KATOLJŽK CERKVEN LIST. „Danica" izhaja vsak petek na eeli poli. ¡:i velja po poti i /a cel« let« 4 tt\ 2» kr. za pol leta i tri. kr /a ceftt Ma 1 tri. i<» kr V tiskarniei sprejemana za celo leto 3 jrl. H" kr.za pol leta 1 gl.S«'kr .za 1 4 leta9t»kr..akoza«lew»ua ta dan praznik i/Me ..Umi.* .ia» p. prej Tefcaj XLIV. V Ljubljani, *>. listopada 1891. List 45. Govor o priliki blagoslovljenja novih orgelj v nunski cerkvi v Ljubljani 25. oktobra 1891 o poli 6 zjutraj. ..llvalito(iM>ptHla / If.iiiii .M v v«-r>taii: hvalit«* »a - stninami in pi>«'almi." . 1'^. !.rn». i. Naj starejša sporočila o instrumentih na strune in piščali najdemo zapisana v Mojzesovih knjigah. Ze Jiibal. Lamehov sin. kteri je živel pred vesoljnim potopom, je na instrumente muzi-eiral ( 20OO leti pred Kristusovim rojstvom. Njega imenujejo tudi najdcvca orgelj. Skoraj gotovo pa orgije starih niso bile druzega. kakor flavta, obstoječa iz veliko revi. od kteri h je bila vsaka veča od druge. — Za časa Davida in Salomona se je število instrumentov posebno pomnožili». I Javiti sam, ki je zložil psalme. brenkal je na harpo in Salomon je bil velik pospešitelj glasbe. On je pomnožil število pevcev in pevk in sicer: pri posvečevanji novega tempeljna sodelovalo je KOOO pevcev in 12.000 muzikantov, in ta godbeni praznik je bil največi, kar so jih ljudje praznovali. — Po babilonski sužnosti in po takratnem razkropljen ji j udov je bila godba in petje zopet propadlo. Pozneje se je oboje zopet zboljšalo. Z boljševanjem orgelj je šlo počasi. Se le o časih rojstva Jezusovega so se s tim instiumentom pečali. Leta 040 po "Kristusovem rojstvu so najpervo na Angleškem pri službi Božji rabili orgije. Xa Nemškem so bile malo pozneje znane, namreč za časa cesarja Karola Velikega. Kakošna je bila oprava tadanjih orgelj, pa dandanes več ne vemo. Znajdba naših sedanjih orgelj je iz štirnajstega stoletja. Orgije so toraj prav star cerkveni instrument in zaradi resnobnega in veličastnega glasa gotovo pripraven za sveti kraj, za cerkev: zato so prav zgodaj že papeži in škofje za cerkve orgije napravljati ukazovali — Tudi tukajšua hiša Božja, nunska eerkev. je z današnjim dnevom okinčana z novimi, krasnimi orgijami, ktcrc je — po prizadevanji prečastitega monsignora Mihaela Potočnika nunskega spovednika, častite g«»spe Matere Antonije Murgelj, predstojnice tega samostana, izdelal in postavil v občo zadovoljil »st slavnoznatii mojster gospod K ranče (Joršič. orgljar v Ljubljani. bel njegovih tu ne bom hvalil, saj ga dela sama hvalijo. O čem naj bi vam danes govoril:' — V tukajšni cerkvi se obhaja danes dvojna slovesnost. Praznik sv. l ršulc. patrone tega samostana, in nove orgije, ktere bodo danes prcmilg. knezošk«»f slovesno blagoslovili. — O sv. 1'ršuli in njenih 11.000 devic ste že velikokrat slišali: ••orgijah pa se le pomikoma sliši: zato vam želim o orgijah govoriti, in sicer: Kaj se nam je z orgelj učiti? Iz naprave orgelj samih vam želim pokazati, kakšen pobožen pomen imajo orgije: 1) za vsako faro. 2i za vsako hišo. in o) za vsako cerkev: 1. Kdor orgije nekoliko bolj natanko premišljuje, more viditi. da je v orgijah a veliko različnih piščal. velikih in malih. V tih orgijah jih je nekaj po lb čevljev dolgih, veliko po v. nekaj po 4', po 2\ 1'. 