SLOVENSKI UČITELJ, List za učitelje, odpjiteije in šolske prijatelje. Izhaja 1., 10. in 20. vsakega meseca in velja 3 gld. /.a vse leto, l gld. 50 kr. za pol leta. Učiteljskim pripravnikom se daj a za 2 gld.^ na leto. Spise, dopise in naročnino sprejema Ivan Lapajne, nadučitelj v Ljutomeru na Štajerskem. Oznanila, reklamacije in druge administrativne reči naj sc blagovolijo pošiljati „Naro „1> 2 3V, itfil cm.? - Koliko mm. jc '/,, >/„, d/5, 9/I0 m. ? (Še več tacih nalog.) Berite sedaj razdeljenje m. kakor je na tabli: 1 m. = 10 dm. — 104 cm. — 1000 mm. 1 „ = 10 „ = 100 „ 1 „ = _ 10 „ To se večkrat ponavlja, da si učenci vse dobro zapomnijo. Potem pa se začne meriti z novo mero. Učenm merijo visokost, dolgost in širokost šolske sobe, visokost in širokost peči, oken, vrat, dolgost in visokost klopi itd. Potem se napeljujejo na druge reči v šolski izbi, n. pr. tablice, podobe, knjige, itd. da dolgost ali širokost samo na pogled merijo, kar naj se pridno vadi. Na to se pa zmeri z pravo mero, in določi, koliko se je kteri učencev pri tej ali oni reči zmotil. Povedite se enkrat posamezno (in vkup) kako se m. raz- *) To naj bi sc po naš'h mislili opustilo. Vr. deluje iu glejte na tablo! Sedaj zbrišem, kar je na tabli bilo: ponavljajte vse še enkrat in zapišite to na svoje tablice! (Vsaki učenec naj ima meter [ali vsaj pol metra], kterega naj si sam naredi. Razdeli naj ga najprej prav natanko v 10 dm. in potem vsaki dm. zopet v 10 cm. S to mero naj potem pridno merijo, da si oko mere bolj privadi.) — Ako pa hočemo meriti veča narazja, je m. premajkem. Imamo pa mero ktera je 10 m. dolga, 10 se pravi s tuji grško besedo deka. Kako bodemo torej 10 m. s to besedo imonovali? (Dekameter.) To besedo hočemo zapisati in jo skrajšati. Kdo ve, kako bodem to naredil? — Dm. Zakaj pa s veliko črko D? (v razloček k dm.) Kaj pomeni Dm. ? — Zapišiti si to! — Kako bodete zapisali 1 Dm. = 10 m. Koliko m. je 8, 5, 4, 1/2) 4/5, 9/io> 8 7* itd. Din.? — Koliko m. je 10 Dm. 100 se pravi s tujo besedo Hekta. (Se ponavlja.) Kako bodemo imenovali 10 Dm. ali 100 m. ? — (Hektamater.) Kako si hočemo to besedo skrajšati? — (Hm.) Naloge. Koliko Dm. so 3, 5, 7, ‘/2, 7r„ 3/,„ 4/s 7/10, y/in, 8J/i itd Hm.? — Koliko m. je to? — Koliko m. pa je 100 Dm.? — Koliko m. je 10 Hm.? (1000 m.) 1000 so pravi s tujo besedo Kilo. Kaj imenujemo Kilo? — Kako bodemo torej zato 1000 m. imenovali? — (Kilometer.) Kako pa bodemo to skrajšali? — Km. Koliko Dm. je za en Km.? — Koliko m. jc ’/a> Vni ®/s> V10 7,0, 1 ‘/a, 27/10 itd Km.? — Koliko Dm. je to? — Koliko Dm. so 80, GO, 40, 150 itd. m.? Koliko Hm. je to? — Koliko Km., Hm., Dm. je 1238, 2150, G080 itd. m.? — (Še več tacih nalog.) S čim pa merimo veliko narazje, n. pr. na-razje od enega do druzega mesta? — Koliko čevljev je imela stara milja? — Nova milja ima 10000 m. — Koliko Dm. je to? — Koliko Hm.? Koliko Km.? Na tablo se napiše naslednji načrt: 1 Mm. = 10 Km. = 100 Hm. = 1000 Dm. = 10000 m. 1 „ = 10 „ = 100 „ = 1000 „ 1 „ = 10 „ = 100 „ 1 ” = 10 » itd. Berite! — Učitelj to zbriše, učenci napišejo iz spomina na svoje tablice. Sedaj naj se učenci napeljujejo, staro mero v novo spreminjati, primeroma naslednjim nalogam. N. pr.: Koliko čevljev je za lm.? — Koliko