24. SEPTEMBER 2010 24 SEPTEMBER 2010 št./No 22 3 NACIONALNI RAČUNI NATIONAL ACCOUNTS št./No 1 BRUTO DOMAČI PROIZVOD, TEMELJNI AGREGATI NACIONALNIH RAČUNOV IN ZAPOSLENOST, SLOVENIJA, 2006–2009 GROSS DOMESTIC PRODUCT, MAIN AGGREGATES OF NATIONAL ACCOUNTS AND EMPLOYMENT, SLOVENIA, 2006–2009 Vrednost bruto domačega proizvoda (BDP) se je po tokratni redni letni reviziji nominalno povečala v letu 2008 za 0,5 %, v letu 2009 pa za 1,4 %, glede na prejšnje ocene. Po prvi letni oceni je BDP v letu 2009 v tekočih cenah znašal 35.384 mio. EUR, to je nominalno za 5,1 % manj kot leto prej (37.305 mio. EUR). After the routine revision the level of gross domestic product (GDP) at current prices increased in 2008 by 0.5% and in 2009 by 1.4%, compared to the estimates before the revision. According to the first annual estimate, in nominal terms GDP in 2009 was EUR 35,384 mio., which is 5.1% lower than the year before (EUR 37,305 mio.). Novi oceni realne gospodarske rasti v letu 2006 in v letu 2007 sta višji od doslej objavljenih za 0,1 odstotne točke, v letu 2008 pa je bila rast večja za 0,2 odstotne točke. V letu 2009 se je BDP realno zmanjšal za 8,1 % (pred revizijo za 7,8 %). New estimates of real economic growth in 2006 and 2007 are higher from the previously published growth rates by 0.1 of a percentage point. In 2008 the growth rate is higher by 0.2 of a percentage point. In 2009 GDP decreased in real terms by 8.1% (7.8% before the revision). Obseg izvoza se je v letu 2009 glede na prejšnje leto zmanjšal za 17,7 %, obseg uvoza za 19,7 %, obseg bruto investicij pa za 32,0 %. Delež bruto investicij v BDP se je zmanjšal z 31,9 % v letu 2008 na 23,0 % v letu 2009. In 2009 there was a real decrease in exports (by 17.7%), imports (by 19.7%), and particularly gross capital formation (by 32.0%). The share of gross capital formation in GDP decreased from 31.9% in 2008 to 23.0% in 2009. Končna potrošnja gospodinjstev se je v letu 2009 realno zmanjšala za 0,6 %, povečala pa se je končna potrošnja države, realno za 3,0 %; to je pomenilo realno povečanje domačega končnega trošenja za 0,2 %. Final consumption of households in 2009 decreased in real terms by 0.6%, while final consumption of general government increased by 3.0%; this resulted in a real increase in domestic final consumption by 0.2%. Obseg bruto dodane vrednosti se je v letu 2009 najbolj zmanjšal v predelovalnih dejavnostih (za 16,7 %), v gradbeništvu (za 15,5 %), v gostinstvu (za 11,9 %) in v dejavnostih prometa, skladiščenja in zvez (za 10,1 %). The volume of gross value added in 2009 decreased the most in manufacturing (by 16.7%), in construction (by 15.5%), in hotels and restaurants (by 11.9%), and in the activities of transport, storage, and communications (by 10.1%). Delež sredstev za zaposlene v BDP se je povečal s 50,8 % v letu 2008 na 53,1 % v letu 2009, neto poslovni presežek pa se je zmanjšal s 13,4 % BDP v letu 2008 na 10,5 % BDP v letu 2009. The share of compensation of employees in the GDP increased from 50.8% in 2008 to 53.1% in 2009. The share of net operating surplus in the GDP decreased from 13.4% in 2008 to 10.5% in 2009. Primanjkljaj v transakcijah s tujino se je zmanjšal s 6,7 % BDP v letu 2008 na 1,4 % BDP v letu 2009. Net borrowing of Slovenia was reduced from 6.7% of GDP in 2008 to 1.4% of GDP in 2009. Skupna zaposlenost se je v letu 2009 zmanjšala za 1,9 % glede na predhodno leto, pri tem se je zmanjšalo število zaposlenih za 2,5 % (na 800,5 tisoč), število samozaposlenih pa se je povečalo za 0,9 % (na 169,7 tisoč). Total employment in 2009 decreased by 1.9% from the previous year. The number of employees decreased by 2.5% (to 800.5 thousand) and the number of self-employed increased by 0.9% (to 169.7 thousand). Tabela 1: Bruto domači proizvod in stopnja rasti, Slovenija Table 1: Gross domestic product and growth rate, Slovenia 2006 2007 2008 2009 Tekoče cene / Current prices, mio. EUR Bruto domači proizvod v tekočih cenah 31050 34568 37305 35384 Gross domestic product at current prices Bruto domači proizvod v stalnih cenah preteklega leta 30432 33185 35861 34272 Gross domestic product at previous year prices Stopnja rasti obsega 5,9 6,9 3,7 -8,1 Volume growth rate Vir / Source: SURS / SORS Statistične informacije, št. 22/2010 2 Rapid Reports No 22/2010 Tabela 2: Bruto domači proizvod, Slovenija Table 2: Gross domestic product, Slovenia 2006 2007 2008 2009 Tekoče cene / Current prices, mio. EUR Proizvodnja v osnovnih cenah 62384 71180 76612 68782 Output at basic prices Vmesna potrošnja 35154 40838 43871 37914 Intermediate consumption Bruto dodana vrednost 27230 30341 32741 30868 Gross value added Plus: davki na proizvode 3954 4420 4769 4728 Plus: taxes on products Minus: subvencije na proizvode 133 194 206 212 Less: subsidies on products Bruto domači proizvod 31050 34568 37305 35384 Gross domestic product Prejšnja vrednost 31050 34568 37135 34894 Former value Sprememba (%) 0,0 0,0 0,5 1,4 Change (%) Stalne cene preteklega leta / Constant previous year prices, mio. EUR Proizvodnja v osnovnih cenah 60508 68488 73357 68219 Output at basic prices Vmesna potrošnja 33767 39339 41982 38144 Intermediate consumption Bruto dodana vrednost 26741 29149 31376 30075 Gross value added Plus: davki na proizvode 3843 4171 4672 4376 Plus: taxes on products Minus: subvencije na proizvode 151 135 187 178 Less: subsidies on products Bruto domači proizvod 30432 33185 35861 34272 Gross domestic product Nova vrednost stopnje rasti (%) 5,9 6,9 3,7 -8,1 New value of growth rate (%) Prejšnja vrednost (%) 5,8 6,8 3,5 -7,8 Former value (%) Bruto nacionalni dohodek 30682 33834 36289 34704 Gross national income V % od BDP 98,8 97,9 97,3 98,1 As % of GDP Zaposlenost (1000) 934,2 962,3 988,9 970,2 Employment (1000) Od tega: zaposleni 772,3 797,1 820,7 800,5 Of which: Employees Mio. EUR Bruto domači proizvod v tekočih cenah in po tekočem tečaju 31055 34568 37305 35384 Gross domestic product at current prices and at current exchange rate Na prebivalca, EUR / Per capita, EUR Bruto domači proizvod v tekočih cenah in po tekočem tečaju 15467 17123 18450 17331 Gross domestic product at current prices and at current exchange rate Na prebivalca, USD / Per capita, USD Bruto domači proizvod v tekočih cenah in po tekočem tečaju 19400 23467 27136 24174 Gross domestic product at current prices and at current exchange rate Vir / Source: SURS / SORS Statistične informacije, št. 22/2010 Rapid Reports No 22/2010 3 Tabela 3: Bruto dodana vrednost po dejavnostih v osnovnih cenah in bruto domači proizvod, tekoče cene, Slovenija Table 3: Gross value added by activity at basic prices and gross domestic product, current prices, Slovenia 2006 2007 2008 2009 Mio. EUR A Kmetijstvo, lov, gozdarstvo 646 757 820 752 A Agriculture, hunting, forestry B Ribištvo 4 3 3 4 B Fishing C Rudarstvo 133 136 138 138 C Mining and quarrying D Predelovalne dejavnosti 6454 7112 7231 6046 D Manufacturing E Oskrba z elektriko, plinom, paro in vodo 817 854 981 985 E Electricity, gas, steam and water supply F Gradbeništvo 1957 2393 2727 2429 F Construction G Trgovina in popravila motornih vozil 3208 3713 4140 3856 G Wholesale and retail trade, motor vehicle repair H Gostinstvo 603 704 754 722 H Hotels and restaurants I Promet, skladiščenje in zveze 2044 2340 2492 2216 I Transport, storage, communications J Finančno posredništvo 1328 1404 1487 1557 J Financial intermediation K Nepremičnine, najem in poslovne storitve 4638 5270 5799 5626 K Real estate, renting and business activities Od tega: stanovanjska dejavnost gospodinjstev 1809 1883 2019 2012 Of which: household dwelling activities L Javna uprava, obramba, obvezno soc. zavarovanje 1599 1683 1870 1961 L Public administration and compulsory soc. security M Izobraževanje 1500 1568 1664 1747 M Education N Zdravstvo in socialno skrbstvo 1331 1383 1546 1750 N Health and social work O Druge javne, skupne in osebne storitve 948 1000 1066 1054 O Other community, social and personal services P Zasebna gospodinjstva z zaposlenim osebjem 19 21 23 24 P Private households with employed persons Skupaj bruto dodana vrednost, osnovne cene 27230 30341 