LETNIK XVII., ST. 4 (775) / TRST, GORICA ČETRTEK, 2. FEBRUARJA 2012 www.noviglas.eu SETTIMANALE Poste Italiane S.p.a. - Spedizione in abbonamento postale D.L. 353/2003 (conv. in L. 27/02/2004 n. 46) art. 1, comma 1, DCB (Padova) ISSN 1124-6596 TAXE PERCU E - TASSA RISCOSSA NOVI CENA 1 EVRO UFFICIO POSTALE PADOVA - ITALY WM NOVI GLAS IE NASTAL Z ZDRUŽITVIJO TEDNIKOV KATOLIŠKI GLAS IN NOVI LIST 11. JANUARJA 1996 Uvodnik Jurij Pal]k Predpražnikom kulture Tik pred praznikom slovenske kulture smo, pri nas sicer to ni državni praznik, kot je v domovini Sloveniji, čeprav je morda Prešernov dan, kot ga v pogovornem jeziku imenujemo, najbolj občuten praznik pri nas, saj so Prešernove proslave tradicionalna stalnica v naši narodni skupnosti v Italiji. Poleg osrednje Prešernove proslave, ki jo že leta skupaj prirejajo vse naše organizacije, letošnja bo v Čedadu, se po naših mestih in vaseh zvrsti niz Prešernovih proslav, na katerih z besedo, pesmijo in drugimi kulturnimi prireditvami pokažemo, da smo, da nas še vedno trdno vežeta slovenski jezik in pripadnost slovenskemu narodu, kjerkoli že smo. To, da je praznik kulture v slovenskem svetu prav na dan smrti našega velikega pesnika Franceta Prešerna, kaže, da je slovenska kultura tudi danes trdno povezana s slovenskim jezikom. Ena od odlik, ki se jih danes pripisuje velikemu pesniku iz Vrbe, je namreč dejstvo, da je bil prav Prešeren naš prvi pesnik, ki je slovenski jezik povzdignil med izbrane svetovne jezike, v katerih je možno napisati najžlahtnejšo pesem, dokazal je, da je slovenski jezik eden izmed mnogih, ki omogoča umetniku izražanje na najvišji možni ravni. Vsega tega do objave Poezij pesnika Franceta Prešerna v slovenskem jeziku ni bilo, on, pravzaprav njegova poezija, je torej tisti mejnik za vse Slovence, ki še danes določa in odloča odličnost v umetnosti, ne nazadnje v kulturi sami. Nobena skrivnost tudi ni, da smo se Slovenci vedno zbirali okrog slovenskega jezika ter se oprli prav nanj, ko je šlo za skupne, obče in narodne, državotvorne zadeve, da je torej prav slovenski jezik tisti temeljni kamen, na katerem smo zgradili, gradimo in bomo tudi v prihodnje gradili našo kulturo. Zato je prav, da ob letošnjem kulturnem prazniku razmislimo naš odnos do slovenskega jezika, kot je tudi prav, da pogledamo na stanje v naši kulturi tudi z vidika stanja duha v slovenski, naši družbi. Za kulturo srca gre! Tega bi se morali še posebej danes zavedati, ko se tik pred dnevom kulture v vseslovenskem svetu dogajajo stvari, za katere smo mislili, da jih je za vedno čas odnesel s seboj. Upam si napisati, da gre za pogubne, nečedne, nedostojne in nekulturne stvari, saj si drugače ne morem razlagati današnjega stanja duha na Slovenskem, kjer si lahko znana in z vsemi državnimi častmi "obkladana" književni ca dovoli pozivati sodržavljane, katere itak že od pamtiveka obklada s psovko Slovenceljni, naj sovražijo Cerkev. Ta nestrpnost, ki veje iz njenih besed, in ne samo iz njenih, saj je nekulturnih dejanj v slovenski družbi danes ogromno!, je tista zloba, ki že v kali zaduši vsak poskus kulturnega sobivanja, kaj šele kulturnega življenja, katerega je v slovenski družbi že itak premalo. Zajedljiva privoščljivost, pomešana z nevoščljivostjo, zlobnostjo, zamerami in maščevalnimi nameni ter dejanji, vse to in še več je daleč od kulture, ki jo bomo praznovali te dni po naši deželi, kjer živimo Slovenci. Kakšna srčna kultura neki! Ena sama zajedljivost, eno samo pritlehno lajanje, zahrbtno delovanje, ki z jasnimi, lepimi, odkritimi besedami našega Pesnika nima ničesar skupnega! Ta lajež, ki je zamenjal govorico, to zlobno renčanje, ki je zamenjalo preproste, lepe besede in nadomestilo odkrit in kulturni pogovor, vse to je krivo za današnje stanje duha na Slovenskem, kjer “človek toliko velja, kar plača". Prav bi bilo, da bi ob slovenskem dnevu kulture razmislili sami sebe, svoj odnos do jezika in do vsake izrečene, zapisane besede, da bi tako življenje in sobivanje med nami postalo človeka vredno, lepo, kulturno dejanje. DEVIN IN BAZOVICA 14. deželni kongres stranke Slovenska skupnost Manjšine so v bipolarnem sistemu avtonomne! Strankarski kongresi so običajna arena neposrednega soočanja delegatov in delegatk, so okolje, v katerem se vrhovi soočajo s prihodnjimi izzivi in notranjimi dinamikami, so tudi priložnost za volitve novega vodstva. Vse te naloge je izvedla stranka Slovenska skupnost na 14. deželnem kongresu, ki je v dveh dneh (27. in 28. januarja) potekal v Devinskem gradu in v Gospodarski zadrugi v Bazovici. Prvi dan kongresa, ki ga je s svojo violino obogatil Aleš Lavrenčič, je bil 'uradnega' značaja in se je po poročilu deželnega tajnika Damijana Terpina in pozdravu gostov prelevil v vsakoletni sprejem stranke lipove vejice, za katerega so bile izbrane očarljive dvorane devinskega dvorca. Drugi del kongresa v Bazovici pa je bil 'delovne' narave, saj so na njem s svojimi pogledi posegli člani stranke, obenem so le-ti izvolili novo deželno vodstvo SSk. Kongres je v petek, 27. januarja, na Dan spomina na holokavst uvodoma pozdravil deželni predsednik SSk Rafko Dolhar, ki je še zadnjič v vlogi aktivnega člana stranke izrekel nekaj ključnih misli, ki nazorno pričajo o temeljnih prepričanjih SSk glede organiziranosti naše manjšine: "Težko je upati, da bi našo narodno skupnost v Italiji združili v eno samo enoto. Naša manjšina ima od nekdaj dve duši: krovni organizaciji SSO in SKGZ odražata to stanje. Vsaka ima svojo preteklost, ki se ne bo spojila v en sam osebek. Pametno pa je iskati čim bolj tvorno sodelovanje med nji- ma", je dejal Dolhar, po čigar mnenju je tudi težko iskati v manjšini neki skupni politični imenovalec, "saj je političnih nazorov in posledičnih volilnih izbirvnaši sredini več". Po mnenju Rafka Dolharja je treba zato iskati sinergijo za skupne bitke in tvorno skrbeti za "skupno dobro naše narodne skupnosti". Pozdravi gostov i & Damijan Terpin, Maria Teresa Bassa Poropat, Iztok Mirošič in Gregor Virant (foto IG) Iz občinstva, ki so ga sestavljali številni gostje iz FJk in Slovenije, so nato na predlog Rafka Dolharja vstali Mara Černič, Julijan Čavdek in Maurizio Vidali, da bi oblikovali delovno predsedstvo kongresa, ki ga je kot prvi pozdravil novi predsednik Državnega zbora Republike Slovenija Gregor Virant. Izhajal je iz trenutnega položaja slovenske politike, ko parlament še ni zaupal Janezu Janši potrebnih glasov, da bi postal mandatar za sestavo nove vlade. Virant se je navezal na nedavno podpisano koalicijsko pogodbo, s katero so se politične sile prihodnje vladajoče koalicije obvezale, da se bodo izogibale vprašanjem polpretekle zgodovine in bodo kot skupni imenovalec in cilj nastopanja imele zgolj izhod iz hude finančne krize. Virant je omenil tudi dogovor, ki ga je vladna koalicija sklenila s predstavnikoma madžarske in italijanske manjšine v DZ: izhodišče dogovora temelji na prizadevanju vlade glede uveljavljanja in varovanja pravic omenjenih narodnih skupnosti. Slovenija je glede tega vprašanja zgledna država, predsednik DZ pa se zaveda, da se v času finančnih stisk v domicilnih državah zlahka množijo mnenja, ki poskušajo neupravičeno tolmačiti podporo manjšinam kot diskrimina-torno dejanje do večine. "Prav zato bo Slovenija še bolj pozorno spremljala položaj slovenske manjšine v Italiji". Po tajniškem poročilu Damijana Terpina je prisotne pozdravil domači župan Giorgio Ret, za njim pa je pred mikrofon stopil deželni predsednik Renzo Tondo. V svojem nagovoru je poudaril, kako je čas ideoloških sporov mimo. Podčrtal je tvorno sodelovanje z deželnim svetnikom SSk Igorjem Gabrovcem in evidentiral ključni cilj sedanjih političnih dinamik v iskanju perspektivnih gospodarskih sinergij, ki bi v naši deželi sprožile prepotrebni razvoj. Politiko /str. 3 IG 1 Predsednik SDS Janez Janša jev Državnem zboru prejel ustrezno število glasov za sestavo nove slovenske vlade Goriška občino Walter Bandelj o zadnjih prizadevanjih za ohranitev rajonskih svetov v Gorici S svečanim bogoslužjem je pater Rafko Ropret postal nov dušni pastir slovenskih vernikov na Katinari O ukinjanju šolske avtonomije Deželni svetnik Gabrovec dopolnjuje izjavo kolege Codege t>izat°prilagoditev privedla do nasprotujočih določb/odredb. Glede opredelitve političnih strank pa je Slovenska skupnost večkrat, javno in včasih tudi polemično zagovarjala stališče, da (vsaj) šolam s slovenskim učnim jezikom sploh ni treba, da si same zavijejo zanko okrog vratu. Imamo številne argumente, ki utemeljujejo obrambo naše specifike in nam zagotavljajo pravico do odstopanja od številčnih parametrov. To so mednarodne pogodbe in šolska zakonodaja, ki jih je uresničevala. Ni nam bilo treba avtomatično sprejemati uvedbe večstopenjskih šol, in to še zlasti tam, kjer to privede do združitve prevelikega števila šolskih enot na obsežnem območju. Kako bo s kakovostjo izobraževalne ponudbe, z varnostjo učencev in dijakov, z delovnimi pogoji učnega in neučnega osebja, pa ostaja sedaj naj večja neznanka. Popolnoma razumem odločno in po svoje zelo pogumno kritiko, ki jo je na občinske uprave naslovil kolega v skupini deželni svetnik Demokratske stranke Franco Codega. Sam tematiko šolstva zelo dobro obvlada, saj je po poklicu šolnik in je bil do nedavnega tudi ravnatelj italijanskega liceja v Trstu. V svojem sporočilu je Codega izrazil začudenje ob zadržanju Občin, saj je Dežela prav v sodelovanju z njimi in Pokrajinami pripravila načrt o preureditvi šolske mreže. Glede Občin je kolega DS Codega dejal, da "namesto da bi branile avtonomijo svojih šol, so se večkrat odločile za ukinitev te avtonomije in združitev v večje šole. Tako imamo 23 šol manj, med- tem ko bi jih lahko mirne duše imeli 20 več". Na Tržaškem je prišlo tako skoraj do razpolovitve ravnateljstev. Resnici na ljubo pa se niso vse občinske uprave obnašale enako kratkovidno. Naj navedem specifičen primer Občine Dolina, ki je edina (!) na Tržaškem dejansko izrazila Pokrajini negativno mnenje. O tem priča sklep občinskega odbora z dne 31. oktobra 2011. V svojem sklepu je dolinski občinski odbor sprejel v vednost mnenje, ki ga je dostavilo Didaktično ravnateljstvo v Dolini z dopisom z dne 26.10.2011 in ugotovilo, da zakon za zaščito slovenske manjšine 38/2001 v 11. členu določa, da avtonomijo slovenskih šol urejajo predpisi O. P. R. št. 233/1998 in da radi česar si je nabral mnogo sovražnikov zlasti v desni sredini: zgovoren je namreč molk, s katerim je nekdanji premier Silvio Berlusconi sprejel novico o Scal-farovi smrti. Oscar Luigi Scalfaro se je rodil 9. septembra 1918 v Novari v Piemontu. Študiral je pravo na katoliški univerzi v Milanu. V politiko je stopil leta 1946, ko je bil izvoljen v parlament. Bil je eden redkih italijanskih politikov, ki je v svoji politični karieri opravljal vse tri vodilne politične ftmkcije - predsednika države ter predsednika obeh domov italijanskega parlamenta. V času dveh mandatov socialista Bettina Craxija je bil tudi notranji minister. Scalfaro je kot predsednik znal obdržati nevtralno držo, stran od vplivov svoje stranke, ki so jo pretresali notranji spori, zato si je v Italiji pridobil sloves nepodkupljivega. Deželni svetnik SSk Gabrovec o podjetju Terna Jasno je, da je ravnala protizakonito! Težave, ki jih od