Poštnina oiacana v gotovini Stev. 43. V Ljubljani. v četrtek dne 24 oktobra 1929. DE S* AVŠ~K A Leto II. Glasilo krščanskega delovnega Ifisdstva Izhaja vsak Celrlek pop.; v ilučn u prašnika dan poprej — Urednlitvo: Ljubljana, MlkloSi* čeva e. - Nefrankirana pisma se ne sprejemalo i-ONainezna Številka OI«i 1*5 o — Cena ; *« 1 me»ec Din 3*-, xa tetri teta Din 15*-. xo pol eta Uln 3o »a Inozemstvo Din 7*- (meiečno) — Oglas: po dogovoru Offlasi, rekittniHCije Iri naročnina na upravo IVftklo$fCeva ce\la (palačo Delavniki vborn c«*> I. nadstropje — Jugoslovanska * rokovno /vesen Zgodovinski dan. 21. oktobra so po dolgih letih zopet prišli skupaj zastopniki 8000 rudarjev in vodstvo Trboveljske premogokopne družbe, da sporazumno določijo delovno razmerje. Rezultat 8 urnih pogajanj je v glavnem nova kolektivna delovna pogodba, ki je bila sklenjena ta dan in enkratni prispevek v iznosu nekaj nad 2 milijona Din. Iz vrst zavednega strokovno organiziranega delavstva je izšla pobuda, du se vsaj v moralnem če že ne toliko v materielnem pogledu skuša predrugačiti obstoječe stanje. Strokovno organizirano rudarsko delavstvo je spričo splošnega položaja začutilo, da družba - delodajalec mora priznati upravičenost zahteve, da neha brezpravno stanje. Odločilen del rudarskega delavstva se je v toku 6 let po svojem porazu sam v sebi toliko konsolidiral, da je spoznal, da je treba za dosego še tako malih uspehov ele-mentarno silo tisočev, mase prav usmeriti in voditi. Iz mase je zrasel organiziran pokret. Organizirano delavstvo mu je stopilo na čelo. In zgovoren plebiscit svoje zrelosti so podali tolikanj razvpiti rudarji TPD s tisoči podpisov, ki pričajo na drugi strani tudi o solidarnosti v stremljenju teh tisočev. Ena naših vrhovnih zahtev je bila vedno demokratizacija tudi gospodarskega življenja kar znači, da mora tudi v gospodarskem življenju neke družabne skupnosti odločevati široka plast vseh vrst interesentov. M praktičnem strokovnem gibanju smo vedno poudarjali enakopravnost direktnega in pravega producenta-delavca in tistega, ki danes še dejansko in pravno poseduje kapital, katerega vlaga v produkcijo. Te zahteve, sloneče na vsestransko pravilnih zaključkih, pa more delavstvo uveljaviti edinole po nekem svojem zastopstvu in to so razredne strokovne organizacije. Priznati to zastopstvo se pravi, priznati delavstvo kot svojega enakovrednega sopogodbenika in činitelja, od katerega je vsaj v toliki meri kot od kapitalista odvisna produkcija. Zavednejšemu, izobraženejšemu delavstvu danes ne gre več samo za to, da si bo zvišalo mezde, ampak da si bo tudi dejansko priborilo položaj enakopravnega faktorja produkcije. Vodilne glave trboveljskih rudurjev so si na jasnem, da je socialistična družba, vlada proletariata kot velike večine človeštva sveta gotova bodočnost, kateri mora proletariat rod za rodom polagati trdne temelje. Novega družabnega reda ne bo postavila nenadna revolucija in prizadevanje za to revolucijo najmanj pa otroški poizkusi delavstvo še dalje držati v ne-rednosti in ga v takem položaju pridobivati za razne manevre s puhlimi in kot steklo prozornimi frazami. Kapitalizem ima zato tudi politično moč, ker ima gospodarsko. Kajti politika mora z življensko nujnostjo slediti gospodarstvu. Naloge proletariata so tedaj, da združen v svojih razrednih strokovnih organizacijah zavzemlje stopnjo za stopnjo gospodarstvo, produkcijo, rudnike, fabrike. Za sedanjost pomeni uspeh organiziranega mezdnega gibanja v materi-elnem pogledu nekaj, za bodočnost malo. Tem bolj pa mora biti delavska javnost zadovoljna z dejstvom, ako moremo ugotoviti, da bo, če kje, gotovo v revirjih TPD najprej vstala enotna razredna fronta vseh rudarjev, Enotna strokovna organizacija. Zrna-govitost gibanj rudarjev, ki se bodo vodila v bližnji bodočnosti, je pač za-visna edinole od iskrenega hotenja težiti k temu cilju. Ako bodo rudarji spričo 21. oktobra gledali v bodočnost pod temi vidiki, tedaj pač ni daleč čas, da bo tudi rudar na svoji zemlji svoj gospod. Izseljeništvo in narodnost. France žužek. Domorodni čut je globoko razvit