• Loom1k gozaarstva m 1esarstva, :>1, nnn;, s. 4:S - r:,1 GDK: 360:377:66 VPLIV KAKOVOSTI VZDRžEVANJA STROJEV V GOZDARSTVU NA NJIHOVO EKONOMSKO UČINKOVITOST Darij KRAJČIČ. Izvleček Kakovostno vzdrževanje strojev v gozdni proizvodnji povečuje število delovnih dni stroja, s tem znižuje lastno ceno in tako povečuje donosnost. V prispevku je analizirana ekonomska uspešnost prilagojenega kmetijskega traktorja, kamiona za prevoz lesa in gradbene ekipe v odvisnosti od delovnih dni v letu. Z naraščanjem delovnih dni se zelo povečujejo dobički naložb v stroje pa tudi ekonomski kazalniki (interna stopnja donosnosti in neto sedanja vrednost). Utemeljena je tudi odločitev o uvedbi remonta ključnega gradbenega stroja. Ključne besede: stroji, vzdrževanje, ekonomska učinkovitost, kakovost THE QUALITY OF MACHINE MAINTENANCE IN FORESTRY ANO ECONOMIC EFFECTIVENESS Abstract In forest production good quality maintenance prolongs the number of working hours of a machine, decreases its cost price and increases the retum on the machine. The paper discusses economic eff ectiveness of an adapted farm tractor, a truck for wood transport, and of construction machinery in relation to working days in a year. More working days result in higher retums on the investment in machinery and higher economic indicators (intemal rate of retum and net current value). In conclusion, it is underlined that the decision on the introduction of refitment of the main construction machine was justified. Key words: machine, maintenance, economic effectiveness, quality ·mag., raziskovalec, Biotehniška fakulteta, Oddelek za gozdarstvo, 1000 Ljubljana, Večna pot 83, SLO 44 Zbornik gozdarstva in tesarstva, 51 1 UVOD Izredno pospešen razvoj v gospodarsko visoko razvitih deželah je v primerjavi z drugimi deželami povzročil nastanek nove proizvodno-prodajne kulture. Pri tem gre za zaupanje kupcev proizvodov oziroma naročnikov storitev v kakovost in zanesljivost le-teh. Podjetje ima z naročnikom težave, ker kupec ne želi imeti težav s podjetjem (ČUK 1995). V devetdesetih letih postaja kakovost v najširšem pomenu temeljni dejavnik uspešnosti in izhodišče poslovnih sprememb v podjetju. Kakovost je bila v preteklosti ena izmed poslovnih funkcij podjetja, (kakovost proizvodov so preverjali specialisti - običajno nadzorniki kakovosti proizvodov). Zatem so začeli vključevati kakovost v vse poslovne funkcije (integralno zagotavljanje kakovosti), kjer je bil vsak odgovoren za kakovost svojega poslovanja. Končno je kakovost postala poslovna filozofija in kultura podjetja, ki zahteva skupen dogovor vseh zaposlenih o dvigu kakovosti proizvodov in storitev, neprestano izboljševanje vseh poslovnih funkcij in vedno boljše zadovoljevanje potreb potrošnikov in družbe (KOVAČ 1995). Danes lahko skoraj vsa proizvodna in storitvena podjetja ponujajo skoraj enake produkte, vendar je razlika med uspešnimi in neuspešnimi podjetji ta, da uspešna • prepoznavajo in upoštevajo potrebe kupcev ter postavljajo kakovost na prvo mesto. Kakovost je postala bistveni element gospodarske učinkovitosti in osnovno načelo vseh uspešnih organizacij (VUJOŠEVIC 1996). Izkušnje nekaterih podjetij, ki so že uvedla sistem kakovosti v svoje poslovanje so pokazale, da kakovostno delo prinaša veliko denarja. Tako npr.v hotelu Ribno ugotavljajo, da se je delo recepcije izboljšalo za 60 %, število napak v kuhinji se je zmanjšalo za 30 %, pri higieni in strežbi pa so napake skoraj v celoti odpravili (GUNČAR 1995). V podjetju MURA ugotavljajo takšno ceno nekakovosti: - če se v zvezi z nekim izdelkom pritoži en kupec, jih vsaj 26 ostane tiho, - od tebe ne bo več nič kupilo 91% kupcev, ki so bili z izdelkom nezadovoljni, - o tem, da je z izdelkom nekaj narobe, bo osem kupcev povedalo šestnajstim itd., - petkrat več časa potrebuješ, da pridobiš novega kupca, kakor da obdržiš starega, - nezadovoljni kupec je najmočnejša negativna reklama, - visoki stroški reklam na morejo povrniti škode zaradi nekakovosti (JABLANOVEC 1995). • "'člJ1,;11;; vpuv r.ar.ovosu vzurzevanJa suoJev v gozaarstvu na nJmovo... 45 Ocene kažejo, da vsak človek v servisni dejavnosti zapravi 100 % svojega časa za to, da ponovno dela stvari, išče podatke ali se nekomu opravičuje (CROSBY 1991 ). Stara resnica, da je kupec kralj, se spreminja v trditev, da se kupec mora počutiti kot kralj. 2 OPREDELITEV PROBLEMA Želeli smo ugotoviti, kakšna je cena nekakovostnega vzdrževanja transportnih in gradbenih strojev v gozdarstvu. Pri tem smo domnevali, da nekakovostno vzdrževanje vpliva na število delovnih dni posameznega stroja tako, da povečuje delež izpadlih dni. Slabo vzdrževanje povzroči, da se stroj pogosteje kvari, s tem pa pada njegova učinkovitost, prav tako pa povzroči organizacijske težave. Te so v nekaterih primerih lažje rešljive (pri okvari strojnika traktorja premestimo na sečnjo ipd.), včasih pa težje (strojnik grederja ima malo možnosti zaposlitve drugje). Okvara grederja pri gramoziranju gozdnih cest povzroči zastoj cele verige v gradbeni ekipi, ki je sestavljena iz grederja, valjarja, bagerja in potrebnega števila kamionov. Raziskati smo hoteli, kakšen organizacijski problem in povečane stroške povzroča izpad ključnega stroja pri vzdrževanju (gozdnih) cest. Želeli smo še odgovoriti na vprašanje, ali stroje vzdrževati sami ali pri drugih izvajalcih. 3 STROŠKI ZASTOJEV ZARADI OKVAR Zastoji pri strojnem delu v gozdarstvu izhajajo iz štirih vzrokov: - slabo vreme, - odsotnost strojnika zaradi različnih vzrokov, - slaba organizacija, - okvara stroja. Raziskali smo le četrti vzrok v smeri zmanjševanja njegovega vpliva na stroške proizvodnje. Izračunali smo, kako vpliva število dni izpadov zaradi okvar na donosnost investicije v določen stroj. Izračun smo opravili za prilagojeni kmetijski traktor in kamion. Pri gradbeni ekipi pa smo izračunali vpliv izpada ključnega stroja na učinkovitost celotne gradbene ekipe. • 46 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51 3.2 Cena zastojev prilagojenega kmetijskega traktorja Za adaptirani kmetijski traktor smo izdelali kalkulacijo po ustaljeni metodi (WINKLER et al. 1994 ). Zatem smo v kalkulaciji spreminjali število delovnih dni na leto, drugi parametri pa so ostali enaki. Domnevali smo, da tičijo vzroki za zmanjševanje le v okvarah traktorja in niso organizacijske narave. Tako smo izračunali lastne cene delovne ure traktorja, če ta obratuje od 110 do 160 delovnih dni na leto (preglednica 1 ). Pri kalkulacijski postavki popravila smo ves čas jemali konstantno vrednost (faktor 1 na amortizacijo). Analiza (FURLAN 1991) je pokazala, da med poprečnim letnim številom ur popravila in poprečnim letnim zneskom popravil ni korelacijske odvisnosti (R = 0,01) Poleg tega za traktorje tipa IMT ugotavlja višji faktor popravil (1, 13-1,8) pri tistih, ki so v svoji življenjski dobi presegli 8000 ur, zato smo življenjsko dobo traktorja zmanjšali na 6Iet. Preglednica 1 : Lastna cena delovne ure prilagojenega kmetijskega traktorja pri različnem številu delovnih dni Delovni dnevi SIT/h Indeks 160 4466 100 150 4572 102 140 4694 105 130 4835 108 120 4999 112 110 5193 116 Ker smo želeli ugotoviti, koliko dodatnih stroškov imamo zaradi zastojev, smo izdelali model, kjer domnevamo, da lahko traktor dnevno spravi 30 m 3 lesa (spravilo iglavcev na razdalji vlačenja 400 m ravno (NORMATIVI)). V preglednici 2 so prikazani dodatni letni stroški izvleka lesa zaradi zmanjšanja števila delovnih dni. KraJc1c: vpuv kakovost, vzarzevanJa stroJev v gozaarstvu na nJ1novo ... 