vsega začetka ima naša skupnost s podjetjem Terna, so tržaškemu prefektu in vladnemu komisarju dobro znane že dalj časa. Prav tako je že vsaj deset dni, odkar je Gabrovec s kolegom Kocijančičem prefekta spet prosil, naj nujno sprejme na soočenje predstavnike Agrarne skupnosti in prizadete domačine, ki jih bodo najbrž po zaostritvi iz prejšnjega tedna spremljali odvetniki. Utemeljenost zahteve je poudaril tudi na tiskovni konferenci 14. januarja ob vhodu na jusarski pašnik na Opčinah, saj se predstavniki "sil javnega reda" pri izvajanju ukazov večkrat sklicujejo na samosvoje branje zaščitnih norm in na neke nepojasnjene "ukaze z vrha". Terni in njenim očitno vsemogočnim zavetnikom "z vrha" je najbrž jasno, da je šla predaleč in le tako si razlagamo priporočena pisma s prevodi, ki so se, tudi to je zanimivo, pojavila po vročitvi kazenskih ovadb in pravih ustrahovanjih v orožniških kasarnah. Medtem je monopolist Terna s podporo deželnega političnega in birokratskega aparata ter s tiho (a nič manj soodgovorno!) podporo drugih dejansko protizakonito zasedal zasebna zemljišča, jih pustošil celo na evropsko zaščitenih območjih, žalil lastnike kot take in kot pripadnike slovenskega naroda. Vse to se je dogajalo pod budnim očesom predstavnikov sil javnega reda, ki so se v tem primeru potuhnjeno postavili na stran večkratnega kršitelja pravnega reda. Kdo bo sedaj za vse to odgovarjal? Bo kdo za vse to plačal? Bo kdo kaznovan? In še: ima kršenje narodnega iz osebnega dostojanstva sploh določljivo vrednost? Tržaški prefekt naj razveljavi kazenske ovadbe in naj nemudoma skliče omizje. K omizju naj povabi kogarkoli, le da bodo zraven tudi prvi prizadeti: lastniki, njihovi zastopniki in, seveda, Agrarna skupnost in Združenje zasebnih lastnikov Krasa, ki so se večkrat osamljeno uprli načrtu. Glede občin je bil devinsko-nabrežinski župan že lani spomladi dovolj jasen, ko je pogumno javno izjavil, da ga je podjetje Terna zavajalo -dobesedno "la Terna ci ha in-gannati" (Primorski dnevnik 24.5.2011). "Že takoj pa naj Terna zapusti vsa zasedena zemljišča in torej takoj (!) zaustavi izvajanje del, saj so bili postopki zasedanja zasebnih zemljišč vsestransko protizakoniti! Pričakujemo najprej javno opravičilo, nato se lahko pogovarjamo o vsem ostalem", končuje svoje misli deželni svetnik SSk Igor Gabrovec. Podelitev Tischlerjeve nagrade Na sedežu Mohorjeve družbe v Celovcu so 23. januarja 2012 podelili 33. Tischlerjevo nagrado, ki jo je prejel mag. Rudi Vouk za zgledno pokončno držo in dosledno državno skrb za pravice koroških Slovencev v politiki, šolstvu, kulturi in gospodarstvu. Nagrado sta mag. Rudiju Vouku podelila Narodni svet koroških Slovencev ter Krščanska kulturna zveza. Slavnostne podelitve nagrade seje udeležil tudi predsednik SSO - Sveta slovenskih organizacij dr. Drago Štoka, ki se je isti dan srečal z vodstvom Narodnega sveta koroških Slovencev. S predsednikom NSKS dr. Valentinom Inzkom se je Štoka dogovoril za nadaljnje stike med obema krovnima organizacijama in za nadaljnje korake v korist slovenske narodne skupnosti v Avstriji in v Italiji. Občni zbor Sveta SSO Dr. Drago Stoka, Aldo Jarc in Dario Bertinazzi (foto JMP) Še nadalje skrb za našo narodno skupnost! Predsednik Sveta slovenskih organizacij dr. Drago Štoka je na rednem občnem zboru Sveta SSO v sredo, 25. januarja, v Gorici v kratkih, a zelo jasnih obrisih nakazal prihodnost Sveta slovenskih organizacij, ki bo v znamenju zaveze za skrb za SSO iz Urada za Slovence po svetu in v zamejstvu deležen nesprejemljivih in doslej še ne videnih pritiskov, katerih namen naj bi bilo združevanje nekaterih slovenskih ustanov (Glasbena matica, SCGV Emil Komel), časnikov (Dom, Novi Matajur) ter našo narodno skupnost v Italiji ter seveda za demokracijo, predvsem pa je v svojem nagovoru v Kulturnem centru Lojze Bratuž v Gorici napovedal večje ukvarjanje samega vrha vodstva SSO z mladimi, za kar so posebno nalogo zaupali novemu članu tržaškega vodstva pokrajinskega SSO prof. Jožiju Peterlinu. Dr. Drago Štoka je sicer v strnjenem pregledu lanskoletnega delovanja SSO povedal, da je bil založniških hiš v Italiji, čemur pa se je SSO uprl; povedal je tudi, da je ministrstvo za Slovence po svetu in v zamejstvu v prejšnjem letu zmanjšalo prispevek SSO in Slovenski kulturno-gospodarski zvezi za 43 tisoč evrov. Dr. Štoka je dejal, da SSO podpira sodelovanje med manjšinskimi ustanovami, od Slovenije pa ne namerava sprejemati ultimatov in prisil. Predsednik SSO je na zasedanju sveta SSO v Gorici ocenil tudi so- delovanje s krovno organizacijo SKGZ in to sodelovanje označil kot zelo dobro. Dotaknil se je tudi usode Slovenske manjšinske koordinacije (Slomak) in dejal, da SSO vztraja pri rotaciji predsedniškega mesta, po kateri naj bi Rudija Pavšiča svojčas zamenjal dr. Bernard Špacapan. To se še ni zgodilo, a predsednik SSO upa, da se bo v prihodnje, saj je normalno, da se v demokraciji spoštujejo pravilniki, statuti in seveda pluralnost. Sicer pa je dr. Štoka v svojem posegu prikazal tudi nič kaj zavidljivo stanje mladih danes pri nas in nakazal pogubne posledice odseljevanja najboljših mladih iz naše sredine. V debati, ki je sledila predsednikovemu poročilu, je bilo veliko govora o mladih, tudi o pisanju našega tednika o njih ter seveda tudi o prihodnosti SSO in nasploh naše narodne skupnosti v Italiji. Za novega predsednika Sveta SSO je bil izvoljen Aldo Jarc, ki je nasledil prof. Lojzki Bratuž. Trije podpredsedniki so postali Beppe Qualizza (Beneška Slovenija), Jelka Cvelbar (Trst) in Jurij Paljk (Gorica). Zadovoljstvo deželnega svetnika SSk Igorja Gabrovca Tondo je upošteval resolucijo v bran deželnega sedeža RAI Deželni svetnik Slovenske skupnosti Igor Gabrovec je ob sprejemanju finančnega zakona 2012 decembra sestavil in s kolegi različnih političnih skupin predložil resolucijo, s katero je Deželni svet pozival predsednika Dežele Renza Tonda, naj nemudoma intervenira v odnosih z rimsko vlado za zagotovitev neokrnjenosti finančnih dotacij za deželni sedež RAI. Resolucija sloni na ugotovitvi, da odigrava krajevna struktura italijanske javne radiotelevizije neprecenljivo vlogo na področju uveljavljanja jezikovne in kulturne raznolikosti naše dežele. Povejmo na glas Napovedano zmanjšanje finančnih dotacij bi namreč postavilo pod vprašaj ohranitev sedanjih razsežnosti programov v slovenskem jeziku, kot tudi onemogočilo vsako razvojno vizijo. Jasno je, da bi pomanjkanje finančnih sredstev zadušilo tudi pričakovane programe v furlanskem jeziku. Kultura odločilna tudi danes Smo na pričetku meseca, ko se Slovenci spominjamo izjemnega pomena kulture, nagrajujemo pomembne dosežke in se srečujemo na slovesnih prireditvah bodisi v matični domovini, v zamejstvu ali v zdomstvu. Odveč je poudarjati naše prepričanje, da je za nas kultura eden od temeljnih izvirov, ki nam je omogočil preboj skozi vse prevečkrat neprijazno zgodovino in nas utemeljil kot narod. Ni namen tega zapisa osvetljevati enkratnega pomena kulture za vso našo preteklost, ker se velja osredotočiti na današnji čas, ki nas vse postavlja pred hude preizkušnje, v katerih igra kultura drugačno, zato pa nikakor ne manj pomembno vlogo. Ves razviti svetin verjetno tudi ostali smo se znašli v kleščah globalizacije, ki po eni strani povezuje svet v en sam nedeljiv prostor - kar je dobro -, po drugi strani pa z napadalnim kapitalom ruši temeljne človekove vrednote in krepi v nas izključno materialen odnos do vseh stvari. Materialna zadoščenja nam kažejo smer, da bi bili vsak dan bolj v dirki za tistim, kar nam ponujajo veliki finančni in ekonomski centri moči. Ti si seveda želijo, da bi bili mi vsi še bolj porabniška bitja, kot smo, da bi v še večji meri živeli le za materialne ideale, da ne bi imeli posluha za vse več obubožanih in revnih, ker bi to preprečilo bogatim in vplivnim, da bi dobili še več moči. In takšna brezčutna globalizacija, ki tudi narode meri le po tem, kako velik trg in s tem možnost zaslužka premorejo, ima vse več vetra v svojih jadrih. Zdi se, da je nobena stvar ne more ustaviti ali vsaj upočasniti, medtem ko se istočasno zaostrujejo socialne razlike - vse več ljudi je ponižanih in potisnjenih v brezposelnost, revščino in občutek, da nimajo nikakršne prihodnosti. Ob vsem tem pa v tistih, ki še niso materialno ogroženi, naraščata tesnoba in pa podzavestni sram, da ničesar ne storijo ali ne storimo, da bi bil ta svet vendar bolj pravičen. Z drugimi besedami: naši duhovni ideali, ideali solidarnosti in ideali smiselnega sožitja so vedno bolj utišani in potisnjeni na sam rob naše duše, saj jih je hrumeči materialni tok že povsem izrinil ali skoraj izločil. Lahko bi rekli, da novodobni Goljat vsak dan bolj zaseda prostor in da mu je lahko kos le novi David, droben in na videz brez otipljive moči, zato pa moder in srčno pogumen. In prav takšna je kultura, v teh časih nemara edina zmagovalna karta. Kultura, ki zares verjame v duhovne vrednote, kultura, ki spoštuje vsakega človeka, vsako osebo, kultura, ki ve, kakšne sanje živijo v človekovem srcu, kultura, ki sočloveka ne izrablja, ampak z njim skupaj ustvarja prijaznejše življenje, kultura, ki dobro ve, da so duhovni blagri za človeka neskončno pomembnejši od vseh materialnih, kultura, ki nagovarja vse nas, naj vidimo v drugih ljudeh naše brate in sestre, kultura, ki ne laže in ne zavaja in ki edina vodi vsakega od nas in vse ljudi v tisto srečnost, ki jo pogrešamo in brez katere smo kljub vsemu, kar imamo, obupno sami in izgubljeni. Janez Povše Zapustil nas je 0. L. Scalfaro Bil je moralna avtoriteta Italije V končnem obračunu lahko izjavimo, da je italijanska republika v svojem obstoju razpolagala z majhnim številom pokončnih mož: k tem gre nedvomno prišteti nekdanjega predsednika Oscarja Luigija Scalfara, kije v 93. letu starosti umrl v noči na nedeljo, 29. januarja. Scalfaro je bil predsednik med letoma 1992 in 1999 in je veljal za moralno avtoriteto Italije. Spominjamo se, da je v času njegovega mandata izbruhnila korupcijska afera Čiste roke, ki je močno pretresla Italijo: bil je to tudi čas hudih napadov mafije na državne institucije. Prav zato si jev času svojega predsedniškega mandata kot eno glavnih nalog zadal boj proti mafiji in vselej imel pokončno držo tudi glede hude vladne krize v Italiji, za- Renzo Tondo (foto IG) Povzetek tajniškega poročila Damijana Terpina SSk / Voščilo Janezu Janši Spošt. Gospod Janez Janša Mandatar za sestavo Vlade Republike Slovenije Ljubljana V imenu Slovenske skupnosti - zbirne stranke Slovencev v Italiji - in v osebnem Vam ob izvolitvi za mandatarja za sestavo nove vlade Republike Slovenije iz srca čestitam. Skupaj s celotnim vodstvom stranke Vam želim uspešno delo v dobrobit slovenske države, njenih državljanov in celotnega slovenskega naroda. Glede na stanje, v katerem se zlasti na gospodarskem področju nahaja R. Slovenija, se dobro zavedamo, kako zahtevno je poslanstvo, ki Vam je bilo zaupano. Vendar izkušnje iz obdobja, ko ste prvič vodili slovensko vlado, nas prepričujejo, do bo Slovenija zagotovo uspešno prestala te krizne čase in si spet zagotovila blaginjo in ugled, ki ji pripadata. Prepričani pa smo, da bo Vaša vlada pozorna do slovenske narodne skupnosti v Italiji in slovenskih manjšin v ostalih državah, kakor