Katolški cerkveni list. M V čctertik 25. grudna. Uti r o eei a ii Je na peti tečaj slovenskiga katoliškima časopisa ZGODHJB DASiriCB. A ii«vim lel«m 1N52 prične r Zgodnja Danica* svoj peli leč«j. V Un» duhu in nau « nu, kakor Uosihmal, zdi ona Slavce sploh in Slovence posebej ter vse obiskovali, kleri se za njo menijo. Torti se »Slanica* dosedanjim bravcam in nebravcam in tudi svojim šencpozniiviam spodobno priri ron. List verniga obseg* je vernim Slovcncam potrebin, in bo čedalje bolj potrebin. Svetne \ednosti sc današnje dni vedno bolj razširjajo, od vsili strani se sliši glas za šole, de bi se ljudstvo obdelalo, umikalo, zobnixilo. Mnogi listi in časniki se ponujajo občinstvu, de naj bi se po njih kej učilo ali iz njih ve d rilo. Iu je vse prav in dohro, ako se le pod pot ne zavozi: vender svetnih xuhrar.il namen in konce jc le boli časna sreča in telesni blagor. Obdelovanje uma za časnost mora pa iicprchama spremljano hiti z obdelovanjem uma in serca za večnost, to je, za sv. vero iu življenje po sv. veri. Ako je uno , tega pa ne , ima človek posvetno učenost in modrost. ali nebeške modrosti nima. Taki ljudje so pa nesrečni in druge nesrečne delajo, te je človek bolj učen, več hudiga slon, ako se na hudo Veric. Inrej pravi sv. pismo, de je posvetna modrost pred Hogani nespamet ti, Kor..T, 19). In zopet: ..Modri so, de hudo delajo: dobro storiti pa ne vediiu (Jerem. 4, 22 ). ker so se le posvetnih vednost učili. K temu silno potrebnimu olikanju uma in serca za vero in lepo ži\ljenje sc bo ..Danica4* tudi prihodke leto po svoji zmožnosti prizadevala. Njen obseg ho vse, kar k temu namenu kej pripomore, l»ri mladost; zlasti v vsakdanji in nedeljski šoli in pri otročjih spraševanjih, se da še kej opravili, pri od rase ni h /e tezej. Torej bo „1>anicau tudi posilimal gledala, pogosto tacih spiskov bravcam podajati, kteri sn ko zgledi k mladostnim naukam primerni, mladost podučiti, razveseliti in k dobrimu spodbuditi. Iz spretne roke bodo nasledovale vsakimu katoličanu mikavne zadeve katoliške vere po svetu, in. kar je Slovcncam posebno imenitno, upamo, de bomo pogosto naravnost iz srede Afrike dobivali novice od misionar je v, s kterimi smo v zavezi, in kijih ho ^Danica1- najpervo oznanoval«, kakor je že dozdei enekrati bilo, J Okolišiue so tako nanesle, de se bo vredništvo in založništvo ..llaniee" za prihodnje leto spremenilo: toraj novo vredništvo in založništvo vse prijatle vere in ver niga napredka po Slo-vi'S!l. n,_!'ruB°,,> v i,ncnu dušniga prida Slovencev prijazno poprosi, ga v tem blagim namenu z ... , » , * .......... ...... vi ijnuuii |i ii |i i uni, > »rili 111.1^1111 linillfllll X obilnim narocevanjem dohrovoljno podpirati in mu dobrih spisov in mikavnih dopisov v kterim koli jeziku in narečju v ta bogoljubni konec segajoči h pogosto pošiljati. I'če ni h zmožnost je o hi I no po Slovenskim: s sklenjenimi močmi se pa veliko stori. ,, Zgodnja Danica" velja v tiskarnici prejemana za celo leto S£ gold.: -- za pol leta I «'old.: » pošiljanjem po posti za celo leto 2 gold. 40 kr.', za pol leta 1 gold. 20 kr. - Naročilnina sc pošilja v potroskov prostih (frankiranih) pismih gospodu Jožefu lllazniku, tiskarju na bregu št. IJH). Odgovorim vrednika: Luka Jleran in Andrej Kamejr. Založnik : %Mozef Ulačni!;. Sveti - dan. Nedelja je tudi sveti dan, prazniki Marije iu svetnikov ho tudi uveli dnevi; vender dan rojstva našiga Odrešenika mi Slovenci še posebej imenujemo Sveti-dan, ker ta je tisti srečni dan, ki jo pervi zagledal narSve-tejšiga zmed svetih, ali prav za prav K d i no-Sve tiga v Bethhem«kih jaslicah: Dete, lepo Dete, nebeško Dete v plenice povito in v jasli položeno. Slovenci imenujemo ta veseli