petin čevljev je to? — (*%•) Koliko čevljev so tedaj 2, 3, 4, 5, itd. m.? (2, 3, 4, itd. x 1G/r, čevljev.) Ako je 1 m. = 1(i/5 čevlja, kaki del od m. je torej nasproti 1 čevelj ? — (®/18 m.) Koliko m. so 3, 8, 10 itd. čevljev? — (3,8, 10 x 5/io m-) Koliko vatlov je blizo 1 m.? — Koliko vatlov so 2, 3, 4 itd. m.? (2, 3, 4... x s/s vatlov.) Ako je 1 m. = % vatla, je 1 vatel 2/3 m.? — Koliko m. so 2, 3, 4 ... vatle? Za obleko potrebuje se 12, (ali 10, 9 itd.) vatlov, koliko se potrebuje po meterski meri? — (»Se več enačili nalog.) Fizika v narodni šoli. X. Šolska ura. Telesa se raztegujejo, ker je to njih občna lastnost, kakor smo o tem že govorili. Raztezanju teles jo največi vzrok toplota. Kako se pa nareja toplota? bote vprašali. Večkrat ste že drgnili kol ob kol; ali niste zapazili, da je bil kol na drgnjenem mestu toplejši? Ravno tako je stvar, ob ktcro bijemo ali tolčemo, toplejša. Divjaki si na ta način tudi ogenj narejajo. Drgnejo namreč suho palico ob suho poleno, dokler se poleno no začne kaditi in goreti. Kovač more celo žebelj razbeliti, ako ga dolgo kuje. Mnogo toplote se razvija pri struganji, pri vrtanji lesa, zlasti trdega lesa in pa kovin.. Mnogo toplote ima človek in žival v svojem životu. Ta toplota se razvija pri prebavanji jedil, pri sopenji itd. Veliko toplote je v naši zemlji zlasti v sredini, kjer mora biti prav velika vročina. Tople žarke pa nam tudi daie svitlo soluce, ki oživlja ž njimi vse živali in rastline na zemlji. Toplota se razširja od telesa do telesa. Oe držimo železno iglo na luč, bode se igla razgrela ne samo na koncu, ki je v luči, ampak cela igla bode tako vroča, da ne bodemo mogli igle daljo časa držati. Ako pa iglo na koncu, kjer držimo, ovijemo s papirjem ali volno, ne bodemo toploto tako hitro in zelo občutili. Iz tega sledi, da se po železu toplota hitro razširja, da pa papir in volna ne sprejemata toplote tako hitro. »So namreč nektera telesa, po kterih se toplota hitro razširjuje; imenujemo je dobre prevodnike toplote. Telesa pa, ki le po malem toploto sprejemajo so slabi prevodniki toplote. Dobri prevodniki so vse kovine; slabi prevodniki toploto so pa: zrak, voda, sneg, led, les, oglje, pepel, slama, volna, kožuhovina itd. Dobre prevodnike toplote rabimo, da si toploto hitro razširjujemo. Železne peči sobo hitro razgrejejo, v železnih loncih vodo hitrejše zavre nego v ilovnatih. Da se ubranimo zunajne toplote, ali da se ubranimo razhladenja, rabimo slabo prevodnike toplote. Zakaj ? Likavnik (biegeleisen), kuhinjske posode, imajo lesene ročaje, ali pa jo prijemamo s cunjami. Zakaj ? — Pozimi pokriva zemljo sneg. Je li to dobro? Mlada drevesca in druge rastline zavijamo po zimi v slamo. Zakaj? Čemu imamo pozimi volnata oblačila in kožuhe ? Ali bi kožuhi naš život tudi pred veliko vročino kaj ubranili? Rekli smo že, da toplota raztezuje telesa. Po tem, koliko so telesa raztezane, sodimo tudi na njih večo ali manjšo toplino ali temperaturo. Imamo orodje, s kterim merimo toplino ali temperaturo; tako orodje je prav enostavno in se imenuje toplomčr ali termometer. Naredi se iz steklene cevi, ki je povsod enako široka, in sicer toliko, da bi mogla po priliki igla vanjo iti. Enemu njenemu koncu pripihne se majhna