4 2001 XXXII 32 VjZGOJA IN IZOBRAŽEVANJE Mag. Dimitrij Beuermann Zavod RS za šolstvo OBLIKOVANJE POVEZAV MED UMETNOSTNIMI PREDMETI IN ŠOLSKIM RAZVOJNIM NAČRTOM UMETNOSTNI PREDMETI - (vzgojni] UČNI UMETNOSTNI PREDMETI - (vzgojni in hkrati PREDMETI izobraževalni) UČNI PREDMETI Šola je skupno ime za zbirko posameznih predmetov in učnih načrtov, ki opredeljujejo cilje in vsebine šolskega dela, učiteljev, ki so odgovorni za izvedbo pouka in doseganje učnih ciljev, učilnic in opreme, ki omogočajo izvajanje pouka, pa tudi vseh drugih sestavin vidnega in skritega kurikuluma. Delitev šolskega dela na posamezne predmete seveda _ izvira iz potrebe po dobri organiziranosti: delovanje šolskih sistemov je potrebno natančno načrtovati in |N| izvajati, da lahko ob navadno premajhnem deležu proračunskega denarja dosežemo največ. ^ Vsak učenec je osebnost zase: učne vsebine - podatki, informacije in procesi vsakega posameznega šolskega predmeta se v njegovi glavi oblikujejo v miselni sistem oziroma njegov osebni pogled na svet. S pomočjo šolskih — dejavnosti si lahko učenci razširjajo spoznanja tudi na tista področja, ki bi jih sicer morda nikoli ne spoznali, doživeli ali preizkusili. Še posebno pomembna naloga šole je zato povezovanje naučenih posameznosti v celostno podobo: brez tega ostajajo pridobljena znanja in spretnosti nepovezana in so izpostavljena nagli in temeljiti pozabi. Umetnostni predmeti opravljajo, po običajnem vzorcu razmišljanja, natančno določeno nalogo: vzgajajo učence in jim - tako je mogoče sklepati - ponujajo tiste komponente šolskega kurikuluma, ki jih pri naravoslovnih in družboslovnih predmetih ni mogoče srečati ali pa se z njimi iz različnih razlogov ni mogoče ukvarjati. Povedano zelo poenostavljeno: UJ če umetnostne predmete poimenujemo vzgojni predmeti, s tem impliciramo trditev, da se pri drugih predmetih nič ne vzgaja (ali pa zelo malo), in tudi, da pri umetnostnih predmetih ne moremo najti elementov naravoslovnega, logičnega (levohemisfernega) razmišljanja oziroma daje teh elementov le malo. V nadaljevanju članka predstavljamo nekatere praktične možnosti in pozitivne posledice tesnejše povezave med posameznimi predmeti oziroma skupinami predmetov. Kot primer bomo uporabili učni načrt za izbirni predmet v devetletni osnovni šoli klaviatura in računalnik, ki gaje v prejšnjem šolskem ^ letu potrdil Strokovni svet za splošno izobraževanje. Tradicionalno frontalno obliko poučevanja danes zamenjujejo skupinske oblike učnega dela s poudarkom na ciljni in didaktični diferenciaciji in individualizaciji. Ta proces podpirajo tudi Gardnerjeva teoretska spoznanja (Gardner, 1995). »Um se je potencialno sposoben ukvarjati z vsebinami več različnih vrst, toda posameznikova uspešnost na področju ene vsebine ima le majhno napovedno moč glede njegove uspešnosti na področjih drugih vsebin. Drugače povedano, genialnost (še bolj pa povprečnost) verjetno velja le za določene vsebine: človeška bitja so se razvila do te stopnje, da imajo več inteligenc in ne le ene same, iz katere bi črpala v različni smeri. (Gardner, 1995) Pri vsakem učnem predmetu je mogoče najti elemente in povezave, ki ne spadajo v ožji okvir vsebin tega predmeta ali celo predmetnega področja: v njih se izražajo povezave z drugimi predmeti ali področji. Te (mnogokrat naključne) povezave lahko omogočijo posameznemu učencu, da na svoj način dostopa in osmisli znanja in spretnosti posameznih predmetov. Učni postopki, ki to omogočajo, spadajo večinoma med priporočila o