Poštnina plačana ▼ gotovini V Ljubljani, dne 28. februarja 1935. Leto VIII. — Štev. 8. Pravica Glasilo *crščan&l-zee?a delovnega l$zi€2&iva ait«»» ritk £«trtek pop.; * siočah* pr*xnika ij Nitnazca Številka Din 1'—. ~ Cena: s« 1 mesec II Oglasi, reklamacije in naročnina na spravo sUa popraj — Uredništvo: Ljubljana, Mikloši- || Di» 4'—, ca četrt lota Din 10'—, za pol leta Din 20*—; ni II Delavska zbornica, Miklošičeva cesta 22, 1. nad. *ev» c. — Nefrankiraa« pisma »« n« spcejeBjafo II iDosemstvo Din 7'— (mesečno) — Ofilaii: p« dogovora II Telefon 2265. — Stev. čekovnega računa 14.900 Votivni proglas vlade Že dolgo časa pričakovani volivni proglas, ki je 'bil napovedan kot osnovna baza za pred-stoječe volitve v naročimo skupščino, je vlada proglasila v torek, dne 26. februarja. Tisiti dan izve e er je proglas objavil po radiu kmetijski minister L>. Jankovič. Proglas bo v teku prihodnjih dni plakatiran po vsej diržavi. Proglas pravi, da sta narodno edinstvo in državna celota, zavarovani is sedanjim ustavnim redom, nedotakljivo načelo notranje dri. ureditve, ki dviga jugoslovansko nacijo na višino solidarne celote. Na tej temeljni osnovi izraža vlada v proglasu iskreno in globoko priznanje ibivšim političnim strankam za vsa koristna prizadevanja in za vse njihove zgodovinske .zasluge, in ugotavlja, da sodobno narodno življenje in njegova bodočnost zahtevate od mas širših pokretov in večjega poleta. Zato pa po mnenju vlade 'razdejane in pokrajinsko razdeljene nekdanje politične stranke ne morejo več zagotoviti zdravega in naprednega javnega življenja. O državni vladni kandidatni listi, kaitere .nosilec bo g. Bogoljub Jevtič, pravi proglas, da bodo vsi kandidati na tej listi odločni nasprotniki vseh separatističnih, federalističnih im prevratnih teženj. Scmaciša pok. zav. bratovskih sMudmc minister je ob zaključku te važne ankete "ol> V ministrstvu za gozdove im rudnike se je vršila 21. do 22. t. m. pod predsedstvom ig. min. za gozdove im rudnike dr. Svetislava Popoviča, predstavnikov1 'Ministrstva «a soc. politiko, delodajalskih in delojemialskih delegatov glavnih bratovskih skladnic Beograda, Zagreba, Ljubljane, Sarajeva in Splita važna anketa, kako dobiti rezerve za pasivne bratovske sklad-nice. Večina predstavnikov je osvojila predlog ljubljanske bratovske skladmice, ikaitera je predlagala, da se poleg posebnih! fondov za sanacijo pok. zavarovanja pri posameznih ibrat. sikladnicah osnuje tudi skupen sanacijski fond za celo državo, v katerega ibi stekale davščine prodanih in uvoženih rudarskih proizvodov. G. Tone Fajfar: Temelji bodočemu človeštvu Današnja človeška dražba je omajana do temeljev. Samo krepkejši pretres, pa se bo zvrnilo vse v prah in razvaline bodo večje kakor je bila kdajkoli njena veličast. Mnogi še vedno upajo, da bo mogoče današnji družabni red obdržati na ta ali oni način. Nešteto samozvanih zdravnikov se oglaša im s kramarsko vsiljivostjo proglaša svoje recepte za edino zdravilne in odrešujoče. Vsak hoče te svoje recepte preskušati na človeštvu, kakor preskušajo zdravniki strupe na miših in zajcih, pa naj se ti recepti imenujejo ali nacionalizem, revolucija, diktat tura proletariata ali stanovska država ali kakorkoli že. Že mnogo takih poskusov smo doživeli in še jih bomo — toda uspeha ni; človeštvo še bolj tone v obupu in stiski. Kje je vzrok temu, ali še bolje: kateri je tisti pravi, odrešilni recept, po katerem bo človeštvo prišlo do sreče? Prvi vzrok neuspehov je v teim, ker vsak hoče današnjo družbo popravljati, Mikati, pleskati. Človeštvo bo moralo biti popolnoma pre-nc».lje>,o, pretopljeno kakor zlato v ognju in očiščeno vfce žlindre, da bo postalo zmožno ustvariti novi družabni red, pravičen iza vse. Za tako popolno ipreroditev človeštva pa je treba temelja, na katerem se bo človeštvo prerodilo in upostavilo družaben red, kakršen bo njemu v srečo. Ta temelj je Kristusov nauk, posebno nauk o ljubezni do bližnjega. Kristusova zapoved: »Ljubi svojega bližnjega kakor sam sebe!