1 itd. Male piščalke st» tako potrebne, kakor velike, in vsaka piščal ima svoj odmenjen prostor in glas. da je v celoti soglasje (harmonijai. Predragi! Vsaka fara naj se primerja orgijam. — Kakor orgije obstoje iz velikih in malih piščal. tako ima tudi po večem fara odraščene in otroke, imenitne in priproste, predstojne in podložne, gospodarje iti posle. — To vse je od Boga tako vravnano. (i le j toraj, o kristjan! v kterem stanu koli si. je prostor, v kterega te je Bog postavil, kjer te hoče imeti. V tem stanu moraš toraj pridno delati, in zveličal se boš. Tvoj stanje tvoje dnevno delo, je tvoj \inograd, v kterem moraš delati. Hočeš toraj. predragi! posvetiti in zveličati se. moraš dolžnosti svojega stanu natanko spolnjevati in tako. kakor piščali v orgijah, na svojem prostoru ostati in ga izpolniti. — Brezšte-\ilno zvezd je na nebu — velikih in malih. Bog je vse vstvaril, vse gredo po tisti poti, ktero jim je Bog odkazal in tako spolnijo voljo Božjo. — Tako nmra tudi pri ljudeh biti. Vsak naj svoj prostor izpolni, kamor ga je Bog postavil, - vsak naj svoje delo dela, svojo dolžnost s pol nuje. b.> Vsak lahko sliši, da v orgijah so visoki in nizki glasi tonit. — Tako so tudi v vsaki far i nekteri poklicani, da zapovedujejo, drugi da vbogajo: nekteri žive v bogastvu, drugi v revščini : nekteri v sreči, drugi v nesreči. c. Kar pri orgijah ne smemo v neraar puščati, je uglašenje uibiranje». Pri postavljanji orgelj more se viditi, kolikokrat mora orgljar piščali v roke vzeti, kolikokrat mora veče ali manjše koščike odrezati, da vsaka piščal tisti glas dobi, kterega mora imeti, da je v soglasji: kajti neubrane piščali žalijo uho. Orgljar pa je svojo nalogo izverstno rešil in piščali čisto ubral. Tudi dušni pastir v fari je orgljar in od Boga zato poklican, da v svoji fari posamezne ude za Boga in sv. vero čisto ubere (uglasi.) i\> čisto uglašenje pa za dušnega pastirja ni kaj lahkega, to je pogostokrat kaj zlo težavno. Tudi mora pri marši k te rili taranih odrezovati in požagati t. j. po k rega 11 in posvariti), da se konečno pravi glas sliši. Bog daj. da bi vsak dušni pastir svojo faro čisto uglas ti zaniogel. Dušnemu pastirju in \am naj da Bog svojo milost, brez njega ne moremo nič storiti: kajti sv. Pavel piše: ..Ne ta. kteri seje. ne ta, kteri zaliva, ampak Bog. kteri daje blagoslov.** — Pravi toni, kteri faro harmonično delajo, in kteri naj bi ne utihnili med nami glasiti se. so pa: pokorščina, ponižnost, darežljivost, čistost, ljubezen, zmernost, poterpež-ljivost. in gorečnost v dobrem; toni pa. kteri taro razglasijo so: nepokorščina, napuh, lakomnost. nečistost, nevošljivost. požrešnost, jeza in lenoba v dobrem. Moja serčna želja je, naj bi se noben teh poslednjih razglašenih tonov več ne slišal, Dušni pasi'r pa sam ni v stanu, da bi svojo faro čisto uglasil: ležeče je to tudi na vas da mu pomagate čisto jo uglasiti. Toraj rečem, ne samo vsaka fara naj bodo