mvičke marec 2005 Kaj prinaša marčevska številka? Uporabna matematika za odrasle * Znak POKI 4-6 Proslavili bomo deseto obletnico TVU * Priznanja 7-12 Andragoškega centra Slovenije za leto 2005 * Razpis priznanj Andragoškega centra Slovenije za izjemne dosežke pri učenju odraslih v Sloveniji za leto 2005 * Iz poročil izvajalcev lanskoletnih prireditev - 2. del Izobraževanje odraslih v Walesu 13-14 Leto 2004 - pričetki gostovanja Svetovalnega 15-20 središča Maribor v sosednjih občinah * Hoja -nepogrešljiv užitek življenja in učenja * E-izobraže-vanje - fleksibilen in prijazen način dvigovanja ravni znanja zaposlenih Vabilo na petkovo izobraževalno srečanje * Vabilo na 21-24 usposabljanje Organizator izobraževanja in izpeljava kurikuluma * Vabilo na usposabljanje Organizator izobraževanja, komunikacija in svetovanje * Vabilo na delavnico Retorika v izobraževanju Člani Andragoškega društva se odpravljamo na 25-26 Švedsko 27 BESEDA UREDNICE DOMAČE NOVIČKE TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2005 S POTI KOTIČEK JE VAŠ PRIPRAVLJAMO OBVESTILO POSVETI/KONFERENCE NOVOSTI IZ KNJIŽNICE Andragoški Slovenian Institute for Adult Education center Republike Slovenije 3 28 PROGRAMSKA ZASNOVA NOVIČK Novičke so strokovno glasilo za izobraževanje odraslih v Sloveniji. Z Novičkami želimo zboljšati obveščenost vseh, ki delamo na tem področju, ali pa smo kakor koli povezani z izobraževanjem in učenjem odraslih v Sloveniji. V Novičkah objavljamo tele vrste informacij o izobraževanju in učenju odraslih doma in v svetu: • opis in prikaz dogodkov in dejavnosti v izobraževanju odraslih; • opis razvojnih, raziskovalnih in drugih programov in projektov; • sporočila o organizacijah, njihovih potrebah, načrtih in dejavnostih; • podatke o izobraževalnih programih in razvoju programov; • sporočila o politiki in strategiji izobraževanja odraslih; • novosti v upravljanju in zakonodaji; • statistične podatke; • mnenja, stališča in predloge; • podatke in informacije o možnostih in virih za učenje; • podatke o napovedanih prireditvah, posvetih, publikacijah in drugih strokovnih dogodkih; • prikaze novih knjig, člankov, didaktičnega in drugega gradiva ter novosti s knjižnega trga; • novosti iz naših knjižnic, predvsem iz knjižnice ACS. V Novičkah objavljamo kratke, jedrnate, objektivne in nepristranske prispevke. Novičke izhajajo praviloma vsak mesec, gradivo za posamezno številko zbiramo do 10. v mesecu. Za poglobitev stikov z našimi partnerji v tujini izdajamo Novičke trikrat na leto v angleškem jeziku. Prejemniki Novičk so posamezniki in organizacije; tisti, ki se ukvarjajo z izobraževanjem in učenjem odraslih poklicno, in tudi tisti, ki delajo to prostovoljno (v društvih, strokovnih, verskih, političnih in drugih prostovoljnih organizacijah). Novičke pošiljamo brezplačno. Tako bo tudi v prihodnje, če bomo lahko stroške izdajanja poravnali iz javnih sredstev, namenjenih izobraževanju odraslih. Novičke ureja in izdaja ACS. Odgovorni osebi sta mag. Zvonka Pangerc Pahernik, vodja tematskega področja, in Nevenka Kocijančič, urednica. Oblikovanje: Lina design Prelom in tisk: Tiskarna Pleško Naslov uredništva: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana, telefon: 01 5842 560, faks: 01 5245 881, internet: http://www.acs.si, el. naslov: nevenka.kocijancic@acs.si Novičke lahko preberete tudi na internetu: http://www.acs.si/novicke/ ISSN 1408-6484 (slovenska izdaja - tiskane) ISSN 1581-3770 (slovenska izdaja - online) Naklada 1.900 izvodov Izdajo glasila Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve. BESEDA UREDNICE Nekateri poudarki Kaj prinaša marčevska številka? Z veseljem sporočamo, da so prenovljene spletne strani projekta Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI (http://poki.acs.si/), ki smo ga na ACS začeli razvijati leta 1999, do leta 2006 pa se bo v projekt vključilo predvidoma okrog 60 izobraževalnih organizacij. Vsi vključeni partnerji v javnosti nastopajo z enotnim znakom POKI, o katerem pišemo v enem od člankov. V letih 1997 - 2004 smo na ACS podelili sto priznanj Andragoškega centra Slovenije za izjemne dosežke pri učenju odraslih v Sloveniji. Letos bomo tej zakladnici navdihu-jočih življenjskih zgodb (http://tvu.acs.si/priznanja/) dodali nove. V ta namen razpisujemo zbiranje predlogov, ki bo teklo od 30. marca do 29. aprila 2005. Gotovo vas obkrožajo zanimivi ljudje - znanci, prijatelji, bližnji. Morda je med njimi kdo, ki vas je navdušil s svojim notranjim bogastvom, pridobljenim z odprtostjo, radovednostjo in ukaželjnostjo. V rubriki Kotiček je vaš uvajamo novost: vsak mesec vam bomo predstavili enega od člankov iz spletnega časopisa Znanje (http://www.edupool.net/znanje/znanje.htm), ki obravnava aktualne teme s področja izobraževanja oziroma širše, s področja upravljanja s človeškimi viri. Majska številka Novičk bo spet tematsko naravnana. Predstavili vam bomo Projektno učenje za mlajše odrasle - PUM - animacijsko-izobraževalni program, namenjen brezposelnim mlajšim odraslim med petnajstim in petindvajsetim letom, ki so izstopili iz srednjega izobraževanja; so brez poklica in zaposlitvenih izkušenj. Vse, ki se s tem programom srečujete poklicno in kako drugače, vabimo, da svoja razmišljanja zapišete in nam jih pošljete. Vaše prispevke, ki naj ne bodo daljši od dveh strani, bomo zbirali do petka, 29. aprila 2005. Prijetne pomladne dni vam želim, Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Novi mednarodni razvojni projekt Uporabna matematika za odrasle Andragoški center Slovenije od decembra lani sodeluje v novem evropskem projektu v okviru programa Gruntvig 1: Uporabna matematika za odrasle (Mathematics in Action - MiA), ki se ukvarja z učenjem matematike pri manj izobraženih odraslih. Poleg Danske, ki je koordinatorica triletnega projekta, so se projektu pridružile še Litva, Madžarska, Nizozemska, Norveška, Slovenija in Španija. Projekt je nadaljevanje projekta Odrasli se učijo matematiko prek meja (Adults Learn Mathematics Across Borders - ALMAB), ki se je končal oktobra 2003. V njem so sodelovale tri organizacije iz držav, ki so sedaj vključene tudi v projekt MiA. Projekt ALMAB se je ukvarjal predvsem z zbiranjem, prilagajanjem in izmenjavo učnega gradiva za učenje matematike pri odraslih. Nastal je priročnik, ki vsebuje primere dobre prakse1. V projektu Uporabna matematika za odrasle, katerega namen je izboljšati matematične sposobnosti odraslih in (funkcionalno) matematično pismenost, sodelujoči partnerji raziskujejo različne načine učenja temeljnih matematičnih vsebin pri odraslih, še posebno zunaj šole. Na podlagi primerov dobre prakse bodo nastali predlogi za učinkovito učenje in poučevanje matematike v formalnem in neformalnem izobraževanju odraslih. Priročnik za učitelje, ki ga sodelujoče organizacije pripravljajo, bo sestavljen in dveh delov: • v teoretičnem delu bodo zbrana spoznanja raziskovanj o učenju matematike v življenjskih položajih iz vseh sedmih držav; • v drugem delu bodo primeri alternativnih načinov učenja in poučevanja matematike, ki bodo praktično preizkušeni in ovrednoteni v času trajanja projekta. Učiteljem matematike bi želeli predstaviti modele, kako v izobraževalnem procesu upoštevati različne življenjske položaje, v katerih se odrasli srečujejo z matematičnimi problemi in se ob njih tudi učijo, na primer, na delovnem mestu, v družini in v širšem življenjskem okolju. 1 Groenestjin, M. Ur.: Adults Learning Mathematics Across Borders. 