A SLOVENSKE f—■ /% V KULTURNE AKCI3 E Leto IV.-2 VOCERO DE LA CULTURA ESLOVENA 22. I. 1957 V ENO TEMELJNIH VPRAŠANJ Navezujem na članek o Baragi v zadnji številki “Glasu”. Kulturno življenje se preliva od vrha stožca in oplaja njegovo široko dno, od tu pa ise spet dviga, da brani vrhnje plasti da jim cesto ustvarja pogoje za dihanje im rast. Tta stožec je nekaj organičnega. Tako kot Župančičevo drevo srka iz tal, v vrheh pa lovi neba jasnine. Same korenine so brez smisla in morajo sprhneti v zemljo; brez njih pa mora direvo shirati tako kot Prešernov hrast, ki na tla vihar gla zimski trešne. Prepletenost duše s telesom, njiju medsebojna odvisnost in enota je mnogo tesnejša, kot so isi mogli predstavljati platoniki, kot mislijo enostranski spinltualisti (Gregorčič: “oklep prsteni”, “ilnata ječa”), ali kot sploh more pasti v glavo materialistu. Duša in telo: ta enota je človek. Im ta more po krstu zajemati še iz nadnaravnega sveta. Podobno je v enoti kulturnega sožca. Kdor zameta tvarne pogoje — in že ti so vtkani v duhovnost in duševnost posameznika in družbe —, obsoja višje kulturne tvorbe na hiranje in smrt. Kdor pa zameta le-te; obsoja na hiranje najvdšjo plast kulture — versko življenje in mnogim zajezuje dotoke iz nadnaravnega! isveta, obenem pa tvamim pogojem jemlje smisel. Tudi emigracijo moramo gledati kot celoto. Svoje namene more dosegati le v sodelovanju vseh in v medsebojnem bogatenju vseh področij. Glede tega je včasih najti zanimivo vzporednico k tejle nedosled-noisti komunistov: Po njihovem nauku so vzroki vsega v gospodarskih razmerah. Zato je nedosledno, dta obračajo pivo pozornost idejam in da se predvsem bore z idejnimi nasprotniki. Vzporednica pri mas bi bila v tem, da vemo, kako so vzroki v idejah, kako je duhovni svet glavno torišče človeškega dela in 'da (so najvišji cilji tam; kljub temu se včasih ogradimo s tvarnim udobjem in gospodarsko irmočjo, tako da ne moremo več pomagati 'drugim plastem kulture, niti se sami ne moremo več duhovno razvijati. IPrav proti uničevalnemu navalu komunističnega materializma na slovenstvo moramo postaviti stvaritve svobode. Svoboda' pa predpostavlja (in deloma obstaja v tem) nenavezanost na nižje vrednote, žrtvovanje nižjih višjim (in s tem njih spremenje-nje) in pokorščino klicu dolžnosti. Eden največjih klicev dolžnosti v naši versko-politični emigraciji je spoštovanje skupnih idealov, delo za skupne zadeve. V to prispeva vsakdo svoje talente. Kulturni delavec, ki sam sebi 'pripravlja duhovne užitke, je neploden in neploden je gospodarski človek, ki le zase konici tvarco ugodje in se duhovno izpostavlja sušici lakomnosti. 'Pravičnost veleva: vsak delavec je vreden svojega plačila. Delavec, obrtnik, trgovec morajo prejemati priznanje, 'spoštovanje, hvaležnost, pa tvahnio povračilo in nagrado za delo in izdelke. Isto načelo velja za duševnega delavca, za duhovnika, znanstvenika, umetnika. Kar je njihovo dello navadno še bolj namenjeno skupnosti kot taki kot delo prvih, je tudi dolžnost skupnosti in torej vsakega posameznika do njih večja. Pred očmi moramo imeti še naslednje: vsako delo za klicem dolžnosti ne nudil le zadoščenja, ugleda in hi moralo nuditi tudi sorazmerno nagrado, marveč pripomore tudi h: gibanju iz nadnaravnega sveta v družbo lini njena delovnlai področja. To pa zato, ker je nravno dobro; vsako nravno dobro delo pa 'je zaslužno in koristno za povzročitelja la za njegove bližnje. Je majhen ali velik vzpon k Bogu in Bog vrača stoterno. Naj večji sodobni arhitekti — novotarji se nikdar