O MODERNEM IN NJEGOVIH DRUŽBENIH NOSILCIH* BorisZiherl Poivabilo urednika >Izraza«, naj se udeležim ankete o modernem, mii je dalo priliko, da razložim svoje pojmovanje moderneiga, postavljajoč ga nasproti drugemu pojmovanju, katerega sem se doistikrat dotaknil, vendar pa doslej nisem prišel do tega, da bi svoje zadevno stališče podrobneje uiemeljil. Naj mi urednik in bralci oprostijo, če bom v svojih izvajanjih nekoliko obširnejši in če bom šel preko okvirov ankete. Toda, preidimo k stvari: kaj je moderno in kje ga vidim? Po mojem mnenju je treba moderno predvsem iskati v življenju samem, v človekovih odnosih, skratka, v družbeni resiničnosti, in šele potem razsojati, kateri umetniški odrazi in izrazi tega življenja in te resničnoisti so moderni. Ne ©o voTimio naimreč samo o moderni umetnosti, marveč govorimo takisito iudi o modernih ljudeh in o njihovih modernih naizorih, kar vse nedvomno tvori predmet modeme umetnosti. Moderno dostikrat istovetijo s sodobnim, z novim. In to po pravici. Toda z eno omejitvijo: moderno je moči imenovati samo tisto, kar je bistDcno sodobno in novo. V sodobneni svetu je marsikaj, kar v teia svetu še je, toda po svojem bistvu pripada preteklosti, preživelemu buržoaiznemu svetu. V našem današnjem svetu je tudi marsikaj, kar se predstavlja in se dostikrat bučno reklamira kot novo in mlado, je pa samoi formalno novo, drugače rečeno, pod »novimi« oblikami se skrivata stari individuallizem in anarhizem s svojimi sftarimi družbenimi nosilci. Niti eno niti drugo^ — kolikor je moči govoriti o dveh stvareh — ne tisto, kar se je zgodovinsko preživelo, in ne iisto> kar je samo na videz novo, ne more veljati za zares modemo', čeprav tako eno kakor drugO' je v sodobnem svetu. Koi zares moderno lahko sprejmemo samo tisto, kar d sedanjosti predstavlja jutrišnji dan. Najmodernejši v sodobni družbi je še dandanes ostal delavski razred si svojim bojem za dejansko nove, socialistične odnose med ljudmi. Ta razred je to kratkomalo zategadelj, ker je zaradi svojega položaja v dmžbeni produkciji postal in ostal najizrazitejši pred- * Razprava je bila napisana za anketo, ki jo je sarajevska revija »Izraz« priredila o modemem. Glavne misli razprave je pisec nakazal na četrtkovem kulturnem večeru v Ljubljani, 11. aprila 195?. '^¦^ 579 sijavnilk tistili elementov nove družbe, ki so se razvili in se še razvijajo v okrilju stare, kapitalisitione družbe. Ko delavski razred zlomi okvire sitare družbe, postane — sipet ne zaradi ndkakšnih nadna-ravniih evojstev, marveč zaradi svajega elementarneiga materialnega interesa — katalizator nove družbe. Osnovni problemi te družbe in vseh njenih plasti se razpletajo na temelju proizvodne in družbenopolitične dejavnosti delavskega razreda, tega »veledoistojanstvenika revolucionarnih interesov«, kakor ga je imenoval Marx, govoreč o njegovi vodilni vlogi nasproti že revohicioni ranim delom drobne buržoazije in kmetov.^ Velike družbene preobrazbe, ki jih zmerom spremljajo najdramatičnejši zapleti in razpleti v življenju posameznikov; izpremembe v odniosih med ljudmi in v njihovi družbeni zavesti, novo pojmovanje razmerja med ljudmi, med moškim in žensko, med mladimi in starimi, med posameznimi narodi, pojmovanje, ki se preibija na podlagi doseženih preobrazb v materialnih osnovah družbe, — vse tO' dogajanje v naši sodobni doimači stvarnosti konec koncev zavisi od biti, razvoja in ustvarjalnosti delavskega razreda. Praktične rešitve najtežjih materialnih, is tem pa posredno tudi moralnih in drugih vprašanj, ki ^mučijo posameznika in skupnost, ni moči ločiti od uresničenja najbistvenejših materialnih interesov