Samouprava GLASILO ŽUPANSKE ZVEZE V LJUBLJANI LETO 1937 LJUBLJANA, V NOVEMBRU 193? ŠTEV. 9 /'. K. Zakrajšek: Občina in naše izseljensko vprašanje. Današnja doba nalaga občini vedno večje in težje naloge, kakršnih prej ni poznala. Ena izmed njenih novih sodobnih nalog je skrb za občane, ki so se izselili, zlasti za one, ki so se izselili ali na naš jug, ali na tuje izven državnih meja. S tem, da je kdo zapustil svojo domačo občino, ni še pretrgal vseh zvez z njo. Predvsem ostane čl a n občine tako dolgo, dokler si ne pridobi domovinske pravice v drugi občini ali državljanstva v drugi državi. Zvečine si pa naši izseljenci skušajo pridobili tuje državljanstvo ne zato, ker mislijo za vedno ostati tam, temveč samo zaradi gmotnih koristi, katere jim daje, na primer da lažje dobe delo, da smejo imeti lastnino, si kupiti posestvo itd. V nekaterih državah namreč nedržavljan ne more biti lastnik nepremičnin. Kdor si je pa pridobil na primer ameriško državljanstvo in pride domov ter tu ostane več kot dve leti brez dovoljenja ameriške vlade, izgubi tam državljanstvo. Poleg tega smatra naš državni zakon izseljenca za našega državljana, pa naj ne vem koliko časa živi na tujem. Da, še več! Še njegovi otroci, četudi rojeni na tujem in jih tuje države smatrajo za svoje državljane, ostanejo po naših državnih postavah naši državljani. Dalje naše državne postave celo ne priznavajo tujega državljanstva, če si ga je tudi izseljenec pridobil na tujem, dokler s posebno prošnjo ne prosi našo državo za izbris iz državljanstva. Ta prošnja je pa zvezana s tolikimi težkočami, da je noben izseljenec ne vlaga in za izbris ne prosi. Zvečine tudi za lo postavo ne vedo. Tako so naši izseljenci v veliki večini, če tudi nekateri že državljani tujih držav, še vedno naši državljani in tako občani naših občin, kjer so doma. Občina ima do njih vse one dolžnosti, kakor do teh, ki so ostali doma. So pa še druge vezi, ki vežejo izseljenca z domačo občino. Morda je pustil doma domačijo ali ima pravico do dediščine C o sorodnikih, ali je pustil doma svoje sorodnike, svojo družino, atere član ostane še vedno in s katero ostane zvezan s tolikimi vezmi družinskega življenja, da ga smatrajo vedno za svojega člana. Potem so vojaške obveznosti. Pa lucli od strani izseljenca samega z izselitvijo niso pretrgane vezi z domačo občino. Njegova ljubezen do rodne vasi in do domače hiše mu ostane tudi na tujem. Da, na tujem se mu še od leta do leta stopnjuje, in vedno bolj si želi domov. Saj še vsak »ptiček rad zleti, kjer se zvali«. Kri ni voda. Naj bo še tako dolgo na tujem in še tako daleč od svoje rodne vasi, nikdar je ne bo pozabil. Prišel jo bo gledat, če bo le mogel. Skoro vsak izseljenec si želi na stara leta domov, da bi . julija 1921, s katerim se priznava, da je Franc BI. državljan kraljevine SllS z druži n o s p r i s t o j n o s t j o v Č. S to pravomočno odločbo notranjega ministrstva je torej postal Jakob V. državljan kraljevine dne 6. julija 1921. Ker se z izpodbijanim rešenjem odreka tožiteljn državljanstvo kraljevine, je rešenje nezakonito in se kot tako uniči po čl. 34. zakona o državnem svetu in upravnih sodiščih. Nabiranje podpisov; veljavnost naredbe z dne 26. maja 1933, »Službeni list« št. 290/4?. K. A. je bil s kazensko razsodbo sreskega načelstva v K. obsojen