Andrej Misson Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) Izvleèek: Zvonimir Cigliè, pomemben slovenski skladatelj orkestralne in instrumentalne glasbe, je ustvaril le okrog dvanajst skladb za zbore, od tega devet a cappella. V prispevku so njegova tovrstna dela navedena kronološko, na kratko je opisan slog njegovega zborovskega skladanja. Kompozicijska tehnika je predstavljena z izbranimi notnimi primeri iz umetnikovih del. Skladatelj Cigliè je premišljeno uglasbil izbrana, obièajno sodobna besedila. Komponiral je tradicionalno, vendar harmonsko dovolj bogato. Njegova dela so pevsko zahtevna. Ciglièeva maloštevilna zborovska dela so zanimive stvaritve in pomembno dopolnjujejo tudi njegovo kompozicijsko govorico. Kljuène besede: slovenska glasba, zborovska glasba, teorija glasbe, glasbena analiza, glasbena kompozicija, sodobna glasba, Zvonimir Cigliè. Abstract: Zvonimir Cigliè, a notable Slovenian composer of orchestral and instrumental music, wrote only about twelve pieces for choirs, nine of them in the style of a cappella. This paper includes a chronological list of his choral works and a short description of his style when composing for choirs, illustrating it with selected examples from his works. Further on, the paper addresses the carefully chosen, mostly contemporary texts the composer thoughtfully set to music. Cigliè’s works were composed traditionally and at the same time using rich harmony, making them challenging for the singers. His few choral works are interesting compositions and important representatives of his compositional language. Keywords: Slovenian music, choral music, music theory, music analysis, music composition, contemporary music, Zvonimir Cigliè. Kje si, Smrt, ti ptiè skovir? Je zdaj tvoje gnezdo prazno? In Ljubezen vriska blazno: »Ni je veè nikjer, nikjer!« (Alojz Gradnik, Mali srpan) 77 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) Uvod Zvonimir Cigliè je ustvaril vsega devet a cappella skladb, in sicer za enski, mladinski ali otroški zbor. Eno skladbo je namenil tudi za moški zbor, v zapušèini pa ni zaslediti nobenega samostojnega dela za mešani zbor. Le-tega je uporabil zgolj v vokalno-orkestralnih skladbah. Postavlja se mi vprašanje, zakaj je tako, saj je bil dober poznavalec literature in vokala. Iz njegove korespondence1 je tudi razvidno, da je o tej tematiki nameraval napisati celo dve deli: Knjievnost in glasba in pozneje Jugoslovanska knjievnost in glasba. Ob aktualnem pesniku Tonetu Pavèku, katerega verze je uporabil v veè svojih delih, je v zvezi s tem obdeloval še dva danes manj znana, toda pomembna slovenska pesnika, Pavla Oblaka in Mitjo Šarabona. Slednji je bil v èasu socializma v politièni nemilosti, saj je napisal sonetni venec sonetnih vencev in ga posvetil Francetu Balantièu. Na srednji glasbeni šoli je uèil harmonijo in kontrapunkt ter imel tako na razpolago mladinski zbor. Bil je odgovorni urednik zborovskih edicij Zveze kulturno-prosvetnih organizacij Slovenije. Med drugim je uredil notne mape izbranih zborov Zorka Prelovca (1974), Petra Liparja (1976) in Matije Tomca (1977). Pred Pred 2. svetovno vojno je obèudoval moški Akademski pevski zbor pod vodstvom Franceta Marolta.2 Imel je primorske korenine, med Primorci pa je bilo petje in zborovsko petje precej priljubljeno. In navsezadnje, v kasarni v Karlovcu, kjer je sluil vojašèino, je ustanovil moški zbor in z njim pel »od jutra do veèera«.3 Za skladatelja, ki mu je bila veèna tema »erosa in tanatosa« velik izziv, bi bila ustrezna zvoèna posoda, v katero bi prelil tonsko igro enskih in moških glasov, prav mešani zbor. Navkljub zapisanemu pa je število zborov zelo majhno. Najbr sta mu bili v skladateljski izziv predvsem orkestralna in instrumentalna glasba. Veèkrat je izjavil, kot npr. v intervjuju na Radiu Ljubljana, 3. marca 1971, »da mu najbolj ustreza simfonièna glasba«.4 S tem se je pridruil pomembni skupini slovenskih skladateljev, ki so pisali preteno instrumentalno in orkestralno glasbo (npr. L. M. Škerjanc, D. Škerl, I. Petriæ idr.) in njihove pozornosti slovenska ljudska glasba ni opazno pritegnila (kot npr. velja za S. Osterca). Za skladatelja Ciglièa je umetniško ustvarjanje neprestano