's-Hertogebosch, 2003. Projekt se osredotoča predvsem na odrasle udeležence v izobraževanju, ki niso v zadostni meri pridobili matematičnega znanja in veščin, na tiste odrasle, ki so po končanem šolanju ta znanja pozabili, ter na učitelje matematike v neformalnem in v srednjem poklicnem izobraževanju odraslih. Vsaka sodelujoča država je v projekt tako vključila po dva učitelja matematike pri odraslih, ki bodo dejavni udeleženci mednarodnih srečanj v sklopu projekta in bodo sodelovali pri preizkušanju modelov v praksi. Projekt Uporabna matematika za odrasleje eden redkih, ki se na evropski ravni ukvarja z učenjem matematike pri manj izobraženih odraslih. V resnici pa številne mednarodne raziskave kažejo na to, da matematične veščine pri nekaterih skupinah odraslih ne ustrezajo potrebam tehnološkega napredka. Mednarodna raziskava pismenosti2 iz leta 1998je pokazala, da je v Sloveniji 65 % odraslih med 16 in 65 letom pod mednarodnim povprečjem v računskih veščinah. Tudi učitelji sami v izobraževanju odraslih pogosto ugotavljajo, da izobraževalni programi, v katerih se odrasli učijo matematiko, niso tako učinkoviti, kot bi si želeli. Odrasli navadno ne vidijo povezave med učenjem matematike v šoli in njeno uporabnostjo v vsakodnevnem življenju. Dodatne informacije o projektu lahko dobite na spletni strani: http://www.statvoks.no/mia/. Mag. Ester Možina (ester.mozina@acs.si), ACS Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje Znak POKI V Sloveniji smo pri uvajanju sistematičnih pristopov za presojanje kakovosti v izobraževanju (odraslih) šele na začetku. Le nekaj izobraževalnih organizacij si je pridobilo standard ISO, nekaj jih je v postopku pridobivanja priznanja poslovne odličnosti, nekajjih ima priznanja za kakovost na določenih področjih izobraževanja. Posebnega, izobraževanju prilagojenega, zunanjega preverjanja kakovosti nimamo uvedenega tudi zato, ker se pridružujemo skupni politiki EU na tem področju, da večjo pozornost namenjamo spodbujanju samoevalvacij v izobraževalnih kolektivih. Tako že nekaj let teče uvajanje projekta Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI v izobraževalne organizacije, ki se ukvarjajo z izobraževanjem odraslih, na vseh drugih ravneh izobraževalnega sistema pa uvajanje projekta Ugotavljanje in zagotavljanje kakovosti. Samoevalvacije pa bodo imele učinek le, če bo do v izobraževalnih kolek- 1 Možina, E.: Pismenost odraslih v Sloveniji. Ib revija. ISSN 1318-2803. 34 : 3-4 (2000) 28-40 tivih imeli dovolj znanja, kako jih učinkovito izpeljevati in na njihovi podlagi ukrepati za izboljšanje kakovosti, in če bomo na nacionalni ravni dali priznanje tistim kolektivom, ki bodo načrtno vlagali v kakovost. Prav s tem namenom smo se na Andragoškem centru Slovenije odločili, da uvedemo novost, s katero želimo dati priznanje in promovirati tiste izobraževalne organizacije, ki si sistematično prizadevajo za razvijanje kakovosti izobraževanja odraslih. Uvedli smo možnost, da izobraževalne organizacije, ki so vključene v projekt POKI in izpeljujejo samoevalvacijo ter ukrepe za izboljšanje kakovosti izobraževanja odraslih, uporabljajo znak POKI. Pravico do uporabe znaka smo določili precej natančno, saj želimo, da ima znak svoj pomen in vrednost, zato ga je mogoče pridobiti le na podlagi izpolnjevanja določenih pogojev, ki jih nadzoruje Andragoški center Slovenije. Pogoje za pridobitev znaka in pravila njegove uporabe smo opredelili v Pravilih uporabe znaka POKI za izobraževalne organizacije, ki so vključene v projekt Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI, ki jih podpiše odgovorna oseba izobraževalne organizacije in se s tem zaveže za njihovo spoštovanje. Znak pomeni, da izobraževalna organizacija sistematično skrbi za svojo kakovost in kakovost svojih storitev v izobraževanju odraslih najmanj tako, da: • organizirano skrbi za presojanje kakovosti vsaj pri štirih kazalnikih, ki jih vsebuje model POKI; • v svojih letnih poročilih in načrtih ter na andragoških zborih obravnava vprašanja kakovosti v izobraževanju odraslih; • ima skupino za kakovost, ki si sistematično prizadeva za razvoj kakovosti v izobraževanju odraslih v organizaciji; • ima letne ali srednjeročne načrte za razvoj kakovosti v izobraževanju odraslih; • sistematično izpeljuje dejavnosti, ki zvišujejo raven kakovosti izobraževanja odraslih. Organizacija, ki si je pridobila pravico do uporabe znaka, je upravičena, da znak uporablja ves čas vključenosti v projekt POKI in še eno koledarsko leto po tem, ko se projekt uradno konča. Po tem lahko Andragoški center Slovenije pisno zaprosi za pravico do podaljšanja uporabe znaka. V pisni vlogi mora dokazati, da izpolnjuje zgoraj opisane pogoje. Trenutno znak uporablja pet srednjih šol, en šolski center, deset ljudskih univerz in dve zasebni izobraževalni organizaciji. Seznam izobraževalnih organizacij, ki imajo pravico do uporabe znaka POKI, objavljamo na spletni strani http://poki.acs.si/znak. Sonja Klemenčič (sonja.klemencic@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2005 Vseslovenski praznik učenja Proslavili bomo deseto obletnico TVU Na Andragoškem centru v teh dneh skrbno pripravljamo predlog načrta letošnjega Tedna vseživljenjskega učenja. Radi bi čim bolj slovesno in bogato obeležili deseto obletnico našega skupnega praznika učenja, zato načrtujemo strokovne in politične pa tudi slovesne in medijske dogodke na državni ravni. Obenem pripravljamo napotke in usmeritve za koordinatorje in izvajalce TVU ter gradiva za prvo sejo Nacionalnega odbora za TVU, na kateri bosta obravnavana poročilo o TVU 2004 ter načrt za TVU 2005. Oboje in še veliko več bo objavljeno v prvi številki TVU-Novičk, ki vas bo dosegla konec aprila skupaj z naslednjo izdajo Novičk. Že zdaj pa vam želimo sporočiti nekaj temeljnih informacij: • Uradni termin TVU je 17. do 23. oktober 2005, med festivalske prireditve pa bomo šteli tudi dogodke, ki jih boste v duhu TVU organizirali pred ali po tem datumu. • Leto 2005 je proglašeno za Evropsko leto državljanske kulture, zato ste vabljeni, da vlogi vseživljenjskega učenja pri vzpostavljanju in krepitvi državljanske kulture namenite pozornost na prizoriščih TVU. • Sofinanciranje koordinatorjev in prireditev TVU bo zagotovljeno z razpisom Ministrstva za šolstvo in šport (v nadaljevanju MŠŠ). Predvidoma v spomladanskih mesecih bo objavljen razpis, ki temelji na Letnem programu izobraževanja odraslih in zadeva šolsko leto 2004/2005. Nanj se boste lahko prijavili z načrtom dejavnosti za TVU 2004. Sofinanciranje koordinatorjev in prireditev TVU 2005 bo zagotovljeno z razpisom, ki bo zadeval šolsko leto 2005/2006 in bo - po predvidevanjih MŠŠ - objavljen proti koncu letošnjega leta. • Letos smo prvič načrt TVU zasnovali scenarijsko. Prehod iz ožjega na širši scenarij, ki poleg tradicionalnih prireditev vnaša tudi mnoge novosti,je odvisen od tega, ali bomo za izpeljavo slednjega pridobili dodatna sredstva. Temeljno financiranje nacionalne koordinacije TVU bo vnovič zagotovilo Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve. • Pripravljalni sestanek za izvajalce in koordinatorje TVU bo 20. maja ob 10. uri. Namenjen bo ne le obveščanju, marveč skupnemu snovanju nekaterih novih prireditev, zato vas vabimo, da se ga udeležite v čim večjem številu. • Razpis za dobitnike priznanj ACS bo tekel od 30. marca do 29. aprila 2005. Skupaj z uvodnim besedilom je objavljen v nadaljevanju. • Tradicionalne prireditve na državni ravni (novinarska konferenca, slovesno odprtje s podelitvijo priznanj ter andragoški kolokvij) bomo organizirali 14. oktobra; drugi del kolokvija bo izpeljan 15. oktobra. • Tema 9. andragoškega kolokvija je Z vseživljenjskim učenjem do aktivnega državljanstva. Več informacij o kolokviju je predstavljenih na spletni strani http://tvu.acs.si/ak/. • Grafične rešitve za letošnji TVU bodo poudarjale deseto obletnico festivala. Nekaj osnovnih datotekje že na voljo na spletni strani http://tvu.acs.si/gradivo/. Načrtovanje TVU 2005je torej v polnem zagonu, obenem pa se te dni mudimo s pogledom nazaj, na uspešno devetletno obdobje, v katerem se je vloga festivala razširila in okrepila prek vseh pričakovanih meja. Zavedamo se, da skupaj z našimi partnerji -prireditelji in koordinatorji pa tudi udeleženci TVU, mediji in vsemi, ki festival na različne načine podpirajo, pomembno prispevamo k ozaveščanju javnosti in h gradnji kulture vseživljenjskega učenja. Vabimo vas, da se nam pri tem pomembnem poslanstvu z zvrhano mero ustvarjalnosti in zavzetosti pridružite - letos že desetič! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Zgledni primeri kulture učenja in zagovorniki pravic učečih se odraslih Priznanja Andragoškega centra Slovenije za leto 2005 Ko smo bili že prepričani, da so se priznanja ACS za izjemne dosežke pri učenju odraslih »prijela«, da imajo v učečih se okoljih že zadostno veljavo, in naj bi torej ne bi bila potrebna posebna akcija za motiviranje predlagateljev, se nam je lani zgodil drastičen upad prijav, ki nas je poučil, da se na Slovenskem še nismo naučili veseliti se svojih in tujih učnih in/ali izobraževalnih dosežkov. Učenje še vedno jemljemo prestrogo, preresno, namesto da bi ga razumeli kot veselo avanturo, kot osvajanje še neodkritih »dežel«. Letos torej pričakujte več klicev, spodbujanja in utemeljevanja nujnosti tovrstne promocije kulture učenja. Tudi v letu 2005 bo torej Andragoški center Slovenije - v skladu s svojim poslanstvom -že devetič podelil priznanja za izjemne učne oziroma izobraževalne dosežke. Priznanja bodo - tako kot vsa leta doslej - podeljena v treh kategorijah, posameznikom in skupinam za izjemne uspehe pri spopolnjevanju lastnega znanja, pa tudi inovativnim učiteljem in drugim izvajalcem izobraževalnih programov za odrasle. Vabimo vas, da se ozrete po učnih/izobraževalnih dosežkih logom za podelitev priznanja počastite tiste posameznike, v svojem okolju in s pred-skupine, ustanove, podjet- ja in lokalne skupnosti, ki se odlikujejo v učenju, poučevanju ali zagotavljanju učinkovitih, sodobnih učnih možnosti - pa ne le za odrasle, za vse generacije! Prav gotovo so v vsakem okolju ljudje, vredni priznanja, a le z vašo pomočjo nam jih bo uspelo odkriti, predstaviti širši javnosti in jih tako postaviti za zgled in spodbudo vsem učečim, pa tudi tistim, ki se za učenje/izobraževanje šele odločajo. Dobitniki priznanj sodelujejo pri pripravi predstavitvenih gradiv in so deležni nacionalne promocije, ki jo zagotavlja ACS, lahko pa je priznanje tudi povod za proslavljanje učnih/izobraževalnih dosežkov in s tem za odmevno promocijo vseživljenjskega učenja v lokalni skupnosti. Veseli bomo pa tudi vseh, ki bi bili pripravljeni delovati kot zagovorniki pravic učečih se odraslih oziroma kot promotorji kulture učenja na najširši ravni. Vsako leto podelimo priznanja na slavnostnem odprtju Tedna vseživljenjskega učenja (letos bo to 14. oktobra), in sicer skupno do 15 priznanj v vseh treh kategorijah. Razpis, ki ga objavljamo v nadaljevanju, na spletni strani festivala učenja (http://tvu.acs.si/zarisce) in vjavnih občilih (teletekst Televizije Slovenija), bo odprt od 30. marca do 29. aprila 2005. Obrazce za prijavo si lahko natisnete sami; objavljeni so na isti spletni strani, lahko pa pokličete v tajništvo Andragoškega centra (tel.: 01 5842 560) in poslali vam jih bomo po pošti. Izpolnjene prijave kandidatov za priznanja pošljite v razpisnem roku na naslov: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana, in ne pozabite pripisati: Za priznanja ACS 2005. Vemo, da je najneprijetnejši del nalog pri prijavi prav izpolnjevanje obrazcev, a naj vas to ne odvrne od prijave! Tu smo tudi zato, da vam pomagamo! Podrobnejše informacije o postopku prijave kandidatov in izpolnjevanju prilog lahko dobite pri Slavici Borki Kucler (tel.: 01 5842 574) ali Maji Delalut (tel.: 01 5842 570, e-naslov: maja.delalut@acs.si). Slavica Borka Kucler (borka.kucler@acs.si), ACS RAZPIS PRIZNANJ ANDRAGOŠKEGA CENTRA SLOVENIJE ZA IZJEMNE DOSEŽKE PRI UČENJU ODRASLIH V SLOVENIJI ZA LETO 2005 Andragoški center Slovenije vabi vse morebitne predlagatelje, da se med 30. marcem in 29. aprilom 2005 udeležijo razpisa za podelitev Priznanj Andragoškega centra Slovenije: 1. posameznicam/-kom za izjemne učne uspehe in bogatitev lastnega znanja; 2. skupinam za izjemne učne uspehe in bogatitev lastnega znanja; 3. posameznicam/-kom, skupinam, ustanovam, društvom, podjetjem ali lokalnim skupnostim za izjemne strokovne ali promocijske dosežke pri bogatitvi znanja drugih. Vsako leto podelimo v vseh treh kategorijah skupno do 15 priznanj. Predlagatelji dobitnikov priznanj ACS 2005 so lahko: državljani RS, Slovenci v zamejstvu in izseljeništvu; skupine, društva, ustanove ali družbe v RS, v zamejstvu in izseljeništvu; lokalne skupnosti v Republiki Sloveniji. Predloge za podelitev priznanj ACS 2005 naj predlagatelji oddajo na obrazcih za prijavo, ki jih dobijo na spletni strani http://tvu.acs.si/zarisce, lahko jih naročijo po telefonu: 01 5842 560, na voljo pa so tudi v tajništvu Andragoškega centra Slovenije, Ljubljana, Šmartinska 134a. Izpolnjene obrazce z zahtevanimi prilogami in pripisom Za priznanja ACS 2005 pošljite najkasneje do 29. aprila 2005 na isti naslov. Postopek podeljevanja ureja Pravilnik o podeljevanju priznanj ACS. Nad objavo razpisa, izborom kandidatov in organizacijo slovesne podelitve bdi posebna komisija, ki jo imenuje svet ACS. Za pomoč in podrobnejše informacije sta vam na voljo: Slavica Borka Kucler, tel.: 01 5842 574, e-naslov: borka.kucler@acs.si Maja Delalut, tel.: 01 5842 570, e-naslov: maja.delalut@acs.si. Slovenija, učeča se dežela Iz poročil izvajalcev lanskoletnih prireditev - 2. del Nadaljujemo s prikazom utripa festivala učenja, katerega prvi del smo objavili v februarski številki Novičk. Ljudska univerza Krškoje priredila že Deveti Teden vseživljenjskega učenja vPosavju. Program, sestavljen iz več kot sedemdesetih dogodkov, so zastavili v sodelovanju s kar dvajsetimi izvajalci. »Seveda je en teden za toliko dogodkov premalo - zato smo dogodke TVU v Posavju ponovno potegnili čez ves oktober, nekateri pa so se odvili celo septembra. Jesen je bila tako zelo pestra, svoje pa je doprinesla tudi narava. Med 16. in 24. oktobrom 2004 smo načrtovali vrsto prireditev na prostem, ki pa so bile izpeljane v zelo okrnjeni obliki - najprej zaradi dežja, kasneje pa zaradi lepega vremena, saj so potem vsi hiteli s spravilom pridelkov!« Zaradi neurejenega financiranja in težav z zagotavljanjem udeležbe (občinski in krajevni prazniki in trgatev) »prihajajo na prireditve le tisti, ki so že sicer udeleženci naših programov, pa izvajalci prireditev ter bližnji prijatelji, sorodniki... Zaradi vsega tega začne volja za nadaljnje razvijanje in širitev TVU kar upadati... Tudi entuziasti se počasi izčrpajo,« zaključuje svoje poročanje Bernarda Zorko. Na Ljudski univerzi Radovljica je bil program v Tednu zelo bogat: • »Festival učenja seje začel že v četrtek, 7. oktobra, ko je Varstveno-delovni center Radovljica (kot lanski zmagovalec) pripravil kviz varovancev varstveno-delovnih centrovljubljansko-gorenjske regije. • nadaljevali smo z dnevi odprtih vrat Šenta v radovljiški Graščini. • Novost pri nas je bralni krožek Beremo z Manco Košir, ki se je v Tednu vseživljenjskega učenja pridružil akciji Branje na vlakih. • K sodelovanju smo povabili tudi Knjižnico A. T. Linharta, kjer so obiskovalcem knjižnice v tednu od 18. do 23. oktobra nudili učno pomoč pri delu z računalnikom ter internetom. Odprli so tudi razstavo glinenih izdelkov učencev OŠ Poldeta Stražišarja z Jesenic in varovancev Varstveno-delovnega centra Jesenice. • Zanimiva in poučna je bila predstavitev glasbe kot terapije za vso družino, ki jo je vodila prof. Diana Šimbera z družinskim kvartetom. • Dom dr. Janka Benedika se nam je pridružil s predavanjem dr. Jožeta Ramovša Kaj lahko storimo, da bi se mlajši in starejši dobro razumeli? ter z delavnico Izdelovanje in barvanje izdelkov iz keramofiksa. • Na Ljudski univerzi smo imeli predavanje Sergeje P. I Traven Kako postanemo kreatorji svojega življenja? ter delavnico o kitari v predšolski vzgoji, ki jo je vodil Brane Rautar. Zelo odmevno je bilo predavanje Moč misli in čustev. Dogodivščine, kijih je z avtodomom na poti po ■Skandinaviji doživljala družina Dobril-Žan iz Lesc, nam je predstavil Slavko Žan. • Odprli smo vrata Graščine, kjer deluje naš program Projektno učenje za mlajše odrasle, da so obiskovalci lahko doživeli utrip in delo v programu ter si ogledali prostore PUM-a. Z organizacijo projekta so bili povezani različni materialni stroški, ki nam jih je uspelo pokriti tudi s pomočjo Občine Radovljica, zahvala pa gre tudi vsem sodelujočim za njihovo požrtvovalno delo, saj brez njih Teden vseživljenjskega učenja ne bi bil takšen, kot je bil.« Kako dejavne so lahko lokalne skupnosti v promociji kulture učenja, priča poročilo Srečka Krča o TVU na Jesenicah: »TVU je projekt Občine Jesenice. Zato deluje pri Oddelku za družbene dejavnosti in splošne zadeve organizacijski odbor TVU, ki usmerja, koordinira in povezuje vse izvajalce prireditev TVU (letos je sodelovalo 7 temeljnih izvajalcev in 26 podizvajalcev). Sedmi občinski TVU je bil tematsko povezan s proglasitvijo leta 2004 za Evropsko leto učenja s športom...