tudi zelo pozitivno ocenjujemo dejstvo, da ob krčenju števila ministrstev ni prišlo do ukinitve Ministrstva za Slovence v zamejstvu in po svetu. Ocenjujemo, da je to najboljše jamstvo z Vaše strani, s strani Vaše koalicije in prihodnje vlade, da bo imela naša narodna skupnost v prihodnji slovenski vladi pozornega sogovornika in zaščitnika svojih pravic, v česar - glede na izkušnje iz prejšnje vlade, ki ste jo vodili v obdobju 2004-2008 - nismo sicer imeli nobenega dvoma. Verjamemo, da torej tudi v prihodnje Slovenci v Italiji lahko računamo na Vašo pomoč. Slovenija je naša matična domovina in v tem smislu želimo tudi mi odigrati aktivno vlogo pri njenem čim hitrejšem razvoju ter po svojih močeh pripomoči k njenemu izhodu iz gospodarske krize. Želimo Vam uspešno delo in Vas lepo podzdravljamo. Z odličnim spoštovanjem! Trst, 30. januarja 2012 Damijan Terpin Deželni tajnik SSk po branila obstoj pokrajin: naj pa se reorganizacija tovrstnih struktur dela na podlagi soočanja z vprašanji in potrebami ozemlja". Slovenski veleposlanik v Rimu Iztok Mirošič je z zadovoljstvom ocenil novico, da bo tudi v prihodnji vladi še naprej delovalo ministrstvo za Slovence v zamejstvu in po svetu: "Verjemite, da bo to dobro ne samo za vas, ampak tudi za Slovenijo". Mirošič je občinstvo spomnil na probleme, ki jih je manjšina lani imela glede birokratskega zastoja v zvezi s finačnimi prispevki: manjšina je kljub svoji notranji delitvi enotno nastopala navzven, kar je tudi pripomoglo k pozitivnemu razpletu afere. Predsednik goriške pokrajine Enrico Gherghetta pa ni soglašal s predsednikom dežele Tondom glede prednosti gospodarskega razvoja pred jezikovno raznolikostjo našega prostora: "Če bomo izgubili to našo specifiko, bomo obubožani! Prav bi bilo, da bi v deželnem odboru sedel Slovenec: to bi dalo pravo težo naši deželni specifiki". Po njegovem mnenju je Evropa v stiski, ker je v njej zapostavljena identiteta, ki temelji na demokraciji, naravovarstvu in občutku pripadnosti. Odbornik na tržaški občini V enem izmed najbolj kritičnih trenutkov v zgodovini naše domicilne države se tudi za pripadnike slovenske narodne skupnosti odpira vrsta življenjskih vprašanj, ki pa ne smejo zasenčiti zasledovanja pravic naše manjšine kot take. Najbolj pereče vprašanje nedvomno zadeva tematiko rednega priliva finačnih sredstev, ki ga Italija, njene vlade in parlament doslej še niso sistemsko rešile. Tajnik Terpin se je zato na začetku svojega posega zahvalil vsem, ki so si zlasti v Sloveniji prizadevali za razplet problemov (zlasti veleposlanik Mirošič in dosedanji premier Pahor): tudi manjšina je glede odprtih vprašanj preko skupnega predstavništva poskušala skupno nastopati. To seje nazadnje vedno obrestovalo. V nadaljevanju je Terpin analiziral ključne segmente naše narodne biti. Glede šolskega vprašanja ima SSk izredno jasne pojme: “Končno je prišel čas, da se v naših krajih, kjerje povpraševanje italijanskih družin po učenju slovenščine dokaj veliko, začne uvajati kvaliteten pouk slovenskega jezika v italijanskih šolah”; glede šolskega vprašanja je bilo uspešno prizadevanje stranke tudi v rimskem parlamentu, saj so poslanci SVP in UV vložili zakonski osnutek SSk. Prav tako je jasno stališče do volilnega zakona: prioritetna je namreč uresničitev 26. člena zaščitnega zakona, ki predvideva, da mora volilna zakonodaja vsebovati olajšave za izvolitev slovenskih kandidatov za parlament. SSk je s pomočjo poslancev ostalih narodnih manjšin (zlasti zaradi prizadevanja poslanca Južnotirolske ljudske stranke Siegfrieda Burggerja) dosegla v poslanski zbornici odobritev priporočila, da se bo država pri racionalizaciji stroškov politike in krčenju obsega krajevnih uprav izogibala posegom v upravno avtonomijo lokalnih skupnosti, kjerje naseljena slovenska manjšina, in ne bo torej zniževala ravni zaščite. Žal pa je tudi v naši deželi govor o odpravi rajonskih svetov, pokrajin in o združevanju manjših občin (kar bi povzročilo ogromne težave npr. všteverjanu). “Sklep deželnega sveta glede rajonov je nepremišljen, saj v Gorici tvegamo izgubo teh dragocenih oblik sodelovanja pri upravljanju mesta”. Med manjšinske pravice je tajnik Terpin vključil tudi gospodarski razvoj, obenem pa tudi zaščito ozemlja, kjer živi slovenska narodna skupnost. SSk se je zavzela za “kompromisno rešitev" v sporu za blagovno znamko Prosecco. Žal se obveze dežele, da bi prispevala k razvoju kraško-obalnega vinogradništva, ne uresničujejo, prav tako je dokaj sporno vedenje dežele do briških vinogradnikov: nujno bi po Terpinovem mnenju bilo, da bi se dežela zavzela za razvoj skupne blagovne znamke Collio/Brda v sodelovanju z briškimi vinogradniki na slovenski strani meje. Na Tržaškem ostajajo še vedno odprta vprašanja glede t. i. zaščitenih con Sic in Zps, ki ogrožajo razvoj kmetijstva na Krasu. Na srečo je nekdanji regulacijski načrt Dipiazzove občinske uprave, kije predvideval hude gradbene špekulacije v škodo kraškega prebivalstva, propadel: od novega načrta SSk pričakuje, da bo Kraševcem nudil pravšnji okvir za razvoj kmetijskih, turističnih, gostinskih in obrtniških dejavnosti ter da bo spoštoval dosedanja naravna narodnostna razmerja na ozemlju. Pomembno vlogo pri soupravljanju območja je S1. strani • v* Manjšine so... Ta je še bolj središčen ele- liščinah se zlahka rojevajo nacio-ment identitete naše deže- nalistične težnje, ki lahko še kako le kot sama jezikovna raz- ogrožajo življenje manjšin, nolikost le-te, prav zato je treba Predsednica tržaške pokrajine Terpin pripisal jusarjem, katerih status bi morala dežela dokončno urediti. Terpin je obenem izrazil solidarnost in pomoč kraškim domačinom, ki so se znašli v kazenskem postopku zato, ker so zahtevali dvojezično obvestilo o razlastitvenem postopku za izgradnjo ekektričnega daljnovoda, ki ga bo izvedlo podjetje Terna. Razpravo glede racionalizacije manjšinskih struktur je Terpin ocenil za upravičeno, kljub temu pa je bil mnenja, da je treba to tematiko začeti na področju, ki bi doprinesel čim manjše politične učinke (učinkovito združevanje bi lahko zato izvajali na področju glasbenega šolstva, nikakor pa ne na področju medijske pluralnosti). Vprašanje spojitve krovnih organizacij pa je neposredno vezano na tematiko Slovenske skupnosti kot zbirne stranke Slovencev v Italiji. Dokler bodo namreč Slovenci ostali politično razklani, bosta še naprej obstajali dve krovni organizaciji: “Če torej hočemo to delitev preseči, bi bilo potrebno, da se vsaj obe krovni organizaciji odločita za podporo skupni zbirni stranki, kar bi odpravilo ključni razlog za delitve med njima. Seveda ni nujno, da bi to bila SSk, lahko tudi ustanovimo čisto novo zbirno stranko, le da bo skupna in zbirna”. Do takrat bo SSk nadaljevala na svoji poti, “da postane vedno bolj široka in zbirna”. Terpin je pozitivno ocenil predlog Društva Edinost glede neposredne izvolitve manjšinskega zastopstva kot tudi odnos, ki ga je SSk vselej imela do vladnih in parlamentarnih institucij Republike Slovenije: tovrsten institucionalni odnos bo še naprej koval razmerja na relaciji SSk-Ljubljana. SSk čaka v kratkem volilna preizkušnja v Gorici in Nabrežini. SSk je v Gorici podprla na primarnih volitvah Giuseppeja Cingolanija, v Nabrežini pa še čaka na ime kandidata, ki se bo potegoval za župansko mesto. Terpin je zaželel, naj bi se odnosi med SSk in DS na Tržaškem razvili podobno kot v Gorici po zmagi Gherghette na pokrajinskih volitvah: žal tovrstnega odnosa ni bilo mogoče vzpostaviti po županski zmagi Cosolinija. Sodelovanje z DS je vsekakor v marsikaterem pogledu zgledno (npr. na Repentabru), čeprav obstajajo nekatera globoka razhajanja s Koordinacijo Slovencev v tej stranki. Bistvene pa bodo deželne volitve leta 2013: v primeru zmage leve sredine pričakuje SSk, da bo v deželni vladi končno sedel tudi Slovenec. Terpin je spregovoril tudi o tvornih odnosih z ostalimi manjšinskimi strankami, še zlasti z Južnotirolsko ljudsko stranko, o uspehih, ki jih je Miha Koren imel v Benečiji (postal je namreč podžupan občine Dreka), in o vidni vlogi, ki jo deželni svetnik Igor Gabrovec odigrava na deželi. V sklepnem delu poročila je Terpin poudaril, da SSk vztraja pri svoji neideološki opredelitvi, kot zbirna stranka Slovencev v Italiji, ki skrbi za slovensko narodno skupnost, vendar tudi za vsestranski razvoj tega ozemlja. “Politično gledano, nekako ostajamo sredinska stranka, ki je vedno odprta za soočenje s tistimi, ki delijo naše osnovne vrednote”. To pomeni, da bi v bipolarnem političnem sistemu morale manjšine biti izvzete iz nasprotja med obema poloma in bi načeloma morale sodelovati z vsakokratno vlado, pri tem pa pogojevati svojo podporo z ustreznim posluhom za manjšinske probleme. Emiliano Edera je poudaril tvorne odnose s svetnikom SSk Igorjem Švabom, obenem je stranko lipove vejice označil za globoko poznavalko določenih vprašanj, ki so tesno vezana na ozemlje, prav zato je dialog z njo še kako potreben. Predstavnik stranke Komunistična prenova in deželni svetnik Igor Kocijančič se je dotaknil vpra- med njegovo politično opcijo in SSk pa se dotikajo tudi naravovarstvenih vprašanj elektrovoda in hitre železnice na Krasu. Iz Slovenije sta kongres SSk pozdravila Pavšič je v svojem posegu zagovarjal prednost manjšinske pluralnosti, bodisi na političnem področju bodisi na področju civilne družbe (to je krovnih organiza- šanja skupnega predstavništva slovenske manjšine, skupni pogledi Danijel Krivec (Slovenska demokratska stranka), ki je prinesel voščilo predsednika Janeza Janše, in Olga Franza v imenu Slovenske ljudske stranke. Pred mikrofonom so se zvrstili še odbornik na občini Devin-Nabrežina in predstavnik Ljudstva svobode Massi-mo Romita, predstavnik Severne lige Marco Frandolič in Giulio Lauri (LIS) ter pokrajinski predsednik VZPI-ANPI Edvin Švab. Senatorka Tamara Blažina je bila mnenja, da bomo morali zaradi gospodarske krize tudi manjšinci v prihodnje spremeniti ustaljene navade in pričakovanja. Kljub temu pa se je sedanja vlada, najbrž zaradi neobremenjenosti z volilci in volilnimi dinamikami, pozitivno odzvala na naše upravičene zahteve. Predsednik SKGZ Rudi cij). "V tej pluralnosti pa moramo zasledovati skupne imenovalce v interesu celotnega obmejnega pasu”, je dejal in dodal, da SKGZ ni nikoli ničesar izsiljevala glede združevanja krovnih organizacij. Predsednik SSO Drago Stoka pa je občinstvu obnovil izsledke dragocenega srečanja, ki ga je s kolego Pavšičem in senatorko Blaži-novo imel z visokimi funkcionarji na italijanskem notranjem ministrstvu: govor je bil o izvajanju zaščitnega zakona, o podpori Primorskemu dnevniku kot manjšinskemu časopisu. Pristojni na Viminalu so predstavnikom manjšine tudi najavili, da bi se sedanji minister rad čim prej neposredno soočil s stvarnostjo naše dežele. /stran 11 tkati vedno bolj tesne gospodarske izmenjave s sosednjo Slovenijo in koristiti evropska sredstva v vidiku širših transnacionalnih regij. Kritične note tajniškega poročila Damijana Terpina je Tondo sprejel kot izziv in spodbudo za prihodnje sodelovanje, bolj za šalo kot za res pa je zaželel podporo SSk na prihodnjih deželnih volitvah. Deželna tajnica Demokratske stranke in poslanka v evropskem parlamentu Debora Ser-racchiani pa je naglasila problem