsikd&r Najvikšemu, In Sinu ž Njim edinemu, In slavnemu Tolažniku. Naj bode čast Jim, slava, moč Na čase večne večnosti! Amen. II. (Alto ex 01ympi vertice.) Od verha Olimpa stermega Naj Vikšega Očeta Sin Spusti na nizko zemljo se, Ko skala od hriba vtergana; In hiše rajske in zemeljske Sta vogla oba zedinjena. Al sedež nebeščanov tam Prepeva vedno hvalnice, In Boga Trojedinega Slavi z veselo hvalnico. Njim družimo se v pesmicah Ter hrepenimo v 8ion prit'! Te tempeljne, nebeški Kralj! Napolni z lučjo milostno, Sem pridi, pridi, prosimo, In želje sliši naroda, In naše serca vsmiljeno Napolni z rajsko milostjo. Tu prejmejo kristjanov naj Prosečih vroči zdihljeji Darove hiše blažene, Darov naj veselijo se, Dok trupla rešeni vezi V nebeške dvore pridejo. Naj bo Očetu vredna čast Povsod, vsikdur Najvikšemu, In Sinu ž Njim Edinemu, In slavnemu Tolažniku Na čase večne večnosti! Amen. Svetost Cerkve r devetnajstem stoletji. (Konec.) Iz nemškega sicer ne moremo druzega za častitljivega" imenovati, kakor le Klemena Hofbauera, vendar je pa sv. Duh v sedanjem stoletji Nemčijo z duhovnimi čudeži druge verste obdaril, kakor s svetniki. Veliko število je namreč onih, ki so pustili protestanštvo ali druge vere, in pristopili v pravo katoliško cerkev. Večkrat je bilo treba k temu spreobernjenju imeti serč-nost in pogumnost mučeniško, ali saj junaško premagovanje samega sebe, kar pa se ni dalo zgoditi brez čudeža milosti Božje. Ne manjka sicer popolnoma tacih, ki so v pravi svetosti in pobožnosti živeli, vendar jih ne bom tukaj našteval, temuč bom le življenje čast. Klemena Hof-baura nekoliko bolj popisal. Častitljivi Klem. Hofbauer, ki je bil rojen 26. grudna 1751 v Tasviču na Moravskem, je bil sin pri-prostih, pa pobožnih staršev. Po zgodnji smerti očetovi ga pelje mati pred podobo Križanega, ter mu reče: »Glej, ta le je odslej tvoj oče, pazi, da boš hodil no poti, ktera mu je všeč." Temu svarilu natanko je bilo podobno njegovo življenje. Zavoljo revšine svoje družine in silnega jožefinstva je spolnil željo, stopiti v duhovski stan, ali pa za pušavnika se Bogu posvetiti, še le pozno. Vendar po viši naredbi se mu je na bolje obernilo. V Rimu, kamor je večkrat popotoval, je spoznal svoj poklic, in stopil 32 let star v društvo redemptoristov. Sv. Alfons je spoznal v veliko si veselje, da je mladeneč orodje, kterega se bo Bog poslužil za razširjanje družbe na Nemškem, kamor ga je tudi poslal prec ko je bil sprejel mašnikovo posvečenje. Ker mu je bilo na Av-strijanskem delo odpovedano, se je podal v Varšavo, kjer je med težavnimi razmerami njegovo delo imelo veliko vspeha. Od tod je vstanovil na mnogostransko zahtevanje raznostne hiše na Nemškem in na Švicarskem. S svojimi tovarši vred povsod preganjan, sc je vernil 1. 1808 na Dunaj. Pa tudi tukaj je mogel zavoljo cerkvi sovražne zisteme le na tihem delati, toliko bogatejši pa je bil blagoslov Božji nad njim. Najpervo za ravnavca (rektorja) italijanske cerkve, potem ravno tako pri uršulinski cerkvi, se je neprene-noma trudil na leči, v spovednici, in pri bolnikih. Poln kreposti svetega Duha, je razodeval priprosti, malo izobraženi maŠnik nepopisljivo moč do ljudi vseh stanov, in spreobernil je veliko grešnikov in krivovercev, večkrat prav po čudoviti poti. Bog ga je postavil v