individualizaciji učnega procesa. Razdelitev sedmih inteligenčnih področij po Gardneiju opozarja na jezikovne, glasbene, logično-matematične, prostorske, telesno-gibalne in osebne oziroma medosebne inteligence. Vsebinska področja učnega načrta klaviatura in računalnik pa so: tehnika instrumenta, glasbena muzikalnost, skupinska igra, glasbena ustvarjalnost, teorija glasbe ter vrednotenje glasbe. Če vsako izmed šestih področij učnega načrta primer¬ jamo z vsako izmed sedmih področij inteligenc (glasbeno -ritmično, telesno-kinetično, vizualno-prostorsko, logično -matematično, verbalno-jezikovno, osebno-notranje ter medosebno-socialno), se nam odpre veliko očitnih, možnih ter manj verjetnih povezav. V nastala pre-sečna polja lahko umestimo večje ali manjše število opisov teh povezav (Beuermann, 2001). Za ta namen izberimo opise učenčevih dejavnosti (Marentič Požarnik, 1991; Forte & Schurr, 1996), ki se izkažejo še posebno koristni pri praktičnem načrtovanju izvajanja aktivnosti pri uporabi učnih vsebin in doseganju ciljev posameznega predmeta. 33 VZGOJA IN IZOBRAŽEVA 5 O LU Z LU h- O z o LU CXL > O 75 co -F 'n O O NJ O o 9 - ~o CD D ° "O V_/ V;/ U_ (D o cl 6 - ' S--R 2 ~o o ° -2 cd O ‘F ~ O J ®i ^ >0 -9 o o g -2 g- o a -> a> n _ . . a = n .SL ~ > -D -O g ‘t = = "D O _g ^ _ io ° Q-lo jg F (X) — 1 4=~ ' .:2 _ (D ° D s •« E E S> : F- O _Q *- C -E- O CD (D E 2 e E o E « ■== h) N CD O CL 2 Q_ _ 0 : ; 9? flll _2 o = to O E •— g M M = £ >o o .E a o Q_ 3 _Q O ±" o c3 S-h C cd 3 > c3 CD E TD E Oh E CD C IS N > CD CD C CD >CD 3 O Z om $ j— to ID < Z 5 o er' 'S S aj 9- | N >(_) - I" O _ 1 ‘4= C O c I i! 2 - S . O ’U : I_q 2 , In ro 1 .QL “o O- o 1/5 05 • 4= O 2 ‘n > o 2 E cl .i o ^ “g 2_ _ O E_ o - H -Q O O g 1 -O i -O 2 o *= - > CD -- . >(J ~ o £ . 05 2 -i I E t75 CD CD O- > •■= 2 2 ><2 -O s N _ CL a= => > g> % _2 (D ^ El 9-1 _Q O er _2 < £ < z cm K O 3 — t/> -r= O CL |-i > | O CD CL 00 ~ _o CL 05 8 - O | CL ~O i => N 1-^ o > CD' 2 S 5 j .2> “O i— t/> o CL 2 o c : “ _l O o £2 <1 = c f5 9- n = O 3 Oj c i O CL O o 2 N 05 O O E O Q__0 - •4= O > o.- O 4= • to CD O “O c: > ■ 05 -o ‘ o o) Q- F o E cd £ O .N KI 2 O •c N 05 CL •- O ••t= > 0-2 ^ CD (D "D ‘O -© 2 “2 : o Q_ O 05 C: E ■ O O CL O O O- F o. £ E N 2 -1 E 3 O -F N CL •4=' “O O o N g Jf o ^ 05 o S _o -§ ro-o ^ O 05 O > O "O O “O O >( D ! g ■F _ o 95 ■= o cl"0 -o !k 2 P CL > ~ CD •2. E c: z> 05 N E 2 o ^ CL = O 9 “o 05 .F -g o .y ^ o o 05 O (D O ~ ^ 05 Q5 O. 05 §1 E -“O -4= -F- -O > ■ .-s £ O O C > ‘a? T3 T3 ^CD 'Hb CD 3 O ‘3 T3 JD u 5 s LU 5 s 5 > ■ 1 j VDOaaOd VN5N39I131NI = F 6 ® CL O 07) Ir - CL O _Q CL => N N I ii, 0 5 ž g •u Jr co O 0 1 O S z to —j O < Q LD ^ O 4 2001 XXXII 34 GOJA IN ZOBRAŽEVANJE Videti je mogoče, da se predmet določenega umet¬ nostnega področja (v tem primeru glasbenega predmeta klaviatura in računalnik) zlahka dotakne vseh inteligenčnih področij. Shema povezav predstavlja eno izmed mogočih razmestitev posameznih aktivnosti, pomembno pa se vendarle zdi, daje preglednica po posameznih vrsticah in stolpcih približno enakomerno zapolnjena. Prav tako je nujno opozoriti, da bomo le težko dosegli zaželene rezultate, če se izvajanja tega glasbenega učnega načrta lotimo na ozek specialni način; te dejavnosti so opisane v prvi vrstici pod poglavjem o glasbeno-ritmični inteligenci. GLASBENO - igrati, izboljšati, RITMIČNO izvajati, mrmrati, 'rVSS? P eti . pokazati, ponoviti, slišati, vaditi interpretirati, izraziti, igrati v skupini, ilustrirati, improvizirati, iskati asociacije, nastopati, poslušati