po S 7. naredbe o nabiranju prostovoljnih prispevkov, darov, inilodarov, podpisov itd. od 26. maja 1933, Sl. I. št. 290/45, na globo 200 din, oziroma ob neplučilu globe na 4 dni zapora zaradi prekrška po § 3. iste naredbe, storjenega s tein, da je brez oblastvenega dovoljenja nabiral podpise od občanov, zlasti onih z volivno pravico, kot protest zoper svoj odpust kot vršilca dolžnosti poslovodje občine. Njegovo pritožbo zoper to razsodbo je kraljevska banska uprava v Ljubljani zavrnila, proti tej odločbi pa je vložil K. A. v zakonitem roku tožbo na upravno sodišče. Upravno sodišče je tožbi ugodilo in izpodbijano kazensko odločbo sreskega načelstva z razsodbo z dne 2/3 193? opr. št. A 274/9 razveljavilo, in sicer iz naslednjih razlogov: Tožitelj izpodbija, kakor je iz njegovih izvajanj razvidno, zakonitost odločbe kraljevske banske uprave. Glede na to je naloga upravnega sodišča pred vsem preiskati, ali je naredba bana od 26. maja 1933, Sl. I. št. 390/45, kolikor urejuje nabiranje podpisov, sploh zakonita. Po § 3. te naredbe je dovoljenje za zbiranje potrebno tudi za zbiranje podpisov v posebne namene. Taka dovoljenja se ne smejo izdajati, kadar naj nabiranje podpisov izrečno ali prikrito služi namenom, kaznivim po obstoječih predpisih, ali kadar bi zbiranje moglo ogražati javni red, mir in varnost, narodno gospodarstvo in moralo. Ta naredba je pa protiustavna in zato nezakonita, kolikor predpisuje dovoljenje tudi za zbiranje podpisov za prošnje državljanov na oblastva. Po čl. 14. ustave imajo državljani pravico prošnje. Prošnjo sme podpisati eden ali več državljanov, kakor tudi vse pravne osebe. Prošnje se smejo vlagati pri vseh oblastvih brez razlike. Ta pravica bi bila pa za državljana brez pomena, če bi se ne smeli nabirati podpisi, da hočejo tako prošnjo vložiti. Saj je za vložitev take prošnje po več osebah vsekakor potrebno, da se zberejo prej podpisi, da se naj taka prošnja vloži. Ta pravica se torej državljanom ne more odvzeti. Obsodba tožnika, ki je bil obsojen, ker je zbiral podpise za tako prošnjo brez oblastvenega dovoljenja, je torej nezakonita. S tem pa seveda ni rečeno, da bi v primerih, v katerih bi zbiranje takih podpisov ogražalo javni mir, varnost in red, varnost prometa, zdravje ljudi in javno moralo, oblastva obče uprave ne mogla izdajati primernih odredb, da se tako ogražanje prepreči. Seveda se pa morajo držati take odredbe v takih mejah, v kakršnih so najneobhodnejše potrebne za preprečen je takega ogražanja navedenih pravnih dobrin, in ne smejo segati nikdar tako daleč, da bi se s tem vzela ali vsaj za daljšo dobo bistveno omejila pravica, ki državljanom po zakonu pristaja. Oblastva pa morajo postopati zoper zbiralca podpisov tudi takrat, če se zbiranje samo vrši na prepovedan in kazniv način. Oblastvo ima torej zadosti možnosti, da drži zbiranje podpisov v dopustnih mejah. Nikakor pa ni mogoče za zbiranje podpisov za prošnjo na oblastva predpisati predhodno dovoljenje oblastva. Tožbi se je zato moralo ugoditi. ||lllllll||||lllllll||||l|IIIIIIIBIIIIII|||l!llllllll|||||llinill|!lllll%llllll%lllH||||llllltl||lllW Pocavnajte naročnine na »Samoupcauo" usai de konta decembra! tisi: je popolnoma navezan na dohodke iz naročnine. .............................................................................................................................................................................................................................. Upmšnrefa in. udarocii 34. Rok za uveljavljenje pridobljenega domovinslva. Ali more zahtevati bivša pristojna občina po preteku 2 let od časa, ko je nekdo že 10 let bival v drugi občini, da se vpiše v domovinsko matico te sledn je občine? Obč. X. Odgovor: Stari avstr, zakon iz 1. 