sooèenje z ivljenjsko stvarnostjo, zajeto v ustvarjalèevi osebnosti in v njegovih etiènih naèelih.5 Oblika oz. zvrst glasbe, v kateri skladatelj ustvarja, je po njegovem mnenju odvisna predvsem od njegove narave in osebnosti. Kot ustvarjalec je obèutil razliène vzgibe, ki sprošèajo energijo iz podzavesti v luè zavesti. al nisem mogel preiskati 78 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 1 Andreja Peterlin, Zapušèina Zvonimirja Ciglièa, diplomska naloga, Oddelek za zgodovino Filozofske fakultete v Ljubljani, Ljubljana, 2000, http://www.ff.uni-lj.si/hp/diplomske_naloge/peterlin_andreja/, dostopno 12. julij 2012. 2 Franc Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, Ljubljana: Arhiv Republike Slovenije, 2006, str. 170. 3 Prav tam, str. 73. 4 Glej opombo št. 1. 5 »O fenomenu umetniškega ustvarjanja«, èlanku, ki je izšel tudi v reviji Glasbena mladina novembra 1980, glej http://www.ff.uni-lj.si/hp/diplomske_naloge/peterlin_andreja/, dostopno: 12. julij 2012. Prim tudi: F. Krinar, n. d., str. 101, 133, 218–220. njegovega obširnega gradiva, da bi o njegovem zborovskem ustvarjanju morda našel kaj veè. To prepušèam naslednikom. Ker so skoraj vsa dela nastala v èasu njegovega pouèevanja, domnevam, da so skladbe bile naroèene, na njihov nastanek pa je morda vplival pedagoški klic oziroma poklic. Primer 1: skica kroga, sociogram skladateljev, ki so najbolj, posredno ali neposredno, vplivali na delo Zvonimirja Ciglièa. Njegov kompozicijski stavek je personalistièen, oprt na glasbeno tradicijo romantike, razširjen z mnogimi elementi 20. stol., npr. impresionistiènimi in ekspresionistiènimi. Svoj slog, ki je podoben slogu Marija Kogoja, je oblikoval na kompozicijskih naukih in dedišèini profesorja Lucijana Marije Škerjanca. Ob priliki je Cigliè zapisal, da ima Slovenija tri velikane: Gallusa, Kogoja in Osterca.6 V teh treh avtorjih se skrivajo tehnike polifonije, èiste kompozicije, fantastiènega, ekstatiènega sloga 20. stoletja (stylus phantasticus), zvoène ironije ter ekspresionistiène harmonije. O vplivu Henryja Barrauda (1900–1997), nekoliko pozabljenega francoskega skladatelja, pri katerem naj bi se Cigliè v letih 1958–597 izpopolnjeval, pa teko sodim. Poslušal sem dve skladbi Barrauda, Nina au matin bleu8 (1954) za oboo in klavir ter Offrande àune ombre9 (1942) za simfonièni orkester. Skladbi sta pisani v tradicionalnem, postromantiènem, postimpresionistiènem, meditativnem in obèutenem slogu. V obeh skladatelj dovršeno in spretno povezuje tradicionalne zvoène snovi ter gradi obèuteno muzikalno razpoloenje. Ciglièev kompozicijski stavek je podoben Barraudovemu, slogovne sledi pa vodijo morda še nekoliko nazaj, k 79 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) 6 A. Peterlin, n. d., dostopno na: http://www.ff.uni-lj.si/hp/diplomske_naloge/peterlin_andreja/, 12. julij 2012. 7 Andrej Rijavec, Slovenska glasbena dela, Ljubljana: DZS, 1979, str. 47. 8 Oboe Recital: Menzel, Fabian - POULENC, F. / MILHAUD, D. / TAILLEFERRE, G. / AURIC, G. / MIGOT, G. / JOLIVET, A. / BARRAUD, H. / RIVIER, J., Naxos, Antes Edition, BM 31.9136. 9 Dostopno na: http://www.youtube.com/watch?v=2TXQkTIskp4,12. julij 2012. Barraudovemu uèitelju Louisu Aubertu (1877–1968) in nato do Gabriela Fauréja (1845–1924).10 Vse to morda vpliva na Ciglièev orkestralni stavek, zborovske skladbe so kompozicijsko preprostejše, ne pa tudi izvajalsko in zvoèno enostavne. Vseeno je Cigliè predvsem oblikovalec orkestralnega, instrumentalnega zvoka. Še v Preludiju za sopran, enski in moški zbor ter orkester na besedilo Pavla Oblaka je vloga zbora bolj instrumentalna, barvna, kot samostojna.11 Toda vseeno so Ciglièeve zborovske skladbe dovolj preprièljiva in dovršena umetniška dela. Primer 2: odsek iz Preludija za sopran, enski zbor, moški zbor in orkester, kjer ima zbor bolj barvito, »orkestralno« vlogo. 80 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 10 F. Krinar, n. d., str. 153. 