Didakta 195 59 Podaljšano bivanje (PB) je oblika vzgojno-izobraževalnega procesa, ki jo na Osnovni šoli Gustava Šiliha Laporje organiziramo po pouku in je namenjena učencem od 1. do 5. razreda. Podaljšano bivanje je veliko več kot zgolj podaljšano popoldansko biva- nje otrok v šoli. Podaljšano bivanje je za učitelja izziv, saj od njega zahte- va veliko mero fle- ksibilnosti. Ni ocen in s tem dodatne- ga disciplinskega momenta. V po- daljšanem bivanju pridejo v ospredje družabni razredni in medrazredni stiki učencev, ki so vsak osebnost zase, z različnimi potrebami, intere- si, željami, tudi težavami. Učitelj pri svojem delu razmišlja o posamezni- ku, njegovem učno-vzgojnem razvoju in si hkrati prizadeva za kakovostne in spoštljive odnose v skupini. Sku- pine v podaljšanem bivanju nam omogočajo učenje drug od drugega, tudi učenje učitelja od učencev. Cilji v učnem načrtu za podaljšano biva- nje se prepletajo in nadgrajujejo z vzgojno-izobraževalnimi cilji pouka, kar opredeljuje učni načrt za OŠ v 8 ključnih kompetencah: komunikaci- ja v maternem jeziku; komunikacija v tujih jezikih; številska predstavlji- vost in kompetence v matematiki, naravoslovju in tehnologiji; informa- cijska in komunikacijska tehnologija (IKT); učenje učenja; medosebne in družbene kompetence; inovativnost in podjetnost; kulturna zavest in iz- ražanje. Le-te lahko razvijamo tudi ali včasih še zlasti v podaljšanem bi- vanju, kar velja še posebej za učenje učenja, sodelovanje in komunikacijo. V okviru podaljšanega bivanja iz- vajamo naslednje štiri elemente oz. dejavnosti: kosilo, samostojno učenje (SU), sprostitveno dejavnost (SD) in ustvarjalno preživljanje pro- stega časa (UPČ). Predpisani so cilji, ki jih moramo uči- telji uresničiti pri učencih. Na kakšen način bo učitelj re- aliziral cilje, pa je v največji meri prepuščeno strokovni kompetentnosti učitelja in njegovi iz- virnosti. Seveda pa morata biti delo v podaljšanem bivanju in učiteljeva letna priprava usklajena z letnim de- lovnim načrtom in z vizijo šole. Primer dobre prakse Na OŠ Gustava Šiliha Laporje že več let izvajamo prakso podaljšanega bivanja, ki jo sproti dopolnjujemo in nadgrajujemo v skladu s potreba- mi in zmožnostmi otrok, staršev in šole. V članku želim opisati primer dobrega načrtovanja, usklajevanja in uresničevanja močnih učiteljevih po- dročij v oddelkih podaljšanega biva- nja. Učencem v podaljšanem bivanju želimo zagotoviti spodbudno, zdravo in varno psihosocialno okolje, ki je pomembno za dober razvoj otrok. Trudimo se za kakovostne medvrstni- ške odnose in predvsem za dobro po- čutje vseh. V Zakonu o osnovni šoli je zapisanih 15 ciljev izobraževanja. Vsi so pomembni, a omenila bom le ti- ste, ki jih lahko zlasti v podaljšanem bivanju vsakodnevno uresničujemo. Le-ti so zapisani v 2. členu Zakona o osnovni šoli: – »vzpodbujanje skladnega telesne- ga, spoznavnega, čustvenega, mo- ralnega, duhovnega in socialnega razvoja posameznika z upošteva- njem razvojnih zakonitosti; – omogočanje osebnostnega razvo- ja učenca v skladu z njegovimi sposobnostmi in interesi, vključ- no z razvojem njegove pozitivne samopodobe; – vzgajanje in izobraževanje za traj- nostni razvoj in za dejavno vklju- čevanje v demokratično družbo, kar vključuje globlje poznavanje in odgovoren odnos do sebe, svojega zdravja, do drugih ljudi, svoje in drugih kultur, naravnega in družbenega okolja, prihodnjih generacij; – vzgajanje za spoštovanje in sode- lovanje, za sprejemanje drugač- nosti in medsebojno strpnost, za spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin; – razvijanje pismenosti ter sposob- nosti za razumevanje in sporoča- nje v slovenskem jeziku« (Vir 1). Vizija OŠ Gustava Šiliha Laporje je: Sami ne moremo narediti veliko, s skupnimi močmi pa zmoremo več. Na kakšen način bo učitelj realiziral cilje, pa je v največji meri prepuščeno strokovni