List za šolo in dom. ----- Izhaja 1. in 15. dne vsakega meseca, in velja za celo leto 3 gold. 5O ki. za pol leta 1 gold. SO kr. Tečaj IX. V Ljubljani 1. februarja 1869. List 3. Kdo inore odgojevati. Ako je resnično, da je duša samosvoje bitje, samostalen duh, je ravno tako resnično, da ona svoje delovanje pokaže z razumom in voljo. Um dobiva zapopadke po vnanjih čutih ; on sklepa in misli, ogreva se pa pri solncu ved in učenosti. Volja pa na podlagi čutil in poželjenja dela slabo, ali dobro, prinaša blagor, ali gorje; njeno solnce pa je krepost. Misel vodi človeka, da spoznava zemljo in prikazni v naravi, čutenje mu pa odpira skrivnosti v nebesih ; misle , premišljevaje in čute pride človek do resnice; da pa to res v svojem sercu čuti, to pa ne-posrednje pride po veri, razodenji in navdihovanji. Čutiti in občutiti (to je v svojem sercu prepričan bili) je poslednji dokaz resnice, to je resnice v duhu in v Bogu. Naj večje resnice kreposti imajo v čutenji svoj vir. Te dve vlasti ste v naj tesnejši zvezi med sabo, vendar je vsaka sama za se, vzajemno se namenu primerno podpirate; lahko ste pa tudi med sabo v nasprotji. Pri naj bolj razsvetljeni pameti pa dostikrat prebiva v eni in tisti duši naj hu-dobnija volja, in dobrohotne volje je lahko tudi tisti, ki ima prav plitvo pamet. Ako mi je na prosto voljo dano, izvolim raji nevednega pa dobrohotnega v svojega soderžavljana, nego hudovoljnega učenjaka, pri kterein bi imel živ pekel. Iz tega sklepam : dobrohotna volja je blažji in iinenitneji dar, kakor obširno znanje. Gotovo je pa, da sta odgoja in poduk le ta čas prava, kedar z umom vred enakomerno izobražujemo serce, da sta tako najbližeji vzora, to je: da um razmere materijalnega sveta jasno in razločno pregleduje in presoja, serce pa živi in gospodari po postavali moralnega sveta. V vidnem (čutnem) in moralnem svetu je neka čudna ana-logija (podobnost). Primerjam človeško dušo prav rad s solncem, ktero ob enem sveti in svoje gorke žarke razpošilja, iz duše pa izvira delovanje uma in serca. Oba nastaneta, napredujeta in ravnata po svojih postavah. Človek se lahko uči teh postav, ter jih obrača v svojo korist, ako ne, je na škodi, ker postava je taka, da je človeški otrok ne more preverniti. Po teh postavah se vname in sveti vednost le samo od vednosti; dobro serce se pa zbuja, razvija in srečno postane le, kedar se vname pri dobrem sercu. Kdor odgaja, stopa doli s čutečim serceni do gojenca, ga vsega obsega in presega opazovaje, kako se mu serce razvija in kako prihaja do spoznanja samega sebe; odgojitelj primerja, popravlja in skuša njegovo serce sebi enako narediti. — Kdo more odgojevati? To nalogo prevzame pri otroku v njež-ni starosti mati, pozneji pa družina. Za odrejo tedaj skerbi družina; in ko bi oče ali mati um in serce otrokovo mogla pripeljati do naj višje mogoče stopnje, ni ga človeka na svetu, da bi imel pravico vtikati se v njih delo. Pa le malo družin more spolnovati to nalogo, zato pa so šole. Šola je tedaj v p r i p o m o č domači hiši in sega v njeno delovanje, ako pa hoče otrokom dobro, mora nadaljevati le tako, kakor je začela domača hiša. Od koga pa dobivate družina in šola svoje misli o sercu in čutilih, ako ne od cerkve ? Ta je posrednica med Bogom in svetom. Od tod izvira tudi cerkvena nadoblast nad družino in šolo, ker vodi in verdeva odgojo po večnih postavah, ktere veljajo za dušni svet. Teh postav nismo naredili, ravno kakor optikar ni naredil postav o svetlobi; a mi smo samo čuvaji in varhi teh postav, ter smo za nje odgovorni, tedaj zahtevamo