GEOGRAFSKI OBZORNIK R A Z I S K O V A L N O D E L O U Č E N C E V - P O T R E B A S O D O B N E G A P O U K A Tatjana Ferjan V sestavku že l imo spregovori t i o raziskovalni nalogi, ki d a j e u č e n c e m n a j v e č m o ž n o s t i pri r azv i j an ju indi- v idua ln ih sposobnos t i . Je na jv i š j a kval i te ta u č n e g a dela. Kot taka j e raz i skova lna na loga kombinac i j a s amos to jne u p o r a b e l i te ra ture in s a m o s t o j n e raz i skave na te renu. Učenec se akt ivno sreča s p rob lemom, literaturo, kartami, t e renom, kar o m o g o č a prec izen in s t rokovno u temel jen pr ikaz ter pog lob l j eno miš l j en je in spoznavan je do ločene p rob lemat ike . Raz i skova lna na loga izha ja iz že znanega in p r i n e s e tudi n o v e s k l e p e , ki so rezu l ta t t r e n u t n i h raziskav. U č e n e c pri tem pr ide do nove obl ike miš l jen ja , to j e d o us tva r j a lnega dela. Raz i skova lna na loga j e v svo jem bistvu p ro jek tna na loga , ker se odv i j a po do ločen ih e tapah in j e vodena k c i l ju . Idea l iz i rana z g r a d b a p r o j e k t n e g a dela p o Freyu ( 1 9 8 4 ) vk l juču j e nas l edn je faze : iniciativo, k j e r gre za i z m e n j a v o p r e d l o g o v o temi , ki bo obde lana , s k u p n o r a z v i j a n j e d e l o v n e g a p o d r o č j a , p o t e k d e j a v n o s t i in zaves ten k o n e c ( izdelek) . P o d o b n o shemo lahko upo- rab imo pri projektni nalogi. Učence moramo na tako delo p r ip rav i t i , i z h a j a m o iz z n a č i l n o s t i p r o j e k t n e g a dela . P r i p r a v a n a j v s p l o š n e m i z g l e d a s l e d e č e : u č e n c e s e z n a n i m o z n a č i n o m de la pri raziskovalni (p ro jek tn i ) n a l o g i , ki n a j v s e b u j e n a v o d i l a , n a č r t o v a n j e , i z b o r p rob lema , delo, p revzem in izvedbo z i skan jem litera- t u r e , t e r e n s k i m d e l o m , p i s a n j e m n a l o g e in n j e n o p r e d s t a v i t v i j o . V s a k a e t a p a z a h t e v a v i s o k o s t o p n j o samos to jnos t i u č e n c a in sk rbno mentors tvo učitel ja. Pri projektni ( raz iskovaln i ) nalogi so v tesni med- sebo jn i povezavi učenec - raz iskovalec , učitelj - men to r in ob ravnavana prob lemat ika . P o m e m b e n j e medsebo jn i o d n o s med uč i te l jev im v o d e n j e m na loge in samos to jn im d e l o m učenca . U č e n e c pri izdelavi na log i temo, ki j o j e izbral na osnovi vel ike no t ran je in z u n a n j e motivaci je , p remiš l jeno anal iz i ra , preveri rezul ta te (po literaturi in terenu) , poda s intezo, kar j e p o d o b n o raz i skovan ju , aplicira teore t ična spoznan ja in od abstraktnega miš l jenja prehaja h konkretni na logi in tako pr ide d o us tva r ja lnega dela. Uči te l j učenca vodi , mu svetuje . Važno j e , kako in kol iko se z učencem ukvar ja , ko l iko ga s p o d b u j a k akt ivnost i in k v isokim d o s e ž k o m . P o m e m b e n j e uči te l jev o d n o s do učenčevega dela , kar vpl iva n a s tor i lnost in kval i te to izdelave naloge. V l o g a uči te l ja j e v loga men to r j a . N a j p o g o s t e j e učenec de la zaradi zan iman ja za do lo- č e n o področ je . Ci l j te no t r an j e mot ivac i je j e v de javnost i s a m i . N o t r a n j e m o t i v a c i j e so pr i u č e n c i h o b i č a j n o močne j š e od z u n a n j e mot ivac i j e (pohvala , p r iznan je ) . Okvir dela: u č e n e c izde la osnu tek , k j e r se nakaže de lovno področ je . Načr t : učenec izdela načr t na loge (katero l i teraturo bo izbral, kaj bo terensko raziskal, kako bo prikazal, določi obseg raziskave). Izvedba: eno šo lsko leto ( lahko tudi več) - to j e čas opazovan ja , kar t i ranja , anke t i r an ja in izde lave na loge . Sklep: na loga pokaže rezul ta te dela, ki so bili nač r tno vodeni , izdelani , pr ikazani . Predstavi tev: obsega b is tvo raziskave, k i j e p r ikazana v besedni in posterski obliki pred publ iko, kar j e za učenca ze lo zahtevno, a mu p o m e n i hkrat i p r iznan je . Tak potek ima jo raz i skova lne na loge , ki so v o d e n e po načrtu in teži jo k d o l o č e n e m u ci l ju. Uči te l j m o r a dati učencem svobodo pri delu, a ga pri tem vodit i , spodbuja t i in svetovat i . I skan je in i zb i ran je l i tera ture ter de lo na terenu so za učenca zahtevni postopki . Terenska, prakt ična akt ivnost se p o v e z u j e z in te lek tua lno ak t ivnos t jo , kar p r ipomore k d o s e g a n j u nov ih ci l jev n a r az i skova lnem področ ju . Učenci s p o z n a v a j o te rensko de lo in d e l o po l i teraturi ter na osnov i t ega p r i d e j o d o nov ih , las tn ih zakl jučkov, ki so rezul ta t t renutn ih raziskav in izkustev na osnovi p re j šn jega znanja . V s e to j e t r eba podat i v pisni in sl ikovni obliki v nalogi . R a z i s k o v a l n a n a l o g a j e inovac i j a , to p a za to , ker učenec dož iv l j a na logo kot s a m o s t o j n o de lo g l e d e na m e t o d o in v s e b i n o . U č e n e c j o s p o z n a ko t r e z u l t a t e t renu tne raziskave. Zaradi novih metod in širše vseb ine , izbrane po lastni volji, učenec pr ide do lastnih zakl jučkov. Bis tvo raz iskovalnih na log kot ob l ike s a m o s t o j n e g a de la j e , da učenci us tvar ja lno de la jo , sami s p o z n a v a j o b i s tvo snovi , so domise ln i , z a v z e m a j o s v o j a s ta l i šča , s amos to jno g leda jo na celoto, ki j o p reds tav l ja na loga . Pri raziskovalni nalogi zas led imo pri učenc ih : • z a n i m a n j e in t ekmova len duh , • p r i l aga jan je vsakemu učencu , • angaži ranos t g lede na sposobnos t . R a z i s k o v a l n e n a l o g e u č e n c e m o d p i r a j o p o t v raz i skovalno delo, sa j n j i hove na loge teče jo od p r i j ave in načrta dela do povzetka in predstavi tve, p o d o b n o kot de lo raz iskovalca npr. za s impozi j . Rezultat i de la z učenci - raziskovalci kaže jo , da j e de lo zah tevno za učenca in za men to r j a , ki n a j u č e n c a mot iv i ra , ga vodi in m u nud i p o m o č pri vseh e tapah raziskave. Učenec na j bo pri izboru, koncep tu in izvedbi samos to jen in svoboden . V s o zah tevnos t de la pri razis- kovaln ih na logah lahko r a z u m e m o šele po do lgo le tnem mentors tvu . 29