11 Zvonimir Cigliè, Preludij za sopran, enski zbor, moški zbor in orkester, besedilo Pavel Oblak, rokopis, Arhiv Republike Slovenije, zapušèina Z. Ciglièa, sign. AS 1441. Primer 3: seznam zborov Zvonimirja Ciglièa. V diplomski nalogi A. Peterlin12 je navedena skladba Preludij za sopran, dva zbora in orkester brez navedbe avtorja besedila in z letnico nastanka 1942. Domnevam, da gre za skladbo Preludij za sopran, enski in moški zbor ter orkester na besedilo Pavla Oblaka. Rokopis ima letnico nastanka 1946. Zadnja števka »6« je nekoliko nerodno zapisana. Lahko bi jo prebrali tudi kot »0«. Tako jo je prebral tudi tisti, ki je pripravil popis avtorjevega gradiva za Arhiv Republike Slovenije.13 Za Preludij je potrebno kar nekaj kompozicijskega znanja, zato je bolj verjetno, da je to delo nastalo po tem, ko se je vpisal na Akademijo za glasbo, to je po l. 1944. Zdi se mi, da bi bil tudi Preludij za zbor in orkester iz leta 1949, npr. omenjen v citirani diplomski nalogi A. Peterlin, lahko Preludij iz leta 1946 ali morda kakšna njegova predelava. Partiture slednjega nisem našel. Primer 4: prvi del èasovnega traku o zborovski ustvarjalnosti Zvonimirja Ciglièa. Glej besedilo pod primerom 2. 81 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) 12 A. Peterlin, n. d., dostopno na: http://www.ff.uni-lj.si/hp/diplomske_naloge/peterlin_andreja/, 12. julij 2012. 13 Glej tudi F. Krinar, n. d., seznam rokopisov, popis del. Primer 5: drugi del èasovnega traku o zborovski ustvarjalnosti Zvonimirja Ciglièa. ZBORI Zbore bi lahko razdelili na dve skupini: – ustvarjene na pesmi Toneta Pavèka (1928–2011) iz zbirke Maèek na dopustu in – druge. ZBORI NA PESMI TONETA PAVÈKA IZ ZBIRKE MAÈEK NA DOPUSTU Primer 6: naslovna stran Pavèkove pesniške zbirke Maèek na dopustu, Ljubljana: Mladinska knjiga, 1957 in stran s pesmijo Lari-fari. 82 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) Maèek na dopustu je morda druga zbirka otroških pesmi Toneta Pavèka. Pesnik je izdal 34 raznovrstnih, duhovitih pesmic, ki so pritegnile pozornost skladatelja Zvonimirja Ciglièa. Uglasbil je prve tri, potem pa še Po svatbi (dvanajsta v zbirki) in Uèenjak (šestindvajseta). Skladatelj je pesmi najbr izbral po lastni presoji, brez doloèenega vpliva. Rokopise vseh skladb hrani Arhiv Republike Slovenije. Morda so vse nastale e leta 1957, vsaj kot skice, èeprav je skladba Uèenjak drugaèna kot druge. Vsekakor je za presojo nastanka pomembna tudi letnica izdaje.14 Primer 7: seznam pesmi zbirke Maèek na dopustu in skladbe, ki jih je uglasbil Zvonimir Cigliè. Primer 8: seznam uglasbenih pesmi iz zbirke Maèek na dopustu z navedbo letnice nastanka in objave. V oklepaju je navedena letnica, ko je skladba najbr nastala. MAÈEK NA DOPUSTU Pavèkov naslov pesmi je Intervju in je druga pesem v zbirki. Domnevam, da je skladatelj skladbo poimenoval kar po naslovu zbirke, le-ta je obenem morda tudi nosilni vsebinski naslov ohlapnega cikla petih, prosto izbranih uglasbenih skladb, ki imajo skupnega le avtorja pesmi ter šaljiv, grotesken in celo sarkastièen, teak glasbeni slog. Takšen slog morda celo presega razpoloenjsko preprostejšo in lahkotnejšo literarno predlogo. Skladbo je avtor napisal leta 1957 in je istega leta tudi izšla v Grlici (glej tabelo s seznamom skladb, primer 8). Prav 83 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) 14 Glej F. Krinar, n. d., seznam rokopisov. mogoèe je, da je avtor tedaj zasnoval tudi vse preostale skladbe in jih dokonèal v letih, ko jih je pripravil za objavo. Skladba je teksturno razgibana, pomembno vlogo ima polifonija. Melodije so intervalno pestre, veliko je alteracij, prav tako je pestra in zahtevna harmonija. Vse to pa pomeni, da je skladba za izvajalce zahtevna, èeprav je kompozicijsko dobro premišljena in spretno zgrajena. Znaèilno za melodije njegovih zborovskih skladb je, da intervalno niso zelo zahtevne, èeprav z njimi dosee pogosto zelo kompleksna sozvoèja. Primer 9: zaèetek skladbe Maèek na dopustu je oblikovan politonalno, 1. glas je v as-molu, 2. v es-molu, 3. v sicer notiranem As-duru. Glasovi vstopajo polifono, 2. glas je imitacija 1. glasu na spodnji è4 v diminuciji. Primer 10: primer homofonega, sekvenèno grajenega odseka skladbe z ekspresionistièno oblikovano harmonijo. Zgornja dva glasova oblikujeta zrcalo. Primer 11: odsek »Veselo« z dvoglasnim kanonom v spodnji è8 in dopolnilnim glasom, zaèetno melodijo z inverznim, rastoèim terènim skokom v 2. glasu. V nadaljevanju se pojavi kanon z zamenjanima glasovoma in enakim dopolnilnim glasom. 