DECLARACIONES DEL EPISCOPADO DE ZAIRE (DE “CRITERIO”, BUENOS AIRES, MARZO DE 1975) (Continuaciön.) ß) Obras medicas, caritativas y sociales 1. El episcopado declara que la Iglesia catölica sigue .To vendar nič ne spremeni glede lastninske pravice!“ je bilo ugotovljeno. Tako je bila stvar pojasnjena. Primera z delom za božje kraljestvo se je naravnost vsiljevala. Nadaljnja težava pri zidavi je bila revščina japonske Cerkve. P. Gereon je moral vedno znova h kardinalu in pristojnemu škofu, a Poslušati je moral samo tolažbe. Končno so bili 19. novembra 1967 dovolj daleč. V tozadevni okrožnici piše: „Nova župnija sv. Jožefa Delavca obhaja danes prvič božjo službo! Gotovo ste tega tudi vi Veseli. Saj ste se vendar tedaj v olimpijskem letu 1964 za to stvar tako Zavzeli; kako veliko pomoč ste spontano nudili! Brez onih Vaših dolarjev v šestih tednih bi ta župnija gotovo ne nastala. Danes ne bi več zmogli stroškov za tako gradbišče. Vaši tako samo ob sebi umevni pripravljenosti na žrtve se ima ta nova župnija zahvaliti, da je zaživela, in zato gre najprej vam zahvala. Zagotovim vam lahko, da je vsak izmed vas s svojimi zadevami vključen v dnevno sveto mašo. Ta župnija sv. Jožefa ni podrejena mojemu redu, temveč japonskemu škofu. Odločilno pa je brez dvoma to, da je nastalo spet eno dušfciopastirsko središče, ki ima še to prednost, da v njem deluje duhovnik domačin. Saj je to veliko bolj učinkovito. Mi misijonarji kljub Vsej dobri volji in delu vendarle ostanemo tujci in ne bomo nikoli mogli priti domačinom tako do srca kot duhovniki iz lastnega ljudstva. Mi lahko le poskušamo, kako bi kamenita tla spremenili v plodna in na njih zasejali seme. Kdaj in kako bo potem nekega dne vzkalila setev in ali bo prinesla plod, to je v višjih rokah, župnišče in cerkveni pomožni prostori so pri sv. Jožefu izdelani. Manjka pa še cerkev. Začasno moramo uporabljati kot za zasilno cerkev župnijsko dvorano. Pri tem zakriva oltar zavesa. Prostor za cerkev sicer imamo, a denarna sredstva so izčrpana. Lahko bi kdo vprašal; zakaj ste gradili najprej župnišče in ne cerkev? Na to moram reči, da sta na Japonskem Cerkev in država popolnoma ločeni, kar pomeni, da od strani države ni pričakovati nobene pomoči. Duhovniški naraščaj in krščanske srenje predstavljajo pretežno najbolj uboge plasti prebivalstva, ki žive večinoma iz rok v usta. Kako naj se pri tem preživlja duhovnik? Kje naj stanuje, da bo mogel delati? Njegov obstoj je odvisen izključno od tega, kar da država za vzdrževanje otroškega vrtca. Če otroški vrtec lahko sprejme 120 otrok, ta sredstva zadostujejo za življenje, čeprav mora biti skromno. Kateri študent - samo v Tokiu jih je trenutno 360.000 -bo pripravljen na žrtev in tveganje, da študira teologijo? Zdaj jih je v duhovniškem semenišču v Yonbančo samo 75. Zelo malo. So pa elita! f Tudi japonski škofje so zelo revni. Moj škof je dejal: „Dragi pater, vaši pobudi se imamo zahvaliti, da more župnija sv. Jožefa delovati, vaši številni pomočniki so to omogočili. Ali ne bi mogli še enkrat spraviti skupaj 42.000 dol,, da bi župnija sv. Jožefa dobila cerkev? (Prosjačiti je za Japonca najbolj poniževalno.) Žal sem moral svojega škofa razočarati in mu reči: „V moji blagajni je revščina, moji dolgovi so pa veliko večji, če bi še tako rad, ne morem pomagati.“ (Sledi.) ITI JE TREBA (Pesem no stare japonske gosli, potem ko je tokijski radio poročal o zlomu indokinskih front in neusmiljenem zmagovalcu.) Breskve cveto, pa za drugega cveto. V kanalu se čolni pocestne luči med seboj poznajo. Veter mi kliče v neznanem narečju z mostu. Iti je treba. Kam boš hodilo, srce, nocoj brez zvezd? V Srce, ki gori, kot gorijo ljubezni, ko vse ugasne v oknih življenj pod krivuljami streh. Iti je treba. pomlad 1975 VLADIMIR KOS, Tokyo naši misijonarji pišejo MADAGASKAR Dne 9. maja nam je pisal lazarist KOK GAJŠEK, spominjajoč se majskih obletnic: „Pišem Vam na dan, ko se spominjamo konca druge svetovne vojne. Gotovo je bil to konec vojnih grozot, za nekatere pa tudi začetek dolgotrajnega izgnanstva oziroma izseljenstva. Za mnoge rojake so se tedaj začeli težki časi življenja po taboriš- čih in potem umika v prekmorske dežele. Počasi ste se dokopali do nove domovine in tamkaj začeli iz nič. A iznajdljivost in vztrajnost naših ljudi sta jim pomagali, da so vse težave premostili in si ustvarili nove življenjske možnosti. Nam, ki smo \ tistih časih komaj zagledali luč sveta, so mnogi tedanji dogodki manj znani in odmaknjeni. Vsaj nekaj nam je znano iz pripovedovanja starejših, ki so to doživljali. Boleče rane so ostale v Katehist v koči misijonarja Slabeta na Madagaskarju. mnogih ljudeh. Mislim, da si nihče več ne želi ponovnih grozodejstev in bratomorstva, ki se je dogajalo takrat. Kljub temu, da ljubezni ni ravno veliko v svetu in da je toliko vojnih žarišč, ki vsak čas lahko vzplamtijo sem vendar prepričan, da si večina človeštva želi mir in medsebojno sožitje. Tu pričakujemo obe novi moči, Pe tra Opeka, ki je bil že dve leti med nami, in novega, Radota Sušnika. Morda prideta kar oba skupaj. Zares smo ju že naprej veseli. Od aprila je na oddihu v domovini s. Terezija Pavlič, s. Danijela pa je precej zbolela in se je vrnila v Evropo, ne vem, za koliko časa. V aprilu sta bila na zdravniških pregledih v glavnem mestu Česnik in Kosmač; slednji je še sedaj tam. Ugotovili so mu menda r ano na želodcu. Poleg tega ima tudi mnogo premalo rdečih krvnih telesc. Prilagam Vam sliko, ki je bila po sneta za novo leto 1975.