praznik Božič; pa Božič, to je, mali Bog ali Bdgek je prav za prav lložic Dete samo. ker je llog Sin kukor majhno dete iz svitlih nebes na kalni svet peršel in se je ponižal v jasli peltržen biti. Nedolžna živinica mu jc že hišo dala. mu je po-stcljico med seboi pervošila. Vol in osel ga s svojo sapo grejela. - Nebes mu je dal svitlobo. ktera naj pokaže nedolžnim in priprostim na zemlji Novorojeniga. \ngeli že po nčbu kličejo: n('asl — slava Bogu po višavah! Mir ljudem ua zemlji. ki so dobre svete volje! Vse te reči se vesele, iu ll-igu pojo hvalo na visoko: pu človeški sin, de Kristus ni zavoljo njih na svet peršel; peršel je zavoljo tebe. de bi lic bil vekomaj uertrcčiii ampak vekomaj vesel iu srečni. Kuko bo tedaj s teboj? Ako se uiio nedolžne stvari veselijo Jezusoviga prihoda, ki ni zavoljo njih prišel, ali se ne spodobi, dc bi ti še bolj vesel bil. ker jo peršel zavoljo tebe ? Kako se mu boš zahvalil, kuj mu bos dal' |.e č n o mailino reč on želi od tebe, rekoč: M'»j sin. moja hči! serce mi daj!u Daj mu tedaj svoje serce. de se tudi i/, tvojiga serca za novorojeno Delo kak Aleiuja oglasi. Ze precej per Jezusovim rojstvu jc bilo znamnje, de bodo ljudje svojiga dobrotnika. svojiga Odrešenika premalo ljubili, ker se je ž; ta. as mogel od nehvaležnih lju.li v hlev k bolj hvaležni živinici umakniti. Ti nehvaležni svet, ti! Bellchcm, v kterim je bil to srečno noč Kristus rojen, pomeni v našim jeziku: hiša kruha ( bet-lehem). Prav pomenljivo je. de Slovenci tri Božiču svoj kolač ali popertnjak na mizo denejo. dc naj bi ga novorojeni veliki Mašnik blagoslovil. Betlchem jc pu prava hiša kruha, zakaj v ti hiši - v tem mcstcu je tisti ua svet peršel. kteri je sam od sebe rekel: rJest sim živi Kruli, ki si m z nebes peršel; kdor je ta Kruh, b o živel veko m a j.u Velik pomen ima tudi to v sebi, dc sc nebeški Novorojenic ni najpervo kakim pleineuituikam ali hoga-tinam naznanil, ampak priprostim pastirjem, in ile ni peršel v blišeči velikolepnosti. ampak v revšini iu pomanjkanji. S tem je nam žc v plenicah pokazal, kar jc potlej tako priscrcno učil. rekoč: pi čite se od mene, ker jest sim krotak in i r. serca ponižin.*' Mat. II. 89. S to svojo ubožnostjo je nebeški Poslanic že precej pri svojim rojstvu zaverge! in preklical napuhnjeno ošabnost in prevzetnost, in pa tisto ponvetnost, ki je tako v zemljo zarita, de ji je ie malo mar za dobrotljiviga Očeta v nebesih, in za njegoviga F. d i no roj en iga v bctle-hčrnskih jaslicah. Kristus Bog. z Očetam in sv. Duham nar veči, se je ponižal nar manjši biti. in nas s tem uči. de vsak, kdor želi. sc visoko v nebesih h Kristusam veselili, mora ž njim na zemlji ponižin biti. Sveti Neži Fulinj-ski sc je bil nekdaj Kristus v jaslicah razodel, in ji je rekel: No bed in nc bo mene velieiga vidil. kdor me maihniga ni vidil. Dobro ga je svetnica razumela. kaj de ji jc hotel reči, namreč: Nobedin nc bo delt/.in Kristusove časti v nebesih, kdor ni hotel dele-zin biti njegove ponižnosti na zemlji: nobediu ne bo pred Bogam velik; kdor ne sam nebi velik zdi. ali proti drugim velicigu dela. j. Veliki teden v Bantlagu na Hlleiiftklnj. i Kunec, i Pridiga je bila od terpljenja Jezusa Kristusa. Per besedah, ko je Jožef Arimutejie zu Jezusovo truplo prosil, hi) peršli na goro ljudje z baklami iu za njimi minlhi z lestvico, kladvain iu klešami, kteri so iib verhu gore vse to delali, kur jo pridigar spodej h prižniee perpovedoval. Na pervo ho potegnili žeblje iz rok. ktere so počasu doli spustili; potlej ho ravno taku noge rešili, in truplo, ktero jc bilo umetno in lepo narejeno iu njegovi udje premakljivi, na zemljo položili. Trinitariar jc v tim svojo pridigo končal, ljudje so se ua persi