47 Preglednica 2: Dodatni letni stroški zaradi okvar Delovni Letno m" Letni Dodatni dnevi pri normi strošek SITI m3 strošek Skupaj Indeks 30 m3/dan letno 160 4800 5716480 1191 o 5716480 100 150 4500 5486400 1219 365760 5852160 102 140 4200 5257280 1252 751040 6008320 105 130 3900 5028400 1289 1160400 6188800 108 120 3600 4799040 1333 1599680 6398720 112 110 3300 4569840 1385 2077200 6647040 116 Dodatne letne stroške smo izračunali takole: - ugotovili smo razliko v letnem učinku traktorja s 160 delovnimi dnevi in tistega z manj delovnimi dnevi, - to količino smo množili s stroškom določenega traktorja preračunanega na m3, - zmnožek smo prišteli k letnim stroškom tega traktorja in tako dobili skupni strošek za spravilo tiste količine lesa, ki jo izvleče traktor s 160 delovnimi dnevi ( 4800 m3). • Zatem smo odšteli posamezne skupne stroške najdražjega traktorja in tako dobili letne prihranke zaradi boljšega vzdrževanja stroja v primerjavi z najslabšim (graf 2) 1.000.000 ""f, ! - letno privarčevano 1 .,... 5200 900.000 / .. 1---·SIT/h 1 5100 .. -.. 800.000 t .. .. - 5000 ' 700.000 + .. .. 600.000 t .. . 4900 .. .. ~ .. t:: 500.000 + .. - 4800 t:: CI.) .. .. 1 .. CI.) 400.000 .. 4700 .... .. .. 300.000 .. .. .. - 4600 200.000 .. .. .. .. .. 4500 100.000 .. o 4400 11 O 120 130 140 150 160 delovni dnevi Grafikon 1: Stroški delovne ure traktorja in višina letnih prihrakov v odvisnosti od števila delovnih dni na leto • 48 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51 Letni prihranki pri enem traktorju dosežejo skoraj milijon SIT. Poleg letnih prihrankov v absolutni vrednosti nas je zanimalo še, kako vpliva število delovnih dni traktorja in s tem letnih stroškov na donosnost investicije. Zato smo izračunali neto sedanjo vrednost investicije (NSV) in interno stopnjo donosnosti (ISD). Neto sedanja vrednost investicije je vsota diskontiranih stroškov in donosov na sedanji trenutek. Pove nam, kolikšna je realna vrednost investicije pri dani obrestni meri. če je pozitivna, je investicija upravičena, če ne pa ni. Interna stopnja donosnosti pa daje odgovor na vprašanje, s kakšno obrestno mero se oplaja kapital, naložen v traktor in je primerljiva z obrestnimi merami drugih naložb npr. banka, vrednostni papirji, druge naložbe (BIZJAK 1991 ). Je tista obrestna mera, ki neto sedanjo vrednost izenači z nič. Oba ekonomska kazalnika imata primerjalno vrednost - sta kriterija, na osnovi katerih se odločamo med alternativnimi naložbami. Tako smo domnevali, da smo na trgu dosegli takšno prodajno ceno za delovno uro, ki še ravno pokrije lastno ceno traktorja z najmanj delovnimi dnevi (110). Graf 2 kaže, kako se ta dva ekonomska kazalnika gibljeta v odvisnosti od opravljenih delovnih dni. Pri interni stopnji donosnosti smo pri skupni donosnosti prišteli še obresti, ki smo jih že upoštevali v kalkulaciji (7%), enako obrestno mero pa smo upoštevali tudi pri izračunu neto sedanje vrednosti naložbe. Vrednost naložbe je bila 5,5 mio SIT, amortizacijska doba pa 6 let. 3.400.000 T 35% 2.900.000 --NSV 30% .: - - ISD prihranka .. 