32741 30868 Total gross value added, basic prices Davki na proizvode 3954 4420 4769 4728 Taxes on products Minus: subvencije po proizvodih 133 194 206 212 Less: subsidies on products Skupaj - bruto domači proizvod 31050 34568 37305 35384 Total - gross domestic product Struktura (%) / Structure (%) A Kmetijstvo, lov, gozdarstvo 2,1 2,2 2,2 2,1 A Agriculture, hunting, forestry B Ribištvo 0,0 0,0 0,0 0,0 B Fishing C Rudarstvo 0,4 0,4 0,4 0,4 C Mining and quarrying D Predelovalne dejavnosti 20,8 20,6 19,4 17,1 D Manufacturing E Oskrba z elektriko, plinom, paro in vodo 2,6 2,5 2,6 2,8 E Electricity, gas, steam and water supply F Gradbeništvo 6,3 6,9 7,3 6,9 F Construction G Trgovina in popravila motornih vozil 10,3 10,7 11,1 10,9 G Wholesale and retail trade, motor vehicle repair H Gostinstvo 1,9 2,0 2,0 2,0 H Hotels and restaurants I Promet, skladiščenje in zveze 6,6 6,8 6,7 6,3 I Transport, storage, communications J Finančno posredništvo 4,3 4,1 4,0 4,4 J Financial intermediation K Nepremičnine, najem in poslovne storitve 14,9 15,2 15,5 15,9 K Real estate, renting and business activities Od tega: stanovanjska dejavnost gospodinjstev 5,8 5,4 5,4 5,7 Of which: household dwelling activities L Javna uprava, obramba, obvezno soc. zavarovanje 5,2 4,9 5,0 5,5 L Public administration and compulsory soc. security M Izobraževanje 4,8 4,5 4,5 4,9 M Education N Zdravstvo in socialno skrbstvo 4,3 4,0 4,1 4,9 N Health and social work O Druge javne, skupne in osebne storitve 3,1 2,9 2,9 3,0 O Other community, social and personal services P Zasebna gospodinjstva z zaposlenim osebjem 0,1 0,1 0,1 0,1 P Private households with employed persons Skupaj bruto dodana vrednost, osnovne cene 87,7 87,8 87,8 87,2 Total gross value added, basic prices Davki na proizvode 12,7 12,8 12,8 13,4 Taxes on products Minus: subvencije po proizvodih 0,4 0,6 0,6 0,6 Less: subsidies on products Skupaj - bruto domači proizvod 100,0 100,0 100,0 100,0 Total - gross domestic product Vir / Source: SURS / SORS Statistične informacije, št. 22/2010 4 Rapid Reports No 22/2010 Tabela 4: Bruto dodana vrednost po dejavnostih v osnovnih cenah in bruto domači proizvod, stalne cene preteklega leta, Slovenija Table 4: Gross value added by activities at basic prices and gross domestic product, constant previous year prices, Slovenia 2006 2007 2008 2009 Mio. EUR A Kmetijstvo, lov, gozdarstvo 649 660 800 749 A Agriculture, hunting, forestry B Ribištvo 3 4 3 4 B Fishing C Rudarstvo 134 132 137 133 C Mining and quarrying D Predelovalne dejavnosti 6457 6956 7121 6021 D Manufacturing E Oskrba z elektriko, plinom, paro in vodo 797 824 892 904 E Electricity, gas, steam and water supply F Gradbeništvo 1935 2286 2526 2305 F Construction G Trgovina in popravila motornih vozil 3200 3468 3899 3753 G Wholesale and retail trade, motor vehicle repair H Gostinstvo 562 637 682 664 H Hotels and restaurants I Promet, skladiščenje in zveze 2037 2259 2491 2240 I Transport, storage, communications J Finančno posredništvo 1195 1515 1551 1530 J Financial intermediation K Nepremičnine, najem in poslovne storitve 4529 4976 5499 5486 K Real estate, renting and business activities Od tega: stanovanjska dejavnost gospodinjstev 1774 1834 1921 1995 Of which: household dwelling activities L Javna uprava, obramba, obvezno soc. zavarovanje 1556 1622 1731 1918 L Public administration and compulsory soc. security M Izobraževanje 1442 1527 1579 1722 M Education N Zdravstvo in socialno skrbstvo 1304 1340 1419 1622 N Health and social work O Druge javne, skupne in osebne storitve 920 924 1023 999 O Other community, social and personal services P Zasebna gospodinjstva z zaposlenim osebjem 18 19 21 24 P Private households with employed persons Skupaj bruto dodana vrednost, osnovne cene 26741 29149 31376 30075 Total gross value added, basic prices Davki na proizvode 3843 4171 4672 4376 Taxes on products Minus: subvencije po proizvodih 151 135 187 178 Less: subsidies on products Skupaj - bruto domači proizvod 30432 33185 35861 34272 Total - gross domestic product Spremembe obsega (%) / Volume changes (%) A Kmetijstvo, lov, gozdarstvo -4,4 2,2 5,6 -8,6 A Agriculture, hunting, forestry B Ribištvo -13,9 1,3 -5,8 20,7 B Fishing C Rudarstvo 5,7 -1,0 1,3 -3,4 C Mining and quarrying D Predelovalne dejavnosti 7,3 7,8 0,1 -16,7 D Manufacturing E Oskrba z elektriko, plinom, paro in vodo 4,8 0,8 4,5 -7,8 E Electricity, gas, steam and water supply F Gradbeništvo 15,1 16,8 5,5 -15,5 F Construction G Trgovina in popravila motornih vozil 6,2 8,1 5,0 -9,3 G Wholesale and retail trade, motor vehicle repair H Gostinstvo 1,4 5,6 -3,0 -11,9 H Hotels and restaurants I Promet, skladiščenje in zveze 9,8 10,5 6,5 -10,1 I Transport, storage, communications J Finančno posredništvo 9,9 14,0 10,5 2,9 J Financial intermediation K Nepremičnine, najem in poslovne storitve 6,0 7,3 4,3 -5,4 K Real estate, renting and business activities Od tega: stanovanjska dejavnost gospodinjstev 1,1 1,4 2,0 -1,2 Of which: household dwelling activities L Javna uprava, obramba, obvezno soc. zavarovanje 2,9 1,4 2,9 2,6 L Public administration and compulsory soc. security M Izobraževanje 1,2 1,8 0,7 3,5 M Education N Zdravstvo in socialno skrbstvo 1,9 0,7 2,6 4,9 N Health and social work O Druge javne, skupne in osebne storitve 0,8 -2,4 2,3 -6,3 O Other community, social and personal services P Zasebna gospodinjstva z zaposlenim osebjem -3,5 0,6 2,0 2,4 P Private households with employed persons Skupaj bruto dodana vrednost, osnovne cene 6,1 7,0 3,4 -8,1 Total gross value added, basic prices Davki na proizvode 3,9 5,5 5,7 -8,2 Taxes on products Minus: subvencije po proizvodih -0,8 1,5 -3,7 -13,3 Less: subsidies on products Skupaj - bruto domači proizvod 5,9 6,9 3,7 -8,1 Total - gross domestic product Vir / Source: SURS / SORS Statistične informacije, št. 22/2010 Rapid Reports No 22/2010 5 Tabela 5: Bruto domači proizvod in primarni dohodki, tekoče cene, Slovenija Table 5: Gross domestic product and primary incomes, current prices, Slovenia 2006 2007 2008 2009 Mio. EUR Sredstva za zaposlene 15673 17212 18953 18786 Compensation of employees Bruto plače in prejemki 13443 14782 16301 16129 Wages and salaries Socialni prispevki delodajalcev 2230 2429 2651 2658 Employers' social contributions Davki na proizvodnjo in uvoz 4725 5154 5362 5093 Taxes on production and imports Davki na proizvode 3954 4420 4769 4728 Taxes on products Drugi davki na proizvodnjo 772 734 592 365 Other taxes on production Minus: subvencije na proizvodnjo 670 754 740 862 Less: subsidies Subvencije po proizvodih 133 194 206 212 Subsidies on products Druge subvencije 536 560 534 650 Other subsidies Bruto poslovni presežek 8088 9265 9941 8859 Gross operating surplus Potrošnja stalnega kapitala 4132 4505 4948 5129 Consumption of fixed capital Neto presežek 3955 4760 4993 3729 Net operating surplus Bruto raznovrstni dohodek 3235 3691 3790 3509 Gross mixed income Potrošnja stalnega kapitala 481 515 542 535 Consumption of fixed capital Neto raznovrstni dohodek 2754 3176 3247 2973 Net mixed income Bruto domači proizvod 31050 34568 37305 35384 Gross domestic product Struktura (%) / Structure (%) Sredstva za zaposlene 50,5 49,8 50,8 53,1 Compensation of employees Bruto plače in prejemki 43,3 42,8 43,7 45,6 Wages and salaries Socialni prispevki delodajalcev 7,2 7,0 7,1 7,5 Employers' social contributions Davki na proizvodnjo in uvoz 15,2 14,9 14,4 14,4 Taxes on production and imports Davki na proizvode 12,7 12,8 12,8 13,4 Taxes on products Drugi davki na proizvodnjo 2,5 2,1 1,6 1,0 Other taxes on production Minus: subvencije na proizvodnjo 2,2 2,2 2,0 2,4 Less: subsidies Subvencije po proizvodih 0,4 0,6 0,6 0,6 Subsidies on products Druge subvencije 1,7 1,6 1,4 1,8 Other subsidies Bruto poslovni presežek 26,0 26,8 26,6 25,0 Gross operating surplus Potrošnja stalnega kapitala 13,3 13,0 13,3 14,5 Consumption of fixed capital Neto presežek 12,7 13,8 13,4 10,5 Net operating surplus Bruto raznovrstni dohodek 10,4 10,7 10,2 9,9 Gross mixed income Potrošnja stalnega kapitala 1,5 1,5 1,5 1,5 Consumption of fixed capital Neto raznovrstni dohodek 8,9 9,2 8,7 8,4 Net mixed income