84 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) Primer 12: zaèetek sklepnega dela skladbe v harmonskem as-molu, vodilna tema je obdelana homofono, èeprav sta zgornji in spodnji glas v protismernem gibanju, vmesni pa je z obema v stranskem gibanju. Primer 13: skladatelj harmonijo iz as-mola pripelje na koncu v As-dur, s tonalno oblikovano avtentièno kadenco D-T in postopom dominantne 7 (IV. stopnja) v I. stopnjo v spodnjem glasu. LARI-FARI Lari-fari je prva pesem v zbirki. Pavèek je v njej spretno povezal »našo lepo staro faro«, svet ter luno, pa še, da vse na svetu je le la, »res najbolje, da ne daš ni prebite votle pare za te prazne èire èare«. Takšno šaljivo, fantastièno in groteskno pesem je v njeni tragikomièni vsebini elel glasbeno nadgraditi tudi skladatelj. Skladbi Maèek na dopustu in Lari-fari sta izšli v Grlici, èeprav sta primerni za najboljše dekliške ali mladinske zbore. Primer 14: zaèetni motiv skladbe Lari-fari v zgornjem glasu je pentatonièni (anhemitonska pentatonika), stavek pa homofon, s tonalno, a kromatièno in akordièno razširjeno harmonijo. Spol G-dura je z e-molovim 6/4 taktom na zaèetku nekoliko zabrisan. Podobno so zabrisani tudi zaèetki drugih oblikovnih delov (h-mol – G-dur, cis-mol – A-dur). 85 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) Primer 15: primer septimnega (kvartdecimnega) dvojnega kontrapunkta; primerjaj 1. in 2. glas v drugem taktu primera ter 2. in 3. glas v èetrtem taktu z ustrezno številèno shemo dvojnega kontrapunkta. Primer 16: v nadaljevanju skladbe Lari-fari se harmonija odlepi od centra in postane kompleksna, tudi bitonalna, sekvenèna in polifona. Skladatelj z glasbo gradi retoriko besedila. V zadnjem taktu primera zvoèno slika grotesknost šepanja, z ritmom in harmonijo (nizanje zmanjšanih septakordov), hlinjeno resnost, jok, boleèino, obenem pa šepanje, »A od tam na tla sem pal, v vašo faro prišantal«. Primer 17: v zadnjem delu skladbe Lari-fari skladatelj harmonski tok pripelje nazaj v G-dur, na zaèetku zadnjega dela »ivo« uporabi dur-mol, po vsem zapletenem tonalitetnem gibanju in akordiki pa konèa z diatoniko G-dura in melizmatiènim slikanjem besed »èire èare«. 86 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) BAV-BAV Skladba Bav-bav, tretja po vrsti v Pavèkovi zbirki, je izšla v Naših zborih (glej tabelo s seznamom skladb, primer 7). e s tem je bila poudarjena njena zahtevnost, ki presega raven obièajnih mladinskih zborov. Skladba je duhovita in èe odštejem sinkopirano (hemiolno) ritmiènost, melodièno in harmonsko ni prav zahtevna. Primer 18: monodièni zaèetek skladbe Bav-bav z akordièno, sinkopirano spremljavo – pravzaprav gre za hemiolno preureditev, ki je od drugega do petega takta simetrièno grajena iz lahkih in tekih not hemiole 2x(3x2), namesto 2x(2x3) – je harmonsko in melodièno oblikovan lahkotno. Primer 19: spodnja dva glasova zadnjih treh taktov primera skupaj »tketa« tretjo melodièno linijo teksture (znani baroèni Bachov kompozicijski prijem). Skladatelj v nadaljevanju modulira in uporablja nekoliko kompleksnejšo harmonijo. Harmonija zadnjih treh taktov primera je grajena na menjavi tonike in molove subdominante v zgornjih dveh glasovih, spodnja pa prinašata tonièno terco (I-III). Obèasno tako nastopi sozvoèje D-Es-Ges. 87 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) Primer 20: sklepni del skladbe Bav-bav je ponovno harmonsko diatonièen, monodièna sestavljena tekstura pa je oblikovana iz dvoglasnega kanona v primi in dopolnilne, intervalne spremljave. UÈENJAK Uèenjak je šestindvajseta pesem v zbirki. Tudi njo je Cigliè najbr uglasbil ali vsaj zasnoval e leta 1957, èeprav se njen kompozicijski stavek nekoliko razlikuje od tistega iz starejših skladb tega cikla, npr. e tonaliteta ni oznaèena. Zelo redko je v glasbi nasploh uporabljena oznaka tempa Allegrettino. Naèeloma naj bi bila to oznaka za še nekoliko poèasnejši tempo od Allegretta, znaèaj pa je še lahkotnejši. Nemara se v tej oznaki skriva avtorjeva elja, da skladbe zaradi kromatike in gostejše harmonije ne bi izvedli bodisi preteko in prepoèasi bodisi prehitro ter prenapeto. Zaèetni in konèni center se ne ujemata: D(G) in Des. Delo je komponirano v tehniki ostinata. 