Narodna in univerzitetna knjižnica v Ljubljani r? o / o l • 30 - IN UREDBE AAA. ZVEZEK Učbenik zakona o drž. računovodstvu Pregled zakonskih določb v zvezi s prakso Sestavil Sušeč Štefan načelnik finančnega oddelka banske uprave v p. V Ljubljani 1933 Založila in natisnila tiskarna Merkur d. d. v Ljubljani (Predstavnik tiskarne 0. Mihšlek) V založbi tiskarne Merkur v Ljubljani so izšle sledeče knjige: Zakoni in uredbe: I. zv.: Zakon o nelojalni konkurenci, broš. Din 6*—. II. zv.: Pravilnik o pomožnem osebju drž. prometnih ustanov v resortu ministrstva za promet, broš. Din 8’—. III. zv.: Zakon o javnih beležnikih (notarjih), broš. Din 13*—. IV. zv.: Zakon o glavni kontroli, broš. Din 10’—. V. zv.: Zakon o občnem upravnem postopku in zakon o banski upravi, broš. Din 20'—, vez. Din 25'—. Razprodano. VI. zv.: Uredba, s katero se določa tarifa o nagradah javnih no¬ tarjev. — Pravilnik za izvršitev zakona o javnih notarjih. — Zakon o izpremembi in dopolnitvi § 244. zakona o javnih no¬ tarjih. — Uredba o številu in sedežih javnih notarjev, broš. v Din 18'—, vez. Din 25'—. VII. zv.: Zakon o uradnikih, broš. Din 18*—. Vni. zv.: Pravilnik o poslovanju krajevnih (mestnih) kontrol in komisarjev za izredne preglede, broš. Din 12'—. IX. zv.: Zakon o državnem prometnem osebju, broš. Din 14'—. X. zv.: Pravilnik za voditev zemljiških knjig, broš. Din 14*—. XI. zv.: A. Ustava kraljevine Jugoslavije. — B. Zakon o izpre- membah in dopolnitvah v zakonu o nazivu in razdelitvi kra¬ ljevine na upravna območja, broš. Din 8*—. XII. zv.: Zakon o volilnih imenikih. — Zakon o volitvah narodnih poslancev za narodno skupščino, broš. Din 8*—. Razprodano. XIII. zv.: Zakon o društvih, shodih in posvetih, broš. Din 6'—. XIV. zv.: Uredba o lekamarski zbornici, broš. Din 8*—. XV. zv.: Zakon o izpremembah in dopolnitvah zakona o volitvah narodnih poslancev^ naredba, popravki, tolmačenja, pojasnilo, objava ter obrazci volilnih zapisnikov in pooblastila k zakonu o volitvah narodnih poslancev. — Zakon o volitvi senatorjev, broš. Din 8*—. XVI. zv.: Zakon o obrtih, broš. Din 20'—, vez. Din 25'—; pošt¬ nina Din 3*—. XVII. zv.: Zakon o poslovnem redu v narodni skupščini. — Zakon o poslovnem redu v senatu, broš. Din 15’—. Razprodano. XVIII. zv.: Zakon o meščanskih šolah, broš. Din 5*—. XIX. zv.: Zakon o lovu, broš. Din 7*—. XX. zv.: Zakon o zadrugah državnih uslužbencev, broš. Din 5.—. XXI. zv.: Uredba o povračilu potnih in selitvenih stroškov civilnih državnih uslužbencev, broš. Din 7*—. XXII. zv.: Obča univerzitetna uredba, broš. Din 15.—. XXIII. zv.: Uredba o draginjskih dokladah državnih uslužbencev. — Uredba o draginjskih dokladah državnih upokojencev, broš. Din 6'—. Zakoni in uredbe XXX. zvezek Učbenik zakona o drž. računovodstvu Pregled zakonskih določb v zvezi s prakso Sestavil Sušeč Štefan načelnik finančnega oddelka banske nprave v p. Založila in natisnila tiskarna Merkur d. d. v Ljubljani (Predstavnik tiskarne O. Mih&lek) f IbhH i a "•? O ti) A^^OOAM^ Vsebina Stran Uvod in vsebinski razpored.5 I. Državni proračun.7 1. Občne odredbe.7 2. Sestava proračuna.9 3. Rezervni krediti.12 4. Votiranje proračuna.14 5. Naknadni in izredni krediti.14 6. Državna gotovina.15 7. Finančni zakon..16 8. Izvrševanje državnega proračuna.17 A. Občne norme.17 B. Pogodbe in nabave.24 C. Pomožna sredstva državne blagajne . 30 Č. Posebne odredbe.31 II. Zaključni in občni državni račun.32 Pri sestavi te knjižice me je vodila želja, da ustvarim pripomoček, ki naj bi v poljudni obdelavi omogočal študij in zanimanje za sicer dokaj težko razumljivi zakon o državnem računovodstvu. Knjižica je namenjena državnemu in samouprav¬ nemu uradništvu, visokošolskemu dijaštvu in vsem onim, ki jih zanimajo določila tega za gospodarstvo celotne države, odnosno njenih majhnih in najmanj¬ ših edinic tako važnega zakona. Ljubljana, v avgustu 1933. Sušeč Štefan. Uvod in vsebinski razpored. Kar je političnemu življenju »ustava«, to je držav¬ nemu gospodarstvu »zakon o državnem računovod¬ stvu«. Razlika med njima je le v tem, da se zakon o državnem računovodstvu lahko vedno izpreminja z navadnim zakonom. Navedeni zakon tvori osnovo in ogrodje, na katerih sloni državno gospodarstvo ne samo v formalnem, temveč tudi v materialnem po¬ gledu. Zakon o državnem računovodstvu je izšel dne 6. marca 1910. in je prvotno veljal za bivšo kralje¬ vino Srbijo. Po nastanku jugoslovanske države, sedanje Jugo¬ slavije, se je srbski zakon proširil s kraljevim ukazom z dne 30. decembra 1919. na vse ozemlje naše kralje¬ vine. Ta kraljevi ukaz je nato skladno z vidovdansko ustavo nadomestil zakonodajni odbor narodne skup¬ ščine z zakonom z dne 22. januarja 1922. (Službene novine« št. 41 iz 1. 1922. — »Uradni list« št. 58 iz 1. 1922.) Kmalu zatem pa je bil ta zakon izpremenjen in dopolnjen z zakonom z dne 22. maja 1922. (»Služ¬ bene novine« št. 148 iz 1. 1922. — »Uradni list« št. 57 in 290 iz 1. 1922.) Ob tej priliki se je zakon prilagodil novim, izpremenjenim razmeram in je njegovo tedaj določeno besedilo v glavnem še sedaj veljavno. Le v posameznih določilih je bil s finančnimi zakoni, od¬ nosno proračunskimi dvanajstinami ponovno izpre¬ menjen, vendar pa je v svojem bistvu ostal ne¬ okrnjen. 7 Zakon o državnem računovodstvu obravnava: I. Predpise o državnem proračunu (budžetu), ki se nanašajo: 1. na občne odredbe, 2. na sestavo proračuna, 3. na rezervne kredite, 4. na votiranje proračuna, 5. na naknadne in izredne kredite, 6. na državno gotovino (obratno glavnico), 7. na finančni zakon, 8. na izvrševanje državnega proračuna, ki vse¬ buje: ' A. občne norme, B. norme o pogodbah in nabavah, C. norme o pomožnih sredstvih državne blagajne, č. posebne odredbe; II. predpise o zaključnem in občnem državnem računu. I. Državni proračun. 