(/) ..... . .,, om } Tur!zem /Kaj je zaznamovalo turistično leto 2011 in pričakovanja za obdobje, ki je pred nami Vsebine / Članki 4 Naslovna tema Kaj je zaznamovalo turistič­ no leto 2011 in pričakovanja za prihodnje obdobje 16 Trendi na emitivnih trgih 24 Inovativnost v turizmu Zgodbe in legende za nova doživetja 28 Raziskave Novice s področja raziskav 30 Novice 14 Intervju Sava Turizem: ponudbo smo združili na enem mestu 22 Trženje v turizmu Pripovedovanje zgodb v trženju na področju turizma 26 Iz aktivnosti Slovenske turistične organizacije 29 Trajnostni raivoj Novice s področja trajnostne- ga razvoja 31 Evropska prestolnica kulture Maribor 2012 - s sodelovanjem pri promociji na tujih trgih Uvodnik Turizem JE pomemben! In postaja vse pomembnejši! j Odkar sem prevzel polo- žaj ministra za gospo.dar- ski razvoj in tehnologijo, se srečujem s številnimi perečimi pro- blemi aktual- ne slovenske · gospodarske realnosti. Za slovensko gospodarstvo so časi vse prej kot lahki. Slovenija na mednarodnih lestvicah gospodarske konkurenčnosti drsi navzdol, zato me še toliko bolj veseli, da je področje turizma svetla izjema. Na le- stvici konkurenčnosti svetovnega turizma Slovenija vseskozi napreduje, od leta 2007 smo napredovali kar za 11 mest, navzgor pa so obrnjeni tudi vsi dru- gi kazalniki uspešnosti slovenskega turizma. Zato izrekam pohvale vsem soustvarjalcem sloven- skega turizma za odlično opravljeno delo. Sam sem pred kratkim, čeprav zelo hitro, zakorakal v nov mandat, pred novim strateškim obdobjem pa je tudi slovenski turizem. Pred vsako prelomno točko je še toliko bolj pomembno, da ovrednotimo, kaj je že bilo narejeno, in se odločimo, kakšna bo pot naprej. Brez dvoma lahko rečemo, da je za nami uspešno obdobje, v katerem so bili postavljeni ključ­ ni temelji. Zdaj pa se ozrimo naprej! Turizem je izrazito medsektorska dejavnost, zato je sodelovanje različnih vladnih resorjev ključnega pomena za doseganje zastavljeJilih. ciljev. Seznanjen sem bil, da je, kljub trudu, na tem področju veliko- krat »zaškripalo«. Področje nespodbudnega okolja za privabljanje tujih neposrednih investicij, dosto- pnost Slovenije, toga delovna zakonodaja, dolgo- trajno umeščanje objektov v prostor, ne nazadnje tudi problematika enotedenskih šolskih počitnic so žgoče točke slovenskega turističnega gospodar- stva - področja, ki zahtevajo sodelovanje različnih vladnih resorjev, vse od financ, infrastrukture in prostora do dela, kmetijstva in okolja. Kot minister, pristojen za področje turizma, in podpredsednik Vlade RS se bom potrudil, da na tem področju stori- mo ne enega, temveč.,več korakov naprej. Obstajajo tudi področja, na katerih si slovenski turizem lahko postavi ogledalo. Nizka stopnja prepoznavnosti Slovenije na tujih trgih, premalo konkurenčni turistični izdelki, nepovezana turistič­ na ponudba, pomanjkanje ka~ovostnih kadrov in nezadostno ukrepanje na področju zelenega razvoja so področja, na katerih so bile ob pripravi nove tu- ristične strategije prepoznane pomanjkljivosti. Prav je, da smo zadovoljni z doseženim, še pravilneje pa je, da se takoj zatem vprašamo, kje je še prostor za izboljšave. Na ministrstvu se bomo v prihodnje še posebej po- trudili prav na področju medresorskega sodelovanja in ustvarjanja ugodnega poslovnega ter normativ- nega okolja. Vendar za celovit uspeh turizma to žal ni dovolj. Potruditi se mora tudi vsak izmed vas. Le povezani in delujoči v isti smeri bomo lahko skupaj in z roko v roki dosegli omembe vredne premike. Gospodarska panoga, ki v svetu zaposluje enega na vsakih 12 ljudi, in to v času, ko je nujno ustvarjanje novih delovnih mest, panoga, ki bo letos dosegla ma- gično mejo milijarde turistov, je pomembna. In posta- ja vse pomembnejša. Ljudje bomo vedno potovali in hodili na krajše ali daljše izlete. Vprašanje je le, kam. Strnimo moči in v »Zeleno.Aktivno.Zdravo.« privabi- mo turiste, ki si nas zaslužijo. mag. Radovan Žerjav minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Nataša Hočevar, mag., natasa.hocevar@slovenia.info / Polona Černič, polona.cernic@slovenia.info Slovenski turizem v letu 2011 beleži pozitivne re- zultate, saj je bilo lani v Sloveniji več turistov kot v do zdaj najboljšem letu 2008. Skupno število pre- nočitev turistov se je glede na leto 2008 povečalo Prihodi in prenočitve turistov v letu 2011 Prihodi za 1 %, število prenočitev tujih turistov za 2 %. Rast mednarodnih prihodov je na svetovni ravni v letu 2011 dosegla 4 %, v Evropi 6 %, v Sloveniji pa je bilo zabeleženih za 9 % več tujih turistov. Prenočitve Število Rast (v%) 11/10 Rast (v%) 11/08 Število Rast (v%) 11/10 Rast(v%) 11/10 Skupaj 3.217.966 7,0 4,4 Domači 1.181.341 3,9 4,9 Tu'i 9,0 4,0 Vir:SURS DIREKTORAT ZA TURIZEM IN INTERNACIO- NALIZACIJO NA MINISTRSTVU.ZA GOSPO- DARSKI RAZVOJ IN TEHNOLOGIJO mag. Marjan Hribar, generalni direktor Ocenjujem, da je bilo leto 2011 na področju turizma zelo uspešno. Povečanje vseh kazalnikov je višje od pričakovanj. Med dosežki leta 2011 bi navedel pripravo Strategije razvoja slovenske- ga turizma 2012-2016, izvedbo dogodka Dnevi slovenskega turizma in podpis Deklaracije o partnerstvu za trajnostni razvoj slovenskega turizma. V letu 2011 je bilo zaključenih 21 investicijskih projektov, ki smo jih sofinancirali s pomočjo ESRR, in 10 promocijskih projektov. Prav tako so v tem letu začele uspešno delovati nekatere regionalne destina- cijske organizacije. Pričakujem negotovo, a uspešno leto 2012. Veliko bo odvisno tudi od finančnih sredstev, namenjenih promociji in razvoju turizma. Na področju turističnih priho- dov in nočitev pričakujemo 2-4 % rast v primerjavi z doslej rekordnim turističnim letom 2011. 9.388.095 5,4 5,4 3.924.164 0,4 0,4 5.463.931 9,3 9,3 SLOVENSKA TURISTIČNA ORGANIZACIJA mag. Maja Pak, direktorica Leto 2011 mi bo ostalo v spominu po odličnem sodelova- nju s partnerji v turističnem gospodarstvu pri načrtova­ nju in izvedbi trženja, ki je prineslo dobre rezultate na trgu in še bolj atraktivne, bolje pozicionirane in vedno bolj trajnostno naravnane turistične produkte. Leto 2011 je bilo rekordno leto v turizmu po številu prihodov turistov, veseli smo 13 % povečanja števila nemških turistov. Prvič v zgodovini Slovenije smo organizirali Dneve slovenskega turiz- ma s skupnim sodelovanjem vseh institucij s področja turizma, na katerih smo opozorili na pomen turizma za gospodarstvo. V skladu s trendi smo se intenzivno lotili digitalnega trženja. Zavedamo se, da bo letošnje leto za slovenski turizem težko leto zaradi poslabšanja gospodarske situacije na naših ključnih trgih, posebej v Italiji, in zaostrenih gospodarskih razmer v Sloveniji, kar bo od nas zahtevalo , še več vloženega truda v razvoj in trženje slovenskega turizma. Kljub zaostrenim razmeram pa je pomembno, da nadaljujemo z zagota- vljanjem prisotnosti na tujih trgih z nadgrajevanjem partnerstev in z doseganjem želene pozicije Slovenije, ki smo jo vrsto let gradili na tujih trgih. , Vzr: Arhiv STO Foto: Andrej Topolovec · Na strani turističnega obiska se je število prihodov skupaj povišalo za 7 %, število tujih turistov je naraslo za 9 % glede na leto 2010. Leto 2011 je tudi v Sloveniji na strani turističnega prometa pokazalo znake okrevanja v turistič­ nem sektorju, predvsem pri gostih iz tujine. Podatki kaže- jo, da je v letu 2011 k nam prispelo več tujih turistov kot v do zdaj rekordnem letu slovenskega turizma 2008. Na strani turističnih prenočitev beležimo S-odstotno poveča­ nje, število prenočitev, ki so jih ustvarili tuji turisti, je bilo višje za 9 % v primerjavi z letom 2010. Število domačih turistov se je zvišalo za 4 % glede na preteklo leto, število njihovih prenočitev pa je naraslo za 1 %. Povprečna doba prenočitev turistov v Sloveniji je v letu 2011 znašala 2, 7 dneva (pri vseh turistih 2,9 dneva, pri domačih 3,3). Med turističnimi prenočitvami je bilo v letu 2011 58 % tujih prenočitev, med prihodi turistov pa je bilo tujih turistov kar 63 %. V letu 2011 je bilo v treh poletnih mesecih, v katerih prihaja v Slovenijo največ turistov, zabeleženih 38 % tujih prenočitev, v letu 2008 je bilo teh turistov za en odstotek več. Število tujih turistov in njihovih pre- nočitev je lani v primerjavi z letom 2010 poraslo za 9 % (na 2.037.000 prihodov in 5.464.000 prenočitev), obisk domačih turistov se je povečal za 4 % (na 1.181.000 priho- dov). Turisti s ključnih evropskih trgov1 so ustvarili 70 1 Nemčija, Avstrija, Italija, !J~heluks, Hrvaška, Srbija, Velika Britanija, Rusija in Ukrajina. ZDRUŽENJE ZA GOSTINSTVO IN TURIZEM NA GZS Zdravko Počivalšek, pred$_ednik Za turistično gospodarstvo je bilo preteklo leto težko. Prihodki niso sledili 5 % splošni rasti turističnih pre- nočitev. Tujski turizem je beležil 9 % rast prenočitev, prihodki iz tujskega turizma le 1 % rast. Obisk domačih gostov je stagniral, nekateri turistični centri pa so imeli celo 10 % upad domačih nočitev. Na turistične prihodke pomembno vpliva varčevanje in struktura gostov. Stagnacija pomeni tudi izgube, zaradi novozgrajenih kapacitet, višjih stroškov poslova- nja ter odplačevanja kreditov. Recesija in ukrepi zmanjševanja prora- čunskih izdatkov bodo imeli poguben vpliv na turistično potrošnjo domačih gostov. Turistično gospodarstvo si bo prizadevalo predvsem pridobiti več tujih gostov. Pri tem pričakujemo maksimalno pomoč države, saj se bodo z razvojem turizma odpirala delovna mesta in vplačevali davki. Izpostavljamo predvsem priliv davka na dodano vre- dnost iz tujskega turizma. Turizem je izvoznik, ki polni proračun tudi z DDV, ker tujci trošijo dobrine v Sloveniji. Po oceni je bil v letu 2011 priliv davka na dodano vrednost iz tega naslova 280 milijonov€. SEKCIJA ZA GOSTINSTVO IN TURIZEM PRI OZS Mate Matjaž, predsednik V letu 2011 smo se radi pohvalili, da sta gostinstvo in turizem lahko generator drugih gospodarskih panog, tako malih kot velikih, saj so bili statistični kazalniki turističnega obiska pozitivni. Danes ob pregledu finančnega poslovanja lahko rečemo, da se večina panoge komaj preživlja ali pa je v rdečih številkah. Sekcija za gostinstvo in turizem pri OZS že vrsto let opozarja na administrativne ovire, ki otežujejo delo naših gostincev. Leto 2012 se je začelo z negativnimi statističnimi in finančni­ mi rezultati, ki kličejo po odpravi togih in neživljenjskih členov v slovenski zakonodaji. Nepotrebna finančna bremena nas lahko privedejo na rob in bojim se, da naša zgodba o uspehu konec tega leta ne bo