27. JUNIJ 2005 27 JUNE 2005 št./No 149 9 IZOBRAŽEVANJE EDUCATION št./No 5 IZDATKI ZA FORMALNO-STOPENJSKO IZOBRAŽEVANJE V SLOVENIJI, 2001-2003 EXPENDITURE FOR FORMAL EDUCATION IN SLOVENIA, 2001-2003  Javni izdatki za formalno-stopenjsko izobraževanje v Sloveniji so v letih 2001, 2002 in po oceni za leto 2003 predstavljali nekaj nad 6 % BDP.  Public expenditure for formal education in Slovenia in 2001, 2002 and according to the estimate for 2003 represented 6% of GDP in each respective year.  Po deležu javnih izdatkov za izobraževanje v BDP je bila Slovenija v letu 2002 uvrščena na sedmo mesto, po deležu javnih izdatkov za terciarno izobraževanje v BDP pa na osmo mesto med vsemi državami EU.  As regards public expenditure for education as percentage of GDP, in 2002 Slovenia was seventh among the 25 EU Member States, while as regards public expenditure for tertiary education as percentage of GDP it was eighth.  Med javnimi izdatki za izobraževanje predstavljajo okoli 10 % javni transferi za gospodinjstva in druge zasebne entitete, okoli 90 % pa javni izdatki za izobraževalne ustanove.  Of public expenditure for educational institutions, about 10% are public transfers to households and other private entities and about 90% public expenditure for educational institutions.  Med javnimi transferji je bila kar slaba polovica le-teh namenjena za terciarno izobraževanje. Javni transferji tako predstavljajo četrtino vseh javnih izdatkov za terciarno izobraževanje.  Among public transfers, almost a half were intended for tertiary education. Public transfers thus represent a quarter of total public expenditure for tertiary education.  Med celoletnimi (javnimi, zasebnimi, mednarodnimi) izdatki za izobraževalne ustanove, glede na raven izobraževanja, se je v letih od 2001 do 2003 povečal delež izdatkov za izobraževalne ustanove osnovnošolskega in terciarnega izobraževanja v BDP, zmanjšal pa se je delež izdatkov za ustanove predšolskega izobraževanja v BDP.  As regards the level of education, between 2001 and 2003 expenditure for basic education institutions and tertiary education institutions as percentage of GDP grew, while expenditure for preschool education institutions as percentage of GDP fell.  Delež zasebnih izdatkov za izobraževalne ustanove je bil najvišji v terciarnem izobraževanju (slaba četrtina vseh izdatkov za ustanove terciarnega izobraževanja) in v predšolskem izobraževanju (slaba petina vseh izdatkov za te izobraževalne ustanove).  By level of education, the share of private expenditure for educational institutions was the highest in tertiary education (about a quarter of total expenditure for tertiary education institutions) and in preschool education (about a fifth of total expenditure for preschool education institutions). Slika 1: Delež javnih izdatkov za izobraževanje v BDP v Sloveniji in preostalih državah članicah EU, 20021) Chart 1: Public expenditure for education as percentage of GDP in Slovenia and other EU Member States, 20021) 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 DK SE NO CY FI BE SI LT PT LV FR EE AT PL HU UK NL DE IT MT ES CZ SK IE LU GR % 1) Kode/Code so 3166. © SURS Statistične informacije, št. 149/2005 2 Rapid Reports No 149/2005 Slika 2: Struktura celotnih izdatkov za izobraževalne ustanove glede na raven izobraževanja, Slovenija, 2002 Chart 2: Structure of total expenditure for educational institutions by level of education, Slovenia, 2002 Predšolsko izobraževanje / Preschool education 12 % Osnovnošolsko izobraževanje / Basic education 45 % Srednješolsko izobraževanje / Upper-secondary education 22 % Terciarno izobraževanje / Tertiary education 21 % © SURS Statistične informacije, št. 149/2005 Rapid Reports No 149/2005 3 I. IZDATKI ZA FORMALNO-STOPENJSKO IZOBRAŽEVANJE, SLOVENIJA, 2001-20031) EXPENDITURE FOR FORMAL EDUCATION, SLOVENIA, 2001-20031) 1. Delež javnih izdatkov za izobraževanje v BDP, po ravneh izobraževanja, Slovenija, 2001-2003 Public expenditure for education as percentage of GDP, by level of education, Slovenia, 2001-2003 % Ravni izobraževanja Levels of education Leto skupaj total predšolsko izobraževanje preschool education osnovnošolsko izobraževanje basic education srednješolsko izobraževanje upper-secondary education terciarno izobraževanje tertiary education nerazporejeno po ravneh not allocated by levels Year 2001 6,13 0,59 2,51 1,69 1,33 0,01 2001 2002 6,02 0,59 2,62 1,48 1,33 0,00 2002 20031) 6,09 0,56 2,69 1,48 1,36 0,00 20032) 2) Ocena. / Estimate. 2. Javni izdatki za izobraževanje po ravneh izobraževanja in namenu porabe, Slovenija, 2001-2003 Public expenditure for education by level of education and purpose of expenditure, Slovenia, 2001-2003 mio SIT Ravni izobraževanja Levels of education skupaj total predšolsko izobraže- vanje preschool education osnovno- šolsko izobraže- vanje basic education srednje- šolsko izobraže- vanje upper- secondary education terciarno izobraže- vanje tertiary- education nerazpo- rejeno po ravneh not allocated by levels 2001 Skupaj 291742 28077 119568 80350 63482 265 Total Neposredna poraba za izobraževalne ustanove 255229 28068 119405 60567 47019 169 Direct expenditure for public institutions od tega za investicije 25178 1670 13830 6824 2853 - of which expenditure for investment Transferji in plačila za gospodinjstva in drugim zasebnim entitetam: 36512 8 163 19783 16463 96 Transfers and payments to households and other private entities: štipendije in druge pomoči študentom 33752 - 27 17437 16281 7 scholarships and other grants to students transferji za druge zasebne entitete 2760 8 136 2346 182 88 transfers to other private entities 2002 Skupaj 320125 31565 139042 78648 70608 263 Total Neposredna poraba za izobraževalne ustanove 288491 31558 138873 65504 52382 173 Direct expenditure for public institutions od tega za investicije 25731 2105 17245 3923 2457 - of which expenditure for investment Transferji in plačila za gospodinjstva in drugim zasebnim entitetam: 31634 7 169 13144 18226 89 Transfers and payments to households and other private entities: štipendije in druge pomoči študentom 29033 7 46 11075 17889 17 scholarships and other grants to students transferji za druge zasebne entitete 2601 - 122 2070 336 73 transfers to other private entities 20032) Skupaj 350062 32332 154383 84913 78162 273 Total Neposredna poraba za izobraževalne ustanove 316218 32331 154174 71167 58273 273 Direct expenditure for public institutions od tega za investicije 31426 2521 19659 5676 3554 16 of which expenditure for investment Transferji in plačila za gospodinjstva in drugim zasebnim entitetam: 33844 0 209 13746 19889 - Transfers and payments to households and other private entities: štipendije in druge pomoči študentom 31434 0 34 11723 19677 - scholarships and other grants to students transferj za druge zasebne entitete 2410 0 174 2024 212 - transfers to other private entities 1) Zaradi zaokroževanja se vsote včasih ne ujemajo. The totals do not match because of rounding. 