niso odrekli prepričanju, da arhitektura ne ustvarja samo strojev za bivanje, ampak ima tudi važno estetsko in celo moralno — vzgojno nalogo v človeškem življenju. France Stele Arhitektura more edina med li-kovno-umetnostnimi strokami dati prostoru polno vrednost. Obdati nas more s trorazsežno prostornino in ugodje, ki sa lahko imamo od terra, je dar, ki nam ga more nakloniti samo arhitektura. Geoffrey Scott Arhitektova izobrazba se opira na prakso in teorijo. Praksa pomeni stalni, uveljavljeni način, kako iz kakršnekoli materije z roko izdelamo nameravano obliko. Teorija pa prikazuje in razlaga izdelane predmete po smislu in zakonih sorazmernosti. Vitruv Popolna izdelava pripada popolni umetnosti, neposredna izdelava napredni umetnosti. Ruskin Razstave morajo imeti vsaka svoj posebni značaj in morajo jasno in javnosti razumljivo kazati, za kaj gre. Razstavljajo naj se torej v skupnem prostoru le taka dela, ki spadajo skup po svoji umetniški kakovosti, po smereh in stremljenju. — Že nekaj! Pri mnogih naših najuglednejših in premožnejših ljudeh vidiš tako nesmiselno urejena stanovanja, da te kar srce zabo!i. Koristno bi bilo, da se sem in tja razstavljajo kar cele sobe z vso opremo, ki spada vanjo. Rihard Jakopič 1932 DRUGI POLETNI IZLET članov in prijateljev Slov. kult. akcije bo v nedeljo 17. februarja. Podrobnosti bomo še objavili. V tisku je MEDDOBJE HI. letnik, štv. 3-4. poroča mo obrazi in obzorja tozadevno pobudo (n. pr. Ušeničnikovi Izbrani spisi), na svojem strokovno cerkveno pravnem področju pa je s prevodom Zakonika cerkvenega prava položil temelje nadaljnemu delu v tej teološki panogi.. Razprava je vredna resnega študija.” "DUHOVNO ŽIVLJENJE” O TRETJI KNJIGI VREDNOT Pod zaglavjem "Nove knjige" je buenosaireška slovenska versko kulturna revija "Duhovno življenje" v svoji letošnji januarski številki objavila daljše kritično poročilo ob izidu tretje knjige Vrednot, v založbi Slovenske kulturne akcije. Članek je podpisal A. K. Zaradi izredne zanimivosti ga našim bralcem podajamo v izvlečku. Pisec navaja uvodoma založbo in lastništvo tega znanstvenega zbornika, nato pa imenoma vse avtorje, ki v tretji knjigi sodelujejo, ter pripominja: “Že navedba prispevkov in imena avtorjev jamčijo za kvaliteto revije. Kdor čuti s slovensko kulturo, bo moral biti vsekakor hvaležen našim kulturnim delavcem, ki si večkrat v izredno težkih življenjskih razmerah utrga-vajo sile in čas za kulturno delo. Razveseljivo jei tudi, da od sedmih pet prispevkov obravnava vprašanja iz naše slovenske kulture in tako neposredno bogati slovensko kulturo." Obravnava dr. Vinka Brumna razpravo "Krekovo politično delo v letih 1900-1907”. Ugotavlja, da je razprava ponatis iz uvodnega poglavja v V. zvezek Krekovih Izbranih spisov, ki je bil doma že natisnjen, pa ga je nato okupator zaplenil in uničil. "Krek stopa pred nas,” pravi, "kot borec za slovenske pravice proti nemškemu pritisku in kot iskren prijatelj zlasti malega slovenskega človeka. Slovenci smo tedaj politično dozorevali zlasti ob dveh možeh, ki ju je družila ista skrb za narodov blagor... Kreka in Šušteršiča, nespornih voditeljev tedanje slovenske katoliške politike. Za kakšne osnovne pravice sta se morala moža boriti I... Razprava se bere zelo prijetno in želeti je, da bi dr. Brumen nadaljeval z objavljanjem izbranih poglavij iz Krekovih Izbranih spisov." Ko se pomudi ob shemi prof. Geržiničeve razprave "Kaj mora imeti in kaj naj si pridobi umetnik", prihaja do naslednjih globokih ugotovitev: “Razprava bo nam, ki ob