bolj zgodba o polomu. Naslovna tema Prvih 10 držav po številu prenočitev v letu 2011 - Prvih 10 držav po številu prenočitev Število prenočitev Indeks 11/10 Delež med tujimi turisti v% 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Italija Avstrija Nemčija Hrvaška Ruska federacija Združeno kraljestvo Nizozemska Srbija Madžarska Belgija 1.005.222 674.194 646.696 291.186 257.173 240.729 234.390 209.971 165.059 152.612 Vir·SURS • , . . al' % prenočitev tujih turistov, 24 % prenočitev so pnspev 1 , turisti z drugih evropskih trgov2, 7 % pa turisti s čezmor­ skih trgov. V letu 2011 so največ prenočitev v Sloveniji ustvarili italijanski turisti (več kot milijon prenočitev), sledijo jim turisti iz Avstrije (674.000 prenočitev z 9-odsto- tno rastjo) in Nemčije (647.000 prenočitev z 12-odstotno rastjo). Razveseljivo je dejstvo, da smo lani zabeležili rast števila turistov s tradicionalno pomembnih trgov sloven- skega turizma: Nemčije, po slabših rezultatih v zadnjih dveh letih je letos obisk porasel za 13 % (prenočitve: + 12 %), Avstrije za 10 % (prenočitve: +9 %) in Italije za 2 % (prenočitve: +2 %). Glede na do zdaj rekordno leto 2008 se je število prenočitev turistov iz Avstrije povečalo za 3 %, Italije za 2 %, nemški turisti pa še nekoliko zaostajajo za le- tom 2008 (-2 %). Pozitivni trend števila turistov beležimo tudi iz Rusije ( +27 %), ki imajo s povprečno 6,2 prenočitve v Sloveniji najdaljšo dobo bivanja, držav Beneluksa ( + 18 %), Madžarske (+14 %), Hrvaške(+ 7 %), Srbije (+6 %) ter Velike Britanije in Irske ( +3 %), visoko rast števila turistov izkazujejo azijske države. Tako smo iz Japonske, 101,8 18,4 108,9 12,3 111,8 11,8 106,1 5,3 123,4 4,7 100,9 4,4 112,3 4,3 104,1 3,8 114,5 3,0 129,4 2,8 Kitajske, Koreje in drugih azijskih držav skupno zabeležili kar 15-odstotno rast števila turistov. RAST PRENOČITEV IZ EVROPSKIH DRŽAV V LETU 2011 V letu 2011 je bilo naj~eč prenočitev ustvarjenih v zdraviliških občinah (33 % oz. 3.086.000), sle- dijo gorske občine s 24 % (2.220.000 prenočitev) ustvarjenih prenočitev in obmorske občine z 22 % ustvarjenih prenočitev (2.105.392). Glede na leto 2010 je bilo v zdraviliških občinah ustvarjenih 3 % več prenočitev, za 6 % več je bilo ustvarjenih pre- nočitev v gorskih in obmorskih občinah. Na račun tujih gostov pa je večje število prenočitev v letu 2011 ustvarila Ljubljana, ki je zabeležila 8 % več prenoči­ tev kot v letu 2010. Največjo rast števila prenočitev so v letu 2011 glede na predhodno leto zabeležile mestne občine (13 %) . Domači turisti so skoraj polovico prenočitev, 4 7 %, ustvarili v zdraviliških ------- ---------------- 2 Druge evropske države in I;r;el. TURISTIČNA ZVEZA SLOVENIJE Peter Misja, predsednik Večje število gostov in prenočitev v naši državi v lanskem letu kaže na dobro delo, ki ga skupaf opravljamo javni, zasebni in tudi civilni sektorji v turizmu. Kljub temu pa sadovi teh prizadevanj niso tako bogati, kot bi želeli, zato moramo še bolj poprijeti za delo. Slednjega bomo v naši organizaciji posku- šali še učinkoviteje opravljati z nadaljevanjem dela v okviru številnih dobro uveljavljenih projektov, povezanih z ureja- njem okolja (Spomladansko čiščenje in urejanje okolja, Moja dežela - urejena in gostoljubna ... ), izobraževanjem (Turizmu pomaga lastna glava, Več znanja za več turizma, Tekmovanje za zlato kuhalnico ... ) in ozaveščanjem za turizem ter s pomo- čjo društvom pri pripravi turističnih prireditev. Slednji namreč marsikje odločilno prispevajo k povečanemu številu zadovolj- nih obiskovalcev in zato upamo, da jih bqmo še naprej lahko podpirali tudi s sredstvi iz javnega r~pisa. SKUPNOST SLOVENSKIH NARAVNIH ZDRAVILIŠČ Iztok Altbauer, direktor S statističnimi podatki leta 2011 smo relativno zadovoljni, saj kažejo ob sicer tudi skromni rasti domačih za 7 % višje število tujih prihodov in za 8 % več prenočitev tujih turistov. Med pomemb- nejše dosežke lanskega leta štejemo dokončanje portala, ki prvič na enem mestu predstavlja slovenska naravna zdravilišča z aktualno ponudbo. Glede napovedi za leto 2012 smo precej zadržani, kar je posledica neugodne gospodarske situacije in s tem povezanih spremenjenih vedenjskih vzorcev naših gostov pri nakupnih procesih. Kriza se že močno pozna tudi v Italiji, našem najpomembnejšem trgu, pričakujemo pa rast na nemškem, avstrijskem in ruskem trgu. Za leto 2012 smo si zastavili ničelno rast na domačem in S-odstotno rast na tujih trgih. Zaostrenim gospodarskim razmeram se bomo prilagajali s še racionalnejšim poslovanjem in iskanjem partnerstev za doseganje sinergij ter maksimalnega učinka pri trženju. Rast prenočitev iz evropskih držav v letu 2011 POZITIVNA RAST NEGATIVNA RAST RAST +20 % IN VEČ 1 , ,,r 1 Vir:SURS občinah, v gorskih občinah pa so največkrat prenočili tuji turisti (28 %) . Najvišjo rast tako domačih ( +S %) kot prenočitev tujih turistov ( + 15 %) so v letu 2011 beležili v mestnih občinah. Skoraj dve tretjini prenočitev je bilo ustvarjenih v hotelih, ki so skupaj"' ponujala tretjino vseh raz- ZAVOD - KONGRESNOTURISTIČNI URAD Miha Kovačič, direktor Preteklo leto je bilo zaznavno predvsem zaradi naj- večje mednarodne promocije kongresne dejavnosti pod imenom Push up Slovenia 3.0. Ta je Slovenijo kot kongresno in incentive destinacijo predstavila na zelo inovativen način. Z gospodarskega vidika je bilo zelo zahtevno leto z zmanjšanjem povpraševanj in priti- ski na cene. Na kongresnem področju se nam je uspelo še bolj povezati in ustvarile so se nove strateške povezave, ki bodo naredile Slovenijo uspešnejšo. Leto 2012 bo zaznamovano z gospodarsko situacijo tako na domačem kot na mednarodnih trgih. Slovenija ima na področju kongresne dejavnosti na med- narodnih trgih še veliko neizkoriščenih priložnosti. Kongresni turizem ustvari največjo dodano vrednost. Vsi deležniki - drža- va, Adria Airways, letališča, kongresnoturistično gospodarstvo - se moramo povezati, zaradi česar bomo uspešnejši. Leto 2012 bo zaznamovano tudi z mednarodnim. 1 družbenoodgovomim in dobrodelnim projektom IMEX Challenge, kar bo nadgradnja promocije iz prejšnjih let. 1 Naslovna tema Ruska federacija Turčija položljivih ležišč. Stopnja zasedenosti v hotelih je znašala 39 %. Več kot 90 % prenočitev pa je bilo opravljenih v petih oblikah nastanitvenih objektov. V letu 2011 je bilo turistom v nastanitvenih objektih na voljo skoraj 119.000 ležišč, kar je odstotek več kot v preteklem letu. 34 % vseh turističnih nasta- ZDRUŽENJE TURISTIČNIH AGENCIJ Anton Matjašič, predsednik Leto 2011 je bilo težko zaradi vrste dogodkov, ki vplivajo na delo turističnih agencij in organiza- torjev potovanj, vendar smo vse težave korektno reševali. Poslovni rezultati še niso objavljeni, ase je glede na statistične podatke obseg poslovanja povečal, stečajev in večjih odpuščanj v turističnih agencijah pa ni bilo. Trend odpiranja novih agencij se je zmanjšal, zmanj- šalo se je tudi število poslovalnic pri večjih in srednje velikih agencijah, skrajšal pa se je tudi čas letovanj. Leto 2011 je zaznamovalo aktivno sodelovanje ZTAS z mednarodnimi orga- nizacijami na področju liberalizacije trga, enotnih standardov, konsolidacije in prenove spletnih strani. Članstvo v ZTAS je stabilno in ima 50 članov, ki ustvarijo dve tretjini agencijske- ga prihodka v Sloveniji, zato smo reprezentativno združenje vodilnih turističnih agencij. Tudi v prihodnje želimo zadržati kontinuiteto delovanja ZTAS. Maja letos nas čaka volilna skupščina z izbiranjem novega vodstva ZTAS, ki si bo zastavilo cilje za delo v prihodnje. Naslovna tema Prvih pet nastanitvenih objektov po številu prenočitev v letu 2011 - Vrsta nastanitvenega objekta Število prenočitev Delež (v%) Indeks 11/10 l. Hoteli 5.811.531 61,7 105,8 2. 3. 4. Kampi 1.273.658 13,1 108,8 Apartmajska in počitniška naselja 583.685 6,4 102,0 Delavski počitn. domovi in apartmaji, otroški 497.396 6,0 93,8 in mladinski ter drugi počitniški domovi 5. 6. Zasebne sobe, apartmaji, hiše 433.048 4,5 108,7 Druge nastanitvene oblike* 788.777 8,4 106,1 Vir: SURS *Pen~ioni, gostišča, začasne nastanitvene zmogljivosti in marine, mladinski hoteli, planinski domovi in koče, turistične kmetije z nastanitvijo, prenočišča, moteli, drugi nastanitveni objekti. 1 nitev je bilo turistom na voljo v hotelih, v kat~rih , je bilo ustvarjenih 5.812.000 ali 62 % vseh prenoči­ tev (domači: 53 %, tuji: 68 %). Po prenočitvah vseh turistov so sledili kampi, v katerih je bilo evidentira- nih 1.274.000 prenočitev turistov ali 14 % (domači: 15 %; tuji: 13 %). Število prenočitev v hotelih in IZVOZ POTOVANJ 2011 kampih je bilo v letu 2011 za 6 % oz. 9 % večje kot v letu 2010. Najvišja rast prenočitev v nastanitvenih objektih je bila v letu 2011 zabeležena v mladinskih hotelih, +22 % prenočitev, ki pa predstavljajo le en odstotek prenočitev oz. 109.000 v nastanitvenih objektih. ;- Izračun Banke Slovenije za leto 2011 se je po prvotni oceni, ki je znašala 2.129 mio EUR ( + 10 % glede na leto 2010), po prvi reviziji zmanjšal na 1.945 mio EUR (+0,5 % glede na leto 2010). Komentar Banke Slovenije, objavljen v januarski publikaciji Ekonomski odnosi Slovenije s tujino »Izračun izvoza potovanj temelji na anketah Statističnega urada Republike Slovenije. Ker v letu 2011 ni bila izvedena nobena anketa o povprečni potrošnji tujih turistov v Sloveniji, je treba le-to oceniti. Sprva je ocena temeljila na podatkih iz leta 2010, spremenjenih s spremembo indeksa cen gostinskih storitev. Indeks cen gostinskih storitev se je v letu 2011 glede na leto 2010 povečal v povprečju za 2 %. Ta sprememba je bila upoštevana pri ocenjevanju povprečne potrošnje tujega turista v Sloveniji. Pri ponovnem izračunavanju podatkov za celotno leto 2011 je bilo upoštevano tudi splošno zmanjšanje potrošnje zaradi krize. Kot osnova za oceno zmanjšanja potrošnje so bili upoštevani podatki ankete o potovanjih domačega prebivalstva, po kateri se je potrošnja v prvih treh četrtletjih 2011 v primerjavi z enakim obdobjem 2010 zmanjšala v povprečju za 9 % (v prvih treh četrtletjih 2010 je povprečna potrošnja na dan znašala 63 EUR, v enakem obdobju 2011 pa 57 EUR). Zaradi tega se je prva ocena izvoza potovanj za leto 2011, ki je znašala 2.129 mio EUR, zmanjšala na 1.945 mio EUR. Ob končni reviziji podatkov za leto 2011, ki bo podana junija 2012, bo upoštevana sprememba potrošnje Slovencev v tujini za vse leto, in ne le za prva tri četrtletja.