0 2.400.000 - - - · ISD sku a· 1 C 1 .. __ 12s% 0 l.900.000 C 0 -- l 20% .,, ~ 1.400.000 - • - t 15% 'i:' -~ 900.000 "" 0 ... 400.000 ,,, 10% • C -100.000 .. ~ -600.000 1 O 130 140 150 1 5% .5 -1.100.000 0% delovni dnevi Grafikon 2: Neto sedanja vrednost investicije in interna stopnja donosnosti traktorja v odvisnosti od delovnih dni v letu Traktor s samo 11 O delovnimi dnevi daje negativno neto sedanjo vrednost investicije, kar pomeni, da pri dodatni (poleg vkalkulirane v kalkulaciji) 7% obrestni meri ne opravičuje naložbe. • "' č:1J(.;1t;: vpnv KaKovosu vzarzevanJa siroJev v gozaarstvu na nJmovo... 49 Zelo pomembna je še ugotovitev, da se donosnost investicije zelo povečuje s številom delovnih dni in da to povečevanje ni zgolj simbolično. Velika verjetnost je, da trg (Sklad kmetijskih zemljišč in gozdov, zasebni lastnik gozda) ne bo sprejel prodajne cene traktorja s tako malo delovnimi dnevi. Zato nas je še zanimalo, kako je z interno stopnjo donosnosti, če dosežemo neko srednjo prodajno ceno (4835 SIT/h - lastna cena pri 130 delovnih dnevih) (graf 3). 35% - - - · pri ceni 5 1 9 3 SIT/h 30% + priceni4835 SIT /h .. - · - - - razlika "' i Q 25% C t "' Q + ,: 20% - . Q - . '0 ' --- III l 5% + --·------~ ..... 1 ---------C + .. 8- 10% .. -- 1 .. ... 5% III C a., 0% ~ -·= -5% 1 130 140 1 50 160 -10% delovni dnevi Grafikon 3: Primerjava internih stopenj donosnosti pri dveh doseženih prodajnih cenah Jasno je, da se stopnja donosnosti pri nižji doseženi prodajni ceni povsod zniža, vendar to znižanje ni povsod enako (ne gre za vzporeden premik krivulj navzdol). Vidimo, da je najvišje pri manjšem številu delovnih dni traktorja, potem pa se ta razlika polagoma manjša. Ker kakovostno vzdrževanje strojev močno vpliva na število delovnih dni, ugotavljamo, da s tem odločilno vpliva na donosnost naložb v prilagojeni kmetijski traktor. 3.3 Cena zastojev prevoza lesa zaradi okvar kamiona Investiranje v kamion za prevoz gozdnih lesnih sortimentov je finančno zelo zahtevno. Je med najdražjimi stroji, ki se uporabljajo v gozdarstvu, zato je tudi investicijsko zelo občutljiv. To pomeni, da moramo biti za uporabo tega stroja dobro organizirani, da lahko v polni meri izkoristimo vse njegove zmožnosti. Ker smo hoteli ugotoviti, kako vpliva število delovnih dni na leto na ekonomsko sliko kamiona, smo izdelali kalkulacijo za kamion MAN serije 360 z nakladalno • 50 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51 napravo in dvoosno polprikolico. Zatem smo v kalkulaciji spreminjali število delovnih dni kamiona in opazovali, kako se giblje lastna cena, izražena v SIT/tkm. Poprečna razdalja polne vožnje je bila 30 km, poprečna hitrost vožnje 28 km/h, čas prekadanja pa je bil 3,05 minit (skupaj z manipulacijo na kamionski cesti). Pri vrednosti popravil smo ves čas jemali enak faktor na amortizacijo (0,9 za kamion in 1 za nakladalno napravo), ker analiza stroškov popravil in opravljenih norma ur za leta 1993, 1994 in 1995 v GG Nazarje po kategorijah vozil med njima ni odkrila korelacije. Preglednica 3 kaže, kako se giblje lastna cena v odvisnosti od števila delovnih dni v letu. Preglednica 3: Letni stroški in prepeljane količine lesa v odvisnosti od števila delovnih dni Letno dni SIT/tkm Indeks Ton letno Indeks 150 41,49 110 8096 75 160 40,41 108 8624 80 170 39,36 105 9174 85 180 38,51 102 9702 90 190 37,67 100 10252 95 200 37,59 100 10780 100 Vidimo, da z zmanjševanjem števila delovnih dni pada količina prepeljanega tovora veliko hitreje, kot pa naraščajo stroški. Ker v pogajanjih z naročniki prevozov (kupci