v imenu cerkve pravico do odgoje in smo zoper naprave , na kterih eden tako, drugi drugače čutila, ki se ravno zbujajo, bega ali celo mori z merzlo sapo nejevere. Nikdar ne moremo biti za šole brez vere zakona. Nihče ne mire reči: „Vednost nima nič z vero opraviti". Nikakor ni tako. Vera je solnce, in pri tej svetlobi se še le svet in njegove razmere pokažejo v pravi luči. In kaj je mar vednost, ako ne spoznanje te razmere ? Dan danes ne more nihče, ako noče samega sebe slepiti, terditi, da vednost nima ničesa z vero opraviti. Modroslovje govori od začetka našega bitja, in je samo verske postave stavilo ; zgodovina ne more iti mimo božjega kraljestva na zemlji, da bi se ne ozirala na to kraljestvo, v kterem se človeštvo giba. Naravoslovlje je postalo v resnici orožnica, v kteri kujejo orožje, s kterim napadajo razodenje božje, dan danes še celo katekizem in svetopisemske zgodbe hočejo razlagati s posvetno modrostjo. Po mojih mislih učenost in božje razodenje si ne morete biti v nasprotji, ker vsa vednost in vse občutenje izvira le od enega stvarnika. Izvor modrosti in vere je Bog; ako ga ta dva potoka zgrešita, morata se posušiti; tisti pa, ki nočejo poznati izvora, ne morejo biti niti modri niti verni. #) V šoli pa se vednost ne razsvita samo po sebi, ampak ljudje jo uče, in znano je, da spoznanje večkrat služi volji, kjer potem v vednosti ravno tako laže, kakor v navadnem življenji. Na drugi strani se pa tudi spoznanje more motiti in voljo s sabo potegne; kratko rečeno : v šoli vsak učitelj sam sebe predstavlja in kaže. Ni dvombe, nagon samega sebe ohraniti, je tukaj mogočen. Ta nagon ne obstoji le v telesu, ampak tudi v duši; kaj mar ni resnica, da se vsak prizadeva razširjati svoje misli, svoja čutila, in da se tako izlivaje jih v duše drugih , v spominu ohrani ? Kaj mar ni resnica, da si vsak išče prijateljev za svoja načela, da se tako razširja in množi, kakor vsejano seme po svojem sadu? Je pa še resnica, ktere nihče ne more tajiti. Nraven učitelj sprejme in oznanuje nravno učenost, nenraven pa spridi učenčevo serce. Tudi od tega priča življenje; v žalostnem spominu je še, kaj so vse govorili vseučeliščini dijaki na shodih v Parizu in Bruselu. Ni tedaj resnično, da bi ne bilo vere pri vednosti, in da bi vednost do nravnega življenja ne imela nika-koršnega vpliva .... (cf. govor v. č. g. dr. J. Kruesca). *) „Fons sapientiae et religionis Deus est, a quo si hi duo rivi aberraverunt, arrescant necese est, quem qui nesciunt, nec sapientes esse poseunt, nee religiosi." Cicero. Zemljepisje t ljudski šoli. (Dalje.) O. Govoril sem ti dosilidob od gora po Kranjskem; sedaj ti pa hočem še nekaj povedati od jam po tej deželi. J. Od česa pa pridejo te jame ? O. Ravno tisti, kije hribe postavil, skopal je tudi te jame. Učeni možje, ki zemljo preiskujejo, pa to tako razlagajo, da postali so takrat , ko se je iz srede zemlje vzdigoval sklad za skladom, vmez votli prostori tako n. pr. kakor se iz hleba skorja vzdigne, sredica pa je sim ter tje pri rahlem kruhu votla ali lukinčasta. Ker se pa že tavžente in tavžente let v nektere teh jam reke vlivajo in zopet iz njih izlivajo, so pa postale te jame toliko prostorne, kakor so sedaj. Naj glaso-vitnejše so v porečji Pivke, Unce pa Reke. a) Poštonjska jama steguje se v podzemlji pri Postojni 1450' na dolgo, in je v tako zvanem Domu 24° široka in 15° visoka. Izmed obilnih postranskih jam je Ferdinandova jama, ktera iz Doma nad glavnimi prehodi pelje, največja in 900° dolga. Reka Pivka vije se po tem pozemeljskem svetu. b) Bližnja