izhaja vsak Četrtek Naročnin«: Letno polletna četrtletno ITALIJA 104(1 5-20 2-60 INOZEMSTVO 18-20 910 4‘60 Uredništvo in upravništvo : Trst, Via Maiolica 10-lž, Telefon 1690. Uradne ure za stranke ob pondeljkih in petkih od 10—12. Oglasi: Za TSak mm visočine ene kolone v širokosti 63 mm : finančni oglasi 1 L, osmrtnice, zahvale, poslana, vabila 80 cent., trgovsk«, obrtniški oglasi 60 cent. — Plača se vnaprej. — Posamezni izvod 20 cent. Trst, 22. novembra 1923. — Leto IV. - Štev. 189. ELO Glasilo Komunistične stranke Italije Družba, ki cinično zatrjuje, da stoje njene ustanove visoko nad razrednimi in političnimi nasprotstvi, praktično pa daja, na najgnjusnejši način, vspodbudo morilcem proletariata, je obsojena na pogin. Približuje se trenutek ko bo končno popolnoma utonila v lastni gnjusobi. (K oprostitvi morilcev Vorovskega) Na dnu V Lousanni so sodniki oprostili morilce sodruga Vorovskega. Morilci so zločin priznali in nič niso tajili. Sodišče je bilo obveščeno, da so dokumenti, s katerimi so hoteli morilci svoj zločin opravičiti, ponarejeni. Ali vse to ni spravilo sodnike v Lousanni iz tira. Oni so oprostili morilce komunističnega komisarja, ker so morali tako ravnati. Ako bi bili morilce obsodili, bi bili obsodili tudi reakcijo in bi bili obsodili tudi meddržavno konferenco v Lousanni, ki je s svojim obnašanjem zakrivila najbolj, da se je zločin izvršil. V predvojni dobi bi se bilo meščansko časopisije škandaliziralo ako bi bili sodniki oprostili zločinca, ki bi bil priznal umor. Danes ne več. Danes skuša meščansko časopisje opravičiti razsodbo lousanskih sodnikov in one-čašča na najostudnejši način spomin umorjenega ljudskega komisarja. Zločin je zakrivila buržuazija. V Lousanni so sodniki oprostili buržuazijo pred zakonom. Buržuazno časopisije bi sedaj svojo gospodinjo rado opravičilo tudi pred javnostjo in bi rado dokazalo, da ima buržuazija pravico ubivati one, ki hočejo odpraviti buržuazno moralo in buržuazno gospodarsko in politično nadvlado. Da ima buržuazija pravico moriti one, ki verjamejo v razvoj človeka in človeške dražbe, ki verjamejo v delo, v ljubezen in v mir, ki bi morali vladati na zemlji. V Pragi so češki sodniki oprostili zločinca, ki je umoril bivšega bolgarskega mnistra za časa vlade Stambolijskega, Od sedanje bolgarske vlade podkupljeno časopisje hvali sodnike, ki so oprostili morilca in tako omogočili zbliža-nje ined Čehoslovaško in Bolgarsko. Ob enem zatrjuje to čedno časopisje, da ima bolgarska Cankova vlada pravico ubivati svoje sovražnike. Naivni ljudje tarnajo in si pravijo : Svet se je spremenil. Kar je bilo svoj čas grdo in strogo prepovedano, je postalo po vojni lepo in dovoljeno. Ni res, da se je svet spremenil. Vse je kakor je bilo, le razmerje med proletariatom in buržoazijo so je spremenilo. In ker je proletariat vedno številnejši, vedno zavednejši in torej vedno močnejši in ker je kapitalistična kriza vedno občutnejša, se čuti buržuazija malo varna, čuti, da se majejo temelji njenega nadvladja, pa se brani zato s vsemi sredstvi. Napovedala je boj proletariatu s križem, z ognjem in mečem. Pozabila je na svoje v francoski revoluciji porojene nauke in danes mori, zastruplja, uživa in korumpira kakor navadna srednjeveška plemiška drhal. Ona hoče ostati pri življenju in na vladi. Da doseže svoj namen, so ji dobra vsa sredstva in je čisto naravno, da ne bo obsojala sebe in svojih morilcev. Saj je morila pet let na bojnem polju. Pred veliko moritvijo je v Parizu oborožila roko mlademu človeku zato, da je umoril francoskega socialista Jauresa, ki je delal na to, da bi vojno preprečil. Francoski sodniki sicer niso imeli poguma mladega