7 ATE M A ft IA Nabožni list za katoliške Amerikanee slovenskega pokoljenja. Prinaša verske članke v njihov pouk, poročila iz verskega življenja doma in po svetu, ter kratke povesti v njihovo zabavo. Devetintrideseti letnik Marec, 1946. IZDAJAJO OČETJE FRANČIŠKANI vsakega petnajstega v mesecu. Pri Mariji Pomagaj v Lemontu, 111. AVE MARIA P. O. B. 608 Lemont, Illinois Naročnina velja $2.50. Naročnina Tvoja je dar v podporo ubožnejšim slovenskim fantom, ki se izobražujejo za slov. duhovnike v lemontskem semenišču.' Naročnikov in dobrotnikov se spominjamo v lemontskem samostanu v vseh svojih molitvah, pri sv. mašah in drugih duhovnih opravilih. Opravimo pa zanje tudi sv. mašo in sicer vsako prvo sredo v mesecu. Published monthly except October and semi-monthly during that month by the Franciscan Fathers, P. O. Box 608, Lemont, Illinois. Subscription prices: U. S. A. $2.50 for one year; Canada $3.00 for one year. Subscriptions are payable in advance. Entered as second-class matter at the Post Office of Lemont, Illinois, under the act of March 3, 1879. Acceptance of mailing at special rate of postage provided for in Section 1103, Act of October 3, 1917. Authorized July 14, 1945. Printed by SERVICE PRINTERS 304-306 Canal Street Lemont, 111. Vsebina Marčeve številke. škof Rozman je pridigal ...................................... 1 Čudovito junaštvo slovenske žene ........................ 5 Dnevi zveličanja.................................................... 8 Sv. Benedikt............................................................ 9 Ob bolniški postelji — P. A. T........................... 10 Cvetna nedelja — P. G......................................... 12 Fatima in njen blagoslov — P. B. A................. 14 Skrivnost Gospodove milosti — P. K................. 17 Večer pi-i verskem krožku — P. L. Razglednik po domu in svetu — P. B. A. Nadaljevanje moje naloge — P. J. F. Na globoko — P. A. Molitev pred jedjo in po jedi — P. G................. 31 19 23 26 Žalostna usoda slovenskih redovnic .................... 27 » I : : t : : 28 m Ljubi dušo bližnjega — P. G............................... 30 j mw M Alg D A Marec, 1946— Lemont, 111. -Letnik XXXIX. ŠKOF ROŽMAN JE PRIDIGAL (za post 1945 v Ljubljani) OPOMBA URED.: V teh svojih prelepih pridigah je škof Rozman razlagal "Skrivno razodetje sv. Janeza v duči Kristusovega trpljenja." Tak je naslov knjigi, iz katere jemljemo pričujoče pridige. Naš list pričenja s temi pridigami za letošnji post, pa bo nadaljeval i njimi še pozneje, dokler ne bodo končane. Nič ne dvomimo, da bomo ž njimi ustregli našim naročnikom. Čitajte in premišljujte! PRVA PRIDIGA "Blagor mu, kdor ohrani preroške besede te knjige." (Raz. 22, 7.) Zopet nas je sveti postni čas zbral k resnemu premišljevanju trpljenja Gospodovega, trpljenja tako težkega in krivičnega, kakor ga ni in ga ne bo v človeški zgodovini krivičnejšega, a je prineslo Jezusu samemu večno slavo, vsemu človeštvu pa odrešenje in svobodo otrok božjih. Trpljenje, bridkosti in borbe v našem življenu imajo isti namen. Zaslužijo naj nam večno slavo in v zvezi s Kristusovim trpljenjem nas rešujejo nadvlade vsega, kar je Bogu nasprotnega, ter nas vodijo v pravo notranjo svobodo, ki jo imajo le tisti, ki so po posvečujoči milosti otroci božji. Trpljenje je nekaj težkega in človek se mu skuša čim bolj izogniti. Zato v ča- sih velikega trpljenja iščemo zadovoljivega odgovora na mučna vprašanja, ki vstajajo v duši: Zakaj