GEOGRAFSKI OBZORNIK GEOGRAFIJA - PREDMET ZA VSE Andrej Čeme* P i l - Naslov uvodnika je zapisan v Med- narodni listini o geografskem izobraževa- nju, ki jo je pripravila Komisija za geo- grafsko izobraževanje (CGE) pri Mednarod- ni geografski zvezi (IGU). Komisija za geografsko izobraževanje je bila ustanov- ljena leta 1952. "Listino" je kot "priporoči- lo vsem ljudem sveta" sprejel izvrši lni odbor Mednarodne geografske zveze na 27. mednarodnem geografskem kongresu, ki je bil v Washingtonu, avgusta 1992. V predgovoru k "Listini" je komisija zapisala, da je geografsko izobraževanje nujno potrebno za razvoj odgovornih in akt ivnih prebivalcev sveta. "Geografi ja je predmet, ki informira, usposablja in vzpodbuja na vseh stopnjah izobraževa- nja, obenem pa prispeva k poglobljenemu doživljanju in razumevanju našega sveta". Za slovensko geograf i jo je "Listina" pomembna vsa j s treh vidikov: • predstavlja enega izmed splošnih med- narodnih izhodišč za vrednotenje položa- ja, vloge in pomena geograf i je v osnovno- šolskem, srednješolskem, visokošolskem in poklicnem izobraževanju, izobraževanju odraslih ter dodatnem izobraževanju: • omogoča mednarodno primerjavo in preveritev strokovnih ciljev, usmeritev in dosežkov slovenske geograf i je na področju izobraževanja oziroma raziskovanja v geografskem izobraževanju: • daje pobudo za vključevanje geograf i je v mednarodno izobraževanje, "okolje- varstveno izobraževanje in izobraževanje za razvoj". S teh vidikov velja izpostaviti pred- vsem tiste vsebine "Listine", ki se nanaša- jo na: • koncept geografskega proučevanja: • vsebino in zasnovo geografskega izobra- ževanja: • načela in strategijo za doseganje ciljev. Med osnovne koncepte geografskega raziskovanja in proučevanja so uvrščeni: lokacija in razporeditev, prostor, odnos med človekom in okoljem, prostorska in- terakcija in regija. Vsebina in zasnova geografskega izobraževanja naj temelji na spodbujanju k raziskovalnemu pristopu, saj le - ta omogoča oblikovanje lastnih stališč ter uporabo posplošitev in principov. Pri tem sta v ospredju tako imenovani regionalno- geografski in tematskogeografski pristop. Regionalnogeografski pristop se nanaša na proučevanje lokalne skupnosti, domače regije, države in kontinenta ter sveta in globalnih struktur. Problemski in sistem- ski pristop pa sta značilnost tematskogeo- grafskega pristopa. Učitelji - geograf i imajo pri dose- ganju omenjenih ciljev posebno mesto, saj so nosilci spodbujanja in razv i janja zna- nja, veščin, odnosov in vrednot. Za izbolj- ševanje poučevanja in učenja geograf i je pa je neizogibna uporaba temeljnih in praktičnih raziskav na področju geograf - skega izobraževanja. Prepričan sem, da je poznavanje "Listine" med geograf i in njena populari- zacija v javnosti lahko nova vzpodbuda za prevrednotenje geografskega izobraže- vanja na različnih ravneh in področjih. « Novi predsednik Izvršnega odbora Zveze geografskih društev Slovenije. 3