KRALJEVINA JUGOSLAVIJA UPRAVA ZA ZAŠTITU PAZRED 19 (2). INDUSTRISKE SVOJINE IZDAN 1 AVGUSTA 1936. PATENTNI SPIS ŠTEV. 12497 .. .... --- Filip Šibenik, trgovina s kolonijalnim blagom na debelo, Ljubljana, Jugoslavija. Stroj za enakomerno posipavanje in izravnavanje cestišča. Prijava z dne 8. julija 1935. Velja od 1. decembra 1935. Posipavanje in izravnavanje cestišča z drobnim gramozom ali peskom se je dose-daj vršilo na ta način, da je cestar z lopato nasul gramoz ali pesek v luk^e, katere so nastale vsled prometa v cestišču. Pri takem ročnem posipavanju in izravnavanju cestišča je neizbežno, da so nekatere luknje premalo zasute, v drugih pa je preveč peska, tako da cestišče po dovršenem posipavanju ni povsem izravnano in ne more pravilno u-strezati zahtevam prometa. Tudi je ročno posipavanje in izravnavanje zelo zamudno delo. Predmet izuma je stroj, kateri omogoča hitro in enakomerno posipavanje in izravnavanje cestišča, tako da so z njim odpravljeni zgoraj navedeni nedostatki. Namen izuma se doseže s tem, da je stroj opremljen z vrsto posipalnih pločevin, katere so ukrivljene v smeri, ki je nasprotna smeri vožnje, in katere se morejo s pomočjo prikladnega mehanizma naravnati po profilu cestišča. Pri tem je nekoliko pločevin, ki so v smeri vožnje rasporejene na stroju spredaj, opremljenih na spodnjem robu z zobci v svrho, da se cestišče najprej do neke mere razgrebe, ostale pločevine, ki so namenjene predvsem za izravnavanje cestišča, pa imajo gladek spodnji rob. Odstoj pločevin od cestišča se od sprednjega proti zadnjemu koncu stroja postopoma manjša. Predmet izuma je v naslednjem natančnejše obrazložen na podlagi priloženega nzčrtu, ki predočuje tno izvedbeno obliko stroja po izumu. V načrtu kaže sl. 1 stroj v podolžnem preseku oz. pogledu od strani, sl. 2 tloris stroja in sl. 3 pogled na stroj ?. zadnje strani. Stroj obstoja iz močnega kovinskega okvira 1 n. pr. pravokotne oblike. V okviru 1 je zgoraj vležajeno vijačno vreteno 2, katero nosi na enem koncu ročno kolo 3. Na vretenu 2 so v enakomernih presledkih nameščene matice 4, katere so potom vzvodov 5 zgibljivo zvezane s pločevinastimi ploščami 6, ki so ukrivljene nazaj, t. j. v smeri, ki je nasprotna smeri vožnje, kakor kaže sl. 2, v kateri je smer vožnje označena s pušico. Plošče 6 so v okviru 1 vrtljivo nameščene s pomočjo čepov 7. Na vsaki plošči 6 je spodaj pričvrščena enako ukrivljena posipalna pločevina 8, ki se lahko po obrabi izmenja. Pločevine, ki so nameščene na sprednjem delu stroja, so ob spodnjem robu opremljene z zobci, pri čemer so zobci na pločevinah menjaje rasporejeni, tako da krijejo zobci ene pločevine presledke med zobci druge pločevine. Ob podolžnih stranicah okvira 1 je na zunanji strani predvideno večje število vzvodov 9, na katerih so pričvrščena kolesca 10. Vzvodi 9 so na okviru 1 vrtljivo pritrjeni pri 11 in so med-seboj vsi zvezani na prikladen način. Ta razporedba kolesc ima namen, da omogoča naravnavanje odstoja stroja od cestišča. V sl. 1, kjer stoje vzvodi 9 v vertikalnem položaju, je prikazan največji možni odstoj stroja od cestišča. Z zasukanjem vzvodov 9 okrog vrtišč 11 na desno ali levo in fiksi* ranjem vzvodov v novem položaju potom poljubnih znanih priprav pa se more odstoj stroja od cestišča poljubno naravnati. Za u-dobnejši transport stroja na mesto njegove uporabe služijo večja kolesa 12, katera so Din. 10.— lahko opremljena s pnevmatiko in so na okviru 1 v vertikalni smeri premakljivo montirana v svrho, da med delovanjem stroja niso v napotje. Prestavljiva razporedba teh koles je izvedena na poljuben način, na primer tako kot ]e predočeno v sl. 1. Delovanje stroja po izumu je naslednje: Pred strojem se na cestišču v izve-stnih razmak'h pripravijo kupi drobnega gramoza ali peska. Stroj se giblje v smeri pušice gl. sl. 2. Pri tem prve posipalne pločevine 8, ki so na spodnjem robu opremljene z zobci do neke mere razgrebejo cestišče in ga s tem napravijo boljše pripravljenega za posipavanje. Obenem te pločevine razprostrejo pesek po celi širini stroja in s tem po pripadni širini cestišča. Odstoj po-sipalnih pločevin od cestišča se od sprednjega proti zadnjemu koncu stroja postopoma manjša. Vsled opisane razporedbe pločevin se pesek enakomerno namešča na cestišču, istočasno pa se z njim izpolnijo luknje v cestišču, tako da se slednjič doseže lepo izravnano cestišče. Ako bi na nekaterih mestih cestišča med delovanjem stroja primanjkovalo peska, se slednji more dotičnim mestom tudi dobavljati iz posod, ki so nameščene na stroju samem (na risbi niso predočene). Višinska razdalja celokupnega stroja od cestišča se z ozirom na debelino zrna peska naravnava potom vzvodne priprave 9 s kolesci 10. Da se posipalne pločevine 8 prilagodijo profilu ceste, kar je za pravilno izravnavanje cestišča neobhodno potrebno, so te pločevine z njihovimi nosilnimi ploščami 6 vrtljivo razporejene v okviru I stroja s pomočjo čepov 7. Z vrtenjem ročnega kolesa 3 — in s tem vretena 2 — se morejo gibati matice 4 n. pr. na desno (sl. 1). Pri tem matice potom vzvodov 5 zavrtijo srednji del plošč 6 in pločevin 8 do neke mere navzgor, kakor je v sl. 1 na desni pokazano s črtkanimi črtami. Vsled tega se spodnji rob pločevin 8 izboči navzgor, kot je predočeno s črtkano črto v sl. 3. Na ta način se morejo spodnji robovi posipalnih pločevin točno prilagoditi profilu cestišča. Patentni zahtev: Stroj za enakomerno posipavanje in izravnavanje cestišča, označen s tem, da poseduje okvir (1), v katerem je vrtljivo razporejena vrsta posipalnih pločevin (8), katere so ukrivljene v smeri, ki je nasprotna smeri vožnje, in katerih spodnji robovi se morejo s pomočjo prikladnega mehanizma izbočiti navzgor, tako da ustrezajo profilu cestišča, pri čemer so posipalne pločevine, razporeje* ne na sprednjem koncu stroja, opremljene na spodnjem robu z zobci v svrho, da se cestišče najprej do neke mere razgrebe, do-čim imajo ostale pločevine, ki so namenjene predvsem za izravnavanje cestišča, gladek spodnji rob, in pri čemer se odstoj vseh posipalnih pločevin od cestišča postopoma manjša od sprednjega proti zadnjemu koncu stroja. Ad pat.br. 12497 w Vtft/V1/ J1'*;* < ' ' '