središč med jožefinsko modrovanje, kjer je bilo cerkveno življenje naj bolj podvezano in oterpnjeno, da bi podžigal sveti ogenj in pripravljal prerojenje katoliške Avstrije. Vse dobre početja je podpiral; posebno se ima mnogo spreobernjencev njemu za to milost zahvaliti, kakor Klinkovstrom in Kristjan Slosser s svojo blago ženo; veliko jih je pa v globočine katoličanstva vpeljal. Leta 1819 je velika policija, ki je djanje Hofbauerovo za deržavi Škodljivo spoznala, dala mu na voljo, ali da raz-terga vez s svojim društvom, ali pa zapusti avstrijansko deržavo. Previdnost Božja pa je zmedla namere sovraž- nikom. Po povelji blagega cesarja Frančiška je smel Hofbauer ne le ostati na Dunaji, ampak dovolilo se mu je tudi hiše za svojo družbo zidati. Ni pa dolgo vžiral sladkega tolažila, ki ga mu je delalo razširjanje družbino. Končal je 15. susca 1820 svoje lepo življenje z ravno tako lepo smertjo. Zanesljive priče pripovedujejo mnogo čudežnih djanj iz njegovega življenja, ki so jih z lastnimi očmi vidile. *) Kadar je izrekel kaj preroškega ali izprosil kako milost; je začel o druži h rečeh govoriti, da bi pazljivost ljudi odvernil. Francosko, ki se zamore mati svetnikov imenovati, se je tudi v sedanjem stoletji vredno skazalo tega imena, posebno pa je ta dežela z ozirom na palmo mu-čeništva naj bogatejši dežela vsega evropejskega ker-šanstva. Že tako veliko število na novo osnovanih društev in bratovšin pričuje jasno obširno razlito moč sv. Duha na Francoskem. Pred vsemi nahajamo slavnozna-nega fajmoštra Viane-a d" Ars izmed naj bolj znamenitih mož, kar jih pozna novejši cerkvena zgodovina. Njemu ni natora nič druzega podelila, kakor dobrovoljno pohlevno serce, vse na njem je bila zgolj milost, čudovita milost: njegova čeznatorna modrost in previdnost, mikavna govornost, njegova nadčloveška stanovitnost v naj težavnišem premagovanji in delu, celo njegovo telesno življenje, ktero se je zamoglo le z neprenehljivim čudežem ohraniti, posebno blišeči dar preroški in čudežni. Prišteti bi se še dalo mnogo devic, kakor častitljiva Marija Rivier ska, Emilija Kodat-ova, in nektere druge, ktere spričujejo, da cvetejo na katoliškem Francoskem zraven cvetic mučeništva tudi lilije mnogoterih čednost v miru. Francosko glavno mesto, kterega poveličujejo vojne slavne tega naroda, pa krije v ozidji svojem že nekaj let tudi znamnja višji vrednosti, zmagovavne spominke, ki so bili pribojevani ne s prelivanjem tuje kervi zavoljo posvetnih sebičnih namenov, ampak s prelivanjem lastne kervi zavoljo zveličanja druzih. V semenišu zunanjih misijonov je sobana, ktera je dobila ime „dvo-rana mučencev." Reči, ki so v nji, se dajo razdeliti v tri verste. Stene so ozališane s tri in dvajsetimi slikami kitajskega dela (pervotne ali pa posnete). Veči del teh slik nam kaže prigodke mučencev devetnajstega stoletja na Kitajskem, in Kitaju podložnih dežel. Ob levici vhoda stoji trinajst omar, v kterih so spravljene — pri nekterih vse kosti ravno tolikerih mučencev, bodi si misijonarjev ali domačinov. V tretjem redu pa so raznotere reči, oblačila, trinoške orodja, verige, lastnoročne pisma itd., ki se hranijo kakor spominki od več ko sto mučencev vsakega stanu, starosti in spola. Dvajset teh mučencev je izhajalo iz ravno tega semeniša že v tekočem