ubijalca oprostiti. Pač so ga proklamirali za norca in so ga poslali v norišnico. Pod buržuaznimi svinčenkami so padli proletarski bojevniki na Poljskem, Finskem, v Bolgariji, v Jugoslaviji, Italiji i. t. d. Njeni samokresi so vzeli življenje Kurt Elsnerju, Liebknechtu in Luk-somburgovi. Pot, ki vodi do proletarskega cilja je rdeča od prelite proletarske krvi. Na eni strani boj n vsemi sredstvi proti proletariatu, na drugi strani se pa buržuazija klanja srednjeveški reakciji. Francija, ponosna Francija se klanja katoliški cerkvi in papežu. Njej sledi Italija, ki je uvedla v svoje šole vero-nauk in razpelo. Pa ne zato, ker verujejo francoski in italijanski ministri v božje poslanstvo katoliške cerkve in kr&čonsta, marveč zato da bi pridobili na svojo stran papeža in duhovnike in da hi z njihovo pomočjo poneumnjeva-li ljudstvo bolj intenzivno in z večjim \ vspehom nego do sedaj. Ali je to znamenje moči? Kaj se godi sedaj v Rimu? Prišel je španjski kralj Alfonz XIII. na obisk v Italijo. Bil jo sijajno sprejet. Bilo je vse polno sprevodov, sprejemov in obedov. Kralja je sprejel tudi predsednik italijanske poslanske zbornic« in se ta gospod predsednik ni spomnil, da je kralj španjski zapodil predsednika špa-njske zbornice zato ker se ni hotel ukloniti španjskemu diktatorju. Alfonzu XIII. jo sprejel tudi Mussolini, ki jo organiziral protestna zborovanja v ' Italiji kadar so španjski klerikalni sodniki 'obsodili na smrt, nedolžnega učenjaka Ferrerja. Ves svet je protestiral proti španjskim sodnikom in proti > Španjskemu kralju. Celo tedanji angleški kralj Edvard je interveniral y prilog Ferrerju. Nič ni pomagalo. Ferrer Je umrl nedolžen, umorjen v trdnjavi H Moutjuieh. Danes se Mussolini in z njim se italijanska buržuazija klanja zastopnikom Ferrerjevih morilcev. Pozabljeni so protestni shodi v prilog Ferrerju; pozabljene so vse žrtve padle v trdnjavi Montjuich. Pozabljeni so mučeniki iz AlcalA del Valle, pozabljena je blaga osebnost anarhista Angiolillo, ki je umrl junaško, barbarske smrti, ki so mu jo določili španjski jezuiti. In med tem ko buržuazija oprošča morilce proletarskih bojevnikov in ruskega ljudskega komisarja in se buržuazni zastopniki valjajo v prahu pred plemiško reakcijo, kaznuje buržuazija nedolžne proletarce. V Madridu, pred mesecem dni, so sodniki na kraljevi ukaz, na ukaz kralja Alfonza XIII. obsodili na smrt anarhista Mateu-a in Nicolau-a kljub temu, da je pravi morilec ministra Dato povedal, fla sta Mateu in Nicolau nedolžna. POLITIČNI ITALIJA. Vse meščanstvo in njegovi hlapci, vse prodano časopisje, tisto časopisje ki kaže vsakomur prijazno lice, kadar se gre za «ohraniti prestiž«, vse je sedaj zaposleno s sprejemanjem «imenitnih gostov». Kajti Italija mora pokazati, da je civilizirana. Pa ne da bi mislH kdo, da se te dni izkazuje gostoljubnost kaki skupini učenjakov ali umetnikov. Ne. Prišla je v Italijo, na obiske, španska kraljeva dvojica, kralj Alfonz in Viktorija, ki si gotovo želita, menda po velikih štrapacah, prestanili v raznih letoviščih, malo počitka ... Bila sta sprejeta v Rimu z velikim pompom, godbami, govorancami, kakor se spodobi imenitnim ljudem, pa tudi naobraženim in ... inteligentnim. Kajti kralj Alfonz je dokazal, da poseduje obilo inteligence, ker je ob priliki evolucij, ki so jih delale italijanske bojne ladje izjavil — in je bilo vidno, da je strokovnjak v tem (tako zatrjuje vlaču-garsko meščansko časopisje), da se bojne ladje izvrstno kretajo !... «Moje ljudstvo«, — pravi v svojih govorancah Alfonz. In «Moje ljudstvo«, mu odgovarja Mussolini. To «moje ljudstvo, toliko špansko kolikor italijansko pa, bo moralo plačati seveda mali