« bo postala vodilo novega 'življenja. Moigoče je namreč upostaviti nov red tudi brez ljubezni, prav dobro verno, da je tak red tudi mogoče držati neko dobo- s silo, terorjem, bajoneti. Skoraj nemogoče pa je, tla bo tak red v srečo človeštvu^ ker človek hoče poleg življenja predvsem tudi svobode. Gotovo bo talk red prej ali slej propadel, posebno če so zruši sila, ki ga vzdržuje. Za srečno življenje človeštva pa me zadostuje le postava, sila, teror, ampak je treba vse kaj več: srečo daje šele prava ljubezen človeka do človeka. Zapoved ljubezni je danes ne samo med človeštvom, ampak tudi med krščanstvom skoraj docela pozabljena. To se kaže posebno v socialnem življenju. Znano nam j c, kako pravilno so še umevali prvi kristjani Kristusovo zapoved. Odrekli so se zasebni lastnini in so vse premoženje dali v skupno blagajno, odkoder so potem črpali sredstva za svoje potrebe. Kmalu po tej dobi krščanskega heroizma in ljubezni pa se je tudi med nje ugnezdila sebičnost, egoizem; začel je prevladovati lastni žep nad pravim bratstvom. Im tako je šlo do današnjega dne, čc izvzamemo nekatere velike ljudi, ki so od časa do časa s svojim velikim zgledom zasijali med krščanstvom. Velika večina kristjanov pa je docela pozabila na zapoved ljubezni, ki je po Kristusovih besedah največja med vsemi zapovedmi in mora biti tako močna, da ne trpi nobene krivice. In kako je danes? Bodimo možje in po- glejmo resnici odkrito v obraz! Veliko besed je izgovorjenih med nami o krščanstvu in mnogi se s ponosom trkajo na svoja zavedna »krščanska« pi-sa. Marsikdo se ponaša z veliko »katoliško« firmo. Toda na žalost sredi tega katoličaustva najdemo le malo pravega klenega zrnja. Kar ga je, ga dobimo le med preprostim ljudstvom, pri malem človeku. Med ljudmi iz družbe je katoliško ime večinoma le reklama. 'Če gledamo na položaj n. pr. z delavskega stališča, tare j s strani, ki najbolj občuti težo današnjega družabnega reda, vidimo mnogokrat prav žalostne primere. Vidimo ljudi, podjetnike, ki sicer s ponosom nosijo katoliško ime, pa se na žalost prav nič ne razlikujejo ■od svojih tovarišev-kapitalistov bodisi Judov ali svobodomiselcev ali kakršnihkoli. S svojim ravnam jem prav tako i/.žcmajo dtlavce, jim odtegujejo zaslužek in jih mečejo na cesto kakor drugi kapitalisti. Kakor da bi za nje ne veljala božja zapoved! Današnji čas zahteva praktičnega katoličanstva. iPrav zato, ker se katoličani tega doslej nismo zadosti zavedali, se ne smemo čuditi, da sc delavstvo že v masah odtujuje Bogu im Cerkvi. Skrajni čas je, da besede spreme- Za ozdravitev gospodarskega življenja, kateremu bo posvetila vlada glasom proglasa vso pozornost, napoveduje proglas važnejše ukrepe kot: znižanje zemljiškega davka za 90%. znižanje davkov, znižanje taks, znižanje železniških tarif, koncentracija državnih in poldržav-nih velikih denarnih ustanov za boljšo razdelitev kreditov in za pospešitev obtoka 'kapita-lov, znižanje obrestne mere pri državnih in zasebnih bankah, odlog plačil in znižanje obrestne mi ere pri kmetskih dolgovih, ena milijarda dinarjev zagotovljenega kredita za ve-li-Ka javna idela, za gradnjo cest In izgradnjo