308 Obrtnija in narodna šola. Glej , stvamica vse ti ponudi. Le jemat' od nje ne zamudi: Len ega čaka Strgan ro kav. P a T c a b e r a š k a, Prazni bokal! Vodnik. Pisati in svetovati je nekoliko težka reč, ker človek navadno vsem vstreči ne more. Nekteri polni presodov do drugih, ki pa sami največ enakega imajo, da bi bilo očitne kritike vredno, vsako pisateljevo besedo drugač ožemajo in svetu hudobno bolj iz hudobije kakor iz nevednosti priob-čujejo. Spet drugi vsak nasvet z vsakovrstnimi nemogo-čostmi od sebe zategadel odbijajo, ker oni niso v tem pod-učeni, in to v tihem previdivši žele tudi okoli sebe zabitost in zaostajanje, in spet drugi pa celo v svoji politiki (menda vrtoglavci!) mislijo, da bi o spolnovanji dobrih nasvetov cesarstvo podkopavali ter se sovražnike dežele pokazali! Vidimo in slišimo jedno in drugo, toda stanovitnost in poštenost čistoslovenska nam ne dopusti rok križem držati tu, kjer velja za blagor ljube slovenske domačije in ž njo za srečo vesvoljne Avstrije. Mir mora biti podlaga dobremu razcvetanju obrtnije; se dobro razvijajoča obrtnija pa bo pot do osre-čivnega miru, kterega so pa posebuo jugoslovanske dežele glede vojska na Laškem in Ogerskem, in v prejšuih časih zarad Turka zelo zelo pogrešovale, in ga v svojo veliko škodo še zmiraj pogrešajo med tem , ko so drugim posebno severo-zapadnim deželam vrata do obogatenja in duševnega razvitka odprte, kterim mi sovražnika nazaj držimo, da v miru delujejo, oni pa nam potem, kot navadno nehvaležni svet za zahvalo po časnikih pozdravice »barbarov", „halbkultiviranihu in drugih neslauic pošiljajo, da-siravno je dokazano, da slovanska izobražena glava dvakrat ali pa še večkrat storiti zamore od drugih, samo da se tako izobražuje, kakor ima biti. Pravite, saj mi Slovenci nimamo nič, nismo za obrtnijo sposobni, moramo le mrtvo nemško slovnico v šole uvesti, da gredo potem naši otroci na Nemško in se tam kaj koristnega nauče, nepremislivši, da Nemec tudi ni tega imel , si pa zato iz družiti jezikov v svoj jezik potrebnih bukev preskrbel in jih v svoje glavne in realne šole v dotični razmeri vpeljal in si osnoval za pospeševanje tega svoj časnik za obrtnijo. Iu kako je kaj s teboj, mila mi slovenska zemlja? Ali morda ti nimaš od narave te prednosti, da pridobiš večidel za obrtnijo potrebnih pridelkov? Mar nisi za nauk prebrisane glave, si za to potrebnih veduost v svojem jeziku pridobiti? Ali imaš tako malo zaupanja do svojih slovečih sinov, da nad tem dvomiš, se tudi v tem obziru na višo stopnjo povzdigniti? Morda nimaš miru v svojem njedru se tega lotiti? Ali kaj te zadržuje od tvojega imenitnega podvzetja, ktero bo slavilo tebe in brate naše? — Prosimo , potoži nam svoje bolečine odkritosrčno in s hladno krvjo! Pa, glej odgovor ljube domačije, ki tako govori: „Sem s l o ve ns k a spet postala po pravičnosti svojega cesarja, toda slaba in nemočna sem se ginjenega srca ozirala po strašno počasni in skoraj zavidljivi pomoči, ki naj mi na noge pomaga. — Zakaj bi ne poznala svoje naravne prednosti in svojih pridelkov, ko solze pretakaje po-pevam Vodnikovo „Sloveuec tvoja zemlja je najprava" in vpadenega lica gledam na jadransko morje iu na — svoje zapuščene brate — napajajočo Savo. — Val za valom na moj breg udarja, ladja za ladjo pri- in odhaja z blagom in obrtnijo družili dežel med tem, ko jaz roke križem držeča svoj blagor zanemarjati moram, ter se le ponašati z junaškim mečem v brambo ptujih. Moja kri teče za mojega ljubega cesarja in državo rada, prerada; zato pa me tudi popolno upanje navdaja, da se mi bo čedalje več šol odprlo za moje notranje duševno in materialno pospeševanje, ktero mi oaš pravični cesar pripoznava. Nisem prevzetna na zmožnost svojega uma, dasiravno ga ves svet občuduje; le žalost me obide, da mi pri množici besedi svojega jezika ne sostavljajo takih bukev, ki bi svojo srečo pospeševale v meni razumljivem jeziku. Milo se mi dela, ako vidim šolske slovenske berila glavnih in realnih šol brez tiste hrane, kjer se ne govori o mene preživljajoči obrtnii in kupeii in da nedeljske šole tega ne nadaljujejo; da se ne uči bolj obrtniške in kupčijske bukve v domačem jeziku voditi in nemškega in laškega jezika ne po natorni poti materinskega; srce me boli, da moje šolske bukve za kmetijo ne govore o živino-, vino-, murbo-, čbelo- in sadjoreji in o poljedelstvu sploh bolj jasno, in se mi tega premalo uči, za kar je moj kmetiški stan poklican. Kaj hočem potem še govoriti o obrtniškem slovenskem časopisu, ako vidim, da imamo še zmiraj mest in glavnih šol, ki še svoje učiteljce za žensko obrtnost nimajo. Jaz vem dobro o slo-večih svojih sinovih, ki me ljubijo, toda popačeni svet jih ne spozna. Pa tudi nič me ne zadržuje od mojega imenitnega namena, ako bi le samo moji učitelji moje potrebe prav spoznali; odkritosrčno rane celili; mi bomo pomagali z dobrimi nasveti po domačih bukvah in časopisih; se po svetu bolje v teh zadevah ogledovali; mene kot hranivno mater podpirali, me branili in iz srca ljubili; da bi čistili zlato od blata in vcepali otrokom mojim namesto mrtvih in to še celo ptujih nedosegljivih pravil slovnice koristne poduke za življenje ter uvidili sami, da človek si ne more še toliko z jezikom kakor z znanostjo, ki se pa najbolje v domačem jeziku množi, svoj kruh, domačo zadovoljnost, srenjski mir, blagor dežele in srečo celega cesarstva za-dobiti. — Slavimo svojo od Boga podeljeno narodnost, in slave po nji pridobljeni smemo se nadjati !u Kdor pa hoče mojemu nasvetu slediti , naj kupi za učitelje pisano knjigo: „Lehrbuch der Technologie von Prof. Barentin in der Heyer,schen Verlagshandlung in Wien zuv 1 fl. 20 Nkr." in morda mi bo hvalo vedil! Iz Črnomlja. Rodoljub. 309