Strokovno-raziskovalni prispevek Management energije posameznika kot ključn a k om petenc a sodobnega managerja Ev a An d o l š e k 1 , Jur e An d o l š e k 2 , Ju di t a Pe t e r l i n 3 e-pošta 1 : eva.andolsek@gmail.com e-pošta 2 : jure.ando@gmail.com e-pošta 3 : judita.peterlin@ef.uni-lj.si Povzetek Da n e s ži v i m o v di na m i č n e m s v et u , ki je za z n a m o v a n z ne ne h n i m hi t e n j e m , ra z v o j e m no v i h di m en zi j , in oko- lj u, kj e r je ed i n a ko n s t a nt a sp r em emb a . Uč i n k o v it o vo de n j e sa m e g a se b e in do b ra orga n i z ac ija ča s a st a kl j u čn a , si c er se hi tr o la h k o zn a j d e m o na ro bu iz g o r e l o s ti , z ne u r e s n i če n i m i cil j i in ne o p r a v l j e n i m i na l o g a m i . Ča s je nei z o g ib e n po j a v , ki nep r ek i nj e n o te če , za t o ga ni mo go č e na d z o r o v a t i . La h k o pa se sv oj ča s na u č i m o us t r e- zn o upravlj at i in ta k o ča s o v n i ma n a g em e n t p r e po z n a m o in ur e s n i či m o sk oz i os e b n i ma n a g em e n t . M od e r n i ko nc e p t, ki to ce l o t o po v e z u j e , je upravlj a n j e po s a m e z n i k o v e en e r g i j e . Št i r j e osn o v n i st eb r i en e r g i j e po s a m e- zn ik a obs e g a jo fiz i č n o , me n t a l no , ču s tv e n o in du hov n o en e r g i j o . Pr e k em p i r i č n e ra z i sk a v e sm o ugo t ov i l i , da a n k et i r a n c i ne u po r a b l j a j o za d o s t n e g a št ev i l a te h n i k in pra k s za uč i n kov it o upravlj a n j e la s t n e en e r g i j e . Tu d i st r o k o v nja k i na pod l a g i sv oj i h pra kt i č n i h i z k uš e n j po t r j u j e j o , da se lj u dj e v osn o v i ne za v ed a j o dovolj po m e n a obravnavane tematike. Ključne besede: management časa, osebni management, management energije posameznika 1. Uvod Da n a š n j a dr už b a , za ka t e r o st a zn a čil n i vs e hi tr ej- ša n a r a š ča j o č a z a p l et e n o s t in mn o ž i c a sp r e m e mb , je dr už b a ne ne h n i h pr i l o ž no st i in ome ji t ev (H e y l i g h e n & Vid a l , 20 0 8 ) . Zm a n j š a n o je št ev i l o ma n a g e r s k i h ra v n i in o r g a n i z a c i js k i h en o t , ta k o da ti s ti , ki de l a j o na nek i po z i c i j i , do b i j o sv oj e im e , in ne le na l o g in na- v od i l (V e r l e , Ma r k i č & K od r i č , 20 12 ) . Za t o v s od o b n i h zd r u ž b a h po t r e b u j e m o ma n a g e r j e , ki zn a j o po p e l j a t i ma n a g em e n t , z a po s l e n e , po s l o v n e pr o c e s e in inf o r- ma c i j s k o - k o m u n i k a c i j s k o te h n o l o g i jo k so d e l o v a n j u , tim s k e m u de lu, m e d s e b o jn e m u uč e n j u (V e r l e , Ma r- ki č & K od r i č , 20 12 ) . Gl a v n i iz z i vi , ki d o l o ča j o no v e vz o rc e ži v l j e n j a in po s l e d i č n o tu d i no v e pr i stop e ma- na g e m en t a , so gl o b a l i z a c i j a , ra z no v r s t no s t de lov n e sile, tehnologija in sprememba kot vrednota (Dimo - vsk i & Pe n g e r, 20 0 8 ) . V s od o b n e m ča s u s od i ma n a g e r j e v a vlo g a me d na j b o l j za h t e v n e , sa j dolo č i , ali bo zd r u ž b a do s e g a- la po s t a v l j e n e cil j e ali bo le za p r a v i l a ta l e n t e in vir e (M i n tz b e r g , 1 9 90 ) . Po dr u g i st r a n i pa je tu d i ma n a g e r le čl o v e k , ki se mora s po p a d a t i z iz z i vi s v et a okol i se b e . Za r a d i ob č u t k a ča s o v n e st i s k e so lj u dj e ne st r- pn i in po s l e d i č n o p o na v a d i po r a b i j o ma n j ča s a za os e b n e de j av no s t i , vk lj uč no s ti s timi , po v e z a n i m i s pr ež i v lja nj e m pr o st ega ča s a , os e b n o ra s t j o , soc i a l n o po v e z a n o s t j o in te l e s n o pr i pra v lj e no st j o (S c h a u f e l i , Ta r i s & Rh e n e n , 20 0 8 ) . To r e j ji h ne s k la d j e me d že l j a- mi in re a l n os t j o do s e g a cil j e v br e me n i. Za t o je ta k o po m e m b n o po z n a v a n j e ve š č i n in te h n i k , ka k o iz k o- ri s ti ti ve č ča s a , po en i st r a n i to r e j za os e b n e po t r e b e , po drugi pa za delo. Vendar je dejstvo, da imamo prav vsi vsak dan na voljo natanko 24 ur. Avtorji se, med drugim Qui - gl e y in Ty m o n (2 0 0 5), st r i nja jo , da je ma n a g em e n t ča s a de j a n sko opa ž e n sk oz i os e b n i ma n a g em e n t oz i r om a sa m o o r g a n i z a c i j o / sa m o r e g u l a c i j o , ka r pa po m e n i zm o žn o s t de l at i p a m et n e od l o č i t v e gl e d e r a z po r e j a n j a sv oj e g a ča s a v kom bi n ac ij i z do s e g a- nj e m la s t n i h cil j e v (N a d i n l o y i , Hajl o o , Ga ra m a le k i & Sa d e g h i , 20 1 3 ) . Cel o st n i ko nc e p t (M i l k , 202 1 ) , ki zd r u ž u j e vs e pr e j ome nj e no , je ma n a g em e n t en e r g i- je po s a m e z n i k a (a n g l . hu m a n en e r g y ma n a g em e n t ) . D e js t v o je , da je to ena iz m e d po m e m b n e j š i h , če ne ce l o kl j u čn a k o m p et e n c a s od o b n e g a ma n a g e r j a . Ve l j a letnik XV, številka 1-2, oktober 2023 15 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek na m re č , da pr o c e s gl o b a l i z a c i j e in ek on o m i j a zn a n j a spreminjata vloge današnjih managerjev, tako kot so se v od i l n i nek oč mora l i dok a z at i na ra v n i in t e li g e n č- ne g a kv oc i en t a , po z n e j e so d od a l i še em o c i o n a l n e- ga, se mora manager danes dokazati tudi z visokim kv oc i en t o m us t v a r j a l n o s t i in in o v a ti vn o s ti (V e r l e , Ma r k i č & K od r i č , 20 12 ) . Namen prispevka je analizirati in primerja - ti upravljanje managementa energije med študenti in z a po s l e n i m i , pr i čem e r je po s e b e n po u d a r e k na- menjen razlikam med zaposlenimi v vodstvenih in iz v e d b e nih vlo g a h . D od a t n o se tu d i o s r e d o t o ča m o na po t r j e v a n j e že obst o j eč e li t e r a t ur e , ki ka ž e , da za- po s l e n i po g o s t o ne vl ag a j o dovolj ča s a v pr i d o bi v a- nj e in ra z v o j te h n i k za uč i n kov it o upravlj a n j e la s t n e en e r g i j e . Ob r a v n a v a n a tema im a kl j u čn o vlo go v so- do b n e m okolj u, sa j pr e d st a v l j a kl j u čn o k o m p et e n c o , ki la h k o po sa m e z n i k e za š č i t i pr e d st r e s om, iz g o r e l o- st jo in dr u g i m i zd r a v s t v e n i m i te ž a v a m i . D e js t v o je , da mora vsak posameznik razmišljati o svoji energiji, po r a b l j a n j u da nega ča s a in la s t n i sa m o o r g a n i z a c i- ji. Prispevek ponuja podlago za razmislek vsakemu posamezniku, raziskava znotraj prispevka pa teore - tik o m in ra z i sko va lc e m te g a pod r o č j a po n u j a de j a n- sk o sl i ko iz pra k s e . Em p i r i č n i de l na m re č tem e l j i na poglobljeni študiji, ki je v prvi fazi opravljena s po - mo č j o na k l j u č n o iz b r anih r e s po n d e n t o v iz ra z l i č n i h se g m en t o v dr už be (š t ude nt i , z a po s l e n i n e v od j e in zaposleni vodje), ki so 14 dni pisali dnevnik porabe ča s a in sa m o r e g u l a c i je en e r g i j e . S po m o č j o ek sp e r- tnih in t e rvj u j e v s st r o k o v nja k i pr ou č ev a n ega pod r o- čj a pa za ko n e c po n u j a m o ra z m i sle k o pr e d l og i h za izboljšanja praks in nadaljnja raziskovanja. 