,£ &&& e 2 PRE.SVETIGA GO t SPODA NA.SHIGA PIUS A VII. PO BOSHJI PREVIDNOSTI P A P E S H A S' KTIRIM APOSTOLSKO PISMO JE DRUSHB A, IMENOVANA K ARBONARSKA, PREKLIZANA. .iiS - • llljJ ■< , X-.UG VJ '6» " ■■ ■GAslo' ge^i < C/ Jt.*' ’-'-np gnhei ’ 'J *. P I U S .S H K O F .SLUSHABNIK .SLUSHABNIKOV BOSHJIH. K’VEDNIMU .SPOMINU. -->-«--»♦< Jesuf Kriftuf nafti Svelizhar je fvojo Zerkov na terdno fkalo pofta- vil, ino ji obljubil, de je pekle'nfke duri nigdar premagale ne bodo. Velikrat je imela toljko ftrafhnih fovrashnikov, de bife bilo bati, de bi je f’fvojo filo, s’svijazhami ali hinavftvam ne konzhali, ko bi ne imela te boshje obljube, ktira ne more nehati. 'Kar fe je ne'kdaj permerlo, fe tudi pofebno v’ nafhih shaloftnih zbafih godi. Sdaj je, kakor fe vidi, tifti zbaf, od ktiriga fo Apoftelni prerokovali, (r ) de pridejo sasmeb.ovavzi, ktiri bodo po fvojih sheljah shiveli v’hudobijah. Niko¬ mur ni nesnano , koljko hudobnih ljudi fe je v’ nafhih teshavnih dne'h fternilo soper Gofpoda ino njegoviga Kriftufa, ktiri fi fofebno persa- devajo, de bi (2) f’pofvetno modroftjo ino prašno fkpanjo pravo¬ verne od zefkveoiga navuka odvermli, ino taKo tudi ZerRov, ko bi fe jim dalo, podkopali ino poderli. De bi to loshej dofegli, fo taki sapelivzi vezhdelj fkrivne drushbe napravlali, ker fo menili, de fe jih bo kmal veliko v* nare'she prekle'tftva ino hudobije vjelo. She ne'kdaj fo zerkveni Poglavarji Rimfki Papeshi takim fpa- zhenim drushbam, kadar fo sanje svedli, ojftro shugali, ino njih ger- de naklepe, ktire fo soper ve'ro, Kralje ino Zefarje na fkrivnim fnovali, ljudem rasodeli. She ne'kdaj fo ferzhno opominovali, de naj fe ljudje' varujejo, de jih fovrashniki vere ino pravize v’ve'zhno nefrezho ne per- pravijo. Ali shaloftno je, de fo zerkveni Poglavarji le malo opravli, ino nifo mogli nefrezhe odverniti, kakor fo sheleli, ino sato ker fo hudobni ljudje v’fvoji terdovratnofti oftali, sato je toljko hudiga, kar fino ime'li pred ozhmi, nad naf prifhlo. 4 Spazheni ljudje' pa, ktiri fe v’lvoji hu¬ dobiji fhe le bol napuhiijejo, fo fe podftopili zlo nove fkrivne drushbe napraviti. Taka gerda drushba fe je pred nekaj zhafam na Lafhkim sazhe- la ino delezh po Lafhkim ino v’ drusih deshelah rasfhirila, v’ veliko drusheb pod marf kakim imen a m je rasdelena, pa vender v’gerdih na- Čl) Lili t S. Jud. Ap. v. 18. (2) Kolol' p. 2. v. 8. A 2 4 klopih ino hudobijah je edina, ino fe fploh imenuje Karbonatfka drushba. Ti ljudje fo hinavzi, inofe delajo, kakor de bi mozhno zha- ftili Katolfhko vero ino navuke Jesufa Kriftufa, nafhiga Odrefhenika, ktiriga tudi vzhafi Poglavarja ino velkiga Mojftra fvoje drushbe nevred¬ no ino pregre'fhno imenujejo. Njih perlisnjene ino fladke befe'de fo le pfhize, f’ ktfrimi ii persadevajo nevumnim ljude'm (inertne rane safadid; ti sapelivzi hodijo v’ovzhjih oblazhilih, snotraj fo pa sgrablivi volkovi- Ti sapelivzi lo f’hudo perfego obljubili, kakor nekdaj krivover¬ ni Prifziljanifti, de ne bodo nikolj nikomur, ktiri ni v’njih drushbi, ali ktiri je na fpodni ftopni njih drushbe, nizh taziga povedali, kar njih drushbo, ali kar sgorno Kopno njih drushbe sade'ne; na tihamaino fkrivaj fe f-bajajo, kakor vezhdelj krivoverzi; ljudi vfake vere radi v’fvojo drushbo safazbijo; she to nam fprizha, ko bi tudi nizh