2) Ocena. / Estimate. Statistične informacije, št. 149/2005 4 Rapid Reports No 149/2005 Slika 3: Javni izdatki za izobraževanje po ravneh izobraževanja, Slovenija, 2001-2003 Chart 3: Public expenditure for education by level of education, Slovenia, 2001-2003 © SURS 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 Predšolsko izobraževanje Preschool education Osnovnošolsko izobraževanje Basic education Srednješolsko izobraževanje Upper-secondary education Terciarno izobraževanje Tertiary education mio SIT 2001 2002 2003 Slika 4: Sestava javnih izdatkov za izobraževanje po namenu porabe, Slovenija, 2001-2003 Chart 4: Structure of public expenditure for education by purpose of expenditure, Slovenia, 2001-2003 0 50 100 150 200 250 300 350 400 2001 2002 2003 milijard SIT / SIT billion Transferji, plačila za gospodinjstv a Transfers and pay ments to households Neposredna poraba za izobražev alne ustanov e Direct ex penditure for public institutions © SURS Slika 5: Sestava javnih izdatkov za izobraževanje po ravneh izobraževanja in namenu porabe, Slovenija, 2002 Chart 5: Structure of public expenditure for education by level of education and purpose of expenditure, Slovenia, 2002 © SURS 0 20 40 60 80 100 120 140 160 Predšolsko izobraževanje Preschool education Osnovnošolsko izobraževanje Basic education Srednješolsko izobraževanje Upper-secondary education Terciarno izobraževanje Tertiary education milijard SIT / SIT billion Statistične informacije, št. 149/2005 Rapid Reports No 149/2005 5 3. Javni izdatki na ravni centralne in lokalne države za izobraževanje po ravneh izobraževanja, Slovenija, 2001-2003 Public, central and local government expenditure for education by level of education, Slovenia, 2001-2003 mio SIT Ravni izobraževanja Levels of education Javni izdatki skupaj total predšolsko izobraževanje preschool education osnovnošolsko izobraževanje basic education srednješolsko izobraževanje upper- secondary education terciarno izobraževanje tertiary education nerazporejeno po ravneh not allocated by levels Public expenditure 2001 Skupaj1) 291742 28077 119568 80350 63482 265 Total1) Izdatki centralne države 240735 778 97186 79234 63271 265 Central government expenditure od tega transferji za lokalno državo (občine) 3328 160 3168 - - - transfers to local government Izdatki lokalne države (občin) 54335 27458 25550 1115 211 - Local government expenditure 2002 Skupaj1) 320125 31565 139042 78648 70608 263 Total1) Izdatki centralne države 260770 860 112153 77103 70391 263 Central government expenditure od tega transferji za lokalno državo (občine) 3390 161 3228 - - - transfers to local government Izdatki lokalne države (občin) 62744 30866 30117 1546 216 - Local government expenditure 20032) Skupaj1) 350062 32332 154383 84913 78162 273 Total1) Izdatki centralne države 286294 864 124105 83147 77905 273 Central government expenditure od tega transferji za lokalno državo (občine) 3429 165 3263 - - - transfers to local government Izdatki lokalne države (občin) 67197 31633 33541 1766 257 - Local government expenditure 1) Skupni javni izdatki so izračunani tako, da so od skupnih javnih izdatkov centralne in lokalne države odšteti transferji za lokalno državo (občine), ki so upoštevani tudi v skupnih izdatkih lokalne države (občin) za izobraževanje. Total public expenditure is calculated by subtracting transfers to local government from total public, central and local government expenditure, which is taken into account in total local government expenditure for education. 2) Ocena. / Estimate. 4. Javni izdatki na udeleženca izobraževanja po ravneh izobraževanja, Slovenija, 2001-20031) Public expenditure per student in education by level of education, Slovenia, 2001-20031) SIT leto Year skupaj total predšolsko izobraževanje preschool education osnovnošolsko izobraževanje basic education srednješolsko izobraževanje upper-secondary education terciarno izobraževanje tertiary education 2001 687458 521257 647665 696993 898937 2002 752874 609492 757260 688397 934525 20032) 837263 679415 866143 738355 1011544 1) Javni izdatki na udeleženca so izračunani tako, da so vsi javni izdatki deljeni s številom udeležencev, izraženim v ekvivalentu polne udeležbe; ta je, v skladu z metodologijo UOE, izračunan za odrasle oz za izredne študente. Enako načelo velja za izračun javnih izdatkov na udeleženca po posameznih ravneh izobraževanja. Upoštevani so javni izdatki v določenem finančnem letu (npr. 2003) in udeleženci v določenem šolskem letu (npr. 2002/2003) Public expenditure per student is calculated by dividing the total public expenditure by corresponding full-time equivalent enrolment, which is - in accordance with UOE methodology - calculated for part-time students. The same principle was used for calculating public expenditure per student by level of education. Public expenditure in an individual financial year (e.g. 2003) and students in an individual school year (e.g. 2002/2003) were taken into account. 2) Ocena. / Estimate. Statistične informacije, št. 149/2005 6 Rapid Reports No 149/2005 5. Delež javnih izdatkov na udeleženca izobraževanja v BDP na prebivalca po ravneh izobraževanja, Slovenija, 2001-2003 Public expenditure per student in education as percentage of GDP per capita by level of education, Slovenia, 2001-2003 % Leto Year skupaj total predšolsko izobraževanje preschool education osnovnošolsko izobraževanje basic education srednješolsko izobraževanje upper-secondary education terciarno izobraževanje tertiary education 2001 28,8 21,8 27,1 29,2 37,6 2002 28,3 22,9 28,4 25,8 35,1 20031) 29,1 23,6 30,1 25,6 35,1 1) Ocena. / Estimate. 6. Mednarodni oz. tuji viri sredstev za izobraževanje, Slovenija, 2001-2003 International expenditure for formal education, Slovenia, 2001-2003 mio SIT Leto Year Mednarodni oz. tuji viri 2001 2002 20031) International expenditure Skupaj 1745 1048 1259 Total Neposredna plačila izobraževalnim ustanovam 1078 742 812 Direct payments to educational institutions Transferji za centralno državo 667 306 447 Transfers to central government 1) Ocena. / Estimate. 7. Zasebni izdatki (gospodinjstev in drugih zasebnih entitet) za izobraževanje, Slovenija, 2001-2003 Private expenditure (of households and other private entities) for formal education, Slovenia, 2001-2003 mio SIT Leto Year Zasebni zdatki 2001 2002 20031) Private expenditure Izdatki gospodinjstev in drugih zasebnih entitet za izobraževalne ustanove 40350 45882 50065 Expenditure of households and other private entities for educational institutions Izdatki drugih zasebnih entitet za finančno pomoč študentom/gospodinjstvom 2271 2165 2515 Expenditure of other private entities for financial aid for students/households Izdatki gospodinjstev za izobraževalne storitve in izdelke zunaj izobraževalnih ustanov2) 12993 15164 … Expenditure of households for educational services and goods outside educational institutions2) 1) Ocena. / Estimate. 2) Podatki za leto 2003 še niso na voljo. / Data for 2003 are not available yet. Statistične informacije, št. 149/2005 Rapid Reports No 149/2005 7 8. Celotni (javni, zasebni in mednarodni) izdatki za izobraževalne ustanove po ravneh izobraževanja, Slovenija, 2001-2003 Total (public, private and international) expenditure for educational institutions by level of education, Slovenia, 2001-2003 mio SIT Ravni izobraževanja Levels of education Izdatki za izobraževalne ustanove skupaj total predšolsko izobraževanje preschool education osnovnošolsko izobraževanje basic education srednješolsko izobraževanje upper- secondary education terciarno izobraževanje tertiary education nerazporejeno po ravneh not allocated by levels Expenditure for educational institutions 2001 Skupaj 296657 35290 132827 66048 62322 169 Total Javni 255229 28068 119405 60567 47019 169 Public Zasebni 40350 7222 13422 5481 14225 - Private Mednarodni 1078 - - - 1078 - International 2002 Skupaj 335115 39108 154321 72223 69290 173 Total Javni 288491 31558 138873 65504 52382 173 Public Zasebni 45882 7550 15448 6719 16165 - Private Mednarodni 742 - - - 742 - International 20031) Skupaj 367095 39717 170936 78681 77488 273 Total Javni 316218 32331 154174 71167 58273 273 Public Zasebni 50065 7385 16761 7515 18403 - Private Mednarodni 812 - - - 812 - International 1) Ocena. / Estimate. 