Hišni sveti in terenski odbori — oblika samoupravnega in političnega organiziranja v krajevni skupnosti Samoupravljanje se pričenja že v hiši Politične sile v krajevnih skupnostih. so se organizirale v frontni prin-cip delovanja, s čimer so dosegle in zagotovlle koordinacijo in sodelovanje ter enotnost pri izvajanju skupnih akcij. Prontni princip delovanja družbe-nopolitičnih organizacij se je v krajevnih skupnostih že uveljavil. Nov princip delovanja pa ni zajel samo družbenopolitičnih organizacij, temveč tudi pod-ročje delovanja krajevne samo-uprave. Z ustanavljanjem sa-moupravnih interesnih skupno-sti na področjih družbenih de-javnosti in na področjih gospo-darstva posebnega družbenega pomena se je razširila delegat-ska baza v krajevni skupnosti; z uveljavitvijo zakona o gospo-darjenju s stanovanjskimi hiša-mi v družbeni lasti ter z zako-nom o ljudski obrambi in druž-beni samozaščiti, pa so se po-večale samoupravne pravice in pristojnosti delovnih ljudi in občanov v krajevnih skupnostah, istočasno pa je zakon o druž-benem planiranju postavil kra-jevne skupnosti pred odgovor-ne naloge. Vse to pa je zahte-valo ustrezne oblike samo-upravnega organiziranja v kra-jevnih skupnostih, kjer bi de-lovni ljudje in občani najbolj neposredno uveljavljali svoje samoupravne pravice in pristoj-nosti. Hišni sveti — najširše organizirane oblike krajevne samouprave Z zakonom o gospodarjenju s stanovanjskimi hišami v druž-beni lasti so bili dani pogoji za organiziranje hišnih svetov. Krajevne skupnosti so takoj pristopile k organiziranju hiš-nih svetov v stanovanjskih hi-šah v družbeni lasti, pri čemer pa niso zasledovale le gospo-darjenje in upravljanje s stano-vanjskim fondom, temveč tudi njihovo politično delovanje. Ob podpori družbenopolitičnih or-ganizacij dobivajo hišni sveti vlogo osnovne samoupravne ce-lice v krajevni samoupravi, s tem pa je tudi dana najširša možnost soodločanja občanov in delovnih ljudi pri sprejema-nju odločitev, pomembnih za delo in življenje krajanov. Zbo-ri stanovalcev v hišah in v kra-jevni skupnosti so baza, kjerse oblikujejo stališča in predlogi za delo delegatov, ki zastopajo interese krajanov v skupšči-ni samoupravne stanovanjske skupnosti. Po drugi strani pa so hišni sveti organizatorji raz-prav na zborih stanovalcev o problematiki v krajevni skup-nosti, s tem pa je podana naj-širša možnost vplivanja kraja-nov na izvajanje politike v kra-jevni skupnosti. Oblikovana sta-lišča so tudi podlaga za delo delegatov splošne delegacije in delegacije za samoupravne in-teresne skupnosti. Pravtakopa tudi tak pristop omogoča pri-dobivanje realnih predlogov za sestavo programov razvoja kra-jevnih skupnosti. Pomembno vlogo imajo hišni sveti tudi pri organiziranju hiš-ne civilne zaščite in družbene samozaščite. Naravne katastro-fe in druge nevarnosti nareku- jejo, da se morajo delovni ljud-je in občani v krajevnih skup-nostih organizirati tako, da v danem primeru storijo svojo humano in državljansko dolž-nost. Organizacija in vzgoja enote hišne civilne zaščite sta pomembna faktorja pri delu hišnih svetov, da uveljavijo tu-di na tem področju delovanja svoje pristojnosti. Pri vzgoji mora vsekakor zasledovati smoter, da se pri občanih vzbu-di čut dolžnosti, da se strokov-no usposobijo za delo na pod-ročju civilne zaščite. Seveda mora biti to delo usklajeno s programom štaba za civilno za-ščito pri krajevni skupnosti. Prav tako pomembna pa je vlo-ga hišnih svetov pri organizira-nju in razvijanju družbene sa-mozaščite v stanovanjskih hi-šah, zlasti pa je pri tem po-memben dvig varnostne kultu- re. Varovanje življenja in pre-moženja delovnih ljudi tn obča-nov je pomembna naloga, ki jo prevzemajo hišni sveti, s tem pa tudi ustvarjajo pogoje za nemoteno življenje in delo ob-čanov Jasno je, da je delo hišnih svetov kot osnovnih samo-upravnih celic krajevne samo-uprave y razvojni fazi, vendar pa je iijihovo samoupravno de-lovanje jasno začrtano, s tem pa jim je dana politična odgo-vornost kot nosilcem družbeno-političnega življenja v hišnih skupnostih. Neposredno uve-ljavljanje samoupravnih pravic in dolžnosti je narekovalo takš-i no usmeritev dela hišnih sve-tov, kar potrjuje dejstvo, da postajajo hišni sveti temeljne celice krajevne samouprave. France Tomše