SLOVENSKI UČITELJ GLASILO SLOVENSKIH KRŠČANSKIH UČITELJSKIH IN KATEHETSKIH DRUŠTEV v L. XVIII. * 1917 * ŠTEV. 1. f Vsebina: Pedagoška premišljevanja učitelja Samotarja. Poročnik nadučitelj Fr. Samec............................i ;............................ 1 Poučuj pravilno! J, Kramar.............................................. 4 Otrok — po svoje. Marica Koželjeva........................................5 Branitelji domovine. Učiteljica P.........................................7 Kaj pa s telovadbo? V. J..................................................8 Pouk slabonadarjenih otrok. Anica Lebar................................ 11 Katehetski vestnik : Katehetsko gibanje.................................................... 13 Zgledi, uporabni pri katehezi..........................................16 Učiteljski vestnik..................................................... 17 Vzgoja.................................. ;.............................20 Raznoterosti.............................................................21 Slovstvo in glasba.......................'...............................23 o' .O, l9<55S0troci kaj i adi zamenjajo. Z največjim naporom silijo obliko jajca v krogovo odprtino, ali zvezdo v križ. A ravno ta neuspeh pospešuje otrokovo delavnost, vadi oko in bistri razum. — Nato učitelj nariše obliko na tablo, na mizo, ali na tla in zahteva enako obliko iz otrokove shrambe; ali učitelj kaže risbo in otrok išče enako obliko Ko je mehaniško delo dovršeno, se prične primerjanje oblik z raznimi resničnimi predmeti. Krogi se primerjajo kolesom pri vozu, denarju itd.; kvadrat se poišče na mizi, omari, oknu m v knjigi. Oblike se rabijo tudi za risanje; prvič položi otrok obliko na tablico in ob robu riše zahtevano obliko, pozneje riše prosto. Vobče kažejo otroci veliko veselje do barvastih reči. Radi nabirajo cvetlice, barvast papir, ostanke barvastega blaga itd. Tudi naši otroci prineso to nagnjenje ponajveč še v šolo in z zanimanjem slede vajam o razločevanju barv. A prav pri naših otrocih so predstave o barvah tako slabo razvite, da se to popravi šele po večletnih pridnih vajah. Po izjavah strokovnjakov je to pomanjkanje pravilnih predstav o barvah značilno znamenje slaboumja. Ponajveč pa barve toliko poznajo, da predmete enakih barv lahko poiščejo, le imenovati barvo jim ni lahko. Za učila rabimo v prvi vrsti papirnate plošče (2 X 4 cm) v raznih barvah. Učitelj KannegieGer (Erfurt) je sestavil po dolgoletni praksi to-le vrsto: črno, belo, rdeče, zeleno, modro, rumeno. Začne se s prvima dvema. Ploščici položiš na mizo in govoriš: črna, bela. Otrok dobi črno, jo položi na črno, dobi belo in jo položi na belo; vselej pa združeno z govornimi vajami. Vadiš tudi po nareku: Pokaži črno! Belo! Tema dvema se pridruži tretja, in sicer z enakimi vajami. Nato išče učenec te tri barve izmed vseh drugih. Zdaj slede polagoma iste vaje z vsemi nadaljnjimi barvami. Pri tem pa učitelj spozna, da otrokom dela rumena največ preglavice, zeleno in modro pa radi zamenjavajo. Nadaljnja vaja, da se učitelj prepriča, če otrok z barvo veže tudi pravo ime, bi bila: Daj mi črno! Pokaži rumeno! Vzemi zeleno! Otrok išče in govori: To je črno. — To je rumeno. — Imam zeleno. (Dalje.) Katehetski vestnik. °S£C OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOg CVO^OOOOOOOOOOOOOO^ ioooooockdooooocooooot looooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooJS cK^Jooooooooocoooo^ Katehetsko gibanje. Prva konferenca v novem letu 1917. Kdor hoče biti dober mojster, se mora vedno učiti. Z ozirom na to in pa z ozirom na novo knjigo »Katehetika«, ki jo je spisal profesor pastirstva v ljubljanskem semenišču prof. dr. Fr. Ušeničnik, se je nasvetovalo, naj bi se pri mesečnih sestankih nekajkratov poglobili ob tej »Katehetiki« v njena pravila, zahteve in navodila. Na ta način si bomo skupno zopet v spomin poklicali, kar smo sicer že večkrat obravnavali, zraven bomo pa dobili marsikaj novega, poučnega in vzpodbudnega za svoj poklic. Ako bo mimogrede padlo v oči kaj takega, kar bi se dalo izboljšati, bo g. avtor lahko uporabil v izpopolnjenem natisu, ki ga bo v doglednem času oskrbel. (V trgovini ta »Katehetika« še ni na razpolago.) Referent in voditelj razgovorov, prof. dr. Demšar, je najprej ponovil vrline dr. Ušeničnikove »Katehetike«, ki je o njih že bilo poročano v našem listu; nato je pa posegel v podrobnosti ter rekapitu-liral glavne misli iz »Uvoda«. Glavne misli, ki jih podaja uvod nove katehetike, so: Daljni namen katehetskemu delu je, narediti otroke sposobne in voljne, da bodo krščansko živeli. Od tega, kako otroci žive, je za-visno, ali bodo dosegli zadnji in najvišji cilj, večno srečo. — Kateheza pripada med najbolj važne naloge dušnega pastirja. Zato naj dušni pastir po svoji krivdi ne zamudi nobene ure v šoli. — Ker je kateheza tako imenitna za otrokovo življenje, je jasno, zakaj Kristus in v njegovem imenu sveta Cerkev nalaga dušnemu pastirju strogo dolžnost, da poučuje otroke v krščanskih resnicah. — Katehetovo delo je važno, je pa pogosto tudi težko. Sposoben za svoj sveti poklic bo katehet, ako si poleg bogoslovnih ved pridobi tudi znanje pedagogike in didaktike in posebe znanje katehetike; čitati mora katehetične liste, udeleževati se katehetskih shodov, pri drugih hospi-tirati; dalje je treba za vsako katehezo posebne priprave, vsaj dobre dispozicije; z znanstveno izobrazbo in dobro pripravo združuj katehet skrb za krepostno življenje. Te misli, ki so v katehetiki utemeljene s primernimi in točnimi citati, bi morale biti večkrat predmet katehetovemu premišljevanju, da ne omrzne njegova vnema za katehetsko delo in mu šolsko delo nikoli ne postane hladno rokodelstvo. Morda bi bil vtis lepih misli še večji in pregled še jasnejši, ako bi uvod obsegal le dva poglavitna dela, katerih eden bi pokazal namero kate-heze, njeno važnost, dolžnost, gojiti jo, in težave pri katehezi; drugi bi pa opozoril na posledico prvega dela, namreč na dolžnost, ki jo ima katehet, da se za svoj poklic napravi sposobnega. Ako je kateheza tako važna, dolžnost, gojiti jo, tako stroga, ako so težave pri katehezi tako velike, se mi nehote vsili misel, kako se usposobim za važno in težko katehetsko službo? Pri tej razdelitvi bi skoro lahko odpadle v § 3. točke, ki le bolj splošno odgovarjajo na vprašanje: »Kako premagati težave pri katehezi?«, ker bi se večinoma dale navesti proti težavam pri kateremkoli dušnopastirskem delu, Vtis na kateheta mora biti gotovo večji, ako na vprašanje: »Kako premagati težave pri katehezi?