trpljenje? Kako dolgo bo še trajalo? V teh časih so mnogi brali razodetje sv. Janeza in hoteli spoznati, kakšne strahote nas še čakajo, kdaj bo konec stisk, kdaj bodo premagani vsi krivič-niki in bo zmagala božja pravica; kdaj bo minilo tistih 42 mesecev vladanja "zveri iz morja" in kdaj bo nastopila zlata doba tisočletnega kraljestva, ko bo satan zvezan, da ne bo mogel več škodovati izvoljencem božjim. Razodetje sv. Janeza je težko razumeti. Prerokbe so sploh vedno nekoliko uganke, popolnoma se razumejo šele, ko se izpolnijo. Še težje razumljive so, če so izražene v" skrivnostnih podobah in simbolih, ko moremo o njihovem pravem pomenu dostikrat samo ugibati. V razodetju sv. Janeza je vse izraženo v podobah, kakor že pri prerokih Stare zaveze, zlasti pri Danielu in Eze-kielu. Najbolj pravilno bomo razumeli napovedi skrivnega razodetja, če jih gledamo v luči Kristusovega trpljenja, saj je življenjska pot vsakega človeka del Jezusovega križevega pota, ki vodi skozi trpljenje v naročje božje. Napisano je razodetje v zadnjem desetletju prvega stoletja (90—100.). Pod cesarjem Domicijanom je bil sv. Janez obsojen na izgnanstvo; prepeljali so ga na otok Patmos ob maloazij-ski obali. Pod Domicijanovim nasled- nikom, cesarjem Nerom, je bil izpuščen. V času svojega izgnanstva je imel videnja tega, "kar se mora skoraj zgoditi" (Raz. 1, 1)„ kakor trdi. Ta videnja je napisal v knjigo z 22 poglavji. Preden začnemo brati in razlagati posamezna videnja, poglejmo najprej na kratko vsebino in namen te knjige. Po prvem poglavju, v katerem opisuje svoje zamaknjenje na otoku Patmos, prinaša sedem pisem na sedmere škofije v Mali Aziji. Njihovim angelom, to je škofom piše, kar mu je Sin božji naročil pisati: pohvalo in grajo, kakor vsakteri zasluži, in opomine k potrpežljivosti v preizkušnjah. V teh pismih spoznamo tedanji položaj kristjanov, ki nikakor ni bil lahek. Živeli so v poganskem okolju, predanem razbrzdanemu življenju. Cirkusi, gledališča, prazniki malikov, vse je vodilo v razvratnost in grešno uživanje — saj so celo z nečisto-vanjem častili svoje malike. Sv. Pavel v listu Rimljanom popisuje (1, 18—32) sprijeno mišljenje, nesramne strasti, ki so jim poganf služili, niso poznali niti ene kreposti, ki jih goji povprečen kristjan. Komaj si moremo predstavljati žalostno duševno stanje starega poganstva. V takem okolju so bili prvi kristjani res tujci, posebneži, sitni svarilci s svojim čisto drugačnim življenjem. Pogani so jih sovražili. V rimskem cesarstvu so se cesarji od Nerona dalje, zlasti pa Domicijan, dali po božje častiti. Kdor je tako češče-nje odklanjal — kristjani so to morali storiti — je bil sovražnik cesarja, upornik zoper zakone, sovražnik države, izdajalec naroda, ki jih mora oblast ali prisiliti, da bodo kakor drugi častili cesarje, ali pa jih iztrebiti. Proti koncu prvega stoletja so se pojavljale že prve zmote v razlagi krščanskih resnic, ki so potem cela stoletja sejale vedno nove krivoverske nauke med narode. Vprav za časa sv. Janeza so ti zmotni učitelji, gnostiki, sklicujoč se na posebno razsvetljenje od zgoraj, skušali spodkopati v vernikih zaupanje do škofov in rušiti edinost med kristjani. Razmere, v katerih so živeli kristjani ob času svetega Janeza, so bile težke in nevarne, mnogo težje in nevarnejše kakor so razmere danes, pa so le vztrajali vkljub krvavemu preganjanju in so zmagali, Kristus je v njih in z njimi zmagal nad poganskim mišljenjem in življenjem ter nad zmotami in krivimi