v vsakem človeku. (Neizmerna je naša lju-bav do rojstne hiše. Moj Bog, kako mladostno domotožje zgrabi včasih slovenskega inteligenta, ki se sicer nahaja doma, a mu hladne nedomače roke delijo tenke razrezke krvavo zasluženega kruha. Slika za sliko se razvija v takih lupili pred nami: mati, sestra in brat, svak in botra, vrt in ščinkovčevo gnezdo na jablani, laz, vriskajoči kosci in razpaljene grabljačice, tajinstven šepet bukovega gozda in zategel žvižg kragulja nad njim. Kaj ni tega tako lepo povedal že Oton Župančič, pojoč >v seči v gozdi so gnezdili drozdi«, tako otroško vprašujoč: »Očka, še več? —« 'Neprimerno težje je pri srcu slovenskemu delavcu v tujini. Po Novem Sadu sem šel. Ustavil sem se na trgu Svobode. Iz tretjega nadstropja me je na mestu vkoval spev: »Stoji v planini vas.« In nato sem videl belo roko slovenske služkinje, ki je skozi okno stepala prašno cunjo — —Zakaj bo Svetozar Banovec uspel v Ameriki neprimerno bolj kot kak suhoparen, s. številkami natrpan exakten »vseznal«? Zato, ker bo našim ljudem s svojim lepim glasom umetniški tolmač vseh silnih čarov domovine, skritih v preprostih, a zato tem lepših narodnih pesmih! Letos smo bili priča dveh izletniških transportov naših delavcev iz Nemčije, Francije in Holandske v domovino. Skupaj je bilo nekaj nad 200 delavcev. Kaj dokazujeta ta dva transporta predvsem? To-le: 1. Da v našem delavstvu, zaposlenem v tujini, ni zamrl čut ljubezni do domovine. ‘2. Da jim domovina ne nudi vsaj neke relativne eksistence, kajti gotovo je, tla l»i bili ti ljudje radi ostali doina, če l>i jim bil zajamčen obstanek. Napačna in pretirana, močno pretirana je trditev, da so naši ljudje zunaj v svetu narodno izgubljeni, ker zamira v njih ljubezen do očetnjave. Ta slučaj nastopi le, ako so naši ljudje stalno navezani na zaslužek v tujini. Toda iz tega sledi to-le strahovito dejstvo: Tisoči Slovencev so za svoj narod izgubljeni zato, ker na svoji lastni zemlji, odnosno v svoji lastni domovini nimajo predpogojev, da bi si zajamčili človeka vreden obstoj. Ali naj se radi tega postavimo na neko aprioristično stališče proti izselje- vanju kol takemu? Ne! To stališče je preozko, temelji na napačnih zaključkih in je radi tega zmotno. Zlo se da odpraviti, odnosno vsaj do neke iz vestne mere omiliti le na dva načina: 1. Domačo gospodarsko in socialno politiko je treba začeti voditi tako, da bo nudila najširšim plastem delovnega ljudstva, zlasti pa proletarijatu, človeka vredno eksistenco. 2. Urediti in organizirati je treba izseljeniško politiko tako, da bo imel naš človek v tujini na licu mesta po naših konzularnih oblasteh in zastopstvih vsaj tako zaščito kot doma. Ako bodo stremeli merodajni činite-lji in ljudski tribuni za tem, potem ne bo dolgo, ko bo naš človek vsepovsod ostal do kraja zvest svoji materi domovini, zakaj doma mu bo nudila obstanek, a v tujini polno zaščito. Rimljani so bili državniki prve vrste. Saj so bili gospodarji nad celim tedanjim kulturnim svetom. In vendar je bil pri njih splošno znan pregovor: »Ubi lu ne, sibi patria« — »Kjer mi je dobro, tam je domovina moja«. Tega načela se dsnes splošno drže Italijani in Nemci. l'i celem svetu so razkropljeni, a nikjer sužnji. Zakaj: Italija in Nemčija trošita letno težke milijone za uspešno izseljeniško politiko. Zato ostane Taljan povsod Taljan, a Nemec povsod Nemec, k. morkoli pride in kjerkoli se naseli. Tudi naši ljudje prineso iz tujine marsikaj dobrega: denar in svetsko široko-giudnost. Mnogi izmed njih pa so šele v tujini dobili pravo ljubezen do svoje domovine. Kujmo torej bodočnost delavstva tako, da bo imelo delovno ljudstvo kruh •ia! V tujini pa zanj — skrbimo in ne Uo izgubljeno za svoj narod. * Zapazil sem, da se članki v »Delavski Pravici« bero zelo kritično. To je prav. Prav mi ni to, da nekateri ljudje, hoteč se jim dlakocepstva, trgajo iz njih posamezne stavke in odstavke, kvareč s lem pravi zinisel celote ter nato kriti-kastijo popolnoma z napačnih gledišč. Naj jim bo na tem mestu povedano, da bomo širokogrudni in velikopotezni, četudi bo poedinec ali poedina skupina radi naših stvarnih ugotovitev udarjena na glavo. Delavstvo ne sme molčati. Greh bi bil to. Kako je zapisal Župančič v dnevih strahot in grozot v Zarje Vidove? —: lajajte, lajajte, lajajte! Češkoslovaška krščansko-socialna stranka. Morava je bila vedno prva. 