« odgovorim: »S tem, da se za svoj poklic usposobiš. Usposobiš se pa z znanjem bogoslovnih ved itd., s posebno pripravo za vsako katehezo in s skrbjo za krepostno življenje.« Tako bi se bilo mogoče v § 4. ogniti le zunanje zveze med 1. in 2. točko, ki obsega prikrito trditev, da je pogoj za poobla-ščenje, ki ga daje Cerkev za katehetsko službo, tudi posebna priprava. Katehetika prof. Ušeničnika je velikega pomena za kateheta tudi zaradi tega, ker na primernih mestih kratko, pa točno navaja tudi razne določbe državnih zakonov, ki jih mora vedeti katehet, ako hoče varovati svoje pravice, pa se obenem izogniti marsikateri nepriliki. Opozarjamo na nekatere take določbe, ki jih navaja že uvod: Če se zgodi, da je katehet kdaj zadržan vsled drugega dušnopastirskega opravila, naj o tem začasa obvesti voditelja šole, zamujeno uro pa pri prvi priliki nadomesti. Šolsko vodstvo mora v tem slučaju dati katehetu ob drugem času toliko ur, kolikor jih je zamudil. — Kdaj naj nadzorujejo dekani, o tem je dež. šol. svet za Kranjsko izdal poseben odlok, v katerem pravi, da se nadzorovanje vrši ob urah, določenih za verouk v urnem redu. Če hoče dekan, da nadzoruje kateheta kako drugo uro ali kak drug dan, kakor je določen v urniku, naj se šolski voditelj in katehet o tem dogovorita; šolskemu vodstvu pa se naroča, naj tozadevnim željam rado ustreže. — Nadzorovanje nad veroukom, ki po zakonu pristoji državi, izvršuje predvsem okrajni šol. nadzornik; »to nadzorovanje pa se mora omejevati zgolj na varovanje splošnega šolskega in učnega reda«. Seznanili smo se na zadnjem sestanku tudi še z glavnimi mislimi, ki jih podaja katehetika o cilju katehetskega pouka, o katekizmu in zgodbah sv. pisma. Cilj katehetskemu pouku je spoznanje razodetih resnic v trdni veri ... Naravni razlogi niso pravi dokazi za nadnaravne, od Boga razodete resnice. S tem se seveda mora strinjati vsak katehet, poudarjalo se je pa na sestanku, da bi ne bilo prav, ako bi katehet te misli tako razumel, kot da bi otroku ne bilo treba razloga za njegovo vero. Mnogo se je v zadnjem času govorilo in pisalo za katekizem in proti njemu. Tudi prof. Fr. Ušeničnik v svoji »Katehetiki« razpravlja o zahtevi nekaterih katehetov, da naj bodo glavni predmet in središče vsemu katehetskemu pouku biblične zgodbe, katekizem pa naj se sploh opusti kot oficielna učna knjiga, ali se rabi kvečjemu kot pomoček pri učenju na pamet. So pa tehtni razlogi, ki govore proti nameravani izpremembi. Vendar tudi najbolj vneti zagovornik katekizma ne sme zanemarjati zgodb, ker je Cerkev vedno smatrala zgodbe za najboljši pripomoček pri pouku o verskih resnicah, ker brez zgodb ni mogoče umeti nauka o odrešenju, ker se vse naše spoznavanje snuje na čutnih predstavah in so zgodbe najboljša razlaga katekizma. Dalje je pri obravnavanju katekizma dobro treba paziti na vse to, kar katehetike priporočajo, da učenje katekizma ne postane mehanično ali celo brezmiselno. N. pr. bolj kurzorično, mimogrede obdelaj vprašanja, ki so samo formalnega značaja (uvodna in prehodna vprašanja); tudi pri onih rečeh se ni treba dolgo muditi, ki jih kristjan pač mora splošno vedeti, ni pa, da bi jih moral znati po vrsti na pamet našteti, n. pr. dela usmiljenja, osem blagrov, devet tujih grehov, šest grehov zoper Svetega Duha. Reči, ki imajo samo teoretičen pomen, smeš ob skopo odmerjenem času za krščanski nauk kar izpustiti; n. pr. definicije, ki so pozneje v katekizmu samem v konkretna vprašanja in odgovore razdeljene (kaj je zakrament sv. pokore? i. dr.). Naloga katehetova je, da ob razlaganju katekizma vname srca učencev in pridobi njih voljo za dobro stvar. Uvaževanja vredne migljaje za obravnavanje katekizma podaja »Katehetika« še pozneje na raznih krajih, n. pr. pri govoru o memoriranju, o učni enoti, o dispoziciji za posamezne kateheze. Novi člani »Društva slovenskih katehetov«. Čč. gg. Vindišar Ivan, kaplan v Semiču; Oman Anton, kaplan v Zagorju ob Savi; Vid Pavlič, katehet, Št. Ilj v Slov. goricah; Črnugelj Ant., kaplan, Dobrnič; Fr. Dolinar, župnik v Cerkljah pri Kranju; Al. Markež, ekonom v zavodu sv. Stanislava v Št. Vidu; Jos. Klopčič, župnik v Javorjah; Fr. Sedej, kaplan v Polhovem gradcu; Karel Čik, župnik v Žabnici; Jakob Čebašek, kaplan, Dobova na Štajerskem; Jak. Safošnik, kaplan, Dol pri Hrastniku; Fr. Božiček, kaplan, Zavrč na Štajerskem; Peter Švegelj, župnik, Moravž (Istra); A. Komlanec, mestni kaplan v Kranju; A. Golf, župnik v Srednji vasi; dr. J. E. Zore, sem. profesor v Ljubljani; A. Čečko, katehet, Poljčane, Štajersko; Zorko Franc, kaplan v Vodicah; Schmid Miloš, župnik, Solčava; Guček Karel, kaplan, Muta na Štaj.; Val. Kropivšek, župnik v Framu. Spričalo izkušnje. Omenjali smo že, da se je odločil monakovski vseučiliški profesor dr. Gottler napraviti nekak pregled o izkušnjah, ki so jih nabrali praktični katehetje glede zgodnjega prvega sv. obhajila otrok. Že sedmo leto je v veljavi dekret Pija X., a o enotnosti v izvrševanju papeževega odloka ni niti govora ne po raznih krajih iste škofije, še manj po raznih škofijah. Dr. Gottler je pozval privržence stare navade ter nasprotnike novega reda, pa tudi zagovornike in gorečnike za zgodnje prvo sv. obhajilo, naj bi izbirali svoja izkustva v tem oziru ter končno sodbo njemu izročili. Pripomnil je pa izrecno, da s tem delom nikakor ne mara zavračati ali ob veljavo spravljati razne že obstoječe višjepastirske naredbe, ki so seveda obvezne za vsakega kateheta in duhovnika dotične škofije. Dr. Gottler tudi utemeljuje svojo namero. Pravi: Že izpočetka sem bil te misli, da je bolje, če počakamo, kaj bo rekla izkušnja, oziroma, da je bolje, če zbiramo podatke izkušenih katehetov, kakor pa da bi se semintja prerekali in prepirali. (Ugovarjati bi se dalo z izrekom »Roma locuta ...« Pa je videti, da imajo katehetje v Nemčiji z izvajanjem papeževega dekreta le večje težave, nego pri nas; zato namerava dr. Gottler najbrž pod vplivom razmer zbrati podatke o raznih izkušnjah, da bi potem s takimi fakti potom cerkvenih knezov dosegel morebitno modulacijo cerkvenega ukaza. Op. ured.) Dr. Gottler govori obširneje o dveh točkah, ki naj bi se potom njih dosegla jasnost. Najprej odgovarja na vprašanje: Kaj je izkustvo v tem slučaju? — Potem pa poučuje, kako bi se doseglo zanesljivo izkustvo? 