2. Pregled literature in raziskovalna vprašanja Te o r i j e ma n a g em e n t a ča s a z vi dik a ma n a g em e n- ta ko t ve de (B u r r u s , 20 1 9 ) se vrt i j o okol i do s e g a n j a cil j e v , p r od u k t i v n o s t i , na č r t o v a n j a ča s a in nj eg o v e efekt i v ne po r a b e . Ma n a g e m e n t ča s a (a n g l . tim e ma- nagement) se tako nanaša na dejavnosti, ki pomenijo uč i n kov it o u po r a b o ča s a , ka r na j bi ol aj š a lo p r od u k- ti vn o s t in ub l a ž i l o st r e s , ta sk u p e k na v a d oz i r om a na u č en e g a ve de n j a pa la h k o pr i d o bi v a š z ve č j i m znanjem, usposabljanjem ali namerno prakso (Na - di n l o y i et al . , 20 1 3 ) . Fa r r i s (2 0 0 2 ) pr o c e s ma n a g em e n- ta ča s a opi š e sk oz i te fa z e : na č r t o v a n j e in defi n i ra n j e cil j e v , orga n i z ac ija, ra z v ija n j e do b r i h de lov n i h na v a d in odpravljanje slabih. 2. 1 Opredelite v in načr to v anje časa Kot opi š e Fa r r i s (20 02 ), ča sa ni mogo č e ra zši r it i, zm a n j š a t i , za ča sn o us t a v i t i , sh r a n i t i, iz kri vi t i , uk i n i- ti ali ce l o od l o ži t i na ju t r i . Ča so v n i pr i t i sk je po g os t poj a v in se la h k o poj a v i v ra z l ič n i h ob l i k a h in okol i- šč i n a h (K oc her & Su tter , 20 0 5) . Je pa ča s tu d i ze l o su- bje k t i v n e na r a v e , sa j se vs a k posa m ez n i k sa m od l oč i , ka k o ga žel i po r a b i t i (K on i g & Kl e i n m a n , 20 07 ) . Za to je kl j u čn o njeg o v o na č r t o v a n j e . Cotte , Ch o w d h u r y , Ra- tn e s h w a r in Ri c ci (20 0 6) defi n i ra j o dva ra z l ič n a st i la ča so v ne g a na č r t o v a n j a : (1 ) An ali t i č n i st i l: vr e d n o t e n j e ča sa kot ome j e nega vi r a , ki ga je tr e b a sk rbno na č r- to va t i in up ora bljat i, ča so v n o upravlja n j e se ta k o po- ja v lja v sm i s l u ma jh n i h, lo č e n i h ča so v n i h en o t in po- sa m ez n i k da j e mo č no pr e d no st ča so v n i orga n i z ac iji ter (2 ) Sp ont a n i st i l: ča so v ne ka t e g o r i j e so oh la pne in nestrukturirane, posameznik je z lahkoto preusmer - jen na druge, njemu bolj zanimive stvari, kot je bilo sp r v a na č r t o v a n o . Heyl ig he n in Vida l (20 0 8) op oz or i- ta na po m em bn os t pr i lagaja nja pr e d na č r t o v a n j e m in dodata, da mora biti posameznik sam sposoben ugo - to v i t i, za ka kš n o vr s t o na l o g e gr e . Za obs ež ne jš e in bo l j na t a n č n e pro j ekte še vs e e no pr e d lagat a na t a n č n o na č r t o v a n j e , za ru tin s k e dn e v n e za d e v e pa pr e d lagat a prilagajanje, saj trdita, da utegne biti priprava velike - ga na č r t a du š ev no na p o r na . 2.2 Produktivnost in prioritete V od n o s u do ma n a g em e n t a ča s a st a p r od u k t i v n o s t in postavljanje prioritet zelo pomembna. Podjed (2013) po j a s n i P a r et o v o pra v i l o in tr d i , da v pr v i h 20 % ča s a do s e ž e mo 80 % re z u l t a t o v , dr u g i h 20 % re z u l t a t o v pa po t e m v pr e o st a l i h 80 % ča s a , za t o je n u jn o po s t a v i t i prioritete in se najprej lotiti najbolj pomembnega ali ti s t e g a , ka r že l i m o na j p r e j re š i t i . Ve z a n o na p r i o r i t et e sta Konig in Kleinman (2007) raziskovala odnos med dve m a ra z l i č n i m a re z u l t a t o m a , ki ju pr i n e s e j o sa m e de j av no s t i. Pr v i re z u l t a t se im e n u j e ve č j i in po z n e j š i (a n g l . la r g e r - la te r ou tc ome ‒ LL ), dr u g i pa je ma n j š i in hi tr ej š i (a n g l . sm a l l e r - s o one r ou tc ome ‒ SS ) . Ug o- to v i l a st a, da lj u dj e daj e j o pr e d no st iz i d u SS , in ne LL (K on i g & Kl e inm an , 20 07 ) . 2.3 Manag emen t časa sk ozi o sebni manage- ment Gl a v n a sk r i v no st ma n a g em e n t a ča s a je , da ča s a ne moremo uravnavati (Knight, 2002), lahko pa znotraj da nega ča s a ur a v na v a m o se b e . Za t o la h k o ma n a g e- letnik XV, številka 1-2, oktober 2023 16 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek me n t ča s a pr e d st a v i m o tu d i sk oz i os e b n i ma n a g e- me n t (a n g l . se l f ma n a g em e n t ) . Ho ug ht o n , Bon h a m, Ne c k in Si ng h (2 0 0 4) os e b n i ma n a g em e n t opi s uj e j o s tremi osnovnimi kategorijami: strategija, usmerje - na v vedenje (bistvo je upravljanje vedenja), naravna nagrada strategije (oseba je notranje motivirana, ko se z neko nalogo ukvarja predvsem zaradi sebe, in to po v e č a ob č u t ek na m ena , sa m o k o n t r o l e in u s po- sobljenosti) in strategija konstruktivnega miselnega vz o rc a (b i s tv o je , da la h k o po s a m e z n i k sa m vp li v a na sv oj e mis li in da se vz o rc i mi š l j e n j a la h k o sp r e- menijo). 2.4 Vpl iv o sebnos tni h zna čiln os t i na mana- gement časa Aeon in Aguinis (2017) v povezavi med managemen - tom ča s a in os e b n i m ma n a g em e n t o m te r os e b n os t n i- mi zn a čil n o s t mi pr e d st a v i t a dva po l a po s a m e z n i- kov. Prvi raje delajo eno stvar naenkrat, imenujemo ji h mo noh r o n ič n e os e be (a n g l . mo no c h r o n ic peo p l e ) , sp r e m e mb e ur n i ka in nji h o v a v p et o s t v ve č za d e v ji h mo t ij o. Dr u g i raj e opra v ljaj o ve č st v a r i hkr a ti (a n g l . mu lt it a s k i n g), te im e n u j e m o po l i h r o n i č n e os e be (a n g l . po l y c h r o n i c peo p l e ) , bo l j e de l aj o pod ve č j i m pr i t i sk om, na ve č ko nc i h hkr a ti , en os t a v n o ji h je tr e- ba vk lj uč it i v ra z l i č n e de j av no s t i. Hkr a t i lo č uj e mo med segmentatorji (angl. segmenters), ki radi posta - vl j a j o me j e me d de lov n i m in za s e b n i m ča s o m , za t o daj e j o ve č j i po u d a r e k ma n a g em e n t u ča s a v ja s n e lo č n ic e, in in t e gr a t o rj i (a n g l . in t e gr a t o r s ) , ki me š aj o de lov n i in za s e b n i ča s , za t o je za n j e zn a čil e n pr i l ag o- dl j i v st i l ma n a g em e n t a ča s a (A e o n & Ag u i n i s, 20 1 7 ) . 