delavskega razreda samega. Od proizvodov njegovega dela je odvisna produktivnost d^la na drugih področjih narodiiega gospodarstva, zlasti v kmetijstvu, je odvisen dvig splošne blaginje delovnih ljudi, s tem pa tudi dejansko osvobajanje človekove osebnosti v naši domovini. Na podlagi takih dejstev je moči reči, da je delavski razred glavni množični nosilec najnaprednejših teženj sodobnega človeštva, ki se skladajo z delavskega razreda najneposrednejšim materialnim interesom. Kolikor bolj se razvija njegova socialistična zavest, toliko bolj predstavlja najmodernejše v življenju samem. On je protagonist v zgodovinskem dogajanju naših dni, ki konec koncev, tako ali drugače, neposredneje ali posredneje, tvori ozadje vseh človeško pomemiljnih konfliktov med individui in v individuih sodobne družbej pa bodisi da gre za ljudi iz mest ali s podeželja, za ljudi ročnega dela ali za iziobraženstvo, ali pa za ljudi, ki so izven vsakega družbeno koTistnega dela. Drugače rečeno, na temelju izgodovinskega dogajanja, katerega protagonist je proletariat, se izpreminjajo dejanski odnosi in moralna pojmovanja ljudi, razvija se nova čustvenost, nova senzibilnost človeka. ' Marx-Engels, Izbrana dela v dveh zvezkih. Izdala Cankarjeva založba v Ljubljani 1950, I. zvezek, str. 224 580 Zdelo se mi je, da moram prav io posebej podčrtati, čeprav bi lahko predpoistavljali, da so to dobro znana dejstva, v katerih resničnost najbrž nihče več ne dvomi, vsaj ne med ljudmi, ki imajo sebe in svoje nazore za naipredne in moderne. Toda, gre prav za to, da dandanes časih naletimo tudi na drugačna mnenja, ki naj bi bila bolj nova, modernejša. Ne gre več tolikoi za poenostavljanje misli o vodilni vlogi proletariata v sodoibni družbi, ne gre več toliko za podcenjevanje napredneiga izioibraženstva in njegovega pomena v graditvi socializma. Gre za mnenje, da je teorija o proleta-riatu kot o protagonistu nove družbe že inekoliko zastarela. Kot protagoniist v boju za novo družbo svobodnih osebnosti naj ibi odslej veljala dokaj meglena postava »revoltiranega človeka«, deklasiranega intelektualca, »modernega« pesnika koit najverodostojnejšega tolmača tiistega, kar je v človeku istinito'... Moderno v umetnosti je neposredno ali vsaj posTedno odvisno od modennega v življenju, v dejamskih človeških odnosih. Za moderne in napredne je po mojem mnenju treba imeti tiste proizvode umetnosti, v katerih sodobno zgodovinsko dogajanje s svojimi notranjimi protislovnoistmi in objektivnimi raizvojnimi težnjami najde svoj ustrezni umetniški odraz in izraz: porajanja novih družbenih odnosov v nezaslišanih porodnih bolečinah in v radosti prvih odločilnih zmaig; boj novega proti staremu in starega proti novemu tako v odnosih med ljudmi kakor v ljudeh samih, v vsakem posamezniku; psihično in idejno^ razodevanje tega boja v vsej njegovi konkretni raznovrstnosti; čustvenost sodobnega človeika in njegova moralna ter nasploii dTužbena zavest, njihovo uveljavljanje v nje-g'ovi življenjski praksi, v velikem in majhnem, vsakdanjem, v ljubezni in sovraštvu, v stiskah in v sreči, v Taz;diranju in uistvarjalnem delu. Ne gre za izmišljanje socialističnega »viteza brez strahu in graje«, m:arveč za odkrivanje jutrišnjega človeka tam, kjer ga je že v sodoibni resničnosti moči najti, med ljudmi, ki jih je dotik s starim manj korumpiral, kakor pa jih kali boj proti staremu... Po mojem mnenju je ta bistvena, vsebinska stram modernega v umetnosti prvenstvenega pomena, medtem ko je vprašanje sioiga, šole, smeri drugotnega pomena, čeprav nikakor ni nevažno ali neodvisno od vsebinske strani. Če bi mi kdo' dejal, da sta Solohov s svojim »Tihim Domoim« ali naš Kosmač s svojim »Pomladnim dnevom« manj moderna kakor, recimo>, Vittorini ali Davičo, tega ne bi mogel razumeti. Prav tako kakor se mi marsikatera Davičeva prozna ali pesniška dela vidijo bolj 581 realistična — toliko bolj, kolikor manj davka plačuje pesnik, tako vsebinsko kakor oblikovno, raznim filozofijam, »podzavestnega« — od marsičesa, kar je bilo po vojni ustvarjenega v znamenju realizma. In še ndkaj bi dodal: za modernost ali nemodemost nekega umetniškega dda po mojem mnenju ni bistvenega pomena, od kod jemlje umetnik graidivo zanj, iz življenja industrijskih središč in delavcev, z mestnega asfalta ali s podeželja. Povsod se tisto najmodernejše v sodobnem življenju tako ali drugače odsvita, povsod preobražujoce učinkuje. V Kr'leževilL delili, na primer, redkoi srečaimo' delavca, zato pa prav dostikrat čutimo njegovo navzočnosit kot protagonista v tistem zgodo-viniskem dogajanju, v katerem se Krieževi junalki skupaj s svojim razredom in »redom« lomijo in propadajo, Z drugimi besedami, moderen je umetnik, ki ne le čuti in umetniško izpričuje isvoj občutek, da se lonii staro in da nastaja novo, marveč tudi pravilno občuti, kje je novo in komu pripada bodočnost. Zato je zgodba, postavljena v Vranje ali -v Debar labko prav tako ali pa še bolj moderna in čustvovanju sodobnega človeka blizu ikakor zgodba, ki ji je predmet življenje beograjskega ali ljubljanskega ali katerega koli drugega mestnega literata. Naj niti ne govorim o dramatičnosti vsega tistega, kar se dandanes dogaja na našili industriJ6'kili gradbiščih in okrog njih, v njihovem kmetiškem okolju. Še enkrat: modernost umetniškega proizvoda je konec koncev Zimerom odvisna od moderneiga v predmetu umetniškega predočevanja. Talko širok, predmetni kriterij v opredeljevanju modernega v umetnosti omogoča kritiku skrajno pravičnost do vseh zares poniemibnih piridobitev v sodobni umetnosti in književnosti, ne glede na šole, sloge in smeri. In narobe, povezovanje modernega, novega in mladega z določeno, bodj ali manj prehodno modno smerjo neogibno zožuje kriterije, vnaprej izločujoč in zavračajoč vse, kar ne ustreza okusu bolj ali manj ozke družbene skupine in njenih idejnih zastopnikov. Prav na takšno zoževanje kriterija dostikrat naletimo v razpravljanju o modernem in o modernizmu. Predmetnemu, obje pobudah in po' smotrih povsem različni značaj kritike, ki z dveh nasprotnih strani prihaja na račun tega punta in na račun njegovega družbenega poinena. Vtis imam, da Marko Riistic, pa tudi nekateri drugi naši pisci, spregledujejo ali vsaj podcenjujejo prav dvojnoist zgodovinskega pojava, o katerem je govora, precenjujoč njegovo relativnoi progresivno plat. ^^ Izraza »primitivna ljudstva« ne postavljam med narekovaje kakor to dela Marko Ristič, zakaj zdi se mi, da ne bom niti najmanj žalil za-ostalejših ljudstev, za katerih osvoboditev in vsestranski razvoj se borijo vsi napredni ljudje sveta, če priznam, da primitivna ljudstva so in da tudi je primitivna mentaliteta, ki priča o nemoči človeka pred svetom objektivnili zakonitosti, da v zgodovini človekovega razvoja so primitivnejše in višje stopnje in da je zaostalost realno družbeno dejstvo, skratka, da v družbi je razvoj. S tem ne zanikujem disproporcionalnosti in celo razvojne diskonti-nuitete med posameznimi področji družbenega življenja, tega, da imajo različna zgodovinska razdobja in njihovi družbeni predstavniki različno razmerje do umetnosti nasploh ali do nekaterih njenih zvrsti. Vendar pa mislim, da je v določenih zgodovinskih okvirih mogoče in treba govoriti o nižjih, primitiv-nejših in o višjih stopnjah, o razvoju umetniškega dojemanja in predstavljanja sveta doi nekih višjih umetniških stvaritev, ki ostatiejo bodočim poko-lenjem trajni vzori. 