271 Nove postave. Bogoslovci — in nova vojaška postava. Ker je vprašanje nastalo zarad 25. §. nove vojne postave glede na bogoslovce, sta se za tega del ministra vojaštva in bogočastja med seboj pomenila in potem ces. deželnim poglavarjem to-le naročila: Po §. 25. vojne postave od 5. decembra 1868. se ima namreč bogoslovcem (kandidatom duhovnega stanu), če so bili v vojake vzeti, na njihovo prošnjo dopust (urlaub) dati, da nadaljujejo bogoslovske šole. Kader so za mašnike posvečeni bili, zapišejo se v vrsto vojaških duhovnov in se ob vojski morejo vsled svoje vojaške dolžnosti v službo vojaških duhovnikov vzeti. Ce pa bogoslovec zapusti bogoslovske šole in ne bode duhoven, ima se poklicati v službo vojaka. Tu pa je nastalo vprašanje: ali ta ukaz sega tudi nazaj, to je, ali mladenči vojaški dolžnosti podvrženi, kteri še le po vvrstenji v vojaščino hočejo začeti bogoslovske vede, in pa taki, kteri kot enoletni prostovoljci stopijo v vojaštvo, tudi smejo vživati dobroto §. 25. vojne postave? Ministra sta na to odgovorila, da se takim ravno tako malo kakor kandidatom samostanskim, kteri še le po vvrstenji v vojaščino hočejo začeti bogoslovske šole, more nakloniti dobrota §. 25. — Tako piše „N. fr. Presse", kteri se verjeti more, da pravo ve, ker ima vladine vire. — Ce to razlaganje prav razumemo, bode po tem takem marsikteremu nemogoče bogoslovcu biti. Dobrota §. 25. je po takem samo od tega odvisna, da je mladeneč še prav mlad, postavimo, v 11. letu šolstvo začel. Ce je pred vzetjem v vojaščino 19 let star v semenišče bil sprejet, tedaj je vojaške službe prost; mladenču pa, ki je bil v vojaščino poklican, predno je še bogoslovec bil, ker je še le v 13. letu šolstvo začel, se ne nakloni dobrota odpusta, čeravno postava pritik-lino ima, da, če bogoslovec, ki je bil začasno oproščen vojaščine, bogoslovstvo zapusti, on potem v tisto vrsto starosti spada, v kteri je pri vstopu bil. Vojaščini tedaj po tem nihče ni mogel uiti s tem, da je le na videz v semenišče šel, kakor so na priliko delali sinovi bogatinov in judov v Frankobrodu, ki so si kupili pravico švicarskega državljanstva. — V „Vaterland-u" pa se je o tej zadevi ravnokar bralo to-le: Po ministerskem razpisu od 20. julija dohaja dobrota §. 25. nove vojne postave, to je, dopust (Urlaub) le tistim kandidatom duhovnega stanu, kteri ob času vvrstenja v stojno armado, v vojno pomorstvo ali brambovstvo so že v bogoslovskih šolah, ker le od teh gre misliti, da bodo nadaljevali bogoslovske šole, zarad kterih vojna postava dopušča dopust. Vendar se smejo taki mladenči, ki hočejo v škofijsko semenišče in bogoslovske šole stopiti, pa še niso zadostili vojaški dolžnosti, brez ovire v semenišče ali bogoslovske šole vzeti; toda samo po sebi se razume, da morajo, brž ko stopijo v leta, ki so za vojaščino predpisani, zadostiti dolžnosti vojne po- stave; al, če so za vojaščino pripravni bili spoznani, smejo zahtevati, da se jim nakloni dobrota §. 25. vojne postave. Vojaščini podvrženi mladeneč pa, ki je že vzet bil v stojno armado, ali vojno pomorstvo ali brambovstvo, ali da je prostovoljno vojak postal, ne more več, če je po tem v semenišče ali samostan stopil in bogoslovske šole pričel, dobrote §. 25. vojne postave deležen biti.