2.5 Management energije posameznika kot celos tni k oncept Tu d i če se za v ed a m o vs e h ob v e z n o st i , ki na s ča k a j o , in če im am o na r e j en do b e r se z na m opra v i l, na l o g e ne b od o opra v lj e n e , če nim am o za d o s t n e en e r g i j e za ak t i v a ci j o (K e l l e y , 20 12 ) . D e js t v o je , da en e r g i j a vp li- va na vs e el e m e n t e ži v l j e n j a , ta k o po s l o v n e g a ko t za- se b n e g a (W h i t e , 20 0 8 ) . Če to r e j po s a m e z n i k pr e k i n e z de j av no s t m i , ki čr p a j o nj eg o v o en e r g i j o , in iz v e d e nekaj korakov, da svojo energijo obnovi, lahko pove - ča s po s o b n o s t za do s e go cil j e v in iz b o l j š a ka k o v o s t sv oj e g a de l a oz i r om a ce l o t n e g a sp l ošne g a po č u t j a (Carpenter, brez datuma). 2.5. 1 Zgradba energije posameznik a Energija posameznika je »vir, ki ljudem pomaga re - gu l i r a ti ve de nj e in em oc i je ob do s ega n j u pos t a v l jen i h cil j e v « (B ed a w y & Ma her , 20 1 5 , st r . 17 5 0). En e r g i j a po- sa m ez n i k a (a n g l . hu m a n en e r g y ) je zg raj e n a iz št i r i h kl j u čnih en e r g i j (S c hwa r tz & Mc C a r t hy , 20 07 ) : fiz i č- na en e r g i j a (t e l o in možga n i, an g l . bod y an d bra i n s ) , ču s t v e n a en e r g i j a (č u s t v a , an g l . em o t i on s ) , me nt a l n a energija (misli, angl. mind) in duhovna energija (duša, angl. spirit). Temelj vseh drugih dimenzij energije je fiz i č n a en e r g i j a , na ka t e r o vp li v a j o : sp a nje , ko nd ic ija, pr e h ra n a, dn e v n i poč i tek in obno v a. Ču s t ve n a en e r g i- ja se iz r a b l j a za ol ajš a nj e ku l t i v a c i j e sp ec i fi č n i h em oc i- on a l n i h st a nj, ki so po v eza n a z vi s o k o uč i n kov ito s t j o, sa j im a j o ču s t v a posa m ez n i k o v mo č a n vp li v na nji- hovo produktivnost. Mentalna energija je namenjena uč e n j u os red o t o č en os t i in na m e r n e m u pr ek la p lja nj u med ta k t i č n i m in ve l i kop ot e z n i m (a n g l . big pic t u r e ) razmišljanjem. Duhovna energija je energija, prido - blj e n a iz slu ž e nja nečem u, ka r je ve č j e od sa m e g a se b e . 2.5.2 Moč energije posameznik a En e r g i j a po s e d u j e sv oj o inh e r e n tn o mo č. De fi c i t e n e r g i js k i h vir o v oz n a č uj e mo ko t ču s tv e n o iz črp a- va n j e. Ko nc e p t po m a n j k a n j a en e r g i j e se pra v ta k o obravnava v okviru teorij in raziskav, ki se ukvarjajo s po j m o m ču s tv e n e dis o na n c e , ki pr e d st a v lja ko n- fli k t me d av t e nt ič n i m i not ra nji m i ču s tvi in pr i k a z a- nimi zu n a n j imi ču s tvi . Ta ko n fl i k t la h k o v od i v st a- nj e iz g o r e l o s ti , ka r st a pod r o b n o ra z i sk a l a Sc h i p pe r s in Ho g e n e s (2 01 1 ). Po l e g ču s tv e nih vi dik o v pa se iz- čr p a v a n j e la h k o iz r az i tu d i sk oz i fiz i č n o iz črp a v an j e po s a m e z n i k a . Mo č en e r g i j e se ka ž e tu d i pr i vs a k o- dn e vnih od n o s i h z lj u d m i, ko za nek o g a re č e m o »v nj eg o v i / nj e n i dr už b i se m r a d/ - a « oz i r om a »i m a pr i j e- tn o en e r g i j o , ob nj e m / nj e j se m sp roš če n / -a « . 2.5.3 Unikatnost vsakega posameznika Pomemben razlog, zakaj ljudem pogosto primanjku - je en e r g i j e , je , da im a j o te ž a v e z ugo t avlj a n j e m , ka j ji m je res vš e č, in č et u d i ve do, ka t e r e so ti s t e nji m na j l j u b š e de j av no s t i , te h ne iš č e j o in opra v ljaj o po g o- sto (S c h ip p e r s & Ho g e n e s, 20 1 1 ) . Pr i tem ni en e g a in ed i n e g a pra v i l n ega rece p t a . Vs a k po s a m e z n i k je sv oj unik a t , sv oj s v et , im a sv oj e že l j e , po t r e b e in po s e b n o delovanje. V praksi bi se morali ljudje tega bolj zave - dati in predvsem zavedati stvari, ki jih spodbujajo, in ji h po g o s t e j e i z k o r i š ča t i (S c h ip p e r s & Ho g e n e s, 20 1 1 ) . letnik XV, številka 1-2, oktober 2023 17 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek 2.5.4 T rener s tv o k o t usmeritv en a tehnik a Ke r je v za d n j e m ča s u po u d a r j e n vp li v tr e n e r s tv a (a n g l . co a c h i n g ) na ve de n j e z a po s l e n i h , ma n a g e r- sk o tr e nir an j e (a n g l . ma n a g e r i a l co a c h i n g ) pr i d o bi v a vs e ve č j o po z o r n o s t (K i m , Eg a n , Kim & Kim , 20 1 3 ) . Mc C a rht y in Mi l n e r d od a j a t a (2 013), da je tr e n e r- st v o oč i t n a zn a čil n o s t de lov n i h me st p r i h od n o s t i . Roz m a n (2 0 21 ) tr e n e r s tv o opr e de l i ko t »n ač i n (s l o g ali st i l ) v od e n j a (i n / a l i u s po s a b l j a n j a ) , us m e r j en ta k o v delo kot v ljudi, s katerim trener spodbuja razvoj (p o t e nc i a l) sp o s obn o st i sle d i lc ev za la s t n o is ka n j e re- ši t ev in do s e g a n j e cil j e v « in tr e n e rj a (š e dop u s t n i slo- ve n sk i p r e v o d je vad it e lj) defi n i ra ko t » v od j o (i n / a l i uč it e l j a ), ki v od i s s pod b u j a j o č i m us m e r j a n j e m sle d i l- ce v , da sa m i iš č e j o re š i t v e in do s e ž e j o cil j e « . 2.6 Razisk o v alna vprašan j a Izh a j a j o č iz pr ev l ad uj o č e li t e r a t ur e na pod r o č j u upra- vl j a n j a po s a m e z n i k o v e en e r g i j e in ča s a , sm o ko nc i- pi r a l i ra z i sko va l n i vp r a š an j i . Pr e k kom bi n ac ij e te o r e- ti čn e an aliz e in em p i r i č n e št u d ij e se bo m o po s v et i l i ra z i sko va n j u te h vp r a š an j te r ji h na t o v za k l ju č n e m se g m en t u pr i s p ev k a s i n t et i z i r a l i v ce l o v i t ko nc e p t . • R V 1 : Ka k š n e so pra k s e in te h n i k e za uč i n kov it ma n a g em e n t ča s a in us pe š n o sa m o r e g u l a c i j o en e r g i j e po s a m e z n i k a ? • RV2: Ali obstajajo razlike dojemanja in uporabe ma n a g em e n t a ča s a in sa m o r e g u l a c i je en e r g i j e gl e d e na ra z l i č n e se g m en t e (š t ude nt i , z a po s l e n i iz v e d b e ni , z a po s l e n i v od j e ) ? 