moderni umetnosti večkrat tožimo, da je ne umemo, pomogla k lažjemu umevanju. Dala nam bo marsikak namig, kaj smemo in česa ne smemo v umetniških delih iskati. Umevanje prej otežkočajo kot olajšujejo nekateri izreki umetnikov. Razumljivo; zakaj ti večkrat v teh izrekih odkrivajo svoja notranja umetniška občutja, ki jih pa neumetnik ne more podoživljati in mu zato ostanejo več. ali manj tuja in neumljiva," Ob Boža Finka razpravi "Etičnost novega kazenskega prava” je med drugim zapisal: "V razpravi pokaže, kakoi kazensko pravo zadobiva vedno bolj etično, pravno oznako.. . Do zadnjega je vladal v kazenskem pravu sistem, ki mu je kazen le hramba pred nevarnim, ne pa krivim storilcem kaznivega dejanja. Sistem temelji na determinizmu, ki taji človekovo svobodo in torej tudi vsako moralno odgovornost... V novejšem času pa se kazensko pravna praksa, pa tudi že teorija odmika od začetnega načela...” Zanimiva mu je tudi razprava cistercijana p. Grebenca, v kateri avtor razpravlja o zgodovini stiske opatije. O avtorju pravi, da “z meniško vestnostjo in znanstveno natančnostjo obravnava vprašanje. Ker je mnogo činiteljev sodelovalo pri ustanovitvi stiške cisterce, je moral avtor obdelati tudi širše zgodovinsko ozadje tedanje dobe.” Strinja se z avtorjem o veličini pomena stiške cisterce in navaja Grebenčevo trditev, ko ta stisko opatijo navaja za “najpomembnejšo slovensko versko ustanovo tako po svoji starosti kakor po svoji zamisli in delu, ki ga je vršila na verskem, kulturnem, socialnem in narodnem polju...”, nato pa o razpravi sami dodaja: “Razprava se kljub obširnemu navajanju in znanstvenemu pristroju bere zelo prijetno in pomeni brez dvoma bogat doprinos k slovenski kulturni zgodovini.” Temeljito se ustavi ob razpravi pokojnega, prelata dr. Odarja “Vprašanje o slovenski teologiji", kjer pripominja: “Teologija kot znanost ima velik pomen za narod in gojena ter podajana v slovenskem jeziku more bogato oplajati slovensko kulturo... Pomemben je zlasti tretji del razprave, v katerem pokojni prelat Odar začrta temeljne naloge za zgraditev slovenske teologije... Nekaj se je v tem pogledu že naredilo pred drugo svetovno vojno doma. Velike zasluge za to ima zlasti pokojni prelat Odar, ki je kot predsednik KTD dal marsikatero RESTAURATOR HUIUS DOMUS V bistriškem ‘samostanskem nekrologa sta navedena menda dva priorja s tem nazivom, eden pa kot inistaurator. Obao-vitelj torej' in. vzpostavitelj. Starejši zgodovinarji so tolmačili ti označbi — pravilno — za pohvalo njihovemu reformatorskemu delu za zopetni podvig samostanskega življenja; v vojaškem izrazoslovju bi rekli: redovniške morale. Časovna primerjava larhitektionskih dozidav z življenjskimi podatki teh restauratorjev je pa pokazala, da so bili tudi pobudniki in maroeniki za stavbi n sko prenovo redovne hiše, staroslavnega samostana ‘in bogoslužnih prostorov. Saj na kmetih ni drugače. Kadar zida mladi gospodar nove hleve in gnojnične jame, varno, da se m kmetiji obnavlja vse: da bo mladi podvojil sile za donosnost kmetije. Za brezbriŽAimi samostanskimi predstojniki in pijanskimi kmeti pridejo dostikrat pravi možje: restaiuratorji in instauratorji poslopij pa delovne morale. Reformaeijlai je samostansko življenje tako razrahljala, da iso pr.čele propadati tudi samostanske stavbe. Kadar zanemari kmet gospodarstvo tako, da se mu še streha nad hišo sesede, tlakrat si mora sin še posebno visoko zavihati rokave. Tako nekako je bilo z belo Ljubljano in kar mi storil v njeno škodo človek, je pospešil potres 1. 