88 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) Primer 21: zaèetek skladbe Uèenjak, triglasna imitacija z inverzijo (skupaj tvorita zrcalo) in kvintnim dvoglasjem zaène del, ki je grajen na ostinatu, s ponavljanjem motiva, grajenega z dvema, poltonsko oddaljenima èistima kvartama (D-A, Cis-Gis), ki se premika po glasovih, tudi v inverziji in retrogradnji. Ostinatni, osminski ritem, gradi mehansko motoriko in nemara ponazarja vsebino praznega, na drilu utemeljenega znanja, »slame kup in bedarij«. Primer 22: kontrastni drugi del, je oblikovan sprva modalno, zadnje tri takte pa dobi pomembno mesto dominantni septakord na C. Naslednji del, ki se zaène na tonu A, tako deluje kot terca toniènega akorda F-dura. Navkljub intervalno grajenemu sozvoèju, s sekundami, septimami, kvintami, melodièni kromatiki, lahko v ozadju prepoznamo tonalno urejenost glasbenega stavka. 89 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) Primer 23: tonalni konec skladbe Uèenjak v Des-duru, s kadenèno zvezo DD(9)-D(7-9)-T. Homofonija in harmonija sta najbr v retoriènem pomenu tonskega slikanja ironije idiliènega, sreènega konca v slogu: »saj ne vedo, kaj delajo«. PO SVATBI Skladba je nastala po dvanajsti pesmi v Pavèkovi zbirki, leta 1975, in sicer za Mladinski pevski festival v Celju, leto pozneje pa je izšla v festivalski zbirki Mladinski zbori (glej tabelo s seznamom skladb, primer 7). Skladatelj je skladbo oblikoval na dveh svatovskih plesih, polki (binarni del) in valèku (ternarni del); v obeh delih z istim kompozicijskim gradivom (glej primera 22 in 25 ter ju primerjaj). Primer 24: zaèetek skladbe Po svatbi; tonalna harmonija je postavljena funkcionalno konfliktno, kar ustvarja vtis nerodnosti, groteske, npr. v 1. taktu si na prvi dobi stojita nasproti tonièna in subdominantna funkcija (H-C), na drugi dobi subdominantna in tonièna (C-H po poudarjeni, spodnji menjalni noti). To je pogost harmonski prijem skladatelja. Motiv je parafraza ljudske, zabavne glasbe v plesnem ritmu polke. 90 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) Primer 25: v drugem taktu je zaèetek drugega dela skladbe, s svobodnejšo, periodièno imitacijo med zgornjima glasovoma in imitacijo v tretjem glasu, ki prinese inverzno in vzvratno (retrogradno) obrnitev dvotaktnega motiva – teme imitacije. Primer 26: tonsko, diatonièno, artikulacijsko slikanje muh, mrèesa. Primer 27: zaèetek »valèkovega«, predzadnjega dela skladbe. Primerjaj ga z gradivom zaèetnega, »polkinega« dela, primer 24. 91 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) Primer 28: sklepni del skladbe Po svatbi, s kratko, periodièno imitacijo in tonalnim koncem z izjemnimi, netipiènimi postopi, skokom s IV. stopnje (septime dominantnega septakorda) na I. v spodnjem glasu, v zgornjem pa z vodilnega tona na terco toniènega kvintakorda. NAŠA PESEM Uglasbitev znamenite pesmi Karla Destovnika-Kajuha je prva objavljena in morda tudi ustvarjena zborovska skladba skladatelja Ciglièa. Glasbeni stavek je obèuten, recimo, da v romantièni tradiciji, s tonalno, kromatièno harmonijo in nekaterimi impresionistièno oblikovanimi odseki. Navkljub nenavadnim harmonskim zapletom pa je harmonija oblikovana pregledno in konsekventno. Dve mesti v tiskani partituri sta drugaèni kot v rokopisni. Po mojem mnenju sta bolje oblikovani v rokopisu. V dosedanjih analizah sem se pogosto sreèeval z odstopanji tiskanih razlièic od rokopisnih. Rokopisne so najveèkrat boljše kot tiskane; tako kompozicijsko kot interpretacijsko. Kot bi prepisovalci in uredniki ne bili povsem kos stavku naših sodobnih skladateljev. Slednji bi pred tiskom morali imeti še monost za zadnje korekcije. Èe so jih imeli, so morda površno pogledali prepise. Lahko pa, da so se z morebitnimi spremembami strinjali ali jih tik pred tiskarskim »zdajci« celo predlagali sami. Vsekakor bi bilo vedno dobro, èe bi si zborovodje pred pripravo in študijem skladbo ogledali tudi v rokopisu. Bralce vabim, da sami premislijo o obeh mestih v obravnavani skladbi (primera 29 in 30) in o njima presodijo. 