Prometna varnost v letu 1980 Manj žrtev kot pred desetimi leti Ob koncu lanskega lcta je bilo število smrtnih žrtev najmanjše v zadnjih desetih Jetih in dosegli smo tudi najnižjo črno sta-tistiko minulcga desetletja v Sloveniji. Ce izrazimo to v številkah: — v letu 1971 je bilo 644 smrtnih žrtev — v letu 1980 pa le 552 (ta podatek še ni uraden). To je vsekakor razveseljivo, zlasti če pri-merjatno število žrtev na cestah v Sloveniji z rekordnim številom 735 Ijudi. Da je bila prometna varnost boljša, je vplivalo več vzrokov, od katerih bi navedcl samo naj-pomembnejše: — - energetska kriza je vsakega voznika posebej prizadela, saj je bencin občutno dražji in lahko podražitve še pričakujemo, — verjetno smo ob nastopu energetske krize in podražitve pričeli bolj pametno in tudi previdneje voziti, kar je prineslo več varnosti na cestah, — k boljši prometni varnosti je prispevala tudi kvalitetnejša prometna vzgoja; tako v avto šolah, kjer poučujejo nove vozn^e, kjer z večjo prizadevnostjo dosegajo vecji čut odgovornosti in etike voznikov v pro-metu, kakor tudi v šolah in vzgojnovarstve-nih ustanovah. kjer že dosegajo vidne uspe-he, — prizadevanje prometnih organov pri kontroli prometa in preventivni ukrepi, ki ob večji požrtvovalnosti in eneTgičnosti zahte-vajo spoštovanje cestno-prometnih predpisov, — del zmanjšanja števila žrtev gre za-gotovo na račun omejitev vožnje par-nepar, ko približno 75 dni (20 °/o) letno nismo smeli voziti, kar je pripomoglo, da smo prevozili precej kilometrov manj, kot bi jih sicer, •— javna občila — radio, TV in časopisi so pogosto opozarjali na nevarnosti, ki pre-tijo udeležencem v prometu v posameznih časovnih obdobjih in slabih vremenskih raz-merah. Kakšna pa je bila prometna varnost v sa-mi Liubljani? Po anketi, ki jo je izvedla beo-grajska Politika »Moje mesto — moja var-nost«, v kateri je sodelovalo 143 .iugoslovan-skih mest, je ljubljanski promet najvarnejši v Jugoslaviji, sSj se je lani število nesreč zmanjšalo kar za 3,2 odstotka. V ta namen so predstavniki beograjske Politike expres po-delili ljubljanski mestni skupščini zlato pla-keto. Kljub.tako laskavi oceni pa ne bi smeli biti povsem zadovoljni, saj se v mestu še vedno zgodi veliko prometnih nesreč, največ prav v križiščih. Prometni organi so zabe-ležili tedensko 500—600 primerov vožnje v rdečo luč na semaforu, izsiljevanje prednosti v križiščih, vožnjo voznikov pod vplivom alkohola, neprimerne hitrosti, predvsem na Celovški in tudi na Dolenjski cesti. Mnogi vozniki ne upoštevajo pri vožnji vremenskih razmer (dež, sneg, blato in prah, poledica idr.), saj je v takih razmerah vožnja bistve-no nevarnejša, možnost nesreče pa večja. Tudi slabe ceste, neredno vzdrževanje pro-metnih znakov in označb na cesti, predvsem prehodov za pešce in kolesarskih stez, ne-očiščeni pločniki od snega in ledu so vzrok mnogim nesrečam. Prometna varnost na območju Ljubljana-Šiška tudi ni povsem zadovoljiva. V letu 1980 je bilo na območju občine Ljubljana-Šiška 581 prometnih nesreč, 13 več kot v letu 1979. Drugi podatki pa so: — število mrtvih — 13 — telesno poškodovanih — 392 — gmotna škoda — 1,5 stare milijarde dinarjev' — sodnikom za prekrške prijavljenih — 2.222'kršiteljev ' « — vinjenih voznikov je bilo 562 — odvzem vozniških dovoljenj — 442 voz-nikom na kraju prekrška — mandatno kaznovanih — 3.111 kršite-ljev (voznikov in pešcev) — opozorjenih — 6.104 kršiteljev (vozni-kov in pešcev). Kritične točke so v Stanežičah. pod mo-telom Medno in na medvoškem klancu. Ne-varni prehodi za pešce so še pri gostilni Keršič, križišče Celovška—Ruska, Celovška— Na jami, Celovška—Djakovičeva in Šišenska —Vodnikova. Čeprav so na Celovški cesti zgrajeni podhodi, pešci čestokrat prečkajo cesto izven teh podhodov (Celovška cesta — pri kinu Šiška, pri upravni stavbi VIATOR ter pri tovarni Dekorativna), kar povzroča prometne nesreče — tudi s smrtnim izidom. Prizadevanja prometnih organov so dala dobre rezultate. Tudi osnovne in druge šole (s sodelovanjem sveta za preventivo in vzgo-jo v cestnem prometu) so intenzivno pouče-vale učence glede varne hoje in vožnje s ko-lesom ter s tem dale svoj prispevek za var-nejši promet. Da bi bil promet v tem in naslednjih letih še varnejši, da bi bilo vse manj smrtnih pri-merov, se bomo morali obnašati vsi udele-ženci v prometu bolj samozaščitno, skrbeti za svojo lastno varnost in varnost drugih, predvsem pa naših najmlajših. Prav v šolah in vzgojnovarstvenih ustanovah pa bo treba še veliko storiti. Svet za preventivo in vzgojo v cestnem prometu obč. Šiška L. Prek