9. Delež javnih, zasebnih in mednarodnih izdatkov za izobraževalne ustanove v BDP po ravneh izobraževanja, Slovenija, 2001-2003 Public, private and international expenditure for educational institutions as percentage of GDP by level of education, Slovenia, 2001-2003 % Ravni izobraževanja Levels of education skupaj total predšolsko izobraževanje preschool education osnovnošolsko izobraževanje basic education srednješolsko izobraževanje upper-secondary education terciarno izobraževanje tertiary education nerazporejeno po ravneh not allocated by levels 2001 Skupaj 6,23 0,74 2,79 1,39 1,31 0,00 Total Javni 5,36 0,59 2,51 1,27 0,99 0,00 Public Zasebni 0,85 0,15 0,28 0,12 0,30 - Private Mednarodni 0,02 - - - 0,02 - International 2002 Skupaj 6,30 0,74 2,90 1,36 1,30 0,00 Total Javni 5,43 0,60 2,61 1,23 0,99 0,00 Public Zasebni 0,86 0,14 0,29 0,13 0,30 - Private Mednarodni 0,01 - - - 0,01 - International 20031) Skupaj 6,38 0,69 2,97 1,37 1,35 0,00 Total Javni 5,50 0,56 2,68 1,24 1,02 0,00 Public Zasebni 0,87 0,13 0,29 0,13 0,32 - Private Mednarodni 0,01 - - - 0,01 - International 1) Ocena. / Estimate. Statistične informacije, št. 149/2005 8 Rapid Reports No 149/2005 Slika 6: Delež javnih, zasebnih in mednarodnih izdatkov za izobraževalne ustanove, Slovenija, 2001-2003 Chart 6: Share of public, private and international expenditure for educational institutions, Slovenia, 2001-2003 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 2001 2002 2003 % Mednarodni izdatki International ex penditure Zasebni izdatki Priv ate ex penditure Jav ni izdatki Public ex penditure © SURS Slika 7: Sestava javnih in zasebnih izdatkov za izobraževalne ustanove glede na raven izobraževanja, Slovenija, 2002 Chart 7: Structure of public and private expenditure for educational institutions by level of education, Slovenia, 2002 © SURS 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 % Javni izdatki / Public expenditure Zasebni izdatki / Private expenditure Terciarno izobraževanje Tertiary education Srednješolsko izobraževanje Upper-secondary education Osnovnošolsko izobraževanje Basic education Predšolsko izobraževanje Preschool education Slika 8: Delež javnih, zasebnih in mednarodnih izdatkov za izobraževalne ustanove po ravneh izobraževanja, Slovenija, 2002 Chart 8: Share of public, private and international expenditure for educational institutions by level of education, Slovenia, 2002 © S U R S 0 20 40 60 80 100 % Predšolsko izobraževanje Preschool education Osnovnošolsko izobraževanje Basic education Srednješolsko izobraževanje Upper-secondary education Terciarno izobraževanje Tertiary education Javni izdatki Public expenditure Zasebni izdatki Private expenditure Mednarodni izdatki International expenditure Statistične informacije, št. 149/2005 Rapid Reports No 149/2005 9 10. Celotni izdatki za izobraževalne ustanove na udeleženca izobraževanja po ravneh izobraževanja1) , Slovenija, 2001-2003 Total expenditure for educational institutions per student in education by level of education1), Slovenia, 2001-2003 SIT Leto Year skupaj total predšolsko izobraževanje preschool education osnovnošolsko izobraževanje basic education srednješolsko izobraževanje upper-secondary education terciarno izobraževanje tertiary education 2001 699040 655169 719485 572930 882510 2002 788128 755141 840473 632160 917080 20032) 878001 834601 959011 684165 1002821 1) Izdatki za izobraževalne ustanove na udeleženca so izračunani tako, da so vsi izdatki za izobraževalne ustanove deljeni s številom udeležencev, izraženim v ekvivalentu polne udeležbe; ta je, v skladu z metodologijo UOE, izračunan za odrasle v izobraževanju oz. za izredne študente. Enako načelo velja za izračun izdatkov za izobraževalne ustanove na udeleženca po posameznih ravneh izobraževanja. Upoštevani so skupni izdatki za izobraževalne ustanove v določenem finančnem letu (npr. 2003) in udeleženci v določenem šolskem letu (npr. 2002/2003). Public expenditure per student is calculated by dividing the total public expenditure by corresponding full-time equivalent enrolment, which is - in accordance with UOE methodology - calculated for part-time students. The same principle was used for calculating public expenditure per student by level of education. Public expenditure in an individual financial year (e.g. 2003) and students in an individual school year (e.g. 2002/2003) were taken into account. 2) Ocena. / Estimate. 11. Delež izdatkov za izobraževalne ustanove na udeleženca izobraževanja v BDP na prebivalca po ravneh izobraževanja, Slovenija 2001-2003 Expenditure for educational institutions per student in education as percentage of GDP per capita by level of education, Slovenia 2001-2003 % Leto Year skupaj total predšolsko izobraževanje preschool education osnovnošolsko izobraževanje basic education srednješolsko izobraževanje upper-secondary education terciarno izobraževanje tertiary education 2001 29,2 27,4 30,1 24,0 36,9 2002 29,6 28,3 31,6 23,7 34,4 20031) 30,5 29,0 33,3 23,8 34,8 1) Ocena. / Estimate. 12. Celotni izdatki za izobraževanje, Slovenija, 2001-2003 Total expenditure for education, Slovenia, 2001-2003 mio SIT Leto Year 2001 2002 2003 1) Skupaj 309650 350279 … Total Za izobraževalne ustanove 296657 335115 367095 For educational institutions Za izobraževalne izdelke in storitve zunaj izobraževalnih ustanov 2) 12993 15164 … For educational goods and services outside educational institutions2) 1) Ocena. / Estimate. 2) Podatki za leto 2003 še niso na voljo. / Data for 2003 are not available. 13. Delež celotnih izdatkov za izobraževanje v BDP po ravneh izobraževanja, Slovenija, 2001-2002 Total expenditure for education as percentage of GDP by level of education, Slovenia, 2001-2002 % Ravni izobraževanja Levels of education Leto skupaj total predšolsko izobraževanje preschool education osnovnošolsko izobraževanje basic education srednješolsko izobraževanje upper-secondary education terciarno izobraževanje tertiary education Nerazporejeno po ravneh Not allocated by levels Year 2001 6,49 0,74 2,92 1,46 1,37 0,00 2001 2002 6,59 0,74 3,04 1,44 1,38 0,00 2002 Statistične informacije, št. 149/2005 10 Rapid Reports No 149/2005 II. IZDATKI ZA FORMALNO-STOPENJSKO IZOBRAŽEVANJE - MEDNARODNA PRIMERJAVA EXPENDITURE FOR FORMAL EDUCATION - INTERNATIONAL COMPARISON 14. Delež javnih izdatkov za izobraževanje v BDP in po namenu porabe po državah, 2001-2002 Public expenditure for education as percentage of GDP and by purpose of expenditure and countries, 2001-2002 % Javni izdatki za izobraževanje v BDP Public expenditure for education in GDP Javni izdatki po namenu porabe v letu 2001 Public expenditure by purpose of expenditure in 2001 Država 2001 20021) neposredno za izob.ustanove direct expenditure for educational institutions transferi gospodinj.in zaseb.entitetam transfers for households and private entities Country Slovenija 6,13 6,02 87,5 12,5 Slovenia EU 25 … 5,23 … … EU 25 EU 15 … 5,22 … … EU 15 Avstrija 5,70 5,67 94,3 5,7 Austria Belgija 6,11 6,26 … … Belgium Danska 8,50 8,51 80,2 19,8 Denmark Finska 6,24 6,39 91,5 8,5 Finland Francija 5,76 5,81 96,1 3,9 France Grčija 3,90 3,96 … … Greece Irska 4,35 4,32 94,2 5,8 Ireland Italija 4,98 4,75 … … Italy Luksemburg 3,84 3,99 … … Luxemburg Nemčija 4,57 4,78 93,4 6,6 Germany Nizozemska 4,99 5,08 … … Netherlands Portugalska 5,91 5,83 97,9 2,1 Portugal Španija 4,41 4,44 97,3 2,7 Spain Švedska 7,31 7,66 84,9 15,1 Sweden V. Britanija 4,69 5,25 99,0 1,0 United Kingdom Litva 5,92 5,89 … … Lithuania Latvija 5,75 5,82 … … Latvia Estonija 5,48 5,69 … … Estonia Ciper 6,28 6,83 … … Cyprus Češka 4,16 4,41 94,4 2,7 Czech Republic Madžarska 5,15 5,51 89,5 10,5 Hungary Poljska 5,56 5,60 … … Poland Slovaška 4,03 4,36 … … Slovakia Malta 4,47 4,54 … … Malta Norveška 7,00 7,63 87,4 12,6 Norway ZDA 5,60 … 90,2 9,8 United States Vir / Source: SURS, Eurostat, OECD / SORS, Eurostat, OECD 1) Podatki za države so začasni. / Data for countries are provisional. Slika 9: Delež javnih izdatkov za terciarno izobraževanje v BDP v Sloveniji in preostalih državah članicah EU1), 2002 Chart 9: Public expenditure for tertiary education as percentage of GDP in Slovenia and other EU Member States1), 2002 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 DK SE NO FI CY LT BE SI IS GR NL AT HU IE DE EU 15 EU 25 EE PL NMS 10 UK FR ES PT MT LV CZ IT SK % © SURS 1) Koda/code ISO 3166 Vir/source: SURS,Eurostat/SORS, Eurostat Statistične informacije, št. 149/2005 Rapid Reports No 149/2005 11 15. Celotni izdatki za izobraževalne ustanove po virih izdatkov in državah, 2001 Total expenditure for educational institutions by source of funds and countries, 2001 % Delež celotnih izdatkov za izobraževalne ustanove v BDP Total expenditure for educational institutions as percentage of GDP skupaj - po virih izdatkov total - by source of funds terciarno izobraževanje tertiary education Države skupaj total javni izdatki public expenditure zasebni izdatki private expenditure skupaj total javni izdatki public expenditure zasebni izdatki private expenditure Countries Slovenija 6,2 5,4 0,8 1,3 1,0 0,3 Slovenia Avstrija 5,7 5,4 0,3 1,2 1,2 - Austria Danska 7,1 6,8 0,3 1,8 1,8 - Denmark Finska 5,8 5,7 0,1 1,7 1,7 - Finland Francija 6,0 5,5 0,5 1,1 1,0 0,1 France Irska 4,5 4,1 0,4 1,3 1,1 0,2 Ireland