finančne krize kot povod za vedno večje družbenogospodarske razlike znotraj Evropske unije: neudejanjanje smernic Lizbonske pogodbe je privedlo dejansko do uveljavitve dveh evropskih enot, severne nemškocentrične in južne, kateri preti stečaj. V takih oko- Maria Teresa Bassa Poropat pa je izhajala iz prav tako perečega vprašanja preureditve oziroma racionalizacije krajevnih upravnih enot. "Nisem med vami, da bi sle- 2. februarja 2012 Kristjani in družba Filip Terčelj - član škofjeloškega profesorskega ceha Pobudniki in člani Pobudnika ustanovitve "ceha" sta bila profesorja Ivan Dolenec in Jakob Šolar. Kot piše prof. Dolenec v že omenjenem članku v Loških razgledih (1968, 72-3) Na skupnem poletnem počitniškem izletu, sta ugotovila: "kako izredno veliko profesorjev je doma na Loškem, pa se med seboj premalo poznamo", in sklenila, da "jim prihodnje leto ponudiva organizacijo, ki ne bo nalagala dolžnosti, pač pa prinašala prijetne urice". Sklenila sta povabiti "profesorje iz Loke in okolice, tiste z Ločanko za ženo in tiste, ki so kdaj službovali v mestu in se v Loki počutijo domače, pa one, katerih rod izvira iz Loke". "Profesorskega ceha - s tem šaljivim imenom smo škofjeloški profesorji imenovali sami sebe na počitniških sestankih - v spomin na stare rokodelske organizacije, ki so nekdaj obvladovale življenje v Škofji Loki in jih je dr. Blaznik opisal v zgodovinski razpravi O cehih na Slovenskem". Mi danes to poimenovanje lahko opredelimo kot: duhovito! S ščepcem soli - saj se reče: vzemi pamet v roke - za rokodelstvo gre - s pametjo! Dolenec je s pobudo obiskal 'nunske' sosede Blaznika, Debeljaka in Planino, neločljive vrstnike, ki so pobudo pozdravili in prevzeli vsakoletna pisna vabi- la drugim tovarišem na sestanek. Ko so se poleti zbirali, so rešetali kulturne razmere po domovini, je zapisal Planina. Zamisel o postavitvi muzeja je padla na sestanku 1936 in 'beseda je Škaparjeva hiša postala'! "Profesor Dolenec", tako piše F. Planina v svojem članku v delu Spominska knjiga ob 225-letnici novomeške gimnazije, 1972, "je ostal do zadnjega vodja profesorskega ceha, duša in neusahljiv optimist. Razgledan, delaven, z ženo Dunajčanko, ki je prav lepo Slovenka postala in rada z njim na domačiji pomagala, delovala v aktivu žena, on je prijel za vsako kmečko delo in zdravega duha ohranjal. Pobudnik in podpisnik pobude na županstvo občine Škofja Loka, naj podpre in odobri ustanovitev loškega muzeja". Sam Dolenec pa je v pismu, ki ga je leta 1961 poslal Debeljaku v Argentino, zapisal, da je "Ceh" po 2. svetovni vojni postal zgodovina. Dolenec pa je, kot lahko preberemo v Debeljakovi spremni besedi k Dolenčevi knjigi Moja Rast, izražal domotožje po sestankih: "a starejši imamo premalo vpogleda v povojni naraščaj". Duhovnik Jakob Šolar, velik jezikoslovec, široka duša, je vodil molitev na vsakem srečanju. "Velikan duha, ni poznal počitka ne podnevi ne ponoči, a je bil družaben in je znal ceniti prijetno družbo s tovariši kot oddih od dela", je o njem zapisal Ivan Dolenec v svoji knjigi Moja rast, in še: "Hodil sem predvsem v Št. Vid k profesorju Šolarju - včasih sem bil njegov učitelj na gimnaziji - sedaj njegov hvaležni šolar, nekoliko tudi od dr. Breznika". Med ustanovnimi člani "ceha" trije mladostni prijatelji Ugotavljam, da je omenjeno trojko (Podnunci. Prijateljska trojica. Triperesna deteljica -tako so se tudi samopoimeno-vali), mladostne prijatelje: Debeljaka, Blaznika in Planino, že pred Dolenčevo pobudo vezal nek skupen 'projekt', bi se danes reklo, namreč da bralcem Ilustriranega Slovenca po domovini v sliki in besedi predstavijo Škofjo Loko. To jim je uspelo konec leta 1930 v 50. decembrski številki, 14.12.1930. V tej skupini, vedno pripravljeni za delo in sodelovanje, je vzniknila prenekatera ideja: o pospeševanju turistične ponudbe mesta, o zbiranju predmetov loške dediščine, o obnovitvi pasijonskih iger, o glasilu. Sodelovanje je pretrgal Debeljakov umik leta 1945, po tem ga je v vodstvu in v trojici nekako nado- meščal Dolenec. Ne en spomin ne jubilej ni zdrsnil mimo neopažen njihovega marljivega peresa v hvaležnosti. Leta 1936 je Debeljak iz lastne ustvarjalne pobude uprizoril Škofjeloški pasijon: po več ko 200 letih je priredil, moderniziral, režiral in za loški oder postavil Pasijon. Ta živi. Eden zadnjih njegovih pomembnih pri- spevkov v zakladnico slovenske kulturne dediščine še doma v Ljubljani je ureditev Balantičevih zbirk V ognju groze plapolam in Venec, ki sta izšli leta 1944. De-beljakova spremna beseda še danes ostaja najbolj verodostojna beseda o Balantičevi usodi in poeziji. (F. Balantič rojen v Kam- niku, 27.1.1921, umrl-zgorel je 24.11.1943 v Grahovem) Janez Dolenc je leta 1989 v Loških razgledih/36 zapisal: "Debeljak, ustanovni član ceha. Diplomiral je leta 1927. Dr. Prijatelj ga je poslal v Krakovv, tam je postal lektor, pisal ocene, kritike. Pisal spremne besede za kulturno rubriko v Domu in svetu, v Slovencu. Namenjen akademskemu poklicu, a ga jugoslovanski politični režim ni hotel na Univerzi. Med vojno je zavračal kulturni molk, zagovarjal domobranstvo, zato je moral leta 1945 v izgnanstvo, 'ostal nezaželeno ime do konca 80., ko so začeli padati "tabuji" in je bila z ustavo zagotovljena pluralnost, kar si je Debeljak želel, a ga je vzela "božja dekla", preden je mogel obiskati svojo rodno Škofjo Loko, po kateri je tako hrepenel! Društvo pisateljev je ob smrti objavilo njegovo osmrtnico". Škofja Loka se mu je vendar oddolžila s stensko spominsko ploščo na rodni hiši, z naslovom častnega meščana, z doprsnim spomenikom v Aleji znamenitih Ločanov in v Loških razgledih. Debeljak, navezan na Škofjo Loko, ponosen na svoje prispevke pri profesorskem cehu, pri ustanovitvi muzeja, pri oživitvi pasijona, Debeljak, ki ni nikdar pozabil rodnega mesta ne rojakov... V Argentini, če povzamem članek Zorka Simčiča v Loških razgledih /56, je nadaljeval svoje delo pesnika in pisatelja, a v kakšnih pogojih?! To delo je potekalo po vsakodnevnem potovanju z vlakom na delovno mesto in nazaj, po delu v tovarni cementa, dolgo v noč pod namizno lučko nad njegovimi rokami, ki so listale, pisale, tudi pisma o bolečini izgnanstva, pa literarno-kritiške in uredniške članke, ko je prevajal. Ni le pisal, bil je tudi kulturni organizator, ne le to, z veličino duha je sebe, svoje in še druge ohranjal pri življenju, spodbujal je mlade in jim pomagal rasti in zoreti v slovenski skupnosti, tudi v stiku z drugimi narodi. Kako zelo je vse to podobno Filipu Terčelju! "Objavljal je tudi spomine na slovenske literate, daleč od virov, od knjižnic, daleč v času in daleč od doma, iz glave, iz spomina, iz izgnanstva", da se spet sklicujem na Zorka Simčiča. Tudi spomin na Filipa Terčelja, ki smo ga objavili v prešnji številki tega tednika. Zato je tisto, kar je Debeljak napisal, pričevanje s strokovnim značajem. Srh me spreletava ob pisanju teh vrstic, ko obujam v življenje te duhovne niti in se zavedam svoje poti v slutnji in odkrivanju teh vezi. / dalje prihodnjič Marija Pegan Kdo ve, zakaj so mi v neki družbi zastavili vprašanje: "Kaj je pri nas Slovencih, še zlasti v zamejstvu, s katoliškimi mediji"? Vprašanje ni samo naše, ampak se z njim krepko spopadajo vsi, ki so kjersibodi že povezani z mediji - v tisku, na radiu, televiziji ali na spletu. Živimo v času pluralizma ali večkulturnosti, zato so tudi mediji večplastni, tudi pluralistični. Vsaj moralo bi biti tako, čeprav marsikje ni. V polpretekli dobi so zlasti v socialističnem taboru prevladovali mediji, ki so krojili enostranski pogled na svet in življenje. To vemo vsi, manj pa se zavedamo, da se v tem duhu žal tudi še danes vzgajajo tisti, ki šele bodo krojili medijski prostor nam Slovencem! Meni je bližja beseda krščanski mediji kot katoliški, ker zveni manj "borbeno" in bolj evangeljsko. Danes zelo težko govorimo o katoliškem narodu, katoliški družbi, katoliški kulturi... Poznamo cela področja, ki jih je Dragi bralci teh strani, ki se prijazno pomudite tudi pri mojem večkrat grenkem, večkrat tudi prizadetem pisanju preizkušenega človeka, ki je globoko padel in se zato natančno zaveda, žal bolje kot človek, ki živi v rednih življenjskih razmerah, kam gre svet brez Boga... dragi bralci, dolžan sem vam pojasnilo. Opozorili so me, da je slovenska mistikinja Magdalena Gornik bralcem malo znana osebnost in naj se potrudim ter nekaj povem o njej. Rad ustrežem s tem zapisom, ki ga povzemam po njenem življenjepisu, ki ga lahko naročite v župnišču v Sodražici, iz knjižice, ki ga je napisala Marija Kraljič. Magdalena Gornik se je rodila leta 1835 v Janežih, v župniji Go- Sedma sila Mediji oblikoval ali jih še oblikuje materialistični pogled na svet, saj so vero v vsakdanjem življenju popolnoma opustili. V večkulturni družbi pa je glas krščanskih medijev za poslušalca, bralca ali gledalca vedno samo eden od glasov, s katerimi mu strežejo mediji. Zato ne smemo mimo pravice, ki pripada tudi nam kristjanom, da po medijih izražamo svoje mnenje. To je naša pravica in šele potem tudi dolžnost! Če bi to zavrgli ali zanemarili, bi zanemarili eno od bistev krščanstva. V sekulariziranem svetu imajo krščanski mediji prav zato mnogo večjo odgovornost, kot so jo imeli v okoljih, ki so bila svoj čas manj sekularizira-na. ra pri Sodražici, kjer je tudi pokopana pri župnijski cerkvi Marije Snežne, ki stoji nad vasjo Petrin-ci. Rodila se je kot tretji izmed sedmih otrok in je bila do svojega dvanajstega leta povsem običajna deklica, nato pa se je zgodil prvi poseg Božje previdnosti v njeno življenje. Ko je delala na njivi, je doživela prvo srečanje z nenavadno kmečko ženo, ki jo je vprašala, komu bo darovala svoje delo in če kaj ljubi Jezusa. Magdalena, ki se je ravno takrat pripravljala na sprejem prvega svetega obhajila, ji je odgovorila, da bo darovala delo Jezusu in da On najbolje ve, ali ga ljubi. Nato se ji je ta žena predstavila kot Marija Jezusova mati in mati vseh ljudi ter da bi jo rada poučila, zakaj delati in komu delo darovati, ter da mora še močneje lju- Eno od zelo zanimivih vprašanj je tudi, kdo naj prisluhne katoliškim medijem. Odgovor je sila preprost in jasen: Krščanskim medijem bo moral prisluhniti vsak, ne samo verni, ki na dogodke, o katerih poročajo mediji, ne gleda enostransko ne glede na svoj pogled na svet. Vsi, ki krščanske medije ignorirajo ali zavračajo, si pač krojijo enostranski pogled na informiranje, kot tudi na lastno obzorje. Ne more biti njenega Sina - Jezusa. Ob prejemu prvega svetega obhajila je Magdalena zaslišala Jezusov glas, ki jo je nagovoril. O vsem tem pa je molčala in še naprej napredovala v pobožnosti. Bila je pomlad leta 1847, a že v adventu istega leta je hudo zbolela in obležala, vendar je pogumno, brez tožbe prenašala hude bolečine. Bolezen se je tako poslabšala, da je po nekaj mesecih ohromela. Ob hudi bolečini je omedlela, in ko se je zavedela, je spet uzrla Mater Božjo, ki ji je napovedala, da bo še veliko trpela, a naj vse prenese potrpežljivo in naj daruje vse bolečine Bogu; pri tem naj misli na Jezusovo trpljenje. Prav tako ji je napovedala, da bo hrano za naprej prejemala od Boga in da lakote ter žeje nebo več trpela. Magdalena je kmalu nato skoraj ozdravela, le hroma je ostala. Ze v naslednjih dneh so se pričela Magdale-nina