1. Občne odredbe. Državni proračun (budžet) je zakon, po katerem se razpolagajo in odobrujejo vsi državni dohodki in razhodki za dobo enega leta. Nepreliminirani, od¬ nosno nerazporejeni smejo biti samo oni dohodki, odnosno razhodki, ki jih zakon o državnem računo¬ vodstvu in ustava izrečno omenjata. čas, za katerega velja državni proračun, se ime¬ nuje proračunsko leto. Proračunsko leto je določeno od 1. aprila do 31. marca naslednjega leta. Od pro¬ računskega leta se mora ločiti računsko leto, to je čas, v katerem se morajo računi o dohodkih in razhodkih proračunskega leta končno dovršiti. Sedaj traja računsko leto na osnovi določila finanč¬ nega zakona 17 mesecev, to je 12mesečna doba pro- 8 računskega leta, nadalje doba 4 mesecev za nakazo¬ vanje angažiranih kreditov in končno še en mesec za izvršitev nakazil. Državni proračun sestoji skladno z uredbo o teh¬ nični sestavi budžeta iz leta 1927. (»Služb, novine« št. 108 iz 1. 1927. — »Uradni list« št. 247/57 iz 1. 1927.) iz treh glavnih delov, in sicer: 1. iz proračuna občnih državnih dohodkov in razhodkov (proračun občne administracije), 2. iz proračuna dohodkov in razhodkov državnih podjetij, 3. iz finančnega zakona. Vsebina budžeta je razdeljena: a) na državne razhodke, b) na državne dohodke, in sicer na posamezne razdelke (oddelke), glave (po¬ glavja), partije in pozicije. Finančni zakon pa je raz¬ členjen na paragrafe (člene). Največjo važnost daje zakon partiji. Vsaka partija obsega razhodke, odnosno dohodke iste vrste in istega značaja ter predstavlja samostojen votum narodne skupščine (narodnega predstavništva). Po partijah knjiži od¬ delek računovodstva ministrstva za finance posa¬ meznim resortnim ministrstvom otvorjene kredite, če¬ prav odreja zakon o državnem računovodstvu (čl. 4.) nekoliko drugače. Analogno se morajo knjižiti po partijah tudi vsi zadevni presežki na dohodkih in izdatkih. Načelo zakona o državnem računovodstvu je: noben državni izdatek se ne sme izvršiti, ako v budžetu nima kritja, in vsak dohodek, najsi bo kakršnekoli vrste (redni, neredni ali izredni), se mora vnesti v državni proračun. Vsi razhodki kakor tudi dohodki stoje pod nad¬ zorstvom ministrstva za finance in so podrejeni pre¬ gledu glavne kontrole. Radi tega morajo blagajne, računovodstveni odseki finančnih direkcij kakor tudi 9 oblastva, ki izvršujejo budžet, prejemati navodila fi¬ nančnega ministrstva, oddelka državnega računo¬ vodstva. Danim navodilom se morajo pokoravati, ker so sicer disciplinsko odgovorni. Nasprotno pa morajo tudi blagajne, računovodstveni odseki mesečno ob¬ veščati ministrstvo za finance (oddelek za državno računovodstvo) o vsem denarnem stanju, to je o državni gotovini, o depozitih in o drugih denarnih vrstah kakor tudi o izplačilih, ki čakajo blagajno za prihodnji mesec. Iz' tega razmerja se je porodila po¬ treba, da so bili na osnovi finančnega zakona za leto 1922./23. računovodstveni uradniki državnih strok občne uprave prevedeni v stalež finančnega resorta. Zunaj finančnega resorta so ostali računski uradniki: 1. direkcij pošte in telegrafa, 2. direkcij državnih že¬ leznic in 3. direkcij šum, ki opravljajo posle kot or¬ gani tako zvanih specialnih računovodstev svojih resortnih ministrstev. Razen teh ima državna uprava še celo vrsto nadaljnjih specialnih računo¬ vodstev in specialnih blagajn, kakor pri ministrstvu za vojsko in mornarico, pri Državni hipotekarni banki, pri državni razredni loteriji, pri upravi rečne plovitve, pri ministrstvu za zunanje posle, pri cen¬ tralnih carinskih blagajnah in drugih ustanovah. Kakor rečeno, vodi finančni minister po oddelku državnega računovodstva vrhovno nadzorstvo o uprav¬ ljanju budžeta. Da se omogoči to nadzorstvo, vodi oddelek državnega računovodstva ministrstva za fi¬ nance računske knjige po sistemu dvojnega (do- pičnega) knjigovodstva. Navodila za enotnost knjigo¬ vodstva daje minister za finance. 2. Sestava proračuna. Predhodne račune dohodkov in razhodkov (bud¬ žeta) sestavlja za svojo stroko vsako ministrstvo, in sicer deloma samo, deloma pa po svojih podrejenih oblastvih. Ti predhodni računi državnega proračuna, 10 ki jih prejme resortno ministrstvo od podrejenih ob- lastev, morajo biti opremljeni z vsemi pojasnili for¬ malnega in materialnega značaja. Podpisati jih mo¬ rata šef oblastva in šef odseka za računovodstvo, od¬ nosno dotične ustanove. Podpisani funkcionarji so vsi odgovorni za točnost predloženih podatkov. Vsi predhodni računi državnega proračuna morajo biti dostavljeni finančnemu ministrstvu najkesneje do 10. avgusta, ki sestavi do 1. oktobra občni pred¬ hodni račun državnega proračuna. Do tega časa mora finančni minister sestaviti tudi finančni zakon. Podlaga za sestavo proračunskega predloga za dohodke je povprečna enoletna vsota, ki se dobi iz dohodkov poslednjih treh let, izvzemši one dohodke, ki stalno rastejo, ali kjer to zahtevajo posebne okol- nosti, ki vplivajo na višino dohodkov. Dohodki, ki iz¬ virajo iz pogodb, se vnašajo v pogojenih vsotah. Kar se tiče razhodkov, se ne sme predlagati nobena zvišba, če ni utemeljena v zakonu ali v dejanski potrebi. Vsak resortni minister kakor tudi vsako podrejeno oblastvo morajo vse zvišane vsote razhodkov s pisme¬ nim poročilom — ekspozejem — utemeljiti. Ko prejme finančni minister od posameznih re- sortnih ministrstev predhodne račune dohodkov in razhodkov, mora izvesti ravnotežje med dohodki in razhodki s tem, da zmanjša razhodke. Poskrbeti mora, da se dohodki in razhodki ujemajo s pravnim stanjem, da je budžet realen in da se eventualni pri¬ manjkljaji ne prikrivajo. Ako izkazuje budžet pri¬ manjkljaj, mora finančni minister poskrbeti za vir, iz katerega se bo kril. To mora storiti s svojimi po¬ budami. Navadno se to izvrši v finančnem ekspozeju, s katerim predloži narodnemu predstavništvu pred¬ log proračuna s finančnim zakonom. Od finančnega ministra sestavljeni predlog pro¬ računa odobri ministrski svet. Nato se s kraljevo po¬ oblastitvijo predloži narodni skupščini (narodnemu predstavništvu) v razpravo najkesneje v enem me- 11 seču, ko se ta sestane na jesensko zasedanje. Na¬ rodna skupščina (narodno predstavništvo) ne sme zvišati ne števila ne iznosov partij, pač pa jih sme znižati ali črtati. S predlogom proračuna se mora predložiti hkratu tudi občni državni račun z zaključ¬ nim računom minulega proračunskega leta, ki mora že biti pregledan po glavni kontroli. Nadalje se mo¬ rajo obenem predložiti tudi tabele samoupravnih do¬ klad, ki so odobrene za ono leto, v katerem se pro¬ račun odobruje. Državni