steklena krogla, ki se potem napolni s čistim živim Stebrom. Živo srebro se potem razgreje in vsled tega raztegne, da napolnuje ves prostor cevi, ki je različno dolga. Kedar se hoče razgreto živo srebro zgorej iz-takati, zavari se cev, tako da v njej ni zraka, ampak edino le čisto srebro. To se pa zopet stisne in pade niže v cevi, kedar se je ohladilo. Tako pripravljena cev se zdaj potopi v led, ki se ravno taja. V ledu se je živo srebro znižalo do mesta, ki se natanko zaznamva na cevi. Ta točka se imenuje ledišče. Potem se prenese toplomer v posebno za to pripravljeno posodo, kjer se voda zavre. V tej posodi z vrelo vodo se je živo srebro visoko vzdignilo do točke, ki se potem imenuje vrelišče in tudi zaznamva na cevi. Če bi zdaj toplo-mčr prenesli v kak tretji kraj, tam bi živo srebro ne kazalo niti vrelišča niti ledišča. Ako bi živo srebro bilo visoko nad lediščem, blizo vrelišča, tedaj bi v tem kraju bila velika toplina. Ako bi pa živo srebro bilo blizo ledišča, ali celč pod lediščem, tedaj ima dotični kraj malo topline ali mraz. Da se zamore temperatura še bolj na tanko zaznamovati, razdeli se daljava med obema točkoma na več enakih delov, imenovanih stopinje ali gradi. Pri najnavadnejšim toplomeru (Rčaumur-jevem) sc napravi med lediščem in vreliščem 80 stopinj, pa tudi pod lediščem in nad vreliščem se razdeluje. Ledišče ima znamenje 0, vrelišče pa številko 80. Stopinje nad lediščem se imenujejo stopinje toplote, stopinje pod lediščem stopinje mraza. Kedar voda zmrzuje, takrat kaže toplomer 0 gorkote, kedar voda vre, takrat je 80° toplote. V navadnem zimskem mrazu kaže toplomer 5—10° mraza, pod ničlo. Kedar je 10—15° mraza, takrat je zel6 huda zima. V severnih krajih je pa tudi 20—30° mraza. Ko bi bilo 32° mraza, takrat celo živo srebro zmrzne, se strdi. Poleti je 15—20° toplote, v hudi v vročini od 20—28°. Najprimernejša toplota za sobo bi bila 12—14°. Človeška krv ima 29° gorkote. Da se kovine talč ali topč, treba je vse više toplote, kakor pri vodi. Da se srebro topi, treba 800°, za lito železo 980", za zlato 1000°. Kedar voda zmrzuje, potrebuje nastali led večega prostora, kakor popred ravno tista voda. Voda je namreč pri 3° naj-gosteja. Pri manjši toploti se razširjuje. Iz tega si moremo tolmačiti, zakaj piskri in druge posode po zimi popokajo, ke-dar je voda v njih zmrznila. Dopisi. Iz ormužkega okraja*) — V tem okraju so ljudski učitelji hoteli 3. junija t. 1. ustanoviti učiteljsko društvo. Bili so v ta namen v Ormuž od okrajnega šolskega nadzornika, g. Petra Končni k-a, vljudno povabljeni. Sprejeli so ga s spoštovanjem na kolodvoru in šli ravnim potom v šolsko sobo. Tukaj on nagovori družbo s prijazno nemško besedo in vpraša: Je-li je volja vseli nazočih, da se ustanovi tukaj, kakor po drugod — učiteljsko društvo? Enoglasno vsi odgovore: Da! — Na dalje vpraša: Po kterili pravilih naj se ustanovi, po pravilih mariborskega ali ptujskega uč. društva? Na to dolgo nikdo ni odgovoril. Nekteri učitelji se oglasijo, da naj se po ljutomerskih statutih osnuje in sicer s slovenskimi pravili. G. predsednik omeni, da on od ljutomerskega učiteljskega društva nič ne zna!