orgije, ampak tudi J vsaka hiša naj bode čisto uglašene orgije. — V tej cerkvi se orgije kaj veličastno glase. Takšne orgije se ne smejo tudi v vaših hišah pogrešati. In kakor harmonija, t. j. soglasje in blagoglasje tonov cerkvenih orgelj našega duha in naše serce povzdiguje k Bogu in k veselju v Gospodu, tako mora tudi pri vas doma biti: tu mora biti edinost, mir, prijazno ravnanje eden z drugim, soglasje in medsebojna edinost. O kako lepa je taka godba, kjer se nahaja ta mir, ta edinost, ta harmonija v vsaki hiši. V taki hiši redno vstajajo, skupaj molijo, delajo, jedo, žalujejo in se skupaj vesele. To je ljnbeznjivo orgljanje za Boga. za angelje in ljudi. — Zali pa, da harmonija je v marsikterih hišah redkejša postala! V marsikterih hišah gospodari večkrat prepir: govori se slabo — da, še smeja se zraven; opravlja se bliženj in še pomaga se zraven: greši se in molči se k temu. To so pa disharmonični, t. j. slabo-glaseči toni. kteri ušesa in serce razglasijo. zmotijo, kteri Bogu. naj svetejšemu, ne dopadejo in nad čemur angel ji in dobri ljudje jokajo. — Kaj pa hočem reči o tistih, kteri mir v hišah kale? — O takih veljajo besede sv. Gregorija Nazijančana: „Ako se tisti otroci Božji imenujejo, ki mir delajo, so gotovo tisti satanovi otroci, kteri ga kale." Varujte se toraj mir kaliti! — Dalje je tudi potrebno, da se vsi glasovi v edinosti po enem spremenu. principalu, ravnajo, t. j. orgljar naj pervo principal uglasi in po principalu uglasuje vse druge spremene. Tako mora biti v vsaki hiši. Vsi naj se ravnajo po enem principalu. t. j. po enem dobrem hišnem očetu, po eni modri hišni materi. Ako vsak po svoji glavi ravna, ako vsak dela. kar se njemu poljubi, — tu mora napčni ton, nered in ž njim razdertje v hiši nastopiti. Kajti red je perva potreba dobrega hiševanja, sadunosnega dela. — Jutranja godba naj bo povzdigovanje serca k Bogu, ki se potem čez dan v veselji in zložnosti dalje glasi in kot večerna godba konča Vsaka fara toraj. vsaka hiša mora biti kakor čisto ubrane orgije, kakor se orgije v tej nunski cerkvi zdaj glase. — Zapomnite si dobro ta premišljevanja in kolikorkrat bote orgije slišali ali njih se spominjali, naj duh božji te nauke na novo v sercu obudi in ako so kaj zmedeni glasovi, naj sv. Duh zopet vse harmonično uglasi. — Orgije imajo tudi prav poseben pomen o. za vsako cerkev: one morajo takore-koč pravi ton začeti, t. j. praznik ali slovesnost naznaniti in naše cerkvene pesmi spremljevati. a) Orgije morajo v cerkvi vernikom naznanjati mnogoverstrie slovesnosti, različne cerkvene čase. častitljive praznike, iz orgelj se glasiti resnoba ali žalost, kakor tudi serčno veselje največe radosti. Ko se obhajajo božični prazniki, glasé se orgije prav velič stno in slovesno; kadar Jezuseka v jaslicah molimo, glasé se melodije polne milote in priprostosti. Ako pa uzame sinert naše ljube svojce, — in kolikrat se to zgodi zoper naše pričakovanje — in ako mi potem za svoje ranjce, za njih dušni mir Gospodu Bogu zadušnice opravljamo, takrat imajo orgije vse drugačen glas, glasé se otožno, žalostno: vendar ob enem tudi pojó