jama sv. Magdalene ima jezero, ob kte-rem živi glasoviti močerad „človeška ribica" ; v hraški kotlini je pečina v Predjami; tam notri je stari grad s kapelo; v pečini so še višeji tri jame. c. P1 a n i n s k a j am a, glasovita posvojili velikanskih kapnikih, po kteri teče Pivka v 10" široki strugi, prihajaje po tem iz pod nje na dan pod imenom Unca, ki je 2000' dolga, se razcepi v dve roki in je 15—40' visoka. d. Jama pri sv. Kocijanu,v ktero se izteka potok Rakek, ima prelepe okolice. e. Št. Kočij anske jame (4), ki jih preteka Reka, iz-gubljaje se v poslednji izmed njih, niso sicer velike, pa so pogleda vredne. f. Tudi na Dolenskem so goste jame s ponikvami, izmed kterih slovi zlasti mo kriška pri Turjaku. Tudi v pečinah po vsi kranjski deželi se nahaja dokaj jam, v kterih se najdejo zverinske kosti iz časa potopov; bolj pogosto se pa dobivajo po kraških podzemeljskih luknjah. Vode. O. Poprej sva govorila od gora, poglejva pa sedaj vode, ktere pritekajo iz njih! J. Kako pa teko kranjske vode in kam se izlivajo? O. Kakor je lega gora zelo različna in je velik razloček med Gorenskim, Dolenskim in Notranjskim, tako je tudi pri vodah. Gorenske tekoče vode so sploh odperti in vodnati toki, toda, ker je Gorensko visoko in tla naklonjena, so prave bi-strice. Na vzhodnem Dolenskem ima edini metliški svet odperte toke. Suha Krajina pa spada k povodju ali porečju ponikva-ric; porečje Kolpe in nje pritoka Čubranke obsega samo njeno dolino; potoki, ki se na njeni severni strani izcejajo in v Ljubljanico teko, imajo še le na ravnini očitna ustja. Tudi Notranjsko, izvzemši ipavsko dolino, spada v podrečje samih po-nikvaric. Kranjske vode, dasiravno je dežela majhna, teko vendar k dvojnemu morju. J. Ktero je to morje? O. K jadranskemu morju teko: a. Vipava, na Kranjskem samo l'/„ milje dolga, zelo plitva in neznatne širine, pada po 600' na miljo, izliva se po 6 milj dolgem teku v Sočo pod Zavodno na Gradiškem. b. I dri ca ima v kranjski deželi samo 2'/2 milje dolg tek (ves skup 6 milj dolg), izliva se v Sočo pod sv. Lucijo na Goriškem. c. Reka izvira pri Podgrajah na isterskih tleh, in ima v kranjski deželi čez 6 milj dolg tek, pod zemljo se skrije v st. Kocijanski dolini, pa prikaže se po 1% milje dolgem podzemeljskem teku pri Trebiču nad Terstom; pod imenom Ti-mav prikaže se pri Devinu kakor močna 130' široka in morskim ladijam priležna reka, ter se po 500' dolgem teku spušča v morje. Od njenega ravnega, 8'/2 milje dolgega teka je 4'/2 milje pod zemljo. Ne manj nenavadna so razmerja njenega pada. Od virov (2100') do pervih ponikev iznaša nje pad 1000' (nag-lost 250' na 1 miljo), pred poslednjim ponorom v zemljo 360' na 1 miljo, od tu do Trebiča 461'na 1 miljo; ves ostali pad tje do ustja 16' na 1 miljo. Nje pritoki, ki jej dohajajo malo ne vsi iz lukenj, niso nič kaj znatni. (Dalje prih.) Stari in mladi Slovenec. Lajati. O. Lajati a) latrare, contumelia afficere, cf. lat. Ia-mentum, Ia-tro ser. ra; b) insidiari ser. la capere, accipere v. lovil. 8. Lajati latrare je tedaj tudi p sov at i in loviti, lajatelj, lajateljstvo insidiae, laj vituperatio, lajčivu iurgiosus ki koga z lajnoiu, ali ki rad na droge laja; lanati t. j. zalajati serb, Ianuti, (morebiti nam. lav-lajnuti; cf. gr. t;J.«w.) Lebedi. O. Le ruski Slovan je ohranil še mojo obliko; int pišete zdaj lobod, labod-ud-ut. Kaj, ko bi se poprijel moje nekdanje pisave lebedi m. gen.-d i cygnus? 