**) Potem popraša: kdo je še več vnet za osnovo slovenskega društva, po zgledu ljutomerskega? Večina ostane in glasuje za društvo s slov. pravili. Predsednika to tako razkači, da je pobral palico, klobuk, in šinil skozi duri — in seje je bilo konec. To je presneto nemčursk nadzornik! O takem otročjem obnašanji pa še nismo Culi. On bi moral biti najmanj izgled nepristranosti pri takih vprašanjih, pa se tako strastno poprime ene — nemčurske stranke, ki šteje med učitelji kaj malo privržencev. Nadzornik Kouč. se je tudi izjavil, da naj bi bila pravila v kateri koleni jeziku, samo v slovenskem ne. — Cujemo, da Ravšl spravlja skupaj vendar-le nemško uč. društvo. Imel bode razun svoje mogočnosti še 2 uda v svojim okraju. No, čestitamo Vam! Iz Rajhenburga, 5. julija. Učiteljsko društvo iz okrajev: Kozje, Sevnica in Brežice je imelo 3. t. m. v Sevnici svoj peti redni shod, kterega se je udeležilo 19 udov in 2 gosta. Imeli smo tudi v svojej sredi, šoli iskreno prijaznega c. k. okr. glavarja gosp. Josek-a, kot uda našega društva. Podpredsednik gosp. Dernjač prične zborovanje; pozdravlja vse nazoče, in naznanja potem, da gosp. predsednika neka bolezen zadržuje, da se danešnjega shoda udeležiti ne more, da *) Ta dopis se nam je nekoliko zakasnil. Vr. **) G. Končnik, ali vas ni sram so tako blamirati?! Vr. ga bode torej on nadomestoval. — Zapisnik zadnjega zborovanja se prebere in potrdi. Dalje pride na vrsto poziv „štaj. Lehrer-buuda“, št. 43. z dnevopisoni 12. junija t. 1., v katerem „štaj. Lehrcrbund“ društvu naroča, gosp. Bobies-u , ki je okraj. šol. nadzorništva odstavljen, takoj, tekom osmih dui zaupnico poslati. Naše društvo je enoglasno omenjeni poziv nikavno rešilo*) — Potem jame gosp. Polanec, učitelj v Brežicah, o številjeuji z decimalami govoriti in sicer s posebnim ozirom na metrično mero. Temu sledil je govor gosp. Ornika, nadučitelja iz Brežic, o obličji naše zemlje. Oba govornike sta svoje naloge dobro rešila. Za prihodnji shod si je društvo izvolilo 6. dan avgusta na Bizelskem. Opomniti mi je, da je za šolstvo vneti gosp. c. kr. glavar pri splošnem obedu tudi ta pot na korist učiteljem z gostilničarjem velikodušno v dogovor stopil.**) Iz Šmohora.(Koroško). Učitelji spodnjo ziljanskega učiteljskega društva smo se bili zmenili, da bode 1. Četrtek meseca grudna, to je 5. grudna 1872 učiteljski shod v Smohoru. Pa tačasno grozno slabo vreme nam ni pripustilo sniditi se. Zmiraj je namreč deževalo; saj ste še v časnikih brali o povodonji v Ziljski dolini. Čakali smo torej lepšega vremena in sešli smo se 6. svečana 1873. Na dnevnem redu ste bile 2 reči: 1. Telesna odgoja, 2. Celovška uč. izobraževalnica. O telesni odgoji je govoril Blaški učitelj, Franc Česnik. Govoril v človeškim životu, ter njcgovig udih in delih in je zraven pravila povedal, kako se ta ali ta ud utrjuje, pa tudi pristavil, kako se kaki ud oslabi in pokvari; posebno je imel na šolsko mladino ozir. O 2. točki namreč o Celovški napredo-valnici, bi imel Jan. Lab, ravnatelj Smohorske trirazredne ljudske šole govoriti, pa ni govoril, ker je ta reč že tako vsem zbranim učiteljem znana bila, razun 3, ki bodo še le v Celovec prišli. Govoril je torej o drugem predmetu, namreč o šolskem vinarji (Schulptennig). To društvo obstoji iz več šolskih prijatljev v Smohoru, pri kterem je predsednik