dru- siga ne bilo, de njih befedam ni nizh verjeti. Pa fhe kaj drusiga nam prizha, de fe njih befčde ne morejo dru- gazh, kakor je sgorej rezheno, foditi. Njih bukve namrezh, ktire fo Tami na dan dali, v’k tirih je popifano, kar fe v’njih sberalfhih po- febno v’ sgortrih ftbpnah godi, njih katekismi ino poftave, veliko dru¬ siga ino tudi tifti, ktiri fo njih drushbo sapuftili, njih šmote ino gol. fije fodoikam rasodeli, ozhitno prizhajo, de li Karbonarji fofe'bno per¬ sadevajo, ljudi tako pohujfhati ino popazhiti, de bi le po fvoji termi ino po fvojim. nagnenju v’grehih ino hudobijah shivedi, ino sa ve'ro nizh ne marali, ker fkorej nizh hujfhiga mifliti ni mogozhe; de bi terplenje Jesufa Kriftufa s’gerdim djanjam omadeshovali ino ofkrunili; de bi zerkve'ne Sakramente (ktire fi persade'vajo s’drugimi v’veliki hu¬ dobiji snajdenimi nadomeftiti) ino tudi fkrivnofti katolfhke vere sani- nizhovali, de bi ta Apoftolfki fedesh overgli, ktiriga fofebno zhertijo ino mu vfe hudo naklepajo, ker je tukaj Poglavarft vo Apoftolfke Zerkve smiraj terdno ftalo.(3) Ravno tako nevarni fo tudi Karbonarjov djanfki navuki, defi.- ravno fe po hinavfhko hvalijo, de fvojim tovarfham vele'vajo pravo ljubesen ime'ti, vfe dobre dela opravlati, ino vfiga hudiga fe sdersbati, Venderle v’neframno nezhiftoft napelujejo; tifte velevajo vmoriti, kri¬ ti njih fkrivnofti rasodenejo, ino ktiri jim svefti ne oftanejo; ino deli- ravno vikfhi smed Apoftelnov S. Peter sapovduje, de naj bodo Kri. fljani (4) vfaki zblovejbki flvari savoljo Boga podlosini: ali kralju kakor vik- Od ,S. Avg. lift. 43. (4) Liti. I. p v. 15. s jhimu, ali vojvodam kakor od njega pojlanim i. t. d tudi Apoftel Pavel sa- povduje (5) vfaki zblovek bodi vikjbi ohlajii podloeben, vender ti sapelivzi nepokorfhino vuzhe proti Kraljam ino Zefarjam, ino njih oblaft fovra- shijo. Te ino take navuke imajo sapelivzi. Od tod fo unkrat na Lafh- kim ftrafhne hudodelftva vftale, nad ktirimi fo vfi pravizhni ino po- fhteni ljudje shalovali ino sdihovali. Ml tedaj, ke'r Nam je dano zhuti nad Israelovo hifho, to je nad fveto Zerkuvjo, moremo v\Svojih paftirfkih opravilih fkerbeki, de Gofpodova Nam srozhena zheda fhkode ne terpi, ino ne fmemo v’ tako veliki rezhi samuditi gerdih nakle'pov hudih fovrashnikov odganjati. Nafhih Prednikov, flove'zhiga fpomi- na, Klemen XII. ino Benedikt XIV fta Nam dala lep sgled, pervi v’ osnanilu imenovanimu In eminenti 27. maliga travna leta 1738. drugi v’ osnanilu imenovanimu Providas 17. velziga travna leta 1751. ke'r fta preklicala ino prepovedala vfe drushbe frajmavrarjov, ali karkolj je tazih, ino njih korenina ali salega je, kakor le vidi, Karbonarfka drushba, ktira jih pofnema. Defiravno fmo she dvakrat po Svojih deshdlfklli opraviinikih to drushbo ojltro prepovedali, jo vender sdaj po sgle'du ^Svojih Pre'dnikov fhe hujfhi ino ozhitno prepove'mo ino preklizhemo, pofe'bno ker Karbonarji medijo ino pravijo, de nifo s’ osnanilama Klemena XII ino Benedikta XIV. sadeti, ino fodbam ondi srezhenim podversheni. Saflifhali fmo fvet ^Svojih zhaftitlivih Bratov t S. Rimfke Ze'r- kve Kardinalov, ino tedaj po njih fvetu, ino tudi po 4 Svoji terdni voli ino pravimu premifliku, ter s’ Apoftolfko popolnama oblaftjo 1 klenili, imenovano Karbonarfko ino vfako tako kakorkolj imenovano