tolaživno, pomirljivo: kajti smert je le prehod na boljši svet, in iz groba že sije prihodnje vstajenje. — Zlasti naj se o ve-likonoči orgije glasé prav polno, mogočno, veselo, in praznično! In o vsili praznikih naj orgije hvalijo Boga Očeta, Sina in svetega Duha: naj hvalijo Boga tudi ob praznikih Matere Božje in svetnikov in svetnic Božjih. Kajti orgije so pravo cerkveno orodje, „kraljica*' med vsemi instrumenti. One naj nas spodbujajo, da svoje serca k Bogu povzdigujmo in njih čisti glasi naj takorekoč kot veseli angeljski glasovi nam doné z druzega, boljšega sveta. b) V naših cerkvah se navadno glasijo pa tudi cerkvene pesmi: te naj orgije primerno spremljajo. Silo stara je že navada, pesmi peti pri službi Božji. Ze Izraelci v starem zakonu so prepevali pri različnih priložnostih Bogu hvalne in zahvalne pesmi. — O Jezusu samem v novem zakonu pri zadnji večerji se bere: „In ko so zahvalno pesem odpeli, šli so na oljsko goró. — Sv. Pavel (do Kfežanov ó, 1ÍJ) piše: „Govorite med seboj v psalinih, hvalnih in duhovnih pesmih, in pojte in prepevajte Gospodu v svojih sereih. t. j. poveličujte ga s pesnimi in glasili. — Tudi sv. Ciprijan spominja se cerkvenega petja, ko piše: „Psalmi naj se glasé, in z dobro glasečimi glasovi naj se predpojeu. Plinij mlajši, pogan sicer, zagovarja v svoji pisavi kristjane zoper Trajana na sledeči način: „Kristjanov krivda je posebno v tem. da zjutraj, preden se dan zazná, skupaj pridejo in Kristusu svojemu Bogu hvalne pesmi pojo." — Iz tega je razvidno, da pervi kristijani so skupaj pobožne, svete pesmi prepevali. — Želeti je toraj, da ne samo posamezni na koru, ampak vsi skupaj naj bi pobožno peli. Ako skupaj molimo, zakaj naj bi tudi skupaj ne peli ? — ( Konec nasl.) Pobožnih sirot Bog ne zapusti. Bilo je 1. 1848. Neki popoldan poterka na vrata vaščanskega župnika ob južnih Planinah in stopita v sobo dva snažno oblečena otroka, deček in deklica, in milo prosita kaj malega jesti. Odkritoserčno in zaupljivo obnašanje otrok nagnilo je častivrednega božjega služabnika, da jima reče, naj se vsedeta ter mu povesta nekoliko o svojih domačih okoliščinah. Deček omeni, da ima dvanajst, sestra njegova pa deset let, potem pripoveduje nadalje: „Prišla sva iz skoraj 8 ur oddaljene vasi M.; najini stariši bili so zelo ubožni ter so si prislužili z vedno in neutrudno pridnostjo le toliko, da smo mogli s tem zaslužkom za silo izhajati. Ubožno ljubo mater, ki so oboleli od prevelikega truda, zgubila sva pred štirimi h ti. drazega očeta pa pred tremi tedni. Sprejeli so naji nato naša stara mati. ki žive uborno ol» miloščini neke gospode, pri kteri so svoj** dni služili Skerl^li smo potem berzo. da bi si pridobila midva kako službo; kajti manjkalo je nam vsega, tudi najpotreb-nišega; po več dni nisva vžila nič gorkega. To la vse iskanje po kaki službi v naši že tako zelo revni občini bilo je zastonj. Zato dejali so stara mati. kterim sva se v sercesmilila, pred nekaj dnevi nama: Ljuba otroka, vidita, da mi je čisto nemogo軫, vaji preži viti, in tudi občina je veliko prerevna. da hi jo nadlegovali. No. vesta