« TURIZEM LJUBLJANA Barbara Vajda, direktorica Lani smo v Ljubljani zabeležili absoluten rekqrd števila prihodov gostov (423.650), za skoraj 8 % več kot v letu 2010, rekordno je bilo tudi število nočitev - za 50.000 več kot v do zdaj rekordnem letu 2008, ko smo predsedovali Svetu EU. Najpo- membnejši dosežek lanskega leta pa je začetek povezovanja do zdaj razdrobljene turistične ponudbe 26 občin, ki sestavljajo ljubljansko urbano regijo. Zasnovali in sprejeli smo tudi Stra- tegijo razvoja in trženja turizma v regiji Osrednja Slovenija za obdobje 2012-2016, ki nam daje imenitno osnovo za nadalj- nje delo. Za letos načrtujemo blizu 800.000 prenočitev in upamo, da bo tako tudi v 2013. Načrtujemo krepitev povezo- vanja turistične ponudbe v regiji in v oblikovanje turističnih programov, ki bodo zanimivi za skupine in posameznike, zlasti iz Italije, Avstrije, Hrvaške, Srbije in BIH, pa tudi Slovenije, saj bomo regijo predstavili kot imeniten izletniški in počitniški cilj tudi Slovencem. GRAND HOTEL UNION Bogdan Lipovšek, glavni direktor V letu 2011 slovenski turizem ni okreval, žal! Fi- nančni rezultati so bili kljub optimizmu in dobrim statističnim podatkom o prihodih in prenočitvah slabši kot v letu 2010. Skupina Union je lani kljub velikim izgubam na japonskem trgu zaradi potresa ustvarila 16.850.838 evrov prihodkov in dosegla 1.248.972 evrov dobička. Razlog stabilnega poslovanja je usmeritev na evropski in svetovni kongresni trg, kjer pa smo prav tako do- živeli udarec z ukinitvijo letalskih linij do Pariza in Londona. Za leto 2012 so napovedi zelo konservativne, sam pa menim, da bi lahko bilo leto 2012 boljše tako od 2010 kot tudi 2011. Predvidevamo, da bi lahko dosegli enake rezultate kot lani. Ali bomo lahko cilj dosegli, pa je odvisno od ravnanja lastnikov in tudi od objektivnih okoliščin, kot so letalske povezave. Naslovna tema Mednarodna napoved rasti BDP in prihodov: svet, Evropa - Rast prihodov Svet - Rast prihodov EU „ Rast BDP Svet Rast BDP EU Vir: Svetovna turistična organizacija (UNWTO) * napoved PRIČAKOVANJA ZA PRIHODNJE OBDOBJE Mednarodna napoved gibanja BDP za leto 2012 kaže 2,5-odstotno rast na svetovni ravni z rahlim upadom v državah EU. Rast prihodov kaže podoben trend - na svetovni ravni je pričakovana 1,3-odstotna rast z do- brim odstotkom upada iz Evrope, a hkrati 5,5-odstotno rastjo iz najbolj perspektivne regije Azija in Pacifik. Napovedi gospodarskih gibanj so postale mnogo bolj zadržane kot v času konstantne rasti gospodarstva in nadpovprečnih rasti turističnega prometa. Turi- stična potovanja so postala nuja za posameznika, a so hkrati v veliki meri odvisna od razmer v gospodar- stvu. Rast mednarodnega turizma se bo tudi v letu 2012 nadaljevala, vendar z bolj zmernim tempom! TURIZEM BLED Eva Štravs Podlogar, dire]rabo tujih turistov, zato bo ob sicer možnem večjem številu prenočitev izkupiček približno enak kot v letu 2011. odstotka. Mednarodni turistični prihodi bodo v povprečju naraščali za 43 milijonov letno. Večino novih prihodov bosta zabeležila Azija in Pacifik, tržni delež Evrope se bo zmanjšal z 51 % v letu 2010 na 41 % v letu 2030. Evropa bo še vedno vo- dilna v mednarodnih prihodih na 100 prebivalcev. O tem, ali je Kitajska nova velesila na turističnem trgu, ni več nobenega dvoma. Kitajski državljani so samo v prvi polovici leta 2011 izvedli več kot 30 milijonov čezmorskih potovanj, kar je 20 % več kot leto pred t em (za primerjavo, prebivalci ZDA so ustvarili 37' milijonov potovanj z letalom TURISTIČNO ZDRUŽENJE PORTOROŽ Jadran Furlanič, direktor ... Leto 2011 je bilo odlično. Zabeležili smo več ~ot 1,4 milijona nočitev, kar 8 odstotkov več kot leta 2010 in največ od leta 1990. Leto je minilo pred- vsem v znamenju novega promocijskega videa Skoči v Portorož, ki je dosegel zavidljive uspehe na YouTubu. Tudi letos načrtujemo dodatno skupno promocijo v sodelovanju s turističnim gospodarstvom, in sicer bomo pripravili oglaševalske akcije na italijanskem, nemškem in avstrijskem trgu. Zavedamo se namreč, da bo letos potrebno kar nekaj truda, če bomo hoteli ostati pri lanskih številkah. Odločili smo se tudi za organizacijo novih prireditev, s kate- rimi ciljamo predvsem na povečanje števila dnevnih obisko- valcev in popestritev bivanja gostom, ki so že na destinaciji. Konec aprila bo tako v Padni potekal Praznik olja in bledeža, v začetku maja pa pripravljamo Festival vrtnic in cvetja v Portorožu. Urad RS za makroekonomske analize in razvoj prek meja v vsem letu). UNWTO napoveduje, da bo skupno število potovanj turistov iz Kitaj ske doseglo 100 milijonov v letu 2020. Napovedi gospodarske rasti za območje Evrope se vztrajno slabšajo in zbujajo skrb pri p otrošni- kih. Evropska banka za obnovo in razvoj (E BRD) Sloveniji v letu 2012 napoveduje 1,1-odstotni padec BDP, potem ko je še oktobra pričakovala 0,5-odstotno rast. EBRD Slovenijo izpostavlja kot državo, ki bi lahko v letu 2012 znova zdrsnila v recesijo. Ekonomsko dogajanje in družbenopoli- tične razmere se bodo kazale v potovanjih doma- ISTRABENZ TURIZEM D.D. Marino Antolovič, glavni izvršni direktor Leto 2011 je bilo za portoroške hotele LifeClass razmeroma dobro, saj smo v primerjavi z letom 2010 vidno povečali zasedenost in prihodke ter s tem v celoti uresničili zastavljene poslovne cilje. Z dodatnimi analizami naše termomineralne vode smo ugotovili, da gre za 42.000 let staro morje z izrednimi bla- godejnimi učinki na zdravje in lepoto. To je izjemna naravna danost z veliko dodano vrednostjo za nadaljnji razvoj našega medical-wellness produkta. V tem letu bomo posodabljali naš poletni produkt, plaža Meduza Exclusive bo še nekoliko večja in bolj privlačna, prav tako bomo prenovili sončno teraso GH Portorož 5*. Leto 2012 bo nadvse težko, predvsem zaradi poglabljajoče se ekonomske krize na naših ključnih trgih - v Italiji in Sloveniji. Kljub temu verjamemo, da bomo to leto dosegli podobne rezultate kot v preteklem letu. Naslovna tema TRI SKUPINE UKREPOV ZA KONKURENČEN IN TRAJNOSTEN SLOVENSKI TURIZEM V letu 2011 se je Direktorat za turizem in internacionalizacijo MGRT osredotočil predvsem na pripravo nove Strategije razvoja slovenskega turizma 2012-2016 »Partnerstvo za trajnostni razvoj slovenskega turiz- ma«, ki je trenutno v medresorskem usklajevanju. Vizija Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnolo- gijo (MGRT) je, da bo v letu 2016 turizem v Sloveniji temeljil na trajnostnem razvoju in bo kot zelo uspešen gospodarski sektor nacionalne ekonomije ključno prispeval k družbeni blaginji in ugledu naše države v svetu. Med glavne kvantitativne cilje strategije MGRT uvršča povečanje obsega turistične dejavnosti (turistični promet: prihodki in dobiček iz naslova opravljanja gostinske in turistične dejavnosti, število turistov, število prenočitev): število prenočitev: 2 % (letna stopnja rasti), število turistov: 4 % (letna stopnja rasti), priliv iz naslova izvoza potovanj: 6-8 % (letna stopnja rasti). Za dosego teh ciljev je treba uspešno uveljaviti načela trajnostnega razvoja turizma, zagotoviti ugodno poslovno okolje, doseči višjo kakovost in vzpostaviti pogo- je, ki bodo vodili v višjo konkurenčnost slovenskega turizma, načrtovati in izvajati učinkovito ter inovativno trženje in promocijo Slovenije kot privlačne turistične destinacije. Strateški ukrepi za konkurenčen in traj- nosten slovenski turizem so razdeljeni v tri skupine, in sicer: ukrepi za spodbuditev dviga konkurenčnosti, ukrepi za zagotovitev ugodnega poslovnega okolja ter učinkovito trženje in promocija Slovenije. Nova stra- itegija razvoja in trženja slovenskega turizma 2012-2016 bo temeljila predvsem na intenzivnem trženju, dvigu kakovosti storitev in razvoju inovativnih turističnih proizvodov. Direktorat za turizem in internacionalizacijo na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo čega prebivalstva, ki so v letu 2011 ustvarili 42 % prenočitev v Sloveniji. Na rast števila prihodov tujih turistov bo odločilno vplivala gospodarska rast na ključnih emitivnih trgih (v strukturi pri- hodov tujih turistov v Slovenijo turisti iz Evrope predstavljajo okoli 90 %). Uspešnost slovenskega turizma bo tako v letu 2012 v veliki meri odvisna od elastičnosti potovanj v odnosu do BDP, glede česar je UNWTO optimističen, saj za prihodnja leta ocenjuje nižjo stopnjo elastičnosti . NEKATERE TRŽENJSKE AKTIVNOSTI SLOVENSKE TURISTIČNE ORGANIZACIJE V LETU 2011 V ŠTEVILKAH 9 poslovnih borz ter 28 splošnih in specializiranih turističnih sejmov v tujini 334 udeležb podjetij na sejemskih in borznih nastopih ZAVOD ZA TURIZEM MARIBOR Milan Razdevšek, direktgr Preteklo leto je bilo za nas izredno intenzivno in tudi uspešno. Veliko aktivnosti, še posebej na ' področju tržnega komuniciranja in odnosov z javnostmi smo, tudi zaradi bližajočega se EPK, celo potrojili. Rezultati na ravni prepoznavnosti so iz- jemni. Uvrstili smo se med top destinacije na svetu pri Lonely Planetu, AOL, In YourPocketu; Tripadvisor pa že prikazuje 500 % porast interesa za Maribor. Rezultati realiziranih nočitev so odlični, porasli so za slabih 6 %, obiski pa za več kot 11 %. Za leto 2012 načrtujemo 20 % rast nočitev in več kot 200 % rast dnevnega obiska, v glavnem kot posledico EPK. V letu 2013 pa predvidevamo padec nočitev za okoli 10-15 %,saj je bilo podobno tudi po drugih mestih EPK. 1.800.000 obiskovalcev na sejmih in borzah 4 poslovne turistične borze v Sloveniji (SIW, SPACE, CONVEN1'A, NATUR) s 400 udeleženci iz tujine 100 predstavitev Slovenije organizatorjem poto- vanj in gospodarskim delegacijam 200 tujih novinarjev v Sloveniji s cca 2 mio EUR publicitete 20 partnerskih oglaševalskih kampanj razvoj in promocija 8 temeljnih področij turistične ponudbe s 17 turističnimi produkt; 7 nastanitev z okoljskim znakom; 69 kolesarskih nastanitvenih obratov (vključno z apartmaji) in 67 pohodniških nastanitvenih obratov (vključno z apartmaji) 900.000 izdanih promocijskih publikacij v 10 različnih jezikih 3 izdane številke revije Turizem in 50 poslanih TTA tedenskih elektronskih novic FIJET SLOVENIJA Drago Bulc, predsednik V letu 2011 je Društvo turističnih novinarjev Pijeta Slovenija januarja z Gospodarskim razstaviščem in Turizmom Ljubljana organiziralo prvo srečanje turističnih novinarjev z območja Alpe-Jadran. Maja smo v sodelovanju s Turistico in STO organizirali zelo uspešno Akademijo za mlade turistične novinarje, jeseni pa na Jeruzalemu še prvo mednarodno trgatev za turistične novinarje v sodelovanju s podjetjem P&F. Na DST smo prvič podelili priznanje za turistično osebnost leta »kristalni Triglav«, in sicer direktorju Postojnske jame Marjanu Batagelju. V letu 2012 bomo organizirali 3. mednarodno akademijo za mlade turistične novinarje v Mariboru, podelitev najvišjega priznanja Svetovnega združenja turističnih novinarjev Pijet društvu Pot miru iz Kobarida, jeseni pa še mednarodno vinsko trgatev za turistične novinarje v Brdih, na DST pa bomo znova podelili sre- brni Triglav. S kandidaturo za predsednika Pijeta bomo okrepili tudi naša prizadevanja za večjo prepoznavnost Slovenije v svetu. 