1. Za splošne reforme merodajno izkustvo še ni — pravi pisatelj — če kaže posamezen otrok, ki je šel k I. sv. obhajilu s sedmim letom ali pa še prej, dve, tri leta veliko, izredno gorečnost v verskih stvareh, osobito v zunanjem obnašanju. — Izkustvo še ni, če iste lepe lastnosti opažamo na otroku, ki je vzgojen v zelo ugodnih družinskih, domačih razmerah, v zavodu itd. — Izkustvo še ni, ako skrbe starši za izredno ugodno verstveno vzgojo otrokovo. Za merodajno izkušnjo je treba izbrati povprečno srednje razmere ter ne posegati v ekstreme ne na levo ne na desno. Poseči je treba tudi v večji krog, na razne kraje, ne le v mesto, marveč tudi na deželo. 2. Izkušnje je treba nabirati po načrtu; delati beležke o pridnosti, ob- našanju otrokovem v cerkvi, v šoli, zunaj šole, pri pouku, zabavi, v družbi. Predvsem je treba vpoštevati dobro voljo in hotenje, ne toliko uspehov. To velja tudi o verstvenih vajah. Ako je otrok oddaljen od cerkve, če ga silijo doma, da mora delati, male otročiče varovati, če so domači mrzli, hladni za verske vaje, odtujeni verskemu življenju, je posamezen prejem sv. zakramentov daleko večje veljave in večjega pomena, kakor pogostno sv. obhajilo otrok, ki imajo dobre, premožne, goreče starše, ki stanujejo blizu cerkve ali pa v mestu. Dr. Gottler je priredil tudi obširne poizvedovalne pole s primernimi vprašanji. Delo bo zaključeno šele leta 1922. Koroško katehetsko društvo je imelo svoj občni zbor 15. novembra 1916. Navzoč je bil tudi knezoškof dr. Adam Hefter in več članov stolnega kapitlja. Predsednik dekan Unterluggauer je poročal o društvenem delovanju od zadnjega občnega zbora leta 1914. Nato je pa razložil svoje misli o »urniku in o nadzorstvensm zapisniku«. Kn. šk. ordinariat je namreč odredil, naj se uvede nekaka urna knjiga, analogno učiteljskemu tedniku, ter naročil katehetskemu društvu, da to zadevo oskrbi in uredi. Enako je ordinariat svetoval, da bi se izdelal načrt za nadzorstveni zapisnik. Poročevalec je predložil primeren načrt, ki so ga navzoči po vsestranski debati nasplošno odobrili. — Katehet J. Wagner je nato predaval o izrabi ure za krščanski nauk, ki naj ima znak dušnega pastirstva za otroke. Knezoškof je v zvezi s temi izvajanji posebno poudarjal važnost otroškega sv. obhajila v zmislu papeževih dekretov ter je končno navzočim podelil višjepastirski blagoslov. Solnograjsko katehetsko društvo je imelo 16. novembra 1916 občni zbor. Navzoč je bil tudi knezonadškof dr. B. Kaltner. Iz tajnikovega poročila je razvidno, da je imel odbor šestero sej, pri katerih se je posvetoval: o škofijskem molitveniku za skupno službo božjo, o skrbstvu za mladino, o draginjski dokladi, o vojaški vzgoji mladine, o vajah v ljudskem cerkvenem petju ter o vprašanju o šolskih knjižnicah. — O priliki občnega zbora je razpravljal župnik Obersteiner o vprašanju: Kako se privajajo otroci pri katehezi za molitev. — Župnik Rettenbacher je govoril o molitvenem delu novega škofijskega molitvenika; prof. Feichtner pa o pripravi za ljudsko petje v cerkvi, odgovarjajoč na vprašanje: »Kje, kdo, kdaj?« — Knezonadškof je izrekel v obširni oceni svojo sodbo o Pichlerjevi knjižici »Religions-biichlein«. V nato sledeči debati se je sklenilo, da se vpelje ta Pichlerjeva knjižica v nižji skupini namesto dosedanjega Malega katekizma in namesto bibličnih zgodb; poskrbi se naj za poseben dodatek, ki naj obsega pouk za prvo sv. spoved in prvo sv. obhajilo. Zgledi, uporabni pri katehezi. Stara resnica. Tam zunaj na bojišču je neki poveljnik bolj za šalo vprašal mladega poročnika: »Kaj bi storili, ako bi v hudem ognju prišli v tak-le položaj: Proti vam prodira sovražnikova konjenica, od desne in leve pritiska pehota, iz ozadja bruhajo ogenj topovi!« — Častnik ni dolgo pomišljal, ampak urno odgovoril: »Gospod polkovnik, potem bi dal povelje: Kompanija stoj! Čako doli! Molimo!« — Prijazno je prikimal polkovnik, pozdravil in odjezdil. Umel je dobrega častnika. Tudi mi umevamo, da se dogode slučaji, ko je le tedaj upati uspeha, srečne rešitve, če Bog s svojo pomočjo vmes poseže. Tudi naši vojaki so se o tem prepričali. Lani n. pr. je prišel neki podčastnik iz Galicije na dopust, pa se je takole izrazil: »Da se je našim v Galiciji vse tako dobro obneslo, se ne more drugače razlagati, kakor da je višja moč sodelovala.« Ako je pa molitev že v boju zoper svetne sovražnike tako potrebna, potem je še veliko bolj potrebna tistim, ki se bojujejo zoper strasti in zoper satana. K tem vojakom pa pripadamo vsi. Pri sv. krstu smo slovesno prisegli zastavi in od 6. leta smo v rojni črti in v sovražnem ognju. Nikakor ni mogoče, da zmaguješ in da ostaneš stanoviten v vseh teh bojih, ako ne moliš. »Kdor ne moli, postane ali žival, ali hudič,« ali pa oboje. Trije orožniki. Bogat Francoz, ki je z rodnim plemstvom združeval tudi vi- soko oliko ter je kot prefekt imel med uradništvom odlično stopinjo, je sklenil, dasi ljubljen od vseh, zapustiti svetni sijaj in živeti kot redovnik v trapistov-skem samostanu. Vsakdo, ki je slišal o njegovem sklepu, se je čudil, in domači njegovi so vse storili, da bi ga odvrnili od te namere. Kmalu nato je prejšnji elegantni gospod nosil raševnato redovno obleko. Ko se je podal v samostan, so ga spremljali nekateri njegovi znanci do samostanskega poslopja ter silili vanj, naj se vrne. Toda odgovarjal je dosledno: »Ne morem.« »Zakaj ne?« »Ali niste videli ob samostanskem vhodu tri orožnike, ki mi branijo povratek?« »Trije orožniki?« se začudijo prijatelji. »Ne, nihče jih ni videl.« Tedaj pravi plemič: »Na loku pred vhodom v samostan je z vidnimi črkami zapisano: ,Smrt, sodba, večnost!1 To so tisti trije orožniki, ki jim ne morem uiti; zato pa ostanem tu prostovoljno.« m :oooooooooc Učiteljski vestnik. ©'~VV'~'OOOOOOOOOOOOOCOOOO'’",vy'’'''9 03000000000000000000000000000000000000000000000000 oo^oooooooooooooooo OOOOCOOOO OOOOCOOOO! Okr. učiteljska konferenca. Mestni šolski svet ljubljanski je sklenil c. kr, deželnemu šol. svetu predlagati, da se vsled obstoječih razmer tudi letos okr. učiteljska konferenca opusti. V deželni šolski svet je poslal občinski svet ljubljanski novega zastopnika — odvetnika dr. Vlad. Ravniharja. Dr. Novak se je tej časti odpovedal; pravijo, da je vzrok temu koraku prof. Ilešičeva disciplinarna zadeva, ki čaka rešitve v deželnem šolskem svetu. 