« V Tednu (med 18. in 24. oktobrom) je bilo izpeljanih trideset prireditev, med njimi: • predavanja Ena ura rekreacije na dan (za učence OŠ Prežihovega Voranca, Toneta Čufarja, Koroške Bele, gimnazije in srednje šole), predstavitve športnih panog na vseh šolah (prisotni znani jeseniški športniki), učenje in vadba za malčke (od 1. do 4. leta starosti), vadba pilates in vaje za hrbtenico (odrasli); • na Delavski univerzi Jesenice so organizirali pogovore o športu v tretjem življenjskem obdobju, o vrhunskem športu in pogovor s športniki; • pripravili so dve razstavi: Krajina in O pohodništvu; • ljudi so povabili na pohode (Pohod po rudarski poti Planina pod Golico-Pristava, pohod nad vasmi pod Stolom in panoramski pohod nad Jesenicami za stanovalce Doma upokojencev dr. Franceta Bergelja); • izpeljali so različna rekreativna tekmovanja, pripravili dan odprtih vrat v športnih objektih, demonstrirali so hojo (program CINDI), organizirali srečanje varovancev domov za starejše občane. Neposredno pred TVU so bile izpeljane še novinarska konferenca (13. oktobra), predstavitev delovanja športnih društev (15. oktobra) in tekmovanje v judu (17. oktobra). Sedmi TVU Občine Jesenice so 22. oktobra sklenili na zelo kakovostni zaključni prireditvi. Slavica Borka Kucler (slavica.borka.kucler@acs.si), ACS Študijski obisk Izobraževanje odraslih v Walesu V času od 20. do 25. februarja 2005 se je devetčlanska skupina Andragoškega centra Slovenije udeležila zanimivega študijskega obiska v Walesu. Gostitelj obiska je bil Državni inštitut za nadaljevalno izobraževanje odraslih, ki deluje v Angliji in Walesu (National Institute of Adult Continuing Education - NIACE) in se ukvarja z izobraževanjem in usposabljanjem po zaključenem rednem šolanju; ob tem sodeluje z ustanovami z drugih področij, ki v svojih strategijah predvidevajo izobraževanje odrasle populacije. Temeljna področja preučevanj NIACE so: sistem, načrtovanje in financiranje izobraževanja odraslih v Walesu, izobraževanje iz/za potreb(e) dela, učenje v civilni družbi, lokalna ponudba izobraževalnih storitev, programi višje in visokošolske ponudbe, namenjene odraslim ipd. V petih dneh obiska smo se seznanili s sistemom, načrtovanjem, financiranjem, izvajanjem in evalviranjem izobraževanja odraslih v regiji ter spoznali nekatere ciljne skupine. Model izobraževanja odraslih v Walesu ima piramidalno obliko, pri čemer so na vrhu prednosti države, na dnu pa prednosti posameznih lokalnih skupnosti. Model je kombinacija »top-down« in »bottom-up« pristopa, to pomeni, da država oblikuje prednostne naloge, lokalne skupnosti s pomočjo uresničevanja lastnih strategij, ki so prilagojene državnim prednostnim nalogam, pa pripomorejo k njihovemu uresničevanju. Hkrati sodelujejo pri oblikovanju in sprejemanju državnih ciljev. Ob predstavitvi koncepta so nas ves čas spremljali primeri dobre prakse, saj smo si ob obiskih zelo različnih ustanov in ponudnic bolj ali manj formalnih oblik izobraževanja odraslih na lokalni ravni imeli priložnost ustvariti predstavo o tem, kako ta sistem deluje v praksi. V nadaljevanju na kratko predstavljam le nekatere ustanove, ki smo jih v tem času obiskali: • Powerhouse - ustanova deluje v manj razvitem delu Cardiffa in si prizadeva vključiti v izobraževalne programe predvsem skupine brezposelnih, starejših odraslih, samohranilk ter skupine odraslih iz manj razvitih okolij, ki se srečujejo z najrazličnejšimi problemi v vsakdanjem življenju ali pri delu. • Kolidž Gwent (College Gwent) v kraju Usk je največja ustanova v Walesu s približno 35.000 udeleženci in z okoli 1.400 zaposlenimi. V okviru kolidža deluje šest kam- pusov in dva centra za pridobivanje spretnosti s področja informacijske tehnologije. Kolidž deluje na širšem področju (pet lokalnih okolij), zato pri načrtovanju in oblikovanju kurikuluma tesno sodeluje z lokalnimi oblastmi. Zakon o izobraževanju za Wales opredeljuje obvezno izvajanje samoevalvacije za tiste izobraževalne organizacije, ki so financirane iz javnih sredstev. Tako mora tudi Kolidž Gwent redno izpeljevati samoevalvacijo oziroma imeti vzpostavljen sistem za zagotavljanje kakovosti. Čeprav je ta zakon v veljavi od leta 2000, so na kolidžu že prej skrbeli za kakovost, in sicer so si sami postavili standarde kakovosti, ki so jih skušali doseči in na ta način izboljševati lastno ponudbo. • V kampusu The Settlement v Pontypoolu smo se srečali s tutorji in udeleženci tečajev. V centru imajo pestro ponudbo programov neformalnega izobraževanja, še posebej dajejo poudarek programom za zviševanje temeljnih spretnosti (na primer programi računalništva). Eden od njihovih razpoznavnih znakov so izdelki s tečajev šivanja kosov krpic (patchwork), ki so razstavljeni v avli ob vhodu v center. • Muzej Cynon Valley deluje od leta 1996 in je namenjen predvsem promociji zgodovine relativno nerazvite rudarske doline. V muzeju tečejo najrazličnejši izobraževalni programi, saj je zasnovan kot lokalno učno središče, izobraževalni programi pa pokrivajo mnogotera področja, ki zadevajo rudarstvo, zdravje, izobraževanje, vero, zabavo, in družinsko življenje v dolini. Muzej je namenjen tudi promociji valižanskega jezika ter ponuja brezplačne programe za vse prebivalce doline. Sredstva pridobivajo iz treh virov: lokalne skupnosti, evropskih strukturnih skladov ter nacionalnih sredstev. • V šoli Rhondda Cynon Taf že sedem let izvajajo program družinske pismenosti, ki ga denarno omogoča regija in je za starše (udeležence programa) brezplačen. Traja 60 ur na leto, izobraževanje pa v prostorih šole teče enkrat tedensko. Namen programa je omogočiti staršem čimbolj kakovostne načine sporazumevanja, razumevanje in pomoč otrokom pri učenju in reševanju življenjskih problemov. V času petdnevnega odlično organiziranega in temeljito pripravljenega programa smo imeli priložnost spoznati precejšen del sistema in prakse izobraževanja odraslih. Dobili smo zanimiva gradiva. Organizatorji našega študijskega obiska in vsi ponudniki izobraževalnih programov, ki smo jih obiskali v Walesu, so nas navdušili s svojo gostoljubnostjo in pripravljenostjo za sodelovanje. Mag. Jasmina Mirčeva (jasmina.mirceva@acs.si), ACS Širitev svetovalne dejavnosti s pomočjo sredstev Evropskega socialnega sklada in Ministrstva za šolstvo in šport Leto 2004 - pričetki gostovanja Svetovalnega središča Maribor v sosednjih občinah Svetovalno središče Maribor, ki deluje pod okriljem Andragoškega zavoda Maribor -Ljudske univerze, vstopa že v četrto leto neprekinjenega delovanja. Razvojni projekt Andragoškega centra Slovenije je prav v preteklem letu doživel pomembno novost, in sicer v obliki razširjenega delovanja prvih petih delujočih svetovalnih središč. Javni razpis za sofinanciranje izobraževanja odraslih ter razvijanje in širjenje mrež z IKT podprtih lokalnih/regionalnih svetovalnih centrov in centrov za poklicno svetovanje je tudi Svetovalnemu središču Maribor omogočil pričetek gostovanja v sosednjih občinah. Razširjeno delovanje so v višini 75 % denarno omogočili Evropski strukturni skladi, v višini 25 % pa Ministrstvo za šolstvo in šport. Odločitev za gostovanje v sosednjih občinah je dozorela predvsem zaradi dobrega obiska na samem sedežu središča. V letu 2004 smo izpeljali skupno 2.163 informa-tivno-svetovalnih storitev, kar pomeni v primerjavi z letom poprej 30-odstotno rast dejavnosti. Z delovanjem Svetovalnega središča Maribor izven sedeža središča sledimo enemu od treh dolgoročnih strateških ciljev Lizbonske strategije, in sicer prispevamo k lažjemu dostopu do izobraževanja in usposabljanja za vse. Pričetki gostovanja v Občini Ruše Na prvi šolski dan leta 2004 smo odprli dislokacijo v prenovljeni sejni sobi Občine Ruše. Strankam smo na voljo ob sredah v času uradnih ur občine. Svetovalno delo opravljamo s prenosnim računalnikom; prostor pa smo opremili s stenskim panojem, na katerem je promocijski material vseh izvajalcev izobraževanja odraslih. V letu 2004 je v šestnajstih gostovanjih dislokacijo svetovalnega središča obiskalo 41 strank. Ker smo z gostovanjem v obliki osebnih obiskov svetovalca orali ledino tudi na področju promocije dejavnosti informiranja in svetovanja v manjših lokalnih okoljih, navajamo v nadaljevanju nekaj tovrstnih dejavnosti: s pomočjo občinske službe za informiranje smo na naslove vseh gospodinjstev v Občini Ruše in