poslušati druge, izboljšati, izbrati, komponirati, modificirati, razdeliti se v skupine napisati na drugačen način, oblikovati drugače, obogatiti, ojačati, okrasiti, oslabiti, popraviti, postaviti v medsebojni odnos, prevesti, prilagoditi, primerjati, prirejati, razširiti, razviti, spremeniti, spremeniti glasbeni slog, uporabiti, upravičiti, vnesti, zlagati skupaj, zožiti Tudi če temu v skladu s tradicijo dodamo še stolpec, kjer je umeščena teorija glasbe: _teorija glasbe delati zapiske, meriti, pisati, podčrtati, risati, šteti N narisati diagram, narisati graf, našteti, opazovati, ponazoriti analizirati, dokazati, klasificirati, meriti, najti, odkriti, opredeliti sestavne dele, posplošiti, postaviti v vrstni red, primerjati, razlikovati, ustvariti seznam brati note, naučiti se, naučiti se na pamet, odgovoriti na vprašanja, povedati definicije, prepoznati, specificirati analizirati, najti povezave, pokazati, prepoznati, primerjati, raziskovati, razločevati, razložiti, razvrstiti — bomo v prvem primeru ob strani pustili učence, ki se odlikujejo v drugih sposobnostih in spretnostih, v drugem pa bomo teorijo glasbe postavili zunaj celotnega glasbenega konteksta. V prvem primeru O- tako obstaja nevarnost, da (večina) učencev ne bo imela dovolj možnosti, da svoje sposobnosti uporabi za doseganje učnih ciljev, v drugem primeru pa tvegamo, da mnogi učenci sploh ne bodo doumeli povezave med posameznimi področji istega umet¬ nostnega predmeta. Paradoksalno: V tem primeru utegnejo celo izjemni učiteljevi napori, vloženi v pripravo učnih ur in izvedbo pouka, splošni učni rezultat le še 1X1 poslabšati, kajti glede narave intelektualnih zmogljivosti (pa) je vse več dokazov o tem, da imamo ljudje predispozicije za izvrševanje določenih specifičnih intelektualnih operacij, o naravi katerih je mogoče sklepati na osnovi skrbnega opazovanja in eksperimentiranja. Pedagoško delo mora graditi na poznavanju teh intelektualnih nadarjenosti in njihovih najbolj proznih in prilagodljivih mest (Gardner, 1995). VSI ŠOLSKI PREDMETI - (vzgojni in izobraževalni) UČNI PREDMETI Sicherl Kafol (2001) opozarja, da: Možnosti za uravnovešenje čustvenih, socialnih, psihomotoričnih in spoznavnih vidikov razvoja se z aktualno prenovo učnih programov ponovno odpirajo in terjajo presežek »enoumja logičnega mišljenja« in »opredalčkanega« znanja. Sola naj poleg besedne in logično-matematične inteligence, skladno z Gardnerjevo teorijo (1995), bolj ceni glasbeno, prostorsko, kinestetično, intrapersonalno in interpersonalno inteligenco. Enakovredno razvijanje spoznavnih, čustvenih, socialnih, estetskih in telesnih vidikov razvoja mora postati princip vsakega predmetnega področja, v okviru celostnega pouka pa tudi izhodišče načrtovanja učnega procesa. Naslednja preglednica predstavlja nekatere učne dosežke pri posameznih predmetih ali predmetnih področjih, ki se dotikajo različnih inteligenčnih področij. Z lahkoto najdemo tudi zelo oddaljene povezave, med njimi tudi tiste, ki se na prvi pogled zdijo povsem nenavadne. z < 35 VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJ \E 4 2001 XXXII vO 2 s-T 5—( P o C/D o o 5-H TD O Oh O +-H S 3 N (D C >o 'C 0 o Q O o. X Z tu s o UJ Q£ C. O UJ S < Z > O 3 M UJ S2Ž Z >u> 3 S UJ OZ Q- z < to O O Z CD UJ to o O < (_> O to O z >y S O , z O ’5J Z fc « S: O to Qi O I— to O oz Q- O >U >u O O < S UJ < S. O z o N O JS M _Q “D O 'n pp GL E < 5 a3 Ji I > ■!= ■— -ir; P ~sn to p E O _Q E E 0> _0 = -š o z < z M -Q E CD (D _p -- o -S? -* T) o- o g -i s. | ■ » -N S i o ‘> 2 •■=■ ■I .1 8. 