gosp. Lah. Zedinili smo se, da vsak učitelj vzame za svoj kraj pušico s ključavnico. Ta pušica se v kaki bolj obiskovani gostivni z napisom vred na zid pribije in nabrani novci se v Šmohor pošiljajo, kjer se bodo zanje šolske reči nakupile. Zraven naj pa tudi vsak učitelj v svojem šolskem okraji ljudi nagovarja, k temu društvu pristopiti; plačati mora najmanj vsaki ud 1 krajcar na teden, če pa kteri *) A7saj se jo tudi „Lehrorb “ hitro vstrašil in skosal. Sicer imamo slov. učitelji dovolj druzih vprašanj, klere nam je reševati. Versko vprašanje nas ne peče. Vr. **) To so vrli učitelji v teh okrajih, pa imajo tudi dobrega in prijaznega nadzornika, ki pomeri prepire med učitelji, a jih ne razdraži, kakor g. K. v Ptuju. Vr. več dati hoče, se hvaležno sprejme. Zvedel sem pri zadnji seji, da je že pri „Šmhorskemu“ društvu 163 udov, ki plačujejo 146 11. na leto. Lepa pomoč za revne kmetiške učilnice! (Dalje prih.) Iz Ljutomera. Naše učiteljsko društvo je dobilo od sl. c. kr. namestnije dovoljenje, da sme zborovati po ljutomerskem, ormužkem, gornje-radgonskem in sv. lenartskem okraju. Dosedaj pa se je smelo samo v Ljutomeru zbirati. Vsled tega dovoljenja napravilo bode v četrtek, 7. avgusta v Ormužu shod. Na dnevnem redu je: 1) Pogovor o pristopu učiteljev ormužkega okraja k ljutomerskemu učiteljskemu društvu; 2) Govor o geometriji v narodni šoli z ozirom na novo mero; 3) O pohvali in kazni v šoli; 4) Razni nasvesti. Začetek ob 9. uri dopoldne v učilnici (?). Povabljeni so vsi učitelji omenjenih in bližnjih okrajev. ' Odbor. llazne novice in drobtine. (Novo učiteljsko društvo) so osnovali vrli učitelji šmarskega okraja na slovenskem Stajerju. (Razširili) so bote na tri razrede dosedanji dvorazredni narodni šoli v Središči in v Mozirji. (llrvatski podag. knjiž. zbor) je iinul 26. junija skupščino, pri kteri seje zgovarjalo o osnovanji in izdavanji novih čitank (beril) za hrv. narodne šole. Ta stvar bodo naši bratje gotovo kmalo z vspobom dognali. Kdaj bodemo pa mi slovenski učitelji to zelč potrebno delo v roko vzeli, in kdaj so bodo sl. vlada v tej zadevi spomnila in usmilila slovenskih šol in učiteljev? Čas bi že bil! — Gospodje deželni nadzorniki sprožite to vprašanje! RT« znanj«-. Zarad obilnih poslov, ki jih ima učitelj konec šolskega leta, in zarad letošnjo razstavo, pri kteri se bode v počitnicah dovolj časa porabilo; dovoljujemo si, naš list do konca prihodnjega šolskega lota samo dvakrat — 5. in *«. — na mesec izdavati. Kor bode pa vsaka številka celo polo obsegala, nadjamo se, da nam tega p. n. naročniki ne bodo zamerili. Listnica: G. Ž — č. v Rudolfovem, g. Zorč v Sp. Tuhinju in sl. čitalnica v Celji — so nam poslali za to leto že 4 fl. ,r>0 kr. — toraj je ‘/s tega za prih. leto. — G. V. J. v R. Hvala za podporo! O delovavnji slov. uč. društva v Lj. so nam nič no poroča. Mi samo to vemo, da se zdaj izdeluje (menda že tiska) imenik vseh slov, učiteljev.____________ 3C“Prihodnja štev. se bode izdala 5. avgusta.-^! ri 'iste p. n. naročnike, ki nam niso Se nič naročnine plačali, vljudno prosimo, da nam vsaj za 1. tečaj dolžno naročnino kmalo poslati blagovoli! Založnik J. Lapajne. Za vredništvo odgovoren P. Breier. — Tisk „Naroitno tiskarne11 v Mariboru.