še dveh sosednjih občin razdelili letake; dva članka o gostovanju smo objavili v biltenu Občine Ruše; dejavnost smo predstavili strokovnim delavcem Urada za delo in Centra za socialno delo Ruše; informacijo smo večkrat objavili na video straneh lokalne kabelske televizije Moj TV iz Selnice ob Dravi; v predstavitvene namene smo na isti televiziji posneli še daljši prispevek. Nadaljevanje v Občini Duplek in Občini Šentilj v Slovenskih Goricah 7. septembra 2004 smo izpeljali svečano odprtje pričetka gostovanja v Občini Duplek, ki je pritegnila celo predstavnike Televizije Slovenija, Regionalnega studia Maribor. V septembru in oktobru je sodelavec, mag. Stanislav Pitamic, gostoval v Dupleku ob torkih, od novembra dalje pa ob ponedeljkih med 9. in 13. uro, kar je obenem čas uradnih ur upravne enote. Sklep o spremembi urnika smo sprejeli na delovnem srečanju Vtisi z dislokacij Svetovalnega središča Maribor, ki smo ga za vse predstavnike občin, kjer deluje dislokacija, izpeljali v času Tedna vseživljenjskega učenja 2004. O gostovanju svetovalnega središča je na voljo informacija na spletnih straneh občine. Dva krajša prispevka smo objavili tudi v občinskem biltenu. Obenem smo dejavnost podrobneje predstavili na pedagoški konferenci na Osnovni šoli Korena. V štirinajstih gostovanjih smo opravili 42 svetovalnih pogovorov. Od 13. septembra 2004 dalje gostujemo tudi v Knjižnici Šentilj - Enoti Mariborske knjižnice v Šentilju v Slovenskih Goricah, in sicer ob torkih med 13. in 17. uro. Informacija o gostovanju je objavljena tudi na spletni strani Mariborske knjižnice, ki je obenem postala novi partner Strateškega sveta Svetovalnega središča Maribor. V dvanajstih gostovanjih smo opravili 38 informativno-svetovalnih pogovorov. Načrti za naprej Svetovalci, ki svetujemo (tudi) izven sedeža, smo opazili kar nekaj pomembnih razlik: prva je gotovo ta, da traja svetovalni pogovor s stranko na dislokaciji dlje časa, kar je seveda posledica dejstva, da je obisk na dislokacijah praviloma manjši kot v istih časovnih intervalih na sedežu središča. Prav tako smo se v samem začetku gostovanj zavestno odločili, da bo svetovanje potekalo samo v obliki osebnih obiskov strank. Jasno je, da smo v okviru gostovanj v sosednjih občinah morali nameniti veliko pozornosti najrazličnejšim socialno-animacijskim dejavnostim: med drugim smo posneli nočno oddajo Skupnega radijskega programa nekomercialnih radijskih postaj; bili smo gostje radijske oddaje Svetujmo Radia Slovenske Gorice in pogovorne oddaje Ure mojstrov Radia City; predstavitvi širitve smo namenil ki radijski oddaji na Mariborskem radiu študent Marš ipd. i še dve samostojni avtors- Z dislociranim delovanjem nadaljujemo neprekinjeno tudi v letu 2005. V načrtu imamo odprtje še najmanj dveh dislokacij. Seveda pa bomo pod vodstvom ACS najprej opravili temeljito analizo učinkov naših prizadevanj in na podlagi te prilagodili urnik gostovanj. Še pred tem pa bomo obiskanost predstavili tudi občinam, kjer gostujemo, in skupaj z njimi pripravili načrte za naprej. Alenka Sagadin Mlinarič (alenka.sagadin.mlinaric@azm-lu.si), Svetovalno središče Maribor Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza Študijski krožki Hoja - nepogrešljiv užitek življenja in učenja Odrasli se najuspešneje in z najmanj stresa učimo s pomočjo aktivnih metod učenja, ki spodbujajo posameznikovo samoiniciativnost in ustvarjalnost, pri tem pa upoštevajo posameznikovo poprejšnje znanje in izkušnje. Prav zaradi tega so študijski krožki ena izmed izobraževalnih oblik, ki omogočajo ustvarjalnost in sproščenost učenja, obenem pa težijo k sistematičnosti in k cilju usmerjenemu učenju. Študijski krožki so v Novem mestu zaživeli leta 1999 pod okriljem Razvojno izobraževalnega centra Novo mesto. Vse do danes so se razcveteli tematsko različni krožki. Glede na potrebe in interese udeležencev ugotavljamo, da se teme spreminjajo v smeri toka življenja in sprememb, ki nam jih le-to prinaša. V povezavi z vse večjim pomenom preventivnega delovanja za lastno zdravje in zdravim načinom življenja opažamo zadnji dve leti povečan interes za temo gibanje za zdravje. Povezovalni člen je tako hoja, ki ne zahteva veliko strokovnosti, popolne tehnike in vrhunskih sposobnosti, primerna pa je za ljudi vseh starosti in zelo različnih zmogljivosti. Pohodniška krožka Potepanja po... in Dolenjske pohodne poti zadnji dve leti ponujata krajše in daljše pohode in v glavnem združujeta člane Univerze za tretje življenjsko obdobje. V preteklem šolskem letu so se pohodniki srečevali od novembra do maja, vsak drugi in četrti torek v mesecu. Na poti so se odpravili na podlagi vjeseni zastavljenega skupnega programa. Glede na to, da študijski krožki potekajo po načelu demokratičnosti in enakopravnosti, so načrt potepanj sestavili člani, ki so prostovoljno in samostojno prevzeli vodenje določenega pohoda. Mentorici sva bili zgolj v vlogi povezovalnega člena, da je vse skupaj potekalo nemoteno in po zastavljenem načrtu. Med člani so bila zelo dobro sprejeta tako krajša kot tudi daljša potepanja. Krajše poti so pohodnike vodile po Andrijaničevi poti, od Otočca do Šmarjeških Toplic in nazaj, pa po Trški gori, ki s svojo lego med vinogradi, zidanicami in bukovjem kar vabi na sprehode. Kako krasni griči obkrožajo mesto ob Krki, so pohodniki spoznavali na potepanju po predprazničnem Novem mestu. Odpravili so se tudi na Šentjošt, prijetna »grajska« pešpot pa jih je vodila tudi na grad Hmeljnik, ki leži na kamnitem jezikastem obronku nad vasjo Karteljevo v bližini Novega mesta. Grad naj bi dobil ime po divjem hmelju, ki naj bi svoj čas rasel po teh krajih. Privabil jih je tudi t.i. Ljuben, neke vrste osamelec med dolinami Krke in Sušice. Zaradi strateške lege so že od prazgodovine naprej tu mimo potekale prometne in trgovske poti. Kraj je bil vseskozi priljubljen, ljudem ljub, zato ime Ljuben. Romarsko pot so ubrali tudi preko Ržišč in Lurda, zaključno potepanje pa združili s člani krožka, ki so se potepali po daljših pohodnih poteh. Odpravili so se v Kočevje, kjer so se srečali s člani tamkajšnje Univerze za tretje življenjsko obdobje, si ogledali del gozdne učne poti in grad Fridrihštajn. Zagotovo je hoja nepogrešljiv užitek življenja članov krožka, ki romajo po daljših pohodniških poteh. Uvodni pohod je bil usmerjen po poteh Levstikove brigade v Dolenjskih Toplicah, nadaljnje pohodniško srečanje na Vrh Trebnje, kjer lepo kamnito obeležje - miza z bronastim reliefom Slovenije - zgovorno priča, da tod poteka 15. poldnevnik - časovni pas, ki označuje točen srednjeevropski čas. Skupina zagnanih pohodnikov se je odpravila tudi po vinorodnem Vinjem vrhu in po Brbučevi poti, ki je speljana ob ponikalnici Sušica, v kateri še danes živi »Povodni mož Brbuč«. Po t.i. Rimski cesti (po sledeh železarstva na Dvoru) je pohodnike popeljala avtorica zgodovinskega romana Grenki kruh, ki je pohod prepletla tudi z življenjem prebivalcev Suhe krajine nekoč in danes. Glede na to, da vsak študijski krožek izraža tudi dejavno vplivanje na sebe in okolje, je bil akcijski cilj krožkov priprava zbirke vtisov oziroma idej za še neodkrite nedeljske pohode. Zanimivosti in vtise iz nekaterih njihovih potepanj smo tako zbrali v brošuri. »S hojo in spoznavanjem naše dežele postajamo skupina, ki ljubi naravo, sproščene odnose, obožuje svojo okolico, ki jo spet ali pa šele spoznava,« so besede ene izmed članic. V skladu z njenimi besedami potekajo srečanja tudi v tem šolskem letu. Seveda z drugimi pohodi in z drugačnim akcijskim ciljem. Letos želijo člani pohodniško dejavnost preplesti s povezovanjem z drugačnimi, in sicer z Romi, z osebami s posebnimi potrebami in drugimi specifičnimi skupinami. Zanje naj bi pripravili pohode, ki bodo dejavno in izobraževalno naravnani. Glede na pozitivne učinke, ki jih ima hoja za zdravje, je treba spodbujati vse oblike, ki jo vključujejo - preventivne, rekreativne in izobraževalne narave. Naj tako hoja postane naš in vaš nepogrešljivi užitek življenja in učenja. Gabi Ogulin (gabi.ogulin@ric-nm.si), RIC Novo mesto Na poti do znanja E-izobraževanje - fleksibilen in prijazen način dvigovanja ravni znanja zaposlenih Pot uspeha je rezervirana za podjetja, ki se uspejo prilagoditi spremembam in hitro osvajajo nova znanja. Kombinacija