dohodki in razhodki so redni, ako iz¬ virajo iz stalnih finančnih virov, prilični (nere- dovni), ako se pojavljajo občasno (to je n. pr. vsako 3. leto, ali pa ako trajajo samo nekaj časa), in iz¬ redni (vanredni), ako nastopijo slučajno, ali pa ako jih je povzročila kakšna izredna državna potreb¬ ščina. Tako se izredni dohodki ne morejo v de¬ tajlih pr eliminirati, ker so njih okolnosti nepoznane. Iz istega razloga se izredni razhodki tudi ne morejo poimenoma vnesti v proračun. Za izredne razhodke se smatrajo tudi one potrebščine (trebovanja), ki se ne morejo pokriti z rednimi sredstvi državnega pro¬ računa. Vsi redni dohodki in razhodki se morajo vedno izkazati ločeno od priličnih in izrednih. Redne potrebščine se ne morejo nikdar kriti z izred¬ nimi dohodki. Pri sestavi predloga proračuna je izkazati najprej razhodke, potem dohodke, in sicer vedno v celih di¬ narjih in v kosmatih, to je v brutto-zneskih. Radi primerjave in boljše orientacije je treba po¬ staviti v posebne stolpce odobrene proračunske vsote tekočega leta kakor tudi dejanski — odobreni — re¬ zultat poslednjega zaključenega proračunskega leta —- vse po pozicijah. Kar se tiče potrebščin — kreditov za gradbena podjetja in za investicije, je omeniti, da se vpisujejo v predlog proračuna šele tedaj, ko so v podrobnostih izdelani vsi načrti in ko je pristojno oblastvo odo- 12 brilo predhodni račun stroškov. V proračun se vnese le toliko kredita, kolikor ga je treba v dotičnem letu. V besedilo partije, odnosno pozicije pa se mora vse¬ kakor postaviti celotni izdatek. Ako se ta v proračun postavljeni partijski ali pozicijski kredit prekorači, se mora zaprositi odobritev ministra za finance in na¬ knadno tudi narodne skupščine (narodnega pred¬ stavništva). Do odobritve pa se mora ustaviti delo le tedaj, ako bi to ne bilo škodljivo za državo. Za zaupne namene so dopuščene potrebščine — krediti — v ministrstvih za zunanje in notranje posle, nadalje v ministrstvu za vojsko in mornarico in po določilu vsakokratnega finančnega zakona v predsedništvu ministrskega sveta. Ti krediti se upo¬ rabljajo ob nadzorstvu ministrskega predsednika in niso zavezani pregledu glavne kontrole. Plače državnega osebja se vstavijo v predlog pro¬ računa po dejanskem stanju, osnovanem po predpisih uradniškega zakona. Navodila, ki jih izdaja vsako leto minister za finance za sestavo budžeta, označujejo tudi dan, ki je za to stanje odločilen. Potrebe za periodične zviške in za napredovanja se vnesejo v posebne pozicije. Nova zvanja (položaji) se s proračunom ne morejo uvajati in tudi ne odrejati napredovanja. V predlog proračuna se ne smejo vne¬ sti kot dohodki prihranki, doseženi iz prejšnjih pro¬ računskih kreditov in tudi ne vsote, ki jih država prejme iz stalnih posojil. 3. Rezervni krediti. Poleg rednih kreditov se vnesejo v proračun po¬ sebne vsote kot rezerve za naslednje namene: 1. za nezadostno pr eliminirane potrebščine (kre¬ dite), 2. za potrebščine, ki niso imenovane v pozicijah, 3. za manjše izredne potrebščine, nadalje za namene, ki jih uvaja vsakokratni finančni 13 zakon, kakor n. pr. rezervni kredit za uvajanje novih zakonov ali pa za dovršitev započetih novih zgradb. Iz rezervnega kredita »za nezadostno preliminirane razhodke« se smejo povečati samo krediti za mate¬ rialne potrebščine, ne pa tudi za osebne. Le izje¬ moma se smejo osebni razhodki povečati iz rezervne¬ ga kredita, in sicer samo tedaj, ako so osebni izdatki v nerazdružni zvezi s povečanimi materialnimi po¬ trebščinami. Povsem izključeni so zviški za podpore, subvencije in slično. Znesek rezervnega kredita za nezadostno prelimi¬ nirane razhodke je po zakonu omejen na 1 °/o od vsote odobrenih kreditov za materialne razhodke. Ta odstotek se pa navadno s finančnim zakonom zviša na 5 °./o. črpanje tega kredita je vezano na odobritev finančnega ministra, odnosno ministrskega sveta. Iz rezervnega kredita »za male potrebščine, ne¬ imenovane v pozicijah« (sitne neimenovane potrebe) se dovoljujejo izdatki, ki bi se po svoji naravi sicer morali omeniti v pozicijah partij, a je njihova označ¬ ba iz kateregakoli razloga izostala. Iz tega kredita se plačujejo tudi izdatki za plače, ki so potrebne, ako se upokojeni ali odpuščeni uslužbenci ne razrešijo takoj, marveč služijo dalje preko 1. dne v mesecu (od dneva ukaza do razrešitve). Višino tega rezervnega kredita določa vsakokratni finančni zakon. Potrošek iz tega kredita pristoji do zneska, določenega v fi¬ nančnem zakonu (20.000 Din), ministru za finance, čez tako določeni znesek pa ministrskemu svetu. Rezervni kredit za manjše izredne potrebščine je določen za manjše izredne izdatke, ki se pri sestavi proračuna niso mogli predvideti in določiti. Ti izdatki utegnejo biti materialne ali pa tudi osebne narave, pri čemer so pa izdatki za plače ukaznemu osebju izločeni. Izdatke iz tega kredita odobrava ministrski svet na predlog finančnega ministra. Višina poedine- ga izdatka se limitira z določili finančnega zakona. 14 4. Votiranje proračuna. Državni proračun odobruje narodna skupščina (narodno predstavništvo), ki glasuje po partijah. Odobreni proračun s finančnim zakonom se sestavi v treh izvodih, od katerih se po dobljeni sankciji iz¬ roči eden narodni skupščini (narodnemu predstavni¬ štvu), eden finančnemu ministru in eden glavni kontroli. Ako narodna skupščina (narodno predstavništvo) ne more pravočasno izglasovati proračuna, se podaljša proračun minulega proračunskega leta za eno ali za več dvanajstin, najdalj pa za 12 dvanajstin, če je narodna skupščina (narodno predstavništvo) razpu¬ ščena, preden je proračun rešen, se sme proračun minulega proračunskega leta podaljšati s kraljevim ukazom najdalj za štiri mesece. Ako se tudi v tem času ne reši, pa do konca budžetnega leta. S podalj¬ šanjem proračuna se uveljavijo krediti »pro rata partis« za redne razhodke z odredbami finančnega zakona vred; za izredne in prilične razhodke pa le v toliko, kolikor so utemeljeni v sklenjenih pogodbah in pravomočnih razsodbah rednih sodišč, državnega sveta in glavne kontrole. Pri črpanju kreditov prejš¬ njega proračuna so izločeni oni krediti, ki niso vne¬ seni v predlog proračuna za prihodnje leto. Pri tako zvanem »ex lex« stanju, to je ako se proračun ne odobri in tudi ne podaljša v dvanajsti¬ nah, se ne smejo vršiti nikakršni izdatki in ne po¬ birati dohodki, ker bi se sicer dotični organ, ki bi vršil izdatke in pobiral dohodke, moral kaznovati z izgubo službe in čina ter materialno odgovarjati za vsote. Izplačevati se smejo le obresti in glavnice državnih dolgov, ki so bili učinjeni na podstavi zakonov. 