“ (Glej naslovna stran!) Iz Vondroza. nam je 14. maja pisal FRANC BUH CM, ki z žalostjo ugotavlja (in mi z njim), da bogato pismo, ki nam ga je poslal ne le za nas, ampak tudi „za g. Skvarča, ker sem bral, da je bolan, za go. Urbani-jevo, ki je darovala za katehista, za g. Žitnikovo in za mojo sestro“, ni prišlo do nas, ker se je moralo v ho-matijah okrog umora državnega predsednika tamkaj izgubiti. Potem javlja, da ga družbeni predstojnik na Madagaskarju nagovarja, naj bi šel v Argentino na novo mašo Petra Opeka. Gospod Buh, ki se težko od!oči za tako rajžo, je zdaj že vložil prošnjo za potno dovoljenje in sprašuje, kdaj naj pride. A ker še ni določeno, kdaj bo nova maša, mu še nismo mogli odgovoriti. TAJSKA Od obeh tamkaj delujočih slovenskih uršulink, jubilantke s. Ksaverijo Pirc in mlajše s. Frančiške Novak smo v zadnjem času prejeli dragocene dopise s članki, ki so bili objavljeni v prejšnjih številkah. Tu naj objavimo drobna, poročila iz pisem s. NOVAK O.S.U., ki so te članke spremljala: „24. novembra lanskega leta smo uršulinke na Tajskem praznovale zlati jubilej prihoda prvih štirih članic V Bangkok. To sta bili dve Slovenki: s. Ksaverija Pirc in s. Rafaela Vurnik, ena Belgijka s. Terezija Martens in ena Francozinja s. Agnes Delettre. Slavje je bilo v zavodu Mater Del V Bangkoku. Naš zavod Regina Coeli je 750 km oddaljen. Zvez s prestolico ne manjka. Najkrajša je z zrakoplovom, ki se je le redko poslužimo, ker je zelo draga. Z železnico traja vožnja skoraj 20 ur in se zdi zguba časa. Avtobusi so bolj praktični, ker vzamejo samo 8 do 9 ur. Najboljše sredstvo, če ga imaš, je seveda lastni avto, kajti cesta je zdaj zelo dobra in kar varna, kclikor je pač varnosti na prometnih cestah. Tako je kar osem članic naše redovne skupnosti v Regina Cceli mogla na slavje v hišnem avtu, ki je bil kajpada natlačen. Na pot se je odpravil četrt čez štiri zjutraj v nedeljo, 24. novembra... Jaz nisem šla z njimi, ampak sem ostala doma, kajti imam odgovornost za šolo, pa smo v času izpitov...“ Tako misijonarka v prvem pismu. Naslednje je pač pisala nekaj mesecev kasneje: „Februarja: se naše šolsko leto začne nagibati h koncu; izpiti so zahtevni, še bolj nadzorstvo. Sredi marca se začno poletne počitnice. Zame je bil to dokaj težaven in trnjev čas. že januarja sem imela težko in odgovorno nalogo, ne le sprejeti nad 100 ljubeznivih pa plahih petletnih Punčk, ampak tudi zavrniti skoraj isto število, radi pomanjkanja prostora- Malija, Kraljica nebes ima očivid-n° velik vpliv. Kako nam starši zaupajo in žele za vsako ceno otroke dati k nam v šolo! če bi imela v žepu skrit mikrofon, bi mogla povzeti prosjačenje in melodovanje: češ, samo še Uašo sprejmite, samo še mojo. . . Kako rada bi odprla vrata vsem, če bi mogla. Ko se izpiti končajo in razde-iimo spričevala, se začne isto prosjačenje za sprejem v ostale razrede, a kaj storiti, ko jih je v vsakem razredu že itak 50 ali več. Starše napotim na župno šolo, pa je ta tudi Polna. A naše učenke, zlasti večje so bolj in bolj pod vplivom dogodkov teh Zadnjih mesecev in let, ko se vse prebuja in vre tudi po naši deželi. Šolski načrt mora biti preusmerjen, mladino naj pripravi na življenje. Trdno Upamo, da bodo spremembe v prid mladini. A od nas zahteva novih moči. Tu smo imeli lepo veliko noč, a novice iz sosednjih vzhodnih dežela so silno žalostne. Kakšen veliki teden so imeli v Vietnamu in Kambodži! Tudi tu trepetamo. Ne vemo, kdaj pride naša ura, a morda ni več daleč. V sredo gremo v Bangkok na pro-vincijalno konferenco. Tam se bom srečala z ljubo s. Ksaverijo. Skupaj bova napravili tudi letne duhovne vaje. Te bomo imele skupno z drugimi kongregacijami v angleškem jeziku. Snidenje s sestrami drugih redovnih skupin in narodnosti nam je vedno v Podvig. Pred koncem aprila se vrnem v čiengmaj, kjer me čaka mnogo dela s pripravo novega šolskega leta.