3. Metode raziskovanja Pr v a fa z a ra z i sk a v e je vk lj uč e va l a u po r a b o dve h ra z- is k o v a l n i h me to d, in si c er be l e ž en j e dn e vnik o v in iz- ve db o in t e rvj u j e v , s čim e r sm o pr i d o bi l i ugo t ov it ve, ki so nato opisane deskriptivno. V pr o c e s u kv a l i t a t i v n e g a ra z i sko va n ja sm o se opi ra l i na ra z nol i ke te h n i k e vz o r č e nja, ko t je opi s a no tu d i v li t e r a t uri (V o g r i n c , 20 0 8 ) . V k o n k r et n e m ra z i- sk o v a l n e m pr i s p ev k u sm o za em p i r i č n i de l u po r a b i l i ve č ra z l i č n i h te h n i k vz o r č e nja . Po an aliz i pr i d o b l j e- nih dnevnikov smo ugotovili potrebo po dodatnih intervjujih, kar je pripeljalo do razširitve prvotno na č r t o v a n e sk u pi n e st r o k o v nja k o v na pod r o č j u . Pr i iz b o ru ude le ž e nc e v za dn e vnik e sm o u po r a b i l i dve gl a v n i m et od i vz o r č e nja . Pr v a je na m en s k o vz o r č e- nj e , pr i ka t e r e m je vs a k ude le ž e n e c iz b r an z dolo č e- nim na m en o m . V tem pr i me r u sm o se os re d o t o č i l i na za j e m a n j e čim ši r š ega sp ekt r a pe r s pe k t i v ude le- že n c e v , za t o sm o na j p r e j pr i stopi l i k ož j i m dr už i n- sk i m čl a n o m in pr ija t e lj e m te r me d nji m i vk lj uč i l i ra z l i č n e pr ofi l e s od e l u j o č i h . S po m o č j o m et od e sn e- žn e ke p e , kj e r je vs a k iz b r ani ude le ž e n e c p r i po r o č i l na s l e d n j e g a , sm o pr i d o bi l i d od a t n e pr ofi l e te r s tem p r i s t o po m za j e l i kl j u čn e in na m en s k o iz b r an e ude le- že n c e z ra z l i č n i m i d e m o g r a fs k i m i zn a čil n o s t mi . Vz o r e c dn e vnik o v je vk lj uč e va l 15 po s a m e z n i- kov , pr i čem e r je bi l o se d e m št u d e n to v in os e m re- dno zaposlenih. Pri pridobivanju dnevnikov nismo daja l i na t a n č n i h n a v od i l za pi s a nj e , tem v e č sm o se od l o č i l i za pr i stop , ki je om og o č i l su bje k t i v n o ocen o ude le ž e nc e v in za g o t o v i l , da b od o z a b e l e žk e resn i č- no od r a ž a l e nji h o v e de j a n ske ak t i v n o s t i . Zb ir an j e dn e vnik o v je po t e k a l o v ma r c u 2 0 2 2 . Pr i za p i s o v a n ju so im e li ude le ž e nc i s v o b od o iz b ir e me d ra z l i č n i m i ob l i k a m i za p i s o v , ko t so ta b e l e Ex c e l ali dok u m e nt i Wo r d , ka r je pr i s p ev a l o k bo l j si ste m a t i č n i in st r u k- turirani zbirki podatkov. Analiza podatkov, zbranih iz dnevnikov, je bila opravljena z uporabo metode analize vsebine. Ta pri - stop na m je omogoč i l si stema t i č n o in ob jekt i v no pr e- uč e va n j e vs ebi ne zabel e žen i h ak t i v n o s t i ude lež e nc ev . Najprej smo opravili temeljit pregled vseh pridoblje - nih dnevnikov, da bi razumeli splošno naravo zabe - leže n i h ak t i v n o s t i . Nat o sm o ide nt i fic i ra l i kl j u čn e ka- tegorije in podkategorije, ki so se pojavljale v zapisih. 4. Rezultati in razprava V nadaljevanju lahko vidimo rezultate, predstavljene v dve h ta b e l a h , ki ja s no pr i k a že t a po r a bo ča sa med dve m a ra z l ič n i m a sk u pi n a ma, to je med št ude nt i (t a- be l a 1) in red n o za pos l en i m i (t a b e l a 2), v po v p reč nem obd ob ju 14 dn i , ob up o št eva n j u ra z l ič n i h de jav no st i. Skoz i dn e v n i š k e za p i s e ugot avlja mo na s l e d n j e . Na j b olj ena k o m e r n i in br ez ve č ji h ods t o p a n j so re z u l- tati spanja. Ugotavljamo, da prav vsi respondenti spijo dovolj (v me ja h pr i p oroče nega in t e rv a l a od 7 do 9 ur ) . Ka r za d e v a pr e h ra nj eva l ne na v a d e , je mogo č e opa z it i, da ve č i n a ude lež e nc ev ka ž e vi s o k o stopnjo pr e da no- st i in do sle d no s t i. Ve č i n a ji h sk rbi za red n o pr e h ra no , veliko jih ima uveljavljeno jutranjo rutino z zajtrkom in ka v o . V ve č i n i im a j o 3 obro ke dn e v n o , opa z i mo tr e n d zd r u žev a nja ko si l a in ve č e r j e (»k o č e r j a«). Ko t do b r o pra k s o po r a b l j a n j a ča s a mora mo iz- po s t a v i t i na č r t o v a n j e ča s a . Pr i sk oraj po l o v i c i re- s po n d e n t o v za z n a m o , da pr ib l i ž no po l ur e dn e v n o na m en i j o na č r t o v a n j u p r i h od n j e g a dn e / dni . Ug o t a- vl j a mo tu d i , da st a pr i s ot n a ta k o an ali ti čni ko t tu d i s po n t a n i st i l ča s o v n e g a na č r t o v a n j a . Ug o t avl j a m o, letnik XV, številka 1-2, oktober 2023 18 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Tabela 1: Povprečna poraba časa za posamezne aktivnosti v obdobju 14 dni ‒ študenti Status osebe Študenti Dejavnost/Številka respondenta 1 2 3 4 5 6 7 Spanje 8 8,5 7 7,8 7,5 8 7,4 Gibanje 4 0,7 0,5 1,2 0,2 1,8 1,1 Prehranjevanje 2 1,8 2 1 1,3 1,5 2 Druženje 1,4 3,3 3,7 0,5 2,6 2 6,5 Delo 2,3 0,7 1,1 4,9 0 3,5 5,2 Izobraževanje 2,2 4,9 2,6 1 5,1 1,5 0 Razno 3,9 3,6 6,8 6,5 7,3 4,4 1,8 Hišna opravila 0,2 0,5 0,3 1,1 0 1,3 0 Vir: lastno delo Tabela 2: Povprečna poraba časa za posamezne aktivnosti v obdobju 14 dni ‒ zaposleni Status osebe Zaposleni nevodje Zaposleni vodje Dejavnost/Številka respondenta 8 9 10 11 12 13 14 15 Spanje 7,1 7 7 8 8,1 8,5 8 7 Gibanje 0,7 0 0,6 2 1,2 0,2 1,2 0,3 Prehranjevanje 1,1 1 1,5 1,5 1,9 1,5 1,5 1 Druženje 2,4 0 0,9 1 1,1 1,3 0,6 5,7 Delo 4,9 6,3 6 10 5,8 7 5,7 6,2 Izobraževanje 0 0,1 0 0 0,1 0 0 0 Razno 6,6 9,3 6,6 1,5 5 3,8 5,4 3,4 Hišna opravila 1,2 0,3 1,4 0 0,8 1,7 1,6 0,4 Vir: lastno delo da je po g o s t tr e n d zd r u že v a nj a gi b an j a in dr už en j a , na m re č ve l i ko po s a m e z n i k o v h od i na š po r t n e de j av- no s t i s pr ija t e lji, ta k o se gi b a j o in iz k o ri s ti j o ča s . Ve č i- na je vs e e no mo noh r o n ič n i h (A e o n & Ag u i n i s, 20 1 7 ) oseb, torej delajo eno stvar naenkrat, potem se lotijo naslednje. Najbolj zanimiva je delitev na segmentatorje (A e o n & Ag u i n i s, 20 1 7 ) , to r e j ti s t e , ki po s t a v i j o me j e me d za s e b n i m in de lov n i m ča s o m , sa j im a j o to č no dolo č e n e dn e v e , ki so na m en j en i za s e b n i sfer i, v dn e vih , ko je vk lj uč e no de lo , im a j o po v s e m dr u g a- če n ri t e m . Na dr u g i st r a n i im am o in t e gr a t o rj e (A e o n & Ag u i n i s, 20 1 7 ) , ki im a j o vs a k da n na m en j en e g a ne- ka j ča s a de lu, uč e n j u in hkr a ti se ta da n tu d i dr už i j o in skrbijo za svojo zasebno plat. Preostali so meša - ni c a , a vs e e no bo l j in t