126 S KNJIŽNIH POLIC Biserka l ep: otroci z avtizmom Biserka Lep Otroci z avtizmom Danes smo soočeni z dejstvom, da je še vedno prisoten trend naraščanja števila oseb z avti- stično motnjo. Povečanje strokovnjaki pove- zujejo z natančnejšimi diagnostičnimi merili, z razpoložljivostjo storitev, večjo ozaveščenostjo strokovnjakov in laične javnosti ter nekaterimi okoljskimi dejavniki. Kot velja za vsak primanjkljaj, oviro ali mot- njo pri otrocih, je pomembna dobra zgodnja diagnostika z namenom zgodnje intervencije. Zgodnja obravnava pomembno prispeva k boljšemu izidu, predvsem pa kakovosti življe- nja tako otroka kot celotne družine. V knjigi opisuje tri teorije, ki skušajo po- jasnjevati kako osebe z avtistično motnjo razmišljajo in vidijo svet (teorija uma, teorija o šibki osrednji usklajenosti, teorija o motnjah izvršilnih funkcij). Šele če otroke z avtizmom vsaj deloma razumemo, lahko poiščemo zanje primerne in učinkovite pristope, ki so njim in hkrati tudi nam v pomoč. Dejstvo pa ostaja, da je nekatere spremembe v šolstvu (ali pa kjer koli drugje) težko vpeljati v prakso. Več ko je potrebno vložiti truda za spremembe, manjša je pripravljenost zanje, če so ljudje prepuščeni le lastni iznajdljivosti in lastnemu študiju. Najobsežnejši in najpomembnejši del knjige je namenjen poučevanju otrok z avtističnimi motnjami. Na temelju znanstvenih študij avtorica navaja seznam z dokazi podprtih intervencij, kar po- meni, da izvajanje le-teh zagotavlja pozitiven učinek, omogoča napredek in novo učenje. Vse druge intervencije sodijo v kategorijo inter- vencij s porajajočimi se dokazi ali pa dokazov o njihovi učinkovitosti ni. Torej je izbira ustrez- nega pristopa prvi korak k napredku. Bralca vodi od začetkov, ko še iščemo ustrezne pri- stope, ki bodo zagotovili kakovostno izvajanje individualiziranega programa, do konkretnih opisov otrok in različne palete vključenih in- tervencij za dosego kratkoročnih in dolgoroč- nih ciljev. Vse to pa zahteva svoj čas in veliko vloženega truda ter dobrega sodelovanja med člani strokovne skupine in ne nazadnje tudi s starši. A le tak pristop omogoča napredek. Skozi vso knjigo avtorica navaja spletne strani, na katerih je prikazanih veliko možnosti za nadgrajevanje znanja, bodisi da iščemo teo- retično znanje ali pa praktične pristope, ki so učinkoviti, kadar se uporabljajo načrtno in se načrtno tudi sproti evalvirajo in spreminjajo. Avtorica plastično opiše svoje dolgoletne izku- šnje pri delu z otroki z avtizmom, jih nadgradi s teorijo in novimi raziskavami ter bralca pri- pelje v samo srž problema: kako organizirati in izvajati poučevanje v šoli, kako razvijati nove spretnosti in doseči želeno vedenje. Če verjamemo novim podatkom, da ima 1 od 68 (novi podatki iz ZDA; sicer velja, da ima avtistično motnjo 1 % do 1,5 % prebivalcev) otrok avtistično motnjo, potem so ti otroci prav v vsaki slovenski šoli in vrtcu. Ta bogat in konkreten priročnik zato ne sme manjkati v nobeni šolski knjižnici, pa tudi ne obležati na knjižni polici. Branka D. Jurišić: otroci z avtizmom, priročnik za učitelje in starše. Ljubljana, Izobraževalni center PIKA, Center Janeza Levca, 2016.