kaj? oblecita svojo pražnjo obleko, pojdita v božjem imenu v mesto in iščita . hišah! Ljubi Bog vaji. revnih sirot, gotovo ne bo zapustil! Molila bom vsak dan za vaji ter mu vaji priporoča vala. Sej bila sta do sedaj vedno prav pridna, delala sta svojim ranjkim starišem veliko veselja, jih ljubila in vbogala; tudi sta rada hodila v cerkev ter s»* tam pobožno in lep«'» obnašala, kakor je vama svetel dolžnost. Bodita tudi v prihodnje pridna in bogalio-ječa; vedno poštena in vbogljiva. hodita, kolikokrat le moreta, vsaki dan rada k sv. maši; moliti vsak dan zjutraj in zvečer, opravita, kadar zvoni tudi tako lepo in pomenljivo angeljevo češčenje. Noben dan ne opustita priporočiti se v varstvo ljubi Materi Božji! Prav iskreno in serčno jo prosita, k» s?a zgubila svojo mater na zemlji, naj s«> ona milostn » na vaji ozira ter naj bode ona vama mati! Ak<- >•' to zgodi, potem, o potem sta srečna, presrečna. Ljubi Bog in vajina sveta angelja varha naj vaji spremljajo in pripeljejo k časni in večni sreči!" Ko sva odhajala, dali so nama seboj še najini molitveni knjižici in vsakemu svoj rožni venee. t.t naju gredoča iz hiše pokrižali z blagoslovljeno v«»Jo. Sli so z nama nekaj časa — gred«'- mimo naše cerkve, kjer sva z ljubo materjo tolikokrat molila, stopili smo še v cerkev, priporočila sva se še enkrat vsega -mogočnemu Bogu in njegovi preblaženi Materi v varstvo, in ko smo prišli na konec vasi. naju so uboga, preserčna stara mati za slovo zaznamnjali s sv. križem, so se zjokali, podali roko ter snu» s»' ločili. — rekli so še lepo po kerščansko: „Hvaljen bodi Jezus Kristus!u Vsa žalostna, sva komaj zamogl i odgovoriti: „Vekomaj. Amen* Tako sva šla po sv*u in se jokala." Nato povprašajo ju častiti gospod župnik, koliko časa sta. hodila v šolo. kaj sta se naučila in če sta vzela seboj tudi šolska spričevala. Vesela se-žeta po culicah ter jim pokažeta vsaki svoje spričevalo; v vseh predmetih imela sta prav dobro, posebno pa v nravnosti najboljše zaznamke. Zelo zadovoljni jima dajo spričevali nazaj. Nato jih vprašajo nekoliko iz kerščanskega nauka, iz zgodb svetega pisma, iz številstva in zemljepisja; naposled jima rečejo tudi nekoliko brati iz nek»» verske knjige. «> I govarjala sta tako povoljno. da so se gospod čudili. še enkrat zdaj otroka poprašajo. s kakšnim namenom prav za prav sta šla po svetu «Sklenili so bili že nekaj, pa hotli so se še čisto zagotoviti.) Odgovorila sta prav naravnost, da gresta na opomin stare matere v glavno inesto. da bi dobila kako majhno, močem primerno službo. Gospod so nato ukazali jima prinesti južine. ter jima gred»'* i/, sobe v-»šili: -H«»g vama blagoslovi" In to jima je gotovo prav dobr«i dišalo. k»»r sta bila utrujena od sume hoje. M »d tem hiteli so usmiljeni gospod duhovni pastir v par boljših hiš. popraševaje, če bi se ne dobilo stalno opravilo za dve ubogi siroti. Koliko veselj»* bilo je za preblazega velik«»dušnega pastirja, k" S'» mu dejali. da ju prav radi sprejino! Precej se vernejo zopet d«.mu. kjer sta mala potovalca bila pojedla podarjeno si južino in sta le še čakala, da se zanjo zahvalita in