stoletji, namreč od ondod, kjer je mučeniška dv orana, in izmed dvajset jih je že 13 sv. cerkev za častitljive izrekla, med temi je tudi Šapdelen (Chap-delaine), ki je še le leta 1857 kri prelil; med drugimi, ali misijonarji ali domačini, je še kakih 30 častitljivih. Ali je kaj ginljivšega in bolj velikanskega za keršan-stvo, ki toliko francoskih sinov navdušuje, in ki se posebno v ti hiši pričo takih zmagovavnih znamenj goji in spodbudujeV Pa ne samo to semeniše, ampak tudi mnoge druge bratovšine in redovi na Francoskem, pošiljajo svoje misijonarje na Kitajsko, in štejejo med njimi častitljivih mučencev. Število mučencev in misijonarjev se naraša leto za letom. Tudi Španija, poprejšnje stoletja v tem naj ro-dovitniši, šteje nekaj mučencev med svojimi sinovi, ki so se skazali vredne tovarše s predniki svojimi in s francoskimi vred, n. pr. častitljiva Delgado in Hen- *) Pisma z Duuaja, ki jib jo „Daii.M več Jiazuauila, to pričajo. nares, in leta 1861 raučenec Melhior; vsi trije so misijonski škofje iz reda dominikanskega. Poglejmo pa nekoliko na bojiše samo, in vidili bomo učence ne manj ko njihove učenike obdarovane s Čudeži sv. Duha. V Koreji, na Kitajskem, v Tonkinu, v Kohinkini in nekterih avstralskih otokih se ponavljajo do pike natanko :nučeniške dogodbe pervih trčh stoletij. Satanska grozovitost preganjavcev, nezmerno število preganjanih, po eni plati grozovita silnost in različnost muk, po drugi pa nebeška poterpežljivost, stanovitnost, veselo prenašanje smerti mučencev vsake starosti, vsakega stanu in spola, njih navdušena zgovornost vpričo sodnikov in kraljev, njih medsebojna ljubezen, nad ktero stermi ne-verstvo, čudoviti prigodki, ki 60 večkrat z mučenjem sklenjeni, posebno naj veči čudo, da je kri mučencev seme novih kristjanov, — vse te reči, kakoršne vemo od pervih kristjanov o rimskem cesarstvu, in se našemu spačenemu času kakor basniške dozdevajo, se spolnujejo sedaj na novo. Število mučencev, ktere sta papež Gregor XVI in Pij IX med letom 1840 in 1857 za častitljive razglasila, je do 164, ki se imajo sedaj zveličanim prišteti. Sploh je onih, ki so bili mučeni, več tisuč, posebno v Koreji, Tonkinu in Kohinkini. Samo v Koreji se šteje od 1. 1840 čez 800 mučencev. V Kohinkino je bežalo med preganjanjem 80.000 kristjanov, ki so bili v taki rev-šini, da je rekel eden njih mašnikov: da bodo lakote umerli, preden jim bo dano za vero umreti. Terpinčenja, ktere so mogli prestati mučenci, so veči del tako strašne, da je že misel na nje plašivna in grozovitna. Pregnanstvo, ropanje, golota, lakota, dolgo jetništvo, obglavljevanje, to so bile le naj manji terpljenja, akoravno presega ravnanje v kitajskih ječah vse misli. Predolgo bi bilo naštevati vse orodja in tra- frila, s kterimi so se mučili služabniki Božji; povem naj e, da so jih terpinčili raznotero, kakor se le d& človeški grozovitnosti in neusmiljen ju izmisliti. Dominikanskemu škofu Melhijoru so ločili vse ude od telesa s serpi, ki so jih nalaš naredili tumpaste. Čast. o. Šapdelen a so po velikih drugih mukah počasi zadušili, in sicer tako, da je 24 ur visel med dvema deskama, v kteri je bil vrat vtaknjen. Čast. o. Maršanda je zapored po 5 rabeljnov žgalo z razbeljenimi železnimi če-piči, in ko je to terpljenje prestal, so mu v velikih ko-sovih