UČNI NAČRT ZA PROSTOROČNO RI- SANJE, OEOMETRIJO IN GEOMETRIJ- SKO RISANJE IN LEPOPIS. Sestavil I) r a g o t i n li u rn e k. Učnl iiačrt za pouk v prostoročnein risanju. U č li i s m o t e r. Urjenje v pojmovanju in preprostem, a določnein upodabljanju predmetov tičenčevega obli/Ja pu obiiki in barvi. Oojitev čuta za lepoto. Vaja v risanju po spominu. P r v i r a z r e d. (Tri tedeuske ure) Upodabljanje ploskovno učinkujočth predmetov iu preprostih oblik iz rastlinstva in živalstva v ležali, ki jih je lahko uarisati. UpoStevanje lokalne barve. Spoznavanje, mešanje in pogoditev barve. Uporaba ri-anih oblik za preproste ploskovne vrstitvc, oglne okraske, ploskovne vzorce in polnila. Skiciranje v konturah. Vaja v stilizaciji preprostih celorobnih listov. Drugi razred, (Tri tedenske ure.) Risanje uporabnih predmetov z upoštevanjem perspektivnih pojavov. Preprosta ločitev svetlobe in sence v risbi. Upodabljanje oblik iz rastlinstva in živalstva z višjimi zahtevaini. Vaja v incSanju in pogoditvi barve. Uporaba risanih oblik za ploskovne okraske z višjimi zahtevami. Skiciranje v konturah z označbo svetlobe iti sence. Stilizacija listov z nazobčanim roboni in preprostih cvetov. T r e t j i r a z r e d. (Tri tedenske ure.) Risanje upoiabnili predmetov posamezno in v skupinali s popolnim upoštevanjem svctlobe, scnce in perspektive. Upodabljanje in pcpolnejša izvr§itev težjih prirodnih oblik. Opazovanje barvnih i_vprememb v tnenjajoči se svetlobi. Snovanje in prilična uporaba za krasitev predmetov z upoštevanjem svetlobe in sence. Stilizacija se;tav.ljenih listov iu cvetov. Četrti razred. (Tri tedenskc urc.) Vscstransko razširjenje snovi za risanje iz prirode in popolna izvedba posameznili del. Upo^tevanje umetnMi oblik iz obrti, posebno raznih posod. Figuralne vaje za boljše učence po dobrili predlogah in odlitkih. Stilizacija listov, cvetov in plodov ter njiii uporaba za snovanje okraskov. Skiciranje težjih umetnili in prirodnili predmetov z upoštevanjetn preprostih pokrajinskih inotivov. Prilično modeliranje z gliiio. upoštevajoč snov, ki jc namenjena za risanje. V v s e h razrcdili. Vaje v risanju po sponiinu z upoštevanjem prej risanih, neposredno prej opazovanih ali kdaj prej ogledanih oblik. Spoznavanje najvažnejših slogov s poinočjo vzorhih zgledov iz umetnostne obrti, slivarstva, kiparstva In stavbarstva. Vaje v ornamentalni pisavi in nje uporabi za popisovanje risb s posebnim ozirom na lično razporedbo na risbi. Upoštevanje narodne krasilne umetnosti. Navajanje k rokotvornemu delu ob vsaki primerni priliki. LJpoštevati je izrezovanje iz barvastega papirja, patroniranje, izrezovanje preprostili štampilij iz plute, linoleja ali lesa, gnetenje iz gline, modeliranje iz lepenke itd. Ob priliki vaje v narisovanju dogodkov, ki so jih učenci slišali, čitali, videli ali sami doživeii. Vzgajanje individualnosti. Načrt za pouk v geometrljl in geometri]skem risanju. U č n i s m o t e r. Izurjenost v spoznavanju, merjeniu, preračunavanju in načrtovanju geometrijskih tvorov. Razumevanje v to potrebnih geometrijskih izrekov. Izurjenost v risanju z ravnilom in šestilom. Razumevanje