železnic. K'omčmo govori proglas še o zadružništvu, •kateremu hoče vlada zagotoviti popoln razvoj, ki pa mora ostati politično, versko in plemensko nevtralen. Vlada obljublja tudi, da bo gospodarsko in delavsko zakonodajo korenito popravila, kar je po našemi mnenju, edinole mogoče, če sc da obstoječimi delavskim strokovnim organizacijam večji vpliv na socialno zakonodajo', kar bo .laliko mogoče, ker že v proglasu pravi vlada, da morata biti pravni red in zakonitost popolnoma zasigurana. V proglasu vabi vlada vse državljane, da 5. maja oddajo svoj glas za državno listo z nosilcem g. Jevtičem na čelu. ljubil, da se bodo z vso strogostjo podvzele mere, ki so potrebne, da se .pokojninsko zavarovanje mašili bratovskih skladnic sanirat in postavi na realno podlago. Iz tega je razvidno, da boano konično le prišli do realizacije naših predlogov. Sicer je zato že zadnji čas, kajti ne, da je pasivna samo naša glavna bratovska skladnica, so temu precej blizu tudi druge, predvsem splitska. Sploh je treba, da se postavi pokojninsko zavarovanje naših rudarjev in kovinarjev na irealno podlago, da ne bodo živeli v večni negotovosti, ali bodo prejeli še za prihodnji mesec borno pokojnino. ninio v dejstvo, ker le v temi bo rešitev človeštva. Kaj mam pomagajo govori, katoliška društva, obiskovanje cerkve, molitev, če pa 'glavnega nimamo — ljubezni do bližnjega. Ljubezen je tisti temelj, na katerem bo morala biti zgrajena človeška družba. Množice delavstva gredo danes prihodnosti nasproti. Vedo, da je današnja stavba družabnega reda omajana do temeljev in da bo treba zgraditi nekaj povsem norega, trdnega in pravičnega. Vprašanje pa je, ali bo ta stavba zgrajena brez Boga ali z Bogom, brez ljubezni ali z ljubeznijo. Na krščanstvu samem leži velika odgovornost za to. Ljubezen mora vse prepojiti, ne samo malega človeka ampak tudi človeka iz »družbe«, ki doslej misli, da zanj zadostuje samo birma. Katoličani stojimo pred odločitvijo: če bomo isejali ljubezen, bomo želi ljubezen, če je ne bomo sejali, iboino želi sovraštvo, in povean, da bodo dnevi, ko se bo to maščevalo, strašni. Mimo nevarnosti. '/, ozirom mi naš protest, da se sedanja »Uredba o viničarskem redili« ne sme poslabšati, še manj pa ukiniti, so zagovorniki teačnega, pa smo se že navadili. Navaditi se bomo morali tudi na to, da med delom ne bomo pili vode, ki je izven tovarne. To je izguba časa, zato .narede pri vsakem stroju, črpalko; pametna misel za obe strani. Med odmorom je pa v bodoče zopet dovoljeno, da pri stroju sedeš na parno napeljavo in čakaš na. delo. Nadalje je v kovačnici prepove-dano kaditi zaradi požara. To so novosti, za katere se imamo zahvaliti našem,u g. uradniku, ki nam gre tako na roko. Blagovolili bi ga še prositi, da si kupi knjigo o lepem vedenju; bo sicer to žrtev, če ta gospod v delavce kašlja in se ob njih briše roke. Veliki neredi gredo čez naše raine, katere bomo samo v skupni borbi spravili s sveta. Nazarje. V soboto, 23. t. m., zvečer je bil v obratnih prostorih tuk. podjetja članski sestanek skupine lesnega delavstva. Na sestanku je govoril tudi zastopnik centrale tov. Rozman, ki nam je razložil pomen in koristi strokovne organizacije in nam dal novih smernic za bodoče delo. Vse do kraja je z zanimanjem sledilo njegovemu govoru. Kljub slabemu vremenu in veliki povodnji, vsled katere so bili mnogi zadržani, je bil sestanek še precej zadovoljivo obiskan. Sestanka se je udeležilo tudi precej nečlanov. Opazilo se je pa tudi, da se nekateri, komaj par minut oddaljeni, sestanka nevem iz kakšnega vzroka niso udeležili. Če mislijo, da jim tega ni treba, so se zelo urezali. Ker čisto sigurno bo prej ali slej tudi za nje kakor za vse druge prišel čas, ko bomo v resnici potrebovali pomoči. Odkod pa je naj iščemo, če ne od svoje strokovne organizacije. Prav je povedal tov. Rozman, ko je dejal: »Čujte, in bodite pripravljeni.