4 GL o z GL E O GL O “O — c "O (D >N -4= oz (D T5 -S> Q O M > O o O O ~ — -D GL ^ -±= .b=L .E O N n O ;r O oo o o N < Q- M < Z < 4 2001 36 N IZOBRAŽEVANJE Iz zapisanega je mogoče videti, da velja trditev iz prvega dela članka: različna znanja, informacije, podatki, vsebine, procesi ter druge sestavine šolskega dela presegajo ozki okvir operativnih učnih ciljev posameznega predmeta, primeri dobre učne prakse pa nas ponovno opozarjajo, da sama izvedba pouka in šolskega dela v t. i. skritem kurikulumu presega obseg izrecno zapisanih ciljev, vsebin učnega dela ali učnih procesov nasploh. Postavimo lahko torej trditev, daje v vsakem šolskem predmetu mogoče najti in izkoristiti povezave z inteligenčnimi področji, ki se sicer ne navezujejo povsem neposredno na učne cilje in vsebine tega predmeta. Pri tem lahko verjamemo, da seje mogoče tudi temu področju posebej posvetiti, si postaviti ustrezne cilje, ga dobro organizirati in uspešno opraviti zastavljene naloge. Predvsem je potrebno najti skupni imenovalec za vse mogoče medpredmetne povezave, ki nastajajo ob izvajanju teh aktivnosti, da bi tega (seveda še najbolj za učence) pomembnega področja ne _ prepuščali naključju. Postavimo lahko skupni vidik, skupno gledišče oziroma skupno temo, ki omogoča iz M perspektive različnih učnih predmetov oblikovati (ter poprej komunicirati, izmenjavati mnenja, dograjevati) <( skupen pogled na celoto šolskega dela. Kot posebej dobro orodje za doseganje tega cilja lahko štejemo V» oblikovanje razvojnega načrta šole. Ta lahko predstavlja dobro orodje za integracijo vidnega in skritega — kurikuluma. O £ RAZVOJNI NAČRT ŠOLE n Učni načrti natančno določajo učne cilje ter priporočajo učne vsebine. Učne metode pa si izbira vsak učitelj sam, zato je potencialno možnih obilo medpredmetnih povezav. Prav lahko sije predstavljati zmedo, ki bi nastala, če bi pri vsakem predmetu, na podlagi zgornjih ugotovitev, začeli dobršen del časa namenjati medpredmetnim povezavam. Čeprav bi s tem ustregli željam ali potrebam učencev, ne bi dosegli UJ osnovnega namena: oblikovanje celostne podobe in pregleda nad pridobljenim znanjem pri posameznih predmetih. Dobrim namenom je potrebno dodati še eno orodje šolskega načrtovanja: medpredmetne povezave je mogoče osmisliti s splošnim šolskim dogovorom o vsebini teh povezav. Če šolski razvojni načrt usmerja k natančno določenim ciljem, potem ni težko izbirati v morju možnih povezav med posameznimi predmeti: pravzaprav lahko ob uporabi vizije razvojnega načrta vedno najdemo oziroma se dogovorimo za najboljšo možno izbiro. Pri tem pa izkoristimo veliko motivacijo učencev in energijo, ki se pojavi ob tem povezovanju in praktičnem preizkušanju pridobljenega znanja. Hargreaves (2001) opozarja na prednosti razvojnega načrtovanja; naštejmo tiste, ki še posebej spodbujajo uspešnost učencev: • Razvojni načrt usmerja pozornost na cilje izobraževanja, posebno na učenje in dosežke (široko opredeljeno) vseh učencev. • Razvojni načrt zagotavlja celosten in usklajen pristop k vsem vidikom načrtovanja - pristop, ki obsega kurikulum in preverjanje ter ocenjevanje, poučevanje, management in organizacijo, finance in sredstva. • Razvojni načrt vključuje dolgoročno vizijo šole, znotraj katere so določeni obvladljivi kratkoročni cilji. Prioritete, ki jih vsebuje načrt, so prevod politike šole v vsebino dejavnosti. DVA PRIMERA MEDPREDMETNEGA POVEZOVANJA UČNIH CIUEV Za ilustracijo zgoraj zapisanega navedimo