8. Kakor drugi, tako jaz. Ležaga. O. I 1 e ž a h u cetus, piscis cartilaginosus. (S. Korenike slovenske mi razun tega zaznamnja lahko le g ana, ali hrusta, ki leži, kakor kaki kit ali morski som! O. Ležaga suff. videtur esse jag a cf. vinjaga t. j. vinski grozd ; I e ž a h u vox, ni fallimur, formata ad similitu-dinem graeci xqros, quod interpreti a xtfrat pendere videbatur. Lemeši. O. Aratrum , vomer; cf. oserb. lemič frangere rad. leni, unde lomu; nserb. lemjaz sprosse (der letter). 0 učencev v enem razredu. — Občni zbor učiteljskega društva na Zgornjem Avstrijskem je nasvetoval, da naj se slavnemu c. k. ministerstvu pošlje zahvala za novo šolsko postavo, in da naj se prosi, da naj bi učitelje postavljal le samo deželni šolski svet. — Šiba v šoli menda ostane; tako saj govore vsi skušeni šolski možje, in še celo dunajski naj bolj liberalni šolski možje, in še celo naj bolj prosti šolski listi pripoznavajo , da se brez šibe v šoli ne bode moglo popolnoma shajati. Nekdo pravi (v „Allgem. osterr, Schlztg/'): „Vzemite ljudski šoli še zadnji strah, in prihodnji zarod nam bode pričal, da to ni bilo prav in koliko se je škodovalo dobri reči". — Stroški za šolstvo so za letošnje leto tako le prev-darjeni: vsega vkup se za šolstvo izdaja 3,668.298 gold. (677.461 gold., več mimo lanskega leta), iu sicer : za šolske svetovalce 73.283 gold, (lani 67.173 gold.), za deržavne priklade k šolskemu zavodu 2,655.521 gl. (lani 2,180.467 gold.), za akademije 55.140 gold, (lani 55.280 gold.) za ohranitev stavbinih spomenikov 8000 gold, (lani 6000 gold.), za ohranitev starih in novih očitnih spomenikov 6738 gold, (lani 738 gl.), za avstrijski muzej 295.000 gold, (lani 145.000 gold.), za umetnijsko obertnijsko šolo 12.800 gold, (lani 12.770 gold.), za zavode in priklade k c. k. naučnim namenom 184.285 gold, (lani 188.317 gold.), za odškodnino pri naučnih namenih 7.997 gold, (lani ravno toliko), za patronatne stroške 7.861 gold, (lani 14.394 gold.). Če se od teh izdajkov odštejejo stroški, ki niso s šolstvom skoro v nikakoršni zvezi, kakor p. za stavbine namene, za zidanje muzeja i. t. d., se vidi, da za pravi poduk ljudstva daje deržava komaj pot milijona. tMit©tJsfe@ dlimitv® cia Kramjtltoin. K učiteljskemu društvu so pristopili gg.: Janez Mandelc, učitelj v boh. Bistrici; France Lunder, učitelj na Berilu; Jožef Levičnik, učitelj v Železnikih; Janez Schiller , učitelj v Černomlju; Pavel Borštnik, učitelj v Preloki; Matej Germ, učitelj v Adlešicah; Luka Kožuh, učitelj v Podzemlju; France Kavčič, učitelj v Dragotušu ; Anton Zibert, učitelj na Fužinah; Lovrenc Arko, učitelj v Šmartnem pod Šmarno goro ; Ivan Zarnik, učitelj v Zatičini; Jožef Raktelj, učitelj v Ribnici; Jakob Ukmar, učitelj v Mošnjah; France Poženel, učitelj v Černem verhu; France Klinar, učitelj v Podbrezji; France Pavlin, učitelj v priv. šoli g. VValdherja; France Duhnar, učitelj na Cernučah poleg Ljubljane, Naznanilo. Tukajšnjim in vnanjim (p. n.) udom učiteljskega društva naznanjamo, da je društvena soba od 15^ preteč, m. v veliki Virantovi hiši, v drugem nadstropji, na Šentjakobskem tergu, kjer so ti le šolski in drugi časopisi pripravljeni za branje in razpošiljanje: 1) „Oesterreichischer Schul-bote", 2) „die Volksschule", 3) „Schulzeitung" (Spitzer), 4) „Schulzeitung fiir Innerosterreich (Tomberger), 5) „Der Schulfreund" (Schmitz, Kellner), 6) „Učiteljski Tovarš", 7) Slovenski Gospodar", 8) „Slovenski Prijatel", 9) „Domovina", 10) „Primorec", 11) „Novice", 12) „Danica". — Kdor hoče kak časopis na dom dobivati, naj se oglasi in tudi pove, po kteri poti — pri „Tov", vredniku. Odgovorni vrednik: Andrej Praprotnlk. Tiskar in založnik : Jož. Rudolf Milic.