nauki. Če ostanemo Kristusu zvesti v vseh težavah in nevarnostih, bo tudi v nas in z nami premagal vsa današnja nasprotstva. Od 4. poglavja dalje pa opisuje sv. Janez dogodke bodočnosti v živahnih, deloma kar groznih videnjih. Vsa poglavja do konca bi mogli razdeliti v tri skupine, ki čisto odgovarjajo Jezusovi trojni napovedi: o razdejanju Jeruzalema, koncu sveta in o njegovem drugem prihodu k vesoljni sodbi, kar so zapisali evangelisti: Matej v 24., Marko v 13. in Luka v 21. poglavju. Trojno dejanje veličastne drame, ki ji pravimo zgodovina, opisuje sv. Janez: V prvem dejanju opisuje stiske, ki bodo prišle pred zadnjo največjo stisko — vojske, potrese, lakoto, nastope krivih prerokov. V drugem dejanju napoveduje zadnjo največjo stisko neposredno pred koncem svet, "kakršnenibilo odza-četka sveta do zdaj in je tudi v eč ne bo" (Mt 24, 21). V tretjem dejanju pa opisuje prihod Sina človekovega in vesoljno sodbo, ki bo pi- ko postavila ob zadnji besedi človeške zgodovine. Kakšen namen je imel sv. Janez s to knjigo? Ni hotel pisati bodoče zgodovine, ampak smisel zgodovine je hotel odkriti; povedati, kakšen namen, smisel in cilj imajo vsi zgodovinski dogodki, ki se zde včasih kar nerazumljivi. Hotel je pokazati, da Bog s popolnoma neodvisno svobodo, neoviran po ljudskih strasteh in satanovem sovraštvu, tke preprogo človeške zgodovine in če se raznobarvne niti še tako zmešano in nesmiselno prepletajo, vendar on, neprekos-ljivi mojster, vse pregleda, ima vse v rokah; tisti pa, ki človeško zgodovino delajo, morajo tako tkati kakor odgovarja božjemu načrtu in nič drugače. Končna slika preproge je po božjem vzorcu stkana. Sv. Janez opisuje bodočnost v p o d o-bah, simbolih, znamenjih, ki so nam morda tuja: zmaj, zveri z mnogimi glavami, itd. — kakor preroki sploh — ker noče kot zgodovinar opisovati, ampak učiti, kakšni so božji načrti. V vsej zgodovini od Kristusa do konca sveta bo divjal boj za Kristusa in p r o t i n j e m u. Pri prvem koraku v tempelj — 40 dni po rojstvu — je sv. Duh po Simeonu napovedal, da je novorojeni Kristus znamenje, ki se mu bo nasprotovalo, da je postavljen v padec enim, v vstajenje drugim. Ta boj ni omejen le na eno ali drugo stoletje, ampak traja vse čase, ne vedno enako oster, enako očit, a popolnoma ne miruje nikdar in ne bo. Kristjani so potegnjeni v ta boj, včasih bolj jasno, včasih manj, a vedno v eni ali drugi obliki stopi odločitev pred kristjana: ali si s Kristusom ali zoper njega? V katerem taboru si? Nevtralen ne moreš biti. "Kdor ni z menoj, je zoper mene" (Mt 12, 30), pravi jasno in nedvomljivo Jezus sam. Če kdo misli, da ni med sovražniki, ampak je le nevtralen opazovalec boja, se moti. To ni mogoče, ker s to tako imenovano nevtralnostjo že pomaga satanu, ki je poosebljen sovražnik božji. Kristjan se mora bojevati proti vsem Bogu sovražnim silam s v e ta, kakršne se v raznih dobah pokažejo : ali je poganska samosilnost ali laži-vera neprave znanosti, ali pa organizirano brezboštvo današnjih dni. Naj pa bo boj še tako težak, moč in napuh božjih sovražnikov še tako silen, p o-raz vseh teh sil je neizogiben, je v božjih načrtih že sklenjeno dejstvo. Nihče tega spremeniti ne more. Naj se v kakšni dobi — kakor v naši — božji sovražniki še toliko napihujejo, zmagali ne bodo. So trenutki, ki po našem štetju trajajo tudi stoletja, ko se zdi, da brezboštvo zmaguje, a le videz, gol videz je to, ki traja dotlej, da pride od Boga določena ura, ko Bog z enim samim