lesa) oblikujemo ceno za prepeljani m3 gozdnih lesnih sortimentov, se škarje med stroški in prihodki (razlika med njima je dobiček) z zmanjševanjem delovnih dni kamiona skokovito zapirajo. Domnevamo, da smo na trgu dosegli ceno 1300 SIT za prepeljani m3 gozdnih lesnih sortimentov. Specifična gostota svežega lesa v lubju je med O, 95 in 1, 1 Um3 , kar pomeni, da toliko približno iztržimo tudi za prepeljano tono lesa. Graf 4 kaže, kako se gibljejo stroški, prihodki in dobiček. • Krajčič: Vpliv kakovosti vzdrževanja strojev v gozdarstvu na njihovo... 51 15.000.000 T 14.000.000 t 13.000.000 t:: 12.000.000 Ul 11.000.000 10.000.000 -!" - - --prihodki! k . i - - - · stroš 1 : - - -- - - -- - - - - - - - - -- - - - - 9 .000 .000 ;------+----------t-----+-----1--------, 150 160 170 180 190 200 delovni dnevi Grafikon 4: Gibanje stroškov, prihodkov in dobička v odvisnosti od števila delovnih dni v letu Dobiček se s številom delovnih dni hitro povečuje in naraste od 447.709 SIT pri 150 delovnih dneh na kar 1.857.394 SIT pri 200 delovnih dnevih (indeks 415). Višina dobička pa seveda vpliva tudi na kazalnike učinkovitosti naložbe v kamion. Pri vrednosti kamiona 25.650.000 SIT (skupaj z nakladalno napravo in dvoosno polprikolico) in 10-letno amortizacijsko dobo daje investicija takšne interne stopnje donosnosti, kot jo kaže graf 5. 42 ' T 20% i + 18% "' -+ ' - - SIT/tkm 1+ 16% "' 41 0 ' C 1 1 1 ., 1 ', IS D ;t 14% 0 t C 0 ] 40 ' 12% '1:1 ' • - 10% =' ~ t ', C. - 39 8% 0 "' -., -, 6% • E 38 ' 4% u ....... -----· .5 2% 37 0% 150 160 170 180 190 200 delovi dnevi Grafikon 5: Interne stopnje donosnosti in stroški pri različnih delovnih dnevih kamiona Če h gornjim donosom dodamo še obrestno mero, ki smo jo že upoštevali pri kalkulacijah (7% ), dobimo skupno obrestno mero pri določenih delovnih dnevih kamiona. • 52 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51 Majhno število zastojev, ki izhajajo iz okvar, je mogoče doseči le z kakovostnim vzdrževanjem. To pa izjemno močno vpliva na ekonomsko uspešnost kamiona. 3.4. Cena zastojev gradbenih strojev Ceno zastojev gradbenih strojev si bomo ogledali nekoliko drugače kot pri traktorju in kamionu. Proučili bomo skupino strojev za vzdrževanje (gramoziranje) gozdnih cest v sestavi bager, greder, valjar in 5 kamionov z zmogljivostjo 8 m3. V Gozdnem gospodartvu Nazarje so izkušnje pokazale, da pri prevozu gramoza na gozdno cesto večje število kamionov povzroča že velike težave (gozdne ceste so grajene za enosmerni promet). To pomeni, da je takšna skupina gradbenih strojev, ki smo jo v Nazarjih poimenovali kar ekipa, sposobna dnevno vgraditi 250 m3 gramoza na prevozni razdalji 7 km pri naklonu ceste 4-8%, kar se ujema tudi z zmogljivostjo bagerja (več kot en bager v peskokopu povzroča nepremostljive organizacijske težave). Ugotovili smo, da je v takšni ekipi greder nosilni stroj. če se pokvari npr. kamion, ga lahko nadomestimo z drugim najetim brez težav. Namesto bagerja lahko vskoči rovokopač večjih zmogljivosti, ki ga tudi imamo v strojnem parku. Valjar pa lahko svoje delo (sicer nekoliko slabše) opravi tudi z nekajdnevno zamudo . Nadomestitev grederja pa je vedno naletela na težave (vzdrževanje gozdnih cest zahteva od strojnika specifična znanja, ki jih pri strojnikih cestnih podjetij običajno pogrešamo). Zato okvara grederja pomeni velik organizacijski problem, ker: - . ustavi delo celotne ekipe, - je za druge stroje potrebno najti zaposlitev, da lahko opravijo zadovoljivo število delovnih dni na leto. Zastoji grederja in s tem celotne