587 Po Marku Risticn je ibil pumi proti »lepemu, doibremu im istinitemu«, ta uipor proti racionalizmu, ne glede na toi, da se tega ni mogel zavedati, nedvomno revolucionaren že v svojem začetku, v svojem poletu, celo tedaj, ko mu je bila podlaiga antihumanisitična, »protičloveška«, celo tedaj, koi je bil izraz brezizhodnega pesimizma, dvoma v človeka, sikraij-nega oibupa.^^ Tudi pri nas imamoi — tako pravi — dobrohotne in poli-tičono nedvoumno napredne Ijuidi^ ki, kadar gre za umetnost in književnost, mislijoi, da se borijo proti »delkadenci«, proti »malomeščansiki stihiji«, proti »kontaminaciji z desne«, proti »modnim norostim« itd., ne vidijo pa tega, da se dejansko bore na isti liniji, na isiti fronti z buržo-azijo'. Tu da ne gre za »modne norosti«, niti za »iracionalizem«, niti za »malo^meščamslko stihijo« itd., marveč gre za elemente Revolucije, za za-nikavanje in rušenje buržoazne kulture.^^ Med razlaganjem teh svojih misli poudarja Marko Ristič: »Umetnik je morai izraziti svet, ki se še naprej naglo izpreminja, svet, v katerem so bodisi z aikcijo ali z mislijo že izprogovorili ali pa so pričeli govoriti na eni ravni proletariat in Lenin, na drugi ravni pa posamezniki kakor so Nietzsche, Freud ali Einstein.«^' Ce pravilnO' razumem Risticevo misel, naj to pomeni: kar zadeva družbeno-ipolitično ak;cijo — Lenin in proletariat, kar pa zadeva estetiko, filozofijo in znanost — Nietzsche, Freud in Einstein? Zdi se mi, da je prav tu eaio izmed vozlišč najinih nesoglasij in nesporazumov. Po mojem ninemju je precejšnja razlika mod ravnijo, na kateri govore poisamezniki kalkor sta Nietzsche in Freud, in pa ravnijo, na kateri govorita proletariat in Lenin, pred njim pa že Marx in Engels. Nedvomno se eni kakor drugi v nekem smislu puntajo proti bur-žoaizneimu razumu, toda puntaijo se na različne načine. Marx, Engelsi in Lenin se koit ideologi najniaprednejšega raizreda so-doibne družbe, proletariaita, puntajo proti buržoaznemu raizumu, zavedajoč se njegove nemoči, kar zadeva protislovja kapitalizma. So pa daleč od kapitulacije pred temi protislovji. Naroibe, vse njihovo teoretično in praktično delo' je posvečeno boju za premaigovanje teh protislovij po človeškem razumu in za njihovo progresivno razreševanje z zavestno človeško akcijo. Po njihovem vzgledu simo se ravnaili in se ravnamo tudi mi, jugaslovainslki komumisti, boreč se s predvidenimi in nepredvidenimi protisilovnoetmi prehodnega razdoibja od kapitaliznia k višjim, socialističnim oiblika>m človeškega sožitja. " Delo, 1955, štev. 5, str. 533. " Prav tam, str. 538—539. " Prav tam, str. 536. 588 Raiven, na kajteri govorita Nietzsclie ali Freud, je povsem nasprotna ravni, na kateri govore proletariat in njegovi idejni predstavniki. Nietz-sche kalkoT Freud predstavljata kapitulacijo razuma pred družbenimi protisloivji, bezanje v »podzavestno« in odtod v iracionalizem, ti je postal idejna podlaga »moderne umetnoisti«. Praiksa »moderne umetnosti« črpa dasti manj iz neizčrpnega vira življenja kakor pa iz iracioualistič-nih teorij Freuda ali Junga, iz teorij, ki so v svojih splošnih zaključkih vsaj zeilo problematične, kolikoT nisoi povsem očitno nesmiselne, samovoljno 'prelkrajajoč in prikrajajoč posamezne pridobitve sodo^bne znanstvene psihologije. Kar zadeva Einsteina, se mi zdi, da je v tej družbi povsem odveč. Kot znanstvenik, ki je prirodoslovje bolj ko kdor koli pred njim približal dialektični sintezi in utrl pot nezaBlišanemu razvoju produlktivnib sil, s tem pa tudi