potem gresta dalje. V sobo stopivši povprašajo, če jima je tukaj v vasi všeč in če bi rada tu šla v službo. Ved«*» namreč, pravijo njima, za dečka služb » pri kupcu tega kraja, pridnem, katoliškem možu: deklica pa naj bi stopila v službo pri gospodinji velicega kmeta, posebno, da bi varovala «Iva manjša otroka. Kdo bi popisal veselje, ki se je zarilo na obrazih teh sirot V Vsa osupnjena in začudena poklekneta pred dobrega gospoda in nimata d»vo!j h»*sedi. da bi se jim zadosti zahvalila za preveliko dobrot«» in ljubezen. Urez odloga peljejo ju v v dotični hiši: hišni prišli sojini naproti, in ko sta se znebila perve boječnosti. nastal je med njima in novimi starisi vesel pogovor. Začetkoma so jima v tujih hišah vse zlajševali, kar le mogoče; živela sta sedaj kak-.r doma. le s to velik«« razliko, da jima je bilo s»-daj še veliko bolje, ko pr».'j v hiši lastnih starišev. Deček kazal se je v kupčiji jako spretnega, bil j»- p».»šten. vb«>gljiv in vdan svojemu gospodarju. Na želj«» gospodarjevo prišel je neko jutro v zakristijo. t«T je priljudno prosil častitega gospoda župnika do-v»>!jer»j«. da bi jim smel večkrat streči pri sv. maši. Zelo iazveselj»-ni usi:.šali so gospod to lepo prošnjo. S svojim pobožnim obnašanjem spodbujal je deček n«- le samo svojih, v e»'rkvi navzočih tovarišev, tem več tudi «Iruge starejše vernike, ki so bili pri sv. masi. Kmalu zapazila sta gospod duhoven in pa g »spu«lar v mladeniču nenavadno dobro nadarjenost m bistr«» razumnost, in ker je deček v pogovoru s predstojnikom svojim naznanil željo stopiti v gimnazij«», položil je gospod duhoven sam dotično prošnjo do samostanskega predstojnika v sosednjem mestu ter prosil za revnega dečka, ako bi se našel zanj kak pr.jstor v konvitku pevskih dečkov. Že dan pozneje dobil je prijazen .n povoljen odgovor od čast. patra gvardijana in čez mesec dni, v začetku oktobra 1. l>4'.t. peljal se je kupe»-, ki je že tako imel opravke v mestu, s svojim varovancem v mesto. Peljal je veselega dečka v samostan, kjer ga je načelnik samostanski priiazno sprejel, mu v pričo njegovega gospodarja prav iskreno na serce govoril, ter mu priporočal spodobno obnašanje, pridnost, red in natančnost. «Konec nas!.i Marijino svetišče na Tersatu. (Dalje.) Rila je cerkev toraj manjša. To prihaja od tega, ];er je bila takrat navada zidati majhine hrame božje. , h čverste. morda ker še ni bilo toliko ljudstva na Tersatu, ali pa je bila oimenjena bolj za molišče redovnikom. Teianji samostan p^t je bil tolik, koli-koršen je četverokot z vodnjakom na sred, kamor je zdaj pristop vsakemu. — Ko so imeli, redovniki stanovanje in cerkev, precej jamejo zveršvati dolžnosti svoje službe: Bogu hvalo izrekovati in peti. beseio Božjo oznanjevati. kerščanski nauk učiti, ziravim in bolnim duhovno tolažbo in zdravilo dajati. To je terpelo do 5. marca I. 1629. V to dobo, v 1. 