1895, pred dobrimi 60 leti. Ljubljana je bila brez umetnosti in kar je je bilo potem v sJkarstvu in kiparstvu, pa v literaturi in muziki, ni bilo za dnevno praktično porabo. Služila je redki plasti kulturnih izbrancev, ki so bili v veliki večini gospodarski reveži. V ško^ do samo ji je bilo, če ®e ije je oklenil snob, ker jo je le ponižal. Za navadnega človeka je našla popotresna Ljubljana majhen tramvaj ček in predpis, da mora imeti vsaka vogalna hiša kakršenkoli stolpič. Takrat je živel izven Ljubljane mladi JOŽE PLEČNIK, ki je zdaj te dni, 7. prosinca 1957 umrl in so ga tri dni pozneje pokopali. Jože IPlečnik se je v tujini učil. Po potresu ga niso poklicali domov, ampak je še vedno delal nla tujem. Na umetnika s šele tretjim križem na mladostnih ramah se Ljubljana ni spomnilat Vogelne stolpiče zna napraviti ne le vsak inženir, ampak tudi vsak polir. 25-letni Wa'gnerjev sodelavec bi Slovencem že takrat lahko postavi! novo prestolnico. Ali je bilo v božjih načrtih, da mora prej bela Ljubljana arhitektonsko še bolj propasti? Še z neumetniško renovacijo?! Kaj bi vse to očitali ‘takratnim rodoljubom! Potem ;so se vrstili čudni dogodki. Na Dunaju so zidali Plečnikove plalače in cerkve. Slovenca so poklicali za profeisor-ja na praško stolico za dekorativno arhi- tekturo. Senat dan# umetnostne aka-Z Vzajemno zavarovalnico je dobila Lju- demije ga je trikralPovrstjo izvolil za profesorja lairhitekt avstrijsko mini-sterstvo pa ga odkJ°, ker je bil Slovenec. Nič ni poma', da so študentje, po večini Nemci, vj^ili burne demon-istracije za PlečnikProti vladi. (Še vedno se najdejo IjA ki pravijo, da je bilo pod habsburškiVStrijo dobro za nas!) Plečnik je orf Pragi, v Ljubljani so gradili šušd1' L. 1920 je bil mdr izbran za učite-lljia na najvišje češl^teljsko mesto za arhitekturo in hkraa profesorja arhitekture na tehnični Plteti komaj porojene ljubljanske uni6e. Čehi so dimeli že sodobno arhitekturifadicijo, toda mojster se je brez pomi‘ov napotil v Ljubljano in sprejel sli« katero ni bilo nobenih priprav. Čel i6 obljubil, da jih ne bo pozabil, in jelubo drža!. Pr.šel je med razvaline sl ljubljanske arhitekture in med zmd nove pseudoarhi-tekture. Plečnik je pričel^^-jano študirati,, po tolikih letih odsopi znova natančno opazovati. Bila je t- a priprava ob iz-venljubijanskih deli"' i2 Ljubljane ven je delal za Prago ifariy —; po orlovskem stadionu in h lnski cerkvi pa po prvih objavljenih za preosmovo Ljubljane pa :so 1. 1* krez vsake napovedi začeli preurej^djklavernejši trg v Ljubljani, trg sV^koha. Kaj takega Ljubljančani še mir^živeli. Videli so že, da so podrli stas1®0 im novo postavili dva metra -bolj^er, da bo enkrat ulica širša. Videli so mestni delavci nadomestili r^'1 kamenito ploščo na pločniku s cemef11' Umetnostni zgodovinarji so pridigi^Lni poslušalcem, dlai sta po potresu f' . in zvonik šentjakobske cerkve p^?a 'VSo nekdanjo baročno skladnost jtlaskega kolegija z Virantovo hišo, pri*er j0 Duffee z dekliško šolo sokriv, lVsaSa tega mi mogel popraviti tudi ker je njegov furovž skrit v zak< , -°ri j arnike ulice. Toda čemu zdaj pi/1!™! štiri patrone ljubljanskih fara i*oastavka Ea vj-jj Marijinega stebra; |.^ poistevljati vodnjak, ko imajo vse hiše vodovod? Moža z ulice je v st *ahelo v srce. Za takšne stvar; maj b^n^ke plajujemo! Zatekli so se k stati i ,ovemskemu Narodu” in se bridkoizvali, da jim je Plečnik — so že Cah krivca — nasadil na Šentjakob" ^ kamemte zeljnate glave. Na vrsto je cej''*'a s spo- menikom. To nlaj 'kvT6nilc? Urez P°" prsja, če že ne c