še naslov celoletnega projekta mednarodnega oddelka Osnovne šole Danile Kumar: COOL AT SCHOOL. Projekt učence usmerja v pozitivni odnos do dela, dobro voljo, sodelovanje in nenazadnje primerno vedenje. Učence spodbuja, da si v skladu s svojimi sposobnostmi prizadevajo na vseh področjih in v skladu z dogovorom so taki učenci še najbolj »kul«. Učni uspeh je vsekakor zelo pomemben, vendarle pa se je mogoče izkazati tudi drugače. Tudi projektna naloga Glasba v šolskem gledališču iz razvojnega projekta Klaviatura in računalnik, ki poteka na Osnovni šoli Prežihovega Voranca v Ljubljani, predstavlja integracijo več predmetnih področij. Aktivnosti iz Preglednice 1 so usmerjene k izdelavi glasbe za šolsko gledališče, ta cilj dobro usmerja izbiro medpredmetnih povezav. Verjeti je mogoče, da lahko projekt, po možnosti še s privlačnim naslovom, predstavlja vizijo in usmeritev delovanja šole v vsem šolskem letu in hkrati predstavlja izhodišče za organizacijo vsakdanjih nalog in aktivnosti. Letni razvojni načrt, vsebina glavnega projekta in sam naslov nosilne teme pa predstavljajo pomemben prispevek za lažje umeščanje posameznih elementov šolskega dela v podobo celote. Učenci lahko skupaj z učitelji mnoge vsebine in učne cilje uporabijo kot sredstvo za doseganje ciljev iz letnega razvojnega načrta. Le-ta tako pomembno pripomore k sprotnemu preizkušanju pridobljenega znanja v praktičnih situacijah ter prispeva k uspešnosti izgrajevanja miselnega sistema učencev ter olajšuje kasnejši prenos in uporabo pridobljenih procesnih znanj v vsakdanjem življenju. Prav tako je zdaj mogoče jasno videti, daje pridevnik »umetnostnimi« v naslovu članka povsem odveč. 37 4 2001 XXXII VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJ LITERATURA IN VIRI Beuermann, D., Pregled dejavnosti učencev pri izbirnem predmetu klaviatura in računalnik, Priloga k učnemu načrtu, neobjavljeno, 2001. COOLATSCHOOL, Mednarodni oddelek osnovne šole Danile Kumar, skupna tema v šolskem letu 2001/2002. Gardner, H., Razsežnosti uma: teorija o več inteligencah, Tangram, 1995. Hargreaves, D. H., Hopkins, D., Zorman, M., Šola zmore več; Management in praksa razvojnega načrtovanja, Zavod RS za šolstvo, 2001. Požarnik Marentič, B., Pomen operativnega oblikovanja vzgojno-izobraževalnih smotrov za uspešnejši pouk, Pedagoška obzorja, 1991. Sicherl - Kafol, B., Celostna glasbena vzgoja, Glasba v šoli, Zavod RS za šolstvo, 2001. Forte, I. & Schurr, S., Curriculum & Project Planner, Incen- tive Publications, 1996. ( Povzete k A b s t r a c t V članku s pomočjo Gardnerjeve teorije o sedmih inteligenčnih področjih raziskujemo povezave med posameznimi predmeti in predmetnimi področji. Predstavljene so nekatere možne medpredmetne povezave v učnem načrtu za izbirni predmet v devetletki Klaviatura in računalnik. Iz množice vseh možnih medpredmetnih povezav pa razvojni načrt šole omejuje izbiro na tiste, ki najbolj pripomorejo k uresničevanju ciljev celostnih šolskih projektov. V Relationships between individual subjects and subject areas with the help of Gardner’s theory of seven fields of intelligence are presented in the article. Some examples of potential cross-curricular links within curriculum for optional nine-year primary school subject Keyboard and Computer are also presented. Those links that contribute most to realisa- tion of whole-school project aims should be selected among the varieties of ali potential cross-curricular linkages within school development plan. __ ) KI < Q£ a Ul M < <