“ Ista misijonarka nam piše dne 8. maja sledeče: ,,30 let je danes od tistega velikega, a grenkega; dne, ko se je v Evropi končala svetovna vojna in ko ste Vi že nekaj preje vstopili na križevo pot preko Ljubelja. Zanima Vas, kako je pri nas. Zaenkrat še ne čutimo pritiska ne v Čieng-maju ne v Bangkoku. Kot veste, so bile 26. junija volitve s 42 strankami. Nobena ni zmagala, a tri so se združile in novo vlado je kralj potrdil. Na čelu ji je bil že skoraj 70-letni zelo nadarjeni in demokratično misleči princ Seni Pramot, a narodna skupščina je tej vladi odrekla zaupanje. Tako se je še več strank združilo in sestavil novo vlado, ki ji načeljuje biat prejšnjega predsednika, princ Kukrit Pramot. Tudi ta ima dobre in plemenite namene, da pomaga preprostemu, zlasti kmečkemu ljudstvu, dasi je sam iz plemiške družine. Seveda smo zlasti sedaj v veliki nevarnosti, saj smo obkroženi od rdečega morja še na daljši črti kot od modrega, slanega. V božjih rokah smo, dasi mnogi bolj zaupajo v Budo in narodne vrednote. Pravijo, da tu najbrže ne bo- prišlo do krvave dolge vojne, dasi tudi tu dežela po malem že dolgo krvavi. Kar tako naj bi se lepega dne znašli v drugem ozračju. Iz severa je prihod v deželo jako pripraven po gorskih stezah, na ubožnem in nerodovitnem severovzhodu je že polno rdečih, na južni malazijski meji so prava gnezda, koliko jih je drugod, sam Bog ve. Vse od oktobra 1973 se javno mnenje vedno bolj naklanja na levo; med delavstvom stavke, med kmeti, ki predstavljajo 85 % prebivalstva, upravičeno nezadovoljstvo. Dijaki, ki so bili preje poslušni, se zdaj zavedajo svoje „vodilne“ vloge, a so pogosto pod vplivom „tretje roke“. Amerikancev se hočejo že dolgo znebiti, čeprav je še precej jekle- nih ptičev in njih pilotov na tajskih tleh.“ INDIJA O. JOŽE CUKALE S.J., katerega članek s slikami iz „Zelenega trikotnika“ objavljamo v tej številki, nam v spremnem pismu pove še to in ono: „Ali se še spominjate ,Zelenega Trikotnika'? Zdaj sem Vam napisal drugo poglavje in poslal nekaj slik. Vidite, da sem še na deželi, ob rekah in rokavih, kanalih in prekopih, torej zares ,na okopih', kakor zahteva od nas II. Vatikanski koncil. V tem svetem letu sem pa začel tudi duhovno plojenje: pohajam od vasi do vasi, od hiše do hiše s petjem in molitvijo’. Gospod je dober. Ko smo začeli moliti za dež sredi požganih trav in zaradi vročine prehitro dozorelega riža, se je vlilo, da je bilo veselje. Bežali smo kot Elija pred dežjem. Za velikonočni blagoslov smo vabljeni tudi v hiše protestantov in hindujcev. V kolegijih in na gimnazijah, ki služijo 90 % nekristjanom in pred--vsem bogatejšim slojem, se ubada in posreduje modrost še vedno večina naših misijonarjev. Tare nas problem, kako približati direktno in malo hitreje božje kraljestvo v hiše, v predmestje, na polje in v džungle. Seveda so tu razlogi za in proti. Drugi problem je naše socialno delo, to je pričevati pri trebljenju gozda, pri krčenju džungle, da napraviš prostor za toliko ljudi, ki se drenjajo v predmestjih in izgorevajo v revščini in nemorali; dalje zidati kolonije, postavljati zavetišča in klinike in poskrbeti za zdravniško pomoč zanemarjenim... Najbrž bo kombinacija duhovnega in materialnega najboljša pot. Treba bo dati tudi svobodo karizmatikom, da uresničijo, kar jim Bog razodene..." IRAN Od tam nam piše s. CECILIJA (FRANCKA) RODE, usmiljenka, v pismu z dne 25. maja: „Naše delo v Iranu je precej težko, dan za dnem je kaj novega. Šolo smo dali v najem državi (a še niso plačali nobene najemnine...). Vse leto so bile same sitnosti. V našem mestu je sirotišnica s 160 otroci do šestega leta starosti. Oblast nam jo je ponudila, da jo prevzamemo. To bi bilo pravo delo za nas, sestre sv. Vincencija, ki je toliko storil za uboge in sirote, če grem tja, mi dela nikdar ne bo manjkalo. Ti mali tako potrebujejo materinske ljubezni..." AFRIKA Iz Ugande se nam je 21. junija oglasil o. FRANC (ZAGORC iz Družbe presv. Zakramenta. Odgovoril nam je na vprašanja, ki smo mu jih stavili o njegovih sobratih tamkaj, in smo zvedeli, da njegov rodni in redovni brat Tomaž Zagorc ne deluje več v Afriki, ampak da je trenutno v Dublinu na Irskem. O. Alojzij Rink pa je v novem misijonu Monravia v Liberiji v Vzhodni Afriki, dočim sta o. Keefe (ki ima mati Slovenko) in pa on še vedno v Ugandi. O sebi piše sledeče: „Še enkrat se Vam zahvaljujem za vso pomoč, ki nam jo nudite. Zares jo zelo cenim. Prav zdaj v petih vaseh zidamo nove kapele. V dveh dejansko le povečavamo, ker sta bili prejšnji kapelici zidani s trpežnim gradivom. Pa sta le premajhni, da bi mogle vanju množice, ki navadno prihajajo k službi božji. Veseli smo, ko opažamo, da se tu vera krepi. V svojem delu župnije (kaka četrtina Bu-titi) imam letos kar 40 novoporočen-eev in do konca leta jih bo še približno toliko. Pospeševanje cerkvenih porok smo si zadeli kot program za sveto leto in uspeva, hvala Bogu.