1300 prošnja je bilo vloženih za 134 razpisanih učiteljskih mest, ki jih je oddal c. kr. dež. šolski svet kranjski v pet ur trajajoči seji dne 20. decembra 1916. Stalno so bili nameščeni: V Ljubljani (mesto): pl. Kleinmayr Marija, nadučit. v Sp. Šiški; Ivnik Ludo-vik, na I. mestni deš. lj. šoli; Dragan Anton na II. m. deš. šoli; Maier Marta na IV. m. deš. šoli (pomožni odd.); Smerdelj Anton na nemški mestni deš. šoli. — V ljubljanski okolici: Božja Franc, nadučit. v Polhovem gradcu; Svetlič Roza na Brezovici; Habe Marija v Šmarji; Marinko Amalija na Dobrovi; Požar Vladimir, nadučit. v Št. Jurju; Lapajnar Viktor, nadučit. v Notr. Goricah; Praprotnik Antonija v Št. Jakobu ob Savi; Šibovec Marija na Kopanju; Čolnar Antonija v Zg. Pirničah; Kržišnik Alojzij, nadučit. v Preski; Žirovnik Marija in Demšar Josi-pina v Št. Vidu nad Ljubljano; Hann Karolina na Viču; Večaj Hedvika v Žažarju; Stojkovič J. v D. M. v P.; Arnšek I. v Hrušici, nadučit., in Vajdič Alb. — V logaškem okraju: Kenda Frančiška v Zadlogu; Prudič Ana v Cerknici; Rihtaršič Frančiška v Sp. Logatcu; Trampuš Alojzija na Planini; Stenovec Ivan in Tepina Valentina v Žireh. — V radovljiškem okraju: Stupica Ivan, nadučit. v Mošnjah; Locker Emil, naduč. v Belipeči; Černe Marija v Kranjski gori; Kramar Olga v Srednji vasi v Bohinju; Jeglič Marija na Koroški Beli. — V novomeškem okraju: Dequal Ciril, nadučit. v Ambrusu; Zadnik Neža v Ambrusu; Hribar Antonija v Gabrijah; Jeraj Katarina in Hafner Kristina v Žužemberku; Andreičič Olga v Stopičah; Kern Marija v Žvirčah; Mikolič Josipina na Čatežu; Kalan Maks, nadučit. v Brusnicah. — V kamniškem okraju: Terpinc Frančiška v Blagovici; Plevelj Vladimir v Blagovici; Cepuder Leon, nadučit. na Vrhpolju pri Moravčah; Aleš Frančiška v Pečah; Pevc Vilibalda na Selu; Fischer Helena v Stranjah; Stele Cecilija v Tunjicah; Smole Albin, naduč. v Vodicah. — V črnomaljskem okraju : Štular Franc, nadučit. v Črnomlju; Luschin Alojzij v Božjakovem; Vrtačič Katarina na Telčjem vrhu; Vrezec Stanislav na Črešnjevcu; Dolgan Josip, naduč. v Suhorju; Potisek Antonija na Sinjem vrhu. — V postojnskem okraju: Potočnik Marijana v Knežaku; Schott Erna v Št. Petru na Krasu; Rojina Vladimir, naduč. v Harijah; Gržina Marija v Harijah; Strenar Frančiška na Kalu; Marčič Marija v Koritnicah; Ferjan Gustav, nadučit. v Košani; Kalan Ivan, nadučit. na Planini pri Vipavi; Širok Marija na Planini pri Vipavi; Justin Ivana na Slapu; Kobal Josipina v Šembijah; Vuga Ivan, nadučit. v Hrenovicah; Šuligoj Ivan, nadučit. v Sp. Zemonu. — V kočevskem okraju: Locker Josip v Gotenicah; Sketelj Marija v Dobrem polju; Kromar Karolina v Št. Rupertu; Zupanec Stanislava v Loškem potoku; Wittine Josip, nadučit. v Srednji vasi; pl. Tursansky Henrik v Koprivniku; Kavčič Marija na Travi; Burja Marija v Osilnici; Podboj Terezija na Robu; Kovač Viktor, Lovšin Ivana in Lapajne Berta v Sodražici; Stockl Frančiška v Štalcarjih; Zemljak Otilija v Bosljivi Loki. — V krškem okraju: Arh Avgusta v Cerkljah; Trobiš Josip, nadučit. na Kalu; Gerčar Tit, naduč. na Telčah; Gospoda-rič Jakob v Mokronogu; Klanšek Vincenc in Kosec Anica v Št. Janžu. — V kranj-skem okraju: Jerše Josip, nadučitelj v Naklem; Lavrič Pavel, nadučit. v Žabnici; Urbančič Frančiška na Bukovici; Rotar Julijana v Zalem logu; Vider Josip, Minkuš Avgust, Grom Josipina in Cepuder Amalija v Tržiču; Ažman Antonija na Trati. — V litijskem okraju: Bezeljak Ivan, nadučit. v Žalni; Franke Marija na Vačah; Kavčič Barbara v Šmartnem pri Litiji; Stegovec Ivan v Višnji gori; Vrščaj Terezija v Zagorju. Usposobljenostni izpiti za gospodinjske učiteljice. Po naredbi c. kr. ministrstva za javna dela z dne 24. novembra 1916, št. 72.333, morajo učiteljske kandidatinje za kuharske in gospodinjske šole položiti zrelostni izpit od leta 1917. naprej le na izobraževališču za gospodinjske učiteljico na kuharski šoli gostilničarske zadruge na Dunaju ali pa na izobraževališču za gospodinjske učiteljice društva »Vesne« v Brnu na Moravskem. Za naprej se bodo morale torej tudi kandidatinje s Kranjskega na enem teh zavodov izobraževati za gospodinjsko-uči-teljski poklic. Odlikovani slovenski učitelji. Vojni križec za civilne zasluge 3. reda je podeljen nadučitelju g. Jankotu Jegliču v Ljubljani, ter županu in nadučitelju v Dol. Logatcu g. Leopoldu Punčuh. — Zlat zaslužni križec je dobil župan in nadučitelj na Bledu g. Fr. Rus. Spremembe. Črnomelj : Vida Božič, prov. učit., Zagozdac; Katarina Plevnik, supl., Dragatuš. — Kamnik: Gi-zela Ušeničnik, zač. učit., Mengeš; Helena Fischer, prov. učit., Stranje; Angela Nerima, supl., Stranje. — Kranj: Marija pl. Kleinmayr, zač. vod., Šmartno pri Kranju. — Krško: Zofija Miklavčič, supl., Sv. Križ pri Kostanjevici; Alojzija Vidmar, supl., Radeče; Antonija Turk, supl., Vel. Podlog. — Ljubljana: Marjeta Ranzinger, Marija Achtschin, Ida Reitz, pom. učit., zas. šola nem. šol. kuratorija v Sp. Šiški; Alfonza Lindtner, p. k., mest. nem. dekl. šola. — Ljubljanska okolica: Frančiška Ba- raga, supl., Brezje; Matija Lavrenčič, supl., Vič; Fran Rant, prov. učit., Št. Peter v Ljubljani; Albina Levstik, supl., Blatna Brezovica; Fran Golja, suplent, Šmarje. — Novo mesto: Gustav Spetzler, zač. vod., Trebnje; Julija Bantan, prov. učit., Žužemberk. — P o s t o j -n a : Josipina Černe, supl., Šturije; Kristina Sturm, supl., Vrhpolje. Umrla je v škofjeloškem uršulinskem samostanu učiteljica na ondotni meščanski šoli č. M. Cirila Gerčar. R. i. p. — Pokojna redovnica je sestra naše tovarišice gdčne Angele Gerčar, učiteljice v Komendi. Bojišče. Poročnik Ivan Primožič (nadučitelj v Mekinjah) se je na romunskem bojišču večkrat izredno odlikoval. Uredništvu je poslal več dopisnic. 0 prisegi novemu cesarju piše: »Bilo je ganljivo-slovesno. Par sto korakov za fronto smo. Solnce nas ogreva; čujejo se posamni streli straž in zamolklo gromenje topov ter regljanje strojnic. Aeroplan kroži ve-ličastveno nad našimi glavami, ožarjen od blestečega solnca. Mi pa prisegamo: »In Gefechten, Stiirmen etc. . . . Amen.« Človeka nehote pretrese to sveto dejanje — pred očmi sovražnika . ..« Na drugi dopisnici: »Vse se je malo pomirilo, saj vsak dan se tudi ne moremo prelepavati. Zima skrbi nas kakor tudi Romune. Na obeh straneh se pridno dela. Tičimo v pragozdovih. Ne vidimo dva koraka predse. Lahko si predočujete boj: mož proti možu. Vsi upamo na skorajšnji mir.« — Pismo dne 9. XII. 1916. »Prejel »Slov. Uč.«, iskreno se zahvaljujem. Rad bi či- tal, pa ne pridem do tega. Postojanko sem moral dobro utrditi. Jarki so narejeni, žice dovolj, sedaj lahko pridejo. Danes sem začel graditi kočo sredi pragozda. Tudi umil in obril sem se po dolgem času; za u .. še nimam časa.