1896 (§ 4.) je poznal rok 5 let, v katerem le je mogla bivša domovna občina zahtevati sprejem v članstvo tiste občine, v kateri je oseba pridobila pravico do sprejema. Ta določba pa je ukinjena s S 17. zak. o občinah, ker oseba z izpolnjenimi pogoji tega paragrafa po desetletnem bivanju ne pridobi le pravice do članstva, ampak članstvo- samo (avtomatično). Rok, kdaj bivša občina uveljavi svoj zahtevek na vpis v drugo občino, je zato nevažen in ga zakon tudi ne pozna. — Pripominja se pa, da ministrstvo zahteva v svojih razpisih, da se pravica na vpis uveljavi neposredno po 10 letnem bivanju. Vendar je pravilnost tega stališča zelo dvomljiva in dosedaj še ni o tem niti upravne, niti upravno-sodne prakse; zdi se pa, da bodo upravna sodišča zavzela stališče, kot je v prvem odstavku navedeno, ker je to bolj logično in ker tudi novi zakon o občinah ne pozna takega roka. 35. Pravni učinek vpisa v domovinsko matico. Ali je član občine bivši tajnik, ki je sebe in svoje starše vpisal v domovinske matice? Starši so izpolnili pogoje S 17. zak. o občinah, dočim je bil sin, bivši občinski tajnik, takrat že polnoleten. Obč. K. Odgovor: Vpis v domovinsko matico ni konstitutivnega značaja, to je, zaradi samega vpisa ni še zadobil biv. občinski tajnik članstva v občini. Njegovi starši so z uveljavitvijo zakona o občinah (15. junija 1933) dobili sicer članstvo, vendar jim sin ni sledil, ker je bil takrat že okoli 23 let star. Sin bi samostojno pridobil članstvo le, če bi bil po doseženi polnoletnosti sam že 10 let v občini, česar pa v tem primeru ni bilo. — Drugo je pa vprašanje, ali si jii bil pridobil sin kot samoupravni uradnik (občinski tajnik) članstva občine v smislu § 16/2 zakona o občinah? Ako je bil pri občini stalno (statutarno) nastavljen kot tajnik, je postal član: uko pa je bil nameščen pogodbeno ali kot dnevničar ali slično, pa ni postal občinski član. 3(>. Blagajniško poslovanje; nakazilo izplačil po čekovnem uradu. Ali izpisek poštne hranilnice in čekovnega urada nadomešča pobotnico kot računsko prilogo, ali mora biti v vsakem primeru, kadar se nakazuje občinski denar potom čekovne nakaznice, priložena blagajniškim knjigam tudi posebna pobotnica? — A. A. Odgovor: Po pravilniku o finančnem poslovanju v občinah sme blagajnik izvršiti izplačilo le na podlagi od predsednika podpisanega pismenega nakazila. Na plačilnem nalogu mora predsednik označiti tudi način, kako naj sc izvrši izplačilo, ali v gotovini, ali pa po čekovnem uradu. V primeru, da predsednik odloči, da sc naj izvrši izplačilo po čekovnem uradu, mora blagajnik izpolniti predpisano ček. nakaznico, ki jo podpišeta predsednik in blagajnik s podpisi, kakor sta jih bila javila čekovnemu uradu. Pred izpolnitvijo čekovne nakaznice naj blagajnik odtegne vse predpisane odtegljaje in na nakaznici je vpisati čisto izplačilo. Po čekovnih nakaznicah nakazani zneski pa se ne vpišejo takoj v blagajniške knjige, temveč je z vpisom počakati dotlej, da pošlje poštna hranilnica občini čekovni izpisek. Šele na podlagi tega izpiska je izvršiti vpise v vseli blagajniških knjigah. V opombi blagajniškega dnevnika je navesti besede: Ph. št. ček. izpiska...