“ O. EVGEN KETIŠ OEM, ki deluje o o. Delčnjakom v Togo, se je tud' javil s pismom iz začetka maja. Žaluje za 40 dolarji, ki so mu bili v obliki Travellers čeka, od nas poslani (vsega skupaj se nam je v 28 letih pošilja-Pja denarja misijonarjem iz Argentine to šele drugič zgodilo...), iz pisma ukradeni... Potem pa pristavlja: Pesno: prednica domačih misijonskih sester v misijonu o. Cukaleta S.J.; spodaj: Nasmejan — med prvoobhajanci misijona. „Trenutno sem tu sam. Naš predstojnik se je vrnil v Francijo zaradi slabega zdravja. P. Hugo pa je šel na počitnice v Avstralijo, da bi tam kaj navdušil srca. Jaz nameravam čez dve leti malo v U.S.A., če bo božja volja. Dež nas že pridno obiskuje. Kopanje vodnjakov je ovirano, še bolj pa zato, ker kmetje sedaj sejejo. Kompresor, dar dobrotnikov, dobro deluje, seveda pa tudi precej požre. Upam, da mi boste prijatelji misijonov tudi v tem pomagali.“ Iz države Čad piše s. ANA ZIDARIČ dne 15. VI. sledeče: „Hvala lepa za pomoč, ki ste mi jo poslali! Čeki so že vnovčeni in denar oddan moji bivši postojanki na deželi, kjer sem delovala preje. Tam imajo namreč veliko izdatkov, ker vzdržujejo internat za dekleta; zdaj jih prosi 12 novih za sprejem. Umrla je naša bivša misijonarka v Ruandi s. Angela Hervatin. Reva je veliko trpela in veliko ljubila. Povratek iz Roande jo je zelo zadel, potem pa še bolezen. Bili sva eno leto skupaj v novicijatu in sva ostali dobri prijateljici. Z vsem zaupanjem ji priporočam naše misijone v Afriki in drugod. Ne vem, če imate kaj novic, kako je zdaj z našim delom v Ruandi. Socialna šola, ki so jo ustanovile naše sestre, je bila prepuščena državi. Dve sestri še poučujeta v njej, ostale so domačinke. V treh drugih postojankah deluje z misijonarkami še 5 sester domačink. V novicijatu je pet novink in tri postulantke, katere vodi sestra domačinka. Naše sestre tudi vzgajajo dekleta, ki se potem posvete apostolatu po deželi med ubogimi; le-te prav lepo delujejo. Na splošno je za evangelizacijo kar precej upanja. Žrtve naše dobre pokojne sestre Angele niso zaman. Le tu v D’jameni, glavnem mestu dežele, kaže, da se korenine krščanskega življenja le s težavo prebijajo do vode. Zadnja leta bivšega režima so bila težka. Vlada je bila začela povratek k „virom njih kulture“, kot so rekli, kar pa je pomenilo bolj oviro kot napredek, kajti ni bilo dobro pripravljeno in premišljeno ter prilagojeno dejanskim potrebam naroda. Kaže, da se zdaj razmere zboljšujejo.“ Iz Južne Afrike sta se oglasila v zahvalo za poslano pomoč oba duhovnika iz družbe Misijonarjev Presvetega Srca. P. FRANC BRATINA FSC piše iz Middelburga junija meseca: Prisrčna hvala vsem dobrotnikom, ki se nas spominjajo s svojimi darovi in molitvami! Tu imamo sedaj komuniste pred vrati v Mozambiku in več ali manj v Angoli. Tam so še nekateri, ki se jim upirajo. A vsaka vlada je za ljudi boljša kot komunistična. Tu v Mozambiku si ljudstvo že želi nazaj v staro portugalsko vlado, tako beli kot črni. Sicer pa „Frelimo“ dela pogodbe tudi s kapitalisti, kjer jim kaže. Tako sedaj hočejo obnoviti pogodbo z Južno Afriko za pošiljanje delavcev v rudnike in tovarne. Pri nas je zaenkrat še vse po starem. Nahajamo se v takozvani samoupravljani deželi črncev. Črni poglavarji odločajo, kje smemo postaviti cerkev, a odlašajo z dovoljenji. Ali čakajo podkupnine? Bomo videli, kako bo šlo.“ P. ALBIN KLADNIK FSC pa iz White River tole piše, potem ko se zahvali za poslani mu dar: Iz Črne Afrike: Kramljanje na trgu. „Ob prvi priliki Vam bom skušal kaj napisati o razmerah v Južni Afriki, kakor jih jaz gledam. Reči mo-i'am, da je rasni problem zelo kompliciran. Črni se zde še nezreli za Vodstvo moderne države. Trenutno sem prepidčan, da se ne bodo imeli nikdar boljše kot se jim godi danes. Zanimivo je, da radi tega vse tišči v Južno Afriko s trebuhom za kruhom. Seveda s tem ne trdim, da je od strani vlade vse prav in pravično. Komuni- zem izrablja rasno vprašanje za svojo propagando, zahodne levičarske države mu pa nasedajo. Ali je sedaj boljše v Angoli, ko so zadnji teden poklali preko tisoč nedolžnih ljudi ? Tudi v Mozambiku blizu mene imajo upravo, da se Bog usmili. Vse je lačno in ničesar se ne dobi. Vsi si želijo starih časov, seveda razen klike, ki je s pomočjo komunistov prišla na oblast. Tudi tu pri nas si ljudje želijo miru in kruha in nič drugega.“ Nekateri naši naročniki, ki se vračajo v domovino za stalno, zlasti tisti, ki so že vplačali dosmrtno naročnino, žele kajpada prejemati naš list tudi tamkaj. Kako radi bi jim ga poslali! A na žalost jim moramo povedati, da je to praktično nemogoče, bolje rečeno, mi list prav lahko odpošljemo, a oni ga ne bodo prejemali, razen morda izjemoma, „po pomoti“ kakega tamkajšnjega krajevnega poštnega urada. Dolgo smo poskušali celo s tem, da smo na ovoju opustili vsako sled vsebine pošiljke, kar nam je pošiljanje celo podražilo, a vse zaman. Kaže, da imajo tamkaj, menda že na glavni pošti, določbo, da vse tiskovine iz Argentine, zasežejo in jih ne oddajo naslovniku. Zanimivo je pa to: v drugih delih Jugoslavije se to ne dogaja, vsaj redno ne, tako da naš list mirno dobivajo po pošti po raznih krajih Hrvaške in Srbije. Tudi če ga pošljejo iz drugih evropskih držav, navadno pride. Vsem