« — V naslednjem pismu poroča o hudem boju, ki se mu je izborno posrečil. Pravi: »Včeraj (sredi dec.) zvečer so nas napadli Romuni in nam zopet hoteli iztrgati zasedeno postojanko. Odbili smo jih pošteno. Moj stotnik pl. Diappa me je predlagal za red železne krone III. vrste z vojno dekoracijo.« (V dotični vlogi hvali izredno hrabrost g. poročnika, ki je stoje streljal na sovražnika ter tako vzpodbudil svojo četo, da mu je sledila. Desetkrat je napadel in vselej je bil on prvi v sovražnikovi postojanki. V poltretji uri je dobil zmago, ujel 80 Romunov in 3 častnike. — Uredn.) »Bog in ljuba Marija sta me doslej očividno varovala,« s temi besedami je zaključil pismo. — Zadnja dopisnica z dne 29. dec. 1916: »Danes ponoči sem bil ranjen v desno nogo. O praznikih smo Ruse dobro podili; lahko si torej mislite, kako smo bo-žičevali: napad za napadom, vedno naprej. Naša artiljerija je strašno delovala, posebno 30-5 in 21 cm možnarji. V katero bolnišnico pridem, še ne vem. Pre-srčne pozdrave. Ivan Primožič.« Šolski zakoni in meščanske šole na Kranjskem. Državni šolski zakon iz leta 1869. je uvedel splošno šolsko dolžnost, razširil šolsko obiskovanje na osem let ter ustanovil poleg ljudskih tudi meščanske šole. § 17. tega zakona se glasi: »Meščanski šoli je namen, dajati učni smoter občne ljudske šole presegajočo izomiko, zlasti z ozirom na potrebe obrtnikov in kmetovalcev. Meščanska šola skrbi tudi za izomiko, pripravljajočo na učiteljišča in na take strokovne šole, za katere ni treba poprejšnjega izobraževanja na kaki srednji šoli.« Z ozirom na te določbe ustanavljajo meščanske šole s poljedelskim, obrtnim ali trgovskim značajem. Glasom ministrske naredbe z dne 8. junija 1883 (ad IV., 5) naj šolska obla-stva vplivajo na to, »da se tam, kjer je vsled izkušnje potreben ljudskošolski pouk, ki presega učni smoter pet- ali šestrazrednic, po obstoječih zakonih ustanove meščanske šole.« Deželni šolski zakon ddto. 29. aprila 1873 pa ima v § 5. zahtevo: »V vsakem okraju je napraviti najmanj eno meščansko šolo.« Kranjska dežela pa ima sedaj le v dveh okrajih meščanske šole, in sicer v Krškem in v Postojni. Ljubljana ima pač več osemrazrednih ljudskih šol, a nobene javne meščanske. Četudi se učni smoter osemrazrednice približuje smotru meščanske šole, vendar nimajo spričevala učencev iste veljave kakor na meščanskih šolah, kajti na strokovnih (obrtnih in trgovskih) šolah zahtevajo za vstop navadno štiri razrede kake srednje šole ali pa dovršeno meščansko šolo. Na ljudskih šolah poučujejo le redko strokovni učitelji, izprašani za meščanske šole. Na meščanskih šolah pa morajo vsi stalno nameščeni učitelji imeti izpite za meščanske šole. Upamo, da bodo po vojni tudi temu vprašanju odmerili več pozornosti. Naj se dvigne naše šolstvo tudi v tem oziru. —a— Za vežbanje moštva so najbolj sposobni učitelji, to je potrdil dr. H. L. Ros-egger, sin znanega pisatelja v Gradcu. Zapisal je nekje: »Vem iz lastne izkušnje, pa tudi drugi so mi potrdili, da se učitelji tudi kot vežbalci moštva izredno odlikujejo. Znajo se tako jasno in za ljudstvo tako točno izraziti, da jih vsakdo razume; iz šolske prakse so jim znane vse slabosti, ki se drže preprostih ljudi in sploh vseh, katerim se je treba kaj novega učiti. Tudi potrpežljivi so. Tako si bodo priborili učitelji poleg drugih zaslug tudi novo vojno častno priznanje, da so najbolj sposobni za vežbanje moštva.« Učitelj — vitez. Med dvanajstimi junaki, ki jih je naš cesar Karel o priliki slovesnega kronanja v Budimpešti potrdil za viteze, je tudi ljudskošolski učitelj Zoltan Ben. Prišel je v navadni vojaški obleki že pozno v jutro k temu izrednemu odlikovanju, ker se mu je bilo šele zadnji trenutek sporočilo, kako izredna čast ga čaka. Omenjeni učitelj je bil na bojišču vsled odličnih junaških činov večkrat odlikovan. OOOCOOOOOOOOOOOOOOOOI >0000000000000000! 00000000ooool 000000000000000000000000 ( Vzgoja. j 10000000000000000ooooooooc ©•'''VV'—OOOOOO OOOOOOO OOOOOOOOOOOO OOOCI 2^000000OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOI 600000000000000000000000000001 Umestna prepoved. Deželni šolski svet je poslal na vse ljubljanske šole odredbo, po kateri je šolski mladini strogo prepovedano izposojati si knjige iz javnih ljubljanskih knjižnic. Pri nekem učencu so bili zalotili ostudno knjigo, ki so mu jo bili posodili v eni izmed ljubljanskih javnih knjižnic. Učna oblast je spoznala, s kakšnim čtivom se »izobrazuje« ljubljansko vedo- in branja-željno mlado občinstvo po teh knjižnih izposojevalnicah, ter je prepovedala določno in odločno, da jih mladina ne sme posečati in tudi knjig od tam na posodo ne jemati. Prepoved je tu; kaj, ko ni kontrole in nadzorstva! Pred meseci je izšla vladna naredba za varstvo mladine, v kateri se mladostnim prepoveduje kajenje in obisk kinogledišč (z gotovimi izjemami seveda). Ali je kaj pomagalo? ... Fantalini kade po ulicah kakor poprej, če ne še bolj. O kinoglediščih pa ni, da bi govorili. Mladina je bila navzoča, ko so se predstavljale — kakor smo čuli — jako obscene reči, in to v božičnih dneh. — V šoli menda še premalo ropotamo zoper te reči. Veliko je namreč tudi na tem, kako in s kakšnim poudarkom učiteljstvo take odredbe otrokom razglasi in naznani. Ako pride od višje oblasti nemško sestavljena prepoved, ki se kratkomalo pošlje vodstvom z uradno opazko »V vednost in ravnanje«, je komaj pričakovati posebnega zanimanja in • zadostne razlage. — Staršem pa itak ni dopovedati, da bi se spametovali in ne jemali otrok v jame pohujšanja. — Ali k paragrafu ne spada tudi policija? . .. K prepovedi o izposojanju knjig bi bilo še pripomniti, da imamo v Ljubljani par dobrih knjižnic. Ali so s to odredbo tudi zaprte mladini? Zavetišča in skrb za revno mladino v Ljubljani. Pri deželnem predsedstvu kranjskem se je ustanovil pod častnim predsedstvom župana dr. Ivana Tavčarja upravni odbor »Dnevnih zavetišč« za revno šolsko mladino v Ljubljani, ki se je v seji dne 14. m. m. sledeče konstituiral: Predsednik: dr. Mihael Opeka, c. kr. dež. šolski nadzornik; podpredsednik: Ernest baron Schonberger, c. kr. dež. vlade svetnik; tajnik in blagajnik: Fran Lavtižar, c. kr. šolski nadzornik; namestnik: Jakob Dimnik, nadučitelj; odborniki: dr. Vinko Gregorič, primarij; dr. Demeter Bleiweis vitez Trsteniški, c. kr. sanitetni nadzornik; Gustav Neben-fiihrer, nadupravitelj deželnih dobrodelnih zavodov; Janko Nep. Jeglič, nadučitelj; Božidar Valenta, šolski ravnatelj. Pozneje imenovana zastopnika: A. Čadež, katehet; Karel Dermastia, ravnatelj slov. trg. šole. Seksualna pedagogika. Pritisk, naj bi se ta kočljivi problem razpletel s pojasnjevalnim