Za držawoj 1200 let stjOO Živeli v tnji, sovražni državf. Tuji najezdniki so najprej oropali naš uarod politične svobode, potem so razbili in razdrobili našo domovino na majhne kose, katere so razdelili med sabo z močnimi crrajami, ter tako preprečili med posamezninu i;eli De samo celokupnega jngoslovanskega naroda, ampak tudi našega slovenskega plemena, vse skupne stike in mu ubili vsako zavest celokupnosti. Razsekali so nas, kot 86 seka meso za kiobase, ter naše ljadstvo razdelili,jned različne večje in manjše tnje gospodarje: nadvojvode, vojvode, kneze, grofe, barone ali kakor so se še imenovali. Ubili so začetke naše kulture ia potem skrbno gledali, da nismo več mcgli priti do kaltare in izobrazbe, kajti hoteli so imeti pod sabo samo temno, nezavedno maožico, katero bi bilo lahko izrabljati in krotiti. Zastrnpili so naš narod tudi moralno. Ker so imeli od tega velik dobiček, so vpeljali raed Jjudstvom pijančevanje. Saj so gospodarji vinogradov bili skoraj izključno sami gospodje, krčme so smeli imeti v prejšnjih časih in od njih vleči dobiček le graščaki, dobiček od žganja in piva se je stekal edino le v žepe tojih zatiralcev. Hoteli so, da bi se Ijudstvo množilo ali ne množilo, kakor bi ravno kazal njihov profifc in kakor so ravuo potrebovali delavnih sil in s tem so ubijali med Jjudstvom moralnost. Ko so padli grofi in baroni, so stopili na njihovo me8to tnji kapitalisti in uradniki. Kdor je imel v sebi ztnožnosti in silo, da 86 je dvignil iz blatnih nižin, je nrcoral postati janičar ia izdajalec naroda. Sarao za to ceno je mogel stopiti v krog takczvanih višjih krogov. Tako stanje se je imenovalo pri nas državni red. Ljadstvo je zasovražilo tsko državo in njen red, svetovna vojna mu je jasno pokazala žalostno staoje, v katerem je živelo in podlost gospodarjev, ki so nad njim gospodovali. Za ceno ogromnih žrtev smo dobili politično gvobodo in lastno državo. Urejena ne more biti naenkrat, postaviti raoramo šele temelje novega državnega reda, a že dejstvo, da bo odslej naš narod ,,sam sebi volil vero ia postave" je ogromnega pomena. Zavedati se moramo velike razlike, ki vlada med poprej in sedaj, med prejšnjo \n sedanjo državo, Država nara je potrebna. Brez nje ni miru ia reda, ni varnosti, svobod« ia napredka. Gd razpada Avstrije sem smo imeii prilike dovolj, da smo se prepričali, kako potrebna nam je krepka državna oblast. Naša dolžnost mora to-, rej biti, da vzbujamo zavest, kako potrebna je država in državna oblast, poduSujemo na vse strani, kako velika je raziika med tujo zatiralsko in raed svojo lastao državo, vzgajamo z vzgledom in z besedo vss, na katere imamo vpiiv, za dobre državljane. Bržavo imačno, treba, da jo izgradimo, ane ubijetno. Dva stebra naše države sta: dinaatija (vladarska hi5a) in vojaštvo. Bodimo veseli, da nam je previdnost brez našega sodelovanja dala dinastija, ki je sredi sedanjih nenrejenih razmer ona miraa in trdna točka. ki daje jamstvo mirnega razvoja vsemu. Kako težek bi bil naš položaj, ako bi irneli repnbliko in bi se sedaj, ko ne morenoo ustvarhi niti parkmentarne vlade, že prepirali med sabo, kdo naj bo predsednik naše reoublike. Vojaštvo nam je potrebno, da varuje naše moje, a tudi, da vzdržnje roir in red v državi. Srbski vojak, ki se je s takim brezprimernim junaštvom boril toliko let za svobodo svoje domovine. se žrivuje tadi, da brani naše meje in varno8t oaših ljudi, da bouio zaali sami braniti našo evcbodo kot naš najdragoč«nejši zaklad — a podlaga te svobcde je dobro organizirana država. Državna roisel mora globoko prodreti v vsa srca naSifa držarljanov in prihraaili si bomo marsikako razočaracje.