računčič za take-le špase. «Pobratimstvo dveh latinskih plemen, dveh ljudstev,« — tako imenujejo plačani hlapci buržuazije te ceremonije, ki se vršijo v čast enemu najreakcio-namejšemu vlastodržcu. V resnici so to stiki med dvemi buržoazijami, med dvemi reakcijami. Latinstvo nima tukaj nič opraviti, ker se buržoazije in reakcije raznih plemen približujejo ena drugi, kadar se gre za udrihati nad proletariatom. Samo ob sebi se razume, da sta se ob tej priliki sestala oba diktatorja, De Rivera in Mussolini. Italijansko delavno ljudstvo gleda na take parade s sovražnostjo, ker vidi, da mora tudi španski proletariat trpeti pod udarci srepe reakcije. Italijanski delavec se še spominja dne 13. oktobra leta 1909., ko so kralj Alfonz in vsa njegova klika dali ustreliti moža, ki je mnogo koristnega storil za špansko delovno ljudstvo: Frančiška Ferrerja. Zavedni delavec vidi pred seboj duh mučenika in neštovilo drugih, ki so padli za delavsko stvar. In se spominja tudi, kak vihar je v Italiji vzbudil nezaslišani umor F. Ferrerja. Spominja se, kako so protestirali tudi tisti, ki sedaj ližejo pete zastopnikom najbolj črne reakcije. Proletariat ne bo tega pozabil ! Ministerski predsednik je imel v senatu govor v zadevi zunanje politike. Meščanski listi mu seveda pojejo slaj vospeve in pravijo, da je bil to «močan» govor. Glavni predmet tega govora so bile reparacijske mere, ki jih je hotela Francija usiliti Nemčiji. S svojo navadno teatralično pozo je izjavil, da ne more Italija dovoliti, da hi se preveč mrcvarilo Nemčijo, z nadaljnimi okupacijami njenega ozemlja in z drugimi merami. Seveda se ne sme mrcvariti, toda nemških kapitalistov ne. Ker je namreč Mussolini hitro dostavil, da se Italija ne more in ne sme ločiti od svojih zaveznikov, od Francije in da mora Nemčija plaeati. Plačali pa ne bodo kapitalisti, marveč nemško delovno ljudstvo. Pri predzadnji točki predloga, formuliranega glede italijanskega stališča na-pram Nemčiji je rečeno, dn so mora moralno in politično podpirati tisto vlado, ki vspostavi rol in prlvode Nemčijo do gospodarskega ozdravljenja.« AH je morebit to kaka «močna» fasi stovska vlada ? NEMČIJA. Po ponesrečenem monarhističnem puču se Ehrhardove bande zopet organizirajo in pripravljajo ponoven napad. Medtem pa se gospodarska kriza vedno bolj poojstruje. V Berlinu so se vršilo demonstracije brezposelnih, ki so napadli trgovine in jih oplenili. Kakor Tako nizko je padla buržuazija in še si hoče lastiti pravico do vladanja. Pač lahko vlada toda le s silo, le z oboroženo silo. Ali to je nedvomno znamenje, da se bliža končnemu propadu. Da, tudi v sedanji dobi, ko je marsikdo izgubil vero in si posamezni domišlju-jejo da je vse končano za proletariat, danes tudi ponovimo naše globoko prepričanje, da se nahaja buržuazija zato, da se ohrani na krmilu; razred, ki se mora posluževati zločinskih sredstev zato, da brani svoje pozicije in zato, da se ohrani na krmilu; razred, kojega zastopniki uničujejo svoje delo in svoje spomine in se niti ne sramujejo poljubovati roko onim, ki so jih sami svoj čas označili za krvnike, tak razi'ed je že moralno uničen in je le se vprašanje časa, da izgine tudi kot socialna sramota in socialno zlo. :co:------------ PREGLED po navadi, je policija intervenirala in rabila orožje. Iz Frankfurta prihajajo vesti, glasom katerih so separatisti ponovno zasedli občinsko palačo. Konferenca poslanikov. Koliko je že bilo konferenc, malih in velikih ? Neštevilno. Pa še jih bo. Rastejo na ugodnih tleh, na kapitalističnem gnojišču. Imeli smo zopet eno, Dogadjaji u Nemačkoj uzimaju sve šire i oštrije razmere, čiji se uticaj ose-ča daleko izvan granica