Bruto domači proizvod 100,0 100,0 100,0 100,0 Gross domestic product Vir / Source: SURS / SORS Statistične informacije, št. 22/2010 6 Rapid Reports No 22/2010 Tabela 6: Izdatkovna struktura bruto domačega proizvoda, tekoče cene, Slovenija Table 6: Gross domestic product by expenditures, current prices, Slovenia 2006 2007 2008 2009 Mio. EUR Domača potrošnja skupaj 31211 35163 38438 34925 Total domestic consumption Končna potrošnja 22226 24208 26519 26775 Final consumption Gospodinjstva 16156 17944 19477 19356 Households NPISG 246 274 283 251 NPISH Skupna država 5825 5990 6758 7168 General government Individualna potrošnja 3434 3594 4071 4355 Individual Kolektivna potrošnja 2390 2396 2687 2813 Collective od tega: dejanska individualna potrošnja 19836 21812 23832 23962 of which: actual individual consumption Bruto investicije 8985 10956 11919 8149 Gross capital formation Bruto investicije v osnovna sredstva 8242 9571 10743 8472 Gross fixed capital formation Spremembe zalog in vrednostnih predmetov 743 1384 1175 -322 Changes in inventories and valuables Saldo menjave s tujino -161 -595 -1133 460 External balance of goods and services Izvoz proizvodov 20657 24041 25132 20572 Exports of goods and services Blago (fob) 17026 19798 20048 16167 Goods (fob) Storitve 3632 4242 5084 4404 Services Minus: uvoz proizvodov 20818 24636 26266 20112 Less: imports of goods and services Blago (fob) 18202 21490 22721 16900 Goods (fob) Storitve 2616 3146 3545 3212 Services Bruto domači proizvod 31050 34568 37305 35384 Gross domestic product Struktura (%) / Structure (%) Domača potrošnja skupaj 100,5 101,7 103,0 98,7 Total domestic consumption Končna potrošnja 71,6 70,0 71,1 75,7 Final consumption Gospodinjstva 52,0 51,9 52,2 54,7 Households NPISG 0,8 0,8 0,8 0,7 NPISH Skupna država 18,8 17,3 18,1 20,3 General government Individualna potrošnja 11,1 10,4 10,9 12,3 Individual Kolektivna potrošnja 7,7 6,9 7,2 8,0 Collective od tega: dejanska individualna potrošnja 63,9 63,1 63,9 67,7 of which: actual individual consumption Bruto investicije 28,9 31,7 31,9 23,0 Gross capital formation Bruto investicije v osnovna sredstva 26,5 27,7 28,8 23,9 Gross fixed capital formation Spremembe zalog in vrednostnih predmetov 2,4 4,0 3,2 -0,9 Changes in inventories and valuables Saldo menjave s tujino -0,5 -1,7 -3,0 1,3 External balance of goods and services Izvoz proizvodov 66,5 69,5 67,4 58,1 Exports of goods and services Blago (fob) 54,8 57,3 53,7 45,7 Goods (fob) Storitve 11,7 12,3 13,6 12,4 Services Minus: uvoz proizvodov 67,0 71,3 70,4 56,8 Less: imports of goods and services Blago (fob) 58,6 62,2 60,9 47,8 Goods (fob) Storitve 8,4 9,1 9,5 9,1 Services Bruto domači proizvod 100,0 100,0 100,0 100,0 Gross domestic product Vir / Source: SURS / SORS Statistične informacije, št. 22/2010 Rapid Reports No 22/2010 7 Tabela 7: Izdatkovna struktura bruto domačega proizvoda, stalne cene preteklega leta, Slovenija Table 7: Gross domestic product by expenditures, constant previous year prices, Slovenia 2006 2007 2008 2009 Mio. EUR Domača potrošnja skupaj 30497 33981 36601 34672 Total domestic consumption Končna potrošnja 21717 23362 25112 26567 Final consumption Gospodinjstva 15779 17239 18477 19364 Households NPISG 267 257 272 243 NPISH Skupna država 5671 5865 6363 6959 General government Individualna potrošnja 3354 3520 3845 4216 Individual Kolektivna potrošnja 2317 2346 2518 2744 Collective od tega: dejanska individualna potrošnja 19400 21016 22594 23823 of which: actual individual consumption Bruto investicije 8780 10619 11489 8105 Gross capital formation Bruto investicije v osnovna sredstva 8059 9298 10383 8426 Gross fixed capital formation Spremembe zalog in vrednostnih predmetov 721 1321 1106 -321 Changes in inventories and valuables Saldo menjave s tujino -65 -796 -739 -399 External balance of goods and services Izvoz proizvodov 20097 23495 24838 20683 Exports of goods and services Blago (fob) 16556 19385 19908 16416 Goods (fob) Storitve 3541 4110 4931 4267 Services Minus: uvoz proizvodov 20162 24291 25578 21082 Less: imports of goods and services Blago (fob) 17625 21160 22159 17974 Goods (fob) Storitve 2537 3131 3419 3109 Services Bruto domači proizvod 30432 33185 35861 34272 Gross domestic product Spremembe obsega (%) / Volume changes (%) Domača potrošnja skupaj 5,6 8,9 4,1 -9,8 Total domestic consumption Končna potrošnja 3,2 5,1 3,7 0,2 Final consumption Gospodinjstva 2,9 6,7 3,0 -0,6 Households NPISG 4,5 4,6 -0,7 -14,3 NPISH Skupna država 4,0 0,7 6,2 3,0 General government Individualna potrošnja 3,3 2,5 7,0 3,6 Individual Kolektivna potrošnja 5,0 -1,9 5,1 2,1 Collective od tega: dejanska individualna potrošnja 3,0 5,9 3,6 0,0 of which: actual individual consumption Bruto investicije 12,2 18,2 4,9 -32,0 Gross capital formation Bruto investicije v osnovna sredstva 10,1 12,8 8,5 -21,6 Gross fixed capital formation Spremembe zalog in vrednostnih predmetov1) 0,7 1,9 -0,8 -4,0 Changes in inventories and valuables1) Saldo menjave s tujino1) 0,2 -2,0 -0,4 2,0 External balance of goods and services1) Izvoz proizvodov 12,5 13,7 3,3 -17,7 Exports of goods and services Blago (fob) 13,4 13,9 0,6 -18,1 Goods (fob) Storitve 8,6 13,2 16,2 -16,1 Services Minus: uvoz proizvodov 12,2 16,7 3,8 -19,7 Less: imports of goods and services Blago (fob) 12,7 16,2 3,1 -20,9 Goods (fob) Storitve 8,8 19,7 8,7 -12,3 Services Bruto domači proizvod 5,9 6,9 3,7 -8,1 Gross domestic product 1) Kot prispevek k realni rasti BDP (v odstotnih točkah). As contribution to real GDP growth (in percentage points). Vir / Source: SURS / SORS Statistične informacije, št. 22/2010 8 Rapid Reports No 22/2010 Tabela 8: Temeljni agregati nacionalnih računov, tekoče cene, Slovenija Table 8: Main aggregates of national accounts, current prices, Slovenia 2006 2007 2008 2009 Mio. EUR Bruto domači proizvod 31050 34568 37305 35384 Gross domestic product Plus: saldo primarnih dohodkov s tujino -368 -734 -1016 -680 Plus: net primary incomes from the ROW1) Primarni dohodki iz tujine, prihodki 1033 1334 1373 786 Primary incomes receivable from the ROW Sredstva za zaposlene 218 229 237 199 Compensation of employees Subvencije na proizvodnjo 166 204 153 202 Subsidies on production Dohodki od lastnine 649 901 983 386 Property income, receivable Obresti 442 653 808 483 Interest Drugi dohodki od lastnine 206 248 175 -97 Other property income Primarni dohodki v tujino, odhodki 1401 2068 2389 1467 Primary incomes payable to the ROW Sredstva za zaposlene 110 179 230 114 Compensation of employees Davki na proizvodnjo in uvoz 91 139 136 98 Taxes on production and imports Odhodki od lastnine 1200 1750 2023 1254 Property income, payable Obresti 634 1105 1509 821 Interest Drugi odhodki od lastnine 565 645 513 434 Other property income, payable Bruto nacionalni dohodek 30682 33834 36289 34704 Gross national income Plus: saldo tekočih transferjev s tujino -215 -227 -375 -256 Plus: net current transfers from the ROW Tekoči transferji iz tujine, prihodki 672 819 545 703 Current transfers receivable from the ROW V tem: tekoči transferi iz EU 205 219 277 325 Of which: current transfers from EU Tekoči transferji v tujino, odhodki 887 1046 920 959 Current transfers payable to the ROW V tem: plačilo v EU iz BND in popusta VB 205 219 277 325 Of which: payments to EU from GNI and UK rebate Bruto nacionalni razpoložljivi dohodek 30467 33607 35914 34448 Gross national disposable income Minus: izdatki za končno potrošnjo 22226 24208 26519 26775 Less: final consumption expenditures Bruto varčevanje 8240 9399 9395 7673 Gross saving Minus: potrošnja stalnega kapitala 4613 5020 5491 5664 Less: consumption of fixed capital Neto varčevanje 3627 4379 3904 2008 Net saving Minus: bruto investicije 8985 10956 11919 8149 Less: gross capital formation Presežek na računu tekočih transakcij -744 -1557 -2524 -477 Surplus on the current account with the ROW Plus: saldo transferjev kapitala s tujino -126 -50 40 -5 Plus: net capital transfers from the ROW Transferji kapitala iz tujine, prihodki 205 316 347 267 Capital transfers receivable from the ROW V tem: transferji kapitala iz EU 47 128 78 120 Of which: capital