11 Naslovna tema 4,3 mio obiskovalcev portala www.slovenia.info (3,5 % povečanje) 34.635 obiskov portala Banka turističnih prilo- žnosti Slovenije www.btps .si (45 % povečanje) 24. 726 všečkov (Like-ov) na Facebook strani Feel Slovenia; 28.864 število enkratnih ogledov objav v enotedenskem obdobju na Facebook strani Feel Slovenia in 90 enkratnih objav 4.176 sledilcev (followers) na Twitterju z 2.527 objavami (tviti), 1.289 omembami (mentions oziroma @) in 877 ponovnih objav (retviti oziro- ma RT) 49.279 ogledov na YouTube kanalu Slovenia 5 domačih in 1 mednarodni BTPS izziv 5 organiziranih usposabljanj za kakovostno .ure- 1 janje turistične ponudbe na Slovenia.info 100 objav rezultatov raziskav in statističnih obdelav ' • 5 evropskih projektov (EDEN, T-lab, SlowTouri- sm, prijava za LIPE +, prijava za HINT-LAB) 4 nagrade za inovativnost snovalec, 1 nagrada sejalec 800 udeležencev na l. Dnevih slovenskega turizma Nagrada borze WTM »Best Stand for Interacting with Travel Agents« 72 % turističnega gospodarstva z aktivnostmi · STO zadovoljnih ali zelo zadovoljnih 12 mesečnih e-novic na več kot 1145 e-naslovov tujih novinarjev (brez držav, kjer imamo pred- stavništva) in 4 splošne e-novice o slovenski turistični ponudbi na več kot 80.000 e-naslovov 2.199 odgovorov na vprašanja prejeta v info pre- dal info@slovenia.info KOMPAS, D. D. Simona Mele, predsednica uprave 2011 je bilo za Kompas zelo pol'nembno leto - pra- znovali smo 60-letnico obstoja, kar je za organi--> zatorje potovanj izjemen dosežek in na kar smo ponosni. Danes imamo 20 lastnih podjetij v tujini, odlične poslovne partnerje in dobavitelje ter tim, ki ima znanje, strokovnost, izkušnje in se z novimi idejami uspe- šno spopada z izzivi novih trendov. V zadnjem letu nam je uspe- lo močno optimizirati poslovne procese, dvignili smo indeks produktivnosti, naša organizacija je plitkejša, hitrejša, uspelo nam je povečati sinergijo v skupini Kompas (primer je čarter po- tnikov iz Islandije - iz Slovenije tja potujejo naši potniki). Kom- pasovi produkti so bolj diverzificirani in prilagojeni različnim segmentom kupcev, katerim smo s sistemskimi povpraševanji in individualnim pristopom še bližje. V prihodnje se bomo še bolj usmerjali na področja, kjer obstaja potencial rasti - povečanje prometa se kaže predvsem s trgov Rusije, Turčije, ZDA, Latinske Amerike, ki so po prvih kazalnikih favoriti že v 2012. :: .}t~~ a-ua1šT1čNo "'tte' ..... OGLEDALO Več o turističnih rezultatih leta 2011 si preberite v Turističnem ogledalu na: www .slovenia.info/turisticnoogledalo 51 w2012 KRANJSKA GORA 17. - 19. MAJ Slovenska turistična borza (SIW), največji po- slovni dogodek slovenskega turističnega go- spodarstva, bo letos potekal od 17. do 19. maja v Kranjski Gori - v kraju aktivnih doživetij v vseh letnih časih. 15. slovenska turistična borza je priložnost za okrepitev uspešnih partnerstev in za vzpostavljanje novih povezav, ki bodo zaradi vse kakovostnejše turistične ponudbe v Sloveniji zagotovo trajala dlje, kot si mislite. KDO SE SREČUJE NA SIW-U? • 200 vodilnih managerjev in tržnikov slovenskih turističnih podjetij in organizacij, hot2lov, turističnih agencij, zdravilišč, javnega sektorja v turizmu, kon- gresnih centrov in ostalih ponudnikov v turizmu. • Več kot 150 predstavnikov organizatorjev potovanj, turističnih agencij, interesnih združenj in specializi- ranih agencij iz več kot 20-ih držav. ZAKAJ SODELOVATI? • Je enkratna priložnost predstavitve turistične po- nudbe tujim tour operaterjem in agentom iz prete- žno evropskih držav. • Zato, ker se na SIW-u sreča več kot 100 ponudni- kov slovenskega turističnega gospodarstva z izbrani- mi organizatorji potovanfin predstavniki turističnih agencij iz več kot 20-ih držav. • Zato, ker je na SIW-u opravljenih več kot 3.500 poslovnih sestankov. Tem sledijo priprave konkre- tnih ponudb, sklepanje pogodb in izvedbe dogovorje- nih poslov. • Zato, ker je program borze zasnovan tako, da udele- žencem omogoča sproščeno druženje ter jim hkrati zagotavlja ustrezne delovne pogoje za sklepanje neposrednih prodajnih sestankov. www.slovenia.info/ siw Z pripojitvijo Savinih turističnih družb Terme 3000, Zdravilišče Radenci, Terme Ptuj in Terme Lendava z družbo Sava Hoteli Bled je turistična družba z novim imenom Sava Turizem postala največja v Sloveniji. Združena ima sedaj 13-odstotni tržni delež, 3900 turističnih postelj, lani pa so posamezne družbe ustvarile 1.168.650 nočitev. V letu 2012 Sava Turizem načrtuje 3-odstotno rast :g_rjhodkov, kar bi ustvarili s pospešenim razvojem in učinkovitejšim trženjem kongresnega, golfskega in zdravs- tvenega turizma ob že uveljavljeni ponudbi počitniškega turizma. · Konec leta 2011 so bile delniški družbi Sava Hoteli Bled pripojene družbe Terme 3000, Zdravilišče Radenci, Terme Ptuj in Terme Lendava ter s tem uresničene napovedi o združevanju in racionalizaciji Savine turistične dejavnosti. Kakšni so bili cilji združitve? Se že kažejo rezultati racionalizacije in kateri? Glavni cilj združitve je dolgoročno uspešnejše in finanč­ no stabilnejše poslovanje celotne dejavnosti Turizem ob dvigu števila nočitev in zasedenosti zmogljivosti. To bomo dosegli z bolj usklajenim trženjskim nastopom, specializa- cijo destinacij, osredotočanjem na razvoj ključnih produk- tov ter z učinkovitejšo organiziranostjo in boljšim obvla- dovanjem stroškov. Združeno podjetje Sava Turizem, d. d. SAVA TURIZEM: PONUDBO SMO "' ZDRUZILI NA ENEM MESTU Pogovor z Andrejem Prebilom, predsednikom uprave družbe Sava Turizem d.d. deluje šele od l. l. 2012, zato pričakujemo, da bodo prvi konkretni rezultati racionalizacije vidni v drugi polovici leta. Sinergije pa bodo na vseh področjih: na strani pri- hodkov in stroškov, na področju kadrov, predvsem pa tudi na razvoju produktov, kar se kaže že zdaj. Z usklajenim razvojem destinacij in produktov bomo namreč zagotovili specializacijo destinacij, ki se tako ne bodo več borile za iste goste, ampak se bodo osredotočale vsaka na svoje ciljne skupine. Katere reorganizacijske ukrepe ste že izvedli in katere še nameravate izvesti letos? Koliko sredstev boste tako privarčevali? Z namenom zagotavljanja večje stroškovne in prihod- kovne učinkovitosti ter višje kakovosti storitev smo izve- dli reorganizacijo podpornih funkcij kot tudi destinacij. Na destinacijah smo uvedli procesno organiziranost, ki bo omogočila učinkovitejše izvajanje osnovnih opera- tivnih procesov in boljši nadzor nad njihovo kakovostjo. Destinacije vodijo izvršni direktorji, ki so zdaj razbreme- njeni korporativnih odgovornosti in se lahko učinkovite­ je posvečajo razvoju produktov, zagotavljanju kakovosti in spodbujanju zunajpenzionske potrošnje. Poenotili pa smo tudi skupne funkcije prodaje in marketinga, raču­ novodstva, nabave, kadrov, investicij in vzdrževanja. Dejanske prihranke bomo lahko ovrednotili, ko bodo vsi postopki zaključeni. Kakšna je vaša strategija trženja na domačem · in tujih trgih? Kateri so vaši najpomembnejši tuji emitivni trgi? Ob že uveljavljenem počitniškem turizmu v hotelih, apartmajih in kampih, kjer se osredotočamo na druži- ne, pare in seniorje, bomo predvsem krepili kongresni, golf in zdravstveni turizem. Kongresni produkt, ki je trenutno najbolje razvit na Bledu, bomo okrepili tudi na drugih destinacijah z ustrezno infrastrukturo. Na Bledu pa bomo produkt razvili do te mere, da bomo odpravili sezonska nihanja v zasedenosti. Z enotno igralno karto za vsa naša golfska igrišča Golfpass prvič začenjamo organizirano tržiti golfski produkt. Tudi na področju zdravstva se bomo v prihodnje bolj specializirali, tako da bomo lahko čim bolje izkoristili izjemne naravne danosti, ki jih imamo. Tudi tu bomo z enotno kopalno karto Aquapass še bolje povezali vsa naša termalna kopališča in poudarili njihove prednosti. Trenutno v strukturi gostov najpomembnejši delež predstavljajo domači in avstrijski gosti, pri katerih smo }l zadnjem času žal tudi najbolj izpostavljeni cen~vnim pritiskom. Zato naše destinacije v SV Sloveniji vse bolj , organizirano tržimo na novih trgih v tujini, kjer do zdaj nismo bili prisotni. Med pomembnejše trge zato štejemo Italijo, Nemčijo, Veliko Britanijo, Nizozemsko, v zadnjem času pa tudi Češko, Belgijo, Madžarsko ter nekatere druge države Balkana in Vzhodne Evrope, kjer v zadnjem času beležimo največjo rast. Kakšna je strategija razvoja znamke Sava Turizem in subznamk v okviru nje? Kakšen je odnos med znamkami podjetja, znamko des- tinacije in drugimi znamkami v destinaciji? Ob združitvi smo se srečali z izzivom, kako določiti razmerje med krovno blagovno znamko Sava Hotels Intevju ter njihovo realizacijo dosledno spremljamo. Letos bomo strategijo in politiko kakovosti na ravni družbe, destinacij in posameznih produktov temeljito anali- zirali in prenovili. Dodelali bomo sistem spremljanja meril kakovosti za vsa ključna področja delovanja, prenovili in poenotili bomo standarde poslovanja ter še dodatno izpopolnili sistem spremljanja in merjenja zadovoljstva gostov. Katere ukrepe ste in boste še izvedli na področju oblikovanja inovativnih turističnih produktov? Vzpostavili smo zelo učinkovit sistem za spodbujanje inovacij tako na področju razvoja novih produktov kot tudi na področju vsakodnevnega operativnega delova- nja. Z nagrajevanjem zaposlenih in s posebnimi akcija- mi za zbiranje inovativnih predlogov smo lani dosegli zastavljen cilj in zbrali po en predlog na zaposlenega, kar nas zagotovo uvršča v vrh med slovenskimi turi- stičnimi podjetji. Sicer pa to dokazuje tudi uspeh naših produktov: ekološka vasica Gozdnih vil v Campingu Bled je v zadnjem času zagotovo eden od najbolj prepo- znavnih inovativnih produktov, ki ga še vedno nadgraju- jemo. Tudi produkt Rimskih iger v Termah Ptuj postaja vse bolj prepoznaven ne samo v slovenskem prostoru, ampak tudi širše. Z namenom pospešenega razvoja traj- nostnih produktov smo na Bledu