Nemačke. Eko-nomsko-kulturna uloga Nemačke u svetu, kao i njen geografski položaj, — učinili su današnje dogadjaje u Nemačkoj centralnim pitanjem svega mislečeg čovečanstva. Počeci proletarske revolucije u Rusiji 1917. g. nisu bili predmet opšte pažnje, jedno stoga, što se je tada veči deo Evrope nalazio u vrtlogu krvavoga imperij alističkog rata, a drugo, što je revolucionarna Rusija bila izolovana od ostaloga sveta, kome se o ruskoj revoluciji servirali najfantastičniji, često protislovni izveštaji. Čisto objektivno prosudjujuči vladajoče odnose u Nemačkoj, mora se kon-statovati, da vrenje širokih masa nije tvorevina neke propagande, nego logi-čan odraz postoječih prilika. Po samom priznanju buržoaske štampe : današnje prilike dovode u pitanje minimum egzistencije ne samo oblak radnika i činovnika, nego i mnogobrojnog sred-njeg staleža, čiji se opstanak svako-dnevno ugrožava usled sve više rasteče ekonomske krize. I dok su 1918. g. po-stojali više psihološko-subjektivni momenti za jedno veče vrenje širokih masa,, koje su se iznurene i iskrvavlje-ne vračale sa ljudske klaonice, dotle su današnji motivi nezadovoljstva ogrom-nog dela masa daleko jači i objektiv-niji, njih no može likvidirati nikakav Noske br. 2. Iz dana u dan raste broj besposlenih (u samom Berlinu ima preko 300.000 besposlenih radnika), a cla i ne spominjemo ceo oblak onih radnika, koji rade krače radno vreme, i svi su oni, zajedno sa svojim poro-dicima, lišeni i najelementamijih ži-votnih potreba, dočim ni oni, koji rade uz redovne uslove, ne mogu iz svoje hude nadnice da podmiruju svoje na-sušne potrebe i to iz prostoga razloga, Sto trgovci neče da prodaj u ništa za novčanice, čija je vrednost veoma problematična. Seljaci neče da dovoze u grad životne namirnice, jer su im več i slamnjače (porine) prepune šarenim papiričima. Protiv ovih elemenata revolucije ne pomažu nikakve surove mere, kao ni laskava obečanja soc,-ilem. kori 'eja. Protiv ovih elemenata revolucije ne može se uspešno boriti ni intervencija strane buržoazije. Za eventualno ugusenje socijalnog požara n revolucionamoj Nemačkoj, koja ima oko 70 miliona Stanovnika, potrebno je Francuskoj i njenim vazalima najma-nje 1-2 miliona dobro naoružanih i disciplinovanih vojnika, ali ona te sile nema i neče je više nikad ni imati. Nedavni uspeli generalni štrajk železni-čara i rudara u Poljskoj pokazao je, da zelenaška Francuska ne može ozbiljno računati sa svojim istočnim vazalom, kome je uz dobre honorare stavila u zadaču, da bude živi bedem protiv uje-dinjenja revolucionarne Rusije i Nemačke. A pokuša li ipak zelenaška Francuska, da sa svojim najamnicima maršira protiv revolucionarno® Berlina, ona če u Berlinu nači svoju smrt, kao što su i Vilhelmovi junkeri dobili 1918. g. snmrtni udar ne pod Verdunom, nego u revolucionamoj Ukrajini, gde su so toliko okužili bacilom revolucijo, da su izgubili sve tekovine, koje su no-koliko vekova i decenija sticali. Ištičuči ovalto spoljašnju opasnost po ra zv itak revolucionarne borbe u Ne- namreč konferenco poslanikov v Parizu. Razpravljalo se je o tem, ali se sme Nemčiji zabosti nož do živega ali ne. Poincare (ali, kakor ga francozi imenujejo, Poincarč - la guerre — Poinca-rč - vojna) je hotel na vsak način »energično« nastopiti proti Nemčiji, ki je izjavila, da smatra Versaillsko pogodbo kot ničevno, ker ste jo Francija in Belgija kršile, z okupacijo nemškega ozemlja; da odločno zavrača vojaško kontrolo, katero se ji hoče vsiliti. Drugi zavezniki niso bili nič kaj navdušeni za bojne načrte Poincarč-ja. Posebno pa Anglija ne, ki ima pri stvari svoje posebne interese. Vsled različnosti mnenj in intei’esov je