«, v čekovnem izpisku samem pa številko blagajniškega dnevnika, pod katero je dotični znesek vpisan. Ker je stranka potrdila prejem nakazanega zneska na pošti, ji ni treba prejema potrditi še enkrat na občini in zadostuje čekovni izpisek kot potrdilo za prejem denarja. Morajo pa biti na plačilnem nalogu, odnosno na pobotnici, ki služi kot priloga blagajniškega dnevnika, nalepljeni kolki, ki so se nabavili z odtegljajem. Ce je bilo treba plačati uslužbenski davek ali davek na poslovni promet, je tudi te zneske odtegniti, odtegljaje pa je vpisati v depozitni dnevnik in to šele takrat, ko se vpiše nakazilo v blagajniški dnevnik. 57. Občinske volitve; reklamacijski odbor. V naši občini rešuje reklamacije za vpis ali za izbris iz volilnega imenika reklamacijski odbor, ki sestoji iz mene kot župana in dveh občinskih odbornikov, ki pa sta oba člana občinske uprave. 'Fak odbor smo imeli že od nekdaj in tudi odgovarja predpisom zakona o volilnih imenikih. Slišim pa, da pri drugih občinah posluje v teh stvareh vsa občinska uprava. — Prpsim za pojasnilo, kdo ima prav, mi ali drugi? Ker sta dva člana naše občinske uprave zelo oddaljena od občinske pisarne in so reklamacijske zadeve vse zelo nujne, ne bi rad skliceval vso občinsko upravo. — J. M. v P. Odgovor: Prav poslujejo samo občine, ki rešujejo reklamacijske zadeve v seji občinske uprave. Reklamacijskih odborov namreč, kakor smo jih imeli prej in kakor jih predpisuje v § 21. tudi zakon o volilnih imenikih iz leta 1931, ni več. Odkar je v veljavi zakon o občinah, je stopila na njih mesto občinska uprava. Pred tem zakonom so poslovali z zakonom o volilnih imenikih predvideni reklamacijski odbori le v onih delih države, kjer ni bilo opštinskih sadov«, med drugimi torej tudi v vseh občinah dravske banovine. Cim pa je stopil v veljavo zakon o občinah (I. 1933), smo dobili tudi mi r.opštiiiske sudove«, in sicer v za nas novi instituciji »občinske uprave«, ki je v srbskem delu države stopila na mesto »opštinskih sudov«. Tako je potreba po posebnih odborih za reševanje volilnih reklamacij odpadla. — Najbrž imate še staro izdajo zakona o volilnih imenikih; kajti v novi je izpremenjeno stanje že upoštevano. — Ker zakon o občinah ne predvideva nobenih vmesnih organov med županom in občinsko upravo, župan sam pa za reševanje reklamacij ni pristojen, sme v reklamacijskih stvareh odločati le (vsa) občinska u ]) r a v a. 58. Občinske volitve; upoštevanje prekomasiranih novih delov občine pri sestavi kandidatne liste. Z zadnjo komasacijo je dobila naša občina nekaj vasi in zaseljkov iz dveh sosednih občin. Četudi občinske volitve še niso razpisane, pripravljajo nekateri občani že kandidatno listo. Pri tem pa so nastale nejasnosti, kakšni predpisi veljajo glede upoštevanja novopriključenih delov, ki zahtevajo zase močnejše zastopstvo v novem občinskem odboru, nego jim ga »stari« občani hočejo dati. — Prosimo pojasnila. — Obč. I.. Odgovor : Kako morajo biti poedini kraji ali krajevni deli v občinskem odboru zastopani, o tem nimamo