že lani vzpostavili t. i. Zeleni tim. Ta je uspešno razvil produkt Zelenih srečanj, ki ga želimo v prihodnje prenesti tudi na druge destina- cije, ki se osredotočajo na kongresni turizem. Načrtujete v letošnjem ali prihodnjem letu večje investicije, in če da, katere? Letos in v prihodnjem letu bomo investicijsko dejavnost osredotočili predvsem na investicije, ki bodo prispevale k dvigu kakovosti storitev in učinkovitejšemu ravnanju z energijo in viri. Tako smo ravno zaključili zamenjavo strehe na blejskem Hotelu Park, pripravljamo pa se na prenovo sanitarij v sklopu ekološke vasice Gozdnih vil v Campingu Bled. Načrtujemo tudi prenovo fasade in zamenjavo oken v Hotelu Radin v Zdravilišču Radenci, & Resorts in številnimi destinacijskimi ter produktni- mi znamkami. Najprej smo se lotili analize blagovne znamke, potem pa še analize gosta in iz tega razvili pozicioniranje. Odločili smo se, da bo to temeljijo na raznovrstnosti doživetij in edinstvenosti voda. Skla- dno s tem smo se odl~šili za družino blagovnih znamk, ki izhajajo iz krovne blagovne znamke Sava Hotels & Resorts, in razvili arhitekturo blagovnih znamk okoli krovne blagovne znamke. Tako destinacijske blagovne znamke izpostavljamo v kombinaciji s krovno blagovno znamko Sava Hotels & Resorts. Naši izzivi v prihodnje na področju upravljanja z blagovnimi znamkami so · vezani predvsem na interno komuniciranje vrednot in vrednosti blagovne znamke Sava Hotels & Resorts ter na gradnjo njene všečnosti pri naših ključnih ciljnih skupinah. '"' ureditev sanitarij v kampu Term Ptuj in ureditev novih igral v bazenskem kompleksu Terme 3000. Katere ukrepe oziroma aktivnosti izvaja družba na področju zagotavljanja kakovosti storitev? Največjo pozornost namenjamo spremljanju zadovolj- stva gostov, zagotavljanju urejenosti objektov in desti- nacij ter spremljanju skladnosti s sistemi za vodenje kakovosti. Zadovoljstvo gostov-•spr.emljamo z lastnimi vprašalniki, vpisi v knjige vtisov ter s pogovori z gosti in pomembnejšimi poslovnimi partnerji. Na podlagi zapisov sprejemamo korektivne in preventivne ukrepe Kakšni so bili poslovni rezultati družbe v 2011? Kakšne cilje ste si zadali za letošnje leto? Lani nam je s pospešenim trženjem pod skupno bla- govno znamko Sava Hotels & Resorts na slovenskem in avstrijskem trgu, ki na ravni družbe predstavljata najve- čji delež nočitev, ter na nekaterih novih trgih Vzhodne Evrope in Balkana uspelo nadoknaditi upad prihodov z nekaterih tradicionalnih trgov. Tako smo ustvarili skoraj 6 odstotkov več nočitev kot v letu 2010. Letos načrtuje­ mo nadaljnjo 3-odstotno rast nočitev in prihodkov. Tren"dž na emitžvn žH trgžli NA ZAHOD! Gorazd Skrt, gorazd.skrt@slovenia.info Leto se je, kar zadeva turistične tokove itali- janskih turistov v Slovenijo, začelo po pred- videvanjih. Januarja nas je obiskalo skoraj natančno enako število italijanskih gostov kot istega meseca leta prej. Kar solidno, glede na težke razmere v Italiji, bi lahko rekli, če ne bi preverili še stolpca, ki predstavlja ustvarjene pre- nočitve - in v katerem so številke precej - za 10 odstotkov slabše kot lani. Po enem mesecu je sicer nemogoče soditi potek celotnega leta, a podatki v veliki meri potrjujejo trende in napovedi. Tudi v težkih razmerah ne gre priča­ kovati, da bi naši zahodni sosedje prenehali potovati. približuje dvema evroma, ter slabe prometne povezanosti med državama, ne moremo v kakšni pomembnejši meri računati na goste iz osrednje in južne Italije. Ostanejo nam torej tradicionalni trgi italijanskega severovzhoda, zvesti obiskovalci naših term in obale, v zadnjem času tudi gora in jezer na eni - in še dokaj neobdelani severozahod Italije na drugi strani. Gostje iz Triveneta našo turistično ponudbo relativno dobro poznajo in v veliki meri tudi cenijo, vendar zgolj oni ne bodo mogli zadostiti našim apetitom po visokih številkah, zato so toliko pomembnejši slednji - v prvi vrsti prebivalci najbogatejše italijanske regije Lombardije, ki pa Slovenijo slabše poznajo. Na italijanskem severovzhodu, v katerega že vse od začet­ ka krize vlagamo velik del promocijskih sredstev, bomo letos z obširnejšo oglaševalsko akcijo maja in junija naše sosede spominjali, da imajo turistično destinacijo, kjer bodo dobili za svoj denar kakovostno ponudbo, na dosegu roke. Cilj delovanja v Lombardiji pa je predvsem povečati prepoznavnost Slovenije kot turistične destinacije. Kot naročena je že v začetku leta prišla februarska predsta- vitev Slovenije v lombardski prestolnici s sodelovanjem UKOM, ko so Milančani Slovenijo spoznavali na razstavi PODATKI ZA 2011, KI .JIH JE PRAVKAR OBJAVIL BAROMETER, KAŽEJO, DA JE LANI POTOVALO 89 ODSTOTKOV ITALIJANOV, KAR JE CELO PET OD- STOTKOV VEČ KOT LETO PREJ. TUDI TO, DA ITA- LIJANSKI GOST JE POTUJEJO VSE BLIŽJE, JE ZA SLOVENIJO LAHKO UGODNO. IMAMO SREČO, DA SMO LE STRELJAJ ODDALJENI OD FURLANIJE IN EMILIE ROMAGNE TER - VSAJ DO NEDAVNEGA ŠE - ZELO BOGATEGA VENETA. .... modernega oblikovanja v enem od pomembnejših evrop- skih muzejev - Triennale, razstavi panoramskih slik na promenadi v središču mesta, seriji koncertov slovenskih glasbenikov, gastronomskem slovenskem večeru ter na najpomembnejšem italijanskem turističnem sejmu BIT. Dogodki, ki so precej odmevali v lokalnem tisku, so po Žal pa nam nikakor ne gresta na roko skrajševanje časa bivanja na počitnicah ter zmanjševanje porabe za dopust. Januar potrjuje prav ti tendenci, ki se jima bo težko zoper- staviti. Pričakovati, da bomo prepričali Italijane, naj se pri nas zadržijo dlje in porabijo več, je v teh časih krize precej iluzorno - razen, če bi se odločili za zelo tvegano politiko zniževanja cen, ki pa se le redko obrestuje na srednji, še redkeje pa na dolgi rok. Upada prihodkov z italijanskega t:'rga bi se letos lahko ubranili le s povečanjem števila gostov, kar pa je zelo zahtevna naloga iz več razlogov. Zaradi trendov potovanj bližje doma, konec koncev tudi z 1 aradi cene bencina, ki se odzivih sodeč prispevali k uresničitvi zastavljenega cilja. Povpraševanje po turistični ponudbi Slovenije, ki ga beležimo na našem predstavništvu v Milanu, se je namreč vidno povečalo, kar sicer daje določeno mero zadovoljstva, vendar bo vodilo h konkretnim rezultatom le, če se bodo slovenski turistični ponudniki, ki so danes s ponudbo močno prisotni na varnem severovzhodu, opogumili, in se z agresivnejšo prodajo podali tudi nekoliko zahodneje. Slovenija, oddaljena slabih pet ur vožnje po avtocesti, je namreč po današnjih merilih še sprejemljivo blizu. ... ! .... v ;; ~-- \/c:,:_ Trendi" na e~t"tivnih trgih . , ~, ?~•\;: 1'1>< " ~,,. .. (t . --~_t ' . •- \ ~ .. ~ AVSTRIJSKA TURISTICNA ORGANIZACIJA v IN NJENO UPOSTEVANJE MEGATRENDOV Jan Ciglenečki, jan.ciglenecki@slovenia.info Že v zadnjem članku sem nakazal usmeritev avstrijske promocije k drugačnim, trajnostnim vrednotam. Eden izmed njihovih najpomemb- nejših trendov je »regrounding«. V.času krize ljudje namreč vedno bolj iščejo zakoreninje- nost, varnost ... in vse to želijo zadovoljiti tudi med počitnicami, za katere je v vsakodnevnem prehitrem tempu težko najti čas. Potrošniki se vedno bolj sprašujejo, kaj jih osrečuje, in ponudbe proučujejo predvsem s tega vidika. Do zdaj se je pomembnost v družbi merila z materialnimi vrednotami, danes pa veliko več pomenijo izobrazba, znanje, poznava- nje specifičnih področij; skratka, gre za kulturni kapital, s katerim posameznik nadgrajuje lastno osebnost. Prosti čas postaja vse bolj dragoceno blago. Ljudje želijo ubežati stresu, v katerega jih peha družba storilnosti (Lei- stungsgesellschaft), predvsem pa se želijo vsaj za krajši čas odklopiti od prevelikega števila informacij, ki jih dnevno preobremenjujejo. Idealna rešitev za drugačen način življe- nja je dopust v planinah brez možnosti interneta in upo~a- ... be mobilnika. EKOLOGIJA: TURISTI ŽELIJO VEDNO BOLJ POMA- GATI PRI OHRANJEVANJU OKOLJA IN PRIPRAVLJE- NI SO PLAČATI VIŠJO CENO, ČE S TEM ZAGOTOVIJO EKOLOŠKO NEOPOREČNE STANDARDE. S TEM V ZVEZI JE POMEMBNA NEDOTAKNJENA NARAVNA IN KULTURNA KRAJINA, KATERE POMEMBEN ELE- MENT JE TUDI REGIONALNA, DOMAČA KUHINJA. V trendu sta tudi »poštenost« in »pravičnost«. Turistični proizvod mora biti rezultat pravičn~ga in poštenega de- lovnega razmerja, kar je velikokrat povezano s tradicijo in daleč stran od hipnih, modnih učinkov. Čar narave v zadnjih letih postaja vedno bolj privlačen. Kot odgovor na hiter tempo življenja v mestih narašča hrepene- nje po doživljajih v prosti naravi, ki jih v mestnem vrvežu ni mogoče najti. Avstrijski turistični delavci vabijo goste s slikovitimi prizori v gorah, na zelenih planinah in modrih jezerih. Tovrstna ponudba ima največji uspeh na novih trgih, največ v arabskih državah. Avstrija ima veliko možnost, da prevzame vodilno vlogo na področju »zelenih potovanj«, saj je razumevanje narave že desetletja njena velika odlika, pri čemer so Avstrijci razvili močno in objektivno samokritiko. Hiše gradijo iz narav- nih materialov lokalnega porekla. Imajo veliko narodnih, regionalnih in krajinskih parkov. Seveda je pri tem zelo po- membno ozaveščeno delovanje socialno-kulturnega okolja. Na področju zdravja Avstrijci pojem wellness razširjajo s pojmom selfness, saj ne gre le za dobro počutje, temveč za trajno spreminjanje samega sebe. Ta del Osterreich Wer- bung vključuje v svoja promocijska sporočila pod pozici- jskim sloganom »Pripotovati in zaživeti«. In kako si Avstrijci zamišljajo hotel prihodnosti? Izpostavl- jajo štiri trende: »Futurehealth« - ker wellness ne zadostuje več, ga bodo oplemenitili s selfnessom in razvili ponudbe, v katere bosta vključena tako telesni fitnes kot tudi pridobivanje socialnih sposobnosti in izkušenj. Hotel postaja hiša za medical wellness, torej ne bolnišnica, ampak hotel za paciente. »Digitainmaint« - z oglaševanjem in sporočanjem prek digitalnih in družbenih medijev hoteli lahko veliko pridobijo, če svoj nastop načrtujejo tako, da ta tako goste kot njihovo lastno osebje prepriča o obojestranski koristi. » Regiofair« - goste vedno bolj zanimajo lokalni proiz- vodi in korektno ravnanje z okoljem. Streaming Places« - turisti si želijo, da jih njihovi gostitelji presenetijo z dogodki, ki poživljajo. Prednost imajo koncepti, projekti, ki so zasnovani individualno. Hoteli so lahko prostor izkušenj in čutne vznemir- jenosti; a navsezadnje je že vsakdanjik brez digitalnih sporočil veliko doživetje. 