komiinizmu, isodi Einstein med ljudi, ki so' z mislijo in z akcijo, z akcijo in z mislijo izpregovorili na oni prvi ravni, na ravni napredka. Ob Nietzscbeja in Freuda ga lahko postavijoi samo ljudje, M iz njegovih odkritij izvajajo indeterministione zaključke in se oprijem-Ijejo njcigovih konceisij Machovemu subjektivnemu idealizmu, kar jih vodi na pozicije empiridkriticiistov, ki niso niti najmanj nove. Ce je Einstein dokazal samo relativen pomen newi;onoviske mehanike, s tem ni niti najmanj zmanjšal poimena neevklidovske, dialektične družbene geometrije, ki jo' je v Riemannovem času in na temelju proučevanja dejanskih človeških odnosov lin njihove zgodovine ustvaril Kari Marx. Z vidikov te geometrije so se družbenih pojavov lotevali Lenin in drugi misleci proletariata, jih proučevali, sodili o njih in se borili za njihovo progresivno izpreininjanje. S teh vidikov so' ocenjevali tudi taJkšne pojave, kakršen je umetnosit, posebej pa še »moderna umetnost«. Marxova in Engelsova gledišča, kar zadeva kulturno dediščinoi in vidnejše predstavnike zares modeme umetnosti njunega časa, so dokaj znana; zadržimo se pri Leninu, ki nam je časovno najbližji in je neposredno doživel mnoge pojave, katerim smo tudi mi sodobniki. O »modemi umetnosti« je Lenin večkrat govoril. Znani so njegovi zaidevni razgovori s Klaro Zetkinovo' in z drugimi, v katerih je nastopal proti »rušilcem v slikarstvu«, proti abnormalnemu, patološkemu pretiravanju posameznih strani v življenju družbe in posameiznika, proti za-vračaaiju zares lepega saimo zategadelj, ker je »staro«, proti »modnim kaipricam«, med katere šteje tudi Freudove teorije, proti »malomeščanski stihiji« v umetniškem, ustvarjanju itd. Vse to so njegova stališča, toda na tej podlagi bi bilo vendarle težko trditi, da se je Lenin vsaj nezavedno boril na isiti fronti z buržoazijo. 589 v pozdraivnem g kar ustreza senzibilnosti »sodobnega človeka«, označeno kot absolutno moderno, sem si postavil vprašanje: ali je moči imenovati absolutnio moderno' nekaj, kar ustreza samo eni izmed oblik moderne senzibilnosti, senzibilnosti sodobnega evropskega intelektualca, buržoaznega in drobnoiburžoa;znega? Ce je to mogoče, tedaj to pomonii, da za iziključnO' merilo modernega moTa veljati senzibilnost »soddbnega evropskega iinteleiktualca« z v^semi njegovimi nagnjenji, med njimi tudi z njegovo zavzetostjo za sanjske podoibe, za odklone v pohoto, za delirije umobolmih, za otroške risbe in za kipe primitivcev, kar vse našteva Roger Caillois v delu, ki ga, Ristic navaja in kar se dejansko, vsem nam očitno, razoideva v proizvodili »modeme um.etn'asti«, posebej v ^književnosti in slikanstvu. Drugače rečeno^: senzibilnost re volti ranega evropiskega intelektualca, ki da z revolto neha Hegel, Estetika, izd. Kultura, Beograd 1952, zv. I, str. 2?9. 38* ^ 595 biti malomeščan in se izpremeni v edino pravega človeka, v vtelešenje >či!site človečnosti«, — ta senzilbiinoist poistane predstavnik senzibilnosti sodofbnega človeka nasploh. Proglasiti »modernoi umetnost« za albsolutno moderno pomeni, pripisovati vsem sodobnikom senzibilnost deklasira-nega buržoaznega literata. Sicer ne bi imelo smisla govoriti o absolutni modernosti. Nekaj, kar ne velja za vse, za trboveljskega rudarja prav tako' kakor za ameriškega induistrijca, za beograjskega študenta prav tako kakor za kitajskega !kmeta, ne more veljati za absoiutno. Zaito tudi »moderna umetnost« nii in ne more biti aibsolutno moderna. Lahko nekaj proglasimo za absolutno moderno, toda s tem ne bo tudi zares postate absolutno moderno. V našem primeru bo ostalo* moderno v dokaj relativnem smislu, kot eden izmed