92 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) Primer 29: tonalno, diatonièno oblikovan responzorijalni zaèetek skladbe Naša pesem, ki je smiseln glede na retoriko besedila. V nadaljevanju uporaba razširjene tonalnosti in akordiènega zaporedja g-B-Ges. Makroharmonski odnosi so zanimivi: g-mol, G-dur (s prehodom [harmonski] B-dur – [melodièni] h-mol), g-mol s frigijsko kadenco na A, g-mol (z izmikom na dominanto), polarni Des-dur in konèni g-mol, s pikardijsko terco na konènem akordu in varianto frigijske kadence, ki deluje morda nekoliko prenaglo in prisiljeno. Primer 30: v tretjem taktu se pojavi zanimiv, impresionistièno delujoè blok 6/4 zmanjšanega kvintakorda. Alteraciji Cis in E sta v g-molu tona dominantnega obmoèja. 93 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) Primer 31: konec skladbe Naša pesem v rokopisu, z avtorjevim podpisom. Primerjaj oznaèeni mesti s tiskanima v spodnjem primeru (primer 32). Primer 32: primerjaj oznaèena akorda rokopisa in tiska, razlika je obèutna. V predzadnjem taktu je v drugem glasu alteracija As, ki je v rokopisu ni. A je vsekakor boljša monost. Na koncu se pojavi polarni Des-dur, skladba pa se z varianto frigijske kadence, alteriranim substitutom dominantnega septakorda in nekoliko »na hitro«, prisiljeno konèa na toniki g-mola s pikardijsko terco. 94 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) SREÈKU KOSOVELU Skladba Sreèku Kosovelu, na besedilo Marijana Štancarja15, je skladateljeva edina samostojna skladba za moški zbor. Je zelo zahtevna, ekspresionistièno grajena, s precej raznovrstno in kompleksno harmonijo, pojavijo se npr. celotonska lestvica, zrcalna biakordièna harmonija, kvartno-kvintni akordi, alteracije ipd. Skladatelj je z glasbo skušal predstaviti trpko vsebino in razpoloenje pesmi. Primer 33: motetni, imitacijski, ekspresionistièni (kromatika, harmonija) zaèetek skladbe Sreèku Kosovelu. 95 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) 15 Najbr gre za pesnika Marijana Štancarja Monosa (1941–2008) iz kroga t. i. Mrakovih apostolov. Glej Gorenjski glas, rubrika novice/kultura, Kranj, petek, 2. maj 2008, »V spomin: Marijan Štancar – Monos«, avtorja Tomaa Kukovice. Primer 34: motetni, slovesni zaèetek skladbe Sreèku Kosovelu, v tradicionalni, rastoèi reperkusiji I-V-I-V. Navkljub kromatièno izdatni melodiki lahko tudi tu v ozadju prepoznamo b-molovo tonaliteto (Fis=Ges, alteracija B v H) in nekoliko modalnih primesi, npr. zvok frigijskega modusa na F (transpozicija starega eolsko-frigijskega para E-A na B-F). V zadnjem taktu nastopijo kvartno-kvintni akordi (Ces=H) in pa homofonija. Primer 35: po ekspresivni harmoniji sledi nepopolno biakordièno zrcalo, namesto spodnjega kvintakorda je skladatelj izbral samo èisto kvinto. Gosta, miksturna harmonija zvoèno opisuje vsebino besedila. 96 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) Primer 36: konec skladbe Sreèku Kosovelu, podobno motetnemu zaèetku ima skladba tudi motetni, plagalno oblikovan eolski konec s sinkopami in pikardijsko terco. SAMOGLASNIKI Skladba je leta 1967 izšla v Grlici in je izjemno preprosta, najbr ima povsem didaktièni pomen. Je dvoglasni, premi kanon v zgornji èisti kvinti, zelo podoben kakšni dobro izdelani kontrapunktièni nalogi. Vseh pet samoglasnikov (vokalov!) je skladatelj razporedil tako, da jih ima zgornji glas v obrnjenem (palindromnem) zaporedju U-O-I-E-A, spodnji glas pa v obièajnem A-E-I-O-U. Primer 37: skladba Samoglasniki, preprosti, šolsko oblikovani dvoglasni premi kanon. Z njim lahko v razredu preprosto prikaemo zgrajenost kanona in se obenem upojemo na vseh pet samoglasnikih. 97 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) JELKI Skladba je izšla leta 1969 v Naših zborih, morda je nastala e prej. Skladatelj je izbral pesem Otona upanèièa in jo obèuteno uglasbil za enski zbor. Morda je to najbolj preprièljiva zborovska skladba Zvonimirja Ciglièa. Oblikovana je tradicionalno, ekspresivno, v bogatem poznoromantiènem slogu. Primer 38: zaèetek skladbe Jelki s harmonijo As-dura in vzporednega f-mola, grajena obèuteno, skladno s tradicionalnimi oblikovnimi naèeli, sekvenèno (z modifikacijo prvega tona v ponovitvi, zgornja glasova). Primer 39: kromatièno nadaljevanje, izbor akordov sledi tradicionalnim akordiènim sredstvom za opisovanje smrti (tritonus, zveèan kvintakord). Primer 40: konec skladbe Jelki prinese tudi skladatelju zelo priljubljeno firigjsko varianto kadence s substitutom dominante. Barva vzporednih kvart ob koncu in zvok èiste kvinte se lepo ujemata z vsebino besedila. 