redna zamaknjenja in videnja, ki so trajala vse do smrti. Od 25. septembra 1848 do smrti ni zaužila več nobene zemeljske hrane, razen nekaj kapelj vo- biti razgledan državljan, četudi mogoče ni veren, kdor krščanske medije prezira. Po drugi strani pa ni družbeno angažiranega kristjana, ki krščanske medije podcenjuje in jih ne spremlja. Tu ne mislim, da odobrava vse, kar ti mediji sporočajo. Do njih je kritično in pošteno objektiven! To je pravo stališče kristjana, po drugi strani pa tudi kritičnega državljana, ki ni rečeno, da mora biti veren. Prav ta stvar me izredno moti v slovenskem informiranju. Kako se nekateri mediji hitro obregnejo na krščanska dogajanja in jih blatijo. Takšen tako imenovani "rumeni način" poročanja o Cerkvi in veri je odraz zapisovalcev, ki so izšli iz raznih vzgojnih struj, pa tudi osebnih konfliktov, ki so jih doživeli v zvezi z vero in Cerkvijo. Krščanski mediji so najprej v službi tistih, ki so verni, zato morajo stremeti po tem, da so objek- de. Njena hrana je bila zgolj sveta evharistija in nenavadna jed, ki jo je prejemala v zamaknjenju. Nekaj dni pred adventom leta 1948 je prejela stigme. V stanju zamaknjenja je Magdalena dosledno opominjala ljudi in jih vabila k pokori, spreobrnjenju in zadoščevanju za žalitve ter pomanjkljivo izkazovanje ljubezni do Boga. Govorila je tudi o božji kazni, če do spreobrnjenja ne bo prišlo. Kot se vedno zgodi v takih primerih, so bile oblasti dokaj neverne. Tedanji ljubljanski škof Wolfse je prepričal o njeni nedolžnosti in pobožnosti ter da ni prevarantka, zato jo je odločno branil. Po sedmih letih se je zgodil pravi čudež, Magdalena je spet shodila. Leta 1867 jo je župnik Janez Kaplenek vzel z njenima sestrama Apolonijo in Marijo v župnišče na Faro pri Blokah. Tudi na Blokah je Magdalena doživljala zamaknjenja, videnja, še vedno ni uživala hrane in nadaljevali so se tu- tivni pa tudi primerno kritični do vsega, tudi do Cerkve, če v njej kaj ne gre tako, kot bi moralo iti. Ne smejo pa nikoli postaviti pod vprašaj osnovnih načel katoliške vere in morale. To velja še zlasti glede sila občutljivih, danes posplošenih pogledov na nedopustnost bioetike pa tudi splava. In kaj je pri nas v zamejstvu s katoliškimi mediji? Imamo jih, saj jim lahko sledimo celo v več jezikih, kar niti ni slabo, postavlja pa se vprašanje, kdo jim prisluhne. Sam se pri pridigi velikokrat sprašujem: Koga sploh v cerkvi zanimajo moje besede? Jih poslušajo samo zato, ker so primorani, saj med pridigo ne morejo na "čikpavzo", bi se preveč izpostavili, ali zato, da bi si v spomin vtisnili Božje sporočilo, ki jim ga želim posredovati? Tako je tudi z mediji. Zelo pomembno vlogo igra medijska vzgoja, kateri namenjamo vse premalo pozornosti. Prav tako bi tudi morali večkrat opozarjati na določene oddaje in članke, vredne, da jih pre- di drugi mistični pojavi. Še vedno pa so jo obrekovali in preganjali, čeprav so se obenem mnogi uspešno zatekali k njej po duhovno pomoč in nasvete. Na Blokah so tri sestre živele vse do duhovnikove smrti, leta 1893, ko se je Magdalena s sestrama preselila nazaj na Goro pri Sodražici, in sicer v zaselek Petrin- beremo, slišimo ali vidimo. V našem zamejstvu so takšni primeri kar pogosti. Seveda se pa pojavljajo tudi prispevki, ki velikokrat sporočila, ki ga želijo povedati, ne povedo primerno, saj je tak način sporočanja že davno šel mimo. To pa je zopet novo vprašanje: Koliko tisti, ki danes medijsko sporoča, živi s časom? Je njegov medijski način sporočanja času blizu ali ne. V teh dveh stavkih je skrita vsa medijska modrost. Seveda jo je mogoče najti tudi še drugje. Za nas na tej strani starega "konfina" bi bilo zelo koristno, da bi se tisti, ki se ukvarjajo z mediji, tega zavedali in vedno imeli pred očmi, za koga kaj sporočajo in kaj mu hočejo posredovati. Sicer pa: "Ljudje vedno prisluhnemo, če začutimo zadaj tisto presežno razsežnost ali pristnost, od-grinjanje zavese v nam neznano, ali zvedavo, v to, kar le slutimo, nekje v svoji globini, pa zato iščemo potrditev, pa tudi iz tega iščemo resničnost in pot naprej..." Ambrož Kodelja ci, kjer je živela vse do svoje smrti. Na prvo postno nedeljo, 23. februarja 1896, je med zamaknjenjem umrla. Vzrok smrti naj bi bila tuberkuloza. Tri dni kasneje so jo pokopali na gorniškem pokopališču, kjer še danes počiva. Toliko torej o Magdaleni Gornik, za katero sem prepričan, da je močna priprošnjica pri Bogu in h kateri se obračam za duhovno pomoč zase in slovenski narod. Ko sem pisal te vrstice, me je pravzaprav spet zajel mukotrpen obup glede tega, kako smo se Slovenci v zadnjih desetletjih izpridili in se prodali denarju in užitku ter kako lahkomiselno zavračamo Kristusovo sporočilo. Kaj delajo naši škofje, kaj naši duhovniki?! Kaj? Naj obmolknem. Vsak zase naj se zamisli. Še je čas. Prisluhnimo Magdaleni Gornik in spokorimo se! Vaš zvesti klicatelj Pavle Bračko Na god Petra Kanizija 2011 Prejeli smo Pismo o tem, kdo je bila Magdalena Gornik Kristi ani in družba 2. februarja 2012 Zborovanje združenja katoliških časnikarjev UCSI v Caserti Zvesti človeku, resnici in Resnici tudi v prihodnje! Minuli konec tedna, od 26. do 29. januarja je bil v Caserti na jugu Italije kongres Italijanskega združenja katoliških časnikarjev jeni sodelavec Miro Opelt pa se je udeležil srečanja katoliških časnikarjev deželne zveze UCSI v Vidmu, kjer so se dogovorili za nadaljnje sodelovanje kot tudi zveze UCSI, katerega se je iz naše dežele udeležila delegacija, ki so jo setavljali Tiziana Melloni, Sandro Sgubin ter naš urednik Jurij Paljk. Prav kolegici Tiziani Melloni, ki je dolgoletna sodelavka tržaškega škofijskega tednika Vita Nuova, gre zahvala, da je pred časom ponovno organizirala srečanje zveze UCSI iz naše dežele, kolega in naš cen- bivamo različni narodi. Kongres zveze UCSI v Caserti je bil volilne narave, saj so zbrani delagati po poglobljeni razpravi sicer potrdili dosedanje vodstvo, za udeležbo delegacije iz naše dežele na kongresu v Caserti. Že dejstvo, da nas je k obnovljenemu deželnemu odboru pristopilo veliko slovenskih časnikarjev, je botrovalo temu, da je bil v de-lagaciji v Caserti tudi slovenski časnikar, kar gre tudi v prihodnje ohraniti, saj je naša dežela za ves ostali italijanski svet zanimiva prav zaradi dejstva, da tu pre- razprava sama pa je nakazala, da bo v prihodnje treba še veliko sprememb, današnje stanje namreč kaže, da je na jugu Italije nepreimerno več članov zveze UCSi, kot pa jih je na severu države, kar seveda ne odraža stvarnega stanja v Italiji. V kratkem se bodo tudi časnikarji na deželnem področju sestali in razmislili delovanje zveze UCSI v naši deželi, pomembno pa je, da je v njej vedno in stalno prisotna slovenska komponenta. Sicer pa je potekalo srečanje katoliških časnikarjev v Caserti pod naslovom Verodostojnost informiranja v Italiji: na poti do časnikarstva kot javnega služenja. Takoj po zboru časnikarjev, okrog 140 jih je bilo iz vse Italije, se je začel kongres in debata okrog spremembe statuta zveze UCSI. Prenovljen in bolj sodoben statut je bil sprejet v petek, medtem ko je bila v soboto na sporedu izjemno dobro obiskana okrogla miza na temo kongresa v sloviti palači Reggia v Caserti, na kateri so pregovorili Lucia Annunziata (RAI), Enrico Mentana (La 7), Franco Siddi (FNSI), Antonio Preziosi (RAI), Marco Tarquinio (Avvenire), Francesco Zanotti (FISC), An-drea Melodia, predsednik zveze UCSI, zaključke pa je po triurni živi debati podal v izjemno strnjenem terpoglobljenem predavanju msgr. Mariano Crociata, ki je tajnik Italijanske škofovske konference. Izjemno bister, razgledan in toplo človeški p. Francesco Occhet-ta, jezuit, bo tudi v prihodnje svetovalec zveze UCSI za cerkvene zadeve, z veseljem pa lahko povemo, da je bil izjemno vesel slovenske prisotnosti na kongresu v Caserti, saj je sobrat in poznavalec vrste slovenskih jezuitov inb tudi naše stvarnosti. Kratke Izjava Sveta katoliških laikov Slovenije Zoper sovraštvo do katoličanov V Svetu katoliških laikov Slovenije smo zgroženi nad izjavami Svetlane Makarovič, objavljenimi 6. januarja 2012 na spletnem portalu planetsiol. net, v rubriki Intervju tedna z naslovom Nekatere stvari je treba sovražiti. Ni naključje, da je naslov intervjuja z znano slovensko pisateljico povzet ravno po najbolj zaskrbljujoči izjavi v omenjenem intervjuju: "So stvari, ki jih je treba sovražiti. Po mojem mnenju je katoliška Cerkev v Sloveniji nekaj, kar moraš sovražiti. Jaz to čutim kot svojo državljansko dolžnost". Svet katoliških laikov Slovenije kot civilnodružbena organizacija, ki predstavlja katoliške laike iz dobrodelnih, izobraževalnih, mladinskih, kulturnih, kontem-plativnih in drugih katoliških or- ganizacij in gibanj odločno obsoja omenjeno izjavo kot zavržno, primitivno in nedopustno, še posebej v kontekstu celotnega intervjuja. Ključna vrednota svobodne in demokratične družbe, iz katere izhaja ustavni in pravni red Republike Slovenije, je poleg vrednote človekovega dostojanstva svoboda vesti in svoboda veroizpovedi. Slovenska Ustava individualno in kolektivno versko svobodo v 16. členu postavlja ob bok pravici do nedotakljivosti človekovega življenja in prepovedi mučenja. S tem je verski svobodi priznan poseben ustavni status. Hkrati Ustava kot protiustavno prepoveduje vsakršno spodbujanje k verski neenakopravnosti in vsakršno razpihovanje verskega sovraštva in nestr- pnosti. Ne glede na verjetno zgolj naključno podobnost izjav slovenske pisateljice v intervjuju z navedbami v članku "Judje so krivi"!, objavljenem 16. novembra 1941 v tedniku Das Reich, in sicer da je državljanska dolžnost vsakega Nemca, da podpira pro-tijudovske ukrepe, smo v Svetu katoliških laikov Slovenije prepričani, da mora Republika Slovenija k preprečevanju javnega spodbujanja sovraštva, nasilja in nestrpnosti pristopati skladno z načelom demokratične in pravne države ter načelom varstva človekovega dostojanstva, nese-lektivno, skladno z načelom enakosti. Kazenski zakonik v 297. členu inkriminira javno spodbujanje in razpihovanje verskega sovraštva, razdora ali nestrpnosti, toliko bolj, če je omenjeno izvršeno z objavo v sredstvih javnega obveščanja. Od pristojnih državnih organov na podlagi ustavnega načela zaupanja v pravo utemeljeno pričakujemo, da bodo izvedli vse ustrezne postopke. Ustavno sodišče je nedavno v odločbi U-I-109/10 z dne 26. 9. 