danes nobenih predpisov. Prvotna uredba banskega sveta o sestavi kandidatnih list iz I. 1933 je pač predpisovala, da mora v komasiranih novih občinah vsaka bivša občina dobiti v občinskem odboru vsaj po enega zastopnika, in to v prvih dveh tretjinah odborniških mest. lak predpis je bil takrat potreben zaradi pravkar izvršene obsežne komasacije malih občin. V novelirani uredbi iz I. 1935 je pa omenjeni predpis že izpuščen, tako da je danes sestava kandidatnih list v tem pogledu popolnoma svobodna. Samo po sebi umevno pa je, da mora vsaka skupina, ki sestavlja kandidatno listo, gledati na to, da bodo v občinskem odboru v s i deli občine čim enakomernejše zastopani. — Pripomin jamo, da odloča o pravilni sestavi kandidatne liste le sodišče in da se kandidatna lista, čim je bila sodišču predana, ne more več izpreminjati. 59. Prekoračenje proračunskih kreditov; odgovornost župana. Prejšnji župan je bil brez pristojne odobritve prekoračil nekatere proračunske postavke. Novi občinski odbor ni hotel teh prekoračenj naknadno odobriti, četudi sem jaz to predlagal. — Kako naj se sedaj uveljavi materialna odgovornost župana za samovoljno prekoračenje kreditov, ali pri sodišču ali pri upravnem oblastvu? Krajevna kontrola nam je zaključne račune vrnila s pristavkom, da naj postopamo po § 102. zakona o občinah. Kakšen je postopek po tem členu in kaj pomenijo besede na koncu člena: »in morebitnih povračilih«? Odgovor: Občinski odbor more prekoračenje kreditov naknadno odobriti. Z odobritvijo je izrekel, da se s prekoračenjem strinja in da občina župana (nukazovalca, event. tudi računodajnika) ne bo preganjala. Če pa je občinski odbor to odobritev odklonil, bodisi na ugovor, ki ga je bil vložil kak občan o priliki javne razgrnitve zaključnega računa, bodisi da ni hotel ugoditi zadevni prošnji osebe, ki je za prekoračenje odgovorna, je občina s tem izrekla, da se s prekoračenjem ne strinja in da lioče odgovornost uveljaviti, to je, zahtevati povrnitev povzročene ji škode (preveč izplačanega zneska). Slednje je v sklepu posebej in z navedbo vseh podrobnosti označiti. — Ta odborovi sklep seveda še ni izvršljiv. O sklepu je treba dotičnika obvestiti z odločbo, proti kateri ima pravico pritožbe na eno višje upravno oblastvo (sreslco načelstvo). Šele z odločbo tega je sklep postal pravnomočen in zadeva v redni upravni poti rešena. — Ta sklep pa se ne more eksekvirati z upravno izvršbo, temveč tvori le osnovo za računski proces, ki se vodi pred krajevno odnosno glavno kontrolo, ki je z novelo zakona o glavni kontroli z dne 17. oktobra 1930 (§§ 1. in 17.—26.) postavljena tudi občini za vrhovno računsko sodišče. Zadevo odstopite torej, potem ko ste izpeljali omenjeni upravni postopek do pravnomočnosti odborovega sklepa, krajevni kontroli v nadaljnje pristojno poslovanje. •— Sodno se morejo prekoračenja preganjati le v primerih, kjer gre za defravdacije ali slična zlonamerna dejanja, storjena iz koristoljubja. ||lllllllll|||linillll||lUHIII||||||llllll|||!