naročnikom, ki bi želeli prejemati list tudi v domovini, torej v vednost: naravnost od tu ga mi tja ne moremo pošiljati, po vseh dosedanjih naših izkušnjah. Poleg na Madagaskar se odpravljajočih dveh sobratov, Opeka in Sušnika, ki prideta v prihodnjih tednih kot gosta v Baragovo misijonišče, tu pričakujemo tudi našega bogoslovca Jožeta Bokaliča iz Slovenske vasi, k.i študira v Ljubljani bogoslovje, prišedši tja iz našega zavoda. Vsi bomo tudi njega veseli, zlasti pa njegovi domači. — Še večjo pomembnost pa ima uradni obisk našega družbenega predstojnika jugoslovanske province dr. Franca Rodeta CM, ki se zdaj mudi na kanonični vizitaciji po naših postojankah v Kanadi, potem pa pride še na jug k nam malo „pogledat“. Tudi ta naš sobrat, zdaj predstojnik, je izšel prav za prav iz prizadevanja za nove poklice sobratov iz Baragovega misijonišča, čeprav te ustanove tedaj še ni bilo, a so se gospodje lazaristi že preje posvečali važnemu vprašanju svojega slovenskega naraščaja v Argentini, ne čisto brez uspeha. Visoki obiskovalec je pod misijonskim vidikom še posebno zanimiv, ker je strokovnjak v misijonologiji, saj jo že dolgo vrsto let predava na ljubljanski teološki fakulteti, poleg drugih tvarin. On bo tudi zastopnik družbene misijonske akcije na Mednarodnem misijonskem kongresu oktobra v Rimu, kakor smo že poročali. V Baragovem misi-jonišču se bodo ob njegovi navzočnosti gotovo utrdili in obogatili tudi v misijonski zavzetosti. S Koroške nam je pisal misijonar Pavel Bernik, ki se je zadnje mesece mpdil med rojaki doma in tamkaj. Za vse zanimivo v njegovem pismu je sledeče: „V Ljubljani sem dvakrat prisostvoval seji medškofijskega odbora za misijone pod vodstvom prelata dr. Vilka Fajdige. V odboru so zastopane vse tri slovenske škofije in redovne družbe, ki imajo svoje člane v misijonih. K sejam pa vedno vabijo tudi misijonarje, ki se tedaj nahajajo v domovini. Posebno srečanje smo imeli tudi na teološki fakulteti po posredovanju misijonskega krožka bogoslovcev. Med mladimi bogoslovci in duhovniki bo še kaj misijonarjev.“ Potem pa misijonar doda: „V Indijo se povrnem sredi julija.“ Želimo našemu dolgoletnemu misijonarju, da se vrne vsaj osvežen, če že ne spočit (po tolikem delu za širjenje misijonske misli v domovini), pa tudi obogaten z moralno in denarno pomočjo dobrih rojakov! Zvedeli smo še naslednje drobne novice o posameznih misijonarjih: V začetku julija sta prišla v Pariz gg. Česnik Silvo in Janez Puhan CM, Ivi oba delujeta na Madagaskarju. Slednji bo prvič po svojem odhodu v misijone obiskal domovino, prvi pa vstopi v Parizu v novicijat Misijonske družbe. Na okrevanje domov je prišel tudi salezijanski misijonar iz Hongkonga, Stanislav Pavlin, ki se je g. Wolbangu oglasil iz Gorice. Med čulupi Indijanci v Paragvaju delujoča s. Frančiška Flajšman, mariborska šolska sestra, poroča, da so se lotili velikega dela: gradnje vodnjaka, ki bc- v blagoslov vsem domačinom. Ena od treh sester žužkovih iz Družbe Misijonskih zdravniških sester, Terezija žužek, zdravnica, ki zadnja leta ni delovala v misijonih, ampak v drugih družbenih postojankah v Angliji, je izrazila upanje, da se bo kmalu •hogla vrniti v misijone, najbrže v Afriko. Novica je tudi za nas zelo razveseljiva. Ponovno prosimo drage naročnike, da prostovoljno prispevajo v tiskovni sklad KM, radi silnega podražitva tiska v deželi, kjer izhajajo. Naslovna slika je fotografija slovenskih misijonarjev na Madagaskarju, ki so se zbrali za novo leto 1975. Od leve na desno: Kosmač Janko, Janez Tuhan (le malo viden), Silvo Česnik, Janko Slabe, malgaški lazarist Norbert, France Buh, Rok Gajšek, Ivan Selak, Franček Kraner in Pepi Gider. DOBER DAN, TEMPELJ! Dober dan, tempelj Daiši! Molčiš? Ne boj se me, nosečega besedo. Sem li kdaj ranil slepčeve oči? Pozabil hrepenenja črno bedo? Cuj — kako veter s češnjo trepeta, odeto v haljo rožnato neveste. Čuj - sprevod žarkov s kopji bambusa, s piščali vrb ob vodi stare ceste. Preden grem, moram ti povedati: da v tvojo noč velika noč prihaja z žarki iz ran, kjer stoji tvoj strašni križ, in s češnjami ob vodi v smeri raja. Sme pijan? Ne, ne! Srečal sem Boga na poti v živo, sveto obhajilo. Prosil sem zate: ,,Daiši je sam. O, snemi mu z oči srca slepilo!