uporabe geometrije in geometrijskega risanja za preproste potrebe vsakdanjega iivLjenja. Prvi razred. (Tri tedenske ure.) Prostorski tvori in prostorske veli*_4ne. Točka, prema črta, kot, krožnica. Ra\ni iiki, njifi iastnosti in skiadnost s posebnim ozirom na trikotnik. Somernost. Krog in koti v krogu. Pravilni mnogokotniki. Načrtovalne naloge z ozirom na obravnavano geometrijsko snov. Risanje ploskovno učinkujočih predmetov iz vsakdanjega življenja. Uporaba ravnih likov za vrstitve, okvirje, ploskovne vzorce, zvezde in rozete z uporabo barve. Drugi razred. (Tri tedenske ure.) Podobaost likov, njih enakost, izpreminjanje in deiitev. Merjenje in preračunavanje ploščine in obsega ravnih kotov s posebnim ozirom na vsakdanje življenje. Pj/thagorov izrek. tlipsa in druge važne krive črte s posebnim ozirom na niih uporabo pri risanju. Načrtovalne naloge z ozirorn na obravnavano snov, posebno delitev daljic, omaljeno merilo, povečevanje in pomanjševanje. Najvažnejše iz risanja posestnih načrtov. Vaja v čitanju speciaiaih zemljevidov. Razumevanje mape in zemljiške knjige. Načrt šole, šol. dvorišča, šol. vrta in najbližje šol. okolice na podJagi lastnega merjenja učencev. Risanje težjih geometrijskih okraskov z uporabo barve. T r e t j i r a z r e d. (Tri tedenske ure.) Telesni ogel. Oglata in okrogla telesa ia njih lastnosti. Merjenje in računauje teIse z ozirom na njih prostornino in površino s posebnim upoštevanjem vsakdanjega življenja. Najprvotnejši pojrni pravokotne in poševne projekcije in načrtavanje glavnih geometrijskih teles in njih mrež. Risanje enostavnih predmetov iz stavbarstva in strojstva, upoštevajoč dobre predloge, modele in uporabne predmete. Označba prerezov in snovi z barvo. Vaja v razumevanju enostavnih stavbnih načrtov s posebnim ozirom na potrebe manjšega posestnika na kmetih. Cetrti razred. (Tri tedenske ure.) Nazorno risanje euostavnih teles v dveh projekcijah in v navadnih ležah z ozirom na prvo ia drugo projekcijsko ravnino. Oeometrijska utemeljitev pojmov, tločrt in načrt za točke, črte, like in telesa. Določitev resnične dolžine in naklonskega kota daljic in resnične oblike likov, ki leže v projicirujočih ravninah. Risanje teles v zavrtenih ležah, njih stranskih ogiedov iri njiii poševne projekcije. Prerezi teles s piojicirujoi.imi ravninami. Mreže oglatih teles. Načrti senc takih teles, upoštevajoč vzporedne svetlobne trakove. OeometriJska mesta. Elipsa, parabola in hiperbola z ozirom na lastnosti njih žarišč. Dotikalnice v točkah teh črt in iz točk zunaj t\\lh. V vseh razredih. Pojasnitev temeljnih pojmov bodi nazoraa. Za poaazoritev naj posebno v nižjih razredili služi učenčevo obližje in prednieti vsakdanjega življenja. Učenci naj spozaavajo delo obrtnikov in njih orodje z obiski delavaic, stavbišč, tvornlc itd. pod vodstvom učiteljev. Pri risanju okraskov je upoštevati tudi narodno unietnast. Načrt za pouk v lepopisju. Učni smoter. Pridobitev razločne, čedne in gladke pisave v latinici in cirilici. Prvi razred. (Dve tedenski uri.) Ponovitev latinskih pismeiik in številk. Vaja v pisanju cirilice. Vzonii spisni sestavki v obeh pisavab.