'Na Moravi se je rodilo vse novo, katoliški preporod, kultura, Orel, delavski pokret, katoliški zadružni pokret. Dne 3. oktobra . letos pa je vstala na Moravi, v Brnu kr-i ščansko-socialna stranka. Delavstvo je bilo že dolgo v Ljudski stranki zapostav-ljano. V stranki so komandirali veleposestniki, ravnatelji, advokati, delodajalci. Jasno je, da ena stranka ne more biti vsem enako pravična, posebno, če jo vodijo kapitalisti. Delavstvo je moralo voliti, delati in molčati. Dne 27. oktobra bodo volitve v narodno skupščino. Ko so se sestavljale kandidatne liste, je bilo delavstvo popolnoma prezrto. Delavci so bili postavljeni na iaka mesta, da bi gotovo ne bili izvoljeni. Šlo je za čast delavstva in njegove koristi. Dne 3. oktobra se je delavstvo odločilo. Oživili so bivšo krščansko-so- eialno stranko. Vsa ljudska stranka je skočila na noge. Vsa glasila ljudske stranke so lopnila po delavskih voditeljih, po starem pravilu, da je treba voditelje nasprotnega gibanja diskreditirati, umazati, obrezčastiti. Ustanovili so lidovci takoj nasprotno strokovno organizacijo, ki je pa zbrala le politično, a nedelavsko čuteče delavstvo, največ takega, ki prej sploh organizirano ni bilo. Za lidovca danes ni najbolj umazan človek komunist, narodni socialist, demokrat, temveč krščanski socialist. »Budoucnost« z dne 11. oktobra je ' prinesla proglas krščansko-socialističnim delavcem in delavkam. Ta proglas pravi med drugim: Resnica je, da je ljudska stranka prevzela krščansko-socialni program, ki je bil že dopolnjen z modernimi idejami krščansko-socialnih delavcev, ali ta program se ni jemal nikdar v obzir, tudi tedaj ne, ko je slo za socialno politične zadeve in za zastopstvo proletarijata v stranki. I)a bi stranka krila to pomanjkljivost, je vrgla v svet novo geslo: »Solidarnem.« To je bil plašček za tiste, ki so hoteli imeti korist od tega. Ako so delavci in nameščenci kaj hoteli, se jim jo reklo, da so proti solidarizmu vseh stanov in s tem so bili odbiti. »Solidari-zeni« je bil sredstvo, s katerim so krili svoje interese. Nekateri lidovci so nam dali naziv »marksisti«, slednjič celo »boljševiki«. Stranka je delala z vsemi silami proti »sekti v stranki«. Poslabšan je bil zakon o državnih nameščencih, poslabšana je bila službena pragmatika. Strokovna organizacija je napravila predloge za spremembo teh zakonov, a nihče se ni brigal zanje. Želelo se je celo, naj bi se k poslabšanju zakonov molčalo, ker je stranka s tem soglasna in ker se je za to obvezala. In ko je bil izdan službeni red za železničarje, je bil ta zopet poslabšan. In ko se je Zveza železničarjev v soglasju s centralo postavila odločno proti takemu oškodovanju delavstva, je ljudska stranka ta odločen nastop tolmačila kot zločin proti državi. Napravljen je bil poizkus, razbiti strokovno organizacijo. Skupno s fašisti se je osnovala zveza, v katero so gonili naše železničarje, da bi bili orodje gospodov v vladi. Vodstvo ljudske stranke je šlo tako daleč v svoji ošabnosti, da je grozilo z izključitvijo n stranke voditeljem strokovnega gibanja in končno tudi izključila več delavcev. Stranka je začela s persekucijami P*°ti posameznim strokovničarjem (predstavljanje itd.). Leta 1928 se je vršil v Brnu zbor Strokovne zveze. Vabljen je bil Šramek kot predsednik zveze, a ga ni bilo. In ko so delegati pri volitvah predsednika premalo ploskali, je bil cel zbor opsovan z boljševizmom in »radikalizmom«. Tedaj je bilo Šramku povedano, da bi imel biti kot predsednik Strokovne zveze vržen a je to preprečil Čurik sam ... ____ To naj bo tudi nam kot nauk. Za nas mora biti vedno in povsod odločilno le delavsko stališče. Morava in Slovenija sta imeli vedno ista pota in iste naloge. Ni dvoma, da čaka slovenski krščanski proletarijat na njegovem osamosvojitvenem potu še mnogo bojev in zaprek. Zato se učimo