5. Naknadni in izredni krediti. V državnem gospodarstvu nastopajo pri rednih izdatkih nepredvideno ali nenadoma večje potreb- 15 ščine, ki se ne morejo kriti ne iz rednih kredi¬ tov, ker so preliminirani v nezadostnem iznosu, in tudi ne iz rezervnih kreditov, ker so ti do¬ ločeni za manjše nezadostno preliminirane razhodke. V tem primeru je treba zahtevati sredi proračunskega leta od narodne skupščine (narodnega predstavni¬ štva) naknaden kredit. To se mora zgoditi pravo¬ časno, to je tedaj, ko krediti, ki so odobreni v pro¬ računu za dotične namene (n. pr. pri zgradbah), še niso izčrpani. Resortni minister mora potrebo na¬ knadnega kredita obrazložiti finančnemu ministru, ki jo predloži ministrskemu svetu in nato narodni skupščini (narodnemu predstavništvu), ako je zbrana, če pa ne zaseda, se lahko skliče na izredno zasedanje. Za one izredne državne potrebščine, za katere v proračunu sploh ni preliminiranega kredita in se ne morejo kriti iz občnega rezervnega kredita, bodisi ker so izdatki previsoki, ali ker je kredit izčrpan, se mora zahtevati izreden kredit (n. pr. izdatki zaradi povodnji, potresa). Kakor pri naknadnih kreditih, tako tudi pri izrednih kreditih stavi finančni mini¬ ster predloge narodni skupščini (narodnemu pred¬ stavništvu). Vsi ti predlogi morajo vsebovati tudi po¬ kritje izdatkov in porazdelitev na partije in pozicije. Knjiženje naknadnih in izrednih kreditov se vrši ločeno. V zaključnem računu se morajo v posebnem stolpcu posebej izkazati. Izkazati se pa mora tudi celotni razhodek dotične partije. 6. Državna gotovina. Konec proračunskega leta preostajajo v državnih blagajnah razne denarne vsote. Te vsote izvirajo iz prihrankov ali pa iz dohodkov, ki niso bili prelimi¬ nirani. Preostale vsote tvorijo tako zvano državno i mo vi no, ki jo je smatrati za rezervo proračun¬ skemu ravnotežju. Državna imovina se sme po po¬ oblastilu finančnega zakona uporabljati šele potem, 16 ko se je 50 °/o izločilo za osnovanje obratne glavnice glavne državne blagajne. Zakon določa maksimalno višino obratne glavnice, ki se mora doseči z izloča¬ njem (16 milijonov dinarjev). To določilo pa je zbog povsem drugačnih razmer, nastalih po našem narod¬ nem zedinjenju, vsekakor postalo potrebno revizije. Državna imovina se sme brez odobritve narodne skupščine (narodnega predstavništva) uporabljati za poravnavo državnih obveznosti iz prejšnjih let in za vračanje v prejšnjih letih neupravičeno pobranih dohodkov. O tej uporabi odloča minister za finance. O vsej drugi porabi pa odloča narodna skupščina (narodno predstavništvo). Račun državne gotovine se vodi ločeno od proračunskega računa. 7. Finančni zakon. Sestavni del državnega proračuna tvori finančni zakon. Vsebovati mora: 1. skupno vsoto razhodkov, 2. skupno vsoto dohodkov, 3. razliko med njimi in eventualni način iz¬ ravnave-, 4. vsoto blagajniških zapisov, ki so lahko v ob- teku, 5. odredbo, da se smejo dohodki uporabljati samo za pr eliminirane razhodke po partijah in pozicijah in odredbo, pri katerih pozicijah ne sme biti vire- mentov, 6. odredbo, da se smejo pobirati samo one držav¬ ne in samoupravne davščine (takse), ki jih je odo¬ brila narodna skupščina (narodno predstavništvo) in da se te ne smejo zvišati brez odobritve, 7. odredbe, ki se nanašajo na bilanciranje pro¬ računa, to so odredbe finančnega značaja in vse druge odredbe, ki ne nasprotujejo zakonu o državnem računovodstvu. 17 Zakon o državnem računovodstvu določa tudi, česa finančni zakon ne sme vsebovati. To je: 1. ne sme porazdeliti državne imovine razen imo- vine, s katero se plačujejo obveznosti iz prejšnjih let, in 2. ne sme porazdeliti proračunskega presežka, ako bi se pojavil v predhodnem proračunu. Pooblastitve, ki se podeljujejo posameznim mi¬ nistrom, veljajo le toliko časa, kakor zakon sam, to je za leto dni, ako ne pride do podaljšanja z dva¬ najstinami. Nastane vprašanje, kaj je z naredbami finanč¬ nega zakona, s katerimi se izpreminjajo določila specialnih zakonov. V tem pogledu velja kot načelo, da imajo izpremembe zakonov trajno moč, torej ča¬ sovno neomejeno veljavo, ako izvrši izpremembo za¬ konov minister, ki ga je finančni zakon za izpre¬ membo zakona ali za izdajo pravilnika pooblastil. V tem primeru ima izprememba zakona, odnosno izdani pravilnik zakonsko moč (moč zakona). Seveda se mora minister poslužiti danega pooblastila pravo¬ časno. Ako se pa s finančnim zakonom neposredno izpreminja besedilo specialnih zakonov, je po mnenju pravnikov dvomljivo, ali velja izprememba samo za eno leto, kakor finančni zakon, ali brez časovne ome¬ jitve dalje. Prevladuje pa v tem pogledu mnenje, da je veljavnost takih izprememb s finančnim zakonom časovno omejena. 8. Izvrševanje državnega proračuna. A. Občne norme. Finančni zakon in budžet z vsemi svojimi par¬ tijami in pozicijami bi se morala objaviti v »Službe¬ nih novinah«. Običajno pa določa finančni zakon, da se objava budžeta opušča (radi tehničnih težkoč). Objavlja se torej samo finančni zakon. Državni pro¬ račun izvršuje državno oblastvo. Pri tem postopa ob- 2 18 lastvo v dveh funkcijah, in sicer kot nakazovalec in kot računodajnik. Državno oblastvo predstavlja fi¬ nančni minister. Finančni minister odreja zbiranje dohodkov in skrbi, da se pravočasno stekajo v državno blagajno. V ta namen je upravičen, izdajati naredbe in navo¬ dila na vse organe, ki imajo opravka z državnimi dohodki. Glede državnih dohodkov velja kot glavno na¬ čelo, da se mora vsak dohodek, ki državi pripada, tudi dejanski 1. vložiti v državno blagajno in 2. knjižiti v računske knjige. Izjemo od tega načela tvorijo le oni državi pripada¬ joči dohodki, ki so neizterljivi, in oni dohodki, glede katerih je s specialnim