kompetentnosti učitelja in njegovi izvirnosti. PODALJŠANO BIVANJE NA OŠ GUSTAVA ŠILIHA LAPORJE JE VESELJE Barbara Čretnik, mentorica, prof. biologije in filozofije, OŠ Gustava Šiliha Laporje Organizacija dela v podaljšanem bivanju na OŠ Gustava Šiliha Laporje je primer dobre prakse. Podaljšano bivanje je za učitelja izziv, ki od njega zahteva veliko mero fleksibilnosti, saj pridejo tedaj ospredje družabni razredni in medrazredni stiki učencev, ki so vsak osebnost zase, z različnimi potrebami, interesi, željami, tudi težavami. Zaposleni verjamemo v vizijo šole: Sami ne moremo narediti veliko, s skupnimi močmi pa zmoremo več. Skladno s poudarkom te vizije imamo na šoli organiziranih 17 strokovnih aktivov, med njimi je tudi aktiv učiteljev podaljšanega bivanja. 60 Didakta 195 V to verjamemo vsi zaposleni in si v skladu z vizijo delo porazdelimo. Na šoli imamo 17 strokovnih aktivov, med aktive po horizontali pa spada tudi aktiv za podaljšano bivanje. Na- loga aktivov je medpredmetno na- črtovanje in usklajevanje projektov, dnevov dejavnosti in individualizi- ranih programov, oblikovanje in po- sredovanje predlogov za izboljšanje vzgojno-izobraževalnega dela učitelj- skemu zboru, obravnavanje pripomb staršev, ukvarjanje se s strokovnimi temami ter z drugimi nalogami, ki so pomembne za utrip šole. Učitelji, člani aktivov, si prizadevamo za sku- pne cilje, kot so realizacija ciljev šole, strokovna rast učiteljev, dobri medse- bojni odnosi, vedno pa je v ospredju učenec. Pri sodelovalni kulturi pou- čevanja si učitelji delimo ideje, pri- pomočke in se čutimo povezane, kar se kaže v toplih medsebojnih odno- sih. Pomen aktiva in sodelovanja Kvalitetno delo učitelja v podaljša- nem bivanju se vedno začne z dobro pripravljenimi aktivi podaljšanega bivanja. Na naši šoli se učitelji podalj- šanega bivanja sestanemo v dopol- danskem času tudi osemkrat letno. Ključnega pomena je prvi aktiv v šolskem letu, avgusta, ko načrtujemo celoletno delo, za kar je pomembna povratna informacija o delu aktiva v prejšnjem šolskem letu, ki jo poda gospa ravnateljica Margareta Voglar. S svojega zornega kota usmerja delo aktiva, hkrati pa dopušča veliko no- vosti. Na avgustovskem aktivu se do- govorimo za tri večje projekte, ki jih izvedemo v podaljšanem bivanju. Dogovorimo se tudi, katere pomemb- ne dneve bomo obeležili, na katerem področju se bomo strokovno izpopol- njevali, kateri temi bomo namenili večjo pozornost itd. Kot vodja aktiva učiteljev podaljšanega bivanja v skla- du z naši sklepi naredim predlog na- črta aktivov za naslednje šolsko leto. Primer načrta aktivov PB: 1. Avgust 2016 (uvodni, načrt PB, ur- nik). 2. September 2016 (šport po vertika- li). 3. Oktober 2016 (šport jeseni, sple- tna stran PB, kostanjev piknik, na- tečaji, buče). 4. November/december 2016 (eval- vacije dogodkov, natečaji, šport pozimi). 5. Januar 2017 (evalvacije, valenti- novo/gregorjevo, mokrišča, šport pozimi). 6. Februar 2017 (evalvacije, naravo- slovni projekt (voda, Zemlja), sple- tna stran PB). 7. April 2016 (evalvacije, šport spo- mladi, očistimo svoj kraj, bralni projekt). 8. Junij 2016 (evalvacije, šport poleti, spletna stran PB, evalvacija dela aktiva PB). Sproti se z razredniki dogovarjamo: – na katerih dnevih dejavnosti bomo učitelji podaljšanega biva- nja aktivno sodelovali z učitelji razrednega pouka (ne zgolj kot spremstvo ali po navodilih uči- telja razrednega pouka, ampak skupaj z razrednim učiteljem iz- delamo načrt in pripravo za iz- vedbo dneva dejavnosti); – o vzgojnih posebnostih učencev; – o sprotnem delu, predvsem samo- stojnem učenju v podaljšanem bivanju (tu učenci znanje, prido- bljeno pri pouku, dodatno utr- dijo, razširijo in poglobijo tudi s pomočjo dodatno pripravljenih učnih pripomočkov); Tabela 1: Primer razporeditve dela za posamezne učitelje, dogovorjene na 1. aktivu: Vodja Realizirati do Spremljamo Aktiv skupaj z učitelji športne vzgoje – vertikala Vodja 1 December 2016 Buče Vodja 1 1. 