ob zgledu Morave! ..Delavska Pravica" zaplenjena. Zadnja številka »Delavske Pravice« je bila od državnega tožilstva v Ljubljani v smislu zakona o zaščiti javne varnosti in reda v državi zaplenjena. Zato nuj nam naročniki, ki lista niso prejeli kot običajno, oproste, Pomočniki v notranjem ministrstvu. Kralj je na' predlog ministrskega predsednika in notranjega ministra generala Zivkoviča podpisal ukaz, da se imenujeta za pomočnike v notranjem ministrstvu Ivan Perovič, dosedanji pomočnik bana-primorske banovine in Dabrica V. Matkovič, dosedanji načelnik odseka za zaščito države. Puniša Račič. Belgrajsko prizivno sedišče je izreklo razsodbo o kaznovanju Puniše Račiča. Kot znano, ga je prvostopno sodišče kaznovalo skupno na 60 let in 4 mesece težke ječe. Prizivno sodišče pa je razsodbo predrugačilo in mu prisodilo le 33 let in 8 mesecev težke ječe. V stvari nova razsodba itak ne pomeni spremembe, ker je po srbskem zakonu itak določena najvišja kazen težke ječe na 20 let. J jugoslovanska strokovna zveza. Viničarji. Srčna izobrazba Živel je reven kmetski delavec v slamnati koči. Garala sta z ženo od ranega jutra do poznega večera vsak dan pri kmetu, da sta tako mogla reševati svoje ljube otročičke vsaj pred najhujšo bedo. Zavedal se je ta delavec v polnem,* kako premajhen kos kruha režejo njemu in številnim njegovim sotrpinom za vsakdanje trdo delo. Dan za dnem je imel dovolj prilike videti in čutiti, kako bogatini zemlje trdosrčno in brezmejno izkoriščajo rod nemaničev, delavcev na polju, travnikih in vinogradih. Boriti se je imel zb vsako drobtinico kruhka z največjb silo in marsikatero krivico in ponižanje je moral prenesti zato, ker je delavec. Obup in maščevanje je polnilo večkrat njegovo srce, vendar pa je ostal kljub vsem takim prilikam in vsej trdoti dela mož, neuklonljiv. Skušnjavam Človeških slabosti in njihovim okoliščinam se ni udal ter kot tak ni nikoli storil prav ničesar, kar bi moglo nasprotovati odnaša je m ljubezni do bližnjega. Vso moč in tolažbo v težkih urah življenja je črpal v zavesti dela in svojega delavskega stanu, predvsem pa v vsakdanji molitvi in v redni nedeljski udeležbi službe božje, trdno verujoč in zaupajoč, da je le taka pot vseh zemljanov prava pot k božji Resnici in Pravici. Tako je bilo Življenje v njegovi družini čisto drugačno, kakor ga vidimo tu in tam, pogosto ravno pri delavcih. Prepira nič, preklinjanja nikoli ni slišala njegova deca v domači hišici, ampak povsod le zadovoljnost, skromnost in tiha sreča. Za težko prislužen denar pijanosti ni poznal. Njegov gospodar in tudi drugi kmetje so ga upoštevali veliko bolj kakor ostale svoje delavce, kar nul je mnogo pripomoglo do boljšega gmotnega stanja, čeprav se je moral včasih postaviti v bran za svoje pravice. Med svojimi tovariši delavci je bil daleč naokrog zelo priljubljen in mnogi so prišli k njemu po nasvete ter mu celo zaupali svoje najskrivnejše zadeve. Sam je veliko izkusil, se veliko učil in čital, zato je znal tudi drugim pomagati v marsičem in pomoč bližnjemu, predvsem delavcu, mu je bila največja uteha. Bil je kakor apostol ljubezni med zapuščenimi in žejnimi pravice, sam isto, kakor njegovi drugi. Kadar se je govorilo^ o njem, je bilo vselej slišati besede: »Takih da bi bilo več med nami! Ta je mož poštenjak!« In zakaj je bil? Zato, ker je bilo iz vsega njegovega življenja in udejstvovanja v njem razbrati, da ima veliko prave, srčne izobrazbe, katera je prvi pogoj, da se more človek vzdržati v ravnotežju, ko ga napadajo najhujše stiske in neprilike. Srčna ali duševna izobrazba ni tisto, čemur pravimo učenost, ampak je izoblikovanje duše človekove, da zamore postati naprain človeški družbi, v vsem njegovem delovanju in odnošajih v resnici človek, vreden imena otroka božjega in najpopolnejšega bitja na zemlji. Kdor veliko študira, si pridobi mnogo znanja, istega pa potem uporablja kol sredstvo, da more uspešnejše izrabljati in si podjarmiti v sebične namene svojega bližnjega, takega se ne more nikoli imenovati kulturnega ali izobraženega človeka, ampak se ga po vsej pravici prišteva med navadne zločince in uničevalce blagostanja človeške družbe. Srčno izobražen v pravem pomenu besede je le oni, kateri uporablja vse svoje duševne sile v dobrobit svojega bližnjega, svoje okolice, pa tudi svoje družine in samega sebe, kar se izraža kot poštenost, ponižnost, pridnost, pobožnost, varčnost, zmernost, vljudnost itd. 