zopet grozila nevarnost, pa velika nevarnost, da se črepinja — to je Antanta — razbije na še manjše drobce. Gospodje so se praskali, si trgali eden drugemu iz rok z zrakom napihnjeni gumijevi balon, ko se je spraznil so ga zopet napihnili in tako dalje. Razjezili so se, se zopet sestali in končno prišli do nekega sporazuma, ki je zopet splaval po vodi, radi Poincaržjeve trmoglavosti. Ko to pišemo je mogoče, da se je stvar kdove kolikokrat spremenila. Konec komedije pa bo, da bo še vedno nesporazumljenje v antantinem loncu. Zadnja poročila govorijo, da je na konferenci prišlo do sporazuma gledt vojaške kontrole. Nemčiji je bila odposlana nota mačkoj, moramo baciti letimičan pogled i na opasnosti, koje joj iznutra prete. Po načinu svršetka grabilačkog rata, u kome je nemačka buržoazija izgubila bitku i bila poražena od svojih rivala, moglo bi se reči, da proleterskoj revoluciji u Nemačkoj na predstoji veča i ozbiljnija unutrašnja opasnost, jer je kapitalistička klasa lišena stajače vojske, koja beše glavni stub njegog klasnog gospodstva. Ova bi predpostavka bila tačna, da se u Nemačkoj nisu kroz decenije stvarale i dobro učvršči-vale organizacije, koje su oko sebe o-kupile preko 10 miliona radnika. Po svojoj strukturi ove su organizacijo več odavno izgubile svu oštrinu borbenih radničkih organizacija i, predvodjene «vodjama», koji su nadahnuti sitno-buržoaskom ideologijom i koji ocenju-ju opatu situaciju isključivo po svojoj najbližoj okolini, — ove su organizacije več davno prestale biti žarište nepomirljive klasne borbe i luč lepše proletarske budučnosti, nego se pretvoriše u učmala osiguravajuča društva. .Bla-godareči svome dobro izgradjenom or-ganizacionom aparatu — u oportunizmu okorele radničke «vodje» još nedavno su uspevale, da sve sebi nepo-čudne, a revolucionarno raspoldžene elemente eleminiraju iz organizacija, koje su oni hteli da pretvore u svoje prčije, kao što je Mussolinji Italiju, a Pašič Jugoslaviju pretvorio u svoju prčiju. Da nije bilo ovih renegata na čelu radničkih organicija ne bi razbita i iz sedla izbijena nemačka buržoazija ni 1918. g. mogla zaustaviti burne ta-lase socijalne revolucije. Ono, što 1918. g. nije mogla da učini ni krvava buržoazija, to su učinili dželati Noske, Ebert, i njima slični radnički izrodi, koji se tove na bogataškim jaslama. I kad su ugušili socijalni požar, njih je buržoazija poslala u «rezervu», da bi mogla sama sedeti na državnom krmi lu i bez praznog naklapanja soc.-dem. «vodja« derati kožu sa radničkih ledja. Medjutim sada, kada je proletarijat, pod bičom nemilosrdne kapitalističke tiranije i eksploatacije, — počeo ne samo da ropče, nego i da se bori ne na život, več na smrt za svoja najelemen-tarnija čovečanska prava, — opet na površinu iskrsoše soc.-dem. vodje, da bi ugušili opravdani gnjev izvaranlh i opljačkanih radnili masa. Samo če ovaj put promašiti svoj cilj ! Makar koliko da su nemački radnici tradi-cijom i organizaciono vezani za «svoje« vodje, ipak je grubi zakon života jači od sviju predrasuda. U redovima ne-mačkog proletarijata vrši se ovih dana jako previranje, koje je upučeno protiv farisejskih «radničkih» vodja i, kao nigdo, danas se u Nemačkoj bengalskem svetlošču vidi ispravnost Le-njina, kada on veli, da se proletarijat zapadne Evrope mora najpre osloboditi «svojih vodja«, da bi istom potom mo-gao uspešno skrhati svojo ekonomske i političke vekovne okove. Razume se, da se- uporeda sa pre-viranjem u radničkim redovima vrši-grozničavo naoružavanje nemačkih fašista, naročito u Bavarskoj, koje flnan-siraju krupni kapitalisti. Rasteča beda, kao odraz političke i ekonomske konstelacije, koja u glavnom i