Nemčija 5,3 4,3 1,0 1,1 1,0 0,1 Germany Portugalska 5,9 5,8 0,1 1,1 1,0 0,1 Portugal Španija 4,9 4,3 0,6 1,3 1,0 0,3 Spain Švedska 6,3 6,2 0,1 1,7 1,5 0,2 Sweden V. Britanija 5,5 4,7 0,8 1,1 0,8 0,3 United Kingdom Estonija 5,7 5,1 0,6 … … … Estonia Ciper 7,0 5,7 1,3 … … … Cyprus Češka 4,3 3,9 0,4 0,9 0,8 0,1 Czech Republic Madžarska 5,2 4,6 0,6 1,2 0,9 0,3 Hungary Malta 4,9 4,0 0,9 … … … Malta Norveška 6,4 6,1 0,2 1,3 1,3 - Norway ZDA 7,3 5,1 2,3 2,7 0,9 1,8 United States Slika 10: Delež izdatkov za izobraževalne ustanove terciarnega izobraževanja na študenta v BDP na prebivalca v Sloveniji in nekaterih državah članicah EU1), 2001 Chart 10: Total expenditure for tertiary education institutions per student as percentage of GDP per capita, Slovenia and some other EU Member States1), 2001 0 10 20 30 40 50 60 SE HU DK SK NL BE FI DE AT CZ SI NO PL ES IE FR IT PT GR % © SURS 1) koda/code ISO 3166 Vir/Source: SURS,OECD/SORS, OECD Statistične informacije, št. 149/2005 12 Rapid Reports No 149/2005 STATISTIČNA ZNAMENJA STATISTICAL SIGNS - ni pojava - no occurrence of event ... ni podatka ... data not available Ø povprečje Ø average * popravljen podatek * corrected data 0 podatek je manjši od 0,5 dane merske enote 0 value not zero but less than 0,5 of the unit employed 0,0 podatek je manjši od 0,05 dane merske enote 0,0 value not zero but less than 0,05 of the unit employed + in več (let, članov,...) + and more (years, members,...) 1) označba za opombo pod tabelo 1) footnote ( ) nezadostno preverjen ali ocenjen podatek ( ) incomplete or estimated data z podatek zaradi zaupnosti ni objavljen z data not published because of confidentiality METODOLOŠKA POJASNILA METHODOLOGICAL EXPLANATIONS Namen raziskovanja The purpose of the survey je pridobiti mednarodno primerljive podatke o izdatkih za formalno- stopenjsko izobraževanje v Sloveniji glede na namen izdatkov in raven izobraževanja. is to obtain internationally comparable data on expenditure for formal education in Slovenia by purpose of expenditure and level of education. Zajetje Coverage Vključeni so javni, mednarodni in zasebni izdatki za formalno-stopenjsko izobraževanje. The survey covers public, international and private expenditure for formal education. Javni izdatki vključujejo izdatke centralne države in lokalne države (občin) za izobraževanje; ti se delijo na neposredne izdatke za poučevalne in nepoučevalne izobraževalne ustanove in na transferje oz. druga plačila gospodinjstvom in drugim zasebnim entitetam. Public expenditure covers expenditure by the central and local government, which is further divided into direct expenditure for instructional and non-instructional educational institutions and transfers and other payments to households and other private entities. Mednarodni izdatki (oz. viri sredstev) vključujejo mednarodna plačila oz. plačila iz tujine, namenjena neposredno izobraževalnim ustanovam, in plačila za transferje centralni/lokalni državi. International expenditure (or sources of funds) covers international payments (i.e. payments from abroad) directly to educational institutions and transfers to the central and local government. Zasebni izdatki vključujejo izdatke gospodinjstev in izdatke drugih zasebnih entitet za izobraževanje. Izdatki gospodinjstev vključujejo neposredne izdatke za izobraževalne ustanove in izdatke za izobraževalne izdelke in storitve, kupljene zunaj izobraževalnih ustanov. Izdatki drugih zasebnih entitet pa vključujejo plačila, namenjena neposredno izobraževalnim ustanovam, in plačila za finančno pomoč študentom/gospodinjstvom. Private expenditure covers household expenditure and expenditure of other private entities for education. Household expenditure covers direct expenditure for educational institutions and expenditure for educational goods and services bought outside educational institutions. Expenditure of other private entities covers payments directly to educational institutions and payments for financial assistance to students/households. Vsi navedeni izdatki so razvrščeni tudi po ravneh izobraževanja. All this expenditure is broken down by levels of education. Izdatki za formalno/stopenjsko izobraževanje so izračunani v skladu s skupno metodologijo treh mednarodnih organizacij – UNESCO, OECD in Eurostat (s kratico: metodologija UOE). Expenditure for formal education is calculated in accordance with the common methodology of three international organisations UNESCO, OECD and Eurostat (UOE methodology). Viri podatkov in poročevalske enote Data sources and reporting units Vir podatkov o javnih izdatkih za izobraževanje so bile evidence ministrstev, ki financirajo formalno-stopenjsko izobraževanje, predvsem Ministrstva za šolstvo, znanost in šport kot glavnega financerja, Ministrstva za finance (izdatki občin), Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve (pomoči študentom – republiške, Zoisove štipendije, otroški dodatki), Ministrstva za notranje zadeve (financiranje srednje, višje in visoke policijske oz. policijsko- varnostne šole), Ministrstva za kmetijstvo (sofinanciranje nekaterih programov s področja kmetijstva). Ministrstva so poročala SURS-u tudi o javnih izdatkih za izobraževanje. Sources of data on public expenditure for education are records of ministries financing formal education, especially the Ministry of Education, Science and Sport as the principal provider of funds, the Ministry of Finance (expenditure of municipalities), the Ministry of Labour, Family and Social Affairs (assistance to students–sponsorships, Zois scholarships, child benefits), the Ministry of the Interior (financing of police training, e.g. at the College of Police and Security) and the Ministry of Agriculture (co-financing of some programs from the field of agriculture). Ministries were reporting units for public expenditure for education. Vir podatkov o zasebnih izdatkih za izobraževalne ustanove so bili zaključni računi izobraževalnih ustanov. Sources of data on private expenditure for educational institutions were annual accounts of educational institutions. Statistične informacije, št. 149/2005 Rapid Reports No 149/2005 13 Vir nekaterih podatkov so bila tudi raziskovanja SURS-a, in sicer: For some data, the sources were surveys conducted by the Statistical Office of the Republic of Slovenia: − o izdatkih za izobraževalne izdelke in storitve zunaj izobraževalnih ustanov - Anketa o porabi v gospodinjstvih (APG); − on expenditure for educational goods and services outside educational institutions – the Household Budget Survey, − o izdatkih drugih zasebnih entitet za finančno pomoč študentom/gospodinjstvom – raziskovanje o kadrovskih štipendijah za dijake in študente; − on expenditure of other private entities for financial support to students/households – the survey on sponsorships for pupils and students, − o izdatkih za raziskovalno-razvojno dejavnost v terciarnem sektorju – raziskovanje o raziskovalno-razvojni dejavnosti. − on expenditure for R&D activity in the tertiary sector – the survey on R&D activity. Definicije in pojasnila Definitions and explanations Formalno-stopenjsko izobraževanje pomeni izobraževanje, po zaključku katerega posameznik pridobi višjo raven izobrazbe. Formal education is eduation, upon the conclusion of which an individual acquires a higher level of education. Ravni izobraževanja - izdatki za izobraževanje so razvrščeni po osnovnih ravneh izobraževanja v Sloveniji, tj. predšolsko izobraževanje, osnovnošolsko, srednješolsko in terciarno izobraževanje. Levels of education – expenditure for education is classified by basic levels of education in Slovenia, i.e. preschool education, basic education, upper secondary and tertiary education. Med izdatki za predšolsko izobraževanje je prikazan ocenjen delež izdatkov, povezanih z izvajanjem programa za drugo starostno obdobje otrok, vključenih v vrtce. Expenditure for preschool education covers the estimated share of expenditure related to the implementation of the program for the second age period of children in kindergartens. Med izdatke za terciarno izobraževanje so vključeni tudi izdatki za raziskovalno-razvojno dejavnost. Expenditure for tertiary education also covers