drushbo, njene savese, f-hode, tovarfhije ino bratovfhine 'preklizati ino prepovedati, kakor jo f’tem pifmam sa vfelej preklizhemo ino prepove'mo. Sa tega voljo sapovehno terdo ino pod fve'to pokorfhino vlim pravovernim Kriftjanam fleherniga ftanu, vfake imenitnofti ali viloko* (5) Rim. p. 13 v - B 6 fti, de naj fe nobeden ne podftopi v’Karbonarfko, ali V’ ktiro drugo tako kakorkolj imenovano drushbo fe podajati, jo rasfhir ati, jo v* tvojo hifho ali kam drugam jemati ali perkrivati, fe ji sapifati, per>- drushili ali perpajdafhiti, ji pervoljiti ali perpomdzhi, de bi kam na¬ hajala, ji fvetovati, jo kakorkolj podpirati, ji ozhitno ali na fkrivnim, po Hrani ali na ravnoft, fam ali po dresih kako potuho dajati, ali druge opominati, napelovati, nagovarjati ino nafvetovati, de bi fe v’ to drushbo kakorkolj perpifali, perfhteli, ali fe s’njo pezhali ali vla* zbili, ali de bi ji kako kaj pomagali ino jo podpirali; ampak od te drushbe, njenih saves, f-hodov, tovarfhij ali drufhen fe morejo vfi popolnoma sdershati, fzer fo, ako fe po tem ne ravnajo, od Zerkve odlozheni, ino takim ne more nobeden drugi, kakor le Mi, ali pa Nafh Naftopnik Rimfki Papesh, ako nifo v’ fmertui ilevarnofti* fvete odvese dati. Na dalej tudi vlim sapove'mo, de naj flehern t Shkofam ali drugim oblaftnikam vfe tifte sglafi, od ktirih ve, de fo fe v’to drush¬ bo podali, ali pa f ktiro sgorej imenovano pregre'ho omadeshovali, Izer je od zerkve odlozhen, ino oblaft, njega odvesati, oftane per Naf ino Nafhih Naftopnikih. De fe sadnizh vfa nevarnoft sapelovanja od verne * prepovedno ino preklizhemo vfe Karbonarfke katekisme ino bukve, v’ ktirih je od Karbonarjov pifano, kaj de fe v’njih f-hodih godi; ravno tako tudi vle poda ve, pifma ino bukve, ktire jih sagovarjajo, bodo naj natifnjene ali pifane; ino vfrna pravovernim prepovemo imenovane bukve brati ali hraniti, fzer fo od Zerkve popolnoma odlozheni; sa- povemo pa, de naj jih fvojim jShkofam ali drugim oblaftnikam oddajo Nafha volja je, de fe te'mu Nafhimu tudi natifnjenimu pifmu, kadar je od ktiriga oblaftnika podpifano, ino f’ pezhatam ktiriga po- oblafteniga duhovfkiga Gofpoda sasnamnjano, ravno tako verjame, kakor temu vpervizh ftorjenimu pifmu, zhe fe komu pokashe. Nihzhe naj fe tedaj ne podftopi, temu, kar v’ prizhijozhimu pifanju vkashemo, preklizhemo, sapove'mo ino prepove'mo, predersno nafproti ravnati. Zhe fe pa kdo to ftoriti predersne, naj ve', de ga bo najdla je'sa vfigamogdzhniga Boga, ino njegovih fve'tih Apoftelnov Petra ino Pavla, f 7 Dano v’ Rimu per t Sveti Mariji Velki v’ jesat ofem flo en ino dvajfetim letu Gofpodoviga Vzhlovezhenja, trinajfti daa kimovza Nafhiga Papeshtva v’ dva ino dvajfetim letu. J. CARD. PRO DATARIUS. H. CARD» CONSALVL Visa de Curia* D* Testa. Loco f Plumbi. LaVizzariuš, To Apoftolfko pifmo je ob sgorej imenovanim zhafu v’Rimu v’ navadnih krajih osnanil ino nabil Vinzenz Benaglia, Apost. Curs Felix Castellaci Mag. Curs, Temu Apoftolfkimu pifmu, ker ni nafproti Zefarfko - kraljevim pravfzam ino pofiavamj fe dodelji Zefarfko dovolenje. Po t S. Zefarfko-kraljevim Velizhaftvu. Na Dunaju 23. fvizhana 1822, Vinzenz ScIivbert £. r. De je to Apoftolfko pifmo is Latinfkiga na jSlovenfko svefto pteftavleno, prizha Nafh podpif V’ Ljublani 15. velziga travna I8 2 2.