ekipe, ki smo jim bili priča v prejšnjih letih, so nas konec leta 1994 pripeljali do odločitve o uvedbi letnih remontov v zimskem (mrtvem) času. Analiza za leto 1995 je pokazala, da na čas remonta odpade kar 60% vseh letnih stroškov dela in materiala za vzdrževanje stroja. S tem smo dosegli, da je greder med gradbeno sezono v povprečju mesečno izpadel zaradi okvar le 1, 78 dni in to kljub podaljšanemu delavniku in delom ob sobotah. Pri remontu smo odkrili napake, ki bi se gotovo pokazale kasneje v gradbeni sezoni (izrabljenost pogonskih verig in glavnih ležajev diferenciala, tesnenje motorja, poškodovana vetrnica hladilnika ... ). Ker smo želeli izračunati, kolikšen vpliv je imel naš ukrep na poslovni uspeh ekipe, smo najprej izračunali letne donose. Storitve ekipe običajno zaračunavamo naročnikom v SIT/m2 ali SIT/m3. Ker pa so razmere na posameznih gradbiščih zelo različne, je ugotavljanje donosov prek teh dveh obračunskih kategorij • t\raJc1c: vpnv KaKovost1 vzarzevanJa stroJev v gozaarstvu na nJmovo... :,;s neprimerno. Zato smo predvideli, da smo na trgu dosegli takšne prodajne cene v SIT/uro, ki so za 5% presegale lastne (preglednica 4). Preglednica 4: Stroški na uro in letni donosi pri prodajni ceni, ki je za 5% večja od lastne Letno Lastna Število 5 % donosi · Letni delovnih cena po donosi kalkulaciii strojev dni SIT/h SIT/h SIT/dan SIT greder 138 6843 1 342 2737 377734 valjar 100 4673 1 234 1869 186920 kamioni 200 5149 5 1287 10298 88820 bager 125 5514 1 276 2206 275700 skupaj 2139 17110 929174 Zatem smo pri vseh strojih (razen pri kamionih) izračunali lastne cene pri zmanjšanem številu delovnih dni na leto (zmanjšanje delovnih dni povzroči zastoj grederja zaradi okvar). Te smo zatem odšteli od prodajnih cen in dobili donose posameznih strojev pri zmanjšanem številu delovnih dni grederja. Donosi posameznega stroja so se manjšali tako zaradi naraščanja lastne cene kakor tudi manjšega števila opravljenih (zaračunanih) delovnih dni. Ker smo kamione izključno najemali, smo pri računanju donosov kamionov vedno upoštevali lastno ceno pri 200 delovnih dneh (preglednica 4). Donosi so bili. manjši le zaradi manjšega števila opravljenih (zaračunanih) delovnih dni. Pri tem smo upoštevali, da greder polovico letnega fonda delovnih dni porabi za razgrinjanje posipnega materiala, polovico pa na profiliranju brez posipavanja (tam kamionov ne potrebujemo in zato ne prinašajo donosov). Graf 6 kaže, kako so se gibali donosi posameznega stroja in celotne ekipe. • 54 Zbornik gozdarstva in tesarstva, 51 1000000 T ! ' 500000 l o -r:.:---=--=--=-:_=-+=--:...:::....:....::..:...:;__::__:~_::.:,.~~~~~~~+--=--=-=-__.; f:: l t O. - · • · • · ·tts :_· ~-..:. ·...: CI) 1----- -500000 -1000000 -1500000 ...L 130 135 '--greder ! ··-··-·valjar 1 -·-·-kamioni ----bager ! i skupaj delovni dnevi grederja 140 Grafikon 6: Donosnost gradbene ekipe in posameznih strojev v odvisnosti od delovnih dni grederja Ugotavljamo, da je bil remont grede~a (ki je v mrtvi sezoni trajal 22 dni) zelo uspešen, ker je omogočil skoraj nemoteno delovanje skozi celo leto. Ker bi napake, ki smo jih odkrili pri remontu, gotovo povzročile zastoje med glavno gradbeno sezono, bi bilo število zastojev mnogo večje od dejanskih (1, 78 dni na mesec). Verjetno bi celo preseglo število dni, porabljenih za remont (težave z nabavo rezervnih delov). Stroški popravil pa bi gotovo ostali na najmanj isti višini. Tako trdimo, da je remont izboljšal poslovni rezultat ekipe za 2.086.782 SIT. Imel je tudi pozitiven vpliv na