isključivo pogadja slojeve, koji žive od prodaje svoje radne snage, munjevitom brzi-nom zguščuje redove nezadovoljnika, koji, »nagom potoka pod prolečnjim suncem, bujaju i koji če se jednog dana izliti iz svoga redovnog korita, u kojem po vekovima držaže državni zakoni i razni društveni običaji, da bi poplavio i s lica zemlje očistio obale, na kojima se veličaju kule nepravde, u kojima stenju milioni i milioni namu-čena i opljačkana radnog naroda varo-ši i sela... U znaku ovoga previranja danas teče borba u Nemačkoj, i ona danas označava zatišje pred burom... Pravdoljub. Križ reakcije «Za moč Italije se imamo zahvaliti katolicizmu. To sem vedno trdil in bom trdil. Katolicizem zapoveduje po svojem nauku in po predpisih odpovedi, kesanja, žrtvovanja, spokorništva in vzdržnosti ljudem, da se borijo sami proti sebi, da razvijajo svoje globoke sile ali bolj točno, katolicizem navaja človeka pripraviti in zagotoviti zmago vseh najboljših sil, ki delajo junake in svetnike. Hvala našemu katolicizmu, da smo Italijani ohranili to duhovno moč, to duhovno plodovitost, to duhovno plemenitost, ki nadomeščajo gmotno bogastvo, katero nam manjka in ki nas delajo zmožne, da ga dosežemo. V dvajsetih letih nas bo 50 milijonov v Italiji. Rusija se potaplja. Angleška se drobi. Francoska in Angleška imajo malo število rojstev. Mi bomo v Evropi najmočnejši. Rimsko cesarstvo je bilo sijajno in veliko. Mi bomo sijajnejši in večji. Nova Italija — to je fašistovska — bo vzorec katolicizma. Iz tega, kar vam pravim, si boste razložili naše zadržanje nasproti katolicizmu. Spoštovanje katolicizma, ščitenje katolicizma, ■ sodelovanje s katolicizmom. Katoliška hierarhija bo češčena od države. Odredil sem, naj civilne in vojaške oblasti prisostvujejo velikim slovesnostim cerkve. Informirajte se, koliko se je naredilo za zadnji evharistični kongres v Genovi. Plače duhovnikom se bodo zvišale Brez kakega siljenja in enostavno potom dekreta sem jim za zdaj nakazal iz državne blagajne SS milijonov. Pouk katc licizma se bo pospeševal, razvijal od strani države. Zahtevam, naj bodo vsi učiteiji goreči v tem oziru. Ugled križa bo potrjen od države. Postavil sem spet Kristusu a šole in v sodiščif. Postavil ga bom spet v zbornico. A kaj je katolicizem, brez dobrih običajev? Strogo bom postopal z vsakim, ki bo pohujševal moje ljudstvo. Na nesrečo mnogi katoliki ne razumejo govorice. Brez mozga so in preustrojeni in udanl tolstojanstvu in vsem naukom, narejenih od sužnjev za sužnje. Naj berejo Evangelij! Kristus je z bičem izgnal trgovce iz templa. Danes je treba narediti isto. Še vedno je preveč prekupčevalcev v templu.» Ta govor je imel Mussolini nasproti po ročevalcu belgijskega katoliškega časopisa «Revue catholique des idčes et des faits* v katerem je bil priobčen 2. novembra. Genialna zmes! Duhovna moč, plodovitos in plemenitost ter bogastvo, ki manjka in ki ga bomo z duhovno plemenitostjo dosegli: Bog in Mamon, stvarnik in zlato. Bog sredstvo, bogastvo cilj in svrha človt ka. Za slučaj pa, da ne bi dosegli zla'a bomo ostali v Italiji siromaki; duhovnu moč nam bo obilo odtehtala Mamona, na domeščala nam bo vsako gmotno bo gastvo. Rimsko cesarstvo sijajno, katoliška La lija bo sijajnejšal’ Ali bo to sijaj Mamona'/ Rimski imperij je obogatel po karta-ginskiti vojnah, ko se je zlato vsega sredozemskega obrežja začelo stekati v Rim. Obilica zlata na eni strani, ogromne množice sužnjev na drugi, to je znak cezarskega Rima. Legije so korakale iz ene dežele v drugo s svojimi glavarji. Bile so se, glavarji so pa sledili zlato. Ni zi?olj slučaj, da so Parti, «divje» maloazijsko ljudstvo, vlili raztopljenega zlata vojvodi