transfers from EU Transferji kapitala v tujino, odhodki 332 366 307 271 Capital transfers payable to the ROW Minus: nabave minus prodaje neproizvedenih nefinančnih sredstev 5 1 -1 5 Less: acquisitions less disposal of non-produced non-financial assets Neto posojanje (+), neto izposojanje (-) -876 -1608 -2483 -486 Net lending (+), net borrowing (-) 1) Rest of the world. Vir / Source: SURS / SORS Statistične informacije, št. 22/2010 Rapid Reports No 22/2010 9 Tabela 8: Temeljni agregati nacionalnih računov, tekoče cene, Slovenija (nadaljevanje) Table 8: Main aggregates of national accounts, current prices, Slovenia (continued) 2006 2007 2008 2009 % od BDP / % of GDP Bruto domači proizvod 100,0 100,0 100,0 100,0 Gross domestic product Plus: saldo primarnih dohodkov s tujino -1,2 -2,1 -2,7 -1,9 Plus: net primary incomes from the ROW1) Primarni dohodki iz tujine, prihodki 3,3 3,9 3,7 2,2 Primary incomes receivable from the ROW Sredstva za zaposlene 0,7 0,7 0,6 0,6 Compensation of employees Subvencije na proizvodnjo 0,5 0,6 0,4 0,6 Subsidies on production Dohodki od lastnine 2,1 2,6 2,6 1,1 Property income, receivable Obresti 1,4 1,9 2,2 1,4 Interest Drugi dohodki od lastnine 0,7 0,7 0,5 -0,3 Other property income Primarni dohodki v tujino, odhodki 4,5 6,0 6,4 4,1 Primary incomes payable to the ROW Sredstva za zaposlene 0,4 0,5 0,6 0,3 Compensation of employees Davki na proizvodnjo in uvoz 0,3 0,4 0,4 0,3 Taxes on production and imports Odhodki od lastine 3,9 5,1 5,4 3,5 Property income, payable Obresti 2,0 3,2 4,0 2,3 Interest Drugi odhodki od lastnine 1,8 1,9 1,4 1,2 Other property income, payable Bruto nacionalni dohodek 98,8 97,9 97,3 98,1 Gross national income at market prices Plus: saldo tekočih transferjev s tujino -0,7 -0,7 -1,0 -0,7 Plus: net current transfers from the ROW Tekoči transferji iz tujine, prihodki 2,2 2,4 1,5 2,0 Current transfers receivable from the ROW V tem: tekoči transferi iz EU 0,7 0,6 0,7 0,9 Of which: current transfers from EU Tekoči transferji v tujino, odhodki 2,9 3,0 2,5 2,7 Current transfers payable to the ROW V tem: plačilo v EU iz BND in popusta VB 0,7 0,6 0,7 0,9 Of which: Payments to EU from GNI and UK rebate Bruto nacionalni razpoložljivi dohodek 98,1 97,2 96,3 97,4 Gross national disposable income Minus: izdatki za končno potrošnjo 71,6 70,0 71,1 75,7 Less: final consumption expenditures Bruto varčevanje 26,5 27,2 25,2 21,7 Gross saving Minus: potrošnja stalnega kapitala 14,9 14,5 14,7 16,0 Less: consumption of fixed capital Neto varčevanje 11,7 12,7 10,5 5,7 Net saving Minus: bruto investicije 28,9 31,7 31,9 23,0 Less: gross capital formation Presežek na računu tekočih transakcij -2,4 -4,5 -6,8 -1,3 Surplus on the current account with the ROW Plus: saldo transferjev kapitala s tujino -0,4 -0,1 0,1 0,0 Plus: net capital transfers from the ROW Transferji kapitala iz tujine, prihodki 0,7 0,9 0,9 0,8 Capital transfers receivable from the ROW V tem: transferji kapitala iz EU 0,2 0,4 0,2 0,3 Of which: capital transfers from EU Transferji kapitala v tujino, odhodki 1,1 1,1 0,8 0,8 Capital transfers payable to the ROW Minus: nabave minus prodaje neproizvedenih nefinančnih sredstev 0,0 0,0 0,0 0,0 Less: acquisitions less disposal of non-produced non-financial assets Neto posojanje (+), neto izposojanje (-) -2,8 -4,7 -6,7 -1,4 Net lending (+), net borrowing (-) 1) Rest of the world. Vir / Source: SURS / SORS Statistične informacije, št. 22/2010 10 Rapid Reports No 22/2010 Tabela 9: Zaposlenost, Slovenija Table 9: Employment, Slovenia 2006 2007 2008 2009 1000 Vse osebe / All persons A Kmetijstvo, lov, gozdarstvo 88,8 86,8 85,1 83,6 A Agriculture, hunting, forestry B Ribištvo 0,3 0,3 0,3 0,3 B Fishing C Rudarstvo 3,9 3,7 3,5 3,3 C Mining and quarrying D Predelovalne dejavnosti 235,9 237,7 236,7 214,5 D Manufacturing E Oskrba z elektriko, plinom, paro in vodo 11,8 11,8 12,0 12,4 E Electricity, gas, steam and water supply F Gradbeništvo 72,5 80,5 89,8 88,2 F Construction G Trgovina in popravila motornih vozil 113,6 118,0 122,5 122,7 G Wholesale and retail trade, motor vehicle repair H Gostinstvo 31,8 33,2 34,2 34,8 H Hotels and restaurants I Promet, skladiščenje in zveze 55,1 58,9 62,0 61,0 I Transport, storage, communications J Finančno posredništvo 22,3 22,9 23,8 24,3 J Financial intermediation K Nepremičnine, najem in poslovne storitve 101,4 109,3 115,7 117,5 K Real estate, renting and business activities L Javna uprava, obramba, obvezno soc. zavarovanje 50,7 50,6 51,3 51,8 L Public administration and compulsory soc. security M Izobraževanje 59,5 59,9 60,9 62,4 M Education N Zdravstvo in socialno skrbstvo 52,0 52,6 53,5 55,0 N Health and social work O Druge javne, skupne in osebne storitve 33,0 34,6 36,1 37,1 O Other community, social and personal services P Zasebna gospodinjstva z zaposlenim osebjem 1,5 1,5 1,5 1,6 P Private households with employed persons Skupaj 934,2 962,3 988,9 970,2 Total S.11 Nefinančne družbe 520,4 542,2 558,1 539,8 S.11 Nonfinancial corporations S.12 Finančne družbe 21,3 21,8 22,5 22,8 S.12 Financial corporations S.13 Država 149,0 149,4 153,6 155,7 S.13 General government S.14 Gospodinjstva 237,9 243,3 248,9 246,1 S.14 Households S.15 Nepridobitne institucije storitev gospodinjstvom 5,6 5,6 5,7 5,9 S.15 Non-profit institutions serving households Zaposleni / Employees A Kmetijstvo, lov, gozdarstvo 8,8 8,3 8,3 8,1 A Agriculture, hunting, forestry B Ribištvo 0,2 0,2 0,2 0,2 B Fishing C Rudarstvo 3,9 3,6 3,4 3,2 C Mining and quarrying D Predelovalne dejavnosti 224,2 226,1 225,0 203,1 D Manufacturing E Oskrba z elektriko, plinom, paro in vodo 11,6 11,6 11,8 12,1 E Electricity, gas, steam and water supply F Gradbeništvo 60,6 67,4 76,0 74,6 F Construction G Trgovina in popravila motornih vozil 100,3 104,4 108,6 108,2 G Wholesale and retail trade, motor vehicle repair H Gostinstvo 26,0 27,2 28,3 28,9 H Hotels and restaurants I Promet, skladiščenje in zveze 48,0 51,7 54,7 53,9 I Transport, storage, communications J Finančno posredništvo 21,5 22,1 22,8 23,1 J Financial intermediation K Nepremičnine, najem in poslovne storitve 82,3 87,9 91,9 92,3 K Real estate, renting and business activities L Javna uprava, obramba, obvezno soc. zavarovanje 50,7 50,6 51,2 51,7 L Public administration and compulsory soc. security M Izobraževanje 58,7 59,0 59,8 61,3 M Education N Zdravstvo in socialno skrbstvo 49,3 49,7 50,6 51,8 N Health and social work O Druge javne, skupne in osebne storitve 24,8 25,7 26,5 26,6 O Other community, social and personal services P Zasebna gospodinjstva z zaposlenim osebjem 1,5 1,5 1,5 1,6 P Private households with employed persons Skupaj 772,3 797,1 820,7 800,5 Total S.11 Nefinančne družbe 520,4 542,2 558,1 539,8 S.11 Non-financial corporations S.12 Finančne družbe 21,3 21,8 22,5 22,8 S.12 Financial corporations S.13 Država 149,0 149,4 153,6 155,7 S.13 General government S.14 Gospodinjstva 76,1 78,1 80,8 76,4 S.14 Households S.15 Nepridobitne institucije storitev gospodinjstvom 5,6 5,6 5,7 5,9 S.15 Non-profit institutions serving households Vir / Source: SURS / SORS Statistične informacije, št. 22/2010 Rapid Reports No 22/2010 11 Tabela 10: Letne stopnje realne rasti temeljnih agregatov ponudbe in povpraševanja, Slovenija Table 10: Annual real growth rates of main aggregates of supply and demand, Slovenia 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Bruto domači proizvod 2,8 4,0 2,8 4,3 4,5 5,9 6,9 3,7 -8,1 Gross domestic product Domače povpraševanje1) 1,2 3,0 4,8 4,8 2,3 5,6 8,9 4,1 -9,8 Domestic demand1) Zasebna potrošnja 2,5 2,5 3,3 2,7 2,6 2,9 6,7 2,9 -0,8 Private consumption Državna potrošnja 3,8 3,3 2,2 3,4 3,4 4,0 0,7 6,2 3,0 Government consumption Bruto investicije v osnovna sredstva 0,7 0,7 8,1 5,6 3,7 10,1 12,8 8,5 -21,6 Gross fixed capital formation Izvoz blaga in storitev 6,4 6,8 3,1 12,4 10,6 12,5 13,7 3,3 -17,7 Exports of goods and services Uvoz blaga in storitev 3,1 4,9 6,7 13,3 6,7 12,2 16,7 3,8 -19,7 Imports of goods and services 1) Skupaj s spremembo zalog. Together with changes in inventories. Vir / Source: SURS / SORS Tabela 11: Implicitni indeksi cen bruto domačega proizvoda, Slovenija