“ Daiši: okrog 400 let stari budistično-šintoistični tempelj, nedaleč od moje misijonske postojanke na severovzhodu velikega, ubogega Tokija. Ves trg pred templjem diši od cvetočih češenj v začetku maja - letos so češnje vzcvetela že konec marca, prav za našo veliko noč. VLADIMIR KOS, Tokyo ro SVETU Formoza, uradno Tajvan, bi potrebovala nekaj podobnega, kot so „katoliški binkoštarji“. Tako trdi p. John B. Palm DJ, dolgoletni kitajski misijonar. Formoza je po vojni misijonsko zaživela. Leta 1947 je imela 10 tisoč katoličanov. Do 1967 je število naraslo na 300.000. Višek spreobrnjenj je bil leta 1957 s 27.000 krsti. Od takrat pa število novih krščencev iz leta v leto pada. Katoličani postajajo ravnodušni, njihovo življenje mrzlo. Misijonarje spričo tega prevzema malodušje. P. Palm ni ostal samo pri ugotovitvi, ampak je pričel z zbiranjem „karizmatičnih skupin“. Bihar je med najbogatejšimi indijskimi državami. Posebno bogastvo ima v rudah: premog, uran, baker. Pa je vendar prav Bihar reven, škof George Saupin ugotavlja, da je temu kriva korupcija in izžemanje brezpravnih, siromašnih ljudi, škof poziva katoličane, da se postavijo na stran revežev in pomagajo reševati težko socialno vprašanje. V Sudanu je znova urejeno cerkveno življenje. Ustanovljeni sta dve nadškofiji: za severni muslimansko-arabski del s Kartumom, kjer je edini škof do zdaj; pa za južni zamorski del Juba, kjer je bil za nadškofa imenovan domačin msgr. Dud. Južni nadškofiji pripadajo še štiri škofije: Malakai, Rumbek, Tombora in Wau. Severnemu delu pa le škofija El Obeid. Nova ureditev je bila simpatično sprejeta tako od katoličanov kot od države. Tako je dolgotrajna napetost med severom in jugom usahnila. Zato je upati, da se bo spet začelo lepo misijonsko delo, zlasti na jugu med črnci. V Keniji sta pri zadnjih volitvah kandidirala za poslanca tudi dva katoliška duhovnika, škofje jima niso dali dovoljenja; suspendirana sta bila, ker sta pri kandidaturah in v volilnem boju vztrajala. Pri volitvah sta oba pogorela. Msgr. Otunga, nairobski kardinal je duhovnikoma naročil, da naj se škofom oprostita. Izjemno z dovoljenjem svojega škofa lahko tudi duhovnik kandidira pri volitvah. A izjema velja le, če ni primernih laiških moči. Kardinal Otunga meni, da je duhovnikovo vdiranje v politiko zlo, saj se mora duhovnik, ki mora dejansko družiti vse, nujno postaviti na določeno stran ene stranke proti drugi. Škof na Slonokoščeni obali msgi'. Jago je pridobil duhovnike, redovnike in laike katoliške akcije, da so se začeli upirati razkošnim pogrebom-Poudaril je afriško izročilo spoštovanja spomina prednikov; a ta spomin mora biti iskren in obrnjen v notranjost človekovo, ne pa v razmetavanje denarja za razkošne krste in tako minljive vence... V Durbanu, v Južni Afriki, je evharistični kongres izzvenel v spravo med belimi in čmimi. Dva belca in dva črnca sta molila molitev sprave za vse krivice, ki so se zgodile v deželi zaradi rasne nestrpnosti. Dur- Katoliška cerkev v Seulu, glavnem mestu Južne Koreje. Ali jo tako gledajo rdeči s severa? Vse svetlo, le cerkev v temi. . .? banski nadškof Denis Hurley je optimist glede rešitve tega vprašanja. Za svojo trditev, ki jo je v daljšem referatu podal na univerzi v Bcts-wani in Swazilandu, je dobil oporo v vedno bolj spravljivi miselnosti mladih. Zraven pa mirno ugotavlja, da se je dala v preteklosti Cerkev le preveč ujeti v kolonialno miselnost in je preveč časa zapravila za boj med krščanskimi ločinami. Danes je položaj drugačen in Cerkev se vedno bolj zaveda svoje družbene vloge in naloge tudi v Južni Afriki. Danes je Cerkev poklicana, da pomaga reševati to pereče vprašanje na nekrvav način. Lepopis katoliške Cerkve za leto 1975 ima med drugim tudi tele podatke. Vsega je na svetu 2.219 nadškofij in škofij, 101 prelatura, 22 opatij, 11 apostolskih administratur, 26 apostolskih eksarhatov, 79 apostolskih vikariatov, 66 apostolskih prefektur in 4 samostojni misijoni. Leta 1974 je papež imenoval 163 novih škofov in nadškofov. Moških redovnih družb je 204. Ženskih pa je 1209. Po vsem svetu je 46 katoliških univerz, 33 bogoslovnih fakultet v okviru univerz in 29 fakultet za cerkveni študij. V Abesiniji pripada etiopski koptski Cerkvi 60 odstotkov prebivalcev. Muslimanov je 30 odstotkov, a so večinoma v Eritreji, ki je prav zdaj v boju za državno samostojnost. Katoličanov je v Abesiniji le 0,6 odstotkov, protestantov pa 0,4. Burma še vedno preživlja težke dni. Krvavi spori med vlado in komunisti vednc prizadenejo tudi misijone in misijonarje. Kjer vladajo komunisti, navadno še dovolijo maševanje, ne pa verouka. Misijonarji skušajo vztrajati, četudi so v nevarnostih. Novih pa ni, ker nimajo vstopa že od 1966. Tolažilno pa je, da počasi raste število domačih duhovnikov. Prejšnji marec je bilo 23 posvečenj domačinov. To pa je upanje, da bo misijon obstal. Sierra Leone je v škofijo Kenema dobila dva- misijonarja iz Nigerije. Zakaj ? Saj jih Nigerija sama potrebuje. Nadškof Arinze iz Onitsha je dejal: „To ni zaradi tega, ker je v Onitsha veliko ali dovolj duhovnikov, ampak ker je Cerkev po svoji naravi misijonarska. Saj ima tudi škofija Onitsha misijonarje od drugod. To dokazuje, da je Cerkev univerzalna.