expenditure for research and development. Javni izdatki za izobraževanje - in zajemajo vse proračunske izdatke za formalno-stopenjsko izobraževanje mladine in odraslih na ravni centralne in lokalne države. Vključeni so javni izdatki, namenjeni neposredno za izobraževalne ustanove, ter transferji in plačila za gospodinjstva in druge zasebne entitete. Public expenditure for education covers all government expenditure for formal education of youth and adults at central and local government level. Covered is public direct expenditure for educational institutions as well as transfers and payments to households and other private entities. Javni izdatki za izobraževalne ustanove vključujejo neposredne proračunske izdatke za: Public expenditure for educational institutions covers direct government expenditure for: − poučevalne izobraževalne ustanove – vrtce, osnovne šole, srednje šole, ustanove, ki izvajajo terciarno izobraževanje, ustanove za izobraževanje odraslih, in sicer v tistem delu, ki se nanaša na formalno-stopenjsko izobraževanje; − instructional educational institutions – kindergartens, basic schools, upper secondary schools, tertiary education institutions and adult education institutions in the part referring to formal education; − nepoučevalne izobraževalne ustanove – Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport, dijaške in študentske domove, Center šolskih in obšolskih dejavnosti, Državni izpitni center, Zavod za šolstvo, Šolo za ravnatelje, Slovenski šolski muzej, Andragoški center, Center za poklicno izobraževanje, in sicer v tistem delu, ki se nanaša na formalno-stopenjsko izobraževanje. − non-instructional educational institutions – the Ministry of Education, Science and Sport, residence halls for pupils/students, the Curricular and Extracurricular Activities Centre, the National Examination Centre, the National Education Institute, the Headmasters’ Training School, the Slovenian School Museum, the Adult Education Centre and the Vocational Education Centre in the part referring to formal education. Javni transferji za gospodinjstva in druge zasebne entitete vključujejo: Public transfers to households and other private entities cover: − transferje in plačila za gospodinjstva (republiške, Zoisove štipendije, vladne in občinske kadrovske štipendije, štipendije za izobraževanje brezposelnih, otroške dodatke, in sicer v tistem delu, za katerega je dodaten pogoj za izplačilo vključenost v izobraževanje, subvencije za šolo v naravi ipd.); − transfers and payments to households (national scholarships, Zois scholarships, government and municipal sponsorships, scholarships for the unemployed, child benefits in the part where an additional condition for payment is inclusion in education, subsidies for “school in nature”, etc.) − transferje in plačila drugim zasebnim entitetam (subvencije prevoznim podjetjem za nižje cene vozovnic za učence, dijake in študente, subvencije za učbenike, učno tehnologijo in strokovno literaturo, izdatki za kurikularno prenovo in evalvacije ipd.). − transfers and payments to other private entities (subsidies to transport enterprises for cheaper tickets for schoolchildren, pupils and students, subsidies for textbooks, learning technology and professional literature, expenditure for curricular modernisation and evaluation, etc.) Javni transferji oz. pomoči za gospodinjstva in druge zasebne entitete niso vključeni v končni izračun celotnih izdatkov za izobraževanje, saj so hkrati del (vir sredstev) zasebnih izdatkov za izobraževalne ustanove. Public transfers to households and other private entities are not included in the final calculation of total expenditure for education, since they are at the same time a part (source of funds) of private expenditure for educational institutions. Enako velja tudi za druge transferje in plačila: The same is true for other transfers and payments: − transferji mednarodnih sredstev centralni/lokalni državi so hkrati del (vir sredstev) javnih izdatkov centralne/lokalne države za − transfers of international funds to the central/localgovernment, which are at the same time a part (source of funds) of public central/local Statistične informacije, št. 149/2005 14 Rapid Reports No 149/2005 izobraževalne ustanove; government expenditure for educational institutions, − plačila drugih zasebnih entitet za finančno pomoč študentom/gospodinjstvom so hkrati del (vir sredstev) zasebnih izdatkov za izobraževanje. − and payments of other private entities for financial assistance to students/households, which are at the same time a part (source of funds) of private expenditure for education. Mednarodni oziroma tuji viri sredstev za izobraževanje vključujejo: International (foreign) sources for education comprise: − plačila neposredno izobraževalnim ustanovam. Vključena so sredstva iz tujine za raziskovalno-razvojno dejavnost v terciarnem izobraževanju. − international (foreign) sources of funds paid directly to educational institutions cover foreign funds for research and development in tertiary education. − transfere centralni državi. Vključena so sredstva Phare, Socrates, Leonardo. Ta sredstva so vključena tudi v proračunsko porabo države za izobraževalne ustanove. − transfers to central government, incl. Phare, Socrates and Leonardo funds. These funds are also included in public expenditure of central government for educational institutions. Zasebni izdatki za izobraževalne ustanove vključujejo izdatke gospodinjstev in drugih zasebnih entitet, plačane neposredno izobraževalnim ustanovam (izdatki za šolnine, malice, kosila, šolo v naravi, za nastanitev v dijaških oz. študentskih domovih ipd.). Private expenditure for educational institutions covers expenditure of households and other private entities paid directly to educational institutions (school fees, snack/lunch money, expenditure on “school in nature”, student accommodation, etc.). Dodatno k prvi statistični objavi podatkov o izdatkih za izobraževanje v obdobju 2001–2003, so med zasebne izdatke za izobraževalne ustanove zdaj vključeni tudi zasebni izdatki za zasebne izobraževalne ustanove, izločen pa je bil tisti del zasebnih izdatkov, ki niso neposredno povezani z izvajanjem formalnega stopenjskega izobraževanja v izobraževalnih ustanovah. Compared to private expenditure for educational institutions published in the first release of data on education in 2001-2003, private expenditure for educational institutions now covers private expenditure for private educational institutions, while the part of private expenditure not directly related to the implementation of formal education in educational institutions has been eliminated. Izdatki gospodinjstev za izobraževalne izdelke in storitve zunaj izobraževalnih ustanov vključujejo izdatke gospodinjstev za izdelke in storitve, posredno ali neposredno povezane z vključenostjo v izobraževanje (za učbenike, strokovno literaturo, zvezke ipd., za računalniško opremo, inštrukcije ipd.). Expenditure of households for educational goods and services outside educational institutions covers expenditure of households for selected goods and services indirectly or directly related to the inclusion in education (for textbooks, professional literature, notebooks, software, instruction, etc.). Sem so vključeni tudi izdatki za izbrane izobraževalne izdelke in storitve, navedeni v APG, vendar ob dodatnem pogoju, da je bil vsaj eden od članov gospodinjstva vključen v formalno/stopenjsko izobraževanje. Included is expenditure for selected educational goods and services from the Household Budget Survey on condition that at least one of the household members was included in formal education. Izdatki po ravneh izobraževanja so ocenjeni na podlagi števila vključenih v posamezno raven formalnega/stopenjskega izobraževanja. Expenditure by levels of education is estimated on the basis of the number of people included in individual levels of formal education. Izdatki drugih zasebnih entitet za finančno pomoč študentom/gospodinjstvom vključujejo izdatke podjetij za kadrovske štipendije in od bank odobrena študentska posojila (le v letu 2001). Expenditure of other private entities for financial aid