zakonom drugače odrejeno (fondi). Nasprotno pa se tudi ne sme noben državni dohodek, ki je vložen v blagajno in vknjižen, vzeti iz blagajne in izknjižiti, razen v primerih, ki so v specialnih zakonih določeni. Dohodki se zbirajo v glavno državno blagajno; o njih vodi račune oddelek državnega računovodstva pri ministrstvu za finance, ki jih porazdeljuje po na- redbah ministra za finance. Za porazdelitev dohod¬ kov so odločilni veljavni zakoni. Oddelek državnega računovodstva pri ministrstvu za finance otvarja državnim oblastvom kredite in zalaga njih blagajne z denarjem. Državne dohodke — med katere spada tudi državni material — smejo zbirati samo organi, ki so po zakonu za to pristojni, in sicer na osnovi generalnih nalogov, ki se smejo dati, ko je budžet odobren. Hranijo se dohodki v državnih blagaj - nah. Državnih blagajn ne sme nihče uporabljati brez odobritve finančnega ministra. Vsi dohodki se morajo žurnalizirati in knjižiti na račun tekočega proračunskega leta. žurnaliziranje dohodkov izvršujejo percepcijski uradi 19 (davčne uprave), knjiženje pa računovodstva (odseki računovodstva finančnih direkcij). Upravitelj blagajne je obenem tudi računo- d a j n i k , ki mora polagati račun o izdatkih. Ra- čunodajnik je torej funkcionar, ki prevzema, hrani in izdaja državni denar. Po predpisu čl. 56. zakona o državnem računovodstvu ne more biti računodajnik nikdar obenem naredbodavec — nakazovalec — ad¬ ministrator. Iz tega sledi, da se nakazovalčeve (na- redbodavčeve — administratorske) dolžnosti ne smejo spajati z računodajnikovimi. Nakazovalci v smislu zakona o državnem računo¬ vodstvu so: 1. ministri v svojih resortih, 2. starešine državnih oblastev. Ministri so nakazovalci prve stopnje, starešine oblastev (oddelkov) pa nakazovalci druge stopnje. V teoriji se zdi to prav enostavno; v praksi pa je stvar tupatam zamotana, tako da je bilo včasi v konkretnih primerih težko odločiti, kdo je nakazo¬ valec II. stopnje. Stvar je postala enostavnejša z upravno razdelitvijo države na banovine. Zakon o banski upravi iz leta 1929. določa, da je ban nakazovalec prve stopnje za državni proračun, kolikor se tiče izvrševanja kreditov, odrejenih za bansko upravo. S tem so postali nakazovalci druge stopnje starešine (šefi, direktorji) banski upravi pod¬ rejenih zavodov in ustanov. V finančnih zadevah (resortu) je nakazovalec II. stopnje finančni direktor. Nakazovalci (tudi ministri) so materialno odgo¬ vorni za svoja dejanja, in sicer na tožbo glavne kon¬ trole, ki je popolnoma neodvisna. Naloga nakazovalcev je, da odrejajo uporabljanje kreditov, kontrolo in nadzorstvo nad to uporabo pa vodi finančni minister. Nakazovalci ne smejo odrejati nikakršnih izdat¬ kov in tudi ne smejo angažirati kreditov, ako ni v za- 2 * 20 dostni meri na razpolago odobrenega in o tvor j enega kredita za dotično leto. Kredit angažirati se pravi, zaseči (zavzeti) kredit vnaprej za določefi namen, in v določenem znesku, preden je podan pravni povod za izplačilo ali za po- trošek dotičnega zneska. Angažiranje kredita se iz¬ vrši z nakazovalčevim aktom na računovodstvo, ki mora to zabeležiti (v knjigi: parcialnik kreditov) in upoštevati. Ako naj se izdatek, ki je izredne narave in čigar višina je negotova (približna), angažira, ga mora šef računovodstva prijaviti finančnemu mi¬ nistru v trenutku, ko se angažira. Preden se kakšenkoli izdatek angažira, se mora nakazovalčev akt opremiti s potrdilom knjigovodje, da obstoji odobren in o tvor j en kredit, ki še ni izčrpan. Nadalje mora biti akt vidiran od pristojne mestne (krajevne) kontrole. Ako nakazovalčev akt teh potrdil ne izkazuje, računodajnik (blagajnik) ne sme angažirati izdatka. Isti pogoji morajo biti izpolnjeni tudi pri plačil¬ nih nalogih, ki odrejajo izplačilo iz državne blagajne. Plačilni nalog mora biti pismeno izdan, podpisan od pristojnega naredbodavca (nakazovalca) in oprem¬ ljen z izpričujočimi dokumenti. V besedilu plačilnega naloga mora biti označen namen izplačila, nadalje proračunsko leto, partija in pozicija. Nakazovalec sme izdati plačilni nalog šele tedaj, ko je delo, služba, posel ali nabava že izvršena. Pred izvršitvijo dela se plačilni nalog ne sme izdati. Računovodstvo (računodajnik) mora odkloniti izplačilo, odnosno nakazilo (plačilni nalog) vrniti nakazovalcu: 1. ako ne ustreza vsem navedenim formalnim pogojem, 2. ako naj se izdatek zaračuni na neustrezajočo partijo, 3. ako se za izplačilo ne navede pravi upnik. 21 Zavrnitev izplačila mora računovodstvo (računo- dajnik) utemeljiti s pismeno pripombo. Ako nakazovalec navzlic pripombi iznova odredi izplačilo, mora računodajnik (računovodstvo) po svo¬ jem oblastvu priobčiti zadevo ministrstvu za finance. Finančno ministrstvo se nato sporazume z resortnim ministrstvom in samo odredi izplačilo ali ga pa ustavi. Kakor že omenjeno, morajo plačilni nalogi imeti »vizum« mestne (krajevne) kontrole. če mestna kontrola iz kakršnegakoli razloga ne da svojega viza, mora primer priobčiti glavni kontroli. Preden predloži mestna kontrola zadevo glavni kontroli, pristavi na spis svojo »primedbo« (pripombo) z rdečilom, nakar se akt vrne naredbodavcu. Naredbodavec predrugači nalog ali pa poroča re- sortnemu ministrstvu, da se sporazume z glavno kontrolo. Ako vztraja naredbodavec prve stopnje (resortni minister) pri prvotnem nalogu in se ne sporazume z glavno kontrolo, predloži resortni minister zadevo ministrskemu svetu, ki se ali pridruži mnenju glavne kontrole ali pa skuša po svojem predsedniku doseči sporazum z glavno kontrolo. Ako se sporazum tudi sedaj ne doseže, mora glavna kontrola dati »vizum s pridržkom« za izplačilo, v odločitev pa izroči stvar narodni skupščini (narod¬ nemu predstavništvu). Razen navedenih navadnih plačilnih nalogov pozna zakon o državnem računovodstvu tudi tako zvane »razporedne« (anticipativne) naloge. Razporedne naloge smejo po zakonu izdajati samo ministri. Izdajajo se razporedni nalogi tedaj, ako se po naravi poslov redni plačilni nalogi ne morejo izdati. To se zgodi, ako naj se izvrši izplačilo v krajih, kjer ni državne blagajne (v inozemstvu), ali pa, ako iz¬ datek dejanski še ni učinjen. 