1614 zadene tudi povečanje kapelice (svetišča) na velikost sv. hiše v Loreti. Verli knez in ban Martin pa ni ostal pri tein velikodušnem dejanju Videč, koliko dobrega prinašajo njeg >ve stavbe; želeč. da bi se češčenje Marijino ne le manjšalo, temuč da bi se ustanovilo, celo pj-večalo; hoteč. da bi bilo oboje, cerkev in samostan, z vsem potrebnim preskerbljeno, kakor zahteva služba božja in stan; gleieč na okolico, ki je kamenita, na prebivalstvo, ki je uborno; tnerzujoč, da že 15 let nima potomka, ki bi nosil njegovo ime, iineval njegove zemlje — premišljuje s svojo svojo prečislano soprogo Uršulo, kaj bi bilo storiti z imetjem. Dne 12 avgusta 146s napravi darovnico v gradu Tersatu. v kteri samostanski hiši in cerkvi podarja nekaj zemljišč, da bi laglje izhajala Redovniki pa so imeli pomislike. bi li sprejeli darovnico, ki ruši pravilo neposredovanja. Razumni knez pa ni dal razveljaviti svojega pisma, ker je stanovitno hotel, da redovna hiša ostane, da se služba božja opravlja, in vse godi na večo čast Matere Božje v dušni in telesni prid vernega ljudstvi. Oberne se sam*» do sv. Očeta, ter navede vzroke. Te vzroke so preudarjali na vse strani. Glede na kamenitost kraja, na ubomost ljudstva, posebno pa na to, da redovniki niso pravi dediči in lastniki darovanih posesti, ampak Kristus in Marija*) dovoljuje jim sv. Stol ona zemljišča imeti in vživati. zanaprej pa o takih pomislikih molčati zapove. Tako je previdni knez tankovestne pomiril, po drugi strani pa obstoj hiše zavaroval in zagotovd. To je bil razumni a potrebni odlok, tako od kneza kakor od papeža. Ko bi bila redovna hiša navezana na dobrotnost okolice, ne bi se bila mogla vzderžati do danes, v današnjih časih pa že celo ne, ko naro J dela in strada. In pozneje so se namerili taki brez-dušniki, ki so zemljišča kvarili, dohodke kratili, pravico do njih tajili, četudi so papeži žugali s hudnni cerkvenimi kaznimi, in cesarji jih v varstvo jemali. Nikolajevo darovnico so poterdili papeži: Nikolaj V, Aleksander VI. Julij II, Leon X, Urban VIII; iz pre-jasne hiše avstrijske: Karol V, Maksimiljan II, Ferdinand II, Ferdinand III, Leopold I. kakor pričajo papežke in cesarske listine v pismarni samostanski. Do leta 1501) — v tem času je bila perva be-nečanska vojska, ki je segala tudi na Tersat — je bilo samostanu in cerkvi ugrabljenega toliko imetja, da bi se bilo treba v teh letih seliti s Tersata. Redovniki prosijo pomoči pri papežu in grofih Zrinjskih. * ... quam largitionem per Bullas plumheas procuravi- mus... * Xos Marunu*... Confidente> de äaluatoris promissione, ijiiu liia. sui ainorem relinquunt. pollicitus eat rcstitiK-re cenleiia j>ro uno. et etiara vitam aeternam «laturum : t"t etiam uoa cohaeredea facere dioi.«i. «ia s« m bil pri neki kupejji ravno tako uslišan, kakor sem jo prosil. Zatoraj bodi ji preserena hvala, ki usliši tudi t>kesaii^a» «lešnika, ki jo senno in zaupno prosi. Po praviri se imenuje pril»ežališee grešnikov, in pomoe kristjanov. Imam pa še druge prošnje, ki sem jih na njen oltar položil in bi bil. ak<» je božja volja, rad uslišan Zatoraj se prav sereuo pri porivam vsem bratom in sestram naše ljube iiospe presv. serea v njih sereno molitev. Da bi me Marija tudi s.*daj dobrotno uslišal. Amen. Ivan S.