17 Po vseh napovedih bodo nekoliko upa- dla potovanja državljanov Beneluksa in Francije po Evropi, saj se jih bo na deset tisoče udeležilo vsaj nekaj tek- movanj na olimpijskih igrah v bližnji britanski prestolnici. Lanske mračne napovedi mnogo opazovalcev Belgije se niso uresničile: kljub leto in pol trajajočemu obstoju države brez zvezne vlade ta ni razpadla. Gospodarska rast je sicer ničelna, inflacija za dlako presega tri odstotke, na Facebooku in dru- gih socialnih medijih pa ni samo še nekaj ostarelih državlja- nov in predšolskih otrok. Število uporabnikov interneta v Belgiji še vedno narašča. Letos naj bi po predvidevanjih doseglo skoraj 8,85 milijona ljudi, kar je za 200 tisoč Yf!-.Č kot lani. Lani je svoje počitnice prek spleta rezerviralo 45 odstotkov Belgijcev, letos pa naj bi se to število povečalo kar na 48 odstotkov. Povečujejo pa se razlike med vzorci potovanj nizozemsko govorečih Flamcev in frankofonskih Valoncev. Vsi so sicer postali dokaj varčni, a prvi se bolj odločajo za aktivno preži- vljanje počitnic - prevladujeta kolesarjenje in pohodništvo, na pot se raje odpravijo z osebnim ali počitniškim vozilom, slednji pa so po vzorcih obnašanja bližje Francozom. Letos bodo bolj kot ne letovali doma ali čez mejo v Franciji, vseka- kor pa vsega dopusta ne bodo preživeli na enem mestu. Mnogo Belgijcev (po nekaterih napovedih kar 250 odstotkov več kot lani) bo letos obiskalo London in prizorišča olim- pijskih iger. Tja se bodo odpravili z osebnim avtomobilom, vlakom ali trajektom iz Oostendeja. Pot od središča Bruslja do središča Londona z vlakom Eurostar traja samo slabi dve uri. Slabe napovedi, a za Slovenijo niti ne tako črne kot za severno Afriko, Grčijo, Španijo in Portugalsko, kamor naj bi potovalo od 18 do 25 odstotkov I\1anj belgijskih turistov. Med mesti bo nekaj manj ljudi obiskalo Pariz, več pa jih bo potovalo v Barcelono, Madrid, Prago in Ljubljano, saj je Thomas Cook kot cilj za kratke vikend izlete končno na trg lansiral Ljubljano. PRI BELGIJCIH NE GRE PREZRETI, DA SE PREBIVAL- STVO ŠE VEDNO STARA, A SO UPOKOJENCI AK- TIVNI, KAR JE DOBRA PRILOŽNOST TUDI ZA SLO- VENIJO. SICER PA ... ČE SO SE BELGIJCI DO ZDAJ DVAKRAT VPRAŠALI PO CILJU SVOJIH POTOVANJ, PRETEHTALI KAKOVOST IN CENO ... BODO TO POSLEJ STORILI NAJMANJ TRIKRAT. ZLASTI MLAJ- ŠI PA SE BODO VPRAŠALI TUDI, KAM JE MODNO POTOVATI, KATERE DESTINACIJE SO UNIKATNE IN KATERE EKSCENTRIČNE. ZATO BODO PO TEM POVPRAŠALI TUDI NA FACEBOOKU, LINKEDINU, NETLOGU IN MYSPACEU. Na Nizozemskem je podobno, čeprav gre vendarle opozo- riti, da so Nizozemci glede lastne ekonomije in politične trdnosti države mnogo bolj sproščeni. Še vedno, kajpak, množično potujejo z avtodomi (kar 40 % nizozemskih turistov v Franciji tja pride z omenjenimi vozili), toda vse bolj se zanimajo za glamping oziroma glamorous camping, torej prestižne kampe. Vsaj v Sloveniji imajo vse raje tudi naravna zdravilišča. Zlasti imajo radi tista, ki dobro po- skrbijo tudi za otroke (Čatež, Olimia ... ). Na odličen odziv ... na letošnjih sejmih so naletele slovenske brošure in infor- macije o kolesarjenju in pohodništvu. Letos bo za okoli sedem odstotkov poraslo število turistov v tujih (predvsem glavnih) mestih, torej na »city-breakih«. Med zvezdami na tem področju so bližnji London (seveda zaradi olimpijskih iger), pa tudi Lizbona in Edinburg. Na olimpijskih igrah naj bi bili Nizozemci kar šesti največji tuji trg, potovalo pa naj bi jih kar 257 odstotkov več kot lani. Nizozemci s seboj jemljejo vse manj denarja, vse raje upo- rabljajo kreditne kartice, toda lani so v tujini na dopustu porabili okoli tri odstotke manj sredstev. Na berlinski borzi ITB so vseeno napovedali, da bo letos vsaj dva odstotka več Nizozemcev potovalo v tujino, od tega bo 40 odstotkov državljanov »nizke dežele« potovalo vsaj dvakrat v letu. Članek je bil pripravljen v sodelovanju z Uršo Švegel, študentko Turistice na Slovenskem turističnem uradu v Bruslju. -II . . .. • .. USPEŠNA PREDSTAVITEV SLOVENSKEGA TURIZMA NA BORZI ITB BERLIN Majda Rozina Dolenc, majda.dolenc@slovenia.info Predstavitev slovenskega turizma na letošnji borzi ITB v Berlinu od 7. do 11. marca 2012 je bila strokovno za- snovana, dobro organizirana in zelo uspešno izvedena. Splet predstavljenih tržno-komunikacijskih aktivnosti je vključeval vse ključne segmente komuniciranja B2B in B2C, predstavili pa smo vrsto vsebin in novosti, ki so naletele na velik interes in pozitivne odzive strokovnih ter splošnih javnosti na borzi. Poleg uspešne postavitve stojnice STO, ki je že v osno- vi zelo dobro sprejeta, in kreativne vključitve slovenskih term, saj je bila Skupnost slovenskih naravnih zdra- vilišč (SSNZ) glavna partnerica nastopa, nam je z vključitvijo trajnostno usmerjenega projekta Ego- Zero znova uspelo pokazati tudi presežek v razvoju ponudbe slovenskega turizma. Ob opaženosti in obiskanosti slovenske stojnice so še po- sebej pomembni številni poslovni dogovori, sklenjeni na stojnici, med katerimi so posebej razveseljujoča do- govorjena nova sodelovanja z organizatorji potovanj, kar je ena od prioritet nastopa Slovenije na borzi 1TB Berlin. Prav tako smo izmenjali mnenja in možnosti za sodelova- nje z vrsto strokovnih institucij s področja turizma. Že tradicionalna novinarska konferenca Slovenije prvi dan borze ob 16. uri v ICC Loungeu je bila letos še posebej dobro obiskana, med 70 obiskovalci pa so bili ključni predstavniki medijev, kot so GEO Saison, GEO. de, Stern, Brigitte, TouristikAktuell, FVW, DieZeit, NATURE Fitness, mediji za turizem skupin in 'freelance' avtorji. Predstavili smo poudarka slovenskega turiz- ma, od rezultatov i~ usmeritev do razvojnih novosti in konkretnih tržno-komunikacijskih akcij za promocijo Slovenije kot konkurenčne zelene turistične destinacije v Evropi. Da bi zagotovili čim večjo pozitivno publicite- to o Sloveniji, je STO poleg predstavitve novinarjem na novinarski konferenci ves čas borze v Berlinu v novi- narskem središču zcigotavljal DVD-ploščke s spo- ročili za javnosti v nemškem in angleškem jeziku ter s priloženimi ustreznimi elektronskimi fotografijami. Tako je bilo razdeljenih 300 nosilcev sporočil. Že v času berlinske borze so se v nemških medijih pojavile številne objave o Sloveniji, saj je tiskovna agencija dpa (Deutsche Presse Agentur) prvi dan borze v osrednjem sporočilu za javnost že v naslovu pozitivno izpostavila Slovenijo. Prav tako sta rast nemških gostov in zanimanje za Slovenijo izpostavila strokovni tisk (Travel One, Touristik Aktuell) in eden največjih organizatorjev potovanj v Nemčiji - TUI, kar so mediji dodatno povzemali. Slovenski večer za partnerje slovenskega turizma je bil v džez klubu Quasimodo, ki se ga je udeležilo skupno 200 gostov. Od tega je bilo 123 predstavnikov nemških organizatorjev potovanj in turističnih agencij v Nemčiji, 29 predstavnikov medijev in 48 gostov veleposlaništva RS v Nemčiji. Aduta večera sta bili slovenska kulinarika (Jezeršek) in slovenska glasba (Alenka Godec). PRODOR PORTOROŽA NA BAVARSKO Po partnerstvu Slovenije na osrednjem turističnem sejmu na Bavarskem, ki je v Munchnu potekal med 22. in 26. februarjem 2012, se je Slovenija tako letos kar dvakrat na nemških tleh odlično predstavila kot konkurenčna evrop- ska zelena destinacija za počitnice v letošnjem letu in na- prej. Nastop v Munchnu je potekal ob odličnem sodelova- nju s Portorožem in Piranom kot glavnima partnerjema, Bavarce pa smo skupaj opozorili, da Slovenija ni le bližnja destinacija za aktivne počitnice v naravi, ampak ima še nekaj več - najbližjo sredozemsko obalo za Bavarce. Ob vseh drugih tržno-komunikacijskih aktivnostih pred- stavništva STO v Nemčiji glede na povpraševanja na trgu tako upamo, da bo letošnji obisk nemških gostov dober. KOLIKO SMO DEJANSKO ODDALJENI OD LONDONA Tine Murn, tine.murn@slovenia.info elika Britanija kot vedno ponu- ,ja ogromno dobrih zgodb in ve- liko turističnega potenciala. A v nasprotju z nam bližnjimi trgi ta potrebuje dobre zračne mostove, s katerimi bomo začeli črpati ta izre- dni potencial. No, pa smo ga dočakali. Let namreč. Adria se je spet pojavila na nebu nad Londonom in od nedelje, 25. marca, Slovenijo znova povezuje z Veliko Britani- jo. Za letališče so si v tretje izbrali manjši Luton na severozahodu britanske prestolnice. Ni tako ugledno in komercialno, kot je Gatwick ali Heathrow, je pa cenejše ter bolj prilagodljivo in prijetno dostopno. Sicer pa je potencial, ki ga Adria nagovarja, zelo ve- lik. Ne glede na to, da je London s skoraj 15 milijoni turistov drugo najbolj-obiskano mesto na svetu in da je britanski turizem po podatkih UNWTO še ve- dno 'težak' skoraj 50 milijard dolarjev (četrti trg na svetu), je uspešen začetek vezan na največji svetovni dogodek letošnjega leta - olimpijske igre 2012. Ali lahko računamo, da bomo Slovenci z obiskom iger ne le spodbuda našim športnikom, temveč bomo tudi reševali statistiko našega nacionalnega operaterja? Mogoče, a ne povsem zagotovo. London bo olimpij- ski le dobra dva meseca, poleg tega bo večina navija- čev iskala najcenejše poti in namestitve, ugodnejše lete bodo iskali tudi pri 'ta oranžnem' in 'ta rumeno- -modrem' letalskem prevozniku. Torej zgolj Slovenci ne bomo zmogli obdržali nove letalske povezave. Če prištejemo Adrijinim letom zelo naklonjenih skoraj 100.000 kosovsko-albanskih izseljencev, ki prek Ljubljane že tradicionalno radi potujejo na Balkan, ter dodamo ščepec diplomatov, podjetnikov, premožnih študentov in delavcev na službeni poti, je dejstvo, da bomo za dobre povezave med Otokom in Podalpjem morali bolj izrazito zare- zati v britansko turistično pogačo. Občutek namreč daje, da se lahko od nje naš turizem še kako dobro naje, četudi bomo zbirali le sladke drobtinice. V saj za začetek mogoče razveseli ena od zadnjih raziskav v Veliki Britaniji, ki ugotavlja, da večina (42 odstotkov) Britancev še vedno hrepeni po počitniko­ vanju v tujini, za oddih doma pa naj bi se odločilo le okoli 16 odstotkov patriotov. Vlada namreč namenja kar štiri milijone funtov kampanji Ostanite doma, kar pa ni dobro sprejeto. Medtem ko jih številne tuje destinacije dnevno v boju za sleherni interes ne mo- tijo, pa so še kako občutljivi, ko je denar zapravljen za domačo promocijo. Kar 65 odstotkov vprašanih namreč meni, da naj država ne zapravlja za vplivanje na mnenje o počitnikovanju. Celo stroka v Veliki Britaniji je enotna, da bo država s pretirano promo- - cijo domačega turizma kvečjemu škodovala milijar- dni britanski turistični industriji, izrazito