dihom zmaga — v teku zgodovine večkrat — končno pa in nepreklicno, ko bo prišel sodit žive in mrtve. Vendar, ko beremo Janezova videnja, s čudovito slikovitostjo opisana, ko se vrste pred nami prizori, polni peklenskega sovraštva in grozote, se vznemirimo : Kako bomo prestali? ali ni mogoče izogniti se, poskriti se, da nas napovedane katastrofe ne zadenejo? V odgovor na ta nemirna vprašanja se zamislimo v Kristusovo trpljenje. Od tam pada luč na nejasnost napovedi, da v tej svetlobi izginejo strahovi, ki nas vznemirjajo in plaše. Ko se je Jezus bližal trpljenju, je nekoč priznal, da je tudi on sam vznemirjen: "Zdaj je moja duša vznemirjena in kaj naj rečem? 'Oče, reši me iz te ure?' Azato sem v to uro prišel. Oče, pove 1 i č a j svoje ime" (Jan 12, 27). Torej tudi Jezus je bil pred trpljenjem vznemirjen, ko je jasno videl, kaj ga čaka, kaj se bomo čudili, če se naša narava vznemirja? A Jezus ni prosil, naj ga Oče reši, saj je vendar za to prišel, da trpi za nas in vse izpolni, kar so preroki napovedali, pač pa prosi, naj Oče pove-liča svoje ime s tem, da mu pomaga vse pretrpeti in tako iti v svojo slavo. Tako se tudi mi nič ne bojmo. Če bomo z Jezusom šli preko K a 1 -v a r i j e , bomo prav gotovo prišli v jutro vstajenja. Nobenega dvoma ni. Kadar bomo v najtežjih stiskah, kadar bo tema najbolj gosta in se bomo čutili čisto zapuščene, tedaj je zmaga božja in naša že čisto blizu. Glejte Jezusa ! Ko je na križu visel, da se ni mogel ganiti, ni storil za se nič; molčal je na zasmehovanje sovražnikov, z umirajočimi očmi gledal zmagoslaven posmeh na njihovih obrazih, z božjo vsevednostjo je poznal vse misli njihovih src, ko ga je v tisti najtežji uri še nebeški Oče zapustil, da je bil sam, čisto sam v smrtnem boju — tedaj velikonočno jutro ni bilo več daleč; njegovo umirajoče oko je, preden je ugasnilo, že zazrlo zarjo vstajenja. Ko je satan bil že popolnoma gotov svoje zmage, je bil poražen in vzeta mu je bila moč. Tako bo tudi v bodoče, dokler ne bo ob koncu vržen v goreče jezero, iz katerega ni več rešitve. Sv. Janez svojih čitateljev in nas ni hotel vznemirjati, marveč tolažiti z napovedjo gotove zmage, nas opogumiti, da ne klonemo, kadar vidimo brezbož- ne sile na pohodu, ko navidezno zmagujejo, dobivajo pristaše in rušijo božje kraljestvo v dušah in v javnem mišljenju in življenju. Borba s temi silami zahteva od časa do časa žrtve, včasih številne in velike, zato hoče sv. Janez svoje čitatelje pripraviti na te žrtve, pripraviti na mučeništvo. Vsako poglavje razodetja poziva: Vzdr-žite dotlej, da padejo brezbožne sile, ker padle bodo prav gotovo. Z božjo nezmotljivo, večno resnično besedo je zagotovljena končna zmaga! Zavest gotove zmage hoče sv. Janez z razodetjem v naših dušah živo ohraniti, upanje v nas utrditi, stiskane k potrpežljivi vztrajnosti opomniti in nam pomagati preko vseh težav in stisk dotlej, da bo Kristus svoje zveste vzel k sebi. To je misel Janezovega razodetja. Vse napovedi so v tolažbo in pogum do konca! Koliko tolažbe in poguma najdemo v tej resnici: Nad vsemi vznemirljivimi dogodki, ki jih doživljamo, vlada Bog, za vse ve, nič ne uide njegovemu spoznanju, proti njegovim zveličavnim načrtom se nič ne zgodi. Na čelo svojih napovedi je postavil Janez videnje nebes : Prestol v nebesih, na njem v nepopisni lepoti, ki jo opisuje z bleskom dragih kamnov, Bog, okrog njega 24 starešin, štiri živa bitja (simboli evangelistov), ki so brez počitka podnevi in ponoči slavile Boga: "Svet, svet, svet, Gospod Bog vsemogočni, ki je bil, ki je in ki bo" (4, 8) in sredi prestola J a g n j e , naš Odrešenik Jezus Kristus, njemu done slavospevi in čast mnogih angelov — njih število je desettišočkrat desettisoč in tisočkrat tisoč. Videnja nebes se med napovedmi stisk še devetkrat ponavljajo. Kaj hoče s tem reči? Bog mirno, nemoteno vlada v nebesih, kjer mu vsa bitja izkazujejo čast in slavo, ki mu jo neznatni ljudje, polni napuha, odrekajo. Bog je neodstavljiv, v nebesih nedosegljiv, nobena sovražna sila ne prodre do njega; vlada, vodi po svoji modri Previdnosti in bo zmagal popolnoma, kadar bo hotel, kadar pride najbolj primerna ura. Kaj se torej bojimo? Zaupajmo? Nismo pozabljeni v naših stiskah in v borbah nismo zapuščeni. Z Bogom, s Kristusom bomo zmagali mi vsi, ki se v letih zemeljskega življenja z njim in zanj borimo zoper vse njegove sovražnike. Po-trpimo še nekoliko! Še nekaj časa vztraja jmo. Saj bo prišel in nas pritegnil v slavo svoje zmage. Ne bo treba dolgo čakati, saj Gospod Jezus ob koncu razodetja pravi: "Da skoraj pridem" — mi pa mu z Janezom odgovorimo: "T a k o b o d i. Pridi, Gospod Jezus!" (22.20). LIST AVE MARIA iskreno čestita zlatomašniku Rev. Johnu Ferlinu, OFM Svojo ZLATO MAŠO bo zapel dne 25. marca ob 10. uri pri Mariji Pomagaj v Lemontu. Izvencerkvena proslava je prenešena na poletni čas. Kdor bi želel imeti po sveti maši dne 26. marca obed pri nas v Lemontu, naj blagovoli poslati svojo prijavo na naalov: REV. ALOJZIJ MEDIC, gvardijan, Box 608, Lemont, III. ČUDOVITO JUNAŠTVO SLOVENSKE ŽENE IN MATERE (Nadaljevanje) Drugo pismo Dragi Anton! Upam, da si dobil moje zadnje pismo. Kako si želim, da bi Ti vedel, kaj se pri nas godi. Zlasti kaj se je zgodilo z menoj, da bi povedal tudi mojim otrokom. Poslala sem Ti zadnjič poročilo, da so Narteja poslali na zatožno klop z raznimi različnimi zločinci. Po razpravi, ki je bila zelo javna in trajala dan in pol, so ga skupno z vsemi drugimi obsodili na smrt. Poudarjali so, da je on kot idejni nasprotnik hujši zločinec kot ostali. Da, postavili so ga za povzročitelja vseh takih in ostalih zločinov. Ž njim vred so obsodili 6 gestapovcev, torej Nemcev, in štiri člane takozvane "črne roke", ki je res merila brez sodbe in po krivici, kajti na smrt obsoditi in smrtno obsodbo izvršiti sme samo postavna zakonita oblast. Narte pa, ki je še pred sodiščem izjavil, da je zločin obsojal kjerkoli in kadarkoli, naj bi bil s svojimi spisi povzročitelj teh zločinov! To morejo samo oni verjeti in še med njimi le najbolj zagrizeni. Vsem drugim je Narte vzor in svetel zgled. Vse žene, ki imajo može zaprte, molijo, da bi se njihovi možje tako zagovarjali kot se je Narte, da bi tako jasno in odkrito pričali za svestobo Bogu in Cerkvi kot on. Narte je umrl kot mučenec. Ne vem kje, ne vem kako. Ves tisti strašni dan 25. junija sem se trudila, da bi se mogla od njega posloviti. Uspelo mi je, da sem prišla prav do predsedstva vojaškega sodišča in do državnega tožilca. Videla sem vse strahotno razdejanje, ki ga povzroči v dušah komunizem. Videla sem ljudi popolnoma brez Boga in brez srca. Videla sem prav od blizu vse sovraštvo do vsega, kar je božje in ni komunistično. Tako silno sem se bala sovraštva, da sem samo molila, naj Bog vse blagoslovi in razsvetli. Tako težko je to in mnogo sem se borila. Nočem sovražiti! Nočem, da bi sovražili moji otroci! Zato sem Bogu hvaležna, da jih zdaj ni tukaj. Bojim se jim povedati vso krutost, s