Table 11: Implicit price indices of gross domestic product, Slovenia 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Indeksi cen, predhodno leto = 100 Price indices, previous year = 100 Implicitni BDP deflator 108,7 107,7 105,6 103,4 101,6 102,0 104,2 104,0 103,2 Implicit GDP deflator Domača potrošnja 107,6 106,6 105,1 104,0 102,9 102,3 103,5 105,0 100,7 Domestic demand Zasebna potrošnja 107,6 107,8 105,3 103,0 102,1 102,2 104,1 105,4 100,0 Private consumption Državna potrošnja 111,1 106,9 105,8 103,6 103,1 102,7 102,1 106,2 103,0 General government consumption Bruto investicije 105,1 103,7 104,2 106,3 104,6 102,3 103,2 103,7 100,5 Gross capital formation Pogoji menjave 101,7 101,9 100,8 99,0 98,0 99,5 100,9 98,5 104,3 Terms of trade Izvoz blaga in storitev 108,1 104,4 102,9 103,0 102,9 102,8 102,3 101,2 99,5 Exports of goods and services Uvoz blaga in storitev 106,3 102,5 102,1 104,1 105,0 103,3 101,4 102,7 95,4 Imports of goods and services Vir / Source: SURS / SORS KRATICE ABBREVIATIONS EUR evro EUR Euro mio. milijon mio. million SURS Statistični urad Republike Slovenije SORS Statistical Office of the Republic of Slovenia METODOLOŠKA POJASNILA METHODOLOGICAL EXPLANATIONS Viri in metode zbiranja podatkov Sources and methods of data collection Glavni viri podatkov so letni zaključni računi in bilance gospodarskih družb ter drugih poslovnih subjektov, letni podatki o poslovanju fizičnih oseb, statistična raziskovanja, davčne evidence, finančna statistika, plačilna bilanca Banke Slovenije in še nekateri drugi. The main sources of data are annual final accounts and balance sheets of companies and other business subjects, annual data of unincorporated enterprises, basic statistical surveys, tax records, financial statistics, balance of payments of the Bank of Slovenia and other sources. Zajetje Coverage V obračun so zajete vse dejavnosti v skladu s konceptom proizvodnje po Sistemu nacionalnih računov iz leta 1993 (SNR 93) in Evropskega sistema računov iz leta 1995 (ESR 95). The calculation covers all activities following the concept of production by the 1993 System of National Accounts (SNA 93) and the 1995 European System of Accounts (ESA 95). Statistične informacije, št. 22/2010 12 Rapid Reports No 22/2010 Prikaz podatkov Data presentation Temeljni agregati in kategorije so vsebinsko in pojmovno usklajeni s SNR 93 in ESR 95. Podatki pred letom 2007 so bili preračunani v evre po fiksnem menjalnem tečaju 239,64 slovenskega tolarja za en evro. The main aggregates and categories are, as regards the contents and terminology, harmonised with SNA 93 and ESA 95. Data before 2007 were recalculated into euros using the fixed exchange rate 239.64 Slovenian tolars for one euro. Definicije in pojasnila Definitions and explanations Proizvodnja je enaka vrednosti dokončanih proizvodov od začetka do konca leta. Od leta 1994 je proizvodnja po panogah dejavnosti vrednotena v osnovnih cenah. V osnovnih cenah so iz vrednosti proizvodnje izločeni vsi davki na proizvode, vključene pa vse subvencije po proizvodih. Proizvodnjo sestavljajo proizvodnja za trg, proizvodnja za lastno končno porabo in druga netržna proizvodnja (proizvodnja individualnih storitev države in neprofitnih institucij storitev gospodinjstvom in proizvodnja kolektivnih storitev države). V skladu z ESR 95 so posredno merjene storitve finančnega posredništva (PMSFP) razporejene po končnih uporabnikih teh storitev, pri čemer razporeditev PMSFP po proizvodni metodi povečuje proizvodnjo in bruto dodano vrednost v dejavnostih denarnega posredništva oziroma v poslovnih bankah, ki proizvajajo te storitve. Output equals the value of finished goods and performed services from the beginning to the end of the year. Since 1994 the output by activities has been valued at basic prices, from which all taxes on products are excluded, but all subsidies on products are included. Output includes market output, output for own final use and other non-market output (output of individual non-market services produced by government and non-profit institutions serving households and output of collective services produced by government). In line with ESA 95 concepts financial intermediation services indirectly measured (FISIM) are allocated to final consumers of these services. FISIM allocated to final consumers by the production approach increases both, output and gross value added of monetary intermediation services, mostly commercial banks as producers of these services. Vmesna potrošnja je vrednotena v cenah kupcev kot vrednost proizvodov, ki jih posamezni proizvajalec nabavi zato, da proizvede druge proizvode. Vključeni so vsi proizvodi z življenjsko dobo, krajšo od enega leta, in proizvodi, ki so vredni do 500 evrov in imajo daljšo življenjsko dobo, ter storitve tekočih popravil in vzdrževanja, ki ne povečujejo osnovne vrednosti in življenjske dobe osnovnih sredstev. V vmesni potrošnji so PMSFP po sektorjih uporabnikih razporejene po dejavnostih sorazmerno glede na bruto dodano vrednost. Intermediate consumption is given at purchaser’s prices as the value of goods and services which are purchased by an individual producer in order to produce other goods and services. These comprise all goods with the life time up to one year and value up to EUR 500 if life time is over one year, and services of current repair and maintenance which do not increase the value and life time of fixed assets. In intermediate consumption FISIM is allocated by user sectors proportionally according to gross value added. Dodana vrednost v osnovnih cenah je enaka proizvodnji v osnovnih cenah, zmanjšani za vmesno potrošnjo v cenah kupcev. Dodana vrednost v osnovnih cenah je tudi enaka vsoti sredstev za zaposlene, plačanim drugim davkom na proizvodnjo, zmanjšanim za prejete druge subvencije za proizvodnjo, ter vsoti bruto poslovnega presežka in bruto raznovrstnega dohodka. Value added at basic prices equals output at basic prices, reduced by intermediate consumption at purchaser’s prices. Value added at basic prices also equals the sum of compensation of employees, other taxes on production, less other subsidies on production, and the sum of gross operating surplus and gross mixed income. Med davke na proizvode so vključene vse carine in uvozne dajatve, davek na dodano vrednost, trošarine na naftne derivate, cigarete in alkohol, davki na igre na srečo in na nekatere specifične storitve ter davki na transakcije nepremičnin. Taxes on products are all taxes and import duties, value added tax, excises on petrol, cigarettes, alcohol, taxes on gambling and slot machines, taxes on specific services and real estate transactions. Drugi davki na proizvodnjo so davki, ki jih podjetja plačujejo za uporabo določenih osnovnih sredstev in davki na delovno silo kot dejavnik proizvodnje. Other taxes on production are taxes which are paid by enterprises for the use of certain fixed assets, and taxes on labour force as production input. Subvencije so nepreklicna plačila državnih institucij tržnim proizvajalcem. Subvencije so deljene na subvencije na proizvode in na druge subvencije na proizvodnjo. Subsidies on products are irrevocable payments to market producers, made by government institutions. Subsidies are divided into subsidies on products and into other subsidies on production. Bruto domači proizvod je enak dodani vrednosti v osnovnih cenah, povečani za davke na proizvode in zmanjšani za subvencije po proizvodih. Bruto domači proizvod je tako enak vsoti dodane vrednosti v osnovnih cenah vseh domačih (rezidenčnih) proizvodnih enot in neto davkov na proizvode (davki na proizvode, zmanjšani za subvencije po proizvodih). Bruto domači proizvod po izdatkovni metodi je enak skupni domači potrošnji in saldu menjave blaga in storitev s tujino. Domačo potrošnjo sestavljajo izdatki rezidenčnih gospodinjstev za potrošnjo (nacionalni koncept), izdatki neprofitnih institucij storitev gospodinjstvom in države za končno potrošnjo ter bruto investicije. Bruto domači proizvod po dohodkovni metodi je enak vsoti sredstev za zaposlene, neto davkov na proizvodnjo (davki na proizvodnjo minus subvencije na