22 Z razporednimi nalogi se ne smejo zamenjati navadni nalogi, ki odrejajo izplačilo na državne usta¬ nove kot denarne zaloge proti naknadnemu obra¬ čunu — na osnovi izdanih pravilnikov — v smislu člena 131. zakona o državnem računovodstvu. Kot nadaljnjo vrsto plačilnih nalogov pozna za¬ kon tako zvane »akreditivne« naloge. Ti nalogi ne smejo presegati vsote 30.000 dinar¬ jev. Izdajati jih smejo ministri, ako bistvo poslov to zahteva. Bistvo akreditivnih nalogov obstoji v tem, da se smejo zneski postopno dvigniti iz državne blagajne do nakazane vsote. Osebe, na katere se glasi nalog, se zovejo akre¬ ditirane. Za pravilnost izdatkov so osebno in mate¬ rialno odgovorne. S pravilno izdanimi plačilnimi nalogi se črpajo krediti. Krediti se smejo porabljati samo za to, kar je v pozicijah posameznih partij označeno. To vrhovno načelo mora vsak nakazovalec (naredbodavec) upo¬ števati in se po njem ravnati. Ako se na kaki poziciji pojavijo presežki, jih je mogoče med proračunskim letom ob izvestnih pogojih uporabiti v namene druge pozicije iste partije. Za znesek presežka se dotična pozicija zmanjša, druga pozicija pa se za isti znesek zviša ali okrepi. Ta postopek se imenuje virement. Virementi med pozicijami ene in iste partije se smejo vršiti, ako ni to za posamezne pozicije s fi- načnim zakonom izrečno prepovedano. Izvršitev virementov je dopustna šele tedaj, ko jo je pristojno resortno ministrstvo odobrilo. Slednje mora o tem obvestiti oddelek budžeta ministrstva za finance. Običajno se z vsakim finančnim zakonom — na¬ vzlic obstoječemu načelu — dovoljujejo virementi v posameznih razdelkih med vsemi partijami, ki so 23 določene za osebne izdatke uradništva (za plače in draginjske doklade). Razume se pa, da mora tudi te viremente pred izvršitvijo odobriti pristojno ministrstvo. Pozicije so mnogokrat porazdeljene na tako zvane »subpozicije«, v katerih je detajlno označen namen, za katerega naj se kak znesek uporabi. Nastane vprašanje, ali je za subpozicije dopustno virmiranje ali ne. Ministrstvo za finance je odločilo, da se sub- pozicije morajo virmirati, ker se sme kredit uporabljati samo za to, kar je označeno v subpoziciji. O virementih kakor tudi o vseh odločbah, ki so v zvezi z budžetnimi dohodki in razhodki, je obveščati glavno kontrolo. Konec vsakega proračunskega leta se vsi krediti »ex lege« zatvarjajo, to se pravi, od prvega aprila naprej se ne sme angažirati v breme minulega budžeta noben izdatek in tudi ne trošiti kredit, ako ni bil pravočasno (to je do 31. marca) angažiran. Zatvarjanje posameznih kreditov se lahko vrši tudi med letom po posebnih odredbah. Do konca budžetnega leta angažirani krediti se morajo v nadaljnjih štirih mesecih nakazati v izpla¬ čilo, najkesneje v petem mesecu pa se mora izplačilo izvršiti. Po tem roku se za preteklo budžetno leto ne more nič več izplačati. Sestaviti se mora seznam neizvršenih plačil, v katerem se mora navesti tudi razlog. Seznam neizvršenih izplačil je predložiti finanč¬ nemu ministrstvu. Vse terjatve do države zastarajo v roku 5 let, računši od dne, ko je bilo otvorjeno računsko leto, v katerem je terjatev nastala. Ta rok se lahko izloči v pogodbah in specialnih zakonih. Rok zastaranja ne nastopi pri onih zahtevah, ki niso mogle biti nakazane v izplačilo iz razlogov, ki leže v državni administraciji ali tožbi. 24 B. Pogodbe in nabave. Pogodbe, iz katerih izvirajo za državo ali samo¬ upravo dohodki ali razhodki — plačila, se morajo načeloma sklepati po predhodni javni dražbi (lici¬ taciji). Javna dražba je ali 1. ofertalna ali 2. ustna. Katera izmed njiju nastopa, odloča pristojni mi¬ nister, odnosno samouprava. Pogodbeniki ne smejo biti: 1. aktivni državni uradniki, 2. narodni poslanci in 3. oni, ki jih je od državnih nabav izključil fi¬ nančni minister, ker so pri prejšnjih nabavah s svo¬ jim postopkom oškodovali državo. Pogodbe se ne smejo v škodo države (samouprave) izpremeniti, razen če to predhodno odobri državni svet po izjavi posvetovalnega odbora. Posvetovalni odbor se postavlja za dobo enega leta s kraljevim ukazom. Prošnje za izpremembo pogodbe so zavezane posebni • taksi (po tar. post. 24.a taksne tarife v znesku 100 Din). Pristojni za sklepanje pogodb so ministri in njih pooblaščenci. Pogodbe se smejo sklepati samo za dobo enega, leta. Pogodbe za daljšo dobo (nad eno leto) mora odobriti ministrski svet. Semkaj spadajo najemnin¬ ske in zakupne pogodbe, pogodbe glede prenašanja pošte, pogodbe za nabavo materiala in slično. Materialne potrebščine je načelno nabavljati od naših državljanov; prednost med njimi imajo inva¬ lidi in njih rodbine. Ako se potrebni material ne izdeluje ali ga ni dobiti v naši državi, se nabavlja v inozemstvu. 25 V inozemstvu se nabavlja tudi, ako se domači proizvajalci nočejo udeležiti licitacij ali če zahtevajo nerazmerno višje cene nego so one na tržiščih (na domačih ali inozemskih). V tem primeru se smejo tudi inozemci udeležiti licitacij. Vsa dela, zgradbe, železnice, ceste in mostovi se morajo izvrševati z domačimi delovnimi močmi. Evidenco in kontrolo vodijo domača nadzorna ob- lastva (banska uprava, železniška direkcija). Brez javne dražbe se smejo sklepati pogodbe o nakupih in prodajah samo v določenih primerih. Ti primeri so v čl. 86. zakona o državnem računo¬ vodstvu taksativno našteti v 17 točkah. Brez javne dražbe se smejo sklepati: a) pogodbe o nabavah, o zakupih (najemih), o transportih in zgradbah, če obveznost (dohodek ali izdatek) ne presega Din 100.000, odnosno Din 50.000, ako traja pogodba več let, b) vse nabave neglede na višino pogojenih zne¬ skov, ako gre: 1. za tajna dela ali za nujnost (pri nezgodah), ki licitacije ne dopuščajo, 2. za patentirane predmete, ki jih sme izdelovati samo določena oseba, 3. za nabavo proizvodov hišnega dela in invalid¬ skih delavnic, 4. za nabavo ali popravilo oborožitvenega vprež¬ nega in jezdnega materiala za vojsko, 5. za znanstvene knjige, za kirurgične in pre¬ izkusne inštrumente ter za sanitetni material, 6. za živalske pasme v državnih ustanovah, 7. za življenske potrebščine, ki se ne morejo na¬ baviti na javnih dražbah (n. pr. stvari za prehrano). Te je kupiti komisijsko