vplivanjem, se je v zadnjih treh letih že skoraj polegel. Vojne izkušnje so pa spravile to reč zopet v razgovor, Glavni upravitelj zasedene Belgije, baron Bissing, je v pruski gosposki zbornici vložil ta-le predlog: 1. Dovoli naj se večji znesek v proračunu, in sicer zato, da se a) uvede spo-loviloznanstvo kot obvezni predmet na vseh seminarjih in visokih šolah za duhovnike in učitelje visokih, srednjih in ljudskih šol; b) da se pri državnih zdravniških izpitih zahteva znanje o kožnih in spolnih boleznih; c) da se mladina vseh šol pred izpustom v življenje potom v ta namen izvežbanih zdravnikov pouči o bistvu -levarnosti spolnih bolezni; d) da se podpira akcija družbe, ki ima namen zabraniti in ustaviti spolno bolezen. Meseca junija 1916 so o tem predlogu razpravljali v pruskem državnem zboru. Minister za pouk pl. Trott je pojasnil stališče vlade takole: »Naloga šole ne more biti, da bi pri pouku direktno pojasnjevalno vmes posegla. Kjer se je pa kdaj kaj takega breztaktno poizkusilo, so starši upravičeno ugovarjali. Nasprotno bi se pa dalo razgovarjati, če ne bi kazalo, da bi učence višjih učnih zavodov, ko napravijo zrelostni izpit, poučili o nravnih nevarnostih; to bi morali seveda storiti v to poklicani faktorji. V prvi vrsti je pa dolžnost staršev, da pojasne svojim otrokom, kar in kolikor je treba. Preveč se seveda na tak pouk ne smemo zanašati. Tudi med dijaki medicine in med zdravniki samimi te bolezni niso nič manj razširjene, kakor med drugimi fakultetami, dasi so gotovo dovolj poučeni. Če hočemo doseči, da se bo res kaj izboljšalo, potem moramo moč etike, morale in vere na pomoč poklicati.« Knezoškof dr. Bertram je razmotril to vprašanje z vzgojno-ver-skega stališča ter zatrjeval, da pojasnjevanje utegne pač koristiti v posamnem slučaju, velikokrat pa škoditi. Po njegovem predlogu se je sprejela zahteva: »D a se preprečijo spolne zablode, je treba na primeren način na mladino nravno vplivat i.« Najpotrebnejša in času najprimernejša šola. V Diisseldorfu je priredila osrednja zveza katoliških mladeniških združenj v Nemčiji od 2. do 4. januarja tečaj, ki so ga nazvali »tečaj za dušno-pastirsko delo med mladino«. Izmed predavanj, ki pričajo, s kakšno vnemo se žrtvujejo pedagogi v Nemčiji osobito za šoli odrastlo mladino, omenjamo samo naslednje: »Kako vodim doraščajočo mladino h Kristusu?« — »Kako gojim in netim pri doraščajoči mladini zvestobo in ljubezen do Cerkve?« — »Kako vzgajam doraščajočo mladino, da bo trdna v veri in da jo bo branila?« — »Kako učim mladino moliti in nadnaravno živeti?« — »Vzgojna-dušnopastir-ska uporaba spovedi in sv. obhajila.« — »Vzgojno - dušnopastirsko jedro Marijinega češčenja in češčenja svetnikov.« — »Kako vzgajam doraščajočo mladino, da se bo osebno izpopolnjevala in hrepenela po čednosti?« — »Kako vzgajam doraščajočo mladino za nravno moč?« oooooooooooooooooooo. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO >ooooooooooooooo< 'oooooooooooooooooooo .oooocooo^d 8 Kaznoterosti. - OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOl oooooooooooooooooooo, oooooooooooooooooooo« 'oooooooooooooooooooo^ Spremstvo. Brez pršečega in blestečega nakita, brez frazastih obljub pričenjamo nov letnik »Slovenskega Učitelja«. Geslo, ki je vredno, da zastavimo za njega uveljavljenje vse moči, nam je dano; pot, ki bomo tudi v bodoče po nji hodili, nam je začrtana; načela, ki jih zagovarjamo in se zanje borimo, slone na večni Resnici. Vse naše stremljenje je izraženo v osebi tistega moža, svečenika, pedagoga in zagovornika maternega slovenskega jezika, čigar sliko vidimo na naslovni strani. Ako si prilastujejo pro-tivniki krščanskih učiteljskih organizacij videz, da jih dviga in junači najčistejša ljubezen do naroda in domovine, se moremo vsekdar brez okolnosti na prsi udariti in ponosno klicati, da n a s dviga, osrčuje in vodi k zmagi geslo, začrtano na čelu našega lista: Bogu srce, mladini ljubezen, domovju zvestobo! Zgodovinski dan. Svečanost kronanja v Budimpešti dne 30. decembra 1916 je izreden dogodek, ki je zlasti med sedanjo svetovno vojsko — rekel bi — kakor nekaka zelenica sredi nepregledne pustinje: Nj. Veličanstvi cesar Karel in ce- sarica Cita sta ob nenavadnem sijaju bila kronana s krono sv. Štefana. Pomenljive in značilne obrede je v cerkvi sv. Matije izvršil kardinal in knez-primas dr. Čer-noh, ki je položil skupno z namestnikom ogrskega palatina cesarju Karlu med sv. mašo krono na glavo. Ganljiv je bil osobito prizor, ko je cesarska dvojica prejela sv. obhajilo, in sicer (med sveto mašo) pod obema podobama. Kelih, iz katerega sta zaužila cesar in cesarica sv. Rešnjo Kri, je iz leta 1460. Po svetem obhajilu sta bila dolgo časa zatopljena v pobožno molitev. Odlikovanje. Vojni križec za civilne zasluge II. reda je podeljen ljubljanskemu županu in predsedniku c. kr. mestnega šolskega sveta dr. I. T a v č a r j u. Magi-stratni svetnik in šol. referent Evgen Lah je prejel viteški križec Franc Jožefovega reda. Milijon kron za hrvatske visokošolce. Lastnik železniške restavracije Gregorij Potušek v Bosanskem Brodu je podpisal milijon kron vojnega posojila in določil, naj se obresti uporabijo za ustanove na korist revnim hrvatskim visokošolcem. Černoviško vseučilišče v Solnogradu. Ker univerza v Černovicah itak ni ustre- zala visokemu namenu in je vsled vojske ustavljeno njeno delovanje, jo nameravajo preložiti v Solnograd. Kakor znano, deluje v Solnogradu nakljub ondotnemu katoliškemu društvu za ustanovitev katoliškega vseučilišča, ki si je nabralo že polpeti milijon kapitala, tudi »Solnograj-sko vseučiliščno društvo« za ugotovitev državne univerze. To društvo je sprožilo misel, naj se opuščeni juridični in modro-slovski fakulteti preložita iz Černovic v Solnograd. Pri posebnem posvetovanju o tem vprašanju se je izrazil županov namestnik, kot zastopnik mesta, da se čuti občinski svet solidarnega s tem problemom in da se s tem vprašanjem že dalj časa peča. Sestavila se je tudi spomenica, ki se je izročila naučnemu ministru in ministrskemu predsedniku. V tem spisu pa ne manjka politične polemike, ki podtika katoliškemu vseučiliščnemu društvu »politične namere«, ter označuje ustanovitev katol. vseučilišča kot delo »avstrijskega klerikalizma«. Kot zabela na vse to sledi še nekaj stavkov, v katerih se odreka katoliški univerzi pravica obstoja itd. Ne vemo, če bo taka spomenica naučni upravi imponirala. Na stepi. Minuli so mukepolni, a silno poučni dnevi, ki sem jih prežil pri nemškem kmetu. Pod gostoljubno