Oblikovanje sredstev za splosno in skupno porabo Veliki in majhni kosi pogače Nepravicna delilev sredstev v Ljubljani ima lahko tudi neugodne politicne posledice - Razlike v osebnem in druzbenem standardu Ljubljancanov se vecajo - Dohodek vsake obcine naj izvira iz rezultatov dela obcanov Nadaijevanje m 2. M' Veliki in majhni kosi pogače Nadaljevanje s 1. strani Skupščina občine Ljubljana Moste-Polje je na svoji seji dne 28. marca 1974 obravnavala družbeni dogovor o programiranju nalog in o oblikovanju sredstev za skupno in splošno porabo leta 1974 v Ljubljani in proračun občine za leto 1974 ter sgrejela naslednja stališč a i n p r i p o r o č i 1 a: 1. V načelni razpravi je skupščlna občine ugotovila, da je predloženi proračun usklajen z novim sistemom financiranja družbenopolitičnih skupnosti in resolucijo o družbeno-eko-nomski politiki in razvoju SRS ter smernicami mesta in občine Ljubljana Moste-Polje. Vsi ti dokumenti predvidevajo počas-nej§o rast splošne in skupne po-rabe od rasti družbenega pro-izvoda v letu 1974, splošno po-litiko varčevanja in racional-nega trošenja družbenih sred-stev, oziroma usklajevanja rasti splošne porabe z rastjo in dina-miko gibanj gospodarstva. 2. Predlog proračuna občine temelji na izhodiščih, ki jih je skupščina občine sprejela na svoji seji v decembru 1973, na predlogih svetov in komisij, na predlogih krajevnih skupnosti, družbenopolitičnih organizacij in društev ter drugih porabni-kov proračunskih sredstev ter na javni razpravi, ki je bila v rtneh od 18. do 26. marca, v ka-teri občani na proračunske do-hodke in izdatke niso dali bist-venih pripomb in spreminje-valnih predlogov. Predlogi, ki so se izoblikovali na zborih voliv-cev in zborih delovnih ljudi, so bili v največji možni meri upo-števani, nekaterih (več sredstev za ceste, za novo šolo, za dom upokojencev v višini ok. stare milijarde) pa zaradi pomanjka-nja sredstev ni bilo mogoče upoštevati, ker je letošnja pora- ba le za 12,6 % večja od porabe vletu 1973. 3. Skupščina občine ugo-tavlja, da je tudj v Ljubljani na-rejen kvalitetnejši prernik na področju usklajevanja splošne porabe in da je skupna bilanca mesta in delitev na osnovi spo-razuma na mesto in občine nova kvaliteta, za katero se je skupščina občine zavzemala in ki je tudi edino možna oblika financiranja splošnih potreb v mestu Ljubljana. To je še pose-bej pomembno glede na nove vire financiranja splošne porabe ter na sedanje velike razlike v dohodkih posameznih družbe-nopolitičnih skupnosti, ki ne iz-virajo iz dela, temveč iz pro-metnih davkov, taks in neka-terih specifičnih dohodkov, ki se zajemajo le na določenem območju mesta Ljubljana. 4. Ce je skupna bUanca mesta nov kvalitetnejši premik, pa skupščina občine Ljubljana Moste-Polje ne more mimo dej-stva, da glede pravičnejše, ena-kopravnejše in solidarnejše de-litve sredstev splošne porabe v Ljubljani ni bilo vse storjeno. Prav to pa je v preteklosti, sedaj ih bo tudi v bodoče povzročalo probleme med občinami, po-stavljalo občane mesta v neena-kopraven materialni položaj, občine in krajevne skupnosti v njih pa v resne težave, saj se bodo zaradi tega še povečevale razlike v družbenem standardu občanov in v razvoju občin v Ljubljani nasploh. Primerjava višine proračunov ljubljanskih občin za leto 1974 pokaže, da razpolaga občina Ljubljana Moste-Poljtf s 36.881.000 din na 48.466 pre-bivalcev, občina Center s 53.427.000 din na 39.357 pre-bivaleev, občina Bežigrad s 37.801.000 din na 45.450 pre-bivalcev, občina Šiška s 63.148.000 din na 71.657 pre-bivalcev in Vič-Rudnik z 59.875.000 din na 68.674 pre-bivalcev. S primerjavo prora-čunske porabe na prebivalca ugotovimo, da znaša ta v mestu Ljubljana 1.363 din, v posa-meznih občinah pa: v občini Center 1.361 din ali indeks 100, v občini Šiška 881 din ali indeks 65, v občini Vič-Rudnik 872 din ali indeks 64, v občini Bežigrad 832 din ali indeks 61 in v občini Moste-Polje 761 ali indeks 56. Samo ta podatek priča, da bo potrebno v bodoče ta pro-blem rešiti, če ne želimo, da se bodo večale razlike med občani in občinami v mestu Ljubljana. Treba je povedati, da se proti večanju razlik med občani še posebej zavzemajo družbenopo-litične organizacije s Sociali-stično zvezo mesta Ljubljana na čelu. Nismo za uravnilovko in ne zanikamo specifičnosti posa-mezne občine ter njenih večjih ali manjših potreb, opozarjamo le na problem in menimo, da je potrebno v bodoče pri delitvi sredstev splošne porabe v Ljub-ljani upoštevati, da bo dohodek vsake občine rezultat dela ob-čanov v tej občini in da je treba pri tem upoštevati tudi pro-bleme tistih občin v mestu, ki imajo hiter porast prebivalstva, podedovano komunalno zaosta-lost, probleme šolstva in var-stva, probleme trgovine, kulture itd. Sedanja neusklajenost in neenakopravnost pa povzročata tudi politične probleme, saj so občani mesta prav zaradi mate-rialne neizenačenosti v neena-kopravnem položaju.- 5. Tudi sredstva mesta Ljub-ljane bi morala biti v bodoče določena sporazumno med občinami in mestom za tiste funkcije, ki smo jih opredelili za mestne; pri tem pa menimo, da so to tiste naloge, ki smo jih opredelili v statutu mesta Ljub-ljana. V letu 1974 gre iz mestnega proračuna velik del sredstev za negospodarske investicije; za to potrošnjo in za ta namen pa bi se morali sporazumno in samo-upravno dogovoriti in ne spreje-mati kot razumljivo dejstvo. Zaradi takih dejstev skupšči-na občine Ljubljana Moste-Polje predlaga podpisnikom družbenega dogovora o progra-miranju nalog in o oblikovanju sredstev za skupno in splošno porabe leta 1974 v Ljubljani, da se ta družbeni dogovor dopolni z novim členom naslednje vse-bine: ,,Skupščine občin in skupšči-na mesta Ljubljana se dogovo-rijo, da je potrebno v letu 1974 izdelati minimalne standarde za proračunsko porabo na ravni občin in mesta. Tako izdelani standardi naj bodo osnova za določanje obsega proračunske porabevletu 1975."