« Pripravljeni je treba da smo, pripravljeni tako, da nas tudi najhujši sunek ne preseneti in ne podre. Če pa hočemo, da bo naša trdnjava močna, je treba da nas je veliko, ker poedinci nikjer nič ne opravijo in ne dosežejo. Zato pa vsi do zadnjega v organizacijo, njej sinemo popolnoma zaupati. — Ker se v tem letu namerava zidati tukaj tudi nov društven dom, je prišlo tudi to na vrsto. Delavstvo z denarnimi prispevki ne more veliko pomagati, pomagamo pa lahko z delom in s tem da pokažemo dobro voljo. 0 tem, da je društven dom tukaj potreben, ni dvoma, potreben predvsem za mladino. BREZPOSELNOST V FRANCIJI Število registriranih brezposelnih je doseglo v Franciji začetkom februarja rekordno višino 479.000 to je 146 tisoč ali 44 odstotkov več ko lani ter 59.800 več ko decembra. Važno pa je, da se je število dvigalo v vsej drugi lanski polovici leta. ,Ker Francija ni uve kosmatega zaslužka. Delavci so prispevka oproščeni, če plačujejo 104 Din letnega uslužbenskega davka. V Dravski banovini pridejo pod ta davek: a) Zavarovanci OUZD in njih poslodavci (po stanju 3. maja 1934). 10. r. 7037 Letni zaslužek 70 milj. Din 11. r. 4489 Letni zaslužek 53 milj. Din 12. r. 7028 Letni zaslužek 110 milj. Din 18554 233 milj. Din b) Zavarovanci Trgovskega bolniškega podpornega društva in njih poslodavci. 10. r. 559 Letni zaslužek 6 milj. Din 11. r. 434 Letni zaslužek 5 milj. Din 12. r. 3404 Letni zaslužek 65 milj. Din 4397 76 milj. Din c) Glavne bratovske skladnice in njih poslodavci I. 509 II. 6036 6545 — zaslužek 80 milj. Din (aproksimativno). To bi dalo naslednji kalkuliran donos bednost-nega ionda: Skupina a) 4.16 Skupina b) 1.14 Skupina c) 1.20 6.50 Trboveljski rudniki so plačali v 11 mesecih za bed- nostni iond Din 679.346.30, ▼ celem letu 1934 cca 750.000 Din. 2) Budžet bednostnega ionda za 1. 1934-35. Dohodki: 5,05 milj. Din. Izdatki: Za mezde in živila pri izvrševanju javnih del .... 2,55 milj. Din Za elementarne nezgode . 0,50 milj. Din Za prehrano onemoglih in brezposelnih..............0,90 milj. Din Podpore javnim kuhinjam in humanitar. ustanovam 0,45 milj. Din Višje kvaliiicirani brezposelni .........................0,65 milj. Din 5,05 milj. Din Pozicije razven zadnje znašajo 4,4 milj. Od tega se je razdelilo 3,22 milj. na poedine sreze takole (v tisočih); Brežice 98.7, Celje srez 146.6, Celje mesto 36.8, Črnomelj 47.6, Dolnja Lendava 60, Gornji grad 68.5, Kamnik 78.7, Konjice 68.1, Kočevje 125.1, Krško 53.2, Laško 133.4, Litija 269.4, Ljubljana srez 218.5, Ljubljana mesto 108, Ljutomer 275, Logatec 91.1, Maribor desni breg 979, Maribor levi breg 137.3, Maribor mesto 108.5, Metlika 56, Murska Sobota 81.5, Novo mesto 171, Prevalje 68.9, Ptuj srez 117.1, Ptuj mesto 17.5, Radovljica 99.2, Slovenji gradeč 66.9, Šmarje pri Jelšah 92.3, Škofja Loka 91.6. Po razpredelnici je šlo v sreze, v katerih je delavstvo Trboveljske premogokopne družbe (Laško-Litija) 402.000 Din. Verjetno je, da se je razdelilo 1,2 milj. Din, za katerega nimamo razpredelnice, vendarle v večji meri v industrijske kraje, — vendar tozadevnih podatkov nimamo. Nekai o nazorski mladim Nazarje, 16. febr. 1935. Na tem mestu mislimo delavsko mladino, prizanašanja vredna pa tudi kmetska ni. Najprvo te vprašamo, mladina: kje in kako se uveljavljaš? Ali