11. 2016 Bralni projekt Izštevanke Vodja 2 Maj 2017 Športni projekt Lahkih nog naokrog Vodja 3 Junij 2017 Jesen, zima, pomlad Naravoslovni projekt Naš modri planet – Zemlja Vodja 5 April 2016 Februar–april 2017 Valentinovo/gregorjevo Vodja 4 Marec 2017 Spletna stran OPB Vodja 3 Junij 2017 Jesen, zima, pomlad, poletje Šolska dekoracija Vodja 4 Junij 2017 Jesen, zima, pomlad Svetovni dan voda, mokrišč Vodja 1 April 2017 Marec Natečaji in razpisi Vodja 1 Junij 2017 September, november, januar, marec, maj Očistimo svoj kraj Vodja 3 April 2017 Didakta 195 61 – na katerih natečajih bomo z učenci sodelovali. Interesne dejavnosti v okviru podaljšanega bivanja V letnem delovnem načrtu šole pred- vidimo, katerih interesnih dejavnosti in tekmovanj se bomo z učenci ude- ležili. Interesne dejavnosti organi- ziramo v skladu z željami učencev, vizijo šole in močnimi področji uči- teljev. Znotraj PB tako v sklopu SD in UPČ organiziramo »krožke«, med ka- terimi vsak učenec najde nekaj zase. Na tak način uresničujemo cilje iz uč- nega načrta, ki so prilagojeni starosti otrok in njihovim potrebam, tako da v skladu z zmožnostmi vsak otrok na- preduje kar najhitreje, a v njemu pri- lagojenem tempu. Potemtakem je SD res delovno-sprostitvena dejavnost, UPČ v okviru PB pa ustvarjalno preži- vet čas otrok v šoli – ne le varstvo, kot nekateri mislijo. Vsi učitelji se zave- damo, da je poleg samostojnega uče- nja in pisanja domačih nalog glavni cilj PB organizacija kakovostnega preživljanja prostega časa. Zato smo v preteklem šolskem letu v okviru PB učitelji izvajali naslednje spro- stitvene dejavnosti (učitelji smo se znotraj skupin glede na naša močna področja menjavali): otroci so šahira- li, v okviru MEMO šole urili spomin, enkrat tedensko v vsakem vremenu odšli po skupinah na pohod, čudoviti svet narave smo po skupinah teden- sko spoznavali znotraj in zunaj učil- nice, spomladi in jeseni smo urejali šolski vrt, skozi vse leto smo igrali na Orffove instrumente, med letom smo v okviru folklore spoznavali ljudske običaje, se tedensko učili nemščino, igrali nogomet idr. Ob zgoraj navedenih rednih dejav- nostih v okviru podaljšanega bivanja so učenci lahko obiskali tudi intere- sne dejavnosti, ki so organizirane na šolski ravni: OPZ, zbor Štorkljice, krožek Žiga-žaga, lutke, umetniški in likovni krožek. Prizadevamo si, da bi dejavnosti čim pogosteje potekale na svežem zraku, v naravi, zato vsak oddelek enkrat tedensko odide na pohod po Laporju in okolici. Na tak način si učenci razvijajo motorične spretnosti, se družijo in urijo v pri- mernem vedenju v naravi, spozna- vajo naravo v različnih letnih časih in ob različnih vremenskih izkušnjah spoznavajo rastlinstvo, živalstvo, ra- zne pojave ter še mnogo več. Tudi letne priprave učiteljev PB so odraz sodelovanja vseh učiteljev, ki učijo učence v določenem oddel- ku PB. Ko je narejen šolski urnik, se naredi tudi urnik posameznega oddelka PB. Učitelji, ki učimo v ne- kem oddelku PB, se dogovorimo in uskladimo, katere cilje in dejavnosti nameravamo uresničiti. Vodja oddel- ka PB le-te zbere v letni pripravi od- delka PB. Letno pripravo dobimo vsi učitelji, da se med šolskim letom lah- ko povezujemo in načrtujemo nove dejavnosti. Učitelji v PB imamo tedensko pripra- vo, v kateri so poleg ciljev, dejavno- sti, učnih oblik in metod idr. zapisani tudi aktualni projekti ter natečaji, ki se jih bodo učenci udeležili. Najpomembnejši člen učnega proce- sa so učenci, ki so ciljna skupina in soustvarjalci, načrtovalci dejavnosti v PB v skladu s cilji. Iz izkušenj lahko povem, da učenci predlagajo zani- mive dejavnosti, kaj početi, zamislijo si svoje igre, nova pravila … Navdušeni pohodniki na potepu po laporski pohodniški poti Učenci so skrbeli za šolski vrt in uživali v njegovih dobrotah. 