Krasusu v usta, češ: Navžij se ga, ko ga nisi imel v življenju nikdar dovolj! ' Zlata žejnemu Krasusu ni bilo bogastvo v srečo in ni bilo v srečo Rimu. Vstal je Kristus, mizarjev sin, in svetoval bogatinu, naj gre in svoje premoženje razdeli revežem, če hoče biti popoln in res srečen Rim, pa ni hotel slišati. Kraljevski nauk iz hiše siromašnega nazaretskega mizarja je bil v strašnem nasprotju s sijajem in razkošjem velikega sredozemskega o. e sarstva. Ta sijaj in to razkošje sta sekala glave ribičem iz Palestine, sta kamenjala in križala sužnje, ki so Kristusa čuli, sta morila v m^sah vse, ki so verjeli besedi o Bogu nad Mamonom. Ta sijaj in to razkošje sta v potokih prelivala kri za gospostvo Mamona nad Bogom. Vedno je težko menjati boga, pa najtežje je menjati Mamona z Bogom: le s potoki krvi se je menjeval A ko je naposled Kristus zrastel čez veliki rimski imperij, se Mamon ni ponižal pred njim. Delili je hotei ž njim oblast tei je pokopal ogromno cesarstvo za vs? čase Vsa prelita kri ni rešila sijaja in veličine Jeli sta sijaj in veličina cilj in svrha države in človeka ? Jeli Mamon Bor ljudstva? Država bo branila katolicizem. Udeleževala .so bo cerkvenih slovesnosti. Plače zviša duhovnikom. Križ bo postavila v sodišča in v parlament. Država, to je režim, vlada in poleg vsega še reakcija. Reakcija bo branila katolicizem? Kam je prišel katolicizem, da ga mora braniti reakcija? Kaj je katolicizem? Vlada se bo udeleževala cerkvenih slavnosti, družil se bo zunanji sijaj z notranjim življenjem, razkošje s tiho por.);, nostjo, z udanostjo in odpovedjo. Ali.V združljivo? Kam je stekla kri svetnikov, v katerem pesku se je posušila? Reakcija zviša duhovnikom plače. i . bo vzela denar? Kjer je odslovila delavce? Kjer je zvišala delovne urnike? Kjer je stotisočem napravila tako težko življenje? In čemu bo to napravila, ali zato, da bo kupila podporo, katolicizma državi? Vidimo večno borbo. Mamon se dviga nad Boga; ni še podlegel. Kadar je Mamon zmagoval, je cerkev propadala. Če reakcija daja denar, je to podkup ln pomenja razpad duhovne sile in plodovitosti. Pomenja, da so v templu prekupčevalci, pa ni čudno, če se dobe še katoliki, ki ne razumejo te govorice 1 Križ bodo postavili v sodišča in v parlament. Spet ga bodo postavili, a bo križ-brez Kristusa, dva kosa lesa počez, dva kosa mrtve snovi, brez Križanega. V sodišča, kjer sodijo pohujševalce Njegovega ljudstva, v zbornico, kjer sedijo mrtve mumije. Nič se ne bo spremenilo s tem, les bo ostal mrtev, ker ga človeška volja ne more oživeti, čas bo letel mimo tega lesa, nauk sužnjev za sužnje, resnični nauk, bo pa z železno silo vztrajal v svojih tečajih ter bo preživel svoje soi-ražnlke, njih vezi in njih ječe. Mračno gredo pohujševalci svojo pot, ko igrajo plameni reakcije nad njih glavami, in vedo, da so novi za njimi, če jih bliski zadenejo. Tudi križ ne p'aši po-hujševalcev, dva kosa lesa počez, dva kosa mrtve snovi. Kaj bi jih plašil, ko ni Odrešenika na njem. Kristus, kraljevski sin siromašnega nazaretskega mizarja, raste mimo križa reakcije, širi svoje prebodene roke in objema ves širni svet, vse molčeče In bedne, njih nepregledne vrste. Kaplje krvi pretaka ž njimi, a zmaguje, da blestijo njegove rane kot solnce in da pada kraljestvo sijaja in njegovega nasilja v mrtve noči. Križ reakcije ni Kristus trpečega ljudstva in ne bo nikdar. Ttaii l. Edison d i-u delavBikD Ko je pokojni dr. Char. A. Steinmetz, veščak v elektrotehniki in eden prvih matematičarjev na svetu, dejal, da pride doba, ko bo delavec delal samo i ure na dan in živel kljub temu bolje kot danes, jo vzbudila ta izjava v amer. časopisju mnogo zanimanja, in