terkali in glasno zdihovali. na verhu pa so ta čas truplo v belo tančico zavili, ga na močen voz položili. ki jo bil podoba bjžjiga groba in jc hil z oblaki in zlatimi žarki ozaljšan. Zdaj ho jc peri du procesija: spred hc jc nc«ili velika podoba preroka Jo/aija. uniga božjiga mozu. ki je svetu prihod Menijev oznanoval; za tiin je šlo več slo otrok s palmovimi vejami v rokah, in za tirni je peršel križ Odrešcnikov na silni velikim Htulu (posta-mentu), na kterim ste dve kakor angeli oblečene deklici stale iu križ. znamnje keršanstva, z rokami ob-jemši deržale; vidili so se dalje na zlatih plošcih I ta-lerjih) žeblji in ternova krona. in na zadnje spet na prav vel.kim stalu več podob, ki so mai tre Jezusove pomenile. Te podobe so imele veliko-t človekovo, in križ jc bil tako visok, dc je vojak na konji h svojo sulico komaj do desne strani Z veli carje \ e segel. Nc manj ko lili moz jc neslo to veliko podobo, ki so se pod toliko težo močno potili; za njimi jc peršel imenovani voz kakor podoba božjiga groba, iu za tim vor.um podoba Marije Device v čern plajš zavita in človeške velikosti. Per nogah Matere božje se je igrulo 11 otrok oblečenih kakor angclci. Cvetlice, ki so bile povsod nastavljene, Hvitloba toliko tavžent mnogofai l.nih lainp, verh liga svitloba lune, ki se je v bl.žnjih snežnikih tako veličastno vtrinjala. — vse to jc bilo perkazen. ki se ne da zadosti popisati. Ne govorim od toliko bander in nam ala ti i h podob Svetnikov, ki ho jih z obhodam nesli. Misli ni, o človek! dalej vee klošterskih redov, vso mestno gosposko, oddelk (švadron) stražnikov na konjih, bataljon pešeov, in sicer vsi ti v prazničnim oblatila, in brezštevilno trumo ljudi. l)ve sto kokuručev (černih spokornikov) je skerbelo za red. za vsako podobo je njih eden šel, in je od časa do časa s trobento zatrobil tako strašne, kakor de ni bila pela trobenta sodniga dne. S petjem Uloria na veliko saboto jenjajo ceremonije Kakor se zvonjeuje zasliši, hitijo tavženti vozov in konj skozi vrata in napolnijo ulice mesta. Zvonjenjc, strel h topovi in pušami, in šum množice ne sliši povsod. V enih ulicah stoji posebno veliko ljudi, gledajo tam vislice (galge). na kterih Judež Iškariot visi. Na glavi ima baroko. cof in trivoglat klobuk, v roki pa mošnjo. Sosebno otrok jc veliko okoli te pošasti, ki ga zmerjajo. h kamni lurajo, dokler ga eden ne zasmodi, — in per ti priči vdan iz njega veliko raketov muozih podob, ki inarsikteriga preveč silniga glcdavca ožgejo. - Popoldan velike sabote preteče mirno; procesje vstajenja Jezusa Kristusa v Kiliu ni; ravno (ako tudi nimajo tukaj gospodinje opraviti z žegnam t. j. s perpravo oesa in kruha, kakor per nas v Kvropi, ako ravno se štirdeset-danski post na tanjko spolnuje in mesnih jedi tako dolgo časa ne jedo y s_n. Dogodbe katoliške cerkve na OgerNkim. (Spisal Valentin Scion.) (Dalje, i Odgovor katoliških stanov na perložbo proton t u n t o v. Protestanti so cesarsko vojake, ki ho mirno po-potovali. z orožjem napadli; »oper katoliško duhovne so Turke šuntali. plemenitnikam so v zasramva-nje brado rezali, drugim elo jezike. Nektere so v njih hišah zgrabili iu v ječe vergli, ali jih Turkam izdali, jih hudo pretepali in le za veliko plačilo jih spet izpustili. Več katoličanov, tudi vrudniko, so neusmiljeno martrali, vosi požigali. v kterih jc po slo in sto ljudi od ognja in od orožju poginilo. — »Sosebno so divjali zoper inasnike in ininiho; ho njih lastino ropali, jih smertno ranili; v hudi zimi le malo oblečene h konjem pervezovuli; druge brez vse obleke od kroja do kroja vlačili, jim elo do ">0 liber težko kamne pervezovali in jih tako pred seboj gonili. Miuiham so nu herbte volčjo kože pervezovali in