Cut odgovornosti Eno najbolj perečih vprašanj našega stanu in istočasno eden izmed najtežjih problemov naše organizacije je učiteljska stalnost. Ncštetokrat se je že poudarjalo, kako nujno potrebna bi bila ponovina uvedba učiteljske stalnosti, ker bi to bilo v int&resu učiteljevega šolskega in izvenšolskega dela. Ne prihaja pri zadnjem v poštev le dejstvo, da bi bilo učiteljsko delo med narodom uspešnejše, ker bi imel učitelj s stalnostjo tudi neko gotovost, da bo lahko deležen sadov svojega dela, pač pa tudi iz razloga, ker bi se ne mogle vršiti z učiteljskimi premeščanji nikake zlorabe po nepoklicanih in neodgovornih faktorjih. Vprašanje piremeščanj ne bi moglo povzročati tako velikih skrbi posameznikom in organizaciji, in tudi ukinjena stalnost se ne bi mogla nikoli izrabljati v škodo učiteljstva, čj bi se zavedali odgovornosti vsi oni, ki imajo, ali bolje rečeno oni, ki si lastijo vpliv na učiteljska premeščanja. Za vsako delo, ki ga kdo izvrši prostovoljno, po lastni iniciativi, na pobudo drugih, a!i da je zanj plačan, mora biti zanj fudi odgovoren. Toda tudi samo odgovornost ne zadostuje, marveč mora biti vsakdo vedno pripravljen tudi opravičiti svoj postopek. Vsakdo, ki se kakorkoli javno udejstvuje, bi se moral zavedati svoje moralnc dolžnosti, da mora biti vedno in povsod pripravljen zagovarjati vsa svoja dejanja bodisi pred javnostjo, bodisi pred posameznikom. Dejanja, ki jih ne moremo zagovarjati, ki ne slone ina temeljih pravičnosti, niso častna in poštena, kajti čast in poštenje nalagata vsakemu človeku, da vrši le to, kar lahko pred vsakom-.:r in povsod zagovarja. Kdor se pregreši poii temu načelu in vrši dejanja, ki jih ne more zagovarjati, dejanja, ki bi se jih pred javnostjo sramoval, ter se zaradi tega skriva s svojo denuncijantsko naturo za drugega, bodisi za oblast ali merodajne činitelje, ta ni poštenjak. In učiteljska premeščanja? Ravno tu igra veliko vlogo zakulisno delo, kajti mnogi, ki se največ ukvarjajo z učiteljskimi imenovamji in preineščanji, so v to največkrat najmanj poklicani, ker jih ne sili k tcmu poslu niti službena, niti kakršnakoli druga dolžnost ali potrjba. Oni se ukvarjajo s tem poslom zgolj iz egoističnih in lokalnih nagibov, ker iščejo pri vsaki stvari le sebe in svoje lastne koristi, odklaajajo pa za svoje početje vsako odgovornost. Ueitelj, vesten delavec v šoli, marljiv in pravičen pri svojem izvenšolskem delu, mora trpeti, ker je v svoji poštenosti in pravicol.jubnosti nehote prekrižal iiuterese kakega vaškega mogotca. Ker je učitelj pri svojem šolskem delu povsem korekten, nacionalno neoporečen, marljiv delavec. tedaj se po redni, torej disciplinsko' kazenski poti ne more odstraniti. — Kaj torej? — Poslužiti se intri•gc! In ljudem ki poznajo edino svoje lastne kcTisti, svoje lastne interese, ni nobeno sredstvo prepodlo, prenizkotno, da le skrijcjo pri tem svojo osebo, da se le odvali odgovornost na drugega. Tudi izmišljotine pridejo klevetnikom prav. če jim le morejo koristiti pri njihovih nakanah. Takih metod in načinov se poslužujejo le ljudje. ki jim prav za prav ne pripada nikaka pravica vmešavati se v učiteljske zadeve, a oni si to pravico lastijo, skrivajo se za druge činitelje in odklanjajo vsako odgovornost za nepošteno delo. Ugotoviti je treba, da je povsem ncmogoče, da bi lajiki mogli objektivno in pravilno presojati učiteljske zadeve in pravilno ter brez š.kode posegati v učiteljska premeščanja. Ker pa si oni vedno bolj prisvajajo te pravice, izpodkopavajo z najrazličnejšimi napačnimi in največkrat tudi