'lake lastnosti in s tem tako izobrazbo si more pridobiti vsak človek kateregakoli stanu in poklica. Zato naj izginejo za vedno vsi tisti predsodki, kateri se slišijo tolikokrat iz vrst nezavednih delavcev, češ, kaj nam je treba izobrazbe, to je za gospodo, ne pa za delavca, ki mora delati. Dajte nam rajši kruha in boljšega zaslužka in ne govorite o izobrazbi, ali pa potem, ko bomo že to imeli. Izobrazba, predvsem srčna, je predpogoj za ustvaritev blagostanja in si more to izobrazbo pridobiti vsak Človek, četudi največji revež, posebej pa vsak delavec. Kolikor več dobrih lastnosti ima človek in kolikor v večji meri jih izvaja, toliko večja in popolnejša je njegova srčna izobrazba. Ni težko postati delavci! srčno izobražen in tudi posebnih sredstev za pridobitev te izobrazbe ni potrebno. »Ljubi svojega Boga nad vse, svojega bližnjega pa kakor samega sebe.« To izpblnujmo in storjeno je vse. Tako rib b°š pošten radi tega, ker se bojiš žahddrma in ječe, ampak zato, ker Bog vidi in ker talco narekuje vest. Kakor kipar izkleše iz navadnega kamiia čudovito in lepo podobo, odstrani in izseka vse tisto, kar , podobi ne daje njene lepote, tako klešimo, tovariši, v svojih dušah dan za dilem in odstranjujmo iz nas vse tisto, kar izpakuje podobo človeka božjega v naših dejanjih, to je sebičnost, sovraštvo, zahrbtnost, obrekovanje, škodoželjnost, nezmernost itd. Tako bomo postali nova človeška družba in ustvarjen bo boljši in pravičnejši družabni red. Naloga »Strokovne zveze viničarjev« je, da z vsemi silami dela za pospeševanje srčne izobrazbe članstva. Dolžnost vsakega člana je, da sledi temu klicu in po svojih močeh stori vse za izpopolnitev v srčni izobrazbi sebe in svoje družine. Ne smemo nikoli samo šteti, koliko nas je, ampak kakšni smo. To bodi največja misel - voditeljica vsem, ki hočete in si prizadevate za napredek iri dobrobit našega viničarskega stanu. —r —n. Iz centralo. Opozarjamo vse skupine, naj v novemberskem obračunu, katerega je poslati že do konca oktobra, navedejo ime novega bivališča vseh onih članov, kateri so se preselili, da jim potem v novembru moremo pravilno nasloviti časopis. Vsi tisti člani, kateri so se izselili iz področja ene skupine v drugo, naj se pri tamošnji skupini takoj javijo. Kjer pa skupine ni, tam pa naj se vpi- šejo pri najbližji skupini in tam plačujejo prispevke. — V slučajih telesne nezgode naj se na prijavo točno zapiše, jeli ud zlomljen ali samo poškodovan, ker pravilnik o podporah določa 100 Din za' vsak zlomljen ud. Ni krivda načelstva, ako kateri radi pomanjkljivo izpolnjene prijave ne dobi kake podpore izplačane, ker samo iz besed »poškodovan« se ne more dognati, kakšen je dejanski stan poškodbe. — Članstvo se opozarja, da skuša sedaj plačati Članarino za zimske mesece naprej, kar bo edino v večjo korist članstvu. Tečaji. 27. oktobra se bo vršil na Koroški cesti št. 1 v Mariboru tečaj »Strokovne zveze viničarjev«, katerega sklicuje centrala za skupine: Sv. Peter, Sv. lij, Sv. Jgkob, Jarenina, Maribor, Fram in Sjov. Bistrica. Na dnevnem redu so predavanja: 1. Dolžnosti in poslovanje odbornikov; 2. Viničarska mladina in bodočnost; d. Naš program in voditelji. — Dolžnost vseh odbornikov, zaupnikov in članstva je, da se v velikem številu tečaja udeleže. Pridejo naj naši viničarski fantje in dekleta! Očetje, pripeljite svoje seboj! Rudarji Trbovlje. Strokovna skupina rudarjev obvešča svoje Člane in druge, da so o«! 