e gr a t o rj i ko t se g m en ta t o r j i . Tu opa ž a mo tu d i vp li v ve r e, tr a d i ci j e (n p r. »p r i na s ob nedeljah ne delamo«). Me d na j v e č j e dis t r a k c i j e (K n i g h t , 20 02 ) u m e š ča- mo gl e d a n j e te l e v i z i j e (o g r o m n o je gl e d a n j a resn i č- no s t n i h šo v o v , kv i z o v , na d a l j e v a n k , fil m o v ) , ka r po- ja s nj uj e tu d i og r om n a ča s o v n a fr e k v e n c a za »r a z n o « (glej tabeli 1 in 2) pri nekaterih osebah. Med študenti je mo go č e opa z i t i s o ča s n o po j a v l j a n j e pr i m a nj k lja- ja not ra nj e mo t ivac ij e, apat ič no s t i do iz o b r až e v al- nih vs e bi n in zm a n j š a n e g a za n i m a n j a za dr už a b n e ak t i v n o s t i . Po s l e d i c a te g a je v z t r a jn o pod a l j š e v a n j e dr už en j , ki se ne o m e j e n o in ne s k on č n o od v i j a j o ob už i v a n j u alk o h o l n i h pija č . Na j ome n i m o še , da nih č e ne ome nja tr e n e r s tv a in po m o č i tr e n e rj e v . Gle d e ru tin in na v a d ugo t avl j a- mo, da so kar pogoste. Prevladujejo jutranje (zajtrk in ka v a/ z a j t r k in lim o n a d a ) ali š po r t n e ru tin e (t r e n i n g štirikrat tedensko in tek skoraj vsak dan). Za n i m i v a in og r om n a od s t o p a n j a na j d e m o pr i dr už en j u . Me d št u d e n t i im am o os e b o , ki se po v p r e č- no dr už i le po l ur e dn e vn o , in na s p r o t n o os e b o , ki se dr už i po v p r e č n o 6, 5 ur e dn e vn o . Me d z a po s l e n i- mi opa z i mo os e b o , ki se ne dr už i ni č , ka r zb uja sk rb . Me d z a po s l e n i m i opa z i mo tu d i os e b o , ki se dr už i ve č ko t ve č i n a vs e h r e s po n d e n t o v v ra z i sk a v i, po v- pr e č no 5,7 ur e dn e vn o . Št ude nt i so gl e d e gi b an j a in rekreiranja kar dejavni. Med zaposlenimi je gibanja pr e m a l o . En a os e b a se ne gi b a ni č , ome n i tu d i sl a b letnik XV, številka 1-2, oktober 2023 19 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek sp a ne c , ve l i ko za z n a m o ča s a , p r e ž i v et e g a za ra č u- nalnikom, in branja, zato bi gibanje morala uvesti v svoje dneve. Na drugi strani imamo študenta, ki se gi b l j e v po v p r e č j u 4 ur e dn e vn o . Glede na pr i mer e iz pra k s e na š i in t e rv j u v an ci ugotavljajo, da se ljudje premalo zavedajo pomena prou čeva ne tema t i k e . Her n au s (o s e b n i in t e rv j u , 202 1 ) opa ža pr ema lo kri t i čn e g a in si stema t i č nega pr i stopa, Po t o č a r Pap e ž (o s e b n i in t e rv j u , 202 1 ) ugot avlja, da se vs e e no po v eč u je »p r e b u j a n j e vi š j i h di m e n z i j čl o v e k o- ve zavesti, kar zaznavam pri povpraševanju in po - vabi l i h za iz v e d b o pr e da va nj in del av n ic « , An d o l š e k (osebni intervju, 2021) pa trdi, da je to »odvisno od po - sa m ez n i k a in njeg o v i h vr e d n o t ter okol ic e, kj e r ži v i « . Na pod l a g i na š i h ugo t ov it e v se iz k až e , da ni opaziti razlike med spoloma (kljub morebitnim pri - ča k o v a n j e m , da bi že n s k e bo l j pr evz e le od g o v o r n o s t i za g o s pod i n js k a opra v i l a ) . Ve n d a r pa je mo go č e sk o- zi an aliz o i n t e r v j u js k i h izj a v in pr e u č i t ev li t e r a t ur e za s l ed i t i , da so že n s k e kl j u b tem u bo l j v p et e v do m a- če in dr už i n s k e vlo g e, me d t e m ko mo šk i pr evz e m a j o manjšo vlogo v teh vidikih. Ogromna razlika med študenti in zaposlenimi je pri gibanju, prav tako ugo t avlj a mo , da št u d e n t j e ve č ča s a na m en j a j o sk rbi za pr e h ra no in tu d i dr u ž en j a je pr i nji h ve č, pr i za p o- sle n i h pa opa z i mo dve s k r a jn o s t i (p r av ni č dr už en j a ali ze l o ma l o in na dr u g i st r a n i ce l e vik e n d e , na m e- nj e ne le dr u ž en j u ) . P r e s e n et i l na s je pod a t e k , da sk ora j vs i pr e u č ev a- ni študentje (razen enega) opravljajo študentsko delo, nek a ter i ce l o v to l i k š n i ča s o v n i fr e k v e n ci ko t z a po- sle n i. Na dr u g i st r a n i sm o ne g a t i v n o pr e s e n e č e n i gl e d e iz o b r az b e pr i z a po s l e n i h , ugo t avlj a mo na m re č , da ko je šo la n j e en k r a t k o n ča n o , se ( z a po s l e n i ) ve č ne iz o b r až u j ej o . Na j ve č j i pr o b le m pa je , da je pr i sk oraj vs a ke m pr e u č ev a n e m z a po s l e n e m (r a z e n dve h ) ve l i- ko ča s a po r a b l j e n e g a n e p r od u k t i v n o . Če v an aliz o dn e vnik o v uve de mo ma n a g em e n t energije posameznikov in ga razdelamo na vsakega iz m e d št i r i h tem e l j e v (S c hw a r tz, 20 1 6 ) , ugo t avlj a mo na s l e d n j e . N a j bo l j po s a m e z n i k i sk rbij o za sv oj o fiz i č- no energijo (gibanje, prehranjevalne in spalne nava - de so v ve č i n i ur ej e n i ) . Sle d i me n t a l n a en e r g i j a , po s a- mezniki (predvsem eni in isti) berejo redno, nekatere os e be na č r t u j e j o na s l e d n j i da n , ri t u al e (p r e dv s e m ju t r a n j e ) im a j o nek a ter i r e s po n d e n t i ur ej e n e , ve č i n a ji h ne opra v lja ve č na l o g hkr a ti oz i r om a se po s k uš a j o te g a od v a d i t i . V zv e zi s ko nc e p t om ču s tv e n e en e r g i- je ni s m o pr i d o bi l i obs ež n i h s po z n a n j , sa j se je me d su bje k t i po j a v i l o ve č pr i me r o v , ko so dn e vnik e za p i- sovali v segmentiranih odstavkih, kar je vplivalo na na š o s po s o b n o s t ide nt i fi k ac ij e su b t i l n i h od t e n k o v in vi b r a ci j , po v e z a n i h s to tem o . P od o b n o ni s m o uj e l i te h n i k za po v e ča n j e uč i n kov it o s t i du hov n e en e r g i j e , sa m o pr i en i os e b i sm o v dn e vniku opa z i l i ča s , na- me nj e n me d i t ac iji in di ha l n i m vaj a m. Gl a v n e t e o r et i č n e im p lik a ci j e pr i k a z uj e j o , da sk oz i i z po s t a v l j e n e tr e n d e v dr už b i , kj e r se sto p nja z a p l et e n o s t i in sp r e m e mb ne ne h n o po v e č u j e te r kj e r managerji prevzemajo vse bolj zahtevne vloge, pri - sp e v ek ob r a v n a v a po m e m b n o s t uč i n kov it e g a upra- vl j a n j a la s t n e en e r g i j e in ča s a v ok v i r u do s e g a n j a os e b n i h in o r g a n i z a c i js k i h cil j e v . T e m e l jn a vp r a š an j a , po v e z a n a s s od o b n i m v od e n j e m , ko t so gl o b a l i z a c i j a , raznovrstnost delovne sile in tehnološki napredek, bodo prav tako osvetljena skozi prizmo upravljanja energije posameznika. S po u d a r k o m na ra z l i k a h me d z a po s l e n i m i v ra z l i č n i h v od s t v e n i h in n e v od s t v e n i h vlo g a h pr i- spevek prikazuje komparativno analizo, kako se ra z l i č n e sk u pi n e s o o ča j o z iz z i vi upravlj a n j a en e r g i- je v di na m i č n e m po s l o v n e m okolj u. Pr i sp ev e k pra v tako potrjuje tezo, da številni zaposleni ne nameni - jo dovol j ča s a za ra z v o j ve š č i n upravlj a n j a en e r g i j e , ka r la h k o v od i v iz g o r e l o s t in st r e s (S c h a u f e l i , Ta r i s & Rh e n e n , 20 0 8 ) . Sk u paj gl e d a n o , pr i s p ev e k bo pr i- po m o g e l k bo g a t e j š e m u t e o r et i č n e m u ra z u meva n j u ma n a g em e n t a en e r g i j e po s a m e z n i k a , ka r je kl j u čn o za njihovo uspešno delovanje v zahtevnem in dina - mi čn e m po s l o v n e m okolj u s od o b n e dr už be . 