||llllll||||||llllll||||||llllll|||||||llll||||||||l!ll|||||||lllll|||||||!lllll||!i||!llll||i|||||ll!l||||||||llll||||||||llll||||||||lllll||||||H Odškodnina za transfuzijo krvi. Ministrstvo /.a socialno politiko in narodno zdravje v Beogradu je za splošno bolnišnico v Ljubljani odobrilo cenik, po katerem se bodo odslej zaračunavale poleg običajnih oskrbnih stroškov tudi pristojbine za kri, ki jo bodo zdravniki med zdravljenjem ordinirali posameznim bolnikom. Oproščeni so teh pristojbin vsi državni, samoupravni in banovinski uslužbenci ter siromašni državl jani. Zasebnikom z lastnim imetjem se bodo zaračunavale pristojbine po višini predpisanega jim letnega davka, upoštevajoč tudi dejstvo, kolikokrat je bila dotičnemu bolniku oddana kri v teku iste bolezni. Uprava obče drž. bolnišnice n Ljubljani. llliiiiiiiiiiiiliiigMiiiiiMiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ Občinski uslužbenec V »Samoupravi« so bodo začela objavljati imena vseh občinskih uslužbencev, zaporedoma po okrajih. Zato naj vsak tajnik zbere podatke uslužbencev v svoji občini in podatke dostavi v Tržič. Kdor podatkov ne bo poslal, se ime ne bo moglo objaviti. Objava imen je važna, da dobe na ta način vse občine, pa tudi vsi občinski uslužbenci pregled, kdo sploh službuje na občini. Danes se zaenkrat objavljajo imena uslužbencev iz okraja Kranj, prihodnja številka bo objavila imena okrajev Radovljica, Kamnik in Škofja Loka. kratice pomenijo: prgm. pragmatičen, pg. — pogodben, i. rojen, usl. = uslužben je od dne. OKRAJ KRANJ Občina Kranj: Engelman Anion, delovodja, r. 1892, prgm. usl. 1921. Bedenk Vinko, veterinar, r. 1897, pg. usl. 1934. Ažman Karol, uradnik, r. 1898, prgm. usl. 1923. Molior Gabriel, uradnik, r. 1901, prgm. usl. 1930. Malovrh Franc, ekonom, r. 1874, pg. usl. 1921. Schilling Jožef, šofer-monter, r. 1900, pg. usl. 1931. Figur Ivan, vodja policije, r. 1882, pg. usl. 1921. Kele Maleož, nadstražnik, r. 1884, pg. usl. 1924. Šuc Ivan, nadstražnik, r. 1890, pg. usl. 1929. Mihelčič Matevž, stražnik, r. 1903, pg. usl. 1932. Brezar Aloj/., oskrbnik klavnice, r. 1871, pg. usl. 1903. Krt Jožef, nočni čuvaj, r. 1911, pg, usl. 1935. Bizjak Viktor, pomožni delovodja, prgm. usl. 1935, Češenj Stanko, sluga, r. 1897, pg. usl. 1921. Gorjanc Jane/, sluga, r. 1891, pg. usl. 1936. Občina Tržič: Japelj Vanko, delovodja, r. 1900, prgm. usl. 19(8. Bedenk Vinko, veterinar, r. 1897, pg. usl. 1934. Perko Franc, zvaničnik, r. 1906, prgm. usl. 1931. Zadražnik Vinko, klavn. oskrbnik, r. 1900, pg. usl. 1936. Kralj Rok, sluga, r. 1886, prgm. usl. 1920. Primožič Miha, gozdni čuvaj, r. 1884, pg. usl. 1927. Vuk Gašper, nočni čuvaj, r. 1881, pg. usl. 1934. Dornik Karol, nočni čuvaj, r. 1899, pg. usl. 1934. Klemenc Mariju, oskrbnica ubožnice, r. 1872, pg. usl. 1920. Mandelj Anton, cestar, r. 1863, pg. usl. 1928. Japelj Erna, pisarn, pomočnica, r. 1921, pg. usl. 1937. Občina Križe: Strajnar Slavko, delovodja, r. 1903, prgm. usl. 1937. Marčun Ignac, sluga, r. 1899, pg. usl. 1931. Močnik Martin, cestar, r. 1877, pg. usl. 1936. Občina Stražišče: Inž. Fugina Ivan, delovodja, prgm. usl. 1934. Občina Šenčur: /lipan Jožef, delovodja, r. 1884, prgm. usl. 1936. Občina Naklo: 7.upari Franc, delovodja, r. 1899, prgm. usl. 1933. Brodar Anton, sluga, r. 1877, pg. usl. 1932. Občina Kovor Rozman Franc, delovodja, r. 1912, prgm. usl. 1936. Janc Janez, sluga, r. 1887, pg. usl. 1936. Občina Golnik: Studen Andrej, delovodja-pripravnik, r. 1912, prgm. usl. 1937. Golmajer Jernej, sluga, r. 1913, pg. usl. 1937. Občina Sv. Katarina: Pirc Valentin, delovodja-pripravnik, r. 1915, pg. usl. 1937.