1. novembra dalje uradne ure: vsako nedeljo od 9 do 11 dbpoldne, vsak torek in vsak petek od 4 do 6 popoldne. V vseli zadevah naj se Člani in drugi oglašajo v tajništvu, Loke 253, le v tem določenem času. Odbor vrši vse potrebno le za člahe. V drugem slučaju odklanja odbor vsako delo za istega, ker vsakega delavca dolžnost je, biti organiziran, posebno pa rudarja, ako hoče, da se njegov položaj zboljša. — Odbor. Krekova mladina. Ljubljana. Redni sestanki se vrše v četrtkih ob 8 uri zvečer v Delavski zbornici. Snujemo pevski zbor. Kdor je pevec, naj se kar oglasi. Tečaji. Dne 3. novembra je tečaj za tržiško Krekovo družino v Tržiču in na Koroški Beli za družine: Jesenice, Koroška Bela, Lesce. — Dne 10. novembra se bo pa vršil tečaj v Zagorju za1 družine: Litija, Zagorje, Trbovlje in Hrastnik. Deklamacije. Ta teden dobite zbirko pesmi, ki naj vam služijo kot deklamacije. Naj ne bo sestanka brez kake deklamacije. Na vsakem sestanku naj drugi deklamira, da se vsak navadi. Igre. Kjer hočete biti bolj dobre volje, j pa vzemite v roko zbirko iger, ki jo tudi ta teden dobite. BORCI. Tržič. Dobro delajo! Deset fantov se je zbralo. Dvakrat na teden imajo sestanke. Malo telovadijo, malo pojejo, se pogovore in igrajo. Upeljali so že borčevsko blagajno (čebelico). Ljubljana. V ponedeljek se ustanovi tretje krdelo. Tako gremo naprej, počasi, previdno, sproti ustvarjajoč pogoje za organizacijo novega duha, sproti dosegajoč nove voditelje. Tečaj. Povsod vidimo veliko dobre vo i lje, veliko požrtvovalne ljubezni do mla-! dine. Manjka pa marsikje strokovne spo-j sobnošti. Tečaj dne 28. in 29. decembra bo silno važen za nas. Mislite že sedaj, kdo bo na tečaj prišel. Čim' sposobnejši bodo prišli fantje na tečaj, tem več bodo od tečaja sprejeli. Šolajte iantei ZVEZA KREKOVK. Celje. V nedeljo 20. oktobra se je vršil pri nas dopoldanski tečaj. Govorila je tov. Zupančičeva iz Maribora o pomenu in namenu Krekovk. Naše delo gre na globoko, hočemo novo dekle, resnično, veselo in preprosto, da bomo imele dobre matere in boljšo družbo. Naše delo gre med vse potrebne, med vse delavne. Pripravljamo se pa tudi praktično za bodočnost, šivalni tečaji in gospodinjstvo, vse to se je združilo v dober razgovor, ki odraža delo in hotenje. Dekleta le dalje, bodimo pa predvsem globoke, da bomo vse začutile potrebe, ki se nam odkrivajo ob vsakem srečanju in koraku ... Centrala. V kratkem se bodo vršili pri vseh Krekcvkaii enaki tečaji. Kjer se še niste javile, odgovorite takoj! Bodi verna, veseli se življenja, ki je lepo in odkriva povsod Boga, bodi dobra radi Njega, išči tam bolesti, kjer se drugi samo vesele, odkrivaj lepote, kjer jih vsi ne najdejo, pa bodi še preprosta, da boš lahko otrok božjega kraljestva, ki ga vsi iščemo. — Živi! Velika produkcija premoga v Sloveniti. V mesecu avgustu je bilo v premogovnikih v Sloveniji nakopanih 200.414 ton premega (190.517 ton v juliju) napram 146.662 tonam v avgustu preteklega leta in 170.502 tonam v avgustu 1. 1927. Napram avgustu pret. leta se je torej produkcija povečala za 53.752 ton ali 36%. Tako visoke produkcije v avgustu še ni bilo. Navzlic temu pai iz tekoče produkcije ni bilo mogoče kriti ogromne potrebe, kajti skupna oddaja premoga je v tem mesecu dosegla 204.914 ton. Premogovniki so torej še iž zalog oddali 450 tem in so se zaloge ponovno skrčile od 70.546 na 66.045 ton (koncem julija so dosegle višino 77.730 ton). Premogovniki so v avgustu oddali: železnicam 80.226 ton (v juliju 79.938), brodarstvu 420 ton (570), industriji 79.178 ton (82.454), raznim strankam 29.166 ton (19.892), sami so porabili 10.272 ton (10.010), izvozili pa 5652 ton(4837 ton). Izredno visoka je bila tudi v avgustu oddaja premoga industriji. Toda razmeroma največje povpraševanje je bilo od raznih (trgovina za kurivo) in se je oddaja tern strankam dvignila od 10.717 ton v juniju, odnosno 19.892 ton v juliju nai 29.166 ton v avgustu. Zasebniki sc se torej letos za zimo že zgodaj preskrbeli s premogom,' kar je glede na pomanjkanje v lanski zimi razumljivo. Tudi število zaposletiih delavcev se je v primeri s prejšnjim mesecem dvignilo za 135, od 9983 na 10.118. V ostalem je bilo zaposlenih 260 uradnikov in 243 paznikov. V prvih 8 mesecih tek', leta je produkcija narasla na 1 milijon 487.539 ton napram 1,180.118 tonam v istem razdobju pret. leta. Napram lani znaša torej povečanje produkcije za 307.237 ton. Podietnik posebne