ZMAGA KUMER, Mi smo prišli nocoj k vam. Slovenske koledniške pesmi, Ljubljana, Založba Kres, 1995, 300 str. Zbirka koledniških pesmi, ki jo je pripravila dr. Zmaga Kumer, je nastala iz povsem pragmatičnih razlogov: koledovanje, ki po drugi svetovni vojni ni bilo več zaželeno, marsikje pa je usahnilo zaradi spremenjenega načina življenja, so ponekod s slovensko pomladjo začeli ponovno oživljati. Zbirka kolednic je bila, kot pravi avtorica v uvodu, pripravljena zato, da bi pomagali tistim, ki bi želeli obnoviti koledovanje, kakršno je bilo pri njih v navadi. S tem avtorica pojasnjuje tudi odločitev, da namen zbirke ni znanstvena predstavitev koledniškega izročila. Zaradi večje razumljivosti so zabrisane nekatere izrazite narečne posebnosti, nekatere pesmi pa so bile iz teh razlogov redakcijsko tudi bolj spremenjene. Praktičnim ciljem je podrejen tudi izbor pesmi. Zbirka je namreč zasnovana kot pomoč kolednikom, kljub temu pa avtorica poudarja, naj tam, kjer so izvirne kolednice še ohranjene med ljudmi, pevci te pesmi tudi sami poiščejo. Razvrstitev pesmi narekuje sam koledar: kolednice so strnjene v posamične vsebinske sklope, ki jih zaznamujejo prazniki, ti pa so razvrščeni od novega leta do tepežnega dne. Dokaj znanim novoletnim, predvsem pa trikraljevskim kolednicam sledijo svečniške, komaj ohranjenemu spominu na gregorjevske spet nekoliko bolj poznane jurjevske, florjanovske in kresne; na koledovanje na god svete Barbare in svete Lucije in na bobljanje je spomin komaj ohranjen, medtem ko so nekoliko bolj poznane še božične in štefanske kolednice pa tudi tepežnice. Motivi koledovanja in vzroki za njegovo zamiranje so navedeni pri posamičnih vsebinskih sklopih, nadaljnje poglabljanje ali podrobnejša analiza teh procesov pa nista bila avtoričin namen. V uvodu navaja le misel, da zbiranje darov ni in ni bilo namen koledovanja, ta misel pa vključuje idealno podobo življenja na kmetih. Poznavanje predvojnih razmer namreč razkriva koledovanje v povsem drugačni luči: medtem ko je bilo to na kmetih v bližini mest že marsikje pozabljeno, so koledovanje marsikje najdlje ohranjali revni delavski otroci in s tem družini pomagali preživeti zimo. Čep rav je bilo koledovanje še dokaj živo do druge svetovne vojne in je pozneje zamrlo predvsem iz političnih razlogov, ima njegovo umikanje iz vsakdanjega življenja vendarle drugo ozadje. To ozadje je delno zaznavno iz uvodov h kolednicam in iz opomb pri posamičnih pesmih, pušča pa še veliko odprtega prostora za nadaljnje raziskave. Na nekatera vprašanja, kot na primer na vprašanja zgodovinskega razvoja nekaterih koledovanj, opozarja avtorica sama, druga pa se nam odpirajo ob prebiranju knjige. Vežejo se predvsem na družbeno ozadje tega pojava, ki ga je moč opazovati od komaj zaznavnega zgodovinskega spomina do danes. Zbirka Mi smo prišli nocoj k vam je predvsem zanimiv in nedvomno uporaben priročnik za vse, ki s koledovanjem želijo vrniti več topline v medčloveške odnose, posebno ob praznikih. Hkrati je pričevalen dokument o bogastvu ljudskega izročila in se tako pridružuje obsežnemu opusu avtorice dr. Zmage Kumer. Marija Klobčar