2011 razložilo človekovo dostojanstvo kot izhodiščni temelj ustavnega in pravnega reda Republike Slovenije. Zgodovinski spomin in izkušnje nas učijo, da človekovo dostojanstvo v obdobju totalitarnih režimov na Slovenskem ni bilo spoštovano. Ustavno sodišče je že leta 1998 v odločbi Up-301/96 zapisalo, da je v zgodovinsko poslanstvo slovenske Ustave vgrajen njen temeljni cilj, preprečiti vsakršen poskus ponovne vzpostavitve totalitarnega sistema. Z zanikanjem individualne in kolektivne verske svobode, zanikamo človekovo dostojanstvo, od tu pa ni več daleč do vrnitve nedemokratičnih časov. Zato poudarjamo, da je za zgraditev strpne, demokratične in svobodne družbe, ki bo dosledno uresničevala spoštovanje človekovega dostojanstva, potrebno prizadevanje slehernega posameznika. Tudi tistega, ki verjame, da nima dlake na jeziku. Svet katoliških laikov Slovenije bomo nekoč tudi vstali. Škofova želja je, da bi zbrane molitev utrdila v veri in jih pripeljala do končne zmage v Jezusu Kristusu. Škof Erniša je poudaril, da so vse krščanske Cerkve v preteklosti zajemale iz Božje besede in zakramentov ter da mora tako biti tudi danes. Vsak človek ima pravico do svoje osebne poti do Boga, vendar s predpostavko, da pot k Bogu za seboj nikoli ne sme puščati nesrečnih ljudi in nesrečnih obrazov. Le taka pot k Bogu je legitimna. Želja kristjanov, ki živijo v Lendavi, je, da bi njihova škofija vedno bolj postajala taizejska skupnost; to je skupnost, v kateri so dobrota srca, preprostost in medsebojno razumevanje v središču. Prav je, da si v vsakdanjem življenju za to prizadevamo tudi v ekumenskem duhu. Srečanje so pripravili sodelavci škofijskega odbora za mladinsko petje pod vodstvom Tomija Buši-novskega, škofijskega odbora za mladino pod vodstvom ljutomerskega kaplana Marjana Pučka in odbor za mladino evangeličanske Cerkve pod vodstvom evangeličanske duhovnice v Lendavi Jane Kerčmar Džuban. Poročilo z ekumenskega srečanja v Lendavi Premagujmo medsebojne razlike! V molitveni osmini za edinost kristjanov je v soboto, 21. januarja 2012, v Lendavi pod geslom Kjer dobrota je ljubezen, tam prebiva Bog potekalo ekumensko srečanje. Dogodka sta se poleg številnih mladih udeležila škof msgr. dr. Peter Štumpf in evangeličanski škof mag. Geza Erniša. Skupna molitev je kristjane povezala. Ekumensko srečanje se je ob 19.00 začelo v evangeličanski cerkvi, kjer je potekal prvi del programa. Navzoče je pozdravila evangeličanska duhovnica iz Lendave Jana Kerčmar. Zbrane je nagovoril škof Erniša in poudaril pomen dela za medsebojno edinost. Nekdo iz sonca lahko naredi packo, kdo drug pa iz packe sonce. Poklicani smo, da smo luč, da svetimo drug drugemu in premagujemo medsebojne razlike in tudi to, kar nas ločuje. Udeleženci so med prepevanjem taizejskih spevov in z lučkami v rokah poromali po ulicah Lendave do katoliške cerkve sv. Katarine, kjer se je po molitvi, petju in nagovoru obeh škofov srečanje tudi sklenilo. Škof Štumpf je v nagovoru dve Cerkvi, katoliško in evangeličansko, primerjal z dvema koncema vrvi, ki ju lahko povežemo. Naše skupno prizadevanje je kot pšenično zrno, ki pade v zemljo in umrje, a s tem na novo zaživi. To je podoba za nas: če ne živimo po veri in krstu, če ne sprejmemo Jezusovega križa, se vse konča brez sadov. Dodal je, da v ekumenski molitvi ugotavljamo, da je evangelij močno povezan z našim življenjem. Na koncu se bomo vsi srečali s smrtjo, toda apostol Pavel nas opozarja, da Kodelji, ki že več let skrbi za to. Za nagrado so nam ob koncu maše in kratkega koncerta zapeli še svojo priljubljeno pesem Žabe. Upamo, da se bomo še kdaj srečali z njimi. / Marco Peric Svetopisemski maraton v Strunjanu V župniji Strunjan v škofiji Koper se je 1. januarja letos začelo jubilejno leto ob 500-letnici Marijinega prikazanja. V tem starodavnem duhovnem istrskem središču bo 14. avgusta 2012 minilo 500 let, od kar se je Marija prikazala dvema stražarjema vinogradov. Istega dne bo minilo 100 let od kronanja Marijine milostne podobe. V jubilejnem letu je v župnijski cerkvi v Strunjanu v soboto, 28. januarja 2012, potekal svetopisemski maraton v obliki neprekinjenega branja Svetega pisma. Branje svetopisemskih besedil sta začela koprski pomožni škof Jurij Bizjak in protestantski pastor Izet Veladžič. Dodatne informacije dobite pri strunjanskem župniku p. Niku Žvoklju OFM, tel. 05/678-20-05, e-naslov: niko. zvokelj@rkc. si. Družinska pastorala: družina in delo Tretje izmed srečanj, ki jih v sezoni 2011-12 pripravlja družinska pastorala goriške nadškofije, bo potekalo v soboto, 4. februarja, ob 16. uri v župnijski dvorani (oratorio)S. Michele. Tema, ki jo predlaga brošura Italijanske škofovske konference v pripravi na svetovni dan družine, ki bo potekal v Milanu med 30. majem in 3. junijem, je: Delo kot izziv in resurz družine. 0 njej bo govoril dr. Franco Codega izTrsta. Vabljeni! Ekumensko srečanje pri Sv. Trojici v Ljubljani V molitveni osmini za edinost kristjanov v župnijski cerkvi Sv. Trojice v Ljubljani tradicionalno pripravijo srečanje predstavnikov različnih krščanskih Cerkva. Srečanje je letos potekalo 19. januarja v treh delih, in sicer v obliki evharističnega bogoslužja, ekumenskih pričevanj in molitve ter prijateljskega druženja. Organizator dogodka je domači župnik in dekan Dragan Adam, v zadnjih letih pa z ekumenskimi nagovori sodeluje tudi častni kanonik Anton Rojc. V karizmatičnem duhu svoj delež prispevajo tudi predstavniki gibanja fokolarov oz. Marijinega dela. Njegova zastopnika sta bila Mirjam Florzelenberg in Silvester Gaberšček. Pri programu so sodelovali pevci iz župnijskega pevskega zbora iz Trnovega v Ljubljani. Somaševanje duhovnikov je vodil ljubljanski nadškof metropolit Anton Stres, zbrane pa je nagovoril tajnik Slovenskega ekumenskega sveta Bogdan Dolenc. V ekumenskem duhu so o svojih izkušnjah na področju medsebojnih stikov spregovorili evangeličanski škof Geza Erniša, pravoslavni paroh protojerej Peran Boškovič in nadškof Anton Stres. Ključno sporočilo je bilo, da je med kristjani različnih veroizpovedi veliko več vsebin, ki medsebojno gradijo in povezujejo, kot tistih, ki ločujejo, oddaljujejo ali razdvajajo. Skupnost družin Sončnica: predavanja 2012 Skupnost družin Sončnica iz Gorice prireja v teh tednih niz predavanj, ki potekajo v Močnikovem domu v Gorici, v ul. San Giovanni, zraven cerkve sv. Ivana. Primerna so za starše, vzgojitelje, kulturne delavce in vse, ki jim je pri srcu poglobitev sodobnih tematik na področju komunikacije, verske vzgoje, odnosov v družini, zdrave prehrane, dela z otroki/mladostniki itd. V Četrtek, 9. februarja, ob 19.30: Kristina Martelanc in Adam Seli, "POŠTENA KOMUNIKACIJA”; sobota, 18. februarja, ob 19.30: Emilija Pavlič, “kulinarične DROBTINICE ZA ZDRAVO KUHO” (pred predavanjem bo ob 17.30 potekala kuharska delavnica, pri kateri lahko sodelujejo mladi nižjih in višjih srednjih šol). Iz dnevnika goriškega nadškofa De Antonija V četrtek, 2. februarja, bo msgr. Dino De Antoni ob 16. uri v goriški stolnici maševal ob 16. svetovnem dnevu posvečenega življenja. V soboto, 4. t. m., bo ob 16.45 pri sestrah (suore della Provvidenza) v ul. Vittorio Veneto 185 govoril ob 90. obletnici italijanske Katoliške akcije. V nedeljo, 5. februarja, bo ob 11. uri v Ločniku podelil zakrament sv. birme. V četrtek, 9. t. m., se bo zjutraj v Gradežu srečal z organizacijskim tajništvom cerkvenega zborovanja Oglej 2; ob 17.30 bo v dvorani Fundacije Carigo v Gorici sodeloval pri okrogli mizi na temo Etika in ekonomski odnosi. Msgr. Francesco Moraglia je novi beneški patriarh Tik pred zaprtjem redakcije (v torek, 31. januarja) je prišla iz Vatikana vest, da je papež Benedikt XVI. imenoval za novega beneškega patriarha msgr. Francesca Moraglio, ki se je rodil leta 1953 v Genovi, v duhovnika je bil posvečen 1.1977, je pa tudi doktor teoloških ved. Dne 3. februarja 2008 je bil imenovan in posvečen v škofa v Genovi, od aprila 2010 je bil predsednik Sveta za komunikacije in kulturo pri Italijanski škofovski konferenci. Msgr. Moraglia je v Benetkah nasledil kardinala Angela Scolo, ki je bil lansko leto imenovan za nadškofa v Milanu. Doberdob / Koncert Podpeškega okteta V božičnem času nas je obiskal Podpeški oktet in nam polepšal nedeljsko bogoslužje. Zahvala gre našemu g. župniku Ambrožu ^ • v^l NOVI Gonska glas Kratke Šesta pravljična urica v Feiglovi knjižnici Po prazničnem decembrskem oddihu so se v goriško Feigiovo knjižnico vrnile Pravljične urice, pri katerih so otroci v jesenskih dneh odhajali v neizmerni svet domišljije v družbi pravljičarke Martine Šole in njene muce Line - velike lutke. V pravljicah so bile glavne junakinje muce, seveda s čisto človeškimi značajskimi vrlinami in napakami. ./-™■„j- ijirgijgHn Prva januarska urica, odeta v pravljično čarobnost, je bila v ponedeljek, 16. V mladinski sobi se je tokrat zbralo nekaj več kot deset otrok, morda so druge zadržale doma gripa ali pa kakšne sorodne zimske nadloge. Zbrane je prijazno pozdravila knjižničarka Breda Bertalanič. Mladi študent na ljubljanski AGRFT Anže Virant, ki so ga mali obiskovalci knjižnice že spoznali poleti v sklopu Knjižnice pod krošnjami, je otrokom s pomočjo plišastih igrač in z živim pripovedovanjem, pri katerem je vsakemu protagonistu dal drugačen glas, razpredel pravljico o fantičku Bobku in barčici ter njegovih prijateljih živalih. Lete je Bobek želel popeljati po jezeru z barčico, a ker jih je bilo preveč, je malo plovilo potonilo. S skupnimi močmi so napravili novo, večjo ladjico in z njo lahko mirno zapluli po jezeru, s težkim, velikim medvedom vred. Otroci so mirno poslušali pravljično pripoved o dobrosrčnem prijateljstvu in ob koncu jim je Anže pokazal, kako lahko napravijo barčico iz papirja. Kot vselej je bila Pravljična urica lepa priložnost za izposojo čudovitih ilustriranih otroških knjig, ki jih ima Feiglova knjižnica ničkoliko na razpolago za radovedne male bralce. / IK Lepo uspel koncert v Ronkah V nedeljo, 29. januarja, sta ŽePZ iz Ronk in tamkajšnja slovenska skupnost v sodelovanju z župnijo sv. Lovrenca priredila mašo in koncert v spomin na duhovnika in nekdanjega ronškega kaplana Stanka Jericija, kije odšel v večnost 26. januarja 2007. V spomin nanj, kije dolga leta vodil dva goriška zbora, slovenskega MePZ Lojze Bratuž in italijanskega S. Ignazio, je v ronški cerkvi zapel župnijski zbor sv. Ignacija iz Gorice pod vodstvom Liviana Brumata, ki nadaljuje Jericijevo delo pri vodenju tega zborovskega sestava. Nekaj klavirskih skladb pokojnega glasbenika in profesorja Jericija je spretno izvajal mladi duhovnik, sedanji župnik v Števerjanu in poznan organist Mirko Butkovič. Prireditev je želela biti hvaležen poklon ob peti obletnici smrti slovenskega skladatelja, zborovodja, pedagoga in duhovnika, ki seje ob dušnopastirskem delu - dolga leta je bil kaplan za slovenske vernike v cerkvi sv. Ignacija v Gorici - tako rad prepuščal glasbenemu ustvarjanju in seveda zborovodstvu. Ko je zapustil Ronke, kjer je vodil tamkajšnji zbor, je v začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja prevzel vodstvo travniškega italijanskega zbora, ki gaje prej vodil prof. Mirko Filej. V tistih letih je postal še pevovodja goriškega MePZ Lojze Bratuž, ki ga je vodil do I. 1996. Profesor Jericijo je zboroma namenil kar veliko požrtvovalnega in vztrajnega dela, povrhu pa še celo vrsto skladb, ki jih je z zboroma tudi prvič izvedel. Polegtegajetudi poučeval glasbeno vzgojo na učiteljišču in na NSŠ Ivan Trinko v Gorici, kjer je uspešno vodil dijaški zbor in zanj napisal ali priredil marsikatero pesem. Vodil je tudi otroški zbor pri goriških uršulinkah. Predlanskim so v Kulturnem centru Lojze Bratuž v Gorici predstavili knjigo in zgoščenko o njegovem glasbenem opusu; sestavljajo skoro 700 del, ki jih je Jericijo napisal med letoma 1976 in 2005. Dela so v raznih jezikih: v italijanščini, furlanščini, nemščini, prednjačita pa slovenščina in latinščina. Obsegajo simfonične skladbe, oratorije, maše, instrumentalne in komorne skladbe in tudi veliko zborovske literature. Prof. Jericijo nam je zapustil zelo bogat glasbeni opus, zaradi tega je eden izmed tistih osebnosti, na katere je Goriška lahko ponosna. Prav