jih potlej /. bičem silili plesati in čez ogenj skukuti. Drugo so po ternju valiali, ene iz kože devuli. jih v vodnjake metali; spel drugim so protestanti kakor konjem podkove na roke in noge z žeblji perbijali; ene čez mejo Turkam v sužnost prodajali. ali jih na moriša vlačili iu po rabeljsko mesa-rili, ali jih v njih stanovanji pobijali, iu sožigali. Med družim so protestanti nekiga kutoliškiga duhovna vjcli. z vervmi iu jermeni zvezali, ga v cerkev vlekli, in mu tam kosov razbitigu ulturja ua roke navezali; in v takim stanu je mogel tako dolgo čakati, de je protestanški pastor svojo pridigo, ki jc bila golo zmerjanje in preklinovanje zoper češenje {Svetnikov, nad njegovo glavo dokončal. Potlej so gu na terg vlekli, tam kose razbitigu in že ožganiga alturju vanj metali, tako dc jc samo v glavo 7 ran dobil; na to so ga za lasu iz terga potegnili, večkrat vanj vstrelili in ga na pol mertviga v bližnji graben vergli. Sc drugim so zavdajali. ali jim ua herbtu (abak rezali, njih obraze k drevesam stiskali iu jih še na druge više, ki so si jih le izmisliti aamogli, morili. Kakor nud ljudmi tako so protestanti tudi nad cerkvami iu njih opravo divjali. Altarje iu poslopja so podirali, zvonove iz zvonikov metali; mašne oblačila ropali, se norčevaje vanje oblačili in v njih leluii, i/, kelhov sc vpijanili. sv. hostijc iz eiborja stresali in po njih hodili; ostanke Svetnikov preč metali, ime Matere božje za-sramvali. — Protestanti so podobe Morie in Svetnikov in tudi podobo križunigu Zvcličarja razrezati, jim oči, ušesa in druge dele života odbili, krucifikse na sulice uatikovali in per ognju pekli; sveto mašo našemljeno oblečeni peli; mašnike. ki so per proccsjah sv. Ilcšnjc telo nesli, napadali in jih po blatu vlačili. - - Ob kratkim: Sv. katoliška vera je bila tako vničena, de je v l.iptavski županii 16 protestanških cerkva iu de ste .e 2 katoliške. V balinarski in Sabolski županii ni zunaj treh gradov ne mašnikov, ne cerkva; v Cemplin-ski, rngvurski, Uereški. l'goški in Abaujarski županii je komej nekaj mašnikov, pa toliko več protestanških pridgarjev; v Cipški, Tornaški iu (iomorski županii, je pešiea mašnikov, kteri so persiljeni vgojzdihiu druzih skritih krajih tičali, de jih protestanti ne zapazijo; le v inestih in v nekterih tergih je njih stan nekoliko boljši. Kavno (ako jc na desni strani Donave; \ Vcs-primski županii sta, razun mejnih krajev, le 2 katoliška duhovna, pa KM) protestanških pridgarjev. v Sa-laški županii razun meje in Medjomurja je 5 mašnikov in 1(» potestanških pridgarjev, v »Suuiogiški ni nobeniga katoliškiga duhovna pa 100 protestanških, ravno tuko ni v Baraniški županii nobeniga katoliškiga duhovna, protestanških pa jo 40." K sklepu pravijo katoliški stauovi. de bi se ne samo nekteri listi, ampak več bukev napolniti dalo, ako bi hotli popisati vse gnjusobe, krivice in hudodelstva, ktere so protestanti katoličanam storili. Xa te dve pertožbi protestantov in katoličanov je Leopold I. U. novembra 1 €>81 obširno odgovoril, ter katoličanam in protestautam mejnike postavil, ktere prestopiti je bilo ojstro prepovedano. — Ob ča-u Marie Terezie jc bila postava dana. ktera je zakone katoliških in protestanških ženinov iu nevest med seboj le takrut dopustila, kadar je protestanški del v reversu obljubil, de bojo vsi otroci v katoliški veri izrejeni. - Pomni, ko prot|«i *e brani«, ti e pokoj t zu vcroflVatlichrnilen a 11 s c m r i n o n -Uvi-rlien und evciCucIl aucli M cltalph«hetc» mit Beilas«-cin« » Pr«l»e-\ orslilac* .le« slo vcninr-hca \ I p h i t»«• • * - »n.l rinrr n.olnr.»*lirhrn Zuj.itic rim> S u p p I «• im« n t - H I a 11 «• * mit rr r l i I" i c i r i «*m « lovcnionhem llphalo-tr. l,.».ha