meso s telesa tergali. In pri tolikih bolečinah ni bilo čuti ne besedice pritožbe iz ust spričevavcev, temuč le samo serčni klic imena Jezusovega; nobene boječ-nosti, temuč glasno in odkritoserčno spoznavanje, večkrat še ne znamnja kake bolečine, ampak nebeška jasnost in veselje zavoljo časti, da za Kristusa terpe. Veo-dar so ti narodje od natore boječi, — nam bi se zdelo smešno, kako se boje poglavarjev in namestnikov. Bili so med terpini dostikrat prav sceloma novinci, možje naj višjih stanov, ki so odrastli v vsi posvetni imenitnosti in zložnosti, osemdesetletni starčki, matere, kterih dojenčke so njim pred očmi terpinčili, nežne device in otročiči v lepem cvetu. Trinajstletni Peter Lion, sin mučeniške družine, nov Pankracij, se je bil sam prostovoljno sodnikom naznanil, in bil je osemkrat ter-pinčen pred sodnijo, štirnajstkrat so ga trinogi čez mero neusmiljeno mesarili, poslednjič so ga z deskami obro-boma tlečili, tako da so mu krajci globoko v meso segali in ude terli; vender je imel še toliko serčnost, da je odtergane kose mesa trinogu norčevaje pred noge metal. (Med japanskimi mučenci, ki so^ravnokar med blažene prišteti, so otroci od 3 do 4 let Štirleten deček Nacek je bil s svojo materjo vred vsmerten. Na njen opomin je še na morišu tekel k o. Spinola-tu po blagoslov ; gledal je s suhimi očmi, ko je padla glava nje- gove matere ujema k nogam, in zdajci je odgernil vrat ter pomčli trinogu tenki svoj vratec.) Že ta stanovitnost in dobra volja sama je bila velik čudež sv. Duha; pa ne manj tudi odkritoserčnost in nebeška modrost, s ktero so mučeniki govorili pred sodniki, kakor je Zveličar obljubil. Naj veči čudež pa je bila nepremagljiva moč, po kteri se je ogenj, ki je v spričevavcih gorel, tudi v druge preseloval. O začetku preganjanj v Koreji in Kohinkini so novokeršenci raz-odeli veliko boječnost; ko je pa perva kri tekla, so bili tako oserčeni, da so jih mogli misijonarji resno opominjati, da naj se nikar sami ne skazujejo pred sodniki. Veliko nevernikov, ki bi sicer nikoli ne bili kristjani, je bilo s takimi zgledi in z molitvijo spričevavcev k temu pripravljenih ter so sv. vero sprejeli, na ktere očitno spoznanje je tudi nje bližnje mučenje čakalo. V Koreji, kjer se misijonar po dnevu se prikazati ne sme, so med preganjanjem že v enem letu imeli 1000 spreobernjencev. V Kohinkini in Tonkinu, kjer je bilo 38 let naj grozovitiši in skorej nepretergano preganjanje, se je bilo spreobernilo 140.000 nejevernikov k keršanstvu. Godili so se dostikrat o tacih prilikah čudeži, kakor pri pervih kristjanih. Naj povem le nekaj. Dan preden je bil vjet čast. o. Chapdelaine, se je prikazal svetel križ nad vasjo, v kteri je on bil, in vidili so ga neverniki in kristjani. Pred sodbo so ga peklili s 3U0 udarci, in ker ni razodel nobenega znamnja bolečine, so ga razdraženi trinogi dalje tepli brez števila in ga tako raztergali, da se ni mogel več ganiti. Komaj pa so ga v ječo nazaj prinesli, so se beriči čudili, ko je zopet vstal, Boga hvalil in hodil kakor zdrav. V drevo, na ktero so po smerti njegovo glavo obesili, je kmali potlej trešilo. Enako je strela prederla vrata sodnije, v kteri je bil misijonar obsojen , in razdjala je bližnjo pagodo (neverski tempelj), v kteri so bili trinogi po moritvi svojim