ekonomičnosti in učinkovitosti izpeljave izobraževalnega procesa se odraža v dvigu samozavesti zaposlenih, zadovoljstva na delu ter končnem cilju - izboljšanju delovnih rezultatov. Danes obstaja več načinov izobraževanja, ki ga podjetje lahko omogoči svojim zaposlenim. Globalizacija in informatizacija ponujata nekdaj neslutene možnosti povezovanja in komunikacije. Strokovnjaki iz tujine lahko prek interneta izvajajo interaktivna predavanja zaradi česar nobenemu od udeležencev ni treba zapustiti svoje države. Ameriška ambasada je, na primer, na tak način v preteklosti za nekatere študente Univerze v Ljubljani organizirala predavanje direktno iz Bele hiše. Podobnih primerov pa bo vedno več, saj tehnologija ponuja enostaven način za prenos znanja s sorazmerno nizkimi stroški. Hiter tempo življenja narekuje vse večjo prilagojenost učnega procesa prostemu času posameznika in njegovemu predznanju, obenem pa tudi usmerjenost na teme in področja, ki bodo dejansko uporabni v praksi. Največja prednost e-izobraževanja kadrov je v fleksibilnosti časa in kraja izobraževanja ter možnosti prilagajanja izobraževanja potrebam in predznanju ciljne skupine oziroma delovnega mesta. E-izobraževanje je ena od možnosti izobraževanja, ki pa se je pokazala za zelo uspešno. V nadaljevanju opisujemo primer dobre prakse uvajanja tega načina dvigovanja ravni znanja v podjetju Telekom Slovenija, ki deluje v več poslovnih enotah in hčerinskih družbah. V skladu z njihovim poslanstvom, ostati vodilni ponudnik telekomunikacijskih storitev v Sloveniji, so se za e-izobraževanje s pomočjo zunanje agencije odločili zaradi poznavanja prednosti takšnega načina izobraževanja in njihove organiziranosti. Pomemben dejavnik pri razvoju programa za e-izobraževanje je možnost hitrega in enostavnega prilagajanja, posodabljanja in posredovanja vsebin ter možnosti istočasne vključitve zaposlenih v program iz različnih poslovnih enot. Podjetju Telekom Slovenije njegova obstoječa telekomunikacijska in računalniška oprema omogočata izvajanje e-izobraževanja, kar je dodatni razlog in eden od kriterijev za uspešno in ekonomično uvajanje takega načina izobraževanja. Prva izvedba programa na temo Pisno sporazumevanje v poslovnih besedilih je bila namenjena zaposlenim v poslovni enoti Maribor. Znanja s področja pisnega sporazumevanja v slovenskem jeziku so bila opredeljena kot ključna znanja, potrebna za opravljanje prodajnih storitev v podjetju Telekom Slovenije. Cilj izobraževanja je bil, da zaposleni razširijo in poglobijo znanje slovenskega jezika in njegove uporabe v poslovnih okoliščinah, usvojijo načela dobre korespondence in elemente kreativnega poslovnega pisanja ter se usposobijo za sodobno oblikovanje dopisov. Izhodišče za pripravo programa so bila poslovna besedila, konkretni primeri poslovnih dopisov, nastalih na delovnih mestih udeležencev programa, zbrani po naključju. Za delo v virtualnem učnem okolju so pripravili poseben vodič, v katerem so udeležencem predstavili program usposabljanja, značilnosti in način izvajanja programa ter nekatera pravila in učinkovite učne tehnike v procesu e-izobraževanja. Izdelali so načrt za spremljanje napredovanja udeležencev on-line usposabljanja ter oblike preverjanja in samopreverjanja znanja. Opredelil so načine in časovne roke zagotavljanja podpore udeležencem v programu usposabljanja. Mentorica je bila udeležencem dosegljiva ves čas usposabljanja na elektronskem naslovu in v virtual-nem učnem okolju. V anketnem vprašalniku pred začetkom programa usposabljanja so udeležence povprašali o njihovem predznanju in izkušnjah s področja vsebin programa, dela z internetom in elektronsko pošto, čemur so prilagodili tudi samo zahtevnost izobraževanja. Program usposabljanja je trajal tri tedne. Potekal je prek interneta z uvodnim srečanjem v živo, na katerem so se udeleženci natančno seznanili z načinom in potekom e-izobraževanja ter z delom v virtualnem učnem okolju. Pričakovanja udeležencev glede oblike izobraževanja so bila vezana predvsem na večjo fleksibilnost časa in kraja sodelovanja v programu usposabljanja ter večjo samostojnosti pri delu. Celoten članek avtorice Mateje Čotar vam je na voljo na: http://www.edupool.si/znanje/znanje 2005/znanje februar.htm. PRIPRAVLJAMO Andragoški center Slovenije Vabilo na petkovo izobraževalno srečanje Vabimo vas na predstavitev nove knjige Tatjane Zidar Gale Medosebno komuniciranje na delovnem mestu, ki bo v petek, 8. aprila 2005, od 9. do 11.30 ure v sejni sobi Andragoškega centra Slovenije, Šmartinska 134 a. Srečanje bo namenjeno predvsem pogovoru o komuniciranju, s katerim imamo lahko na delovnem mestu nemalo težav. Lahko se znajdemo v položaju, ko začnejo čustva voditi naš razum. Kaj storiti? Morda ima kdo od naših zaposlenih težavo, ki je nikakor ne zna rešiti. Kako mu lahko pomagamo? Morda pa mu je treba povedati kritiko, saj delo ni opravil tako, kot sta se dogovorila. Kako naj mu povemo, da dela slabo? Morda se pogosto sprašujemo: • Kako se odzvati na neprijetne zbadljivke ali pripombe? • Kako se pogovarjati z ljudmi, ki zamujajo, zavlačujejo z delom, nam gredo na živce, ki kar naprej tarnajo ...? • Kako se odzvati na neprijetno stranko in razrešiti reklamacijo ...? • Kako se pripraviti na pogajanje, če vemo da nas čaka trd pogajalec? • Kako se bo treba na pogajanjih pogovarjati, kako argumentirati ...? Prav gotovo obstajajo načini, kako si lahko pomagamo. Najpomembneje je, da se zavedamo, kakšne komunikacijske spretnosti že uporabljamo, katere so učinkovite in kakšne nove možnosti še lahko uporabimo. Naše temeljno vodilo lahko postane misel NLP-ja: »Če nenehno počnemo, kar smo vedno počeli, bomo vedno dobili tisto, kar vedno dobivamo. Če tega ne želimo, je čas, da to spremenimo.« Srečanje bo trajalo dve uri in pol. Prosimo, da udeležbo na srečanju potrdite najkasneje do srede, 6. aprila 2005, Zdenki Birman Forjanič (tel.: 01 5842 571, lahko tudi po faksu 01 5245 881). Zdenka Birman Forjanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Andragoški center Slovenije Vabilo na usposabljanje Organizator izobraževanja in izpeljava kurikuluma Organizatorje izobraževanj iz izobraževalnih organizacij, ki so vključene v Program izobraževanja brezposelnih oseb (Program 10.000+), in vse druge pedagoške in andra-goške delavce iz izobraževalnih organizacij, ki se ukvarjajo z izobraževanjem odraslih, vabimo na usposabljanje Organizator izobraževanja in izpeljava kurikuluma, ki bo 12. in 13. aprila 2005 v seminarski sobi Andragoškega centra Slovenije, Šmartinska 134a v Ljubljani. Naučili se boste, kako voditi uvodni pogovor s kandidatom, analizirati izobraževalni program (cilji, predmetnik, trajanje), različnih organizacijskih oblik izobraževanja (uporaba v konkretnih primerih), izdelati načrt za evalvacijo programa. Z vami bo mag. Marija Velikonja, zunanja sodelavka Andragoškega centra Slovenije, ki ima dolgoletne praktične izkušnje pri delu z učitelji in ravnatelji ter bogato teoretično znanje. Izkušnje udeležencev uporablja kot pomembno »gradivo« spopolnjevanja, svoje znanje pa posreduje izjemno sistematično. Delo bo teklo v obliki kratkih predavanj, dela v skupinah, poročanj in razprav. Ob koncu uspešno opravljenega usposabljanja dobijo udeleženci potrdilo Andragoškega centra Slovenije. Kot uveljavljen izvajalec programov strokovnega spopolnjevanja izobraževalcev odraslih bomo udeležencem zagotovili pridobitev točk v postopku verifikacije programov na Ministrstvu za šolstvo in šport. Za posameznike in organizacije, vključene v Program 10.000+, je udeležba brezplačna. Za druge udeležence kotizacija znaša 25.000 SIT (DDV je vključen). Podroben opis programa in prijavnico najdete na spletni strani http://izobrazevanie.acs.si/temelino/015, lahko pa vam ju pošljemo tudi po pošti. Vaše prijave pričakujemo najkasneje do srede, 6. aprila 2005, na naslov: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, Ljubljana, ali po faksu: 01 5245 881. Podrobnejše informacije dobite pri koordinatorici programa, Mateji Pečar (tel.: 01 5842 573). Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Andragoški center Slovenije Vabilo na usposabljanje Organizator izobraževanja, komunikacija in svetovanje Pedagoške in andragoške delavce iz izobraževalnih organizacij, ki se ukvarjate z izobraževanjem odraslih, vabimo na usposabljanje Organizator izobraževanja, komunikacija in svetovanje, ki bo 18. in 19. aprila 2005 v seminarski sobi Andragoškega centra Slovenije, Šmartinska 134a v Ljubljani. Naučili se boste navezati dober stik s posameznikom, uporabljati temeljne veščine dobrega sporazumevanja, postavljati ustrezna vprašanja udeležencu, pripraviti uvodni pogovor, voditi udeleženca pri določanju ciljev, izdelati izobraževalni načrt skupaj s kandidatom za izobraževanje ter uporabljati motivacijske pristope. Z vami bo Nada Mulej, prof. slovenskega jezika in primerjalne književnosti, izjemna poznavalka metodike pouka odraslih, svetovalne komunikacije in odličen retorik. Vodila je že več kot 400 učnih delavnic. Njeno temeljno vodilo pri delu je: »To, o čemer govoriš, uporabljaj pri delu z udeleženci.« Sodelovali boste pri skupinskem delu, katerega rezultat so: simulacija primera iz prakse, predstavitev izobraževalnega načrta, prikaz svetovalnega pogovora itn. Ob zaključku skupinskega dela boste pripravili pisno poročilo. Ob koncu uspešno opravljenega usposabljanja boste prejeli potrdilo Andragoškega centra Slovenije. Kot uveljavljen izvajalec programov strokovnega spopolnjevanja izobraževalcev odraslih bomo udeležencem zagotovili pridobitev točk v postopku verifikacije programov na Ministrstvu za šolstvo in šport. Kotizacija znaša 30.000 SIT (DDV je vključen) in vključuj učno gradivo, kavo, osvežilne napitke, drobno pecivo in po e: honorar predavateljice, trdila za udeležence. Podroben opis programa in prijavnico najdete na spletni strani http://izobrazevanje.acs.si/temeljno/014/, lahko pa vam ju pošljemo tudi po pošti. Vaše prijave pričakujemo najkasneje do torka, 12. aprila 2005, na naslov: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, Ljubljana, ali po faksu: 01 5245 881. Podrobnejše informacije dobite pri koordinatorici programa, Mateji Pečar (tel.: 01 5842 573). Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Andragoški center Slovenije Vabilo na delavnico Retorika v izobraževanju odraslih Retorika je umetnost, ki se je lahko naučimo. Izrečene besede imajo neizmerno moč, zato ni dovolj obvladati samo tehnike govora, izgovarjave in dihanja, pomembna je tudi vsebina izrečenega. Retorika kot veščina nam pomaga pri uspešnem sporazumevanju in nastopanju, spremlja nas celo življenje. Vabimo vas na dvodnevno delavnico z naslovom Retorika v izobraževanju odraslih, ki jo pripravljamo 5. in 6. maja 2005 med 9. in 16. uro v prostorih Andragoškega centra RS, Šmartinska 134a, Ljubljana. Podrobno predstavitev in prijavnico objavljamo v prilogi. Zdenka Birman Forjanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS OBVESTILO Okvirni program strokovne ekskurzije Člani Andragoškega društva Slovenije se odpravljamo na Švedsko Ekskurzija, ki jo načrtujemo od 25. do 30. maja 2005, je namenjena članom Andragoškega društva Slovenije (ADS), ki so za vsa leta članstva v društvu plačali članarino. Program: • 1. dan: polet z letalom iz Slovenije preko Londona na Švedsko, prevoz z avtobusom v Uppsallo, namestitev v hostlu ali hotelu; • 2. dan: predstavitev Izobraževalnega centra za neformalno izobraževanje (Studieframjandet) v Uppsali, vodeni ogled Uppsale; • 3. dan: odhod v Stockholm, predstavitev Izobraževalnega centra za neformalno izobraževanje (Studieframjandet) v Stockholmu, predstavitev izobraževalne ponudbe za podeželsko prebivalstvo, vodeni ogled Stockholma; • 4. dan: predstavitev sedeža Studieframjandet v Stockholmu, prosto popoldne v Stockholmu; • 5. dan: izlet z ladjo na stockholmski arhipelag, predstavitev neformalnega izobraževanja o ohranitvi narave (outdoor pedagogic); • 6. dan: avtobusni prevoz do letališča in povratek v Slovenijo. Predvidena cena - 340 EUR po osebi - vključuje: • pet nočitev v hostlu v dvoposteljni sobi (doplačilo za enoposteljno sobo), • vse tri dnevne obroke (ne vključuje pijač), • vse vstopnine za oglede, • izlet z ladjo na arhipelag, • prevoze z avtobusom, • organizacijo strokovne ekskurzije. Cena povratne letalske vozovnice ni vključena v ceno aranžmaja. Točen znesek za letalski prevoz bo znan po vaši prijavi, ko bomo rezervirali vozovnice; brez letališke takse bo cena letalske vozovnice predvidoma 300 EUR. Zavarovanje potnikov po dogovoru. Število potnikov je omejeno! Upoštevali bomo prijave po datumu prejema. Več o strokovni ekskurziji ADS na Švedsko si oglejte na spletni strani ADS http://www.andragosko-drustvo.si/ po 20. marcu 2005. Informativno prijavo z obveznimi podatki (ime in priimek, naslov s poštno številko, telefonsko številko in elektronskim naslovom) pošljite na elektronski naslov: ana-mar-ija.pusnik@guest.arnes.si. Ana-Marija Pušnik (ana-marija.pusnik@guest.arnes.si), ADS POSVETI/KONFERENCE At the Margins of Adult Education, Work and Civil Society (Marginaliziranost v odnosu do izobraževanja odraslih, dela in civilne družbe) Joensuu, Finska, 19. do 22. maj 2005 Podrobnosti o konferenci so objavljene na spletni strani http://www.joensuu.fi/sosiologia/margins2005, za dodatne informacije pa lahko pišete na naslov: margins2005@joensuu.fi. 6th International Conference on HRD Research and Practice Across Europe (6. mednarodna konferenca o raziskovanju in praksi na področju razvoja človeških virov v Evropi) Leeds, Velika Britanija, 25. do 27. maj 2005 Informacije o mednarodni konferenci najdete na spletni strani http://www.leedsmet.ac.uk/lbs/events/2004/hrd conference/index.htm, pišete pa lahko na e-naslov: ufhrdconference@leedsmet.ac.uk. NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS Bralcem novičk sporočamo, da je knjilnica ACS odprta za obiskovalce v sredo in petek dopoldne od 10. do 12. ure ter v ponedeljek in četrtek od 14. do 16 ure. Vabljeni! Entscheidungen zur Weiterbildung durch den Europšischen Gerichtshof [Elektronski vir] : EzWB/EuGH / Bearbeiter: Marco A. Gardini, Vera Lange. Munchen ; Neuwied : Wolters Kluwer Deutschland, cop. 2004. 1 el. optični disk (CD-ROM) ; 12 cm GEO virtual seminar »Education for inclusion throughout life« : preparatory process towards CONFINTEA V + 6 Paving the way to Bangkok / Gender and Education Office of ICAE. Montevideo : Gender and Education Office of the Internacional Council for Adult Education = GEO-ICAE, 2003. 243 str. ; 21 cm. (Education in motion) Hodges, Sally: Counselling adults with learning disabilities / Sally Hodges with contributions from Nancy Sheppard ; forewords by Sheila Hollins and Valerie Sinason. Basingstoke ; New York : Palgrave MacMillan, 2003. xii, 194 str. ; 22 cm. (Basic texts in counselling and psychotherapy) IT innovation in a changing world : proceedings of the 10th International Conference of European University Information Systems, Bled, Slovenia, June 29-July 2, 2004 / editors Viljan Mahnič, Boštjan Vilfan. First ed. Ljubljana : University of Ljubljana, Faculty of Computer and Information Science, 2004. 555 str. : ilustr. ; 30 cm Jarvis, Peter: Adult education and lifelong learning : theory and practice. 3rd ed. -London ; New York : RoutledgeFalmer, 2004. xvii, 382 str. : ilustr. ; 24 cm Knowles, Malcolm S.: Designs for adult learning : practical resources, exercises, and course outlines from the father of adult learning. Alexandria (Virginia) : American Society for Training and Development = ASTD, cop. 1995. iii, 104 str. : ilustr. Longworth, Norman: Lifelong learning in action : transforming education in the 21st century. London ; Sterling (Virginia) : Kogan Page, 2003. xiii, 194 str. : ilustr. ; 24 cm McGill, Paul: Learning for peace : the contribution of adult learning to peace and reconciliation : a report for the Educational Guidance Service for Adults. Belfast : Educational Guidance Service for Adults = EGSA, 1999. 39 str. ; 30 cm Menedžment znanja : priročnik / skupina avtorjev [Manfred Bornemann... et al.] ; [prevod in priredba Janja Polajnar, Marjan Leber, Andrej Polajnar]. Maribor : Fakulteta za strojništvo, 2001. 59 str. : ilustr. ; 25 cm. Prevod dela: Praxishandbuch Wissensmana-gement. Vsebuje tudi: Menedžment znanja za prakso / avtorji besedila Andrej Polajnar... [et al.] Menedžment znanja : priročnik. Del 2 / skupina avtorjev [Manfred Bornemann... et al.] ; [prevod in priredba Janja Polajnar, Marjan Leber, Andrej Polajnar]. Maribor : Fakulteta za strojništvo, 2004. 