tendencioznimi podstki pravilno in zdravo postopanje z učitcljstv-om. Na ta način ubijajo voljo do dcla in povzročajo tudi odpor pri idealnih konstruktivnih in nacionalnih učiteljih, najboljših šolskih in izvenšolskih delavcih. Učiteljstvo se ne odteguje, marveč celo sanno zahteva, naj se vsaka nepravilnost, nekorektnost, kakor tudi vsak resničen greh učitclja napram ofcstoječim predpisom ugotovi in kaznujc po disciplinski poti. Toda vedno smo poudarjali in tudi sedaj poudarjamo, da mora učitelj vedeti česa ga obtožujejo, vedeti mora, kdo ga obtožuje in imeti mora možnost zagovarjati svoj postopek. braniti svojo lastno osebo. Le ta način, je pravičen in nri tem načinu bi moral nositi vedno nekdo odgovornost za obtožbo vsakega učifelja, proti kateremu bi se započel disciplinski postopek. To bo mogoče doseči edino le tedaj, če se popolnoma onemogoči lajiški vpliv na učiteljske zadeve. na nameščanja in premeščanja. Povsem zadostno, najbolj objektivr.o in pravično nadzorstvo nad učiteljskim delom more vršiti le prosvetna oblast. Ta ima najboljši pregled vsega učiteljskega dela, bodisi njegovega šolskega ali izvenšolske^a. Ker ima natančen pregled, more izvršiti tudi povsem ob- jektivno presojo in prevzema za to presojo tudi vso odgovornost. Lajiki. ki nimajo vpogleda v učiteljsko delo, ga ne morejo presojati in ker niso upravičeni in tudi ker niso zmožni to delo presojati, mora učiteljstvo njih vmešavanje v učiteljske zadeve najodločneje odkloniti. Ako se učitelj pregreši proti zakonom, naj ga obtoži oni, ki je v to edino .poklican, to je posredni ali ineposredni starešina, ki tudi najbolje ve. kaj je učitelj po zakonu dolžan in česa ni dolžan storiti. Je pa nadrejena prosvetna oblast, bodisi sreska ali banovinska tudi dolžna obtožiti vsakega učitelja(-ico), ki se proti zakonu pregreši, a istočasno prevzamo >ta oblast za obtožbo tudi vso moralno odgovornost. Iz tega je razvidno, da je le prosvetna oblast poklicana v to, da presoja, v koliko se učitelj (-ica) v posameznih pTimerih pregreši proti službeni pravilnosti. Od objektivne presoje vsake najmanjše »lekorebtnosti, kakor tudi od pravične razsodbe v primerih večjih prestopkov je odvisno, kako se bo učiteljstvo udejstvovalo. — Vsakdo lahko greši. predvsem oni, ki dela. Ako bodo učitelji, idcalni in požrtvovalni delavci v šoli in med narodom videli, kako pravično se presojajo eventualni nenamerni pogreški, se bodo s še večjim veseljem oprijcli konstruktivnega nacionalnega dela med narodom. Vsaka nepravičnost, vsaka tudi mala nekorektnost v presoji morebi'tnih pregrch pa ubija voljo do dela tudi v najidealnejših in najpožrtvovalnejših. Zaradi tega nastane nujna potreba, da bi prosvetna oblast z vsemi razpoložljivimi sredstvi odstranila vse lajiške vplive na presojo učiteljskega šolskega in izvenšolskega dela in s tem onemogočila vpliv na učiteljska premeščanja. Uveljavi naj se načelo: Kdor koga obtožuje, mora prevzeti za obtožbo 'tudi vso odgovornost. Kdor želi, da bo učiteljsko delo med narodom napredovalo in ne nazadovalo, mora priznati, da bi moral biti qut odgovornosti najgloblje ukoreninjen pri vseh onih, ki imajo kakršenkoli vpliv na učiteljske zadeve. Stališče učiteljstva pa je, da imej vpliv na učiteljska nameščanja le oni, ki je v to določen, torej edino prosvetna oblast. Le z uveljavIjanjem tega načela in z najstrožjim upoštevanjem čuta odgovornosti pri vseh obtožbah učiteljstva bo mogoče dvigniti službeno in stanovsko moiralo med učireljstvom, dvigniti tudi veseljo do vsega učiteljevega dela v šoli in med narodom. -ž.