sicer zato, ker jo je izrekel veščak kakor je bil pokojni Steinmetz. Nekateri so izrazili bojazen, da bi bilo tako skrajšanje delavnika za ljudstvo škodljivo, ker bi se preveč pomehkužilo in padlo v degeneracijo. Drugi pa so zmajevali z glavo, ker si ne morejo misliti, da bi kedaj prišlo do takega «raja» za delavsko rajo. Steinmetzovemu mnenju se je pridružil tudi iznajditelj Thomas A. Edison, ki pravi, da pride čas, ko bodo stroji izvrševali večino tega dela, ki ga danas opravljajo še delavci. Izpopolnjevanje tehnike, strojev in obratnih sistemov bo omogočilo skrajšati delavnik na 4 ure. Edisonovo mnenje je, da starim ljudem v bodočnosti sploh ne bo treba delati v industriji, ker bodo lahko mladi producirali dovolj za vse. TUti, ki rohnijo firoti delavskemu gibanju. Splošno znano je, da služi raznim kapitalističnim agentom, v borbi proti delavskemu gibanju kot agitacijsko sredstvo laž, in sicer najdebelejša, da hočeta socializem in komunizem odpraviti družino, uvesti mnogoženstvo i t. d. Neglede na to, da je sedanja kapitalistična družba tudi v tem pogledu zelo bogata na dokazih, kaka je družina in družinsko življenje sedaj, imamo ‘tudi dan za dnevom priliko videti, da je tako podtikanje (uvedba mnogoženstva v kom. družbi) le gola izmišljotina. Tisti pa, ki najbolj rohnijo, dajajo prav lepe zglede. V ameriških listih či-tamo o nekem Jack 0’Brien-u, protisocialističnemu agitatorju, ki je bil podplačan od ameriških kapitalistov zato, da je na vseh uličnih vogalih kričal, da pomeni socializem «svobodno ljubezen« in «razdor družine«. Ta mož, goreči moralist, pa je bil dne 23. oktobra aretiran v Detroitu. Dne 25. je bil odveden, uklenjan, v MiHvaukee, kjer ga čaka njegova prva žena, katero je pustil. V Detroitu ga proklinja druga žena, katerega je poročila nevedoč, da je že oženjen. Jack je bil obtožen biga mi je (dvoženstva). Ta famozni Jack jo služil buržuaziji, bil je, seveda za denar, nje zvesti hlapec. In naravno je, da je srkal moralo tam, kjer izvira : pri buržuaznem studencu. Korumpirana buržuazija — ko-rumpiran tudi nje hlapec. Zatišje pred burom »O*!«* e. c post. ti&S , /v.„ „ • Or. Henrik Tuma 2i. Maggia 8 GOIUZIA II. DELO Glasnik mladine Pozdravljeni! Vrnili ste se. Domovina, hi vas je pobrala, ki vas je iztriiala iz družinske sre de, prepuščajoč vaše stariše sumim sebi da premišljajevo o njenih dobrnlah. ki jih tako radodarno deli; domovina, ki vas je potisnila v mračne vojašnice. zato da praktično okusite vse to, kar vam da ja meščanska družba, da vas nauči braniti jo na bojnih poljanah, ta domovina je odprla vrata orobov vojašnic in vas pustila domov. Prišli ste. In ste videli, . da je vse bolj -dajoč analiza = razkroj celote v dele, razstavi an j e analizirali — mzkrojevati, pretresati avtonomija — samostojnost, neodvisnost, samouprava absurdum = napačnost, nesmisel abstrakcija — posnetek, nekaj zgolj miselnega Budgot (bidže) — proračuni, bojkotirati = ovirati, delati zapreke bilanca — računski zaključek. Centralizirati = osredotočiti centralizacija = osredotočenje Diktatura = neomejena oblast, samovolja demagog — lažiprerok, hujskač direkten - na ra vnos ten, neposreden diskusija =r razgovor, razprava, ra-zmotrivanje, pretresanje Energičen — odločen, močan energija = odločnost, sila, moč ekonomija ca veda o gospodarstvu (štedlijvost.) ekonomičen — gospodarski, štcdljiv eksekutiven = izvrševal en eksekutiva — ivrševalni odlor eksekucija == dejanska izvršitev (smrtne obsodbe.) Etapa = postaja, stopnja , (Dalja prihodnjič). • • d ■ i ••• i a Izdajatelj : I. O. Komunistična strank« Italij«. Odgovorni urednik : Posl. Glu*. Bellone, «TA». TIP. •. »PAUAI. • TKHIT*.