4.1 Predlogi za prakso Gl a v n e pra kt i č n e im p lik a ci j e pr i k a z uj e j o , da de mo- g r a fs k i pod a t k i resn i č n o nim a j o vp li v a na uč i n ko- vi t o s t ma n a g em e n t a ča s a in sa m o r e g u l a c i je (V e r l e , Ma r k i č & K od r i č , 20 12 ) . Ug o t avl j a m o tu d i , da obst a j a kar nekaj dobrih praks, ki so uveljavljene pri respon - dentih (predvsem jutranja rutina, prehranjevalne na - vade , gi b an j e pr i št u d e n t i h in na č r t o v a n j e dn e / t e dn a vnaprej), a hkrati obstaja kar nekaj pomanjkljivosti (p r e ve č st r a n vr ž e n e g a ča s a za »r a z n o «, og r om no di- st r a k c i j – te l e v i z i j a , ig ra n j e ig r ic, ve č opra v i l hkr a ti (angl. multitasking), premalo gibanja pri zaposlenih). Veseli nas, da je odlašanja zelo malo, a ga vseeno za - zn am o . Na j ve č j a po m a n j k l j i v o s t , ki jo i z po s t a v l j a j o tu d i in t e rvj u v an ci iz sv oj i h pra kt i č n i h i z k uš e n j , pa je pr e m aj h no za v ed a n j e in ra z m i šlja n j e o pr ou č ev a n i tematiki ter namenjanje pozornosti. Glede na vse ugotovitve naše raziskave smo ob l i k o v a l i na s l e d n j e pra kt i č n e sm e r n i c e za iz b o l j š a- nj e ma n a g em e n t a ča s a in sa m o r e g u l a c i je : • Uvedba jutranje rutine: Na š e ugo t ov it ve ka ž e j o , da jutranja rutina pomaga v izboljšanju fokusa in p r od u k t i v n o s t i . P r i po r o ča m o v z po s t a v i t e v letnik XV, številka 1-2, oktober 2023 20 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek stabilne jutranje rutine, ki ustreza individualnim po t r e b a m in za g o t a v l j a po z i t i v e n z a č et e k dn e v a . • Predhodno načrtovanje: Nač r t ova n j e dn e v a ali te d n a vn a p r e j se je iz k az al o za kor i s t no pr i uč i n- kov it e m upravlj a n j u ča s a . P r i po r o ča m o re d n o na č r t o v a n j e in d o l o ča n j e pr e d no st n i h na l o g . • Zmanjševanje distrakcij: Ugotovili smo, da di - st r a k c i j e , ko t st a te l e v i z i j a in ig ra n j e ig r ic, ne g a- ti vn o vp li v a j o na uč i n kov it o s t . P r i po r o ča m o is- kanje strategij za njihovo zmanjševanje, morda z u po r a b o te h n o l o g i j za blok i ra n j e mo t e č i h apl i k a- ci j ali dolo č it v i j o po s e b n i h ča s o v za sp ro st i t v e ne aktivnosti. • Povečanje zavedanja: Ugotovili smo, da je po - manjkanje zavedanja in razmišljanja o upravlja - nj u ča s a in en e r g i j e po g o s t a te ž a v a . P r i po r o ča m o iz o b r až e v aln e de l av n ic e ali co a c h i n g sej e za iz- bo l j š a n j e za v ed a n j a in ra z u meva n j a te h kl j u čnih ko nc e p t ov . • Osebna refleksija in samospoznavanje: St r o- kovnjaki poudarjajo pomen poznavanja sebe in is ka n j a in d i vi d u aln e g a ra v no v e s ja. P r i po r o ča m o re d n o os e b n o re fl e k s i j o in pr i l a gaja nj e st r a t eg i j upravlj a n j a ča s a in en e r g i j e , ki na j b o l j us t r e z a j o po s a m e z n i k o v i m po t r e b a m in okol i šč i n a m. 4.2 Omejitv e razisk a v e in smeri prihodnjega raziskovanja Ra z u m e m o , da so mož no s t i za n a d a l jn j e ra z i sk a- ve obs ež ne in v ve l i k i mer i od v i s n e od us m e r i t v e ra z i sko va lc ev . Ve n d a r pa je v na š e m pr i s p ev k u po- me mb no ome n i t i, da sm o se so o č i l i ta k o s pra kt i č n i- mi ko t tu d i t e o r et i č n i m i ome ji t v a m i. T e o r et i č n e ome- jitve so se nanašale predvsem na omejen dostop do sp e c i fi č n e li t e r a t ur e na ra z l i č n i h pod r o č j i h , ka r na s je s pod b u d i l o k ra z ši r i t v i na š i h t e o r et i č n i h ok v i r ov . Na pra kt i č n i ra v n i se je iz k az al o , da je ob r a v n a v a- na tematika v zgodnjih fazah razvoja, kar je prive - dlo do izziva pri pridobivanju ustrezno strokovnih in t e rvj u v an c e v . Om ej i t v e na š e ra z i sk a v e vk lj uč uj e j o ra z me r om a ma j h n o št ev i l o in t e rvj u v an c e v , ki la h k o vp li v a na re p re ze n t a t i v n os t in ge n e ra l i z ac ij o ugo- tovitev. Poleg tega je bil naš pristop k analizi razlik p r et e ž n o opi s n e na r a v e , br e z u po r a b e na p r e d n e j š i h st a t i st i č n i h m et od , ki bi la h k o po n u d i l e bo l j po g l o- blj e no ra z u meva n j e vz o rc ev in ra z l i k me d ra z l i č n i- mi demografskimi skupinami. To pomeni, da bi bilo morda v prihodnjih raziskavah koristno uporabiti ve č j e vz o rc e in bo l j ri g o r o zn e st a t i st i č ne an aliz e , da bi bolje razumeli kompleksnost obravnavane tema - tik e in po t e n c i a l n e im p lik a ci j e za pra k s o . Gle d e na p r i po r o č i l a za p r i h od n j e ra z i sk a v e , ki sm o ji h pod a l i , bi la h k o zm a n j š a l i te ome ji t v e z vk lj uč it v i j o bo l j ra- zn o lik i h okol i j , ka r bi om og o č i l o ši r ši iz b o r st r o k o v- njakov in bogatejšo analizo. V na š i ra z i sk a v i sm o se pr e d vs e m os re d o t o č i l i na po p u l a c i j o št u d e n to v in z a po s l e n i h v pod j et j i h . V luč i n a d a l jn j i h št u d i j p r i po r o ča m o ra z ši r i t ev ob- se g a ra z i sk a v e na že u po k o j e n e po s a m e z n i k e , ka r bi om og o č i l o ce l os t n o pr i me r ja v o me d tr e mi ra z l i č n i m i se g m en t i (š t ude nt i , z a po s l e n i , u po k o j e n c i ) te r pr i d o- bi t ev pra kt i č no re l e v a n t n i h re z u l t a t o v na ob r a v n a v a- ne m pod r o č j u . Po u d a r it i ka ž e tu d i po t e n c i a l n o vr e- dnost raziskave v ekstremnih okoljih, kot so start-up podjetja ali visoko korporativna okolja, kjer bi lahko pr i d o bi l i v po g l e d v upravlj a n j e ča s a v za h t e v n e j š i h in izj e mn o di na m i č n i h ra z me ra h . 