bogovom hvalno slovesnost napravili. Zgodovina azijanskih misijonov je že samo doveršeni dokaz, da je katoliška vera od Boga, je očiten dokaz, ki vse druge po svoji živosti presega ali prav za prav poterjuje, in je popolnoma jasen in razumljiv tudi manj učenim. Tukaj vse nasprotno zvijačno modrovanje ne pomaga nič, treba je le dobrega serca, da človek resnico spozna in se za njo navduši. („Heiligkeit der Kirche im 19. Jahrhundert von Dr. M. Scheeben, Frankfurt a. M. 1867.) M-c. v Štiri zastavice* Mere fe te vera rediti zmožna. 1. Nasprotje v človeku. Človek, kako velik, kako močan, veličasten in blag ; pa tudi kako majhen, kako slab, nizek in neplemenit. On ima bistro luč, tava pa večidel v tamoti: pamet, ki ga nikoli ne moti, on pa — koiikrat se zmoti. On ima serce, ki je vstvarjeno za ljubezen, pa redkokrat je prazno sovraštva in jeze. On časti svojo pamet kot vodnico, pa ji vendar ne sledi; v svojem notranjem sliši glas, pa se ne zmeni zanj, čuti nemirno vest, pa je ne posluša. On vidi dobro, pa dobrega noče ; pozna dolžnost, pa je ne spolnuje; ceni krepost, pa je ne zver-šuje; sovraži pregreho, pa se je ne ogiba. Rad bi se kazal krepostnega, v resnici pa noče biti; hoče biti pregrešen, pa za takega ne veljati; česar se pred drugimi sramuje, se sam pri sebi hvali. Kako povzdignjen nad živalmi, pokorne mu so kot svojemu kralju in mu morajo služiti; na drugi strani ima on mnogo več telesnih potreb od živali; še majhen merčes ga lahko umori. Se huje: njegove dela ga enakega delajo živalim, ali ga celo pod nje ponižajo, in čeravno ga je Bog z visokimi prednostmi obdaril, vlada vender v njem poželjivost, slepa natora in živinske strasti. Ako se hoče čednosti terdno poprijeti: koliko truda, koliko vojskovanja ga to stoji. Hoče ali noče, poželjivoet se vzdiguje zoper duha in si ga hoče podvreči; divje strasti se vzdigujejo in hočejo otemniti ali popolnoma ugasniti luč uma. Neprenehoma mora čuti, se vojskovati, čuti in mesenost premagovati in jih podvreči pameti, če želi zvest ostati čednosti. To nasprotje čuti vsak človek v sebi. To notranjo vojsko popisuje sv. Pavel v listu do Rimljanov s sledečimi besedami: „Zakaj kar delam, ne spoznam; ne storim namreč dobrega, kar hočem, ampak storim hudo, kar sovražim. Ce pa to storim, kar nočem, priterdim postavi, da je dobra. Zdaj pa že ne delam jest tega, ampak greh, kteri v meni prebiva. Vem namreč, da v meni, to je v mojem mesu, dobro ne prebiva; zakaj hoteti je sicer v meni, storiti pa dobro, tega ne najdem. Dobrega namreč, ktero hočem, ne storim; temuč hudo, kar nočem , to delam. Ako pa to storim, kar nočem, ne delam tega jest, ampak greh, kteri v meni prebiva. Najdem tedaj, ko hočem dobro delati, to postavo, da je hudo v meni. Imam namreč dopadajenje nad Božjo postavo po notranjem človeku; čutim pa drugo postavo v svojih udih, ktera se bojuje zoper postavo mojega duha, ktera me deva v sužnost pod postavo greha, ktera je v mojih udih. — — „Jest sam tedaj z duhom služim Božji postavi, z mesom pa postavi greha." Take nasprotja so v človeku. Kje je pa temu vzrok ? Kdo bo rešil to zastavico? Ali svetno modroslovje? Ono sicer čuti neko splošno spridenost človeške natore, ali prepričavno to dokazati ni zmožno. In če bi tudi to za-moglo, vender ne more samo po sebi z