“ V škofiji Kenema, kjer ta dva misijonarja delujeta, je pol milijona prebivalcev in le 8.000 katoličanov. V njej deluje 20 misijonarjev in 15 sester. Le ena sestra je domačinka, od duhovnikov pa nobeden. Zgled teh dveh duhovnikov bo morda povod, da ce poveča število bogoslovcev. Zdaj so samo štirje. Na Japonskem je krščanski vpliv velik. A vendar je misijon v mrtvilu. Le malo je spreobrnjenj. P. Gemeinden SVD si zastavlja vprašanje: kaj storiti. Po njegovem mnenju bi bilo s strani katoliških laikov potrebno večje sodelovanje z drugimi krščanskimi ali nekrščanskimi ustanovami pri karitativnem delu. To bi dalo novega zagona katoličanom; in nekatoličanom povod, da se globlje zamislijo v življenjsko moč krščanstva. Malavi je od leta 1964 samostojna afriška država, ki leži med Zambijo, Tanzanijo in Mozambikom. Med pet milijoni prebivalcev je že 950.000 katoličanov. In približno toliko je protestantov. Približno polovica prebivalcev je mohamedanske vere, ostali pripadajo starim afriškim verstvom, ki jih skupno lahko imenujemo animisti. Narod ugonabljajo trije sovražniki: revščina, nevednost in bolezni. Kakor država je tudi Cerkev odvisna od pomoči Evrope in Amerike. Vendar zlasti domači škof Kalilombe poziva k samozavesti, da si morajo pomagati tudi sami, kajti „tudi mi“ smo Cerkev. V Malavi deluje 72 svetnih duhovnikov in 229 redovnikov. Upanje daje 80 bogoslovcev. Počasi se tudi v Malavi odigrava proces afrikaniza-cije. Nekateri evropski misijonarji so odšli prav iz tega namena, da bi se Cerkev v Malavi hitreje osamosvojila. IZ mn ZALEDJA MISIJONSKO PISMO MEDŠKOFIJSKEGA MISIJONSKEGA ODBORA SLOVENSKIH ŠKOFIJ, štev. 7., april 1975. V imenu medškofijskega misijonskega odbora se vam javljam s pismom, ki ga sprejmite tako radi kakor ste vsa do sedaj. V njem vam bom skušal nekoliko očrtati sedanjo misijonsko dejavnost doma in na misijonskem polju, povedati nekaj o naših bližnjih načrtih in vas povezati k še večjemu sodelovanju za širjenje evangelija doma in v svetu. 1. Pravzaprav smo vam to pismo hoteli poslati že pred veliko nočjo in vam v njem navesti ODSTAVKE IZ PISEM NAŠIH MISIJONARJEV IN MISIJONARK: Anice Miklavčič s Taiwana, Kaliste Langerholc od prav tam, Stanka Pavlina iz Hongkonka, Janeza Udovča iz Indije, Stanka Poderžaja iz Bengalije, Janeza Mihelčiča, letošnjega novomašnika iz Japonske, Marjete Mrhar iz Madagaskarja, pa tudi drugih slovenskih usmiljenk iz tega otoka (ss. Amande, Marije, Terezije in Daniele), misijonarjev iz Madagaskarja (Česnik, Slabe, Kramer, Buh, Puhan, Štanta). Iz Južne Afrike se je oglasil Albin Kladnik, s. Ksaverija Lesjak, s. Vincencija Novak, ss. Štehove in s. Elizabeta Pogorelc. Iz Zambije je pisala Kristina Mlakar in njen brat Janez, Jože Kokalj, Lovro Tomažin in Jože Rovtar. Mojca Karničnik še okuša trdo pest razmer v Zaire, tudi Mlinarič ima posebna izkustva v Burundiju. Od tam je pisala tudi s. Bogdana Kavčič. S Toga se je javil Evgen Ketiš, iz Da-homeya pa M. Marinčič. Iz Slonokoščene obale poroča o pionirskem delu za novo bolnišnico s. Magdalena Črne, iz Tanzanije pa Emil Čuk. Težke razmere v Etiopiji so prizadele tudi našo dr. Janjo žužek. Iz teh in še drugih poročil vidimo, kako so naši misijonarji sveti in delavni, kako oznanjajo evangelij in pomagajo tretjemu svetu, dvigajo pa tudi ugled domovine, iz katere prihajajo. 2. Radi imamo glasnike evangelija, ki so obenem naši ožji rojaki, radi slišimo in beremo o njih, ŠE RAJE PA BI JIH TUDI OSEBNO SREČALI. 'Razvila se je že kar navada, da se s tistimi misijonarji nekje posebej srečujemo, ne samo ob priliki, ko o svojem delu govorijo v cerkvah ali veroučnih učilnicah, ampak tudi občestveno. Taka srečanja so bila doslej v Škocjanu pri Mokronogu, na Homcu pri Slovenj Gradcu in na Brezjah. Za letos pa imamo namen, da bi priredili tako srečanje na Rakovniku v Ljubljani na zadnjo nedeljo v avgustu, 24. avg. popoldne. Razlog, da smo se na skupni misijonski seji odločili za ta kraj, je jubilejno „misijonsko leto“ salezijanskega reda, ki slavi stoletnico don Boskovih „misijonskih sanj“, ki so njegove sobrate usmerile tudi na misijonsko polje. Danes jih je v misijonih že 1700, hčera Marije Pomočnice pa 7000. Naši ljudje radi romajo k Mariji na Rakovnik. Če pa bodo ob tej priliki srečali še naše misijonarje in se z njimi pogovorili, bodo še raje prišli. Koliko bo takrat misijonarjev moglo priti domov, tega še ne moremo vedeti. Verjetno bo marsikoga zvabilo še sveto leto v Rim. Od tam do sem pa ni več daleč. Lepo jih bomo sprejeli, povabili za predavanja in obdarovali. Na koru obnovljene rakovniške cerkve bo tudi razstava. 3. Tudi ob takih prilikah bo naraščala v Cerkvi na Slovenskem misijonska „osveščenost“. Posreduje nam jo teologija, o čemer bomo več slišali na ŠTUDIJSKEM DNEVU ZA DUHOVNIKE IN REDOVNIKE V JESENI, posreduje jo verski tisk, ki se mu zahvaljujemo, da večkrat piše o misijonih, posredujejo pa tudi ljudska srečanja. Ako bomo to boljše poznavanje misijonov združevali z obilnejšo molitvijo in daritvijo zanje, se bodo kmalu pokazali tudi sadovi v raznih blagoslovljenih oblikah. Letošnji zbor članov komisije za misijone pri SK.I DNE 25. 2. V SARAJEVU je to znova dokazal. 