267 Etnolog 26 (2016) NOVE PRIDOBITVE OB RAZSTAVI ^IPKAste vezi (SEM, junij–december 2016) Janja @agar Slovenski etnografski muzej hrani v svojem fundusu prek 1500 ~ipk, izdelanih v razli~nih ~ipkarskih tehnikah. Gre za samostojne ~ipke ali za dopolnilo oz. sestavino razli~nih predmetov, ki tvorijo ve~ muzejskih zbirk, npr. zbirko vzorcev in vzor~nikov, {olskih vajenic, zbirke obla~il in obla~ilnih dodatkov, tekstilij stanovanjske opreme ali tekstilij, povezanih s {egami in `ivljenjskimi mejniki. V~asih gre tudi zgolj za ohranjene fragmente nekdanjih dragocenosti. Velik del muzealij, zlasti manj{ih samostojnih ~ipk, vzorcev in vzor~nikov, je bil zbran z vidika izdelave, torej z vidika tehnike, motiva, kraja izdelave, imena trgovca (trgovski vzorc), redkeje tudi imena izdelovalca/izdelovalke. Temu primerni so tudi zapisani podatki o pridobljenih predmetih. Tudi pri drugih uporabnih predmetih s ~ipkastim okrasjem so mnogi podatki o na~inih rabe iz ~asa predmuzejske rabe nezapisani ali pozabljeni, zato jih je mogo~e v ve~ini primerov interpretirati kot ilustracijo razli~nih tipologij (krajevnih, razvojnih, funkcionalnih ...), ki so praviloma neorgansko povezane z resni~nim `ivljenjem re~i in ljudi. Zato so toliko pomembnej{i tisti predmeti, ki poleg splo{nih karakteristik in tipik izpri~ujejo tudi osebne zgodbe in ve~plastne, tudi spremenljive pomene, vtisnjene skozi osebno izbiro, izdelavo in rabo. Ob pripravi razstave ^IPKAste vezi smo pridobili nekaj novega gradiva, s katerim smo lahko bistveno dopolnili razstavno pripoved o dedi{~ini ~ipk. Posebej tistega dela, ki ~ipko razlaga kot preplet ustvarjalnih ve{~in izdelave in rabe, procesov prostorskih izmenjav in povezav ter to~ko vtiskovanja osebnih in skupnih spominov. Zbirko smo obogatili z nekaj »zgovornimi« uporabnimi predmeti s ~ipko (npr. s ~evlji s ~ipko za maturantski ples iz leta 2011, z mo{nji~kom za konfete s ~ipkastim okrasjem – darilom za svate iz leta 2016 ...), ve~ ~ipkastimi prti~ki s spominsko vrednostjo, zra~nimi ~ipkami v funkciji razstavnega ponazorila odmevnega projekta predstavitve Slovenije na svetovni razstavi EXPO v Milanu leta 2015 in {e nekaterimi. Med novimi pridobitvami velja posebej izpostaviti nekaj predmetov, ki so pri{li v muzej kot odziv na na{e javno povabilo k sodelovanju z naslovom Moja ^ipka z za~etka leto{njega leta. V njem smo naprosili posameznike, naj muzejsko 268 Janja @agar zbirko obogatijo s ~ipko, ki bi po njihovi lastni presoji najbolje predstavila njihovo kreativno ve{~ino in razkrila njene pomene v njihovih `ivljenjih. Za vse darovane ~ipke smo nadvse hvale`ni in znali bomo ceniti njihovo pripovedno mo~. ^ipkast prti~ek v me{ani tehniki mre`enja je za muzej izdelala upokojena u~iteljica Irena Kova~ (roj. 1945) iz Dobrovnika. Vzorec za mre`eno ~ipko neznanega avtorja iz slova{ko-poljske pokrajine Spi{ iz 17. stoletja je na{la na internetu. Ker ji je bila v{e~, je izbrala z njega nekaj motivov in jih simetri~no preoblikovala. Mre`asto osnovo je izdelala iz fine bomba`ne tkanine v tehniki izvle~enih in ob{itih niti, tako dobljeno mre`o pa je vzor~no izpolnila s {ivanko in prejico. Ocenjuje, da je za izdelavo tega prti~ka (od risanja do zaklju~nega likanja) porabila okoli 80 ur dela. Darovalka je po svojem 50. letu za~ela obiskovati kro`ek ro~nih del pod vodstvom mad`arske u~iteljice vezenja. Tam se je nau~ila ve~ veziljskih in ~ipkarskih tehnik, mre`ene ~ipke pa izdeluje zadnjih nekaj let. Spoznala jih je na Mad`arskem. Vsa ro~na dela ji nudijo veselje in sprostitev, o~itno tudi nekaj ob~utka ponosa, saj izdelke rada poka`e na razstavah. Z njimi `eli v ljudeh prebuditi `eljo po ustvarjanju, ki ~loveka duhovno bogati, ~eprav ~as ni najbolj naklonjen ro~nemu delu. Mre`ena ~ipka (priredba vzorca iz 17. stoletja) / bomba`na tkanina, sukanci in prejica / 2016 / 18 x 17 cm (foto: Janja @agar) Klekljano ~ipko je muzeju podarila doktorica biologije, asistentka za botaniko na Biotehni{ki fakulteti v Ljubljani Simona Strgulc Kraj{ek (roj. 1975). Izdelala jo je po svojem prvem avtorskem vzorcu iz leta 2008, zato je zanjo velikega zgodovinskega in identitetnega pomena. Njeno namembnost vidi kot mo`nost namiznega ali stenskega okrasa. Klekljanja se je nau~ila iz knjig, nato pa {e v te~ajih in delavnicah; u~enje, pravi, {e vedno traja. Klekljanje ji pomeni sprostitev, kreativni izziv in vsaki~ novo veselje. 