gotovostjo povedati pervega vzroka te popačenosti. Kaj pa sv. vera ? Odpri sv. pismo, kmalo od začetka boš bral od greha pervih staršev, od njegovih slabih in žalostnih nasledkov uganjka je rešena. — 2. Sreča brezbožnih. Podložni neskončno svetega in dobrega Gospodarja — bi si lahko mislil — bi morali zmiraj srečneji biti od hudobnih, ker Gospodar, ki je sam svet, ki ljubi krepost in sovraži pregreho, bo gotovo svojim zvestim služabnikom dobrote v obilniši meri delil, kakor pa hudobnim. Je pa tako v resnici ? — To nas mora skušnja učiti. Kaj nas pa uči skušnja? — Da je večidel to, kar na tem svetu srečo imenujemo, delež brezbožnosti. Poglej od enega kraja sveta do drugega, premišljuj zgodovino vsih stoletij, povsod najdeš več (v svetnem pomenu) srečnih pregreh kot čednost. Tako daleč je celo prišlo, da bi človek mislil, da je brezbožtvo vso srečo pod solncem v najem vzeio. To je oreh, do kterega jedra so modrijani od nekdaj priti se trudili, pa vse njih mnjenja umu niso zadostile, še manj so bile stiskani kreposti v tolažilo. To je zastavica, ktero rešiti more le sv. vera. Ona nas spominja na splošno sodbo, na tisti dan, ko se bo Gospodar sveta red zbranim človeškim rodom za svoje djanje opravičil ; o bo hudobne obsodil k večnemu terpljen;u, pobožne pa peljal v veselje. 3. Vedna stanovitnost rimske cerkve v katol. veri. Vse cerkve od aposteljnov posredno ali neposredno vstanovljene in vladane, kakor Jeruzalem, Antiohija, Efez itd. so sčasoma, prej ali pozneje padle v pomote in se slednjič popolnoma ločile od edinozveličavne cerkve. Le rimska cerkev, ktero je sv. Peter 25 let vladal, je do današnjega dne, torej čez 1800 lčt, v vseh rečeh zvesta ostala katoliški veri; — to je prigodek, vreden natančnejega opazovanja in občudovanja. Ko so druge cerkve zapušale hlev Gospodov, stal je Rim terdno kot cerkev zidana na skalo. Rimska cerkev je katoliška * ostala, tista cerkev, ktera je bila od nekdaj naj hujim nevihtam nastavljena. Kar si je hudobni svet v zvezi s satanom izmisliti mogel, vzdignil je zoper Rim, da bi ga končal. Pagansko preganjanje, sovražni napadi, divjaško pokončevanje, krivoverske puntarije, nemirne glave, ošabni duhovi, napuh njeni modrijani, abotni divjaki, nezvesti tajivci svete vere, mehkužne navade, škodljive vednosti, nevarni prepiri med svetno in cerkveno oblastjo itd. — so bili pripomočki, da bi se Rim zaterl. Se eni predstojnikov so bili taki, v kterih je vladala nevednost zvezana s strastmi; pa njih število v primeri z v resnici učenimi in pobožnimi možmi je majheno in zgine kakor enota v stotici. Pa vendar ni rimska cerkev nikdar, tudi ne ene resnice sv. katoliške vere tajila, nikdar učila ali podpirala kake zmote, temuč sveto resnico je zmiraj ob-deržala čisto in neskaljeno. Od kod tako prečudna, veličastna prednost? Poglejmo v modroslovje, kaj nam poreče na to? Odgovorilo nam bo: „to zastavico rešiti, mi je nemogoče!" In sveta vera? ona nas spominja na neko molitev in povelje Gospodovo: „Simon, Simon! glej, satan vas je hotel imeti, da bi vas presejal, kakor pšenico. Jest pa sem prosil za te (ne za vas), da ne jenja tvoja vera (ne tvoja ljubezen); in ti, kedar se boš nekdaj spreobernil, poterdi svoje brate." Sv. Peter še dandanes živi v svojih pravih naslednikih, v rimskih škofih. Gospod