4. Zbralo se je 30. zastopnikov iz skoro vseh jugoslovanskih škofij. Poročali so o raznih uspešnih iniciativah za misijonsko vzgojo vernikov, pa tudi o darovih, ki so se za misijone zbrali na misijonsko nedeljo. Ugotovili so z veseljem, da je misijonarjev vedno več, tudi darov je vedno več, molitve in tihe žrtve pa more preštevati le ljubi Bog. Obravnavali so tudi novi Pravilnik papeških misijonskih družb. Slovenske škofije so se tudi tokrat pokazale najbolj prežete z misijonsko mislijo, ki pa lepo napreduje tudi po škofijah na hrvaškem jezikovnem področju. Toda vprašanje o odhodu laiških pomočnikov v misijone se skoro ni premaknilo z mrtve točke. 5. Tečaji in srečanja doma ne bi smeli potisniti v senco tistih tečajev in zborovanj, ki so nam dostopni zunaj. Sedaj, ko se je msgr. dr. M. Jezernik, vneti pospeševalec misijonske misli v Rimu, preselil v Slovenik, ki je v veliki meri njegova zasluga, bo lahko tudi tam organiziral misijonska srečanja s posebnim ozirom na Slovence, misijonsko razstavo in podobno. Že sedaj nas opozarja na mednarodni misijonski kongres, ki bo v Rimu od 5. do 12. okt. Ker se bo vse to godilo še v svetem letu, je toliko bolj vabljivo tudi za nas. Posebej opozarjam na to misijonske referente. 6. Od vsega pa imajo misijoni največ od vdanega prenašanja trpljenja, ^ato je bila tako posrečena misel Družbe za širjenje vere, da je binkoštni praznik pridobila tudi za dan bolnikov za misijone v Sv. Duhu. Kdor je obiskal bolnike in skusil, koliko darujejo ali bi mogli darovati za misijone, potem se rad odzove povabili DŠV in da tudi svoje trpljenje za širjenje vere in še druge zato pridobiva. Vsaj na binkoštni praznik! Prosimo gg. duhovnike, opozorite na to svoje vernike. Mimogrede vam priporočamo i-akovniško „Knjižico“ o misijonarju Kerecu. Župnijske urade, ki imajo o tem kitajskem misijonarju kaj zapisanega, prosimo, da to sporočijo „misijonski pisarni“. Vsi si pomagajmo medsebojno, da bo božje kraljestvo v misijonih bolje uspevalo, prav zato pa se bo tudi v domovini toliko bolje širilo. Z misijonskimi pozdravi Za Medškofijski misijonski odbor V. Fajdiga, l.r. “KATOLIŠKI MISIJONI" so sploSen misijonski mesečnik, glasilo papeških misijonskih družb, slovenskih misijonarjev, "Slovenske misijonske zveze". Izdaja ga "Baragovo misijonišče". Urejuje Franc Sodja C.M., soureja in upravlja Lenček Ladislav C.M. — Naslov uredništva in uprave: Loubet 4029, Remedios de Escalada, Provincia Buenos Aires. Tiska "Editorial Baraga S.R.L.", Pedernera 3253. S cerkvenim dovoljenjem. NAROČNINA ZA LETO 1975: V Argentini in sosednjih deželah: navadna 50,00 pesov, podporna 100,00, dosmrtna 700,00. V ZDA in Kanadi: 4 (8, 60) dolarjev; v Italiji: 2000 (4000, 30.000) Lir; v Avstriji 80 (150, 1.200) šilingov; v Franciji 16 (30, 250) NF; v Angliji 1 y2 (3, 20) funtov; v Avstraliji 4 (8, 60) dolarjev. PLAČUJE SE NA SLEDEČIH NASLOVIH: Argentina: Baragovo misijonišče, Loubet 4029, Remedios de Escalada, prov. Buenos Aires. — Dušnopastirska pisarna, Ramon L. Falcćn 4158, Buenos Aires. ZDA.: Rev. Charles A. Wolbang CM, St. Joseph's College, P.O. Box 351, Princeton, New Jersey, 08540. — Mr. Rudi Knez, 17826 Brian Ave., Cleveland, O. 44119. — Mrs. John Tushar, Box 731, Gilbert, Minn. 55741. —Mrs. Ana Gaber 2215 So. Wood Street, Chicago, III. 60608 U.S.A. Kanada: Župnija Marije Pomagaj: 61 1 Manning Ave, Toronto 4, Ont. Za Ontario (razen Port Arthurja) in za Quebec: Rev. Jože Časi CM, istotam. Za Montreal in okolico: Rev. Ivan Jan CM, 405 Marie Anne East, Montreal, P. Q. Italija: Dr. Kazimir Humar, Corte San Mario 7, Gorizia. Ti st: Oddajati na naslov: Marijina družba, Via Risorta 3 Francija: s. Cecilija Prebil, Rue du Bac 140, Paris VI. Avstrija: B. Seelsorgeamt, Viktringer Ring 26, Klagenfurt. Anglija: Rehberger Gabrijela, 132, George Street, Bedford. Avstralija: Slovenske sestre, 4 Cameron Court, KEW, Vic. 3101. Vrabec Franc, Assumption College, Kilmore, Vic. 3601. MISIJONSKI DAROVI ZA BARAGOVO ZADEVO N. N., Argentina, 50 pesov. ZA KAST POGANSKIH OTROK Koroški rojaki, 4.250 šilingov. TISKOVNI SKLAD „KATOLIŠKIH MISIJONOV“ Lojzka Košmerlj, 1 dolar; Jakob Modic, 2 dol.; oba iz U.S.A. V SKLAD KATOLIŠKIH MISIJONOV ZA VSE SLOVENSKE MISIJONARJE Č. g. Anton žagar, čile, 1.700 pesov; Franc Sušnik, Slovenska vas, Argentina, 500 pesov; Anglija, po ge. Rehberger, v funtih: N. N., iz Keighley, 5; Jože Grčar, 5; nabirka ob Slovenskem dnevu v Bedfordu, 5. - Koroški rojaki, darovi v prvi polovici 1975: 37.741.40 šilingov. ZA KRST POGANSKIH OTROK t Ga. Urbanija Marija, ob priliki poroke hčerke Slavke, za g. Buha na Ma- dagaskarju, 200 pesov. VSEM ZA VSE, TISOČKRAT BOG PLAČAJ! Sejavec je šel sejat. . . Registra de Prop. Int. No. 1150563 Director responsable, Lenček Ladislav DomiciMo legal, Cochabamba 1467 Air«« s!ft FRANQUEO PAGADO Conce.ićn N’ 3143 TARIFA REDUCIDA < Concesiön NT 5612