po predpisih pravilnika; c) pogodbe o prodajah: 1. državnih neuporabnih premičnin (n. pr. po¬ hištva), ako njih vrednost ne presega 5000 dinarjev, 26 2. kmetijskih in industrijskih proizvodov iz držav¬ nih podjetij; č) pogodbe o nakupu monopolnih predmetov iz prve roke; d) vse pogodbe neglede na višino obveznosti te¬ daj, ako sta dve predhodni licitaciji (dražbi) ostali brez uspeha, to je ako ni bilo ponudb ali ako so bile ponujene cene neprimerne, odnosno pretirane. V tem primeru more resortni minister izvršiti delo v lastni režiji. Za vsako državno dobavo ali prodajo, ki se izvrši bodisi z javno dražbo ali z neposredno pogodbo, je predpisan poseben postopek. Predvsem se morajo, preden pride do nabave, prodaje ali do izvajanja del, predpisati pismeni pogoji (dražbeni pogoji), odnosno napraviti načrti. V dražbenih pogojih morajo biti navedeni vsi elementi administrativne, tehnične in finančne na¬ rave, kakor: kraj, čas in način nabave ali prodaje, posledice glede kavcije, ako bi dobavitelj ne izpolnil pogojev, dokazi glede sposobnosti dražiteljev itd. (glej čl. 86.a zakona o drž. rač.). Kavcija, ki se zahteva pri javnih dražbah, ima namen, da se zavaruje izvršitev pogodbe, ter tvori zastavo, do katere ima država prvenstveno pravico. Kavcija znaša za domače dobavitelje (podjetnike) 5 %, za inozemske pa 10 °/o od vrednosti nabave, zgradbe ali prevzetega posla. Kavcija sme biti: 1. v gotovini, 2. v državnih ali od države garantiranih obvez¬ nicah, 3. v komunalnih obveznicah, ki imajo priznano pupilarno varnost. Obveznice se računajo po (mini¬ malni) borzni vrednosti, toda ne nad normalno vrednostjo, 27 4. v garantnih pismih denarnih zavodov z vpla¬ čano glavnico najmanj enega milijona dinarjev. Te zavode določa finančno ministrstvo. Licitacije se morajo objaviti vsaj 30 dni pred dnevom dražbe, in sicer 3krat v »Službenih novinah«. Razglasi so nujni in se morajo v 5 dneh po prejemu objaviti. V banovinskih službenih listih so objave fakultativne. Mesečni rok se sme s potrdilom resortnega mi¬ nistrstva skrčiti na polovico. Objave navadno niso identične z dražbenimi pogoji. Objava mora vsebovati: 1. oblastvo, ki priredi licitacijo, 2. kraj in dan licitacije, 3. kje so na vpogled dražbeni pogoji, 4. višino kavcije in termin, do kdaj se mora položiti. Ponudbe morajo biti pismene in zapečatene; od¬ pira jih komisija treh ukaznih uradnikov v javni seji. O licitaciji se vodi zapisnik, ki ga morajo pod¬ pisati komisija in prisotni ponudniki. Cene se morajo pisati s številkami in besedami. O izidu licitacije je treba odločiti v roku 30 dni. Odločbo izda minister ali njegov pooblaščenec. Preden se ponudbe odpro, se mora komisija uve- riti, ali so izpolnjeni pogoji o dražiteljski sposobnosti in ali je kavcija položena. Na prvi licitaciji morajo biti najmanj 3 dražitelji. Pripuščeni ponudniki morajo podpisati izjavo, da so jim dražbeni pogoji znani. Ako je več istovetnih ponudb z najugodnejšimi pogoji, se izvrši med njimi na isti seji ožja dražba ter se sestavi poseben zapisnik. Ne upoštevajo se: 1. nedoločene ponudbe, to so one, iz katerih se ne more ugotoviti cena, in 28 2. naknadne ponudbe, ki so vložene po zaključ¬ nem sprejemanju ponudb. Isto velja tudi za ustne dražbe, h katerim imajo dostop samo dražitelji, ki so pravočasno položili pred¬ pisano kavcijo. Ako prva licitacija ne uspe, se odredi v roku 20 dni nova, ki se izvrši neglede na število ponud¬ nikov. Izid licitacij se mora pregledati, preizkusiti, oce¬ niti in predložiti ministru ali njegovemu pooblaščencu. Pri ministrstvu za finance je ustanovljen odbor za oceno nabav, ki oddaja strokovna mnenja o državnih nabavah. Temu odboru se morajo pred¬ lagati vse licitacije in pogodbe o nabavah za zneske nad 100.000 dinarjev. Samo ministru za vojsko in mornarico je dana večja pristojnost. On sme odobra¬ vati nabave za prehrano (človeško in živalsko) do 400.000 dinarjev sam. Končne odločbe izdaje ali resortni minister sa¬ mostojno ah sporazumno s finančnim ministrom, od¬ nosno ministrski svet, ako gre za zneske, ki presegajo dva milijona dinarjev. Pri samoupravnih nabavah pripada končna od¬ ločba avtonomni upravi. Praviloma mora končna odločba pasti v korist najugodnejše ponudbe. Dražbeni pogoji, ki jih je podpisal draži tel j z izjavo, da so mu znani, so javna listina in se smatrajo za pogodbo. Podpisujejo se navadno v dveh izvodih, odnosno v toliko izvodih, kolikor je pogodbenikov. Izdražitelj trpi vse državne davščine (takse, ne¬ posredne davke), ki veljajo na dan, ko se sklene po¬ godba. O avtonomnih dokladah pa zakon ne govori ničesar. Izdražitelj (dobavitelj) mora držati in izpolniti vse dražbene pogoje, dobaviti blago in izvršiti- delo 29 v določenem roku. Ako tega ne stori, se nabava (zgradba ali delo) lahko odda na novi licitaciji, od¬ nosno z novo pogodbo drugemu dobavitelju ali pa se izvede v režiji na račun izdražitelja. Izdražitelju se sme rok za dobavo podaljšati, ako za to prosi s kolkovano prošnjo vsaj 10 dni pred potekom roka. če se mu določeni rok podaljša, se ob likvidaciji nabave odbije kot kazen v korist invalidskemu fondu za vsakih 1000 dinarjev vrednosti nabave po 2 dinarja na dan za toliko dni, za' kolikor se mu je izpolnitev podaljšala. Ta kazen odpade, če je bila dobava ovi¬ rana po višji sili (vis maior). V primeru, da nastane spor o kakovosti nabave ali izvršenega dela, sme stranka zahtevati izvedeni¬ ško presojo. Vsaka stranka izvoli po enega strokov¬ njaka; ta pa izbereta nadaljnjega strokovnjaka za predsednika. Odločba te komisije je obvezna. Izplačilo se praviloma odredi po izvršenem delu ali nabavi. Na odplačilo vnaprej, preden je delo ali nabava izvršena, se ne sme nobeno oblastvo zavezati. Od¬ plačila vnaprej so v zakonu dovolj ena, ako gre: 1. za izvršitev del v državni (samoupravni) režiji, 2. za plačila na zastavljene državne efekte do ene desetine vrednosti, 3. za trgovinska in industrijska podjetja, ki ne prevzamejo nabave materiala brez plačila vnaprej in so notorično zmožne kredita, 4. za banke, ki so pooblaščene, izvrševati amorti¬ zacijo državnega dolga, 5. za plačilo najemov za državne potrebe, ako je to v pogodbah dogovorjeno. Pač pa se morajo pogojene cene plačevati v so¬ razmernih odplačilih po vrednosti izvršenih del ali dobavljenega materiala. 