streho »Pitatalnago punkta dla bježencev« v B. sem uravnal v par dneh svoje sile, in danes nadaljujem »lečenje« na pašnji, pri ruskem kristjaninu. »Ujezdnaja zemskaja uprava« me je poslala »za staršago« 15 plenjenim Romunom v A. in sicer »s pra-vami feldvebla«. To pa niso mačkine solze! Lepo Vas prosim: osemtedenska vojaška izučba, največ v kadrski pisarni, zdaj pa taka čast. Sicer z obsovraženimi »župarji« nisem želel nikdar posebnega znanja, vendar se nekam zadovoljnega počutiš, ko ti »kusok burnage« javi neobičajni in nepričakovani »avanzma«. Osem vrst od vasi leži gospodarjevo poslopje. »Zapregli smo konjičke tri« in hajdi na novo mesto, na sveži zrak. — Kot pri nas vinske hrame, srečuješ tu kljune (žitnice) in druge zasilne zgradbe. Pri vsakem kljunu že stoji motor in »molotilka«. Vsa ogromna ruska ravan je sedaj velikanska, nepregledna žitna tovarna, za enkrat seveda še bolj nemškega značaja. Motori, mlatilnice in mnogo drugega je namreč — germanski izdelek. Pa ropota in sopiha parni stroj od solnčnega vzhoda do trde noči. Prestane, če gre vse po sreči, le štirikrat na dan: okrog 7. ure zjutraj, ob 11. dopoldne, ob štirih popoldne in okrog devete zvečer. Takrat se zberejo mnogoštevilni delavci in delavke okrog mize, ki je za žetve bogateje obložena. Najveselejše je zvečer, po dokončanem delu. Vse hiti, da se umije, očisti, vsak hoče, da je pri večerji drugačen, kot je bil pri — raboti. »Barišnje« so si okusno uredile frizure ter zavezale okrog dolgih las svoje pisane rutice. Mnoga je pobožala od solnca užgano lice celo z belim pudrom, kar pa fantom ni kaj všeč. Po večerji zažgo vso obilno slamo enodnevne mlatve in nato — ruski »kolo«. Velikanski ognji žare daleč naokoli. Harmonika se oglasi in ljubke ruske djevke zaplešejo svoj »taneč«, ki ima svoj značaj. Tam prepevajo fantje, tu dekleta, in sicer največ bojne pesmi. Tudi nekako tako-le: »Vi Avstrijci in Germanci, pokorite se takoj, ako ne, bo joj, joj, joj...!« Navdušeno-maščevalno, kakor še nikdar, glasi se povsod, kjer je še nedavno kraljevala le ljubavna, melanholična, sanjava ruska pesem --------- Nadučitelj Fran Silvester. Astrahanka v Tavriji, julija šestnajstega 1916. Ali je to tudi vzgoja? Na enem izmed saških učiteljišč so dobili kandidatje učiteljskega stanu pri zrelostnem izpitu — kakor poroča sotrudnik lista »Koln. Volkszeitung« iz Draždan — nalogo: »Nameni ultramontanstva«. — Na do-tičnem zavodu morajo pač imeti čudne pojme o pedagogiki in o učiteljskem poklicu. Poleg tega pripisujejo mladim ljudem možnost razsojanja o stvareh, ki zanje niti zreli niso. p--\ cvrv oooooooooooooo. i OOOOOOOO0000004 ooooooocoooooo' Slovstvo in glasba, ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooocoooco ooooooooooooo< 'oooooo oooooooo^ Kruh življenja, 40 različnih obhajilnih molitev, po L. Soengenu preveli goriški bogoslovci, za tisk priredil Andrej Zupanc. — Cena K 3-—. Katoliška bukvama v Ljubljani. Molitvenik je zrastel iz potrebe časa. Vsled razširjenja pogostnega in vsakdanjega sv. obhajila je bilo potrebno dati ljudem v roke knjigo, ki obsega več obhajilnih pobožnosti, nanašajočih se na svete cerkvene čase. Če ima človek pred seboj vedno isti formular obhajilnih molitev, mu postanejo vsakdanje in nastane nevarnost, da jih moli mehanično in brez notranje pobožnosti. Tej nevarnosti od-pomore gori imenovani molitvenik, ki je res — brez pretiravanja — krasno delo in ki ga bo s koristjo rabil tudi vsak izobraženec. Prireditelj se je posluževal sicer prevoda goriških bogoslovcev, toda vsa prireditev ima pečat njegovega dela. Nekatere odstavke, zlasti iz uvoda, je deloma izpustil, deloma bolj praktično uredil. Cerkvena pesmarica za mladino. Partitura. Priredil Stanko Premrl. Cena K 3-40. V Ljubljani, 1916. Založila Katol. bukvama v Ljubljani. Tiskala Katoliška tiskarna. »Kdor pojoč moli, dvakrat moli,« je zatrjeval učeni, globokopobožni sv. Avguštin. Cerkveni glasbeniki se trudijo, da bi se verniki tudi pri nas priučili dvojni molitvi, da bi proslavljali Boga pri sveti daritvi in pri drugih cerkvenih opravilih s skupnim, ljudskim petjem. Kako to doseči? Najkrajša in najlažja pot bo, ako začnemo, kar se je že opetovano priporočalo, pri mladini. Šolskim otrokom v roke pripravno pesmarico, vežbanje otrok v enotnem, skupnem petju pa v roke za službo in čast božjo vnetim, za verstveno vzgojo zavzetim, za ljudsko petje gorečim, glasbeno nadarjenim učiteljem in učiteljicam! Prvi korak je storjen, podlaga je ustvarjena: »Cerkveno pesma- rico« za mladino imamo. V krogu našega katehetskega društva se je večkrat izražala želja po priročni in primerni pesmarici, v kateri bi mladina našla lepo, za vse cerkveno leto zadostujočo zbirko cerkvenih popevčic. To sedaj imamo. Nelahkega in nehvaležnega dela se je lotil skladatelj in vodja glasbe St. Premrl. Glavno delo, pri katerem sta mu pomagala prof. dr. Pečjak in kanonik dr. Kimovec, je srečno dovršeno. Začetek je bil storjen s tem, da se je pri posebnem posvetu glasbenikov in pedagogov pod predsedstvom knezoškofa dr. Ant. B. Jegliča nekako v celoti določil obseg in izbera v to sposobnih in pripravnih pesmi. V bližnji bodočnosti pride na vrsto še »Cerkvena pesmarica za m 1 a -d i n o.« Glasovi. To bo ročna izdaja v obliki molitvenika, namenjena pevcem, ki bo imela 78 pesmi, kakor partitura. Pridejanih bo tudi nekaj molitev. Dalje se bo tiskala še ena ročna izdaja: »C e r-kvena pesmarica za ljudske šole.« Glasovi. V tej ročni izdaji bodo pa zbrane samo najpotrebnejše pesmi za ljudske šole in molitve. Ta se bo lahko uvedla obvezno tudi po navadnih šolah. Gosp. sestavitelj in prireditelj je imel pred očmi mladino naših navadnih šol sploh. V Ljubljani, zlasti na dekliških šolah, kjer oskrbujejo petje gojenke 6., 7. in 8. razreda, ki so izvežbane vsaj v dvoglasnem petju, z novo pesmarico kajpada ne bo tako ustreženo, kakor drugod; kljub temu bo prav dobro služila, ker se je urednik oziral na vse slučaje in potrebe cerkvenega leta. Prav z ozirom na naše ljudske šole v celoti ter z ozirom na to, da naj bo ta pesmarica nekaka pripravnica za ljudsko petje sploh, je prirejenih 24 pesmi v zbirki samo za enoglasno petje; druge se lahko pojo eno- ali pa dvoglasno. Sprem-ljevanje ne bo delalo težav. Glede enoglasnega petja s spremlje-vanjem bi pripomnil to-le: Prav v tem lahko pokažemo istinito ljubezen do Bogu posvečene ljudske umetnosti, ako se z vso skrbjo lotimo vsake posamezne pesmi, in sicer tako, da plemenito, čisto izgovarjamo, da prav dihamo, točno zastavimo in odnehamo, da jasno in gladko pojemo, da s premislekom in čutom izražamo vsebino s krepkejšim ali lahnej-šim poudarkom, z naraščanjem in od-nehavanjem, sploh da izlijemo v pesem vso notranjo pobožnost srca. — Ako naenkrat vsa šola, vsa skupščina poje, lepo poje, pevajoč moli, ali ni to kaj vzvišenega! Besedilo je povzeto iz »Šol. molitvenika« in »Večnega življenja«, kar bo le pospeševalo skupno petje. Izbera posamnih pesmi je taka, da bo ugajala in ustrezala splošnosti. Vsakdo z vsako pesmijo seveda ne bo zadovoljen. Tako bi n. pr. namesto št. 5. (Hayd-nova maša) želeli kako živahnejšo in za petje bolj prikupljivo. Prav isto velja o št. 6. (iz 1. 