proizvodnjo) in bruto poslovnega presežka ter raznovrstnega dohodka. Gross domestic product equals value added at basic prices by activities, increased by taxes on products, and reduced by subsidies on products. Gross domestic product thus equals the sum of value added at basic prices of all domestic (resident) production units and net taxes on products (taxes less subsidies on products). By the expenditure approach, gross domestic product equals total domestic consumption and surplus of exports and imports of goods and services with the rest of the world. Domestic consumption includes resident households expenditures (national concept), expenditures of non-profit institutions serving households and general government and gross capital formation. Gross domestic product by the income approach equals the sum of compensation of employees, net taxes on production (taxes on production less subsidies on production) and gross operating surplus and mixed income. Potrošnja stalnega kapitala je vključena v oceno BDP po podatkih zaključnih računov in bilanc podjetij in organizacij. V stanovanjski Consumption of fixed capital is in the estimation of gross domestic product taken from the data in final accounts and balances of enterprises Statistične informacije, št. 22/2010 Rapid Reports No 22/2010 13 dejavnosti gospodinjstev in za sektor države je potrošnja stalnega kapitala ocenjena z metodo nepretrganega popisovanja. and organisations. In households’ housing activity and for general government consumption of fixed capital it is estimated by the perpetual inventory method. Sredstva za zaposlene so bruto plače in osebni prejemki zaposlenih ter prispevki delodajalcev za socialno varnost zaposlenih. Prispevki delodajalcev za socialno varnost vključujejo dejanske prispevke delodajalcev (obvezne in prostovoljne) in pripisane prispevke delodajalcev. Pripisani prispevki vključujejo vsa nadomestila plač za čas odsotnosti z dela zaradi bolezni, nesreč ipd., ki jih izplačuje delodajalec. Osebne prejemke sestavljajo denarna nadomestila zaposlenim za hrano, prevoz na delo in z dela in regres za letni dopust. Vsa bruto plačila delodajalcev za pogodbene, začasne in enkratne zaposlitve so od vključno leta 2002 dalje prikazana v vmesni potrošnji. Osebni prejemki vključujejo oceno napitnin v gostinskih in osebnih storitvenih dejavnostih ter oceno zasebne rabe službenih vozil. Compensation of employees is gross wages and salaries and employers’ social contributions. Employers’ social contributions include actual (compulsory and voluntary) and imputed social contributions. Imputed social contributions comprise payments by employer to employees during the absence from work due to sickness, accidents, etc. Personal allowances comprise expenses for food, transport to and from work and reimbursement for annual vacation. All gross payments of employers for contract, temporary or part-time employment are from 2002 on included in intermediate consumption. Gross wages and salaries include tips in restaurants and personal services as well as estimation of private use of business cars. Poslovni presežek je rezidualna kategorija dodane vrednosti v finančnih in nefinančnih gospodarskih družbah ter v stanovanjski dejavnosti v okviru gospodinjstev. Kategorija je lahko prikazana kot neto ali bruto vrednost skupaj s potrošnjo stalnega kapitala. V netržnih dejavnostih je bruto poslovni presežek enak obračunani potrošnji stalnega kapitala. Operating surplus is the residual category of value added in financial and non-financial corporations and in housing activities of households. The category can be shown either as net or gross, together with consumption of fixed capital. In non-market activities, gross operating surplus equals the consumption of fixed capital. Raznovrstni dohodek je rezidualna kategorija v obračunu dodane vrednosti nekorporativnih podjetij. Kategorija je lahko prikazana kot neto ali bruto vrednost skupaj s potrošnjo stalnega kapitala. Mixed income is the residual category in the calculation of value added of unincorporated enterprises of households. The category can be shown either as net or gross, together with consumption of fixed capital. Zaposlenost zajema vse stalno zaposlene osebe po domačem konceptu ter samozaposlene osebe in pomagajoče družinske člane v zasebnem kmetijstvu in samozaposlene v drugih dejavnostih gospodinjstev. Zaposlenost po nacionalnih računih vključuje študentsko delo in druge oblike začasne zaposlenosti, zaposlenost v pomorskem transportu na naših ladjah in zaposlenost v naših diplomatskih in konzularnih predstavništvih v tujini, podjetja brez zaposlenih ipd. Employment covers all permanently employed persons according to the domestic concept, and self-employed persons together with unpaid family workers in agriculture and self-employed persons in other household activities. Employment in national accounts also covers student work and other forms of part-time employment, employment in transport by sea on our ships, diplomatic and consular representatives abroad, enterprises without employment, etc. Izdatke končne potrošnje sestavljata agregata individualni izdatki za potrošnjo in kolektivni izdatki države za potrošnjo. Individualno potrošnjo sestavljajo izdatki za končno potrošnjo gospodinjstev, izdatki nepridobitnih institucij, ki opravljajo storitve za gospodinjstva (NPISG), in individualni izdatki države. Individualne izdatke države sestavljajo izdatki za netržne storitve države (izobraževanje, zdravstvo in socialno skrbstvo, kulturo, šport itd.) in izdatki za tržne proizvode in storitve (zdravila, ortopedski pripomočki, koncesijske pravice zasebnemu sektorju, storitve zdravilišč ipd.). Kolektivni izdatki države so izdatki za upravne, administrativne, obrambne, ekonomske, razvojno-raziskovalne in druge skupne netržne storitve države. Državni izdatki za netržne storitve in izdatki NPISG za končno potrošnjo so enaki razliki med vrednostjo proizvodnje po stroškovni metodi in vrednostjo prodaj. PMSFP so v končni potrošnji razporejene v izdatke gospodinjstev, države in NPISG ter v izvoz in uvoz storitev. Final consumption expenditure is composed of the aggregates individual consumption expenditure and collective consumption expenditure. Individual consumption is composed of expenditure of households, non-profit institutions serving households (NPISH) and individual government expenditure. Individual government expenditure comprises payments for non-market government services (education, health, social care, culture, sport, etc.) and market goods and services (pharmaceutical and therapeutic products, concessions to private sector, health resort services, etc.). Collective government expenditure consists of expenditure on administrative, defense, economic, R&D and other non- market government services. Government and NPISH final consumption expenditures are calculated as the difference between the output value by the cost method and sales. FISIM is in final consumption allocated in household, general government and NPISH consumption and in exports and imports. Bruto investicije so sestavljene iz bruto investicij v osnovna sredstva, sprememb v zalogah ter neto nabav vrednostnih predmetov in umetnin. Bruto investicije v osnovna sredstva so sestavljene iz investicij v nova osnovna sredstva, stroškov transakcij rabljenih osnovnih sredstev in povečanja vrednosti neproizvedenih nefinančnih sredstev. Gross capital formation is composed of gross fixed capital formation, changes in inventories and acquisitions less disposals of valuables. Gross fixed capital formation consists of investments into new fixed assets, costs of transactions of existing fixed assets and of additions to the value of non-produced assets. Spremembe v zalogah so obračunane za nedokončano proizvodnjo in dokončane proizvode pri proizvajalcih, zaloge trgovskega blaga in zaloge surovin, materiala, rezervnih delov ipd. pri vseh tržnih proizvajalcih. Changes in inventories are calculated for work-in-progress and finished goods at producers, inventories of trade goods in stores, and inventories of raw material, spare