pojavov v sodobnem družbenetm življenju, kot pojav, ki v določenih prostornih in časovnih mejah lahko tudi ima določen progresivni značaj. Tudi tu mi gre predvsem za vsebinsko stran »moderne uimetnosti« kot pojava, v katerem prihaja do izraza senizibilnost enega dela sodobne inteligence. Prav tu je oblika dokaj pogojna stvar: izpre-minja se ne le od umetnika do uineitmika, marveč od enega do drugega proizvoda istega umetnika, dostikrat po zelo prehodnih zahtevali mode. Nikoli izrazna sredstva in oblike niso bili tako ločljivi od umetnikove osebnosti kalkor v sodoibni »moderni umetnosti«. Zdi se mi, da so po viseim, kar sem zgoraij dejal, razlogi za to dovolj jaisni. Kaj je potemtakem, alasolutno moderno? Ali aibsolutno moderno sploh je? Po mojem mnenju je absolutno moderno samo dejansko življenje, objelktivni sveit s svojimi notranjimi težnjami in razvojiTinii zakonitostmi. Kolikor bolj je neko delo umetniški odraz in izraz tega in takega življenja s temi in takimi realno uresničljivimi možnostmi progresivnega razvoja, čigar spoznanje odpira sodobnemu človeku persipefctivo izhoda iz človeške predzgodovine in ga navdaja z ustvarjalnim zanosom, toliko bolj je takšno delo modemoi, toliko je bliže absolutno modernemu, ki je življenje saiino'. V tem smislu so trajno moderne tudi vse tiste umetniške stvaritve preteikiostii, v katerih se skozi megle groize, obupa in nemočne revolte proti samoodtujevanju človeka v razredni družbi prebija zavest o lepoti človeka-ustvarjalca, o človeku kot mojstrovini narave, ponosna misel antičnega pesnika in huimanista: »PoiLn sil je svet, toda ni je, ki bi bila močnejša od človeka. «^^ Sofoklej, Antigona, II. dejanje, 3. prizor. 596 Med tistimi, ki so v zgodovini ostali trajno moderni, jih srečamo precej, ki jih najdemo tudi v Rističevem seizuaiiiu pesnikov, absolutno modernih v svojem in v našem času, od Heraklita do Shakespeara in socialnih utopistov, od Giordana Bruna do Balzaca. So pa v tem seznamu tudi takšni, ki bi jim težko priznali to* častno mesito' v kraljestvu človeškega duha... In hkrati manjkajo^ v tem seznamu imena nedvomno velikih ali vsaj pomembnih ustvarjalcev, tujih in domačih, ki jim to mesto vsekakor pripada: Eshil, Goethe, Stendhal, Shelley, Prešeren, Njegoš, Tolstoj, Anatole France, Gorki, Cankar... Tudi jaz navajam imena, ki so mi ravno prišla na um. Postavljajoč svoje poglede na moderno v življenjti in v umetnosti nasproti pogledom Marka Rističa, sem skušal njegovo misel kolikor moči pravilno dojeti, da ne bi izvajal prenaglih in napačnih zaključkov. Ce v tem nisem uspel, nisem kriv samo' jaz . . . Toda, eno' je vsekakor jasno: razhajanja in nesporazuma ni med nama v tem, kaj bo, ko bo na vsem našem planetu »minilo sovraištvoi plemen«, koi bodo- iizginili razredi in Vse druge oblike človeškega samoodtujevanja ter ne bo' več zabran in ne bodo več imeli za greh in za zlo- tistega, kar gre naprej, ko pesnikom ne bo več treba prositi za milost in odvezo. Verjetno se ne razhajava niti v tem, da optimizem sodobnega človeka postaja vse manj varljiv in blažen in da človeštvo vendarle stopa naprej k humanističnemii cilju. Morda se strinjava tudi v tem, da za uresničenje tega humanističnega cilja dandanašnji najbolj konkretno jamči delavski razred s tem, da je in se bije za svoj temeljni družbeni interes. Očitnoi pa se razhajava v nečem, kar je še bližje, še bolj konkretno^, v oceni realnega pojava v sodobnem svetu, ki mu pravimo »moderna umetnoist«, ne morda v oceni njegovih vzrokov, vsekakor pa njegovega družbenega pomena in učinka, v tem, ali tu gre ali ne gre za »greb« in za »zlo«, ki vodi naprej ... 597