62 Didakta 195 Zelo pomembna je samoevalvacija učitelja in skupna evalvacija dejav- nosti. Na vsakem sestanku aktiva PB je točka, kjer ugotavljamo, kaj je bilo dobro, to pohvalimo, predlaga- mo, kaj bi spremenili in kako, kate- ro prakso bi bilo dobro ohraniti ipd. Takrat se iskreno pove. Vsak je vesel pohvale in čuti osebno zadovoljstvo, če je načrt uspel in je bilo delo dobro opravljeno. Če to uspe timu v PB, je zadovoljstvo toliko večje. Takrat dobi- mo zagon in porodijo se nove ideje. Ker smo v PB učitelji z različnih pred- metnih področij (naravoslovnega, jezikoslovnega, umetniškega, špor- tnega idr.), se ob sodelovanju učimo drug od drugega in na tak način strokovno rastemo. Pri načrtovanju se vračamo nazaj, na prejšnje sklepe, ki tedaj dobijo še dodaten smisel, saj se zavemo, kako načrtovati naprej. Nekaj primerov dejavnosti naših učencev v tem šolskem letu Lani smo se priključili evropskemu projektu Šolski ekovrtovi: EAThink 2015 – Jej lokalno, misli globalno! Nadgradili smo obstoječi šolski eko- vrt. Na šolskem vrtu so delali učenci, ki so vključeni v dejavnost Šolski vrt (znotraj PB). Šolski vrt smo uporabili kot učilnico v naravi za vse učence šole. Učenke in učenci podaljšanega biva- nja so si sami skuhali zdravo lokalno hrano. Pod budnim očesom učiteljev so pripravili okusno bučno juho z bučnimi semeni, jabolčni kompot in pečene kostanje. Izdelali so svoje mini vrtičke in se pri- javili na natečaj Iz majhnega zraste veliko. Skupaj s čebelarjem so posa- dili sadiko lipe, ki je simbol slovenske identitete, in sončnice, da bi poma- gali naši kranjski sivki. Naša bučna juha in jabolčni kompot sta nam teknila, zato smo ju z vese- ljem postregli tudi drugim učencem, učiteljem, staršem. Učenci so uživali ob kuhi in ob postrežbi. Ob vročih dnevih so si naredili domač bana- nin sladoled in priredili vodno bitko. Napisali so lepe misli prijatelju in si spekli kolačke. Učenci so z različnimi konstruktor- skimi pripomočki gradili in ustvarja- li. Razvijali so prostorsko predstavo, ročne spretnosti, ustvarjalnost in vztrajnost. Iz materialov, nabranih v naravi, so učenci ustvarili domiselne skulptu- re, za katere so na natečaju Postani donavski umetnik prejeli nagradni izlet v Škocjanske jame. Sodelovali so še na več nagradnih in dobrodelnih natečajih. Razne gibalno-športne dejavnosti, ki pomagajo razvijati in uriti osnovne gibalne spretnosti, kot so koordina- cija gibov, preciznost, ravnotežje, hi- trost, so med učenci posebej priljubljene. Učenci so bili aktivni in so skozi igro razvijali telesne in socialne spretnosti. Sklep V podaljšanem bivanju se učenci sprostijo, si naberejo novih moči, da lažje nadaljujejo s šolskimi in drugi- mi dejavnostmi doma ter v pošolskih aktivnostih. Podaljšano bivanje torej nikakor ni samo varstvo, ampak je kvaliteten učno-vzgojni proces, kjer učenci ob sproščenem vzdušju prido- bivajo za današnji čas prepotrebna Naša bučna juha in jabolčni kompot Zadovoljni ustvarjalni učenci Didakta 195 63 vseživljenjska znanja in osnovne člo- veške vrednote, ki nam dandanes v hitrem tempu življenja vse prepogo- sto kar nekam spolzijo. Učijo se, kako se učiti, komunicirati, sodelovati v skupini, se postaviti zase, tudi zaba- vati, kulturno prehranjevati in skrbe- ti za dobre medsebojne odnose. Ob tako zastavljenem delu v podaljša- nem bivanju si učenci pogosto želijo v šoli ostati še dlje, kot pa jim starši zaradi narave svojega dela dopušča- jo. Starši so zato zadovoljni z našim delom in to zadovoljstvo večkrat izra- zijo nam pa tudi vodstvu šole. Literatura Vir 1: Pravno-informacijski sistem (2016) Zakon o osnovni šoli (ZOsn). Dostopno na http://pisrs.si/Pis.web/ pregledPredpisa?id=ZAKO448, 27. 8. 2017. Material za sestavljanje so učenci nabrali v naravi. Priljubljena gibalno-športna dejavnost Skupaj so zmogli več.