parts, etc., at all market producers. Kategoriji izvoz in uvoz blaga zajemata izvoz in uvoz blaga v zvezi z oplemenitenjem po bruto načelu. Izvozna vrednost blaga je obračunana po pariteti FOB, uvozna vrednost je po podatkih Banke Slovenije iz paritete CIF zmanjšana na pariteto FOB. Podatki o izvozu in uvozu storitev so povzeti iz plačilne bilance po podatkih in metodologiji Banke Exports and imports of goods cover exports and imports of goods in connection with processing by the gross principle. The export value of goods is calculated by FOB and the import value of goods has been reduced from CIF to FOB according to data supplied by the Bank of Slovenia. Exports and imports of services are taken from the balance of Statistične informacije, št. 22/2010 14 Rapid Reports No 22/2010 Slovenije. payments according to data and methodology of the Bank of Slovenia. Temeljni agregati nacionalnih računov v tekočih cenah Main aggregates of national accounts at current prices Bruto nacionalni dohodek je enak bruto domačemu proizvodu in saldu primarnih dohodkov (od dela in kapitala) s tujino. Gross national income equals the sum of gross domestic product and balance of primary incomes (from labour and capital) with the rest of the world. Bruto nacionalni razpoložljivi dohodek je enak bruto nacionalnemu dohodku in saldu tekočih transfernih dohodkov s tujino. Gross national disposable income equals the sum of gross national income and the balance of current transfers with the rest of the world. Bruto varčevanje je enako bruto nacionalnemu razpoložljivemu dohodku, ki so mu odšteti izdatki za končno potrošnjo (izdatki za individualno in kolektivno končno potrošnjo). Gross saving equals gross national disposable income less final consumption expenditures (individual and collective final consumption). Neto varčevanje je enako bruto varčevanju, zmanjšanemu za potrošnjo stalnega kapitala. Net saving equals gross saving less consumption of fixed capital. Saldo tekočih transakcij s tujino je enak bruto varčevanju, zmanjšanemu za bruto investicije. Balance of current external transactions equals gross saving less gross capital formation. Neto posojanje (+) v tujino, neto izposojanje (-) iz tujine je enako saldu tekočih transakcij s tujino, povečanemu za saldo transferjev kapitala s tujino in zmanjšanemu za neto nabave neproizvedenih nefinančnih sredstev v tujini. Net lending (+), net borrowing (-) with the rest of the world equals the balance of current external transactions plus the balance of current capital transfers with the rest of the world less net acquisitions of non-produced non-financial assets with the rest of the world. Temeljni agregati nacionalnih računov v stalnih cenah Main aggregates of national accounts at constant prices Temeljni agregati nacionalnih računov v stalnih cenah so realni bruto domači dohodek, realni bruto nacionalni dohodek, realni bruto nacionalni razpoložljivi dohodek, realno bruto varčevanje in realno neto varčevanje. Izračun teh agregatov temelji na oceni presežkov in izgub v trgovini zaradi sprememb v pogojih menjave (T); dobimo jih po standardni enačbi: Real gross domestic income, real gross national income, real gross national disposable income, real gross saving and real net saving are main aggregates of national accounts at constant prices. The estimation of these aggregates at constant prices is based on valuation of trading gains or losses due to change in the terms of trade (T) using the standard formula: ⎟⎟ ⎠ ⎞ ⎜⎜ ⎝ ⎛ −− − = mx P M P X P MXT ⎟⎟ ⎠ ⎞ ⎜⎜ ⎝ ⎛ −− − = mx P M P X P MXT pri čemer so T = sprememba v pogojih menjave where T = change in the terms of trade X = izvoz po tekočih cenah X = exports at current prices M = uvoz po tekočih cenah M = imports at current prices Px = indeks izvoznih cen Px = the price index for exports Pm = indeks uvoznih cen Pm = the price index for imports P = (Px + Pm)/2. P = (Px + Pm)/2. Realni neto primarni dohodki in realni neto tekoči transferji s tujino so ocenjeni z implicitnim deflatorjem za agregat končne domače potrošnje, potrošnja stalnega kapitala pa z implicitnim deflatorjem za agregat bruto investicij v osnovna sredstva. Real net primary income and real net current transfers from the rest of the world are estimated using the implicit price index for domestic final consumption expenditures and consumption of fixed capital by using the implicit price index for gross fixed capital formation. OBJAVLJANJE REZULTATOV DATA PUBLISHING Letno: Annually: − Bruto domači proizvod, temeljni agregati nacionalnih računov in zaposlenost. Prva statistična objava. − Gross domestic product, main aggregates of national accounts and employment. First Release. − Statistične informacije. Nacionalni računi. − Rapid Reports. National Accounts. − Slovenija v številkah − Slovenia in Figures − Statistični letopis Republike Slovenije − Statistical Yearbook of the Republic of Slovenia Statistične informacije, št. 22/2010 Rapid Reports No 22/2010 15 KOMENTAR COMMENT Z redno letno oceno je bila vrednost BDP za obdobje 2006–2009 v tekočih cenah revidirana samo za leti 2008 in 2009, vrednosti BDP za leti 2006 in 2007 pa so ostale nespremenjene. Nominalna vrednost BDP za leto 2008 je po reviziji ocenjena na 37.305 mio. EUR in je za 0,5 % višja kot pred revizijo (37.135 mio. EUR). Po prvi letni oceni je BDP v tekočih cenah v letu 2009 znašal 35 384 mio. EUR, to je za 1,4 % več kot po prejšnji oceni (34.894 mio. EUR). The value of GDP at current prices in the 2006-2009 period was revised with the routine annual estimate only for 2008 and 2009; GDP values for 2006 and 2007 remained unchanged. After the revision the nominal value of GDP for 2008 was EUR 37,305 mio. or 0.5% higher than before the revision (EUR 37,135 mio.). GDP at current prices for 2009 according to the first annual estimate amounted to EUR 35,384 mio., which was 1.4% higher than the previous estimate (EUR 34,894 mio.). Novi oceni realne gospodarske rasti v letu 2006 in v letu 2007 sta višji od doslej objavljenih za 0,1 odstotne točke zaradi spremenjenih ocen stalnih cen posameznih vrst proizvodov oziroma dejavnosti; gospodarska rast v letu 2006 je znašala 5,9 %, v letu 2007 pa 6,9 %. Nova ocena gospodarske rasti v letu 2008 je večja za 0,2 odstotne točke in znaša 3,7 %. BDP 2009 se je v cenah preteklega leta zmanjšal za 8,1 %, nova ocena stopnje realne rasti BDP za leto 2009 je za 0,3 odstotne točke nižja od prve ocene. New estimates of real economic growth in 2006 and 2007 are higher than the previously published growth rates by 0.1 of a percentage point due to adjustments of individual deflators; real GDP grew by 5.9% in 2006 and by 6.9% in 2007. In 2008 the growth rate was higher by 0.2 of a percentage point; the new growth rate is 3.7%. In 2009 real decrease in GDP was 8.1%, the new real growth rate is 0.3 of a percentage point below the first estimate. Realno zmanjšanje BDP v letu 2009 je bilo posledica manjšega izvoza, zlasti pa manjših bruto investicij. The real decrease in GDP in 2009 is due to lower exports and particularly due to lower gross capital formation. Delež izvoza blaga in storitev v BDP se je zmanjšal s 67,4 % v letu 2008 na 58,1 % v letu 2009, delež uvoza pa se je zmanjšal s 70,4 % v letu 2008 na 56,8 % BDP v letu 2009. Ob 17,7-odstotnem zmanjšanju obsega izvoza in ob 19,7-odstotnem zmanjšanju obsega uvoza ter izboljšanih pogojih menjave (indeks 104,3) je presežek v menjavi blaga in storitev s tujino v letu 2009 predstavljal 1,3 % BDP. Leto prej je primanjkljaj predstavljal 3,0 % BDP. The share of exports of goods and services in the GDP decreased from 67.4% in 2008 to 58.1% in 2009, and the share of imports decreased from 70.4% in 2008 to 56.8% in 2009. Exports decreased in real terms in 2009 by 17.7% and imports decreased by 19.7%. The terms of trade improved in 2009 (index 104.3). The surplus in external balance of goods and services was 1.3% of GDP in 2009. The year before there was a deficit of 3.0% of GDP. Delež bruto investicij v BDP se je zmanjšal z 31,9 % v letu 2008 na 23,0 % v letu 2009. Bruto investicije so se v letu 2009 realno zmanjšale za 32,0 %, pri tem se je obseg bruto investicij v osnovna sredstva zmanjšal za 21,6 %. Po več letih realnega povečevanja zalog (v letu 2007 za 1.302 mio. EUR in v letu 2008 za 1.101 mio. EUR) so se te v letu 2009 prvič realno zmanjšale, za 323 mio. EUR. Pri tem so se realno zmanjšale zaloge surovin in materiala (za 201 mio. EUR) ter zaloge trgovskega blaga (za 232 mio. EUR), medtem ko so se realno povečale zaloge proizvodov in nedokončane proizvodnje (skupaj za 110 mio. EUR). The share of gross capital formation in the GDP decreased from 31.9% in 2008 to 23.0% in 2009. Gross capital formation decreased in real terms in 2009 by 32.0%; gross fixed capital formation decreased by 21.6%. After several years of real increase of inventories (in 2007 by EUR 1,302 mio. and in 2008 by EUR 1,101 mio.) they decreased for the first time in 2009, by EUR 323 mio. Inventories of raw materials and inventories of trade goods decreased in real terms (by EUR 201 mio. and EUR 232 mio., respectively), while inventories of finished goods and work-in-progress increased in real terms (by EUR 110 mio. in total). Domače končno trošenje je ostalo stabilno oziroma se je v obsegu povečalo za 0,2 %. Na to je najbolj vplivala končna potrošnja države, in sicer se je realno povečala za 3,0 %, medtem ko se je končna potrošnja gospodinjstev realno zmanjšala za 0,6 %. Domestic final consumption remained stable; it grew in real terms by 0.2%. This was influenced mostly by final consumption of general government, which grew in real terms by 3.0%, while final consumption of households decreased in real terms by 0.6%. Zmanjšana aktivnost zunanje trgovine in investiranja se je na strani proizvodnje odrazila v manjši ustvarjeni dodani vrednosti predelovalnih dejavnosti in gradbeništva ter nekaterih storitev. Obseg bruto dodane vrednosti se je v letu 2009 zmanjšal v predelovalnih dejavnostih za 16,7 %, v gradbeništvu za 15,5 %, v gostinstvu za 11,9 % in v dejavnostih prometa, skladiščenja in zvez za 10,1 %. Reduced foreign trade and investment activity was reflected on the side of production in lower value added of manufacturing, construction, and of some services. The volume of gross value added decreased in 2009 in manufacturing by 17.7%, in construction by 15.5%, in hotels and restaurants by 11.9%, and in activities of transport, storage and communications by 10.1%. V strukturi dohodkov se je delež stroškov dela oziroma sredstev za zaposlene v BDP povečal s 50,8 % v letu 2008 na na 53,1 % BDP v letu 2009. Delež neto dobičkov oziroma skupnega neto poslovnega presežka gospodarstva v BDP se je zmanjšal s 13,4 % v letu 2008 na 10,5 % v letu 2009. Delež davkov v BDP je ostal nespremenjen (14,4 %). Delež subvencij v BDP se je povečal z 2,0 % v letu 2008 na 2,4 % v letu 2009. In the structure of incomes the share of compensation of employees in GDP increased from 50.8% in 2008 to 53.1% in 2009. The share of net operating surplus in GDP decreased from 13.4% in 2008 to 10.5% in 2009. The share of taxes in GDP remained unchanged (14.4%). The share of subsidies in GDP increased from 2.0% in 2008 to 2.4% in 2009. Ob redni letni reviziji plačilne bilance je Banka Slovenije popravila dosedanje ocene nekaterih transakcij na računu primarnih dohodkov in na računu tekočih transferjev s tujino za leti 2008 in 2009. Revidiran skupni primankljaj v transakcijah s tujino je za leto 2008 ocenjen na 2.483 mio. EUR (pred revizijo 2.268 mio. EUR) in za leto 2009 na 486 mio. EUR (pred revizijo 327 mio. EUR). Primanjkljaj v transakcijah s tujino se je zmanjšal s 6,7 % BDP v letu 2008 na 1,4 % BDP v letu 2009. Within the routine annual revision of the balance of payments data the Bank of Slovenia revised estimates of certain transactions in the income account and the current transfers account with the rest of the world for 2008 and 2009. The revised external deficit amounted to EUR 2,483 mio. in 2008, and to EUR 486 mio. in 2009 (prior to the revision to EUR 2,268 mio.). The deficit decreased from 6.7% of GDP in 2008 to 1.4% of GDP in 2009. Statistične informacije, št. 22/2010 16 Rapid Reports No 22/2010 Bruto nacionalni dohodek je v letu 2009 ocenjen na 34.704 mio. EUR, kar znaša 98,1 % BDP (leto prej 36.289 mio. EUR ali 97,3 % BDP). Bruto nacionalni razpoložljivi dohodek je v letu 2009 ocenjen na 34.448 mio. EUR ali 97,4 % BDP (leto prej 35.914 mio. EUR ali 96,3 % BDP). Delež bruto varčevanja v BDP se je zmanjšal s 25,2 % v letu 2008 na 21,7 % v letu 2009. Gross national income in 2009 is estimated at EUR 34,704 mio., which is 98.1% of GDP (EUR 36,289 mio. the year before, or 97.3% of GDP). Gross national disposable income in 2009 is estimated at EUR 34,448 mio., or 97.4% of GDP (EUR 35,914 mio. the year before, or 96.3% of GDP). The share of gross saving in GDP decreased from 25.2% in 2008 to 21.7% in 2009. Skupna zaposlenost v letu 2009 je po nacionalnih računih ocenjena na 970,2 tisoč oseb, to je za 1,9 % manj kot leto prej (988,9 tisoč). Pri tem se je zmanjšalo število zaposlenih za 2,5 % (na 800,5 tisoč), število samozaposlenih pa se je povečalo za 0,9 % (na 169,7 tisoč). Po posameznih dejavnostih se je skupna zaposlenost leta 2009 najbolj zmanjšala v predelovalnih dejavnostih (za 9,4 %, na 214,5 tisoč), v rudarstvu (za 6,8 %, na 3,3 tisoč), v gradbeništvu (za 1,8 %, na 88,2 tisoč) in v dejavnostih prometa, skladiščenja in zvez (za 1,7 %, na 61,0 tisoč). Najbolj pa se je zaposlenost povečala v oskrbi z energijo in vodo (za 3,0 %, na 12,4 tisoč), v zdravstvu in socialnem skrbstvu (za 2,7 %, na 55,0 tisoč), v izobraževanju (za 2,6 %, na 62,4 tisoč) in v drugih javnih, skupnih in osebnih storitvah (za 2,6 %, na 37,1 tisoč). Po institucionalnih sektorjih se je skupna zaposlenost v letu 2009 zmanjšala v nefinančnih družbah (za 3,3 %, na 539,8 tisoč) in v sektorju gospodinjstev (za 1,1 %, na 246,1 tisoč), povečala pa se je v sektorju države (za 1,4 %, na 155,7 tisoč), v finančnih družbah (za 1,2 %, na 22,8 tisoč) in v nepridobitnih institucijah (za 2,0 %, na 5,9 tisoč). Total employment in national accounts in 2009 is estimated at 970.2 thousand, or 1.9% less than the year before (988.9 thousand). The number of employees decreased by 2.5% (to 800.5 thousand) and the number of self-employed increased by 0.9% (to 169.7 thousand). By activities, the total employment in 2009 decreased the most in manufacturing (by 9.4%, to 214.5 thousand), in mining and quarrying (by 6.8%, to 3.3 thousand), in construction (by 1.8%, to 88.2 thousand), and in activities of transport, storage, and communications (by 1.7%, to 61.0 thousand). Employment increased the most in energy and water supply (by 3.0%, to 12.4 thousand), in health and social work (by 2.7%, to 55.0 thousand), in education (by 2.6%, to 62.4 thousand), and in other community, social, and personal services (by 2.6%, to 37.1 thousand). By institutional sectors, the total employment in 2009 decreased in non- financial corporations (by 3.3%, to 539.8 thousand) and in the households sector (by 1.1%, to 246.1 thousand), and it increased in the general government sector (by 1.4%, to 155.7 thousand), in financial corporations (by 1.2%, to 22.8 thousand) and in non-profit institutions (by 2.0%, to 5.9 thousand). Avtor Jure Lasnibat Author Jure Lasnibat Publikacija je na voljo na spletnem naslovu www.stat.si/pub.asp Informacije daje Informacijsko središče: tel. (01) 241 51 04 elektronska pošta info.stat@gov.si Access to the publication at: www.stat.si/eng/pub.asp Information: Information Centre phone: + 386 1 241 51 04 e-mail: info.stat@gov.si Izdal, založil in tiskal Statistični urad Republike Slovenije, Ljubljana, Vožarski pot 12 – © SURS – Uporaba in objava podatkov dovoljeni le z navedbo vira – Tiskano v 55 izvodih – ISSN zbirke Statistične informacije 1408-192X – ISSN podzbirke Nacionalni računi 1580-1721 Issued, published and printed by the Statistical Office of the Republic of Slovenia, Ljubljana, Vožarski pot 12 – © SURS – Use and publication of data is allowed provided the source is acknowledged – Printed in 55 copies – ISSN of Rapid Reports 1408-192X – ISSN of subcollection National Accounts 1580- 1721