for students/households covers expenditure of enterprises for sponsorships and student loans approved by banks (only in 2001). Celotni izdatki za izobraževalne ustanove vključujejo vse javne, mednarodne in zasebne izdatke, namenjene neposredno za izobraževalne ustanove. Total expenditure for educational institutions covers all direct public, international and private expenditure for educational institutions. Celotni izdatki za izobraževanje so seštevek javnih, zasebnih in mednarodnih izdatkov, namenjenih neposredno za izobraževalne ustanove, in izdatkov gospodinjstev za izobraževalne izdelke in storitve zunaj izobraževalnih ustanov. Total expenditure for education is the sum of direct public, private and international expenditure for educational institutions and household expenditure for educational goods and services outside educational institutions. KOMENTAR COMMENT Skupni javni izdatki za izobraževanje v Sloveniji za leti 2001, 2002 in po oceni za leto 2003 so znašali 291,7, 320,1 in 350,1 milijarde SIT, kar predstavlja 6,13 %, 6,02 % oz. ocenjenih 6,09 % BDP. Primerjava gibanja skupnih javnih izdatkov po ravneh izobraževanja v letih od 2001 do 2003 kaže, da se javni izdatki predvsem za osnovnošolsko izobraževanje povečujejo. Delež javnih izdatkov BDP za osnovnošolsko izobraževanje se je tako povečal z 2,51 % v letu 2001 na 2,69 % (po oceni) v letu 2003. V tem obdobju se je nekoliko povečal tudi delež javnih izdatkov v BDP za terciarno izobraževanje, in sicer z 1,33 % v letu 2001 na 1,36 % (po oceni) v letu 2003; v istem obdobju pa se je zmanjšal delež javnih izdatkov za srednješolsko (z 1,69 % BDP na ocenjenih 1,48 % BDP) in predšolsko izobraževanje (z 0,59 % BDP na ocenjenih 0,56 % BDP) . Total public expenditure for education in Slovenia for 2001, 2002 and 2003 amounted to SIT 291.7, 320.1 and (estimate) 350.1 billion respectively, which is 6.13%, 6.02% and (estimate) 6.09% of GDP. Comparison of the trends in total public expenditure for education by levels of education in 2001-2003 shows that public expenditure – especially for basic education – is on the rise. The share of public expenditure for basic education grew from 2.51% of GDP in 2001 to (estimate) 2.69% of GDP in 2003. In this period public expenditure as percentage of GDP increased for tertiary education as well, namely from 1.33% in 2001 to (estimate) 1.36% in 2003. The share of public expenditure decreased for upper secondary education (from 1.69% to (estimate) 1.48% of GDP) and preschool education (from 0.59% of GDP to (estimate) 0.56% of GDP). Statistične informacije, št. 149/2005 Rapid Reports No 149/2005 15 Javni izdatki na posameznega udeleženca v formalnem izobraževanju v letu 2003 so po oceni znašali 837 263 SIT. Najvišji so bili za terciarno izobraževanje (1 011 544 SIT na študenta), tem so po višini izdatkov na udeleženca sledili izdatki za osnovnošolsko, srednješolsko in na koncu za predšolsko izobraževanje. Enaka razporeditev velja tudi za delež javnih izdatkov na udeleženca v BDP na prebivalca. Ta delež se je po oceni za leto 2003 glede na leto 2001 povečal v predšolskem (z 21,8 % na 23,6 %) in osnovnošolskem izobraževanju (s 27,1 % na 30,1 %), zmanjšal pa se je v terciarnem (s 37,6 % na 35,1 %) in srednješolskem izobraževanju (z 29,2 % na 25,6 %). Naraščanje deleža javnih izdatkov na udeleženca v osnovnošolskem izobraževanju v BDP na prebivalca je bilo posledica zmanjšanja števila vključenih v to raven izobraževanja, zaradi številčnega zmanjševanja generacij (3,5-odstotni upad števila vključenih v letu 2003 glede na leto 2001) in povečanih vlaganj ob uvajanju devetletne osnovne šole. V predšolskem izobraževanju so izdatki, izraženi z deležem v BDP, očitno upadali počasneje kot število udeležencev, vključenih v to raven izobraževanja (v letu 2003 je bilo to število skoraj za 12 % nižje kot v letu 2001). Javni izdatki za terciarno izobraževanje pa kljub povečevanju očitno niso dohajali hitrosti naraščanja števila udeležencev, vključenih v terciarno izobraževanje (v letu 2003 je bilo teh za 9,4 % več kot v letu 2001). In 2003 public expenditure per student in formal education amounted to SIT 837,263 (estimate). It was the highest for tertiary education (SIT 1,011,544 per student), followed by expenditure for basic education, upper secondary education and preschool education. The order is the same if we look at public expenditure per student as percentage of GDP per capita. Between 2001 and 2003 (estimate) the share increased in preschool education (from 21.8% to 23.6%) and in basic education (from 27.1% to 30.1%), but decreased in tertiary education (from 37.6% to 35.1%) and in upper secondary education (from 29.2% to 25.6%). The rise in public expenditure per student in basic education as percentage of GDP per capita was the result of fewer students in basic education, due to fewer children being born (3.5% drop in the number of children in basic education between 2001 and 2003) and more money invested for the introduction of nine-year elementary school. Expenditure for preschool education as percentage of GDP fell less than the number of children in preschool education (in 2003 almost 12% less than in 2001). Despite the increase, public expenditure for tertiary education did not follow the rise in the number of students included in tertiary education (in 2003 9.4% more than in 2001). Slabo petino vseh javnih izdatkov za izobraževanje so predstavljali izdatki lokalne države (občin) (18,6 % v letu 2001, 19,6 % v letu 2002 in 19,2 % – po oceni – v letu 2003), preostalo pa so bili izdatki centralne države. Občine so glavni financer predšolskega izobraževanja (vrtcev) in so v tem obdobju prispevale kar 98 % vseh javnih sredstev za to izobraževanje, kar je predstavljalo 50,5 % vseh izdatkov občin za izobraževanje. Občine so tudi pomemben financer osnovnošolskega izobraževanja; zanj so prispevale nad 21 % vseh javnih sredstev za to izobraževanje, kar je bilo 47 % vseh izdatkov občin za izobraževanje. V sestavi izdatkov centralne države po ravneh izobraževanja so zavzemali izdatki za osnovnošolsko izobraževanje nekaj nad 40 %, izdatki za srednješolsko izobraževanje okoli 30 %, izdatki za terciarno izobraževanje okoli 27 % in izdatki za predšolsko izobraževanje le okoli 0,3 %. Almost a fifth of total expenditure for education was local government expenditure (18.6% in 2001, 19.6% in 2002 and according to the estimate: 19.2% in 2003) and the rest was central government expenditure. Local government (i.e. municipalities) is the main provider of funds for preschool education (kindergartens) contributing 98% of all public funds for this level of education, which is 50.5% of total local government expenditure for education. Municipalities are also an important provider of funds for basic education, since they contributed over 21% of total public funds for basic education, which is 47% of total local government expenditure for education. The structure of central government expenditure by level of education is as follows: slightly more than 40% for basic education, 30% for upper secondary education, 27% for tertiary education and only about 0.3% for preschool education. Med vsemi javnimi izdatki (centralne in lokalne države) za izobraževanje so javni transferji, namenjeni gospodinjstvom in drugim zasebnim entitetam, predstavljali v letu 2001 12,5 %, v letih 2002 in 2003 pa okoli 10 % (ocena) le-teh. Večina javnih transferjev (okoli 90 %) je bila namenjena gospodinjstvom, manjši del (okoli 10 %) pa drugim zasebnim entitetam. Glavni razlog, da se je delež javnih transferjev po letu 2001 zmanjšal, je bilo zvišanje starostne meje (s 15 let v letu 2001 na 18 let v letih 2002 in 2003), od katere je izplačilo otroškega dodatka vezano na vključenost otrok v izobraževanje, in posledično znižanje obsega vključenih izdatkov za otroške dodatke. Ti poleg republiških in Zoisovih štipendij predstavljajo glavni del skupnih javnih transferjev, namenjenih za gospodinjstva. Po ravneh izobraževanja se je ta upad odrazil pri srednješolskem izobraževanju; javni transferji zanj so se namreč znižali z 19,7 milijarde SIT v letu 2001 na 13,1 milijarde SIT v letu 2002. – Omenjeno je bilo