učiteljev glas { Iz prakse … } učiteljev glas { Iz prakse … } ISSN 2385-8826 Učiteljev glas Priloga revije Vzgoja in izobraževanje letnik IV , številka 1, 2017 Izdajatelj in založnik Zavod Republike Slovenije za šolstvo Predstavnik dr. Vinko Logaj Uredniški odbor dr. Zora Rutar Ilc, dr. Ada Holcar Brunauer, ddr. Barica Marentič Požarnik, Urška Margan, dr. Alenka Polak, dr. Sonja Pečjak, dr. Justina Erčulj, dr. Robert Kroflič Odgovorna urednica dr. Zora Rutar Ilc Urednica založbe Damijana Pleša Jezikovni pregled Barbara Jarc Naslov uredništva Zavod RS za šolstvo, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana Zora.rutar-ilc@zrss.si Vzgoja.izobrazevanje@zrss.si www.zrss.si Oblikovanje Kofein dizajn, d. o. o. Priprava in tisk Design Demšar, d. o. o. Present, d. o. o. Detajl na naslovnici Irenej Kolšek Naklada 720 izvodov © Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2017 Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela revije na kakršen koli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršen koli pomnilniški medij) oblike reprodukcije. učiteljev glas { Uvodnik } 1/2017 Dr. Zora Rutar Ilc, Zavod RS za šolstvo V šolskem prostoru je pogosto slišati izraze nemoči, malodušja in celo jeze. Nemočni smo ob vse bolj »raz- puščenih« brezvoljnih mladih brez delovnih navad in ob vzgojnih problemih, ki jih to poraja v razredih in na šolah, malodušni zaradi neodzivnosti pristojnih ob perečih izzivih, jezni zaradi novih in novih bolj ali manj birokratskih obveznosti, ki kradejo dragoceni učiteljev in ravnateljev čas … Pri tem so nekateri od razlogov za te probleme pov- sem strukturne narave: večajo se socialne razlike in z njimi revščina, poraja se vse globlji prepad med premožnimi in tistimi, ki svojim otrokom zaradi pre- obremenjenosti z delom ne morejo privoščiti niti svo- jega časa, kaj šele »kulturnega kapitala«. Mednarodne institucije pritiskajo na nas v vseh sferah in bolj ali manj subtilno terjajo natančno določene rešitve. Pri- čakovanja do šol kot enega redkih otočkov socialne pravičnosti in zagotavljanja minimalne blaginje pa so morda večja kot kadar koli – ob najmanjši stopnji družbenega priznanja učiteljevemu delu. Kaj lahko v takšnih razmerah sploh še naredimo? Kam – če sploh – velja usmerjati zanos, ideje in ener- gijo? Kako naj ravnatelj prepriča zlovoljen kolektiv, da je vredno stopiti na pot sprememb, kako lahko učitelj »zanimira« zaspan razred? Res je, da za to ni (več) prav veliko vzvodov. A nekaj jih je. O tem govorijo tudi tokratni primeri. Kako po- membno za uspešno vzgojno delovanje je, da k sno- vanju vzgojnih strategij in zagotavljanju dobre klime in kulture v skupnosti pritegnemo vse, ki jih to zade- va, kaže primer Osnovne šole Rakek. Kako lahko na šoli (pa naj je to osnovna šola ali gim- nazija) s preprostimi strategijami pritegnemo k sode- lovanju učence in povečamo njihovo pripravljenost za sodelovanje, s tem pa ugodno vplivamo tudi na disciplino, prikazujejo primeri izvajanja t. i. krogov odličnosti.