Poštnina plačana v gotovini Sped. in abbon. postale - II Gruppo 70% Katoliški UREDNIŠTVO IN UPRAVA 34170 Gorica, Riva Piazzutta, 18 - Tel. 83177 PODUREDNIŠTVO 34135 Trst, Vicolo delle Rose, 7 - Tel. 414646 Letna naročnina, Italija Lir 25.000 Letna inozemstvo Lir 40.000 Letna inozemstvo, USA dol. 30 Poštno čekovni račun: štev. 24/12410 [ Wk Leto XXXVI. - Štev. 29 (1811) Gorica - četrtek, 19. julija 1984 - Trst Posamezna številka Lir 500 Praznik naše mladine Odmev na krivične procese Beseda »jamboree« ima za vsakega vitev skupne Slovenske zamejske skavt- 1 skavta in skavtinjo skoraj pravljični pomen. Takoj prikliče spomine in čustva, ki so povezana z najlepšimi skavtskimi doživetji: bivanje na prostem pod šotorom, kovanje novih prijateljstev, izleti in pohodi, igre, skrbno pripravljeni taborni ognji, globoka verska doživetja, zavest narodne povezanosti, pesmi in veselje. To je sicer značilnost tudi poletnih, »običajnih« taborov. Jamboree pa je veliko več. To je redka priložnost, ko postavijo svoje tabore v neposredno bližino in izvajajo skupno določeni program bratje in sestre iz različnih krajev, po možnosti z vsega sveta. SVETOVNI TABORI SKAVTOV Jamboree v prvotnem pomenu je namreč svetovni tabor skavtov. Ko si ga je v letih prve svetovne vojne zamislil ustanovitelj skavtizma Robert Baden-Powell, je taboru določil to ime, ki nima jasnega izvora in pomena. Sam je šaljivo zapisal, da je njegov koren »jam« — marmelada in da je torej jamboree — tabor-marme-lada, mešanica mladih različnih narodov, jezikov, veroizpovedi, ki jih povezuje bratsko čutenje na temelju skavtskih idealov. Taki svetovni jamboreeji se redno vrstijo vsaka štiri leta, vsakokrat v različnem kraju. Slovenski skavti s Tržaškega so imeli leta 1963 priložnost, da so si tak svetovni tabor ogledali tisto leto na Maratonskem polju v Grčiji. Še danes se takratnih doživetij spominjajo s čisto posebnimi čustvi in nekakšnim domotožjem po mladih letih. Jamboree pa je postal tudi naziv za vsak izredni skavtski tabor, ki nosi v sebi prvine združevanja in slovesnosti. Zato je tudi naziv »Slovenski zamejski jamboree« povsem na mestu. LETOŠNJI JAMBOREE NA KOROŠKEM V ponedeljek 16. julija se je začel v Globasnici na Koroškem 3. slovenski zamejski skavtski jamboree. Kakih 300 mladih fantov in deklet s Koroške, Goriške in Tržaške se je ta dan utaborilo pod Peco. Postavili so pet podtaborov: koroškega, dva povezana goriška, ki ju vodi Mauro Leban, in dva tržaška, ki ju vodita Marjan Jevnikar in Tomaž Simčič. Zraven je še tabor nekoliko starejših tržaških članov in članic, ki so pod vodstvom Eve Fičur pred prihodom v Globasnico opravili pohod po Koroški iz Celovca proti vzhodu. POMEN TEH TABOROV Zakaj predstavlja ta tabor pravi praznik naše mladine? Nobena skrivnost ni, da tabori za skavte niso nikakšna prireditev, manifestacija. Staro geslo je, da je tabor višek skavtskega življenja. Nanj se člani pripravljajo na rednih sestankih vse leto. Na taboru se krešejo in usklajujejo značaji, ko je treba zaživeti v družbi, ko je treba pokazati organizacijski čut, delavnost, odprtost. Narava, delo, skavtski in duhovni voditelji, stik z domačini, pomembni obiski — vse to od pira nove poglede. Za skavta )e najbolj naravno, da svoje praznike praznuje s taborom. Letošnji jamboree so predlagali koroški bratje in sestre, ker praznujejo 