tudi glavni razlog za upad deleža skupnih javnih izdatkov v BDP v letih 2002 in 2003 v primerjavi z letom 2001. Med vsemi javnimi transferji za gospodinjstva in druge zasebne entitete je bila kar slaba polovica le-teh namenjena terciarnemu izobraževanju, šestina pa srednješolskemu izobraževanju. V sestavi vseh javnih izdatkov za terciarno izobraževanje so tako transferji za gospodinjstva in druge zasebne entitete predstavljali kar dobro četrtino skupnih javnih izdatkov. V predšolskem in osnovnošolskem izobraževanju pa so javni transferji obsegali zelo majhen del skupnih javnih izdatkov. Of total public (central and local government) expenditure for education, in 2001 public transfers to households and other private entities accounted for 12.5%, and in 2002 and 2003 (estimate) for around 10%. Most of these public transfers (around 90%) were for households and only about 10% for other private entities. The main reason for the share of public transfers to decrease after 2001 was the rise in the age limit – from 15 years in 2001 to 18 years in 2002 and 2003 – from which the child benefit is paid only if the child is in education. The result is the decrease in the expenditure for child benefits, which in addition to sponsorships and Zois scholarships represent the main part of total public transfers to households. By levels of education, this decrease reflected in upper secondary education; public transfers for upper secondary education namely dropped from SIT 19.7 billion in 2001 to SIT 13.1 billion in 2002. This was also the main reason for the fall in total public expenditure as percentage of GDP in 2002 and 2003 compared to 2001. Among all public transfers to households and other private entities, almost a half were intended for tertiary education and a sixth to upper secondary education. In the structure of public expenditure for tertiary education, transfers to households and other private entities represented more than a quarter. In preschool and basic education public transfers represented only a very small share of total public expenditure. Med vsemi javnimi izdatki za izobraževanje je bilo izobraževalnim ustanovam namenjenih v letu 2001 87,5 %, v letu 2002 90,1 %, v letu 2003 pa (po oceni) 90,3 % le-teh. Okoli 10 % vseh javnih izdatkov za izobraževalne ustanove so predstavljali investicijski izdatki. In 2001 educational institutions received 87.5% of total public expenditure for education. By 2002 the share rose to 90.1% and by 2003 to (estimate) 90.3%. Around 10% of total public expenditure for educational institutions was investment expenditure. Statistične informacije, št. 149/2005 16 Rapid Reports No 149/2005 Skupni (javni, zasebni, mednarodni) izdatki za izobraževalne ustanove so v letu 2001 znašali okoli 296,7 milijarde SIT, to je 6,23 % BDP. Ti izdatki so v letih 2002 in 2003 porasli na 335,1 oz. (po oceni) na okoli 367,1 milijarde SIT, njihov delež v BDP pa se je v letu 2002 povečal na 6,30 % BDP, v letu 2003 pa (po oceni) na 6,38 % BDP. V sestavi izdatkov za izobraževalne ustanove po ravneh izobraževanja so zavzemali največji delež izdatki za ustanove osnovnošolskega izobraževanja (45 % v letu 2002), sledili so izdatki za ustanove srednješolskega izobraževanja (22 % v letu 2002), izdatki za ustanove terciarnega izobraževanja (21 % v letu 2002) in izdatki za ustanove predšolskega izobraževanja (12 % v letu 2002). Total (public, private and international) expenditure for educational institutions in 2001 amounted to SIT 296.7 billion, which is 6.23% of GDP. In 2002 this expenditure amounted to SIT 335.1 billion and in 2003 to SIT 367.1 billion (estimate). The share in GDP rose to 6.30% in 2002 and 6.38% (estimate) in 2003. In the structure of public expenditure for educational institutions by level of education the highest share was that of expenditure for basic education institutions (45% in 2002), followed by expenditure for upper secondary education institutions (22% in 2002), for tertiary education institutions (21% in 2002) and for preschool education institutions (12% in 2002). Gibanje izdatkov za izobraževalne ustanove po ravneh izobraževanja v letih od 2001 do 2003 je bilo podobno kot pri javnih izdatkih za izobraževanje. Povečal se je delež izdatkov v BDP za ustanove osnovnošolskega izobraževanja (z 2,79 % v letu 2001 na 2,97 % – po oceni – v letu 2003) in ustanove terciarnega izobraževanja (z 1,31 % v letu 2001 na 1,35 % – po oceni – v letu 2003), zmanjšal pa se je delež izdatkov v BDP za ustanove predšolskega izobraževanja (z 0,74 % v letu 2001 na 0,69 % – po oceni – v letu 2003). The evolution of expenditure for educational institutions by level of education in 2001 and 2003 was similar as in public expenditure for education. The share of expenditure in GDP increased for basic education institutions (from 2.79% in 2001 to estimated 2.97% in 2003) and for tertiary education institutions (from 1.31% in 2001 to estimated 1.35% in 2003), while the share of expenditure for preschool education institutions decreased from 0.74% in 2001 to estimated 0.69% in 2003. Izdatki za izobraževalne ustanove na udeleženca so bili v letu 2003 najvišji v terciarnem izobraževanju (po oceni 1002821 SIT na študenta ), na drugem mestu pa so bili izdatki na udeleženca v osnovnošolskem izobraževanju (po oceni 959011 SIT na učenca). Izdatki za izobraževalne ustanove na udeleženca so bili v predšolskem izobraževanju višji kot v srednješolskem izobraževanju; pri javnih izdatkih na udeleženca pa je bila razporeditev izdatkov ravno obrnjena. Razlog za to je bil večji obseg zasebnih izdatkov, namenjenih za izobraževalne ustanove v predšolskem izobraževanju. Glede gibanja deleža izdatkov za izobraževalne ustanove na udeleženca v primerjavi z BDP na prebivalca v letih od 2001 do 2003 po ravneh izobraževanja veljajo enake ugotovitve, kot so navedene zgoraj glede gibanja javnih izdatkov za izobraževanje na udeleženca v primerjavi z BDP na prebivalca. Expenditure per student for educational institutions in 2003 was the highest in tertiary education (by estimate SIT 100,821 per student), followed by basic education (by estimate SIT 959,011 per student). Expenditure per student for educational institutions was higher in preschool education than in upper secondary education, while as regards public expenditure per student the situation is the opposite. The reason lies in more private funds for educational institutions in preschool education. As regards the evolution of expenditure per student for educational institutions as percentage of GDP per capita in 2001-2003 by levels of education, the situation is the same as the above-mentioned trends in public expenditure for education per student as percentage of GDP per capita. Med skupnimi izdatki za izobraževalne ustanove predstavljajo največji del javni izdatki, in sicer približno 86 % vseh tovrstnih izdatkov v letih od 2001 do 2003. Ti izdatki so v letih od 2001 do 2003 naraščali – z 255,2 milijarde SIT v letu 2001 na 316,2 milijarde SIT (po oceni) v letu 2003; njihov delež v BDP se je povečal s 5,36 % v letu 2001 na 5,50 % (po oceni) v letu 2003. The highest share of total expenditure for educational institutions is that of public expenditure (about 86% in 2001 and 2003). Between 2001 and 2003 this expenditure grew from SIT 255.2 billion to SIT 316.2 billion (estimate), while the share in GDP grew from 5.36% in 2001 to 5.50% in 2003 (estimate). Zasebni izdatki pa predstavljajo slabih 14 % vseh izdatkov za izobraževalne ustanove. Tudi ti izdatki so porasli – z okoli 40,4 milijarde SIT v letu 2001 na okoli 50,1 milijarde SIT (po oceni) v letu 2003; njihov delež v BDP pa se je povečal s 0,85 % v letu 2001 na 0,87 % (po oceni) v letu 2003. Glede na raven izobraževanja je bil delež zasebnih izdatkov najvišji v terciarnem izobraževanju (tu je predstavljal slabo četrtino vseh izdatkov za izobraževalne ustanove) in v predšolskem izobraževanju (tu pa so ti izdatki predstavljali skoraj petino vseh izdatkov za izobraževalne ustanove). Razloga za tako visok delež zasebnih izdatkov v omenjenih ravneh izobraževanja sta bila plačevanje šolnin za izredni študij v terciarnem izobraževanju (med vsemi študenti