5 . Zaključe k Na pod l a g i opra v lj e n e em p i r i č n e ra z i sk a v e izh a j a , da respondenti ne izkazujejo zadostne uporabe tehnik in st r a t eg i j za uč i n kov it o upravlj a n j e ča s a , os e b n e g a razvoja in energetskih virov. Tudi strokovni intervju - ji potrjujejo, da posamezniki pogosto ne prepoznava - jo dovolj pomembnosti raziskovane tematike. Anali - za dnevniških zapisov razkriva, da se uporabljene te h n i k e in pr i stopi, ki so na č r t n i in pr e m i šlj e n i, ko t na pr i me r dn e vn o na č r t o v a n j e , ka ž e j o ko t uč i n kov it i. Op až e n e so tu d i ru tin e , zl a s t i ju t r a n j e ak t i v n o s t i in š po r t , ki se po j a v l j a j o sk oz i ce l o t e n te d e n . Te ugo t o- vi t v e se u v r š ča j o me d po z i t i v n e ru tin e . Hkr a t i pa se po j a v l j a j o tu d i ne g a t i v ne ru tin e ko t po n a v l j a j o č e se vsakodnevne dejavnosti, predvsem med zaposleni - mi , ka r se vk lj uč uj e v ob m o č j e udo b j a. Nave de n o pra v ta k o o m o g o ča od g o v o r na pr v o ra z i sko va l no vp r a š an j e , ki ka ž e , da na č r t o v a n j e in do b ra orga n i z ac ija pr e d st a v lja t a kl j u čn o pra k s o za uč i n kov it o upravlj a n j e ča s a . Po m e m b n o s t te h sp r e- tnosti poudarja dejstvo, da za njihovo uspešno izva - ja nj e po s a m e z n i k po t r e b u j e not ra nj o mo t ivac ij o in zavzetost, kar pa pogosto manjka sodobnim posa - meznikom. Pomembno je tudi poudariti, da med študenti in zaposlenimi ni opaziti pomembnih razlik v za - vedanju in poudarjanju pomembnosti obravnavane tematike. To razkriva odgovor na drugo raziskoval - no vp r a š an j e , ki ka ž e , da ni bi st v e n i h ra z l i k v do j e- ma n j u in pr i stop u k upravlj a n j u ča s a gl e d e na ra z- li čn e se g m en t e . Dom n ev a, da vi š j a iz o b r az b a sa m a po se b i pr i n a š a ve č j e k o m p et e n c e in uč i n kov it o s t pr i upravlj a n j u ča s a , je to r e j zg r e š e n a. Čep r a v je li t e r a- tu r a na ka z o v a l a , da ra z v o j k o m p et e n c tem e l j i na iz- letnik XV, številka 1-2, oktober 2023 21 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek k uš n j a h in da vi š j e iz o b r až e ni po s a m e z n i k i la h k o iz- ka z u j e j o ve č j o uč i n kov it o s t (H e r n a u s , 202 1 ) , pa na š e ugotovitve tega ne potrjujejo. Vs a k po s a m e z n i k se s o o č a z ome j e n i m i ča s o v- nimi viri , sa j je ča s ne obn o v l j i v in n e po v r a t e n to k. Ko nc e p t „m a n ag e m e nt a ča s a “ se iz r až a sk oz i po s a- me z n i k o v o in d i vi d u aln o upravlj a n j e ča s a (F a r r i s , 20 02 ) . Sl og i ča s o v n e g a na č r t o v a n j a se de l ij o na an ali- ti čn e g a , kj e r pr ev l ad uj e sk rb no na č r t o v a n j e , in s po n- ta n e g a z bo l j p r i l a g od l j i v i m i ča s o v n i m i ka t e g o r i j a m i (C o tt e et al . , 2 0 06 ) . Kl j u čn a so po s t a v l j a n j e p r i o r i t et , ra z u meva n j e la s t n e g a bi or i t m a (n p r. ju t r a n j i ali no č- ni ti p ) te r uč i n kov it o i z k o r i š ča n j e p r od u k t i v n e g a ča s a . Za v e da nj e in ob v l a d o v a nj e mo t e n j in dis t r a k c i j (K n i g h t , 20 02 ) st a pra v ta k o po m e m b n i . Vkl j u č e v an j e ča s a za os e b n o bl ag i n j o te r po s t a v l j a n j e me ja in zn a- ti re č i ne so bi st v e n i el e m e n t i . V s od o b n e m okolj u je p r i l a g od l j i v o s t kl j u čn e g a po m e n a , sa j so sp r e m e m- be st a l n i c a (Š k a r j a , 20 1 1 ) . Vs a k po s a m e z n i k im a sv oj ed i n s t v e n pr i stop do ži v l j e n j a (S c h ip p e r s & Ho g e- ne s , 20 1 1 ) , ka r se od r a ž a tu d i v st i l u upravlj a n j a ča s a . Ra z i s k a v e ra z me r ja me d de lom in za s e b n i m ži v l j e- nj e m lo č uj e j o se g m en ta t o r j e , ki ja s no lo č uj e j o de lov n i in os e b n i ča s , te r in t e gr a t o rj e (A e o n & Ag u i n i s, 20 1 7 ) , ki ju p r e p l et a j o , pr i čem e r pr ev l ad uj e fle k s i bi l n i st i l upravlj a n j a. Pi s a n j e dn e vnik a je uč i n kov it o o r od j e za re fl e k s i j o o na č i n u ži v l j e n j a in p r e po z n a v a n j e pr i l o- žn o s t i za i z bo l j š a v e . Literatura in viri Ae o n , B. & Ag u i n i s, H. (2017 ). It ‘ s abou t ti m e : New pe r s pe c t i v es an d in s i g h t s on ti m e ma n a g em e n t . Academy of Management Perspectives, 31 (4), 309 – 330 . Be d a w y , R. & Ma her , A. (2 015). Ma n a g i ng Hu m a n En e r g y at th e Wo r k p l a c e : A Ca s e St u d y of a Pu- bl ic Or g a n i z a t i o n in Eg y p t . Journal of Business and Economics, 6(10), 1750–1761. Bu r r u s, A. (2019). What does time management mean to you? Exploring measures of time management and group differences. St. Lou i s : Un ive r s it y of Mi s s o u r i . Ca r p e n t e r , J. (b r e z da t u m a ) . Ma n a g e Yo u r En e r g y , No t Yo u r Ti me. Advance.latech.edu. Pridobljeno 3. ma j a 202 1 iz htt p:/ / adva nc e.l at e c h .e du /p d f / M a- na g e _ Y o u r _ E n e r g y _ N o t _ Y o u r _ T i m e . p d f Cotte , J., Ch o w dh ur y , T. G. , Ra t n es h w a r , S. & Ri c ci , L. M. ( 2 0 06 ) . Plea s u r e or ut i l it y ? Ti me pl a n n i n g st y l e an d we b us a g e beha v i o r s . Journal of Interac - tive Marketing, 20(1), 45–57. Di m o v s k i , V. & Pe n g e r, S. (2 0 0 8). Temelji managemen - ta. Lj u bl j a n a: Ek on o m s k a f a k u l t et a . Fa r r i s , D. (2 0 0 2 ). Ti m e ma na gemen t: An ex erc ise in self-awareness. Rural Telecommunications, 21(1), 48–51. He yl ig h e n , F. & Vid a l , C. (2 0 0 8). Ge tt i n g thin g s do n e: th e sc i e n c e beh i n d st r e s s - f r e e p r od u c t i v i t y . Long Range Planning, 41(6), 585–605. Ho ug ht o n , J. D., Bon h a m, T. W. , Ne c k , C. P. & Si ng h , K. (2004). The relationship between self-leader - sh i p an d pe r so na l i t y : A co m p a r i s o n of hi e r ar chi- ca l fac tor st r u c t u r e s. Journal of Managerial Psycho - logy, 19(4), 427–441. Ke l le y , J. (2 012 ). F o r g e t Ti me Ma n a g e m e n t … A r e Yo u Ma n a g i ng Yo u r En e r g y ? Jeankelley.com. Prido - blj e no 18 . apr i l a 202 1 iz htt p:/ / j e a n k e l le y .c o m / f o rg e t - t i m e - m a n a g e m e n t -a r e - y o u - m a n a g i n g - y o- ur - e n e r g y / Kim , S. , Eg a n , T. M. , Kim , W. & Kim , J. (2 013). Th e Im p a ct of Ma n a g er i a l Co ac h i ng Be h a v i o r on Em p l o y e e Wo r k- R e l a t e d Re ac t io n s. Journal of Bu - siness Psychology, 28, 315–330. Kni g h t , D. C. (2 0 0 2 ). S e c r et s of Ti me Ma n a g e m e n t. Office Solutions, 19(4), 18–22. Ko c h e r , M. G. & Su tter , M. ( 2 0 06 ) . Ti me is mo n e y: Ti me pr e s s u r e , in c e n ti v e s , an d th e qu a l i t y of de c i s io n -m a k i ng . Journal of Economics Behavior & Organization, 61 (3), 3 7 5 – 3 9 2 . Ko n ig , C. J. & Kl e inm an n , M. (2 0 0 7 ). Ti me ma n a g e- me n t pr o b le m s an d d i sc o u n t e d ut i l it y . The Jour - nal of Psychology, 141(3), 321–334. Mc C a r t hy , G. & Mi l n e r , J. (2013). Ma n a ger ia l coa c h i n g: ch a l l e n g e s , opp or t u n it ie s an d tr a inin g . Journal of Management Development, 32 (7 ) , 76 8 –7 7 9. Mi l k , L. (2 0 21 ). Sh o u l d yo u ma n a g e yo u r tim e or yo u r en e r g y ? Scoro.com.Pridobljeno 24. februarja 202 1 iz htt p s:/ /w w w . s c or o.c o m / blo g /t i me - a nd- -e n e r gy - m an a g e m e n t / Mi n tz b e r g , H. ( 1 9 90 ) . Th e Ma n a g er ‘ s Jo b: Fol k lo r e an d Fa c t . Harward Business Review. Pridobljeno 20. feb r ua r j a 202 1 iz h tt p s : / / hb r . o r g / 1 9 90 / 0 3 / t h e- -m a n age r s - j o b -fol k lor e - a nd-fac t Nad i n loy i , K. B., Hajl o o , N., Ga ra m a le k i, N. S. & Sa- de g h i , H. (2 013). Th e st u d y effi c a c y of tim e ma- na g e m en t tr ainin g on in cr e a s e ac ade m ic tim e management of students. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 84, 134–138. P od j e d , K. (2 013, 8. ma r e c ) . 7 pra v i l za bo l j š e na č r t o- va n j e ča s a . Finance.si. Pridobljeno 12. februarja 2020 iz htt p s:/ /w w w .fi n a nc e. s i /8 3 3 4 291/ 7 -prav i l- -z a - b olj s e -n ac r tova n j e - c a s a Rozman, R. (2021). Prevodi nekaterih izrazov: »Coa - ching« ‒ osebna komunikacija. Lj u bl j a n a: D r uš t v o Sl o v e n sk a ak a d e mi j a za ma n a g em e n t , Se k ci j a za izrazje. letnik XV, številka 1-2, oktober 2023 22 Izzivi managementu: www.sam-d.si Strokovno-raziskovalni prispevek Sc ha u f e l i , W. B., Ta r i s , T. W. & Rh e n e n , W. (2 0 0 8). Wo r k a h o l i s m , Bu r no ut , an d Wo r k En g a g e- me n t: Thr e e of a kin g or thr e e diff e r en t kin d s of em p l o y e e we l l- b e i n g ? Applied Psychology: An In- ternational Review, 57(2), 173–203. Sc h i p pe r s , M. C. & Ho g e n e s, R. (2 01 1 ). En e r g y ma- nagement of people in organizations. A review an d res e a r c h age nd a. Journal for Business and Psychology, 26 (2 ), 19 3 –2 0 3. Sc h w a r tz , T. & Mc C a r t hy , C. (2 0 0 7 ). Ma n a g e Yo u r En e r g y , No t Yo u r Ti me. Harward Business Re - view. Pr i d ob l j e n o 15. apr i l a 202 1 iz h tt p s : / / hb r . org /20 07 /1 0 /m a n age - y o u r- e n e r g y -not - y o u r-t i me Sc h w a r tz , T. (2 01 6). ‚H u m a n s Ar e No t Ma c h i ne s‘ : To n y Sc h w a r tz On th e 4 Pi l la r s of Op t imi z i n g En e r g y . Oneplanetgroup.com. Pridobljeno 24. fe - br u a r ja 202 1 iz htt p s:/ / o n e pl a n e t g r o up .c o m / hu m a n s - n o t -m ac h i n e s -t o n y - s c h wa r tz- op t i m i z e- -e n e r gy / Šk a r ja, B. (2 01 1 ). Menedžment sprememb v podjetjih. Lj u bl j a n a: IB S M e d n a r od n a po s l o v n a šo la Lj u- bljana. Ve r l e , K. , Ma r k i č , M. & K od r i č , B. (2 012 ). K o m p et e n c e slo v e n sk i h ma n a g e r j e v in or ga n i z ac ij sk a st r u k- tura. Organizacija: revija za management, informati- ko in kadre, 45(1), A2–A13. Whi t e , S. J. (2 0 0 8). Ma n a g i ng yo u r en e r g y lev e l.Ame - rican Journal of Health-System Pharmacy, 65(15), 1404–1407. Qui g l e y , N. R. & Ty m o n , W. G. ( 2 0 06 ) . To w a r d an in- te g r a te d m od e l of in trins i c mo t ivat io n an d ca r e- er self-management. Career Develompment Inter - national, 11 (6), 522–543. Eva Andolšek je di p l o m ir a na komu n i kolo g i n ja ( F D V ) in ma g i s t r i c a po s l o v n i h ve d, sm e r ma n a g em e n t (Ek o- nom sk a f a k u l t et a v Lj u bl j a n i), da ne s pa se uk v ar j a z v od e n j e m in tr ž e n j e m . Že od nek d a j je rada sk rb no na č r- tovala svoj dan in raznorazne aktivnosti, hkrati pa razvijala samo sebe. Od tu interes po pisanju magistrskega de l a zn o t r a j tema t i k e ma n a g em e n t ča s a in os e b n i ma n a g em e n t , ki ju je ra z v i l a v ko nc e p t ma n a g em e n t en e r g i j e po s a m e z n i k a . Ev i os t a j a m o ča n in t e r e s ra z i sko va n ja ome nj e n ega pod r o č j a tu d i za na p r e j . Jure Andolšek je dok t or s k i št u d e n t pr og ra m a Ma n a g e m e n t in orga n i z ac ija na Ek on o m s k i f a k u l t et i , Un ive r z e v Lj u bl j a n i. Je ak t i v e n čl a n št ev i l n i h d r uš t e v . Nj e gov o de lo obs e g a de lova n j e na f a k u l t et i ko t as is t en t pr i vaj a h Ma n a g e m e n t a, te r ko or d i n ac ija š po r t n e se k c i j e na pr o j e kt u: Spa n j e in de lo. Zu n a j f a k u l t et e pa je ak t i v e n tu d i v pod j et n i š k o - s t a r t up in š po r t n e m s v et u . Za n i m a ga pr e d vs e m pod j et n i š t v o , ra z i sko va n j e , g o s pod a r s t v o in po l i- tik a . Je tu d i čl a n ek i p e »Hu m a n i z i n g D i g i t a l Wo r k«, ki zd r u ž u j e sk ora j vs e nj eg o v e gl a v n e in t e r e s e . Judita Peterlin , je iz r e dn a pr of e s or i c a za ma n a g em e n t in orga n i z ac ij o . S od e l u j e pr i p r e d m et i h v ok v i r u Ka- te d r e za ma n a g em e n t in or ga n i z ac ij o Ek on o m s k e f a k u l t et e Un ive r z e v Lj u bl j a n i. Nj e no ra z i sko va l no pod r o- čj e so s od o b n i pr i stopi v ma n a g em e n t u , še po s e b e j rada pa se po s v e č a ra z v o j u rad o v e d n i h v od i j v uč e č i se orga n i z ac iji in dr už ben i in o v a ci j i . Je čl a n i ca ra z i sko va l n e pr og ra m ske sk u pi n e pr of . dr . Vl a d a Di m o v s k e g a , so k o o r d i n a t o r k a Ek ob r a l ne zn a čk e EF U L , so u s m e r je v a l k a Se k ci j e za iz r azj e in čl a n i ca PR M E de lov n e sk u pi n e »S u s t a i n a b i l it y m i n d s e t wo rk g r o up «. letnik XV, številka 1-2, oktober 2023 23 Izzivi managementu: www.sam-d.si