25-letnico ustanovitve organizacije v Celovcu. Letos pa praznuje srebrni jubilej tudi organizacija skavtinj v Trstu, ki pomeni začetek ženskega skavtizma v zamejstvu. PRVI IN DRUGI SKUPNI TABOR Prvi jamboree je bil leta 1976, v letu potresa, pri vasi Pinedo v pordenonski pokrajini (stekli pa so tudi delovni tabori za pomoč potresencem v Terski dolini in Benečiji). Nad 250 fkavtov in skavtinj s Tržaške, Goriške in Koroške je tako proslavilo 25-Ietnico začetka skavtskega gibanja v zamejstvu z rojstvom Slovenskih tržaških skavtov v škednju v Trstu. Jamboree je bil odločilen za ustano- ske organizacije. Drugi jamboree je bil leta 1979 v Koritnici pri Logu pod Mangartom. Pobudniki so bili predvsem Goričani, ki so praznovali 15-letnico goriškega skavtizma, obenem pa sta bili poudarjeni dvajsetletnici tržaških skavtinj in koroških skavtov. U-deležencev na petih podtaborih je bilo nad 350. Ta jamboree pa je povezan tudi z žalostnim spominom na prometno nesrečo, ki je terjala mlado življenje tržaškega skavtskega voditelja Marjana Cia-nija. SPORED LETOŠNJEGA JAMBOREEJA Letošnji jamboree obsega zelo podroben in zanimiv spored: od spoznovanja narodnih, kulturnih in političnih problemov Koroške in Primorske do tržaškega, goriškega in koroškega tabornega ognja, od dneva zbranosti ob prisotnosti najvišjih dušnih pastirjev do taborne olimpia-de, pohoda na Peco, dneva skavtskih spretnosti in dneva izražanja. Pogumno zvesti izročilu! To je geslo, ki so ga prireditelji določili za tretji jamboree. Zvesti katoliški veri in cerkveni skupnosti, saj je skavtska organizacija, kljub temu, da ne dosega vsega, kar bi želela, na mladinskem katoliškem področju to, na kar lahko najbolj ponosno po kažemo. Zvesti narodni skupnosti in slovenskemu izročilu, kar se je na zunaj pokazalo na nedavnem slovenskem zborovanju za narodne pravice na goriškem Travniku in o čemer zelo jasno govori tudi izbira letošnjega tabornega prostora na preizkušenih koroških tleh. Zvesti skavtskim načelom in vzgojni metodi, ki je oblikovala že toliko naših aktivnih ljudi in javnih delavk ter delavcev, ki jim »služba bližnjemu« ni prazna beseda. \ tudi pogumno zvesti: brez kompleksov in strahov, a tudi kritično in odprto. Vsa naša javnost je lepo vabljena, da se z našimi skavti vidno poveže v nedeljo 22. junija na tabornem prostoru v Globasnici, kjer bo osrednja prireditev 3. zamejskega jamboreeja. Ob 11. uri bo slovesno dviganje zastav. Sledila bo maša na prostem. Ob 16. uri pa bo slavnostni taborni ogenj. V letih 1948 in 1948 je piišlo v Sloveniji do tako imenovanih »dachauskih procesov«. šlo je za skupino oseb, ki so bile med zadnjo vojno internirane v zloglasnih kazenskih taboriščih v Dachauu in Buchen-vvaldu. Te osebe so se povezale v taboriščne odbore. Njih inamen je bil ustvariti neike vrste odporništvo in se pripraviti na konec vojne. Zgodilo pa se je, da so nekatere teh oseb uživale neke ugodnosti s strani gestapovske uprave (da so lahko hodile ven iz taborišča, bile zunaj zaposlene, sprejemale obiske svojcev). OBDOLŽENI SODELOVANJA Z OKUPATORJEM Ko je prišlo 'leta 1948 do preloma z In--formbirojem in je jugoslovanski režim videl nevarnost vseipovsod, je prišlo tudi do sumničenja teh oseb, ki so delovale v taboriščnih odborih. Bile so obtožene sodelovanja z Gestapom. Tako je prišlo do procesov, ko sta vojaško in (kasneje (Okrožno sodišče v Ljubljani več bivših internirancev, članov teh taboriščnih odborov obsodile na hude zaiporn; kazni, nekateri pa so bili tudi obsojeni na simrt in je bila sodba izvršena. Nekaj let pozneje so svojci teh 'krivično obsojenih žrtev, potem pa tudi razne organizacije internirancev doma in po svetu začeli opozarjati, da sodbe niso bile dovolj utemeljene in da je treba te procese ponovno preveriti. Tako je izvršni odbor centralnega (komiteja Zveze komunistov Slovenije (ZKS) leta 1968 imenoval posebno komisijo, ki je ugotovila, da je bil dokazni postopek pomanjkljiv, da so bile storjene hude napake, nekatere (smrtne obsodbe) tudi nepopravljive. Gospodarska in politična blokada Jugoslavije ob sporu s Stalinom, stalni vdori oboroženih protirežimskih skupin iz tujine in splošno nezaupanje do vsakogar, ki ni bil stopro-centno »na liniji« so pripomogli k temu. da so bili sodelovanja z Gestapom obtoženi ljudje, ki so bili člani protifašističnih taboriščnih odborov. Ti odbori so v očeh režima dobili pečat gestapovske organiza- cije, sodelovanja z okupatorjem pa je bi! osumljen vsakdo, ki je v jetnišnicah in taboriščih užival določene ugodnosti. IZJAVA O DACHAUSKIH PROCESIH Tako centralni komite ZKS kot predsedstvo republiške konference SZDL sta v zvezi s temi krivičnimi procesi izdala leta 1977 obširno izjavo, ki pa ni prišla v javnost, temveč je bila namenjena le vodstvu ZK in SZDL v republiki in občinah. V tej izjavi, 'ki je ibila te dni objavljena v sredstvih javnega obveščanja, torej po sedmih letih!, je rečeno, da je do zlorab res prišlo, da so bile uporabljene nedovoljene metode in sredstva, kaikršne so uporabljali za časa Stalina in Informbi-roja, da pa to še ni bil stalinizem, 'ker ni šlo pri »dachauskih« procesih za spopad med posamezniki in pridobitev oblasti, kar naj bi bilo tipično za stalinistične procese. V izjavi je še rečeno, da so obsodbe izhajale iz ocene, da je bil agent Gestapa vsakdo, ki je imel kakršno koli vlogo v jetniški notranji upravi ali kateri koli taboriščni ustanovi oz. če je podpisal takoim. »lojalnostno« izjavo, kar naij bi že pomenilo pristanek za sodelovanje z okupatorjem. Na osnovi teh ugotovitev je javno tožilstvo sprožilo leta 1971 in 1976 obnovitvena postopka. Vrhovno sodišče je ocenilo zahteve za utemeljene in obnovo procesov dovolilo. Tako je.prišlo do ustavitve kazenskega postopka in razveljavitve sodb. O tem je bila obveščena tudi javnost. BILI SO ŠE DRUGI KRIVIČNI PROCESI Ce sta torej CK ZSK in RK SZDL v primeru »dachauskih« procesov priznala svojo odgovornost, pa sta se istočasno ogradila od zahteve, da je treba rehabilitirati okupatorjeve sodelavce bodisi iz vrst belogardistov, domobrancev ali in-fortmbirojevcev. Ti ostajajo še vedno izdajalci. ■ Sv. oče je sprejel v Castelgandolfu skupino 160 Poljakov in se spomnil štirih članov KOR-a (odbor za obrambo državljanskih pravic), ki jim sodijo v Varšavi. Papež 'je dejal: »Molimo zlasti za tiste, ki jim sedaj sodijo v naši domovini. Molimo tudi za tiste, 'ki so fv ječah in še zlasti za one, ki so tam zaradi ideoloških razlogov. Naj bi čimprej dosegli svobodo! Molimo za našo domovino, da bi bila resnična domovina za vse Poljake in bi mogli vsi v njej živeti v skladu s svojo ti-točletno 'krščansko in človečansko tradicijo. Da bi v neodvisni državi tudi narod bil neodvisen,