*) Z Vipavske doline i Kak«»r smo že verkrat opomnili: za vredništvo bi se moral vsak |»osiljaver zalival in prošenj s polnim imenom pod- pisati. ter tako imamo zagotovilo, da je stvar resnična, fe tudi se /a občinstvo lahko podpiše le s kacimi n. pr. začetnimi) «Vrkami. Vr. Listek za raznoterosti. Vse duhovstvo Tomajskega dekanata je prem i 1 o-stnemu gospodu škofu dr. Jan. Nepomuku Glavi n u vsled napada z nastavljeno petardo v škofijskem dvoru poslalo priserčno sočutno pismo. (Več prih) Prihodnjo nedeljo, 8. t m., bodo premilgsp. ter-žaški škof sv. birmo delili v Dolini. — V Zgoniku bo ravno ta dan č. g. Jožef Grilanec pel novo mašo. V Sežani sta 4. t m. prečast. brata Koinan a obhajala svojo TOletnico. Še mnoga leta! V Pulju je za mertvudoni umeri vojaški duhoven naš rojak preč. g. Jurij Kačič, inful. opat M. B. na Lakromi itd. K. I. P. -Pri sv. Luciji na Goriškem je 28. okt. umeri č. g. župnik Alojzij C ari i. K. I P. Sarajevo 27. okt. (Poterdilo idr.) Danes prejel (25 gld.. vmes 10 gld. 80 kr. za intencije). Lepa hvala! — Naše ladije niso nam se še potopile — Kirn derži čversto. D. A J. Milgsp. Jan. Vertin, škof v Marketu, v severni Ameriki, verni vsi se iz Kima, obiskal je svoj rojstni kraj na Dolenjskem, mudil se nektere ure v Ljubljani ter se odpeljal 1. t. m. z gorenjsko železnico. Mudil se bode v Kvropi. na Bavarskem, v Švici, na Francoskem še nekako mesec dni. potem se verne nazaj v svojo škofijo. Bil je prišel v Rim poklonit se sv. Očetu, kar morajo opraviti ondotni škofje na 10 let. Družba sv. Rafaela. Veliko izselcev v Ameriko je prišlo že v kremplje brezvestnih goljufov in sleparjev in so terpeli veliko škodo, ali pa zašli v skrajno nesrečo in pogin. Družba sv. Kafaela je torej velika dobrot niča za take potnike. Zaupni možje te družbe so po nekterih mestih: v Bremenu n. pr. g. župnik Peter Schh"»sser in župnik Prachar (Lindenstrasse. ti); v Hamburgu-u g Theodor Meynberg (Grosse Reichen-strase 52); v Amsterdam u, g. Edvard Huf ^Nieu\vendyk, 215»; v Lieverpool-u, g. Rev. Fr. D' Heurter (2t> High Park Street); v Londonu, g. župnik Dr. Verres <47 Fnion Street, Whitchapel)... Pismo Mohamedovo! Dozdaj so turki mislili, da sultanova bukvama ima v posesti neko pismo od samega Mohameda, ktero je bilo nekako v letu 1750 najdeno v nekem koptiškem samostanu, leta 1858 pa sultanu Abd ul-Medžidu prodano ne manj kot za pol milijona pijastrov (50 000 gld. a. v.). Ves tnusul-manski svet je imel nezmerno češčenje za njim drago — drago svetinjo, ali kaj? Tu pa neprevidoma pride učen profesor, Kara-baček mu je ime. sloveč orientalist ter spriča in dokaže, da to pismo skozi in skozi ni nikakoršno pisanje iz roke Mohamedove. Zarad tega je velika nevolja in polomasfc v Carigradu! (Pozavne 5. zvez.) Dobrotni darovi. • Za dijaško mizo: C. g. adm. Iv, Sternad 2 gld. „pridnim lijakom za prešiee-. — C. g. župik Ant. Klenieu S gld. — <\ g. duhovni pastir Fr. Tavčar 3 gld. Za v s t a n o v i t e v stalne in večji r e z i d e u e i j e vr.. oo jezuitov v Ljubljani ni e s t o sedanjega „prn v i zor ja~ : XI. zbirka 4 gld. Za sv. Detinstvo: Iz Kranja po Ant. Fajtar 3 gld. Za M a r i j an išče: <;. g. župnik Ant. Klemen S gld.