98 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) SKLEP Skladatelj je zapisal,16 da je vsaka umetnost tragièna, kadar izvira iz temeljev ivljenjske resniènosti same. Iz takšnih romantiènih idej so izhajali mnogi umetniki 20. stoletja; pri nas na primer Boidar Jakac (grafika Eros Tanatos), pa Alojz Gradnik v številnih svojih pesmih, še posebej v Eros – Tanatos in še mnogi drugi.17 Filozofske premise o tragièni umetnosti je najbolje izrazil nemški filozof Friedrich Nietzsche (1844–1900), še posebej v svojem znamenitem delu Rojstvo tragedije iz duha glasbe.18 Kot kratko vabilo bralcu k razmišljanju o pesimizmu, nihilizmu in tragiènem, navajam lepo, pomenljivo in globoko pesem Alojza Gradnika, ki je bil Zvonimirju Ciglièu blizu ne le kot rojak, temveè tudi duhovno in umetniško: »Kje si, Smrt, ti ptiè skovir?Je zdaj tvoje gnezdo prazno? In Ljubezen vriska blazno: ‘Ni je veè nikjer, nikjer!‘«19 Smrt in ljubezen, tanatos in eros, smrt in rojstvo, dve na videz neskonèni nasprotji sta obenem dve najgloblji gibali èloveškega vrhunskega, ustvarjalnega duha. V tem je vsak ustvarjalec enkratna in neponovljiva osebnost. Zato ne preseneèa, da je Zvonimir Cigliè zapisal tudi, da pravi umetnik ustvarja iz ivljenja, iz notranje nujnosti, ki jo èuti z vso svojo zavestjo kot smisel umetniškega izpovedovanja. Ustvarjalni proces pa po njegovem mnenju poteka po zakonitostih, ki so intelektualno neopredeljive. Med drugim je spregovoril tudi o mladini, ki bi morala razlikovati med umetnostjo in glasbenim šundom. Poudarja, da se umetnost bojuje za red, zakonitosti in jasno zavest ter za ljudi išèe dragoceno in odrešilno substanco resnice in lepote. V teh nekaj povzetih Ciglièevih mislih so najbr tudi temelji njegovega komponiranja za zbore. Njegova zborovska dela so preeta s tragiènostjo, še šaljive vsebine so prepletene v t. i. tragikomièni, sarkastièni splet. Ustvaril jih je po svojem skladateljskem preprièanju iz lastnega notranjega sveta, znanja in obèutenja, v prizadevanju za uresnièevanje svojih umetniških idealov, resnice, lepote, ki jo prinašajo urejenost, zakonitosti in duhovna globina. Njegovi zbori so osebno izpovedni, resni, kompozicijsko premišljeni. Skladatelj besedilom dodaja svojo glasbeno preobleko, utemeljeno na glasbeni tradiciji romantike ter dopolnjeno z vsemi tistimi kompozicijskimi elementi 20. stoletja, ki jo nadgrajujejo, toda ne rušijo. V njegovih zborovskih skladbah ni niè glasbeno avantgardnega in revolucionarno novega. Bistvena je tradicionalna tonska glasbena izpoved sama. Bera njegovih a cappella zborovskih del je sicer 99 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006) 16 »O fenomenu umetniškega ustvarjanja«, èlanek, ki je izšel tudi v reviji Glasbena mladina novembra 1980, glej http://www.ff.uni-lj.si/hp/diplomske_naloge/peterlin_andreja/,dostopno: 12. julij 2012. Prim tudi: F. Krinar, n. d., str. 101, 133, 218–220. 17 Glej npr. The Oxford Book of Death, ur. D. J. Enright, Oxford: University Press, 1983. 18 Friedrich Nietzsche, Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik (1872), veè slovenskih prevodov, npr. Rojstvo tragedije iz duha glasbe, prev. Wilhelm Heiliger, Ljubljana: Slovenska matica, 1970. Glej tudi dve slovenski novejši deli: Ivan Urbanèiè, Zgodovina nihilizma, Ljubljana: Slovenska matica, 2011; Gorazd Kocijanèiè, Erotika, politika itn., Trije poskusi o duši, Ljubljana: Slovenska matica, 2011. 