1682.) in št. 7. (O kam Gospod?). Upati je, da se bo nova pesmarica mogla vpeljati obvezno vsaj z novim šolskim letom in da se bo z njo dvignilo ne le šolarsko cerkveno petje, marveč se bo pripravljala pot za skupno ljudsko petje! Č. Schuch-Polz: Katehetika. Njemačko sedemnaesto izdanje, preveo i priredio za hrvatske bogoslovske i učiteljske škole Bogoljub Strižič, profesor pedagogike na ženskoj učiteljskoj školi sestara milosrdnica u Zagrebu. Stoji 2 krune. U Zagrebu, 1916 (str. 102). Hrvatom je prof. Heffler 1. 1903. napisal Metodiko za veronauk v višjih ljudskih šolah. Heffler je sprejel v svojo knjigo načela moderne didaktike; zlasti nauk o »formalnih stopnjah« je na široko razsnoval. Zdi pa se, da Hefflerjeva metodika hrvatskim katehetom ni povse ustregla. Razlog nezadovoljnosti, tako se vidi, so uprav Hefflerjeva didaktična načela. Profesor pedagogike na ženski pre-parandiji usmiljenih sester, Bogoljub Strižič je oskrbel novo katehetiko, v kateri na str. 26. govori »o munchenskom obučnom metodu ili o psihologijskom metodu«, potem pa dostavlja: »Tudi v našem hrvatskem katehetskem svetu je bilo precej vike radi tega ,munchenskog ili psihologijskog metoda', zlasti radi takozvanih formalnih stopenj. Nepobitno dejstvo je, da so te formalne stopnje zgrajene na Herbartovi psihologiji. Her- bart je mnoge potegnil za seboj, kakor drugje, tako tudi pri nas . .. Neprestano naglaševanje in zahtevanje po formalnih stopnjah v pouku je naredilo iz manj sposobnih učiteljev in katehetov robove formalnih stopenj. Vsako učno snov je bilo treba trpati v te formalne kalupe, in če kdo ni stiskal snovi v te forme, so rekli o njem, da ne zna učiti. Formalne stopnje so postale prava Prokrustova postelja.« V teh besedah, mislim, nam je hotel pisatelj povedati, zakaj je segel po nemški knjigi in jo prevel na hrvatsko. Ali je profesor Strižič pravo pogodil, ko je izbral uprav Schiich-Polzovo katehetiko, o tem nočem soditi. Pravim samo to-le: Ignacij Schiich je napisal katehetiko kot del pastoralne teologije že pred 50 leti. Pozneje je knjigo popravljal, to in ono dostavljal, a enotno katehetike ni več predelal, ne on, ne poznejša izdajatelja knjige, Grimmich in Polz. Schiichova pastoralna teologija je izvrstna; priča za to nam je 17 izdaj, ki jih je knjiga doživela. Vendar izdajatelji niso vseh oddelkov v knjigi z enako skrbjo predelavah. In uprav katehetika po moji misli v novih izdajah ne kaže tistega napredka, ki bi ga želeli v korist dobri stvari. Profesorju Slrižiču ni neznano, da se tudi iz formalnih stopenj dajo razbrati nekatere prvine, ki so bile že stari filozofiji dobro znane, a so jih včasih v didaktiki, tudi v metodiki za verouk, premalo vpoštevali. Na teh vobče priznanih prvinah, na starih filozofičnih načelih, se da zasnovati katehetska metoda, ki bi ustrezala vsem psihologičnim zakonom, a ne bi se ji moglo očitati, da se opira na Ilerbartovo psihologijo. Prevod je natančen, uprav dobeseden. Tu in tam se Schuch-Polz sklicuje na prejšnje paragrafe v knjigi. Strižič ni pazil na to, da je v prevodu število paragrafov drugačno nego v originalu, pa nam kaže na paragrafe, ki jih ne najdemo v knjižici; n. pr. na str. 9. se sklicuje na § 94., a navesti bi moral § 1.; na str. 36. § 103., to je § 10. itd. Če ne bi se nekatere stvari v hrvatskem jeziku dale lepše povedati, kakor jih je povedal profesor Strižič, o tem bodo sodili hrvatski kritiki. Dr. F. Ušeničnik. Draginjska doklada »Slovenskemu Učitelju4*. Bo že nekaj. Prošnja v zadnji številki lanskega letnika ni bila zastonj. Da bo »Slovenski Učitelj« mogel izhajati, so nekateri cenj. naročniki nekoliko navrgli, Hvala jim. Naj zbude novih po-snemalcev! Darovali so obenem s poslano naročnino čč. gg. in cenj. gdčne,: Prelat Kalan 12 K; kanonik ravnatelj dr. Lesar 4 K; nadzornik Lavtižar v Ljubljani 5 K; po 1 krono: Erna Razlag, učit. v p. v Ptuju; Andrej Wieser, kapit. dekan, Gospasveta; svetnik S. Zupan, župnik na Ježici; Iv. Dremelj, nadučitelj, Polica pri Višnjigori; Matej Ahačič, župnik v Lešah; A. Abram, župnik v Košani; svetnik J. Brešar, župnik v Vele-sovem; gdč. Schnabl Balbina, učiteljica, Sv. Trojica pri Domžalah; A. Kocbek, župnik, Sv. Križ pri Mariboru; A, Kuhar, kaplan, Ljubno na Štaj.; gdč. Minka Žerjav, učit. na Jesenicah; Pavel Lavrič, naduč., Kovor pri Tržiču; gdč. Amalija Erjavec, učit. v Zatičini; gdč. Pavla Bre-zovšek, učit. v Rovtah pri Logatcu; gdč. Fr. Zemme, šol. voditeljica v Ljubljani; po 2 kroni: J. Filipič, prefekt v Št. Vidu; I. Rejec, župnik, Sv. Križ-Cesta na Goriškem; Ivan Atelšek, kaplan, Sv. Marko pri Ptuju; prof. dr. J. Marinko, adm. v Mavčičah, 3 K; J. Bizjan, dekan v Moravčah, 4 K; Jos. Klopčič, župnik v Ja-vorjah pri Poljanah, 5 K; J. Cinglak, kpl., Vojnik, 50 v; gdčna. H, Stiene, učit., Kal, 20 v; A. Čadež, katehet, Ljubljana, 12 K; Nik. Stazinski, župnik, Primskovo, 6 K s pristavkom: »List je res krasen; škoda bi ga bilo ščipati. Po položnici sem poslal dar. Bog Vas podpiraj! Naprej po začeti poti za našimi vzori!« Dalje so še darovali gg.: dr. J. M. Kržišnik, dekan v Trnovem, 1 K; A. Ažman, meščanski katehet v Postojni, 4 K; gdč. Ivana Kramarič, učit., Dvor pri Žužemberku, 1 K; gdč. Antonina Rott, učiteljica, Moste pri Ljubljani, 1 K; gdč. Andre čič Olga, učit., Novo mesto, 1 K. Listnica upravništva. P. n. gg. duhovnike, ki niso člani katehetskega društva, pa so poslali 5 K, smo vpisali in sprejeli kot nove društve-nike ter vknjižili 1 K za članarino. Do-tični gg. prejmejo društvena pravila kot potrdilo sprejema. — Ako smo bili pri kaki pošiljatvi, ki je presegala letno na- ročnino, v negotovosti, smo povišek zapisali kot draginjsko doklado za list. Kadar je bilo gotovo, da je članarina za katehetsko društvo ali za »Slomškovo zvezo«, smo to vestno zabeležili in denar izročili na pristojno mesto.