katero se je vse zgodilo. Niso me pustili k njemu, niso mu hoteli dati mojega pisma, niso mu pustili duhovnika, niso mi dali mrtvega, niso mi povedali za njegov grob . . . Tako sem si želela vsaj besede od njega, če ga že videti nisem smela. Želela sem si njegov rožni venec in prosila za to duhovnika, če bi mu uspelo priti do njega. Ko je prišel P. Angelik — on je imel največ upanja priti do obsojencev — po dolgih intervencijah ob pol sedmi uri z vsemi dovoljenji na sodišče, so mu rekli, da je že izvršeno — pa je bilo tudi to laž! Izročili so jih ob tri četrt na osem. Odpeljali so jih na Turjak. Kaj se je tam zgodilo, še ne vem. Morda bi ne mogla nositi, ker samo misel, da so jih pred smrtjo še mučili, me preganja še v spanju. Borila sem se, kakor sem vedela in znala. Bala sem se sama sebe in ljudi in vse sem delala nekako nagonsko. Šla sem za en dan v št. Vid. Ko sem se vrnila v Ljubljano in videla, kako so vse žene, ki imajo može zaprte, skrušene in obupane, mi je le uspelo, da sem se nekoliko umirila ter skušala druge dvigati in tolažiti. Pomagala mi je telesna slabost. Neprestano se mi je temnilo pred očmi. Bilo mi je slabo in srce mi ni dalo miru. Ko sem prišla potem domov, sem mislila, da moram zboleti. Nobenega odpora ni bilo v meni. Potem sem začela brskati po predalih in med Nartejevimi zapiski sem našla priloženo izjavo ... (Ta "izjava" pride v aprilski številki.—Ur.) Ne vem, kdaj je to pisal in zakaj. A meni je bilo to v tistem trenutku pravo razodetje. Mnogo sem naenkrat razumela in tista strašna teža, ki me je hotela zlomiti, je odpadla. Morda boš mislil, da je to (izjava) le literatura. Da, Narte je bil literat, toda bolj ko premišljam zadnje leto njegovega življenja, bolj vem, da je bil to (kar je povedano v "izjavi") njegov program. Zato je imel take uspehe pri zimski pomoči, zato je tako fanatično nastopal, pisal in govoril. Zato je zadnje dni tolikokrat ponavljal, da je treba postaviti zgled. Bog je njegove ponudbe sprejel. On ga je vodil, On ga je podpiral. On mu je dal, da je smel postaviti zgled kot malokdo. Čestitali so mi tiste dni k možu svetniku in mučencu. Šele ko sem našla te zapiske, sem te čestitke rada sprejemala. Tedaj sem vedela, da so popolnoma opravičene. Smela sem mu biti žena in — kot je na dan srebrne poroke sam rekel — dobra žena. In vendar ga nisem poznala, nisem ga bila vredna. Imela sem se za toliko boljšo od njega. "Hu-diček — napuh — vidiš, to velja o tebi !" Kolikokrat me je Narte tako svaril, ko je videl, kako me hvalijo in občudujejo. Kako sem mu hvaležna prav za te besede, ki mi bodo tudi odslej pomagale proti napuhu in nečimernosti, ki sta mi resnično nevarna. Saj tudi danes občudujejo v meni močno ženo in jaz se bojim sama sebe. Bojim se, da mi napuh prepreči pot, ki jo sedaj mo- ram iti. Saj moram postati svetnica, zdaj ni druge poti. Prav pri Narteju si moram izvojevati prostorček, pa naj me-stane kar hoče. Ali je to tudi napuh? Moli zame! Vsak dan se me moraš spominjati pri sveti maši, da bom uspela. Zdaj imam v nebesih poleg malih dveh (otrok, ki sta umrla), še dva svetnika, ki sta me rada imela — strica (škofa Jegliča) in Narteja. Mora mi uspeti. (V naslednjih vrsticah pripoveduje o svojih otrocih, našteje jih OSEM, o katerih nič ne ve, kje so . . . Potem nadaljuje:) Tolikokrat sem jih vse Bogu darovala. Tolikokrat sem pred brezjansko Marijo Pomagaj molila: Tebi jih vse darujem1 Narte ja, Ivanko, Jožeta . . . itd. Sedaj se bojim, da me