v šolskem letu 2002/03 je bilo 36 % izrednih študentov) in visok delež plačil staršev za programe vrtcev. Private expenditure represents just under 14% of total expenditure for educational institutions. This expenditure also grew from around SIT 40.4 billion in 2001 to around SIT 50.1 billion in 2003 (estimate), while the share in GDP grew from 0.85% in 2001 to 0.87% in 2003 (estimate). By level of education, the share of private expenditure was the highest in tertiary education (about a quarter of total expenditure for tertiary education institutions) and preschool education (about a fifth of total expenditure for preschool education institutions). The reasons for such a high share of private expenditure in these two levels of education are payment of school fees for part-time studies in tertiary education (part- time students represented 36% of all students in 2002/03) and a high share of parents’ payments for kindergarten programmes. Mednarodni izdatki so predstavljali le 0,4 % vseh izdatkov za izobraževalne ustanove v letu 2001 oziroma 0,2 % teh izdatkov v letih 2002 in 2003, oziroma v istem obdobju med 0,01 % in 0,02 % BDP. International expenditure represented only 0.4% of total expenditure for educational institutions in 2001 and 0.2% in 2002 and 2003 (estimate), which is between 0.01% and 0.02% of GDP. Skupni izdatki za formalno izobraževanje (vsi izdatki za izobraževalne ustanove in izdatki gospodinjstev za »izobraževalne« izdelke in storitve zunaj izobraževalnih ustanov) v Sloveniji so v letu 2001 znašali 309,6 milijarde SIT, kar predstavlja 6,49 % BDP. Leto pozneje so se povečali na okoli 350,3 milijarde SIT ali na 6,59 % BDP. Izdatki gospodinjstev za izobraževalne izdelke in storitve zunaj izobraževalnih ustanov so po oceni na podlagi Ankete o porabi v gospodinjstvih znašali v letu 2001 okoli 13 In 2001 total expenditure for formal education (total expenditure for educational institutions and household expenditure for educational goods and services outside educational institutions) in Slovenia amounted to SIT 309.6 billion, which is 6.49% of GDP. A year later expenditure increased to around SIT 350.3 billion or 6.59% of GDP. According to estimates based on the Household Budget Survey, household expenditure for educational goods and services outside educational institutions amounted Statistične informacije, št. 149/2005 Rapid Reports No 149/2005 17 milijard SIT, v letu 2002 pa 15,2 milijarde SIT, kar predstavlja 4,2 % oz 4,3 % skupnih izdatkov za izobraževanje v letih 2001 in 2002. to SIT 13 billion in 2001 and SIT 15.2 billion in 2002, which is 4.2% and 4.3% of total expenditure for education in 2001 and 2002 respectively. V mednarodnih primerjavah se zaradi manjše zanesljivosti podatkov o zasebnih virih za izobraževanje uporablja kot glavni kazalnik merjenja obsega vlaganja v izobraževanje delež javnih izdatkov za izobraževanje v BDP. Slovenija se je s 6,02-odstotnim deležem javnih izdatkov v BDP v letu 2002 uvrstila na 7. mesto med 25 državami EU, za skandinavskimi državami Ciprom in Belgijo. Tudi po deležu javnih izdatkov za terciarno izobraževanje v BDP v letu 2002, ta je znašal 1,33 %, je Slovenija presegla povprečje vseh 25 držav EU (1,14 %). Med novimi članicami EU namenja ta terciarnemu izobraževanju višji delež kot Slovenija le še Ciper in Litva. Razlog za tako visoko uvrstitev v izračunu omenjenih kazalnikov je tudi visok delež javnih transferjev za gospodinjstva in druge zasebne entitete v vseh javnih izdatkih za izobraževanje v Sloveniji (12,5 % v letu 2001 in okoli 10 % v letih 2002 in 2003). Visoki deleži teh transferjev so značilni (seveda med državami, za katere je ta podatek prikazan) tudi za skandinavske države in Madžarsko. Tudi po deležu izdatkov za izobraževalne ustanove – ta je leta 2001 obsegal 6,2 % BDP – se Slovenija med evropskimi državami uvršča zelo visoko. Slovenija pri tem ne izstopa po deležu javnih izdatkov za izobraževalne ustanove – ta je v letu 2001 obsegal 5,4 % BDP – in se med petnajstimi v tabeli prikazanimi evropskimi državami skupaj z Avstrijo uvršča v sredino, na 8. mesto. Visoko pa se Slovenija uvršča po zasebnih izdatkih za izobraževalne ustanove – ti so v letu 2001 obsegali 0,8 % BDP –, in sicer skupaj z Veliko Britanijo na 4. mesto med petnajstimi v tabeli prikazanimi evropskimi državami. Ob tem je treba pripomniti, da primerjave zasebnih izdatkov med državami niso povsem zanesljive, predvsem zato, ker so stopnje zajema tovrstnih izdatkov po državah zelo različne. Dokaj visoko se Slovenija med evropskimi državami uvršča tudi po deležu skupnih izdatkov za izobraževalne ustanove terciarnega izobraževanja v BDP (1,3 %), po deležu izdatkov za izobraževalne ustanove terciarnega izobraževanja na udeleženca/študenta v primerjavi z BDP na prebivalca pa je uvrščena precej slabše. Due to lower reliability of data on private sources for education, in international comparisons the main indicator for measuring the extent of investment in education is the share of public expenditure for education in GDP. With the 6.02% share of public expenditure in GDP, in 2002 Slovenia was 7th among the 25 Member States of the European Union behind Scandinavian countries Cyprus and Belgium. As regards public expenditure for tertiary education as percentage of GDP, which was 1.33% in 2002, Slovenia exceeded the average of the 25 EU Member States (1.14%). Among the ten new Member States, only Cyprus and Lithuania have a higher share of funds for tertiary education as Slovenia. The reason for such a high ranking in the calculation of the mentioned indicators is the high share of public transfers to households and other private entities in total public expenditure for education in Slovenia (12.5% in 2001 and around 10% in 2002 and 2003). High shares of these transfers are characteristic also for Scandinavian countries and Hungary. As regards the share of expenditure for educational institutions - 6.2% of GDP in 2001 - Slovenia ranks very high among EU Member States. On the other hand, Slovenia is not very high in the classification of shares of public expenditure for educational institutions, which was 5.4% of GDP in 2001. Among the 15 European countries presented in the table, Slovenia is eight together with Austria. As regards private expenditure for educational institutions, which was 0.8% of GDP in 2001, Slovenia is fourth together with the United Kingdom. We have to draw attention to the fact that comparisons of private expenditure are not completely reliable because coverage rates for this expenditure are very different. Slovenia ranked rather high among European countries also in terms of the share of total expenditure for tertiary education institutions (1.3% of GDP), while as regards total expenditure per student for tertiary education institutions as percentage of GDP per capita it is ranked a lot lower. Sestavili / Prepared by: Tatjana Škrbec, Nina Frkovič Izdaja, založba in tisk Statistični urad Republike Slovenije, Ljubljana, Vožarski pot 12 - Uporaba in objava podatkov dovoljena le z navedbo vira - Odgovarja generalna direktorica mag. Irena Križman - Urednica zbirke Statistične informacije Marina Urbas - Urednica podzbirke Tatjana Škrbec - Slovensko besedilo jezikovno uredila Ivanka Zobec - Angleško besedilo jezikovno uredil Boris Panič - Naklada 140 izvodov - ISSN zbirke Statistične informacije 1408-192X - ISSN podzbirke Izobraževanje 1580-1780 - Informacije daje Informacijsko središče, tel.: (01) 241 51 04 - El. pošta: info.stat@gov.si - http://www.stat.si. Edited, published and printed by the Statistical Office of the Republic of Slovenia, Ljubljana, Vožarski pot 12 - These data can be used provided the source is acknowledged - Director-General Irena Križman - Rapid Reports editor Marina Urbas - Subject-matter editor Tatjana Škrbec - Slovene language editor Ivanka Zobec - English language editor Boris Panič - Total print run 140 copies - ISSN of Rapid Reports 1408-192X - ISSN of subcollection Education 1580-1780 - Information is given by the Information Centre of the Statistical Office of the Republic of Slovenia, tel.: +386 1 241 51 04 - E-mail: info.stat@gov.si - http://www.stat.si.