sdrfe. Pred nedavnim na Angleškeip umrli -tobačni industrijalec Bernard Baron je bil po vesteh, ki krožijo o njem, zelo originhlen podjetnik. Njegov nazor, po katbrem ni znal' sami) prijetno razmo-trivati in se rdzgova^jati, ampak je po njem tudi živel in uravnaval svoje delo, je bil ta, da more človek brez škode za svoje soljudi posedovati tudi veliko denarja in sploh imovine. In vedno, kadar je videl, da bo preveč zaslužil kot navadno, kajti njegovi dobički pri kupčijah so segali v visoke milijone, je razdal znaten del in je tako postal znan po vsej Angliji in preko njenih meja. Ne oziraje se na vsote, ki jih je javno prispeval v razne človekoljubne namene, kajti pri svojem prizadevanju, da bi svoje življenje prav tako revno končal, kot ga je ubog začel, je v tekli časa razdal za javne dobrodelne namene nič manj kot 2 milijona funtov šterlingov (500 milijonov dinarjev). Poleg tega je neprestano ob vsaki priliki z večjimi in manjšimi podporami podpiral v pomanjkanju živeče ljudi na prav posebno simpatičen način, ki je vrednost njegove podpore še posebno zviševal in mu pridobil ne-broj prijateljev. Baron je pričel svojo karijero s tedenskim zasulžkom 18 šilingov kot navaden delavec v neki tobačni tovarni. Že ledaj je bil znan med svojimi sodelavci kot sila brihten in podjeten mož. Po svojem poreklu je bil Ruš iz Rostova ob Donu in je zrasel med kozaki ter je že v mladosti vstalo v rijem riioČrio stremljenje, da bi postal nekak vojskovodja. Ko je odrasel, je potoval brez pare v žepu v Ameriko, kjer je stopil v delo v neki tobačni tovarni. Od svojega tedenskega zaslužka je vedno dajal na stran več kot polovico. Prenočeval je v baraki poieg tovarne, kjer so spravljali listje za produkcijo tobaka. Ko mu je njegov šef dal neko množino tobaka na posodo, je mladi podjetnik sam napravil iz njega 500 cigaret in jih prodal nekemu hotelirju. Za izkupiček je napravil že tisoč cigaret, ki jih je prodal študentom ta-mošnje univerze. Kmalu si je nabavil za produkcijo cigaret poseben stroj, ki ga je on sam iznašel, prišel v London in tam prodal svoj izum za 160.000 funtov. Za pretežni del tega zneska je kupil srednje veliko tovarno, iz katere je v teku časa zrastla velika industrija, ki zaposluje danes preko 3000 delavcev. Baron, katerega osebne potrebe so bile zelo skromne, je imel, kakor pravijo, edino željo, pomagati potrebnim. Vsak svoj rejstni dan je praznoval tako, da je obdaroval dobrodelne ustanove. Toda tudi z njegovo smrtjo ni prenehalo njegovo človekoljubno delo, kajti osnoval je ustanovo, kateri je dal tak znesek, da se more skozi ‘,20 let razdeliti vsako leto ha ta dan 27.0! Poslovenil Niko Kurel Noč ni bila mrzla. Kadar se jame spet bližati pomlad, čuva sinja, skoraj da topla megla zemljo pred silnimi vetrovi iz višjih zračnih plasti. Prvi koraki pomladi so to noč pričeli izvabljati prve zelene liste mahu. Pojdite, pojdite, stric Madiot. Podvizajte se. Mala še joka v svoji postelji in vi je ne slišite. Šel je po nabrežjih. Luna je padala za obzorje in je svetila na pot. Mesto je spalo, omamljeno od teže utrujenosti preteklega dne. Samo Loira je tekla in živela ter privzdigovala ladje, katerih jambori so risali plešoče sence na tlak. Ni več hodil kot svoje dni, stari bobnar. Vroče mu je bilo in moral se je ustaviti na strmem pobočju blizu kolodvora, kjer so luči signalov nekolikanj oživljale samoto. Ura je odbila tri in pol. »Čez eno uro,« je razmišljal, »bom pri koči v Mauves. Da le že ne bo odšel na lov. »Poklical si je v misel tega lepega Etiennea, ki bi mogel vse rešiti. Da, to je bil odločen moški, zmožen, da odvede dekle proti volji njenih staršev in kar je še več vredno, vkljub vsem predsodkom. »Poznam jih, te velike fante z Loire. Kadar ljubijo, ljubijo zares. Rekel mu bom...