je Bog prijel za besedo. A od srede naprej zopet tako molim. Za to ceno jih vse darujem. Bog mi bo gotovo pomagal. Želim si jih pa zelo. Ne moreš si misliti, kako sem sama. Na drugi strani pa spet hvalim Boga, da jih v teh dneh ni bilo doma. Kako bi jih mogla obvarovati, da ne bi sovražili, ko sem se morala jaz sama toliko boriti, da se nisem vdala sovraštvu. Tisti strašni: "niso, niso" . . . kakor sem jih malo prej naštela, me še sedaj mučijo. Pa Bog mi bo pomagal. Kako bom živela? Ljudje so dobri. Hočejo me zasuti z vsem mogočim in nemogočim. Kako to, da sem ravno jaz deležna vse te pozornosti? V teh letih je toliko dobrih mož padlo, morda še bolj kruto kot Narte, pa nihče ne vprašuje zanje. Res je, mi smo precej glasna sorta. Vsi so nas poznali. Tudi ro-govilili smo dosti zadnja leta. Bog nas je posebno ljubeznivo varoval. Danes si mislim, da je prav zato Narteja pred 12 leti ohranil, pa je njega in mene ves ta čas pripravljal na sedanje križe. Kolikokrat sem Boga prosila, naj meni naloži križ, pod katerim so druge žene omahovale. Jaz sem naravnost objestno prenašala vse težave bridkih dni. Pa je Bog le vežbal moje rame in jim sedaj naložil tako težo, da le z Njegovo pomočjo držim in zmorem. Zahvalila sem se mu tudi že za ta križ, čeprav s solzami. Pa me ni sram solza. Ljubosumno čuvam svoje bolečine in jih ponosno nosim. Tako se je Narte zadnje dni bal, da mu bodo očitali kako nepoštenost pri "zimski pomoči". Bolelo ga je, to mi je sam povedal, da bo za nekaj desetletij veljal za narodnega izdajalca. Pa mu niso nič takega očitali, samo idejno nasprotovanje, samo njegovo neizprosno borbo proti komunizmu. Prišli so te dni popisat naše stanovanje. Imeli so namen, vse zapleniti. Prišli so že trikrat, pa še vedno ne verjamejo, da je to vse, kar imamo. "Mož, skozi čigar roke so šli v zadnjih dveh letih milijoni denarja, pa naj bi tako stanoval!" Tako je vzkliknil zadnjič eden komunistov. In res mi ničesar niso vzeli, vsaj doslej ne. Tako rada bi ohranila otrokom vsak kos našega oguljenega pohištva za špomin na očeta. Sedaj bodo znali bolj ceniti našo revščino, ki jih je včasih pri vsej lepoti našega tako sončnega doma tako težila. Tako sem srečna, da pri vsej svoji zlobi ne morejo najti na Narteju nobene resnične krivde! Bog je v svojem neskončnem usmiljenju dopustil, da je smel Narte pasti popolnoma brez graje. Prav prisrčno Te pozdravlja Ivanka. (Konec prihodnjič) DNEVI ZVELIČANJA "7 MATERINSKO roko vodi sv. cerkev v postnem času naš korak po poti spokornosti, molitve, odpovedi in trpljenja k Bogu. Takoj na prvo postno nedeljo nam kliče s sv. Pavlom: "Glejte, zdaj je čas milosti, glejte, zdaj je dan rešitve! — Milosti božje nepridoma ne prejemajte!" Imamo namreč božje zagotovilo : "Ob času milosti sem te usli-šal in na dan rešitve sem ti pomagal." (2 Kor. 6, 1. 2.) Resnoba sv. časa nam torej veleva, da si resno prizadevajmo za sveto življenje in popravimo, kar v nas ni bilo prav — vse pa storimo z veseljem v Sv. Duhu. Kristus je po štiridesetdnevnem postu premagal skušnjavca: tudi mi gremo v boj v živi veri, da je Kristus z nami, da se bo Kristus boril v nas in da bo Kristus zmagal za nas. Kristus nas krepi v štiridesetdnevnem postu: "s telesnim postom zatira napake, dviga duha ter daje moč in plačilo" (Predglasje). Malo koristi donaša telesni post, če ni posvečen s pravim spokornim duhom. Zato le prosimo oGspoda, "da se zdrži-mo i pogubnih naslad, kakor se bomo zdržali mesene hrane" (mašna molitev nad darovi). Prerok Izaija nas vzpodbuja h krščanskemu usmiljenju in dejanski ljubezni do bližnjega: "Mar ni to pravi post: pretrgaj grešne vezi, raztrgaj dolžna pisma, oprosti potrte in polajšaj vsako breme? Lomi lačnemu od svojega kruha!" (Iz. 58, 6. 