30 C. Pomožna sredstva državne blagajne. Država izvršuje svoja izplačila iz državnih do¬ hodkov 1. z gotovino, 2. z nakaznicami na svoje organe, 3. z nakaznicami na Narodno banko, ki jih ob¬ računava v tekočem računu. Ako proračunski dohodki ne pritekajo pravo¬ časno, se državna blagajna poslužuje posebnega sred¬ stva, da si nabavi gotovino. To sredstvo so posebne nakaznice, ki nosijo obresti ter se zovejo blagajniški zapisi ali boni. Boni so dvojni: redni in izredni. Redni blagajniški zapisi se izdajajo najdalj na eno leto, se glase na prinosnika ter se sprejemajo pri državnih blagajnah za gotovino. Vsota blagajniških zapisov in višina obresti se določata s finančnim zakonom. Konec leta se morajo boni, ki so v prometu, izpla¬ čati ali po pristanku predložitelja zamenjati za nove ali pa pretvoriti v tako zvane obveznice. Izredni blagajniški zapisi so oni, ki jih izdaja država za kritje obratne glavnice glavne državne bla¬ gajne Narodni banki. Teh bonov ni treba obnavljati. V državnih blagajnah so tudi zneski, ki niso last države. To so depoziti. Depoziti tvorijo državni dolg, ki ga je država dolžna vrniti, ako je depozit po obstoječih predpisih sposoben za izročitev. Depoziti se ne smejo uporabljati za dnev¬ ne potrebe državne blagajne. O njih se vodi posebna evidenca (depozitna knjiga). Kot končno sredstvo, da si pribavi država goto¬ vino, se le-ta poslužuje posojil, za katera izdaje obveznice s kratkim in dolgim rokom. Obveznice s kratkim rokom se morajo izplačati v roku šestih mesecev. 31 Posojila na obveznice (obligacije) sme država najemati le na podstavi predhodnega zakona. C. Posebne odredbe. Med posebnimi odredbami navaja zakon razno¬ vrstne norme o uradništvu. Te norme so po večini razveljavljene z zakonom o uradnikih z dne 31. mar¬ ca 1931. Omeniti bi bilo glede uradništva naslednje: Zakon o državnem računovodstvu deli uradniško osebje na ukazno, t. j., imenovano s kraljevim uka¬ zom, in na neukazno. število v budžetu preliminiranih ukaznih zvanj (položajev) se ne sme izpreminjati in ne prekoračiti. Na mesto uradnika višjega zvanj a (položaja) se sme postaviti uradnik nižjega zvanj a. Ukazne osebe se ne smejo postavljati na mesto neukaznih. Za upokojenca se smatra uradnik od dne ukaza o upokojitvi. Plače, pokojnine in nagrade dnevničarjem se morajo izplačevati vnaprej. Od tega pravila je do¬ pustno odstopati za neukazne uslužbence in za dnev- ničarje. Kot najvažnejše določilo med posebnimi odred¬ bami je omeniti člen 131., ki normira možnost učinjati začasne izdatke (predujme) iz državne blagajne proti naknadnemu obračunu. Začasni izdatki (predujmi) se smejo učinjati: 1. na račun potnih in selitvenih stroškov, 2. na račun honorarjev, 3. v primerih, kjer to finančni minister izrečno dovoli. Semkaj spadajo denarne zaloge državnim usta¬ novam za majhne materialne potrebščine. Uradniki kakor tudi ustanove morajo v najkrajšem času izvršiti obračun, to je predložiti potni in selitveni 32 račun, odnosno dokumente (priznanice), s katerimi izpričajo potrošnjo in uporabo predujma, odnosno denarne zaloge. Za predložitev potnega računa je v administrativnem postopku predpisan rok enega meseca, vendar se sme »začasni izdatek« trpeti tudi dalj časa. II. Zaključni in občni državni račun. Za vsako proračunsko leto mora finančni mini¬ ster sestaviti zaključni račun in občni državni račun. Zaključni račun je definitivno stanje proračuna po izvršenih virementih — razhodkov in dohodkov — z vsemi naknadnimi in izrednimi krediti. Ima obliko in razdelitev proračuna. Občni državni račun izkazuje ves efekt, ki se je dosegel pri izvajanju proračuna. Iz njega so razvidni vsi v proračunskem letu doseženi dohodki in izdatki; ti se primerjajo v posebnih stolpcih z odobrenimi ter prikazujejo v nadaljnjem stolpcu razliko med njimi po partijah in pozicijah. Občni državni račun izkazuje stanje blagajniške gotovine in stanje državne gotovine. NARODNA IN UNIUERZITETNA KNJIŽNICA 00000 1 76873 XXIV. zv.: Gradbeni zakon, broš. Din 8*—. XXV. zv.: Zakon o taksah, broš. Din 45«—, vez. Din 55*-—. XXVI. zv.: Taksni in pristojbinski pravilnik, broš. Din 30*—, vez. Din 35*—. XXVII. zv.: Uredba o sodnem poslovniku in Sodni poslovnik za sodi¬ šča prve in druge stopnje, z obrazci, broš. Din 30*—, vez. Din 36*—. XXVIII. zv.: Zakon o občinah, broš. Din 8*—, vez. Din 15*—. XXIX. zv.: »Cestni promet«, broširan izvod Din 18*—, vezan izvod Din 24*—. XXX. zv.: Učbenik zakona o državnem računovodstvu, broširan Din 8’—. Sledijo nadaljnji zvezki. TISKOVINE mhvrsiirgmke, uradne,rekla m-. T lmS/Tne,časopise, knjige, ve čl) ar hilre in pečeni! TISKARNA MERKUR UU B LIANA ,G REGORCIČEVAS123 Jei-2 5-5lHdeqram :7iskarnailhrkuv. V tiskarni Merkur izhajata med drugim: SLUŽBENI LIST kraljevske banske uprave Dravske banovine strokovno glasilo za trgovino, obrt in indu¬ strijo. Izhaja trikrat na teden ter velja celoletno Din 180'—, mesečno Din 15'— V založbi tiskarne Merkur v Ljubljani so izšle sledeče Leposlovne knjige: Conan Doyle-Mulaček: Pozna osveta. De¬ tektivski roman broš. Din 25—, vez. Din 30— Jack London: Morski vrag. Roman broš. Din 20—, vez. Din 30— Krefft: V oklopnjaku okoli sveta. V dveh delih; vsak del broš. Din 20—, vez. Din 26— oba dela skupaj broš. Din 40—, vez. Din 46— Ouida: Kneginja Zurova. Roman broš. Din 30-—, vez. Din 35— Ouida: Farnmor. Roman broš. Din 28-—, vez. Din 35— P. Ripson: Marsove skrivnosti. Roman broš. Dih 28—, vez. Din 35— Claude Anet: Arijana. Roman broš. Din 24-—, vez. Din 32— Clara Viebig: Babja vas. Roman, vez. Din 32-— Al Jennings: Pesnik in bandit. Roman, vez. Din 35— J. špicar: Martin Napuhek. Pravljična igra za mladino v petih slikah broš. Din 10— Radivoj Rehar: Popotovanje po zvezdi Ve¬ černici broš. Din 12-— Radivoj Rehar: Pesmi o kraljeviču Marku, kart. Din 36— Razno: Pravila naših delniških družb broš. Din 15— Dnevnik za babice broš. Din 4-— Porodni izkazi broš. Din 1— Razne tiskovine po obrtnem zakonu. Ob naročilu je poslati denar naprej in za odpravo in poštnino še po 1 Din za izvod.