v stroikov.nili oa-ganiza- ' cijah, ali v zadružništvu, ali v športu, ali v dramatiki, ali v cerkvenih organizacijah, ali mo- j goče v čitanju? Na vsa ta vprašanja nam moreš odgovoriti samo z — ne. Ko ibi vsaj za eno navedenih imela smisel. Če se že toliko govori in so tako daleč znane Nazarje po svoji veliki lesni industriji in njenem napredku, zakaj bi se ne smelo govoriti in slišati tudi o kulturnem napredku. Ko' beremo razne mladinske liste, nas je kar sram, ko vidimo kako se tišči mladina v ospredje in kaže svoje zmožnosti. Kako pa pri nas? Če pogledamo lansko statistiko, je povprečna starost tuik. delavstva malo nad 30 let, čeprav je vmes precej starčkov. — Če pa pogledamo ljudi, ki se res. udejstvujejo pri raznih ustanovah, bodisi v zadružništvu ali kjenkolj, pa najdemo povprečno starost nad 40 let. Vzrok temu pa je neizobrazba mladine. — K izobrazbi mladine je mnogo virov, toda glavni pa je dobra knjiga in časopis. Ne mislimo raznih romanov, četudi pravijo, da so dobri, ampak strokovno čtivo. Četudi ni zaenkrat tu nobene javne knjižnice, vendar je raznega dobrega čtiva dovolj na razpolago, samo posl užiti se ga je treba. Smo že rekli in še poudarjamo, dokler bo naš list »Del. Pravica«, ki nudi čitatelju toliko koristnega, služil za vse drugo, ko pa za čitanie, tako dolgo ne smemo pričakovati od delavske mladine poboljšanja. Prepričani smo, da ako vzame tak lajik v roke »Del. Pravico« in jo prečita od prve do ■zadnje strani, in to skozi celo leto, bo. nazadnje g. ponosom dejal: Sedaj pa tudi jaz nekaj vem! »Del. Pravica« je na prvi pogled zelo skromen list, vendar prekaša po svoji vsebini marsikak drugi slovenski časopis. /Ko bi naša mladina vsaj en odstotek tega žrtvovala za izobrazbo, kolikor da za lepo obleko in razni luksus, bi z mirnim srcem lahko rekli: Nazarje so pa res napreden kraj! ■Ne misli draga mladina, ko sc prav taktno po modi nosiš, in po (gostilnah in javnih križiščih kažeš, da je s tem tvoja izobrazba dosežena. Ne! Ravno tvoja elegantna obleka te dela in .kaže še bolj puhlega in praznega. Vzrok, da je naša mladina tako nedostopna za družabno življenje, je ta, ker mladina, ki je sedaj v razcvitu, še ni skušala grenkosti življenja in zato tudi ni čutila nikake potrebe po skupnosti. — Drugi vzrok pa je tu, da si je generacija, ki jo je doletela bivša svetovna polomija, hotela v povojnih letih nekoliko oddahniti, in 'ta oddih sc še sedaj maščuje. Današnja mladina je kakor deroča .reka, ki teče, ne oziraje se ne na levo, ne na desno, z brzino naprej, nevedoč kam, dokler se ne izlije v morje, ki jo končno pogoltne. Zato je treba tukaj nekoga, ki bo znal to reko pravilno usmeriti in ji pokazati pravo strugo, da je ne pogoltne morje brezdelnega življenja. — Poklicana za to delo pa je v prvi vrsti (oprostite, če koga zadene!) inteligenca, in to o kos svojim težavnimi nalogam. S primernimi predavanji, taboren ji in skupnimi izleti bo dosegala svoj smoter. Uvod v to njeno delovanje 'bo pa predavanje tov. Ručerja, v četrtek 7. marca 1935, v dvorani Del. zbornice, ob pol 8 zv. S spremljavo diapozitivov nam bo pokazal lepoto in vpliv gore na človeka, ko si bomo ogledali goro z vseh stirani: z vrha in iz doline, v viharju in soncu, v zimi in v poletju... Vabimo vas, da se udeležite tega večera in opozorite svoje znance na to. Vstopnina je zelo nizka, vstopnice si pa rezervirajte v pisarni Jug. strokovne zveze, ker je zanimanje precejšnje. Urejuje in ta uredništvo odgovarja: Peter Lombardo. — Za Jug—hwito tiskan«: K. OeJ. — Iadaja sa koniorcij »Delavake Pravice«: 8. žmner.