7.) V postnem času se odpovemo posvetnemu veselju in tudi dopustnim užitkom, da s Kristusom združeni zadostimo za greh. Prav ta odpoved varljivemu uživanju iz ljubezni do Boga in da pomagamo pomanjkanje trpečim bratom, nam bo vir bogate notranje radosti in polnega življenja v milosti božji. Molimo s sv. cerkvijo za ta dar Sv. Duha : "Dodeli, prosimo te, Gospod, našemu postu zveličavni učinek, da bo po-korjenje našega mesa, ki smo si ga naložili, v rast našim dušam!" (mašna molitev). V štiridesetdnevnem postu so se ka-tehumeni nekdaj pripravljali na sv. krst, ki se po njem novi udje vcepljajo v sv. cerkev. Tudi danes nam bodi postni čas doba duhovne rasti, pomladitve in oplemenitve. Združimo se v mislih in čuvstvih s katehumeni prve cerkve in se z iskreno hvaležnostjo vglobimo v milosti sv. krsta! Slednje leto v postnem času obnavljamo in vnovič doživljamo njega čudovito skrivnost: "da smo božji otroci. Ako pa otroci, tudi dediči: dediči božji, sodediči pa Kristusovi, če le z njim trpimo, da bomo z njim tudi po-veličani" (Rimlj. 8, 16. 17.). V notranji prenovitvi in po notranjem očiščenju kali staro seme večne nove pomladi v polnost rasti po božji volji: "To je namreč volja božja, da se posvetiš" (1 Tes. 4, 3). S tem da vršite voljo božjo, "posnemajte Boga kot ljubljeni otroci in živite v ljubezni, kakor je tudi Kristus ljubil nas in se za nas dal v daritev in krvavo žrtev" (Ef. 5, 1—2). Prej smo blodili v temi, "zdaj smo pa luč v Gospodu, kakor otroci luči hodimo — in sad luči je namreč v vsakršni dobroti in pravici in resnici!" (Ef. 5, 8. 9.) Kakor je med vodo in ognjem nepremostljivo nasprotje, tako si med seboj nasprotujeta opravičevanje in ponižnost. AVE MARIA SV. BENEDIKT (Dne 21. marca.) Benedikt nurzijski, plemeniti Rimljan petega veka, odlični akademik na rimski pravni šoli, se je pred zarjo svoje slave odtegnil svetu z namenom, da se vsega Jezusu Kristusu žrtvuje, kajti "rajši je hotel na zemlji pretrpeti zlo kakor hvalo, rajši se truditi za Boga, kot da bi ga premamilo ugodje tega življenja." Tri leta je živel strogo spokorno v neki votlini, kjer je zmagal skušnjavo ter oblekel novega človeka — svetnika. Zvedeli so za božjega moža sosednji puščavniki in ga poprosili, naj bi prevzel vodstvo njihove srenje. Vdal se je naposled tolikerim prošnjam in jim izpolnil željo. Toda mehkužnim, podlim pustinjakom je stroga Benediktova roka postala neznosna. Namenili so mu smrt, smrt z otrovano pijačo, a svetnik je kot vselej naredil znamenje sv. križa in posoda se je razletela. Brzo se je vrnil Benedikt v svojo ljubljeno votlino, toda nečesa se je sedaj spričo te zlobne namere v živo zavedel, nevarnosti izprijenega, neduhov-nega puščavništva. Zaslutil je v sebi svoje veliko zvanje, dolžnost, da se posveti pouku, da svoje nove, vrle učence po varni poti evangeljskih svetov pove-de k pravi popolnosti. Toda prej je sv. Benedikt še enkrat moral skozi ogenj bolečin, ki je v njih dozorel svojemu življenskemu delu. Iz zavisti mu je namreč neki malovreden pustinjak v posvečenem kruhu nastavil strup in, kar je še hujše, hotel mu je zastrupiti tudi duše novincev. Po čudežni rešitvi so izvoljenci božji nagloma zapustili nesrečni kraj puščav-