naročnika, ker tekoče delo dviguje ugled izvajalca. Primer je pokazal, dah kakovostnemu vzdrževanju strojev sodi poleg kakovostne izvedbe še pravilna organizacija dela. 4 POMEN KAKOVOSTNEGA VZDRŽEVANJA STROJEV Raziskava je pokazala, da število delovnih dni stroja zelo vpliva na njegovo ekonomsko sliko. Ker so lastniki in vodstvo podjetja kakor tudi vsi zaposleni ekonomsko zainteresirani za čim večje učinke naložb, je zasedenost proizvodnih kapacitet zelo velikega pomena. Poleg tega pa visoka donosnost naložbe priteguje nove vlagatelje in viša cene delnic. Iz tega lahko sklepamo, da so dobro (odlično) vzdrževani stroji ključnega pomena za uspešno delovanje podjetja. Pri tem se poraja vprašanje, kako zagotoviti takšno vzdrževanje. Kvalitetno vzdrževanje pomeni, da okvaro, ki na stroju nastane, odpravimo v čim krajšem • Krajčič: Vpliv kakovosti vzdrževanja strojev v gozdarstvu na njihovo... 55 času s tako kvaliteto, da se kmalu ne ponovi, in sicer takrat, ko stroj najmanj potrebujemo. Prav gotovo bi se pri tem morali izogniti kakršnimkoli improvizacijam in zasilnim popravilom. Gotovo pride največkrat v poštev zamenjava pokvarjenega dela in ne zasilno popravilo. To je dopustno le, če rezervnega dela trenutno ni na zalogi ali pa če stroj trenutno nujno potrebujemo. Prav tako lahko trdimo, da mora biti zamenjani del najmanj tako kvaliteten kot okvarjeni. To pomeni, da pridejo v poštev le originalni rezervni deli ali že uveljavljeni in preskušeni drugi. Pred očmi moramo pač vedno imeti dejstvo, da je pri okvari vedno najdražji zastoj. Tako je tudi lažje odgovoriti na vprašanje, ali imeti svojo servisno službo ali te storitve opravljati s pogodbenimi organizacijami. 5 SKLEPI IN RAZMIŠLJANJA O LASTNI ALI TUJI VZDRŽEVALNI SLUŽBI Ekonomska analiza gozdarskih strojev je pokazala, da mora vzdrževalna služba zagotoviti visoko kvaliteto svojih storitev. Zato mislim, da ni mogoče dati enoznačnega odgovora, ali imeti lastno ali tujo, ker so razmere zelo različne. Dejstvo je, da je v nekaterih krajih mehanična delavnica nosilec te dejavnosti v regiji (npr. Nazarje), ali ima poleg tega še kakšno dodatno dejavnost (npr. Slovenj Gradec). Tam pravzaprav ni dileme - potrebujejo lastno, dobro organizirano servisno dejavnost. Drugače je v večjih centrih, kjer je že obstajajo celo specializirane servisne delavnice za posamezne stroje. V tem primeru bo gozdarsko podjetje zelo težko organiziralo vzdrževalno službo, ki bo delovala bolje. Prednosti lastne vzdrževalne službe: - storitev je vedno pri roki, - optimalno razporejanje storitev glede na trenutne potrebe po popravilih, - dodatna dejavnost, ki prinaša donose, - možnost neposrednega vpliva na kakovost storitev (s šolanjem, kadrovsko politiko, nagrajevanjem, ... ), - lažja organizacija popravil na terenu, - lahko je nosilec te dejavnosti v določenem okolju. Slabosti lastne vzdrževalne službe: - težje zagotavljanje kvalitetnih popravil od specializiranih delavnic (gozdarsko podjetje ima običajno pisano paleto različnih strojev), 56 Zbornik gozdarstva in lesarstva, 51 - kapacitete običajno niso vedo povsem zasedene, v potrebah po popravilih so relativno velika nihanja, zato so potrebne dodatne dejavnosti (zunanje storitve), - težje spremljanje razvoja, - predstavlja fiksni strošek, ki obstaja ne glede na to, ali delavnica obratuje ali ne, - relativno zahteven organizacijski problem. Trdimo pa, da obstoj nekvalitetne in slabo organizirane servisne dejavnosti ni upravičen, tudi če je povezan s tradicijo. 