75 str. : ilustr. ; 25 cm. Prevod dela: Praxishandbuch Wissensmanagement 2. Vsebuje tudi: Menedžment znanja za prakso / avtorji besedila Marjan Leber... [et al.] Merriam, Sharan B.: Qualitative research in practice : examples for discussion and analysis / Sharan B. Merriam and associates. 1st ed. San Francisco : Jossey-Bass, cop. 2002. xxiii, 439 str. ; 26 cm. (The Jossey-Bass higher and adult education series) Osebni izobraževalni načrt / Natalija Žalec... [et al.] ; [uredila Marija Velikonja]. 1. natis. Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2004. 220 str. : graf. prikazi ; 24 cm Radovan, Marko: Vrednotni, kognitivni in socialno kulturni vidiki motivacije odraslih za izobraževanje : analiza motivacije brezposelnih vključenih v Program 5000 : magistrsko delo / Marko Radovan ; mentor Janek Musek. Ljubljana : [M. Radovan], 2002. vi, 167 str. : graf. prikazi ; 30 cm. Researching widening access to lifelong learning : issues and approaches in international research / edited by Michael Osborne, Jim Gallacher and Beth Crossan. Abingdon ; New York : RoutledgeFalmer, 2004. xii, 239 str. ; 24 cm Simpson, Ormond: Student retention in online, open, and distance learning. London ; Sterling (Virginia) : Kogan Page, 2003. vii, 168 str. : ilustr. ; 24 cm. (Open and flexible learning series) Using laptop computers to develop basic skills : a handbook for practitioners. London : National Research and Development Centre for Adult Literacy and Numeracy : Institute of Education : The Basic Skills Agency, 2003. 108 str. : ilustr. ; 30 cm + 1 CD-ROM Allman, Paula: Critical education against global capitalism ary critical education. Westport (Connecticut) : Bergin & G 24 cm. (Critical studies in education and culture series) : Karl Marx and revolution-arvey, 2001. xxvi, 275 str. ; Best practices in literacy instruction / Lesley Mandel Morrow, Linda B. Gambrell, Michael Pressley, editors ; foreword by Dorothy S. Strickland. 2nd ed. New York : The Guilford Press, 2003. xxiv, 358 str. : ilustr. ; 23 cm Boone Edgar J.; Safrit, R. Dale; Jones, Jo: Developing programs in adult education : a conceptual programming model. 2nd ed. Prospect Heights (Illinois) : Waveland Press, 2002. xviii, 307 str. : ilustr. ; 23 cm Citizenship, democracy and lifelong learning / editors Carolyn Medel-Anonuevo, Gordon Mitchell. Hamburg : Unesco Institute for Education, 2003. XV, 190 str. ; 22 cm. Evaluating your community development activities : a guide for volunteers, community development workers and community first co-ordinators in Wales. Newtown (Wales) : Community Development Cymru, 2003. 32 str. Gibb, Stephen: Learning and development: processes, practices and perspectives at work. Basingstoke : Palgrave MacMillan, 2002. vi, 296 str. : ilustr. ; 25 cm Hillier, Yvonne: Reflective teaching in further and adult education. London ; New York : Continuum, 2002. XII, 276 str. : ilustr. ; 22 cm Hyland, Terry: Competence, education and NVQs : dissenting perspectives. London ; New York : Cassell, 1994. x, 166 str. ; 25 cm Kjer je znanje vrednota : zbornik ob 10-letnici Razvojno izobraževalnega centra Novo mesto in 45-letnici organiziranega izobraževanja odraslih v Novem mestu / [uredila Vesna Dular ; prevod povzetkov Tina Šenica]. Novo mesto : Razvojno izobraževalni center, 2004. 188 str. ; 24 cm Lynch, Maggie McVay: Learning online : a guide to success in the virtual classroom. New York ; London : RoutledgeFalmer, 2004. ix, 220 str. : ilustr. ; 22 cm. (Routledge study guides) Mackie, Drew; Wilcox, David: The regeneration game [Garnitura]. Leicester : National Institute of Adult Continuing Education = NIACE, 2003. 1 komplet (237 kosov) : plastika, papir, barve ; v škatli, 4 x 33 x 47 cm + navodilo (2 lista, 3 zv.). Didaktična igrača. Peter Monetti (knjiznica@acs.si), ACS BH VSEZIVLJ£aIJs/r^ fff^l * I Učenja 17. - 23.10.200^ ## %% Deset let za Slovenijo, učečo se deželo http://tvu.acs.si Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education VABILO NA DELAVNICO RETORIKA V IZOBRAŽEVANJU ODRASLIH 5. in 6. maj 2005 Izobraževanje, ki smo ga načrtovali že v marcu,je zaradi bolezni predavateljice odpadlo, zato vas ponovno vabimo, da se ga udeležite 5. in 6. maja. Na delavnici boste spoznali, da je v poslovnem in zasebnem življenju vedno bolj pomembno in spoštovano prijazno, kratko, jedrnato in okoliščinam ustrezno sporazumevanje. Vadili boste načine, kako to doseči, in spoznali, da je pozornost usmerjena k sogovorniku, njegovim pričakovanjem in vzpostavitvi komunikacijskega stika, ki je osnova za razvijanje poslovnega uspeha. Na delavnici bodo poudarjene naslednje vsebine: • Vstopanje v proces komuniciranja (VAKOG, možgani in komunikacija, komunikacijski sistem in komunikacijski trening). • Zgradba govora (sistem predstavitev, stik s poslušalci, izbira primernih argumentov in iskanje protiargumentov, kako začenjati in zaključevati pogovor/govor). • Priprava na pogovor/nastop (kaj sodi v pripravo, kako postane »trema« in nelagod-je naš zaveznik, upravljanje s stresom). • Uspešen pogovor/nastop (usklajevanje vedenja, glasu in čustev z vsebino, tip govornikov in poslušalcev, ohranjanje stika s poslušalcem, kako ravnati z vprašanji in ugovori). Z vami bo Tončka Godina, prof., zunanja sodelavka Andragoškega centra. Več kot desetletje vodi tečaje, seminarje in delavnice s področja retorike in poslovne komunikacije. Kot trenerka nevrolingvističnega programiranja (NLP) ima dolgoletne izkušnje pri vodenju treningov nastopanja pred mikrofonom in kamero za napovedovalce, voditelje in novinarje. Izobraževanje bo potekalo v obliki učne delavnice. Kratki teoretični uvodi se bodo prepletali z vajami, pri katerih bodo udeleženci ustvarjalno sodelovali. Ob koncu uspešno zaključenega programa bodo udeleženci dobili potrdilo Andragoškega centra. Kotizacija za dvodnevno delavnico je 38.000 SIT (DDV je vključen) in vključuje: honorar predavateljice, učno gradivo, kavo, osvežilne napitke, drobno pecivo in potrdila za udeležence. Izpolnjeno prijavnico pošljite čimprej, najkasneje pa do torka, 20. aprila 2005. Na podlagi vaših prijav bomo oblikovali skupino, v kateri bo največ 18 udeležencev. Delavnico lahko izpeljemo tudi za zaključeno skupino udeležencev. Za vse dodatne informacije lahko pokličete Zdenko Birman Forjanič (tel.: 01 5842 571). Zdenka Birman Forjanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS PRIJAVNICA ZA DELAVNICO IZOBRAŽEVALNI PROGRAM RETORIKA V IZOBRAŽEVANJU ODRASLIH Datum: 5. in 6. maj 2005 Kraj: Ljubljana PODATKI O UDELEŽENCU Ime in priimek: ................................................................ Datum in kraj rojstva: .......................................................... Stopnja izobrazbe: V. VI. VII. ali več Vrsta izobrazbe: ............................................................... Delo, ki ga opravljate: .......................................................... Ustanova / podjetje: ........................................................... Naslov: ....................................................................... Pošta: ........................................................................ Telefon: ...............faks: ....................e-naslov: .................... Pedagoško - andragoška izobrazba: da ne Izkušnje na področju izobraževanja odraslih:.............let Dovoljujem uporabo svojih osebnih podatkov pri vodenju evidenc in obdelavi podatkov v skladu z veljavnim Zakonom o varstvu osebnih podatkov. PLAČNIK KOTIZACIJE Plačnik kotizacije (organizacija / samoplačnik): Davčni zavezanec po Zakonu o davku na dodano vrednost: da ne davčna št.: Naslov in poštna št. plačnika: Kontaktna oseba: tel.: fax: Kotizacijo v višini 38.000 SIT (DDVje vključen) nakažite na račun ACS 01100-6030632623, ki je odprt pri Upravi za javna plačila, najkasneje 5 dni pred izvedbo izobraževanja. PRIJAVE / ODJAVE Prijavnico pošljite najkasneje do torka, 20. aprila 2005, na naslov: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana Tel.: 01 5842 560, faks: 01 5245 881 Odjave sprejemamo 5 dni pred začetkom programa, za odjave 3 dni pred začetkom zadržimo 30 % že plačane kotizacije. Pri kasnejših odjavah ali neudeležbi kotizacije ne Datum: Žig in podpis: vračamo.