odvisni od potovanj v tujino. Mogoče pa bi z delnim zasukom kampanja le dose- gla svoj cilj. Okoli sedem milijonov (11,3 odstotka prebivalstva) stalnih rezidentov Velike Britanije je tujcev, ti pa Britanije niso tako vešči kot večina. Prav začasni neevropski rezidenti pa predstavljajo trg tudi - za nas. Že v Londonu namreč najdemo številne dia- spore narodov, ki za nekaj let pridejo kot nekakšni 'delovno-študijski turisti'. Prevladujejo prebivalci držav Commonwealtha, ZDA, prebivalci bogatih bli- žnjevzhodnih držav in Indije, Kitajske (80.000 zgolj študentov), Japonske, Rusije in druge. Velika Britanija kot vedno ponuja ogromno dobrih zgodb in veliko turističnega potenciala. A v naspro- tju z nam bližnjimi trgi ta potrebuje dobre zračne mostove, s katerimi bomo začeli črpati ta izredni po- tencial. Za zdaj smo dobili enega novega, temu pa je ime Ljubljana-Luton. Naj bo ta najprej poln in potem gremo lahko naprej. Naj bo torej čim manj porodnih krčev in naj se Adria obdrži na britanskem otočju, kamorkoli že bo letela. Tina Zadnik, tina.zadnik@slovenia.info ,Marca 2012 je minilo natanko leto dni od uničujočega potresa in cuna- mija s posledično nuklearno katastro- fo v Fukušimi. Čeprav je tako med japonsko kot tudi med svetovno jav- nostjo še vedno moč zaznati skeptič­ nost do podatkov, objavljenih v zvezi s Fukušimo, je očitno, da japonski turizem relativno hitro okreva. Po 62-odstotnem padcu števila prihodov tujih turistov na Ja- ponsko aprila 2011 je na letni ravni za lani zabeležen 28-od- stotni padec. Japonska turistična organizacija ostaja optimi- stična in napoveduje popolno okrevanje prihoda števila tujih turistov v prvi polovici letošnjega leta. Opaziti je tudi močno promocijo japonske turistične ponudbe na domačem trgu s poudarkom na ponovni oživitvi regije Tohoku kot vame in privlačne turistične desti~acije. Podatki za tujski turizem so z 2,1-odstotno rastjo še toliko bolj optimistični. Aprila 2011, le mesec po katastrofi, je bil zabeležen 8,1-odstotni padec potovanj v tujino, kar je bilo vseeno manj kot po prvih napovedih. JuRija 2011 je bil zabeležen le še 3,5-odstotni padec, julij pa je bil že prvi mesec ... po katastrofi, ki je beležil pozitivno rast v višini 4,3 odstotka. K splošni pozitivni sliki japonskega tujskega turizma so v največji meri prispevale bližnje destinacije, in sicer Koreja, Singapur, Tajvan, v zadnjem času tudi Vietnam. Med evrop- skimi destinacijami so v zadnjih mesecih leta 2011 pozitivno rast beležile Avstrija, Nemčija in Španija. Napovedi za tujski turizem so dobre, turistična agencija JTB napoveduje 4-od- stotno rast, pri čemer poudarja, da bodo pozitivno rast znova najbolje občutile bližnje destinacije. Močan japonski jen je ravno tako še en kazalnik, ki naj bi ugodno vplival na potova- nja japonskih turistov zunaj meja. Med ponudniki turističnih aranžmr-je~ je tudi letos Slo- venijo moč največkrat zaslediti v kombinaciji s Hrvaško. Slovenija je največkrat predstavljena kot zeleni alpski biser, v nasprotju s Hrvaško, ki jo promovirajo kot mediteranski kulturni biser. Zaradi takšnih promocijskih prijemov je žal še vedno vse prevečkrat prezrta možnost obiska primor- ske regije. Obiskovanje Unescovih naravnih in kulturnih spomenikov je prav tako pomemben motiv za potovanja japonskih turistov. Večje agencije tako na primer pri obisku Hrvaške ponujajo ogled vsaj treh ali več Unescovih spome- nikov. V takem paketu j~ z eno nočitvijo in obiska Bleda, Ljubljane in Postojne vključena tudi Slovenija. Škocjanske LANI JE SLOVENIJO OBISKALO 35.292 JAPONSKIH GOSTOV, KAR V PRIMERJAVI Z 2010 PREDSTAVLJA 12, 7-ODSTOTNO ZMANJŠANJE. NEKOLIKO BOLJ- ŠA JE SITUACIJA GLEDE ŠTEVILA NOČITEV, KJER JE BIL V PRIMERJAVI Z LETOM PREJ ZABELEŽENO 5,5-ODSTOTNO ZMANJŠANJE. POZITIVNA RAST PRENOČITEV JE BILA ZABELEŽENA JANUARJA (28,6 %), FEBRUARJA (18,8 %), JULIJA (2,9 %) , SEP- TEMBRA (5,8 %), OKTOBRA (4,8 %) IN NOVEMBRA (22,9 %). SKUPNO SO JAPONSKI GOSTJE USTVARI- LI 50,785 NOČITEV, POVPREČNA DOBA BIVANJA JE 1,4 DNEVA. jame, kot Unescov spomenik naravne dediščine, zaradi sestave japonskih gostov, ki jo še vedno v večji meri sesta- vljajo seniorji, največkrat ne ponujajo. V zadnjem času je opaziti nekaj več zanimanja za lažje po- hodniške ture, obisk Blejskega vintgarja, Bohinja in Kranj- ske Gore. Eden od turoperaterjev letos že drugič ponuja tudi samostojno turo po Sloveniji, ki poleg standardnega ogleda Ljubljane, Postojne in Bleda vključuje tudi ogled dru- gih slovenskih krajev: Maribora, Sečoveljskih solin, Bohinja, Blejskega vintgarja. Informacijska točka slovenskega turizma v Tokiu bo tudi leta 2012 nadaljevala promocijo tako imenovane Biserne poti, ki ponuja možnost obiska Madžarske, Slovenije in Hr- vaške. Enako velja za promocijo Bohinja in Kranjske Gore. Japonski gostje so veliki ljubitelji kulture, zato je Maribor - Evropska prestolnica kulture (EPK) 2012 vključen v pro- mocijo Slovenije na Japonskem. Žal pa je število japonskih turistov, ki se odločijo za individualna potovanja, še vedno nizko. Večina japonskih turistov namreč v Slovenijo še vedno prihaja v skupinskih turističnih aranžmajih, ki ne vključujejo možnosti obiska prireditev v okviru EPK. Trženje v turizmu ;-~--;-- • ··-~--.,;&- " PRIPOVEDOVANJE ZGODB V Rolf Jensen, Dream Company as, rj@dreamcompany.dk Bistvo blagovne znamke lahko poiščemo tudi v starih zgodbah. Vir: Turizem Ljubljana Prispevek pred vami je kratek uvod v pripovedovanje zgodb. Koncept pripovedovanja zgodb se uporablja v trženju in oglaševanju, sicer pa je prisoten že oa-·nekdaj. Grški filozof Aristotel je temeljna pravila pripo- vedništva opredelil pred več kot 2000 leti. SEDEM PRAVIL USPEŠNEGA PRIPOVEDOVANJA ZGODB: 1. pravilo: Učite se iz filmov. Spomnite se katere- ga dobrega filma. Začne se z neko spokojno situaci- jo - vse je lepo in urejeno - nato pa se zgodi nekaj groznega. Pomislite na film »Žrelo« - najprej turisti uživajo življenje in se kopajo. To bi lahko oglaše- valo lepo avstralsko plažo, vendar je ne, saj po 15 minutah vidimo morskega psa, ki bo pojedel nekaj turistov. Preostanek filma se vrti okoli tega, kako rešiti to težavo. Tako preprosto je to . Pripovedovanje · zgodb zajema neko težavo, ki jb je' treba premagati, da bi poskrbeli za srečen konec. To je tisto, kar nas navdušuje. Dejansko nimamo nobene obrambe proti dobro povedani zgodbi. Rolf Jensen je priznani danski predavatelj in sveto- valec, avtor knjig The Dream Society in Heartstorm. Je futurist in strokovnjak s področja korporativnih zgodb. Njegova predavanja niso zaznamovana le z izkušnjami dolgoletnih študij in raziskav, ampak tudi s humorističnim in provokativnim nastopom. Njegov opis sanjske družbe (dream society) je pogled v prihodnost poslovnega sveta in marketinga s pou- darkom na pomenu čustev. Po Jensenovih predvide- vanjih kmalu ne bo več dovolj, da bo izdelek funkci- onalen, kajti njegov osnovni namen bo zadovoljitev čustvenih potreb. Poglablja se v dinamiko poslov- nega sveta, kjer ugotavlja premik iz informiranja na podlagi potreb k na zgodbi utemeljeni predstavi. Jensen meni, da tisti, ki bo razumel delovanje druž- be prihodnosti, bo ustvarjal nove produkte, osvajal nove trge in sklepal dobičkonosne posle. Turizem pri tem ni nobena izjema. 2. pravilo: Veliko trženja na področju turizma se vrti okoli trženja blagovne znamke, torej kako tržiti bla- govno znamko destinacije, mesta, tematskega par- ka. Kaj je trženje blagovne znamke? To je bistvo oz. srčika pripovedovanja zgodb. Pomislite na Nike, na »just do it«. Iz teh treh besed lahko razvijete mnogo zgodb. Zgodbe o športnikih, ki so bili pogumni, iznajdljivi, potrpežljivi - ali pa so prelomili kakšno tradicionalno pravilo, ravnali dru- gače. Trženje blagovne znamke Pariza je preprosto. Mesto že samo po sebi v nas vzbuja občutke - občutke o roman- tiki, o življenju v slogu umetnikov, slikarjev, pisateljev, o preživljanju noči in obiskovanju majhnih kavarn. Vse, kar morate storiti, je, da pokažete nekaj fotografij turistov, ki počnejo razburljive stvari. Obljuba blagovne znamke je, da svojemu dolgočasnemu življenju, polnemu vsakdanjih rutin, lahko ubežite in doživite izjemne stvari. Zgodba je tukaj: začnete s spokojnostjo, doživite lepe stvari, na kon- cu pa se vrnete dolgoča~u - vendar z lepimi spomini. 3. pravilo: Tudi vi morate verjeti v zgodbo. Če drugi vidijo, da vi močno verjamete v zgodbo, bodo vanjo verjeli tudi oni, v nasprotnem primeru ne. Pustite resničnim privržencem, da pripovedujejo zgodbe. Z'kodba mora biti resnična v vašem srcu. Ne govorimo o tem, ali so dejstvct, ki se pojavijo v njej, resnična - nič ni narobe, če niso. 4. pravilo: Raziščite, o čem bo govorila tema trže- nja vaše blagovne znamke. Ali je to romantika (Pariz ali Verona - se spomnite Romea in Julije?) ali pa morda nadzor (čutite, da imate pod nadzorom telo in okoli- co - fitnes destinacija?). Prav tako mislite, da imate pod nadzorom to, kar se dogaja okoli vas. Poslovno srečanje mora biti strokovno in brez presenečenj. Povejte zgodbo o tem, kako se je v hotelu zgodila nenavadna situacija z gosti in kako so jo lepo rešili. V sak hotel ima na zalo- gi takšno zgodbo. Druga možnost je družinska zgodba. Lahko preživite počitnice z otroki, ri'e da bi se pri tem bali za njihovo varnost. Še enkrat jim povejte, kako skrbite za otroke, četudi ti storijo kaj narobe - in otroci se včasih res ne obnašajo preveč lepo. 5. pravilo: Ponavadi ni potrebe po odkrivanju novih zgodb, te imamo že pri roki. Ravnokar se blizu Pariza gradi tematski park »Napoleon«. V bližini Helsinkov na Finskem se gradi tematski park »Jezna ptica«. Temu pra- vimo izkopavanje zgodb. Poiščete zgodbo iz davnih časov ali relativno novo zgodbo in jo oglašujte. Hotel lahko na primer govori o gostih, ki so bivali v njem - slavnih, sme- šnih, neumnih - možnosti je nešteto. Neka restavracija v Braziliji streže »suženjsko večerjo« -takšno večerjo, kot so jo jedli sužnji v starih časih. Nato se lahko pogovorite o tem, ali ste vi kot gost danes tudi suženj - suženj svojega dela na primer. '"'6. pravilo: Pripovedovanje zgodb je ustvarjalni proces. Izpeljite »viharjenje srca« namesto viharjenja možganov. Pripovedovanje zgodb je čustveno opravilo. Lahko postrežete artičoke, in medtem ko jeste, se pribli- žajte srčiki artičoke in zgodbe - bistvu zgodbe, blagovne znamke. 