6 SUMMARY Quality of work is becoming more and more important. Therefore the intent of this study was to investigate how the quality of the maintenance of forestry machinery affects its economic effectiveness. Good quality maintenance means that machine failure is repaired as soon as possible when the machine is least needed, and that repairs are done in such a way that the failure is not repeated. For adapted farm tractors, it was calculated that the intemal rate of return of a tractor which is in operation tor 160 days per year increases by 25% in comparison with a tractor which is in operation for 11 O working days (whereby it was taken into account that such a sales price is achieved at the market that it covers the cost price of a tractor with the fewest working days). In case the market recognises a lower price, the interna! rate of retum is, of course, lower as well and may become even negative at a certain number of working days. Results of the study show that a decrease in the interna! rate ot retum tora lower sales price is not the same for all working days performed, but that an increase in working days of a machine makes the difference between interna! rates ot retum smaller. They also show that high quality maintenance effected an annual saving of almost 1 million SIT for one tractor. The economic analysis of a truck (MAN series 360 equipped far wood transport and with a double-axte half-trailer) shows that for a sates price of 1300 SIT/m3 and transport distance of 30 km per year a profit of about 450,000 SIT (the truck pertorms 150 working days) can be increased to 1,860,000 SIT (the truck performs 200 working days). Thereby the interna! rate of return increases from 3% to 12%, while costs fall from 41.49 to 37.59 in SIT/tkm. The importance of high quality maintenance, which ensures a small number of unpertormed working days due to engine faiture, is obvious. The analysis of economic effectiveness of construction machinery (a road-grader, an excavator, a road roller and five trucks) shows that the introduction of revetment ot the main machine, a grader, in 1995 at the Nazarene forest enterprise improved the financiat resutt by over 2 million SIT. This result proves conclusively that good quality maintenance depends not only on the quality of repairs but also on their timing. • Krajčič: Vpliv kakovosti vzdrževanja strojev v gozdarstvu na njihovo... 57 5 VIRI BIZJAK, F., 1991. Osnove gospodarjenja in razvoja podjetja. - Ljubljana, Biotehniška fakulteta, Oddelek za lesarstvo, 291 s. CROSBY, P.,B., 1991. Govorimo o kakovosti.- Ljubljana. GV založba, 208 s. FURLAN, F., 1991. Vplivi na optimalno dobo rabe, učinek in izkoristek prilagojenih kmetijskih traktorjev pri spravilu lesa - specialistična naloga.-Ljubljana, Gozdarski oddelek Bioteniške fakultete, 133 s. GUNČAR, 8., 1995. Izkušnje pri uvajanju sistema kakovosti v hotelu Ribno.- Bled, ISO 9000 Forum Aplication Symposium - Proceeding, 2 s. JABLANOVEC, M., 1995. Postopek reševanja in analiza reklamacij v Muri .. - Bled, ISO 9000 Forum Aplication Symposium - Proceeding, 5 s. KOVAČ, 8., 1995. Nagrade za kvaliteto in reinženiring.- Bled, ISO 9000 Forum Aplication Symposium - Proceeding, 17 s. VUJOŠEVIC, N., 1996. Vodilo za standarde kakovosti 1S0 9000.- Ljubljana. GV založba, 316 s. WINKLER, l./ KOŠIR, B. / KRČ, J./MEDVED, M., 1994. Kalkulacije stroškov gozdarskih del.- Ljubljana, Strokovna in znanstvena dela 113, Biotehniška fakulteta, Oddelek za gozdarstvo Normativi za pridobivanje gozdnih lesnih sortimentov.- Panožni sporazum za gozdarstvo .