« Madiot je vzel spet pot pod noge. Ubral jo je za prekopom St. Felix, potem vzdolž ob Loiri po neskončni travnati planoti, ki je bila mehka, mokra in mrzla. Spominjalo ga je to pohodov v vojnah po krajih, ki po njih hodiš ponoči in jih ne vidiš nikdar več. Včasih je zmanjšal korak, da je pogledal, ali se dolina ne svetli že na daljnem vzhodu. A ne. In misel na Henrietto ga je pognala naprej še hitreje proti majhni koči, kjer sta voda in veter vse dolgo leto zazibavala v spanje preproste prebivalce. Končno je zagledal v somraku hišo iz surovih hlodov. Pramen luči je uhajal iz špranje pri vratih. Trikrat je krepko udaril s pestjo. Za »Jugoslovansko tiskarno«: Karel čil »Odprite. Jaz sem — stari Madiot!« Skoraj na mah je neka roka odrinila zapah. »Svojo mrežo sem se spravil popravljat,« je spokojno dejal oče Loutrel. »Kako vam naj po-služim?« Ob sveči, postavljeni na stol, sta čepela oba moška, ki ju je ločila le rujava senca mreže, ki jo je Loutrel popravljal, in se pogovarjala. Govorila sta potihem radi matere, ki je še spala za volnenim zastorom, Madiot je povedal vse o vojaškem sodišču in o obupu Henriettinem in o misli, ki se mu je bila porodila, da bi namreč poklical na pomoč dolgega Etiennea. Ribič je skončal eno vrsto zank, zavezal je zadnji vozel na iztegnjenem mezincu in dejal. »Gospod Madiot, sin je že šel zdoma kot sem vam povedal. Manjka mu še nekaj rož na njegovi ladji. Rad vas pospremim.« »Pojdiva torej,« je dejal Madiot. »Zakaj moje dete joka.« »Da, ali jaz vam ne morem povedati, kako vam bo moj fant odgovoril. Pojde? Ne pojde? Jaz svojih sinov ne strahujem. Puščam jim srce kot jim je ustvarjeno.« * _ Stopila sta nekaj korakov od koče in sedla v plitev čoln. Loutrel je dvignil konec droga, ki je nanj bil pritrjen kos platna. Veter, ki se je bil vzbudil, ju je nesel proti toku v noč, ki je prodiral vanjo bogzna odkod prvi bledi svit zarje. Luna je bila videti prav na obzorju kakor stražnik, ki mu moči pojemajo. Henrietta, je šepetal stari zase. Henrietta. In to samo ime mu je bilo misel brez konca. Kriki ptic so klicali dan. Bila je ura lova, ko se svetloba še obotavlja, ko sloke, galebi, kozice in pribe privzdigujejo odrevenela krila, stečejo po produ, se spoznajo, ožive pred odhodom in vzlete v lahkotnih jatah. Loutrel in Madiot sta se vozila dokaj daleč navzgor, proti visoki skupini jagnedov. Pristala sta na koncu otoka in čoln se je do polovice pokazal iz vode ter se dotaknil zemeljske končine, ki jo je tok izpiral z obeh strani. Ribič je zažvižgal. Nekdo se je pokazal izza vrbinega debla, ki je že začelo poganjati. Dvanajstero koncev vrbja mu je viselo za pasom. Bil je Etienne. Ko je zagledal starega Madiotja, je stisnil obrvi in stopil na golo obalo. Eloi je z dvema prstoma posvaljkal brke. Glava mu je bila napol skrita v zavihanem ovratniku. Gledal je fanta, ki se mu je bližal in ki ga je tako ljubil. »Antoine je obsojen.« »Tako, gospod Madiot.« »Na smrt.« Mladi mož je del z glave svoj klobučinasti klobuk z zavihanimi krajci kot bi bil storil pred krsto Antoineovo. »Ne,« je dejal Madiot,« motiš se, Etienne. Zdi se celo, da ga bodo pomilostili. Ni več na nas, da bi mu usodo spreminjali. Ena pa je, ki joka.« Podolgasta, nežna in možata glava se je obrnila v jagnedji gozd, katerega gole veje so segale druga v drugo. Prvo bledo jutro se je porajalo med debli. »Joka tako, da je bolna od joka ...« »Oh,« je dejal Etienne. In njegov glas je zvenel tako bolestno, da je Madiot nadaljeval: »A ne tako bolna, menim, da je ti ne bi mogel potolažiti, fant moj. Pridi z menoj. Prišel sem po tebe...« »Ni me klicala ona, kaj ne?« »Ona spi,« je mehko dejal Madiot. »Mislim pa, če se zbudi in bi mogla vedeti, da te to, kar se je zgodilo z Antoinenom, ni spremenilo, da ti je še vedno za njo, mislim, da bi se potolažila hitreje nego z mano... Zakaj koncem koncev — saj te to ne bo motilo, ljubi moj Etienne, da je Antoine zašel s poti? Saj še vedno misliš nanjo?« Veselje je zasijalo v sinjih Etiennovih očeh. Odvezal je vrv, ki je na njo bil navezal vrbja, jo zagnal očetu k nogam. Nič drugega ni odgovoril, le roke je iztegnil prvemu žaru dneva nasproti in vzkliknil: »V čoln, stari Madiot, jaz veslam.« Upal je mnogo manj nego stari, a bila je* v njem mladost, tista mladost, ki v njej vse poje, čeprav ni velikih nad v njej... Izdajatelj: Konzorcij »Delavske Pravice« (Jože Rutar). Urednik: Srečko Žumer.