to je poudaril tudi Karlo Mučič, ki se je organistu in pevcem toplo zahvalil. Po maši so se pevci s kora pomaknili v prezbiterij, kjer so zapeli še nekaj skladb. / KM Iskrivi smeh v Kulturnem centru Lojze Bratuž Kot že vrsto let ponujata tudi letos Zveza slovenske katoliške prosvete in Kulturni center Lojze Bratuž ljubiteljske gledališke predstave pod geslom iskrivi smeh na ustih vseh. Prva bo v nedeljo, 5. februarja 2012, ob 17. uri, in sicer komedija Cvetje hvaležno odklanjamo v izvedbi dramskega odseka PD Štandrež, ki je premierno bila uprizorjena prejšnji konec tedna v Štandrežu. Druga bo v četrtek, 9. februarja, ob 20. uri, ko bo na sporedu nagrajevanje natečaja Mladi oder, ki ga že vrsto let razpisujeta Zveza slovenske katoliške prosvete in Slovenska prosveta iz Trsta ter je namenjen predvsem mladim igralcem. Pred nagrajevanjem bo nastopila Nižja srednja šola Ivan Trinko - III. B razred s predstavo Cesarjeva nova oblačila pod mentorstvom prof. Maje Brajkovič in v režiji Božidarja Tabaja. Dramska družina SKPD F. B. Sedej iz Števerjana bo v kratkem uprizorila novo igro, Limonada slovenica, avtorja Vinka Moderndorferja v režiji Franka Žerjala. Premiera bo v soboto, 18. februarja 2012, v Števerjanu, ponovitev bo v nedeljo, 19. februarja. Komedijo bodo števerjanski igralci ponovili tudi v Kulturnem centru Lojze Bratuž v kasnejšem terminu. V Kulturnem domu predstavitev knjige Vstala, Primorska, si v novem življenju Na tradicionalnem srečanju z avtorji in v počastitev 70-letnice Osvobodilne fronte slovenskega naroda prireja Kulturni dom v Gorici v četrtek, 2. februarja 2012, ob 18. uri, predstavitev knjige Vstala, Primorska, si v novem življenju - O Primorski v letih 1945-1990. Knjigo je izdal Goriški muzej v sodelovanju z Območnim odborom ZB za vrednote NOB Nova Gorica, Slovensko kulturno-gospodarsko zvezo, Svetom slovenskih organizacij in Raziskovalno postajo ZRC SAZU Nova Gorica v spomin in počastitev 70-letnice Osvobodilne fronte slovenskega naroda. Knjigo bodo predstavili Štefan Cigoj, dr. Branko Marušič in Jože Šušmelj. Pogovor / Walter Bandelj Zakaj je nesmiselno skrčiti število krajevnih skupnosti Dne 26. januarja so se predsedniki goriških krajevnih skupnosti za Štandrež Marjan Breščak, za Pev-mo-Štmaver-Oslavje Lovrenc Persoglia, za Ločnik Giorgio Stabon, za Madonnino Roberto Franco in za Podgoro Walter Bandelj srečali na prefekturi v Trstu z vladnim podkomisarjem dr. Michelejem di Barijem. Kot nam je povedal Bandelj, so se predsedniki omenjenih konzult iz goriškega predmestja in vasi, ki so v preteklosti bile občine, v mesecu decembru že srečali z goriško prefekt-injo Mario Augusto Mar-rosu, o vsebini srečanja pa je bil seznanjen tudi vladni komisar v FJk in tržaški prefekt Alessandro Giacchetti. Predmet razprave je seveda bilo krčenje rajonskih svetov, vprašanje, ki mora čim prej najti rešitev in ki tvega povzročiti znatno škodo zlasti slovenskemu življu. "Predstavili smo naše probleme in podčrtali pravice, ki jih imamo na osnovi zakonov 38 iz leta 2001 in 482 iz leta 1999, še zlasti pa zagotovilo, da se nivo zaščite ne sme nižati", je poudaril Bandelj. Goriška občinska uprava namerava - v skladu z državnim zakonom - skrčiti število rajonov od deset na štiri, "nesmiselno in paradoksalno pa je", je nadaljeval, "da se bodo na tak način zvišali stroški; zato že sedaj razmišljamo o tem, da bi vložili priziv na Računsko sodišče". Bandelj je podkomisar-ju prejšnji teden obrazložil, da je zmotno primerjati Gorico s Trstom: v Gorici predsednik krajevne skupnosti prejme mesečno 180 evrov, v Trstu 900. Po predvidevanjih naj bi se teh 180 evrov spremenilo v sejnino, ki bi veljala okrog 110 evrov, in to do polnoči...; enajst evrov sejnine za svetovalce pa bi postalo 43. izvedel, da goriške krajevne skupnosti skrbijo za majhne in vsakdanje zadeve, kot so npr. žarnice javne razsvetljave, pločniki itd. "Mislil je, da imamo - kot v Trstu - v rajonskih svetih svoje matične urade in podobno; pri nas pa tega ni, gotovo pa je veliko prostovoljnega dela". V ponedeljek, 30. januarja, so se predsedniki konzult srečali z načelniki svetniških skupin in L. Persoglia, W. Bandelj, R. Franco, M. Breščak in G. Stabon "Di Bari je pokazal, da kar dobro pozna problem, saj je imel s sabo dokumentacijo goriške prefekture, Slovenske skupnosti in deželne funkcionarke Anna-marie Pecile. Sam je povedal, da bo o srečanju pisno poročal uradu za ustavne zadeve ministrskega sveta in pa deželni upravi". Bil pa je presenečen, ko je županom. Še enkrat so razpravljali o dokumentu goriškega podžupana Fabia Gentileja, po katerem bi štiri rajone razporedili takole: Ločnik-Madon-nina, Štandrež-Sv. Ana-Podturn (San Rocco) -Rojce (Campagnuz-za), mestno središče, Pevma-Št-maver-Oslavje-Sv. Gora-Placuta-Strašce-Podgora. V teh rajonih naj bi nastali nekakšni odbori oz. združenja, za nastanek vsakega od teh je dovolj 100 podpisov; "v Ločniku, kjer je okrog 4300 prebivalcev, bi torej lahko nastalo 43 odborov z enakimi nalogami, kot jih ima krajevna skupnost"! Predsedniki konzult se s predlogom seveda niso strinjali. Bandelj je ponovil, da ukinitev slovenskih rajonov pomeni grobo kršitev 21. člena zaščitnega zakona 38/2001, zaradi česar bodo vložili priziv tudi na Deželno upravno sodišče. Še enkrat je povedal, da se predsedniki konzult rade volje odpovedujejo honorarju ("če je namen zakona res varčevanje"), da bi se le ohranilo sedanje stanje v korist vseh. Znano je, da se marsikateri predsednik že vrsto let odpoveduje honorarju in ga npr. daruje krajevni šoli. Zdi se, da tudi ta argument ni prepričal župana in nekaterih načelnikov svetniških skupin. Na koncu je Bandelj pozval župana, "če so mu rajoni res pri srcu in ima njegova uprava politično voljo", naj na deželo vloži zahtevo po ohranitvi vsaj šestih rajonov, da trije slovenski ostanejo samostojni. V tem mesecu bo namreč Tondova uprava sklepala o t. i. dopolnjevalnem zakonu, "le prav malo časa še imamo". / DD Federico Portelli na Travniku št. 25 Obisk pokrajinskega odbornika iji Ars si je Portelli z zanimanjem ogledal razstavo umetniških del Fabia Gonnellija in Micheleja Petruza, nakar se je v drugem nadstropju srečal še s člani uredništva našega tednika. Presenečen je bil nad razvejenim in živahnim delovanjem slovenske kulturne stvarnosti v mestnem središču. Goriški pokrajinski odbornik za kulturo Federico Portelli je v petek, 27. januarja zjutraj, obiskal sedež goriških ustanov na Travniku št. 25. V spremstvu predsednika krajevne skupnosti Podgora Wal-terja Bandlja se je najprej ustavil v Katoliški knjigarni, kjer je pravkar potekalo Pripovedovanje pravljic v organizaciji Večstopenjske šole s sloven- skim učnim jezikom v Gorici, Mladinskega doma in Katoliškega tiskovnega društva. Nato se je v prvem nadstropju srečal z upravnim osebjem Zadruge Goriška Mohorjeva (na sliki); predsednik Damjan Paulin je gostu orisal delovanje zadruge, ki izdaja tednik Novi glas, otroško revijo Pastirček in knjige Goriške Mohorjeve družbe. V galer- Ob 150. obletnici združitve Italije V državnem seznamu tudi slovenski zbori Italijansko združenje deželnih društev (Feniarco), ki združuje v svoji sredini pevske zbore in skupine, si je lansko leto ob 150. obletnici združitve Italije zamislilo poseben seznam zborov, ki gojijo ljudsko pesem. Vabilu k sodelovanju pri pobudi, ki je bila speljana pod pokroviteljstvom Ministrstva za kulturo, se je odzvalo preko 2000 občin. Med temi je tudi Občina Gorica, ki je predlog posredovala vsem društvom, ki se v mestu ukvarjajo z ljudsko pesmijo. Med te sodijo tudi mešani pevski zbori Lojze Bratuž, Štandrež in Podgora ter moški pevski zbor Mirko Filej. V samem razpisu priznanja je bilo izrecno navedeno, da so k prijavi pov- abljeni zbori, ki gojijo ljudsko pesem v vseh jezikovnih in narečnih oblikah. Vsi štirje goriški zborovski sestavi so bili sprejeti v seznam in vabljeni na slovesnost, ki jo je združenje Feniarco priredilo v sodelovanju z Deželo Furlanijo Julijsko krajino že ob izteku preteklega leta. Na slovesnosti v deželnem avditoriju v Vidmu so odgovorni podrobno orisali vrsto pobud, ki so nastale v prid zborovske ljudske glasbe. Med te sodita npr. priprava zakonskega osnutka o ljudski pesmi in dogovor o sodelovanju z glasbenimi konservatoriji, na podlagi katerega bodo ti lahko izdajali potrdila o zborovskem udejstvovanju. Županom občin so ob prisotnosti predsednikov zborov izročili listino o vpisu v državni seznam, ki ga hranijo na Ministrstvu za kulturo. Poleg omenjene proslave je v sredo, 25. januarja 2012, potekala na goriški občini še ena krajša slovesnost, na kateri sta vpisane zbore želela posebej sprejeti župan Romoli in pristojni odbornik Devetag, ki sta se zahvalila društvom za trud in delo, ki ga opravljajo, saj skupine s svojimi nastopi vsakič predstavljajo tudi samo mesto oz. občino. Prisotnost naših slovenskih zborov je bila tudi ob tej priložnosti pomembna in dragocena, saj v mestu prepogosto radi "pozabljajo” na dvojezičnost in sploh na slovensko prisotnost. Prav tako je prav, da so naša imena uradno navedena v rimskih arhivih. Zgodovina se namreč piše tudi tako. S-rifiji r "if.ir i' -" .!. Goriški vrtiljak / Abonma Veliki in mali polžek Čarobnost Vzhoda in bujna domišljija posebnega fantiča Priljubljena gledališka sezona za otroke, ki jo z dvema različnima abonmajema pod naslovom Goriški vrtiljak letos že 15. leto prireja Kulturni center Lojze Bratuž ob strokovni pomoči Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica in ob sodelovanju go-riškega in do-berdobskega ravnateljstva večstopenjskih šol, se je v decembrskem prazničnem času umaknila, da bi dala prednost božičnicam in raznim drugim prireditvami, ki se v tem času kar kopičijo. Goriški vrtiljak je svoje gledališko kolesje radostno spet pognal v novem letu 2012. Januarja je ponudil predstavi, kot zmeraj z dvema ponovitvama, za osnovnošolske otroke in za malčke iz vrtcev ter prvošolčke, ki se po brezskrbnih letih vrtca resneje soočajo z učno snovjo. Tokrat se je na Goriškem vrtiljaku najprej veselo zasukala predstava, namenjena večjim osnovnošolcem. V goste je prišel Mini teater iz Ljubljane, ki sta ga 1.1999 osnovala Robert Waltl in Veselo otroško čebljanje se je v petek, 27. januarja 2012, slišalo v prostorih Katoliške knjigarne na goriškem Travniku. Triindvajset malčkov -dva sta bila odsotna - iz vrtca Pikapolonica iz Pevme je v spremstvu učiteljic Alessandre Posilipo in Katje Bandelli prišlo na obisk, da bi prisluhnili pravljični govorici v družbi dobro poznane pravljičarke Martine Šole, ki jo je tudi tokrat spremljala njena zvesta prijateljica muca Lina-velika lutka zvedavih oči. Otroci so posedli na divan, nekateri pa kar na tla in radovedno pričakovali, kaj jim bo Šolčeva povedala. Po pozdravih in ugotovitvi, kje sploh so, so preleteli pravila dobrega poslušanja, ki so jih seveda med pripovedovanjem tudi pridno upoštevali. Nato so pozorno spremljali pravljično pripoved o metuljčku, ki je komaj zlezel iz bube, a je bil zelo žalosten, ker ni imel imena. Po nasvetu bolhe Betty je šel na cvetoči travnik in tam na ves glas klical mamico. Takoj je Ivica Buljan, da bi v njem "okrepila ustvarjanje v postdramskem teatru in gledališču za mlado občinstvo", kot je napisano na spletni strani