7. pravilo: Majhne zgodbe lahko tudi delujejo. Vaša destinacija morda nima velike zgodbe ali denarja, da bi govorila o njej. Kolesa so na voljo v mnogo hotelih, vendar ali imate psa, ki bi ga starejši gostje peljali na sprehod? Prihodnost trženja na področju turizma pripada pripove- dovanju zgodb - postopoma bo to postalo tekmovanje v pripovedovanju zgodb - tako kot trg za filme. mag. Dejan Križaj, dejan.krizaj@turistica.si / Tina Hedi Zakonjšek, tina@novi-turizem.org Zmagovalna rešitev natečaja pelje obiskovalce festivala na festival vina, kjer si izdelajo svoje lastno vino. Foto: Aleš Fevžer, vir: Arhiv STO Slovenska turistična organizacija in Banka turističnih priložnosti Sloveni- je sta v sklopu mednarodnega portala Challenge:Future objavili natečaj Old Stories 4 New Adventures, katerega cilj je bilo najti sodobne, sveže turistične produkte, sest1vljene iz starih zgodb in legend. Naloga udeležencev mednarodnega natečaja, name- njenega mladim med 18. in 30. leto~ starosti, je bila iz zgodb slovenskih regij sestaviti privlačne turistii:ne produkte in/ali zanje zasnovati trženjsko akcijo/ak- tivnost. Za sodelovanje so se odločile štiri slovenske regije: blejska, mariborska, ptujska in solčavska. Na natečaj je prispelo 56 rešitev z vsega sveta, med kate- rimi je strokovna komisija izbrala tri zmagovalce. Te v nadaljevanju podrobneje predstavljamo. NAREDI SI VINO Zmagovalna rešitev Ehsana Mehdizadeha Hanjanija pri- haja iz Irana, avtorju pa je bila osnova izziv mesta Mari- bor, ki je za izhodišče ponudilo stf-ro _vinsko trto. »Make your own wine with your brand, with your hand« (Naredi si lastno vino z lastnimi rokami) pa se glasi angleški slogan enotedenske prireditve, ki bi potekala med trgatvijo. Festival vina bi bil sestavljen iz dveh sklopov - delavnic in zabave. Na delavnicah bi udeleženci z vsega sveta spoznali nekaj osnov o grozdju, trti in pridelavi vinske kapljice, pridobljeno znanje pa bi nato s pridom upora- bili v drugi polovici tedna, ko bi se odpravili na teren. V vinogradu bi sodelovali pri trgatvi, nabrano grozdje pa v skladu s tradicionalnim načinom predelave tudi obdelali. Seveda ne bi manjkalo bosonogo stiskanje grozdja, ki bi ga organizatorji lahko posneli in obiskovalcem kot ne- pozaben spominek tudi prodali. To pa še ni vse. Izbrana vinska klet bi naslednjih šest do deset mesecev iz nabra- nega in poteptanega grozdja pridelala vino, obiskovalci pa bi v tem času doma izdelali lastne nalepke za stekleni- ce. Po spletu bi jih poslali vinski kleti, ki bi jim omogoči­ la, da si izberejo tudi tip steklenice in sporočijo naslov za ... dostavo. Individualizirano slovensko vino bi tako lahko potovalo po vsem svetu. Z OTROKI PO POTEH BICKE Drugo mesto je zasedla Maja Ogrin iz Slovenije z zami- slijo o družinskem izletu po Solčavskem. Izhodišče ji je bila zgodba o Bicki, avtohtoni jezersko-solčavski ovčki, ki prebivalcem regije daje izjemno kakovostno volno. Predlog avtorice je, da iz obstoječe slikanice o Bicki na- stane album za nalepke. Te bi bile na voljo po solčavskih gričih in gorah, za izpolnjen album (zbrane tri nalepke) pa bi lastnik prejel nagrado, Bicko iz filca. V ceno albuma bi bili vključeni tudi skodelica kislega mleka in rezina ržene- ga kruha v eni izmed gorskih koč, saj gre za tipično hrano pastirjev in potemtakem tradicionalno slovensko jed. Inovativnost v turizmu Q 1 Ideja slovenske avtorice približa otrokom zgodbo o avtohtoni slovenski ovci. Vir: RDO SAŠA Zamisel je posebej primerna za uresničitev prav na Solčavskem, kjer po obisku prevladujejo družine. S predlagano aktivnostjo bi obogatili in popestrili dru- žinska doživetja v regiji, seveda pa bi se predvidoma obisk družin z otroki še povečal. Sledite kurentu in raziskujte Ptuj z uporabo novih tehnologij, Foto: Darinka Mladenovič, Vir: Arhiv STO SLEDITE KURENTU! Avtorica tretjeuvrščene rešitve je Poljakinja Halina Woj- slaw, ki je s svojim predlogom Ptuj prelevila v interak- tivni muzej. Pri tem je uporabila tehnologijo bluetooth. ·, Naziv produkta »Follow the current Kurent!« je v an- gleščini besedna igra, ki bi jo lahko prevedli kot Sledite kurentovemu toku! Gre za turistično izkušnjo, name- njeno obiskovalcem med 15. in 40. letom starosti. Pogoj je, da so seznanjeni z uporabo novih tehnologij, saj je v nasprotnem primeru produkt zanje prezaple- ten in neustrezen, in da imajo na svojem mobilniku vključeno aplikacijo bluetooth. Te uporabnike bi po Ptuju vodila osrednja figura mesta, ptujski kurent. Na vsaki izmed v projekt vključenih točk bi uporabniki prek bluetootha dostopali do besedilnih in zvočnih sporočil o atrakciji in njeni zgodovini. Sporočila bi bila zabavna, obenem pa zasnovana tako, da bi v uporab- niku vzbudila radovednost in željo po izvedeti več, s čimer bi ga spodbudila k nadaljnjemu odkrivanju mestnih zakladov. ŠE VEČ ZANIMIVIH PREDLOGOV V se prispele rešitve so na ogled na spletnih straneh portala Challenge:Future (www.challengefuture.org). Koliko in katere zamisli, prispele na natečaj, se bodo uresničile, bo pokazal čas. Vsekakor pa je tekmovanje znova dokazalo, da med mladimi mrgoli dobrih idej in da se za prihodnost turizma (vsaj) v idejni fazi ni bati. CILJ INICIATIVE CHALLENGE:FUTURE, NAMENJE- NE MLADIM MED 18. IN 30. LETOM STAROSTI, JE SPODBUDITI KREATIVNOST IN INOVATIVNOST GENERACIJE Y ZA SOUSTVARJANJE PRIHODNO- STI IN ISKANJE KONKRETNIH REŠITEV NA IZZIVE SODOBNEGA ČASA. Iz aktivnosti Slovenske turistične organizacije OPTIMIZEM NA BORZI ITB BERLIN 2012 Med 7. in 11. marcem je v Berlinu pote- kala osrednja mednarodna turistična bor- za Internationale Tourismus Borse (1TB). Slovenija se je s sloganom SLOVENIJA. Zelena.Aktivna.Zdrava. predstavljala kot zelena destinacija za aktivne počitni­ ce s poudarkom na ponudbi slovenskih naravnih zdravilišč. Nastop slovenskega turizma, ki je potekal pod okriljem Slo- v,enske turistične organizacije (STO),.se je 1 izkazal kot uspešen, kar je potrdilo tako 'veliko zanimanje za slovensko stojnico kot tudi zadovoljstvo slovenskih turistič­ nih partnerjev in predstavnikov medijev. Jože Duh, predsednik skupščine Skupnosti slo- venskih naravnih zdravilišč: »Stojnica, ki je bila letos v znamenju zdravilišč, je bila ena od najlepših v zadnjih letih. To se je kazalo tudi v zanimanju obisko- valcev, ki so stojnico občudovali in jo tudi fotografirali. Bila je res prepoznavna, in to v družbi tako eminentnih turističnih držav, kot so Avstrija, Švica in Liechten- stein. Močna prepoznavnost in opaznost slovenske stojnice ter dogajanja na njej bodo prav gotovo pozitiv- no vplivali na rastoče zanimanje in večji obisk nemških gostov v Sloveniji, kar je tudi eden od ciljev predstavi- tve na borzi. Zato moramo tudi v prihodnje nadaljevati takšne aktivnosti in nikakor ne smemo zmanjševati sredstev države za promocijo slovenskega turizma. Kakršnokoli zmanjševanje sredstev bi bilo nerazumno in bi bil korak nazaj, to pa bomo težko popravili. Na splošno pa mislim, da je bilo zanimanje za slovensko turistično ponudbo letos večje kot lani, kar daje optimi- zem, da bomo letos povečali obisk nemških turistov. V korist temu govori dejstvo, da vlada v Nemčiji velik po- tovalni optimizem, in vse napovedi govorijo o rastočem trendu potovanj Nemcev, seveda tudi v Slovenijo.« Iztok Altbauer, direktor Skupnosti slovenskih na- ravnih zdravilišč (SSNZ): »SSNZ je letos prvič dosegel dogovor z STO o partnerskem sodelovanju in izpostavi- tvi slovenskih naravnih zdravilišč na največji turistični borzi ITB v Berlinu. S predstavitvijo zelo estetsko dovr- šenega zdraviliškega parka in sinonimoma za kakovost in tradicijo z upodobitvijo Rogaške ter animacijo vodnih vil smo dosegli izredno veliko zanimanje, mnogo upodo- bitev fotografov in snemalcev ter celo zavist sosednjih stojnic, na katerih se je predstavljala turistična velesila Avstrija. Posebno zahvalo je treba nameniti kreativni zasnovi podjetja Kres in trudu ekipe STO pod vodstvom Metke Pirc, ki sta pomembno prispevala k uspešnemu nastopu na ITB v Nemčiji. Ocena vseh prisotnih zdravili- ških partnerjev je bila, da je to najkakovostnejša predsta- vitev Slovenije na sejmih v tujini do zdaj.« Na sliki: Iztok Altbauer, direktor Skupnosti slovenskih naravnih zdravilišč , Majda Rozina Dolenc, direktorica predstavništva Slovenske turistične organizacije v Nemciji, 111ag. !Vinja Pak, direktorica Slovenske turistične 01ganizacije. mag. Mmjan Hribar, generalni direktor Direktorata za turizem in internacionalizacijo na !Vli- nistrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo RS, in Jože Duh, predsednik skupščine Skupnosti slovenskih naravnih zdravilišč, v družbi plesalk Magičnega gledališča Serpentes v virtualnem zdraviliškem parku Slovenije. Vir: Nino Vernik Drago Bulc, novinar: »Po svetu govorijo o težki krizi v vseh segmentih gospodarstva, na letošnji berlinski borzi pa vlada določen optimizem. Videti je, da je turi- zem edino področje, kar ima sodoben svet na voljo kot ventil, in tega si ne damo vzeti. Počitnice morajo biti, saj gre za pomemben del življenja sodobnega človeka. Kot je bilo videti na borzi, ni bilo nobenega pesimizma. Izredno vesel sem, da je takšna klima tudi na slovenski stojnici, da vsi prav nič ne tarnajo, ampak si obetajo uspešno turistično leto. Če Nemci potujejo, ker jih je več kot 80 milijonov in so še vedno narod, ki največ potuje, je to dober znak za ves svet in seveda tudi za Slovenijo. Od nas pa je odvisno, ali bomo znali to tudi izkoristiti. Zdraviliški motiv stojnice se mi je zdel izredno posrečen. Ko sem snemal intervjuje, sem imel občutek, da r~snično Jedim v Rogaški Slatini v parku, in kot je bilo videti, so se ljudje sprostili, usedli, pogovarjali ... To je zadetek v polno, zagotovo. In mislim, da je tudi projekt Ego Zero, ki se je predstavil v okviru stojnice na borzi, za tiste, ki so sofisticirani in ekološko ozaveščeni, ena od odličnih možnosti za promocijo Slovenije.« ŠTEVILNE OBJAVE O SLOVENIJI V NEMŠKIH MEDIJIH Majda Rozina Dolenc Predstavništvo STO v Nemčiji že vrsto let zbira obja- ve o turizmu Slovenije, ki izidejo v nemških medijih. Te objave so kazalniki zanimanja na nemškem trgu za posamezne teme slovenske turistične ponudbe. Dobra opaznost Slovenije v nemških medijih je bila letos zabeležena že prvi dan borze ITB Berlin, po izvedeni novinarski konferenci Slovenije. Tako je eno od osrednjih sporočil, ki jih je medijem prvi dan borze posredovala največja nemška tiskovna agencija dpa (Deutsche Presse Agentour) že v naslovu »Schwarz- wald, Slowenien, Sii.dafrika: Neues von der ITB« opo- zorilo na Slovenijo, !