je zanje molil, in torej ne bo pešala njih vera, če bi tudi pešala kterega ljubezen. Po Gospodovem povelji morajo rimski papeži svoje brate, druge škofe, poterdovati; in kdor s papežem ne derži, ni zapopadcn v Gospodovi molitvi — on je odpadel. Rimska cerkev je zvesta ostala sveti veri in bo ostala do konca sveta, ker ona je zidana na terdno skalo. Skoz 18oslednjič toliko, kakor razpor med Avstrijo in Francijo po eni, Prusijo in Rusijo po drugi strani. jPosledige novice. Gibanje jugoslovensko v prid opozicije je čedalje živejše. V Belgradu so Serbi ondi pričujočemu škofu Strosmajeru napravili velikansko ba- V gosposki zbornici na Dunaju se je veliko velikašev odpovedalo poslanstvu v delegacije, med njimi kardinal Ravšer in gr. Ant. Auersberg; tudi v spodnji zbornici se tej časti več gospodov odpoveduje. V obravnavi zastran izjemne postave je g. fcvetec govoril in dokazoval, da postava obsega veliko nevarnost za vstavo, izvira iz dobe absolutizma, ministerstvo zamore zbor razrešiti, izjemni stan razklicati in pod njegovim pritiskom nove volitve dognati; liberalna vlada da je le v teorii, ne v djanji; kakor so sodniki danes do Čehov, tako utegnejo biti jutri do Poljakov, Nemcev itd. Ko se je govornik pritožil zastran nekega Slovencem sovražnega spisa v „Pressi," je minister Berger pojasnil, da „Pr." ni oficielni list (Heiterkeit). „Vfrd." Is Ljubljane. Prečastiti g. misijonar Fr. Pire so bukvice »Kranjski vertnar" prestavili v angleški in nemški iezik in prišle bodo na svitlo za Amerikance. — Dr. Kosta in J. Zevnik gresta jutri na Dunaj v kmetijski zbor. — Svitli cesar so voljni sprejeti poslanstvo kranjskega deželnega zbora v prid železnice. — Milo-serčne gospč in gospodičine žele tudi letos z obleko oskerbeti množico ubožnih šolskih otr6k in prosijo v ta namen blazih darov od ljudomilov. Mil. knez in škof so podarili 40 gl. (,,Nov.'4) Naznanilo in oznanilo. Castitim družbenikom sv. Mohora, ki bivajo v okrožji S^ubljanske dekanije, bodi si v mestu bodisi na kmetih, ajem na znanje, da je zadnji obrok za oddajo doneskov sicer do 31. marca 18G9. leta, vendar pa mislim, da je opravičena želja, naj bi se doneski saj veči del poslali do novega leta in tako meni zlajšal posel. Pri tej priliki dalje prosim, naj bi stari družbeniki si prizadevali mnogo novih pridobiti; sej je branje podučljivo in kratko-časno in šoli odraslim skoro edino sredstvo do prave viša omike. Naj zlasti prečastita duhovščina blagovoli svojim faranom in to tudi v Ljubljani, ktero nedeljo meseca novembra priporočiti to družbo in bratovšino, sprejemati male letne doneske ter jih meni z imeni vred poslati po dekanijskem potu, ki pride začetek meseca decembra z vpisovalno polo. V Ljubljani 1. novembra 1868. Anton Lčsar, predstojnik za ljublj. dekanijo. V Ribnici bo to nedeljo nova farna cerkev blagoslovljena in vmesten novi dekan p. n. gospod Martin Skubic. (Nov.j Dobrotni darovi. Za sv. Očeta. Neka deržina 1 tolarček, proseča za blagoslov na duši in na telesu. — A. J. 1 ces. cek.: Sv. Oče, sprosite mi od usmiljenega Boga živo zaupanje, pravo obžalovanje, in odpusenje grehov. Za afrik. in i sij on. M. Omahen 1 gl. sr-i Sk. 1 gl. kljado. Madjari spregledujejo, da pri slovanskih in ru manskih sosedih nimajo sočutja, kakor so se ganadjali ru'-