269 Nove pridobitve ob razstavi ^IPKAste vezi Klekljana ~ipka (slepi in sukani ris) / bomba`ni sukanec / 2008 / 17 x 17 cm (foto: Janja @agar) Klekljano ~ipko z motivom prepletenih ~love{kih ribic je muzeju podarila modna oblikovalka Maja Bizjak (roj. 1988) iz Kranja. Motiv ~ipke je znak Jamarskega dru{tva Carnium Kranj. Avtorski vzorec za ~ipko je izdelala leta 2015 po risbi Gregorja Aljan~i~a, vodje jamskega laboratorija Tular. Tam ogro`eno ~love{ko ribico zaradi onesna`evanja podzemnih voda in nedostopnosti kra{kega podzemlja preu~ujejo od leta 1960. ^ipko za SEM je po tem vzorcu izdelala leta 2016. Za izdelavo je porabila okoli 10 ur dela, njeno funkcijo pa opredelila kot samostojni izdelek, primeren za poslovno ali kako druga~no darilo. Klekljanja se je nau~ila leta 2010, pomeni ji sprostitev in razvedrilo, pa tudi potencialni vir zaslu`ka. Najraje izdeluje motivne ~ipke, nakit in modne dodatke, ki jih poka`e in deloma tudi nameni svojcem in prijateljem. Klekljana ~ipka (ozki ris, kitica s pikojem) / bomba`ni sukanec / 2015–16 / v – 19 cm, { – 3,5 do 10,5 cm (foto: Janja @agar) 270 Janja @agar Muzejsko zbirko je z nekaj podarjenimi ~ipkami obogatila tudi gospa Ton~ka Stanonik (roj. 1949) iz Ljubljane. Poklonila pa ni le klekljane ~ipke – izdelka svojih rok, pa~ pa tudi klekljani ~ipki svojih pokojnih star{ev, ki ju je hranila v spomin nanju. Klekljanje je bilo eno od mo~nih veziv te `irovske dru`ine, dopolnilni vir njenega pre`ivetja, pa tudi kreativnost in znanje, ki je povezalo dru`ino z okoli{kimi ljudmi, jo umestilo v krajevno zgodovino in {ir{o sodobno identiteto klekljarjev/klekljaric. O~etov prti~ek (Jo`e Stanonik, 1919– 2015) in mamin klekljani ovratnik (Alojzija Stanonik, 1923–2011) je darovalka obogatila z zapisi njunih ̀ ivljenjskih zgodb in vanj umestila paleto pomenov, ki jih je ustvarilo klekljanje v njunem `ivljenju. ^ipki sta tako postali simbolni nosilec osebne, dru`inske in lokalne zgodovine, nosilec osebnega spomina in dokument skupne dedi{~ine obenem. Darovalka je tudi svojo klekljano ~ipko, izdelano po vzorcu podjetja DOM iz Ljubljane, dopolnila s svojo `ivljenjsko zgodbo, v kateri se dru`inska dedi{~ina klekljanja prepleta z neusahljivim osebnim veseljem do klekljanja in pisanja o njem, pa naj gre za leposlovne ali strokovne oblike literature. Klekljana ~ipka s kri`~evkami / bomba`ni sukanec, bomba`no platno / premer – 14,2 cm; klekljan ovratnik z ribicami / bomba`ni sukanec / { – 24 cm, v – 23 cm; klekljana ~ipka s sukanimi slincami v spirali / bomba`ni sukanec / premer – 16 cm (foto: Janja @agar) Gospa Ton~ka Stanonik je muzeju naknadno posredovala {e eno ~ipko. Zaradi po{kodbe (ve~je o`ganine) jo je najprej namenila mo`nosti restavratorskega u~enja in posku{anja, saj njenega doma ne bi mogla ve~ krasiti, pa tudi ponosnemu razkazovanju ni ve~ mogla slu`iti. Ob tem se ji je nenadejano zapisala prava mala zgodba o minljivi razko{nosti ~ipke obenem: 271 Nove pridobitve ob razstavi ^IPKAste vezi Ovalno ~ipko z ro`icami (avtorica vzorca je Irma Pervanje) si je jeseni leta 2012 zamislila kot vajo v prepenjanju (ker se motiv ponovi v dveh zrcalnih delih), izdelek pa namenila sebi za bo`i~no-novoletno darilo. ^ipko je »razstavila« na sivomodri podlagi fotelja in jo s ponosom pokazala tudi drugim. Po praznikih jo je nameravala spraviti, pred tem pa {e fotografirati za lastni arhiv. Zaradi nepazljivega giba in premalo pozornosti je ogenj s ~ajne sve~ke »pogoltnil« dobr{en kos ~ipke, ki jo je navdajala s ponosom tako kratek ~as ... Dvom o tem, ali ~ipko popraviti ali narediti novo, jo je v leto{njem letu pripeljal do odlo~itve o donaciji za muzej, ki naj bi vendarle osmislila izdelek in njegovo izdelovalko. Prav zapisana zgodba je ~ipko umestila neposredno v muzejsko zbirko ~ipk, skupaj z odlo~itvijo, da na njej ne bo poskusov restavriranja prvotne oblike – tak{na, kot je, je imeniten primer muzejskega predmeta z avtorsko artikulirano zgodbo izdelovalca in uporabnika in z vsebnostjo ve~nivojske dedi{~ine. Ovalni prti~ek – klekljana ~ipka / bomba`ni sukanec / { – 55 cm, v – 27 cm / 2015 (foto: Janja @agar)