tega teatra. Waltl pravi, da je želel "svobodno kreativno gledališče" in da je z njim hotel "spojiti ljubezen do lutkov- nega gledališča in sodobnega dramskega gledališča". V njem sodelujejo zelo znani igralci, vizualni umetniki in glasbeniki ter seveda režiserji, ki venomer iščejo nova estetska izražanja. Za svoje uprizoritve, tiste namenjene otrokom, pa tudi tiste za odrasel elitni ali širok spekter gledalcev, je prejel že vrsto uglednih nagrad in imel že ničkoliko gostovanj na pomembnih mednarodnih festivalih. Letno Mini teater odigra okrog petsto predstav priletela k njemu, ga objela in mu rekla, da je njen zlati Matiček, ki ga je čakala celo dolgo zimo. Metuljček je bil neizmerno srečen. Otroci so navdušeno pomagali klicati metuljčkovo mamico, pa tudi spretno posnemali brenčanje čebel. Ko so se malce razgledali po razstavljenih otroških knjigah na policah, jim je Šolčeva povedala še pravljico o pikapolonici Pikapolonki, ki je bila lepa in dobra, a jo je zanikrna, stara čarovnica začarala v grdo in nagajivo, ker je po pomoti mala žuželka pristala na njenem kljukastem nosu. Lepa, ljubezniva vila je vse poravnala. Otroci so z zanimanjem poslušali obe pripovedi in ob koncu še sami kaj pristavili, tudi to, katere knjižice imajo doma in katere bi si želeli imeti. Ko je bilo pravljic konec, jim je Šolčeva razdelila raznobarvne lepenke, iz katerih so po lastnih domišljijskih vzgibih napravili in pobarvali metuljčka. Tri pravljična srečanja v Katoliški knjigarni spadajo v vzgojno - di- na različnih odrih v Ljubljani, kjer domuje na Križevniški ulici, drugod po Sloveniji, v "zamejstvu" in v tujini. Pri nas je že kar nekajkrat navdušil malo publiko. V ponedeljek, 16. januarja, se je abonentom Velikega polžka predstavil z režijsko zelo domiselno predstavo Ali baba ali štirideset razbojnikov, ki harmonično spaja igrani del z igralci in igro z lutko. V režiji Irine Jurjeve so v različnih vlogah in z vodenjem ročnih lutk Vesna Vončina, Romeo Grebenšek, član SSG Trst, Anže Zevnik in Aljaž Tepina ob domišljijsko izvirni minimalistični, a učinkoviti scenski podobi, kjer so prevladovale mehke blazine in blazinice ter za različne namene uporabne viseče "palice", ustvarili pravo orientalsko ozračje, prekrito s tančico skrivnosti. Vzhodnjaška čarobnost je dražljivo pronicala iz celotne predstave, v kateri je seveda glavni junak Ali, ki se zavzema za reveže, kaznuje pohlepne in razkrinkuje zločine razbojniške tolpe. Njegova ve- daktični projekt, ki sta si ga zamislili učiteljici Alessandra Posilipo in Katja Bandelli v sklopu predšolskega branja in bralne kulture. Ta vzgojni načrt po vrtcih izvajajo že več let in spada k predšolski bralni znački. Otroci izberejo v vrtcu knjižice, jih nesejo domov, preberejo s starši in o vsebinah poročajo vrstnikom v vrtcu. To se je izkazalo kot zelo pozitivno za otrokovo pridobi- vanje besednega zaklada, sproščenosti v nastopanju in samozavesti. Poleg te že utečene prakse sta si letos omenjeni učiteljici omislili še ta tri srečanja v knjigarni, ki je pač idealen prostor za vzbujanje otroške radovednosti na knjižne vsebine. Načrt spada v likodušnost je otipljiva. Za oko prijetna in fantazijsko bogata predstava nevsiljivo deli poučne drobce, ki jih otroci zlahka zaznajo. Naši šolarji so se z zanimanjem vživeli v njeno vsebino in se vanjo na namig igralcev tudi radoživo vpletali. Mali polžki pa so predstavo, primerno njihovim letom, doživeli v torek, 17. januarja 2012. Na velikem odru KCLB so se pred njihovimi zvedavimi očmi dogajale "čudne" stvari, katerih "povzročitelj" je bil poseben fantič, Antonton, ki si ga je v pesniški obliki zamislil Grigor Vitez. V Antontonovi bujni domišljiji se vse narobe suče. Njegov svet je nekakšen narobe svet, v katerem uči rdečo ribico, Ivana, peti, na travniku pase svoje kolo, Pavleta, sadi jajca in jih s šivanko zašije, če se razbije lupinica ... Mali posebnež naj bi v otrocih vzbujal čut za strpnost in sprejemanje drugačnosti in spoštovanje vsakogar. V produkciji Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica in režiji Tijane Zi-najič se je v vlogi protagonista, navihanega posebneža Antonto-na v roza-oranžnem kombinezonu (ali pižami?), v živorumenih škornjih, z budilko za pasom in štrlečimi lasmi, igrivo znašel igralec Peter Harl, ki je spretno in razgibano z uporabo neštetih rekvizitov simpatično prikazal Anton-tonove izmišljotine. Njegovo izvajanje so malčki iz vrtcev in prvošolci lepo spremljali, saj so jih učiteljice dobro pripravile na predstavo, seveda z branjem in razlago Vitezove pesmice; ta vsebuje vse fantičeve "vragolije", ki so jih videli na odru, ob rockov-sko uglašeni glasbi skupine Čao. IK didaktično ponudbo Večstopenjske šole s slovenskim učnim jezikom v Gorici in ga izvaja, kot že rečeno, vrtec Pikapolonica iz Pevme v sodelovanju z Mladinskim domom in s Katoliškim tiskovnim društvom, KTD, podpredsednik katerega, Janez Ter-pin, je sprejel male goste. Ti so doživeli še obisk odbornika za kulturo na goriški pokrajini Fe-derica Portellija in predsednika SSO za Goriško Walterja Bandlja. Cicibani iz pevmskega vrtca se bodo spet pripeljali v Katoliško knjigarno na srečanje s pravljico 15. februarja 2012, na katerem bo tudi občinska odbornica Silvana Romano. Obvestila Na deželnem kongresu SSk v Devinu dne 27.1.2012 je nekdo pomotoma odnesel črn moški plašč velike mere. Ostal mi je lep plašč, a zelo premajhen. Če se je kdo tega zavedel, ga vabim, naj sporoči na tel. 340 1851200 za zamenjavo. Slovenska kulturno- gospodarska zveza z včlanjenimi organizacijami vljudno vabi na Mlado Prešernovo proslavo, ki bo v petek, 3. februarja 2012, ob 20. uri, v Kulturnem domu v Gorici. Namenjena je predvsem višješolcem in univerzitetnim študentom. Najprej bo na vrsti koncert Mladinskega simfoničnega orkestra iz Novega mesta, v katerem nastopa približno 100 mladih glasbenikov od 14. do 25. leta starosti. Po koncertu bo v spodnjih prostorih Kulturnega doma zabava z DJ Filipom. Vstop prost! Dijaki in študenti se lahko do zasedbe prostih mest prijavijo na elektronskem naslovu: mladapresernovaproslava@gma il. com. Vstop na prireditev je možen le do 20. ure. Društvo slovenskih upokojencev za Goriško prireja v soboto, 11. februarja, ogled značilnih zgodovinskih krajev v okolici Gorice. Odhod ob 9. uri iz Pevme pri Remudi, od koder bodo udeleženci z avti šli z vodičem do cerkve in pokopališča ter nadaljevali pot do kostnice in Štmavra. Informacije in prijave po tel. 0481 530661 ali 3490562766 (Gabrijela V.). Društvo slovenskih upokojencev za Goriško prireja v soboto, 18. februarja, tradicionalno valentinovanje v restavraciji Primula pri Solkanu blizu nekdanje vzpenjače. Začetek ob 18. uri. Vpisujejo na tel. št. 0481 882183 (Dragica V.), 0481 20801 (Sonja K.), 3471042156 (Rozina F.), 0481 21361 (Ema B.). Na račun 20 evrov. Župnija sv. Andreja apostola - Štandrež toplo vabi na Marijansko procesijo z lučkami v nedeljo, 12. februarja 2012, ob 19. uri. Potovanje na Sicilijo z Novim glasom. Vabimo na sedemdnevno potovanje na Sicilijo od 20. do vključno 26. aprila 2012. Potovanje bo z letalom, ogled Sicilije pa z avtobusom. Udobni avtobus bo udeležence peljal iz Trsta in Gorice do Benetk, kjer bo vkrcanje na letalo. Pristali bomo v Siracusi. Vrnili se bomo iz Palerma z letalom v Benetke, nato v Gorico in Trst. Vpisovanje bo do konca februarja na sedežih Novega glasa v Gorici in Trstu. Na razpolago je celoten program, kjer so navedena mesta in znamenitosti, ki jih bomo obiskali. Vsekakor z vpisom pohitite čim prej. Srečno potovanje. Nudim čiščenje, likanje ali pomoč in družbo starejši gospe. Sem mlajša gospa z izkušnjami pri takem delu. Kličite na tel. 00386 70777512. Nudim varstvo otrok na svojem domu, lokacija Miren. Starost: 0 mesecev - 5 let. Več informacij: 00386 40 700111. Prodajam stanovanje 80 kvadratnih metrov v Gorici, ul. Faiti št. 7. Za informacije 0481/531000. Darovi Za Novi glas: Dora Uršič 25 evrov. Ob nabirki za katoliški tisk, za Novi glas: župnija Šempolaj 140 in župnija Zgonik 105 evrov. Za misijonarja Danila Lisjaka: Antonija Devetak 55 evrov. Sožalje Ob izgubi drage mame Bogdane Vovk izražajo Branki iskreno sožalje gospe, ki obiskujejo prostitveno telovadbo v Domu Franc Močnik v Gorici, in njihova vaditeljica prof. Maja Leban. RADIO SPAZIO 103 Slovenske oddaje (od 3.2.2012 Jo 8.2.2012) Radijska postaja iz Vidma oddaja na ultrakratkem valu s frekvencami za Goriško 97.5, 91.9 Mhz; za Furlanijo 103.7, 103.9 Mhz; za Kanalsko dolino 95.7, 99.5 Mhz; za spodnjo dolino Bele 98.2 Mhz; za Karnijo 97.4, 91, 103.6 Mhz; na internetu www. radiospaziol03. it. Slovenske oddaje so na sporedu vsak dan, razen ob sobotah, od 21.30 do 22.30. Ob nedeljah od 14.30 do 15.30. Spored: Petek, 3. februarja (v studiu Niko Klanjšček): Zvočni zapis: posnetki z naših kulturnih Brireditev - Glasba iz studia 2.) edelja, 5. februarja (vodi Ezio Gosgnach): Okno v Benečijo: oddaja v benečanskem in rezijanskem narečju. Ponedeljek, 6. februarja (v studiu Andrej Baucon): Narodnozabavna, zabavna in zborovska glasba - Novice iz naših krajev -Iz krščanskega sveta - Obvestila. Torek, 7. februarja (v studiu Matjaž Pintar): Utrinki v našem prostoru - Glasbena oddaja z Matjažem. Sreda, 8. februarja (v studiu Danilo Čotar): Pogled v dušo in svet: Prijatle bom vabil, še sam ga bom pil II. del - Izbor melodij. Sv. Valentin vabi v Štmaver Mamljiv vonj se bo kmalu vil iz prav vsake štmavrske hiše. Žene bodo doma pripravljale štmavrske štruklje, specialiteto vasi, ki jo mora vsak obiskovalec poskusiti. Gostje jih bodo lahko brez težav našli na prazniku sv. Valentina, ki spet vabi medse vse prijatelje vasi izpod vznožja Sabotina. Praznik bo letos potekal le v soboto, 11., in nedeljo, 12. februarja, tako kot se je to dogajalo pred leti. V soboto bo ob 20.30 na sporedu kulturni program. Za lepo pesem bosta poskrbela MePZ F. B. Sedej iz Števerjana pod vodstvom Aleksandre Pertot in MoPZ Štmaver pod vodstvom Nadje Kovic. Osrednji del večera bo odprtje razstave. Tokrat se bo predstavila mlada fotografinja Asha Past. Razstava nosi naslov Notranje kraljestvo. Gre za več serij fotografij, posnetih z različnimi tehnikami. Asha, ki je sicer doma iz Gorice, živi in ustvarja v Ljubljani, kjer obiskuje tudi drugi letnik Akademije za likovno umetnost in oblikovanje. V nedeljo bo praznično vzdušje trajalo kar cel dan. Odprtje kioskov bo ob 10.00, ob 11.00 bo v domači cerkvi praznična sv. maša, po kateri so vsi vabljeni na družabnost v prostore Kulturnega društva Sabotin, v okraju Znarišče oz. v nekdanji osnovni šoli. IK SKRD JADRO, SKRSD Tržič, ZDRUŽENJE STARSEV OS in OV ROMJAN vabijo na večer slovenske kulture KJER SE GLASBA PREPLETA .... slavnostni govornik Jernej Verbič, župan občine Postojna nastopajo: Pihalni orkester BREG Pihalni orkester DIVAČA Postojnska godba 1808 v sklopu 18. revije KRAŠKIH PIHALNIH GODB sobota, 4. februarja 2012, ob 20. uri Mestno gledališče v Tržiču pokrovitelji: Občine Tržič, ZSKD in Javni sklad RS za kulturne dejavnosti KULTURNI CENTER LOJZE BRATUŽ ZVEZA SLOVENSKE KATOLIŠKE PROSVETE ISkRiVi SMEM ma ustim vseh - Nedelja, 5. februarja 2012, ob 17. uri Norman Barrash - Carroll Moore CVETJE HVALEŽNO ODKLANJAMO REŽIJA JOŽE HROVAT Dramski odsek Prosvetnega društva Štandrež lS|