3 Didakta | marec 2013 Šola se predstavi OŠ Dragotina Ketteja Damijana Karlič OŠ Dragotina Ketteja Novo mesto Naša šola je bila ustanovljena leta 1955 – takrat se je imenovala »Posebna osnovna šola Novo mesto« – in je imela svoje pro- store v Dijaškem domu. Leta 1978 je bila na griču v Šmihelu (del Novega mesta) zgrajena nova šola; v tej stavbi delujemo in živimo še danes. Smo sredi narave in hkrati sredi mesta. V bližini šole imamo gozd, travnik, polja, od centra Novega mesta pa smo oddaljeni en kilometer. S preselitvijo je šola dobila tudi novo ime, čeprav ljudje še vedno govorijo o »po- sebni« šoli. Pa ne mislijo nič slabega, saj nas sosedje lepo sprejemajo in pogosto obiskujejo. Delovanje Od leta 2004 uspešno vodi šolo gospa ravnateljica Vida Marolt. V letošnjem letu imamo 92 učencev, vpisani so v tri izobraževalne programe: 1. Prilagojeni izobraževalni program z nižjim izobrazbenim standardom Ta program je zelo podoben rednemu izobraževalnemu programu. Prav tako imamo dve ocenjevalni obdobji, dneve dejavnosti (kulturne, športne, naravo- slovne in tehniške), organiziramo jutra- nje varstvo in podaljšano bivanje, šolo v naravi in interesne dejavnosti. Razlika je na prvi pogled opazna v manjšem številu učencev v razredih – od štiri do dvanajst jih je. Druge razlike so vsebinske narave. Učno snov obravnavamo počasneje, glede na redni program v skrčeni obliki, zato nam ostane več časa za utrjevanje. Učenci imajo tudi manjše število predmetov, večji je poudarek na predmetih, kjer se lahko izkažejo s praktičnim delom (gospodinj- stvo in tehnika). 2. Posebni program vzgoje in izobraževanja Otroci, ki obiskujejo posebni program, so deležni drugačnega izobraževanja, saj tu ne poznamo ocen in predmetov. Program vsebuje naslednja področja: razvijanje sa- mostojnosti, splošna poučenost, likovna vzgoja, gibalno-športna vzgoja, glasbeno- ritmična vzgoja, delovna vzgoja. Tudi za te učence je organizirano jutranje varstvo, podaljšano bivanje, interesne dejavnosti, dnevi dejavnosti in šola v naravi. Že nekaj let zaradi potreb staršev v času počitnic poteka tudi počitniško varstvo. V oddelkih je od pet do osem otrok, z njimi delata specialna pedagoginja in varuhinja. Po- sebni program delimo na obvezni del, ki traja tri stopnje, vsaka stopnja pa tri leta. Četrta stopnja se imenuje »obvezni del z možnostjo podaljšanja« in peta stopnja »nadaljevalni neobvezni del«. Tako lahko učenci ostanejo v posebnem programu do dopolnjenega 21. leta. 3. Dom za učence Nekateri učenci zaradi velike oddaljeno- sti od doma ali drugih razlogov bivajo v domu za učence, ki je del šole. V osemde- setih letih je bilo v domu tudi do 60 otrok, danes pa je slika bistveno drugačna. Letos v domu biva osem učencev, zanje skrbita vzgojitelj in nočni vzgojitelj. V popoldan- skem času potekajo različne aktivnosti. Prostori in oprema Imamo zelo dobre prostorske pogoje, do- volj velike, svetle učilnice, nekatere celo s teraso. V zadnjih letih smo prenovili gospodinjsko, tehniško in likovno učil- nico, dodatno opremili šolsko knjižnico, posodobili računalniško učilnico, uredili fitnes sobo in telovadnico. Tudi pet inte- raktivnih tabel nam je pri delu v veliko pomoč. Eno od učilnic smo preuredili v multisenzorno sobo, ki je namenjena predvsem sproščanju in umirjanju učen- cev, pa tudi pridobivanju izkušenj preko različnih senzornih dražljajev. Leta 2008 je šola dobila dvigalo, ki gibalno oviranim učencem omogoča dostop do vseh šolskih prostorov. Ob šoli imamo travnato igrišče za nogomet, igrišče za košarko in veliko igral, tudi trampolin. Projekt »Potuj z menoj« Našo šolo obiskujejo učenci z najrazličnej- šimi posebnimi potrebami, zato smo se od- ločili, da predstavimo njihov svet in težave, s katerimi se srečujejo, na malo drugačen način – z glasbeno-gledališko predstavo. S projektom »Potuj z menoj« smo pričeli v šolskem letu 2011/2012. Tako ali drugače smo pri projektu sodelovali vsi zaposleni in učenci šole. Najprej je učiteljica Darinka Pirc oblikovala scenarij, glavne zamisli je črpala iz pravljice »Potuj z menoj«, ki je avtorsko delo naše sodelavke Hede Ka- stelic. Sledili so meseci vaj pri različnih interesnih dejavnostih. Učenci dramskega krožka so se učili besedilo, pri plesnem krožku so vadili koreografije, pevski zbor je bil zadolžen za glasbeno spremljavo. Pa scena, kostumi, zvočni efekti … šele ko smo začeli z delom, smo se zavedli, kako velik zalogaj je tak projekt. Končni izdelek je glasbeno-gledališka predstava »Potuj z menoj«, ki traja eno šolsko uro. V predstavi spremljamo mravljico Milo, ki gre po svetu in pomaga otrokom. Spre- jema jih take, kot so, z vsemi njihovimi posebnostmi. S prijaznostjo in dobroto prepriča tudi ostale, da na otroke začnejo gledati drugače. Predstava je sestavljena iz šestih prizorov, ki jih povezujeta ples in scenska glasba. Režirala jo je Jasna Ba- novec, za sceno in kostume je poskrbela Ksenija Pejanovič, plesna koreografija je delo Janje Klavž in Dajane Držanič, glasbo sta ustvarila Primož Malenšek in Darinka Pirc. Celotna predstava je avtorsko delo naših učiteljev. V okviru projekta smo pripravili tudi li- kovno razstavo in izdali dve knjigi »Potuj z menoj«. Eno krasijo ilustracije naših učencev, drugo pa je slikovno opremila slikarka Jožica Medle. Pri izdaji knjig so nam pomagali dolgoletni sponzorji, pred- stavniki Krke d.d. Pogled naprej V letošnjem šolskem letu s projektom na- daljujemo, saj smo spoznali, kaj vse zmo- rejo učenci, koliko talentov in potencialov se skriva v njih. Tudi zaposleni smo drug drugega spoznali na drugačen način – kaj vse lahko ustvarimo, če združimo pozitiv- no energijo in ideje! Šola se predstavi