19 Alojz Gradnik, Mali srpan, prva pesem iz zbirke Eros – Tanatos, glej Alojz Gradnik Pesmi, Ljubljana: Mladinska knjiga, 1982. miniaturna, ustvaril ni nobenega mešanega zbora in le enega moškega. Vseeno je v svojih delih kompozicijsko zanimiv in preprièljiv, a tudi zahteven, tako za izvajalce kot poslušalce. Naj povzamem še nekaj bistvenih kompozicijskih znaèilnosti njegovega zborovskega stavka. Melodika ni zapletena. Ritmiènih iregularnosti ni veliko, ob diatoniki je tudi kromatika, ki pa veèinoma nima prezahtevnih skokov. Vendar so melodije pogosto vpete v zahtevnejšo, bolj ekspresionistièno oblikovano vertikalo, z nekoliko zahtevnejšo intervalno zgrajenostjo. Vse skladbe so tonalne, èeprav je tonalnost kdaj pa kdaj tudi zabrisana (bitonalnost, biakordiènost, modalnost, svobodneje oblikovano akordièno zaporedje, kvartno-kvintna akordika ipd.). V skladbah je prav tako nekaj impresionistiènih elementov (akordièni bloki, pentatonika, celotonska lestvica, modalnost). Veèglasje je oblikovano raznovrstno, od monodiènih, homofonih odsekov, pa do uporabe zelo raznovrstne polifonije. Veèkrat se v polifoniji pojavi tudi zrcalna in vzvratna (retrogradna) obrnitev motiva ali teme, pa tudi dvojni kontrapunkt v manj pogostih intervalnih obrnitvah. Skladatelj v skladu s tradicijo sestavne oblikovne dele povezuje v veèje dvo- ali trodelne oblike. Ciglièeva dela slovenski zbori zelo redko uvrstijo na svoj program. Praizvedbe so sistematièno navedene v monografiji Franca Krinarja.20 Zborovodja Joe Fürst je v mapo enskih zborov ZKPOS-a uvrstil skladbe Maèek na dopustu, Lari-fari, Bav-bav in Uèenjak.21 Izbrana Ciglièeva zborovska dela so na prilonostnem koncertu ob simpoziju leta 2011 umetniško preprièljivo zapela dekleta zbora ljubljanske Akademije za glasbo pod vodstvom Marka Vatovca. Dela Zvonimirja Ciglièeva bi vsekakor sodila v kakšno temeljito antologijo slovenske zborovske glasbe 20. stoletja, ki bi jo morali èim prej pripraviti in izdati. Preprièan sem, da bi bili njegovi zbori primerna programska in glasbena dopolnitev slovenske zborovske poustvarjalnosti. Menim, da so tudi Ciglièevi zbori dovolj pomembna in dostojna znamenja njegove umetnosti. 100 ZVONIMIR CIGLIÈ (1921–2006) 20 Franc Krinar, Zvonimir Cigliè – biti ustvarjalec, n. d., str. 242. 21 NOTNA mapa št. 3, enski zbori, Zveza kulturno-prosvetnih organizacij Slovenije, Ljubljana 1975. CHORAL WORKS OF ZVONIMIR CIGLIÈ (1921-2006) Summary Zvonimir Cigliè (1921-2006), a notable Slovenian musician, composer, teacher, music theorist, publisher and critic, will be remembered as a composer of mostly orchestral and instrumental music; nevertheless, he also wrote some works for choirs. He studied composition with the composer Lucijan Marija Škerjanc and from 1958 to 1959 with the French composer Henry Barraud. Among Slovenian composers, he was influenced mostly by Jacobus Handl (Gallus), Marij Kogoj and Slavko Osterc. Cigliè’s composing style is very personal, combining the romantic tradition with 20th century elements, such as impressionistic and expressionistic. The form of his choral works is rather simple, customized for specific choirs and singers. Considering the fact he had great knowledge of vocal music, he did not write much for choirs, merely nine a cappella compositions. He wrote for youth and female choirs, one piece for male choir, but nothing for mixed choirs. His choral works may be divided into two groups: 1) compositions for female or youth choirs set to the collection of children poetry by Tone Pavèek (1928-2011) Maèek na dopustu (“Cat on Vacations”, originally entitled Intervju [“Interview”], 1957), such as Lari-fari (“Airy-Fairy”, 1957), Bav-Bav (“Bogeyman”, 1957), Uèenjak (“Scholar”, 1972-73) and Po svatbi (“After Wedding”, 1975); 2) all other compositions – Naša pesem (“Our Song”, 1947), Sreèku Kosovelu (“To Sreèko Kosovel”, 1962), Samoglasniki (“Vowels”, 1967), Jelki (“To Jelka”, 1969). All of his choral works are briefly presented in the article. Some examples taken from his works illustrate typical features of his choral style. Cigliè’s choral music is tonal, yet with complex, very rich, chromatic, expressionistic harmony. His melodies do not contain complex rhythms or intervals, but they do form complex harmonies. His music may also include some impressionistic elements. The texture of his music is varied, and polyphony plays an important role. His choral works are very powerful, both from expressive and artistic point of view. Despite their scarce number and infrequent occurrences on concert programs, these works not only bear considerable musical importance but are also key representatives of his post-romantic and tragic art. 101 Andrej Misson, ZBORI ZVONIMIRJA CIGLIÈA (1921–2006)